Domingo Faustino Sarmiento

De Wikipedia
Domingo Faustino Sarmiento
senador d'Arxentina

29 mayu 1875 - 28 agostu 1879
Distritu: Provincia de San Juan (es) Traducir
Presidente d'Arxentina

12 ochobre 1868 - 12 ochobre 1874
Bartolomé Mitre - Nicolás Avellaneda
Presidente d'Arxentina

12 ochobre 1868 - 11 ochobre 1874
Bartolomé Mitre - Nicolás Avellaneda
embajador de Argentina en los Estados Unidos (es) Traducir

4 avientu 1863 - 1868
embajador de Argentina en Chile (es) Traducir

Vida
Nacimientu San Juan (es) Traducir14 de febreru de 1811[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Asunción11 de setiembre de 1888[1] (77 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Causa de la muerte insuficiencia cardiaca
Familia
Madre Paula Albarracín de Sarmiento
Casáu con Benita Martínez Pastoriza de Sarmiento (es) Traducir [2]
Fíos/es Ana Faustina Sarmiento
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticu, escritor, periodista, militar, diplomáticuhistoriador
Llugares de trabayu Buenos Aires
Trabayos destacaos Facundo o civilización y barbarie en las pampas argentinas (es) Traducir
Recuerdos de provincia (es) Traducir
Vida de Dominguito (es) Traducir
Campaña en el Ejército Grande (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Nacional de Colombia (es) Traducir
Graduación soldáu
Creencies
Partíu políticu Partido Unitario (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Domingo Faustino Sarmiento (14 de febreru de 1811San Juan (es) Traducir – 11 de setiembre de 1888Asunción) foi un políticu, escritor, docente, periodista, militar y estadista arxentín; gobernador de la provincia de San Juan ente 1862 y 1864, presidente de la Nación Arxentina ente 1868 y 1874, senador nacional pola so provincia ente 1874 y 1879 y ministru del Interior en 1879.

Consideráu como unu de los grandes prosistes castellanos,[4] ye destacáu tantu pol so llabor na educación pública como na so contribución al progresu científico y cultural del so país.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacencia, familia y educación[editar | editar la fonte]

Domingo Faustino Sarmiento nació'l 15 de febreru de 1811 nuna casa del barriu Carrascal, unu de los más humildes de la ciudá de San Juan, capital de l'actual provincia homónima, fíu de José Clemente Cecilio Quiroga Sarmiento y Paula Zoila Albarracín Irrazábal.

El so nome de bautismu yera Faustino Valentín Quiroga Sarmiento. Según delles fontes, el nome Domingo axudicóse-y depués, nun figuraba na so partida de nacencia.[5] Esisten amás testimonios de que nin los sos familiares nin amigos llamar "Valentín", nome que-y foi dau por esi santu. El nome «Faustino» foi-y dau pol santu del día de la so nacencia.[6]

Los primeros maestros de Domingo fueron el so padre y el so tíu José Manuel Quiroga Sarmiento, quien empezaron a enseña-y llectura a los cuatro años. En 1816 ingresó a una de les llamaes «Escueles de la Patria», fundaes polos gobiernos de la Revolución, onde tuvo como educadores a los hermanos Ignacio y José Rodríguez, maestros profesionales. Remataos estos estudios en 1821 la so madre suxurió que cursara'l seminariu en Córdoba, pero Sarmiento negóse, tramitando una beca pa ingresar al Colexu de Ciencies Morales en Buenos Aires que nun-y foi concedida. Les beques dar por sortéu o por contactos. Sarmiento nun foi sorteáu y al nun cuntar con dineru abondo nin con familiares nin amigos influyentes nun pudo siguir colos sos estudios y tuvo de quedase en San Juan. A partir d'entós foi un autodidacta. Un amigu inxenieru ayudar coles matemátiques, el so tíu José d'Oru ayudólo col Llatín y Teoloxía. El francés estudiar solo, nos sos ratos llibres.[7] En 1823 trabayó como asistente de Víctor Barreau na Oficina de Topografía de San Juan.

En 1825 el so tíu Frai José d'Oru foi desterráu a San Francisco del Monte, provincia de San Luis, y Domingo acompañar; anguaño la llocalidá llámase San Francisco del Monte d'Oru, n'homenaxe al rebalbu flaire y maestru. Ellí fundaron una escuela, primer contautu de Sarmiento cola educación.[7]

Exilios[editar | editar la fonte]

En 1827 Domingo Faustino Sarmiento foi reclutado dientro del exércitu federal. Según los sos rellatos, Sarmiento, como alférez de milicia tenía de realizar xeres que la cafiaben. Presentó un reclamu y foi citáu pol gobernador Manuel Quiroga. Mientres la xunta Sarmiento pidió ser tratáu con equidad, pero esto foi tomáu como un desacatamientu y foi unviáu a prisión. Por cuenta de este, y a otros enfrentamientos personales con integrantes del Partíu Federal, decidió abrazar la causa unitaria ya incorporóse al exércitu comandado por José María Paz.

Por cuenta de la victoria federal na so provincia, en 1831 viose obligáu a emigrar escontra Chile, onde realizó distintes actividaes pa subsistir. Mientres esti tiempu trabayaba como profesor nuna escuela de la provincia de Los Andes, onde tuvo cola so alumna María Jesús del Cantar, con quien nunca se casó, a la so única fía Ana Faustina Sarmiento, quien más tarde diba ser la madre d'Augusto Belín y Eugenia Belín. En 1836, mientres se desempeñaba como mineru, contraxo fiebre tifoideo y, a pidíu de la so familia, l'entós gobernador de San Juan, Nazario Benavídez, dexó-y volver a l'Arxentina.

De regresu na so ciudá natal, formó parte de la Sociedá Dramática Filarmónica, y depués fundó la Sociedá Lliteraria (1838), filial de l'Asociación de Mayu; empezó a participar d'actividaes artístiques, teniendo contautu cola Xeneración de 1837 y retomó l'actividá política. De fechu la sede del grupu artísticu del que formaba parte foi utilizada como centru de xunta de quien s'oponíen a Juan Manuel de Rosas, daquella gobernador de Buenos Aires y encargáu de les Rellaciones Esteriores d'Arxentina.

En 1839 fundó'l Colexu de Pensionistes de Santa Rosa, un institutu secundariu pa señorites, y crea el periódicu El Zonda, dende'l cual dirixó dures crítiques al gobiernu. Por cuenta de los sos constantes ataques al gobiernu federal, el 18 de payares de 1840 foi prindáu y nuevamente obligáu a exiliase escontra Chile.

Fachada actual de la casa natal de Sarmiento, en San Juan.

Nuevamente en Chile dedicar de llenu a l'actividá cultural. Escribió pa los periódicos El Mercurio, L'Heraldu Nacional y El Nacional; y fundó El Progresu. En 1842 foi designáu pol entós Ministru d'Instrucción Pública, Manuel Montt Torres, pa dirixir la Escuela Normal de Preceptores, la primer institución llatinoamericana especializada en preparar maestros. Tamién impulsó'l romanticismu, llegando a apostar con Andrés Bello. El so llabor como pedagogu foi reconocida pola Universidá de Chile, que lo nomó miembru fundador de la Facultá de Filosofía y Humanidaes; y en 1845 el presidente Manuel Montt Torres encamentó-y la xera d'estudiar los sistemes educativos d'Europa y Estaos Xuníos.

Mientres el so pasu por Francia aprovechó p'atopase con José de San Martín que vivía exiliáu por mesma voluntá na so residencia de Grand Bourg.

Una vegada rematáu'l so viaxe pel mundu, en 1848 casar en Santiago de Chile con Benito Agustina Martínez Pastoriza, vilba del so amigu Domingo Castro y Calvo, y adoptó al fíu d'estos, Domingo Fidel (Dominguito), ya instalóse nel barriu Yungay de la ciudá de Santiago. Mientres un añu dedicar de llenu a escribir, y frutu d'ello son Viaxes per Europa, África y América, nel cual escribió sobre reparar nos sos viaxes, y Educación popular, onde trescribió gran parte del so pensamientu educativu, y el so proyeutu d'educación pública, gratuita y llaica.

Al añu siguiente dixebrar de la so esposa; en 1851 tornó a l'Arxentina, onde se xunió al Exércitu Grande del xeneral Justo José de Urquiza.

Dominguito[editar | editar la fonte]

Metanes la llarga vida de Domingo Faustino Sarmiento destacóse'l mozu Domingo Fidel Sarmiento, conocíu popularmente como Dominguito. Fíu de Domingo Castro y Calvo y Benito Martínez Pastoriza, nació en Chile en 1845 y el so nome orixinal yera Domingo Fidel Castro. Siendo bien pequeñu morrió'l so padre, y tiempu dempués la so madre casóse con Domingo Faustino Sarmiento —tamién viudu— quien lo adoptó en 1848.

A los cuatro años aprendió a lleer; nel so país natal cursó estudios primarios y terminó'l bachilleratu n'Arxentina. Al españar la Guerra de la Triple Alianza, Dominguito decidió apuntase nel exércitu arxentín magar la oposición de la so madre. Participó col grau de capitán del Exércitu Arxentín.

En setiembre de 1866, mientres la batalla de Curupayty, Dominguito foi mancáu de muerte; tenía ventiún años d'edá. Sarmiento desempeñaba entós el cargu de ministru plenipotenciario de l'Arxentina n'Estaos Xuníos, onde recibió la noticia de la muerte del so fíu adoptivu per mediu de los unviaos especiales de Bartolomé Mitre. La noticia sumir nuna fonda depresión.

Poco tiempu dempués, Sarmiento arrenunció al cargu diplomáticu y entamó el regresu a Buenos Aires. Yá na capital arxentina, dirixir al campusantu, onde s'atopaba la tumba de Dominguito, y bien afaráu pasó ellí un llargu ratu. Años dempués escribió la biografía del so fíu: "Vida de Dominguito".

Carrera política[editar | editar la fonte]

Sarmiento en 1845 retratáu por Benjamín Franklin Rawson.

En 1851 Domingo Faustino Sarmiento ingresó como gacetillero nel exércitu de Justo José de Urquiza hasta la batalla de Caseros. Depués de la cayida de Juan Manuel de Rosas instalar en Buenos Aires, pero entró en conflictu con Urquiza y viose obligáu a volver a Chile. Mientres esti periodu entabló discutinios con Juan Bautista Alberdi alrodiu de la política del país. El discutiniu ideolóxicu llindar al lliberalismu, pensamientu al que dambos adscribían. Los dos pensadores yeren partidarios del constitucionalismu, del contractualismo, de la democracia, de la república, de la inmigración, de la educación y del progresu. Los sos enfrentamientos fueron políticos más qu'ideolóxicos. El sanjuanino espunxo les sos opiniones nes Cientu y una ente que'l tucumano espresar nes Cartes quillotanas. A pesar de les sos diferencies los dos políticos fueron los padres de la Constitución Arxentina de 1853/60 que dio forma al poder constituyente orixinariu del estáu arxentín y dexó l'entamu de la dómina constitucional de la hestoria arxentina.

Mientres la so estadía en Chile foi miembru[8] de la loxa masónica Unión Fraternal de Valparaíso, fundada'l 27 de xunetu de 1853.

En 1855 tornó a l'Arxentina y foi redactor del diariu El Nacional y actuó como miembru consultivu de la provincia de Buenos Aires. Al añu siguiente foi escoyíu conceyal municipal de la ciudá de Buenos Aires.[9]

En 1857 y 1860 foi escoyíu senador y mentanto desempeñóse como xefe del Departamentu d'Escueles. En 1860 foi miembru de la Convención Constituyente y al asumir Bartolomé Mitre la gobernación de Buenos Aires nomar Ministru de Gobiernu.[9]

Depués de la batalla de Pavón acompañó al xeneral Wenceslao Paunero na campaña a Cuyo. Ellí foi designáu gobernador de San Juan (1862) y sofitó la persecución de los federales locales, en dos campañes que terminaron col asesinatu del caudiellu rioxanu Chacho Peñaloza. N'abril d'esi añu arrenunció a la gobernación y el gobiernu unviar en misión diplomática a Chile, Perú y Estaos Xuníos, onde escribió dellos llibros sobre política y educación. Dende l'esterior refugó los cargos de Senador Nacional per San Juan y de Ministru del Interior del presidente Mitre.[9]

Gobernador de la provincia de San Juan[editar | editar la fonte]

Semeya de Sarmiento como gobernador de San Juan.

Domingo Faustino Sarmiento aportó a San Juan como unviáu nacional per parte del presidente Bartolomé Mitre y asumió'l poder nel añu 1862. Onde s'atopó cola provincia aprobetao y estremao, por eso trató d'ordenar les finances y d'impulsar el modelu basáu na civilización y el progresu, llogrando en tan solu dos años camudar por completu la fisonomía de la so provincia con numberoses obres públiques de too tipu.

En materia educación y cultura creó una Llexislación qu'establecía la educación pública, gratuita y obligatoria, inauguró nueves escueles primaries, colexu Preparatorio, la Quinta Normal (anguaño Escuela d'Enoloxía) y Escuela de Mines (anguaño Escuela Industrial), dambes allugaes na ciudá de San Juan y edita nuevamente'l periódicu El Zonda. En cuanto obres públiques, incorporó allumáu y empedrado públicu, apertura y enanche de cais, forestación, confección del planu topográficu de la provincia de San Juan. Dende'l puntu de vista económicu, fomentu de la esplotación minera (diputación de Mines, Compañía de Mines), lleis impositives (patentes y sellos de xusticia) y no social, proyeutu de colonización y desenvolvimientu agrícola colos inmigrantes.

Sicasí, la llucha, y la muerte del caudiellu Chacho Peñaloza y l'oposición interna que tuvo d'encarar torgaron el llogru total de los sos proyeutos y ante la falta de sofitu de los sos comprovincianos, arrenunció al gobiernu en 1864.

Presidencia de la Nación Arxentina[editar | editar la fonte]

Sarmiento, visitando la Esposición Universal de París en 1867

Domingo Faustino Sarmiento foi propuestu como candidatu a la presidencia de la Nación por un grupu de políticos del país, a iniciativa del coronel Lucio V. Mansilla.[10] Mientres s'atopaba nos Estaos Xuníos, foi electu pal cargu nes eleiciones nacionales d'abril de 1868, y asumió'l cargu'l 12 d'ochobre de 1868.

La presidencia de Sarmiento foi la segunda de les presidencies históriques d'Arxentina. Estes presidencies históriques o fundacionales del estáu arxentín modernu tuvieron trés claros oxetivos o metes: “nación, constitución y llibertá”. La nación entendida como la unión definitiva de les provincies arxentines como entidá cimera a les partes que lu componen. La Constitución como les bases de los derechos de les persones y del poder. La llibertá concebida como principiu del lliberalismu que dio pasu a la civilización” y apostró a la barbarie”.

Dos díes depués de l'asunción presidencial, el Congresu axuntar pa una curtia sesión estraordinaria, mientres la cual aprobóse'l presupuestu pal añu siguiente, un creitu de cuatro millones de pesos y una xuba nos derechos aduaneros, p'arreglar la continuidá de la Guerra del Paraguay.[11]

Educación y cultura[editar | editar la fonte]

Xeneralmente acéptase que Domingo Faustino Sarmiento centró la mayor parte del so esfuerciu gubernativu na promoción de la educación, anque dellos historiadores afirmen que dio siquier igual importancia a la estensión de les comunicaciones nel país.[12]

Sía que non, l'impulsu dau a la educación sol ministeriu de Nicolás Avellaneda foi notable. Por aciu la Llei de Subvenciones de 1871 —qu'asignaba a la educación pública los heriedos ensin socesión direuta y un octavu de les ventes de tierres públiques— garantizó los fondos pa la creación de nueves escueles y la compra de materiales y llibros. Mientres el so mandatu, y con sofitu nacional, les provincies fundaron unes 800 escueles de primeres lletres, algamando a un total de 1816 escueles, de les cualos el 27 % yeren quitaes;[13] la población escolar alzar de 30 000 a 110 000 alumnos.[14]

Domingo Faustino Sarmiento, retratáu pola so nieta Eugenia Belín. Muséu Históricu Sarmiento, Buenos Aires.

Con cuenta de garantizar la educación primaria, traxo dende los Estaos Xuníos 61 maestres primaries;[15] creó les primeres escueles normales, tomando como exemplu la Escuela Normal de Paraná, fundada en 1870.[16] Subvencionó la primer escuela pa sordomudos, que yera privada.[17]

Siguiendo cola política del so antecesor, fundó los Colexos Nacionales de La Rioxa, Santa Fe, San Luis, Jujuy, Santiago del Estero, Corrientes y Rosario.[18]

Fundó escueles de arboricultura y agronomía en San Juan, en Mendoza, y más tarde en San Miguel de Tucumán y Salta.

Nesi mesmu añu favoreció la creación y el desenvolvimientu de la Comisión Nacional de Biblioteques Populares (CONABIP), qu'hasta l'actualidá fomenta'l fortalecimientu de les biblioteques populares en tanta organizaciones de la sociedá civil ya impulsa la so valoración pública como espacios físicos y sociales relevantes pal desenvolvimientu comuñal y la construcción de ciudadanía.[19] Na capital fundó la Biblioteca Nacional de Maestros.

Una de les sos primeres decisiones foi realizar una Esposición d'Artes y Productos Nacionales, que finalmente foi realizada en 1871 na ciudá de Córdoba. La xente tomó esti proyeutu como una llocura, pero terminó siendo un gran ésitu. Nella promoviéronse texíos, curtiembres, fundiciones, tintoreríes, y productos agropecuarios; toos de distintes rexones del país. Mientres la so visita a la esposición Sarmiento ostentó un traxe de vicuña ellaboráu con teles nacionales y recibió amás en premiu una medaya por introducir el blima nel país.[20] Tamién se promocionó abondosa maquinaria agrícola ya industrial disponible pa importar. Esta esposición empecipió la esmolición poles ciencies básiques, y de esi impulsu surdieron l'Academia de Ciencies de Córdoba empobinada pol botánicu alemán Germán Burmeister– y l'Observatoriu Nacional de Córdoba, dirixíu pol astrónomu norteamericanu Benjamín Gould.[17]

Na Universidá Nacional de Córdoba creóse la Facultá de Ciencies Exactes, Física y Naturales, que dictaba la carrera d'inxeniería.[17] Pola so iniciativa crear na rexón cuyana les cátedres de mineraloxía nos Colexos nacionales de Catamarca y de San Juan, que se convertiríen en 1876 na Escuela d'Inxenieros de San Juan.

Final de la Guerra del Paraguay[editar | editar la fonte]

La Guerra de la Triple Alianza contra'l Paraguái españara mientres la presidencia d'Arxentina de Bartolomé Mitre, qu'había comandado les fuercies aliaes contra esi país hasta poco primero de baxar de la presidencia. Apenes asumiera Sarmiento la presidencia cuando se produció la meyora final de les tropes de Brasil escontra Asunción del Paraguay, que foi saquéu d'Asunción escalada polos brasilanos.[21] Magar la ocupación de la capital, López entamó un nuevu exércitu a cierta distancia.[22] En respuesta, formar so proteición arxentina y brasilana un gobiernu provisional n'Asunción.[23]

Un exércitu formao y empobinao principalmente por brasilanos –nel que los arxentinos tuvieron primeramente dalguna participación– llanzar en persecución de López, na llamada Campaña de los Cordales; tres dos sangrientes victories sobre los paraguayos,[24] López llogró afletase escontra la llende norte del país, onde fueron a buscalo dos divisiones brasilanes, que llograron ganalo y da-y muerte nel Combate de Cuetu Corá, el 1 de marzu de 1870. La guerra terminara.[25]

El Paraguay quedó afaráu: dependiendo de les fontes, envalórase que morrió mientres la guerra ente'l 50 y el 90% de la población total,[26] y perdió tolos territorios en disputa colos sos vecinos, con esceición del Chaco Boreal.[27]

La guerra significó tamién un enorme costo pa l'Arxentina: de primeres, en vides humanes, yá que morrieron na guerra más de 18 000 homes,[28] a los que podríen sumase les víctimes del cólera, que fueron munchos miles; 15 000 solamente na provincia de Buenos Aires.[29] Pero tamién tuvo un enorme costo económicu, yá que a raigañu del conflictu l'Arxentina tuvo d'empeñase hasta llegar a deber 9 000 000 de llibres esterlines.[30]

Mientres l'últimu añu de la guerra fundóse'l Colexu Militar de la Nación, que'l so primer direutor foi'l húngaru Juan F. Czetz.[31] La posibilidá de conflictos con Brasil a partir de los discutinios posteriores a la guerra impulsaron a Sarmiento a modernizar la escuadra de guerra: creó la Escuela Naval ya incorporó dellos buques, llogrando formar la primera escuadra arxentina capaz d'operar a un nivel comparable coles flotes de guerra de Brasil y Chile.[32]

Los últimos caudiellos federales na mariña[editar | editar la fonte]

Batalla de Ñaembé

Tres la derrota de Felipe Varela entá quedaben tres provincies arxentines en manes federales: en Córdoba, la presión militar obligó a arrenunciar al gobernador Luque,[33] y en Corrientes una revolución lliberal derrocó al gobernador federal en mayu de 1868. Una tardida reaición federal foi entartallada por tropes del exércitu nacional, treslladaes dende'l frente paraguayu en defensa d'un gobiernu surdíu d'un golpe d'estáu.[34]

Solo quedaba Entre Ríos, onde Urquiza convivía pacíficamente col gobiernu nacional en contra de los deseos de munchos federales: a principios de 1870 recibiera na so casona del Palacio San José al presidente, a quien ordenó dar los honores correspondientes. Poco dempués del final de la Guerra del Paraguay, el 11 d'abril de 1870, el xeneral Ricardo López Jordán empecipió una revolución, de la que resultó la muerte de Urquiza a manes del cordobés Simón Luengo. López Jordán foi escoyíu gobernador pola Llexislatura.[35]

El presidente Sarmiento unvió a Entre Ríos un exércitu formáu por divisiones veteranes de la Guerra del Paraguay. El gobernador prohibió l'ingresu d'eses tropes a la so provincia, pero'l presidente fixo risión la posibilidá de que se prohibiera la entrada de tropes nacionales nuna provincia. Cuando'l desembarcu producióse, López Jordán ordenó la movilización xeneral de la provincia. Sarmiento declaró la guerra a Entre Ríos, anque'l Congresu de la Nación nun autorizó la intervención federal a esa provincia hasta'l mes d'agostu.[36]

Cuatro ejército avanzaron simultáneamente sobre la provincia; les tropes nacionales —superiores n'armamentu y disciplina— ocuparon les ciudaes, polo que López Jordán tuvo de retirase al interior de la provincia, onde los entrerrianos —con meyores caballos— sosteníense ventaxosamente.[37] Buscando abrir un nuevu frente, López Jordán invadió la provincia de Corrientes, pero'l 26 de xineru de 1871 foi dafechu ganáu na batalla de Ñaembé; poco dempués fuxó al Brasil.[38]

El Partíu Federal entrerriano foi destruyíu, y los federales fueron movíos de tolos puestos públicos, inclusive los cures y los maestros.[39]

En mayu de 1873, López Jordán volvió a insurreccionar la so provincia, llegando a cuntar con 16 000 homes, bien provistu d'artillería ya infantería.[40] Sarmiento respondió poniendo preciu a la cabeza de López Jordán —posibilidá que foi refugada pol Congresu— y decretando la intervención federal d'Entre Ríos.[41] Tres ejército ocuparon la provincia sol mandu cimeru del Ministru de Guerra, Martín de Gainza. Nuevamente asocediéronse combates en tola provincia, y dellos oficiales jordanistas fueron fusilaos; tres una sangrienta derrota, n'avientu López Jordán partía escontra l'Uruguái.[42]

El 22 d'agostu de 1873, Sarmiento sufriera un atentáu mientres se dirixía escontra la casa de Vélez Sarsfield, na ciudá de Buenos Aires; cuando transitaba pela actual esquina de Corrientes y Maipú, una esplosión solmenó al coche nel que viaxaba. El sanjuanino nun lo escuchó porque yá carecía una fonda sordera. Los autores fueron dos anarquistes italianos, los hermanos Francisco y Pedro Guerri, que declararon ser contrataos por homes de López Jordán. L'atentáu falló porque a Francisco Guerri españóse-y el trabuco na mano. Sarmiento salió ilesu del atentáu.

Población y sanidá[editar | editar la fonte]

Una de les primeres midíes de Domingo Faustino Sarmiento como presidente d'Arxentina foi entamar el primer censu nacional, que se realizó nel añu 1869; el mesmu refundió la resultancia de 1 836 490 habitantes pal país.[n. 1] El 8 % del total yeren inmigrantes europeos, el 70 % yera población rural, y el 71 % del total yera analfabeta.[43]

Mientres el so mandatu tuvo un aumentu importante la inmigración, cola llegada de 280 000 inmigrantes, que s'asitiaron principalmente na ciudá de Buenos Aires y —en menor midida— en colonies agrícoles nes provincies de la Mariña.[44]

El rápidu aumentu de la población na capital xeneró problemes de vivienda ya hixene a gran escala: en 1871, una epidemia de fiebre mariello —probablemente por cuenta de la guerra— causó la muerte en Buenos Aires d'alredor de 14 000 persones.[45] El gobiernu nacional en plenu fuxó de la ciudá, polo que la llucha contra la peste tuvo de ser llevada alantre por una comisión;[46] esta dispunxo la creación del Campusantu de la Chacarita,[47] y nos años siguientes creáronse les primeres redes d'agües corrientes y de cloaques de la ciudá.[45]

Tresportes y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Domingo Faustino Sarmiento, como presidente d'Arxentina, tuvo en materia de tresportes y como unu de los sos principales oxetivos, la construcción d'un ferrocarril tresandín, que xuniera'l océanu Atlánticu col Pacíficu. Pa ello favoreció la construcción del ramal dende Villa María hasta Río Cuarto; tamién se construyó'l ramal dende Córdoba hasta Tucumán, y dos curtios ramales ente Concordia (Entre Ríos) y Mercedes (Corrientes), y ente Buenos Aires y Campana. La rede ferroviaria pasó de 573 quilómetros en 1868 a 1331 en 1874.[48]

Mientres el so mandatu tendiéronse unos 5000 km de llinies telegráfiques, impulsaes pol presidente y el so ministru Dalmacio Vélez Sarsfield; nel so mensaxe al Congresu de 1873 pudo afirmar que «La llinia de telégrafos foi completada y percuerre tola República».[49] El 5 d'agostu de 1874, nes acabadures del so periodu presidencial, inauguraba la primer comunicación telegráfica con Europa. Decretó que'l día de la inauguración del cable telegráficu, que nes sos pallabres convertía a tolos pueblos en «una familia sola y un barriu», fora feriáu nacional. La ceremonia cuntó cola presencia ente otros del yá ex-ministru Vélez Sarfield, a quien Sarmiento atribuyó nel actu «l'honor esclusivo de l'atrevida idea y de la rápida execución de la rede de telégrafos, que contribúi a dar paz a la República y bienestar a los sos fíos».

Construyéronse dellos puertos, como los de Zárate y San Pedro (Buenos Aires). Proyeutóse un puertu modernu en Buenos Aires, empeñándose'l país en 30 millones de pesos pa llevar alantre la obra, pero esi dineru foi esbardiáu n'obres menores.[50]

En 1873 creóse'l Bancu Nacional, qu'emprestó'l dineru a baxu interés o a deldores insolventes. La delda pública —impulsada pola xenerada arriendes de la Guerra del Paraguay— llegó a niveles insostenibles, anque la crisis económica resultante españaría mientres la xestión del so socesor.[51]

Rellaciones esteriores[editar | editar la fonte]

Mientres la primer parte de la so xestión, el canciller Mariano Varela pretendió llevar alantre una política cuasi idealista con respectu al futuru del Paraguay: la so conocida frase «La victoria nun da derechos» formaba parte d'un intentu de llindar les ambiciones expansionistas de Brasil.[52] La respuesta de Brasil foi aprovechar esa mesma política pa faer que'l gobiernu paraguayu protestara pola ocupación arxentina de Villa Occidental, frente a Asunción. Cuando l'embaxador brasilanu en Paraguay forzó cambeos nel gobiernu paraguayu, el presidente reemplazó a Varela por Carlos Texedor.[53]

En 1872, el Brasil robló un tratáu de llendes col Paraguay, pol que s'axudicaba tol territoriu en conflictu, y de siguío sofitó al Paraguay nel so defensa contra les reclamaciones arxentines.[27] Texedor empecipió entós una agresiva campaña pa resolver cuanto antes los diferendos, que llevaron a un creciente enfrentamientu col Brasil.[54]

Les rellaciones con Chile centrar nel discutiniu sobre los derechos de dambos países sobre la Patagonia. En 1874 decidióse qu'un arbitraxe del rei d'Inglaterra solucionaría los diferendos ente dambos países.[55]

Gabinete de ministros[editar | editar la fonte]

 Estandarte presidencial
Ministerios del Gobiernu de
Domingo Faustino Sarmiento
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Dalmacio Vélez Sársfield
Uladislao Frías
12 d'ochobre de 1868-mayu de 1872
mayu de 1872-12 d'ochobre de 1874
Ministeriu de Rellaciones, Esteriores y Cultu Mariano Varela
Carlos Texedor
12 d'ochobre de 1868-17 d'agostu de 1870
17 d'agostu de 1870-12 d'ochobre de 1874
Ministeriu de Guerra y Marina Martín de Gainza 12 d'ochobre de 1868-12 d'ochobre de 1874
Ministerio de Facienda José Benjamín Gorostiaga
Luis L. Domínguez
Santiago Cortínez
12 d'ochobre de 1868-13 d'ochobre de 1870
13 d'ochobre de 1870-13 de febreru de 1874
13 de febreru de 1874-12 d'ochobre de 1874
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública Nicolás Avellaneda
Juan Crisóstomo Albarracín
12 d'ochobre de 1868-23 de payares de 1873
24 de payares de 1873-12 d'ochobre de 1874

Cargos posteriores[editar | editar la fonte]

Al rematar el so mandatu presidencial, Domingo Faustino Sarmiento tresmitió la presidencia de la República Arxentina a Nicolás Avellaneda, en 1874. En 1875, asumió como senador nacional pola so provincia, cargu qu'abandonó en 1879 p'asumir de volao como ministru d'Interior de Nicolás Avellaneda. Depués ocupó'l cargu de Superintendente d'Escueles mientres el gobiernu de Julio Argentino Roca, pero arrenunció por causa de diferencies radicales con Avellaneda y el mesmu Roca. En 1885, fundó en Buenos Aires, el diariu El censor.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Semeya post mortem de Sarmiento

En 1887 Domingo Faustino Sarmiento viaxó a Asunción del Paraguay. Tornó a Buenos Aires pero yá vieyu y cola so salú deteriorada pola sordera y una insuficiencia cardiovascular y bronquial, los médicos aconseyáronlu alloñar de Buenos Aires pa evitar el fríu iviernu de la ciudá. A empiezos de 1888 embarcar cola so fía Faustina y los sos nietos p'Asunción.

El 11 de setiembre de 1888 Sarmiento finó na capital paraguaya, a los 77 años d'edá y los sos restos fueron soterraos nel Campusantu de la Recoleta en Buenos Aires diez díes dempués. Ante la so tumba, Carlos Pellegrini sintetizó'l xuiciu xeneral: “Foi'l celebru más poderosu que produxera l'América".

Obra[editar | editar la fonte]

Lliteratura[editar | editar la fonte]

Domingo Faustino Sarmiento foi un gran escritor y considerar como unu de los grandes prosistes arxentinos.[4]

Ezequiel Martínez Estrada tuvo en Sarmiento una de les sos fontes d'inspiración más definíes, y emponderar al llamalo

el más grande prosista de la fala.[56]

Miguel de Unamuno considerar, en referencia al sieglu XIX, como

l'escritor en llingua castellana más hondamente castizu que tuvimos nel sieglu pasáu.[4][57]

Pedro Henríquez Ureña describió les dotes de Sarmiento como escritor:

[...] tenía l'ímpetu románticu plenu, la enerxía de la imaxinación y l'apasionada riega de pallabres, xunto con viva perceición de los fechos y rápido fluyir de pensamientu. Pero con toos esos dones nun se resignaba a quedase en meru escritor; namái pensaba en sirvir a la so patria arxentina, a Chile, a tola América española.[58]

Jorge Luis Borges, entá señalando la esistencia d'incorreiciones na prosa sarmientina, reconoció'l calter perconducente» de la so escritura:

Nun hai una de les sos frases, esaminada, que nun seya correxible; cualquier home de lletres puede señalar los sos errores; les observaciones son lóxiques, el testu orixinal acasu nun lu ye; sicasí esi acusáu testu ye perconducente, anque nun sepamos por qué. [...] La virtú de la lliteratura de Sarmiento queda demostrada pola so eficacia.[59]

María Emma Carsuzán describió como «prexuiciosu camientu» les incorreiciones na prosa de Sarmiento que dellos críticos suelen invocar, con énfasis na bayura de los galicismos y l'inorancia sobre los usos castizos:

Agora bien, si los errores invocaos atenten contra'l casticismu, pa estenar esti prexuiciosu camientu, son valiosísimas les opiniones del hablista habaneru Mantiella, que cuasi nun fixo correiciones gramaticales na edición de Facundo sometida a la so revisión, y sorprendióse al atopar llocuciones anticuaes y bien castices; de Rojas, qu'atribúi dellos descuidos gramaticales al azar de la improvisación, non a la inorancia, pos n'otres partes son evitaos, y que lo compara colos grandes prosistes españoles: «Venial ye'l galicismu en Sarmiento [...]»[60]

Nel dicir de Carlos Altamirano y Beatriz Sarlo:

Hai una teoría romántica del impromptu a la cual los métodos de la escritura de Sarmiento nun son ayenos: el movimientu, entá desordenáu, de la escritura reproduz na superficie del testu l'aguaxe de la inspiración, la perceición violenta ya instantánea de la verdá lliteraria que ye, al empar, verdá histórica.[61]

Na obra lliteraria de Sarmiento destaquen:

Facundo o civilización y barbarie nes pampes arxentines, (1845).
  • El mio defensa, 1843.
  • Facundo o Civilización y Barbarie, 1845; Trata sobre'l caudiellu rioxanu Facundo Quiroga y les diferencies ente los federales y unitarios. Ye una descripción de la vida social y política del país que tien algames sociolóxicos y históricos, pos ufierta nél una esplicación sociolóxica del país fundada nel conflictu ente la civilización» y la barbarie», personificaes respeutivamente nos medios urbano y rural. Ye la so obra principal y una de les encoteraes de la lliteratura llatinoamericana.[62] La primer traducción al inglés, facer Mary Mann, apaecía en 1868.[63]
  • Vida de Aldao, 1845.
  • Métodu gradual d'enseñar a lleer el castellán, 1845.
  • Viaxes per África, Europa y América, 1849; Autobiográfica.
  • De la educación popular, 1849.
  • Argirópolis, 1850.
  • Alcordances de provincia, 1850; Autobiografía.
  • Campaña del Exércitu Grande, 1852.
  • Los cientu y una, 1853; serie d'epístoles empobinaes a Juan Bautista Alberdi.
  • Comentariu a la Constitución de la Confederación Arxentina, 1853.
  • Memoria sobre educación común, 1856.
  • El Chacho, 1865; sobre'l caudiellu rioxanu Ángel Vicente Peñaloza.
  • Les escueles, bases de la prosperidá, 1866.
  • La infancia y educación de Abraham Lincoln, 1873.
  • Conflictu y harmoníes de les races n'América, 1884. Nesta obra desenvuelve una concepción asemeyada a la de Facundo, pero encarada dende'l puntu de vista étnicu. El so primer tomu ye de 1884 y el segundu, póstumu, que según el so autor ye «Facundo llegáu a la vieyera».
  • Vida de Dominguito, 1886; sobre'l so fíu adoptivu, muertu na Guerra de la Triple Alianza.

Ciencia[editar | editar la fonte]

Domingo Faustino Sarmiento realizó una importante contribución al saber gracies al so apurra como promotor del progresu científicu y la so aición y prédica constante a favor de la enseñanza y creación d'instituciones científiques y culturales.

L'aición de Sarmiento nel espardimientu de les ciencies occidentales, nun país periféricu nel mundu de les ciencies como lu yera l'Arxentina, foi la de consolidar un sistema científicu independiente, arriqueciéndolo con apurrir de la más moderna ciencia europea.[64]

Cuando ocupaba'l cargu de ministru d'Instrucción Pública de la provincia de Buenos Aires, llegó al país el científicu Germán Burmeister. Cuando esti yera direutor del Muséu de Buenos Aires, y en cumplimientu d'una llei de 1869, Sarmiento encamentó-y les xestiones pa incorporar venti profesor europeos pa la enseñanza de ciencies exactes y naturales na Universidá de Córdoba.

Na Arxentina, los dos postures qu'a nivel mundial enfrentar nel campu de les ciencies naturales taben representaes por Florentino Ameghino, del llau del evolucionismu y por Burmeister, nel campu del creacionismu. Sarmiento, a pesar de que Burmeister yera un científicu consagráu n'Europa, nun duldar en sofitar les idees de Ameghino, del cual dicía en 1881:

Un paisanu de Mercedes, Florentino Ameghino, que naide conoz y ye l'únicu sabiu arxentín (...) que reconoz la Europa.[64]El so sofitu lo convertió nel primer científicu arxentín de relevancia internacional.

Mientres la so xestión como representante arxentín n'Estaos Xuníos llogró que l'astrónomu Benjamin Apthorp Gould aceptara viaxar a l'Arxentina pa crear un observatoriu astronómicu. Cuando Gould llegó a l'Arxentina, Sarmiento yá yera presidente y creara l'Observatoriu Astronómicu de Córdoba qu'adquirió entós daquella relevancia internacional. Tamién a Sarmiento y Gould débense la iniciación de los estudios de meteoroloxía n'Arxentina al crease, en 1872, la Oficina Meteorolóxica Nacional que funcionó, hasta 1884, en Córdoba y depués treslladóse a Buenos Aires.

Aponderó siempres la figura del médicu y paleontólogu aficionáu Francisco Javier Muñiz.

Según una anéudota paez que'l fútbol tamién-y debe'l so impulsu. N'efeutu, Alexander Hutton, padre fundador del fútbol arxentino, y coles mesmes, Rector del High School English, al solicita-y permisu a Sarmiento pa enseñar el deporte de la pelota ente los sos estudiantes (base del recordáu Alumni), recibió esta respuesta:

Qu'apriendan, el mio amigu, a les pataes pero qu'apriendan.

Dende la so posición, Sarmiento defendió la educación de la muyer al par de la del home y caltuvo una fuerte amistá con Juana Manso, a quien consideró la única persona n'América Llatina qu'interpretara'l so plan d'educación. Nuna carta empobinada a ella, saludar pol reestablecimientu de los Añales de la Educación, y felicitó al gobiernu arxentín por esta decisión, amás de aseverar que la muyer, pola so instintu maternal ye'l ser aparente pa encargase de la educación infantil.

Innovación sobre l'aprendizaxe de la llectura[editar | editar la fonte]

Civilización y Barbarie, 4ª edición en castellán, París, 1874. El testu del llibru sigue los conceutos de Sarmiento rellacionaos cola simplificación de la escritura, como por ex. reemplazar la «y» pola «i».

Mientres el so exiliu en Chile Sarmiento participó viviegamente de les actividaes cultural y educativu. Una de les sos ocupaciones consistió en crear un sistema d'aprendizaxe de llectura modernu, que nun obligara a estudiar de memoria sílabes aisllaes como s'acostumaba nesi entós, sinón un métodu con fundamentu pedagóxicu y una metodoloxía progresiva. Publicó entós el so Métodu de llectura gradual (1849), en Santiago de Chile. Afirmaba que los anteriores silabarios habíen mallográu los potenciales beneficios del métodu lancasteriano ya incluyó conseyos pa «faer más natural ya intuitivu l'aprendizaxe», como simplificar el nome de les consonantes. Asina, por casu, d'alcuerdu al sistema de Sarmiento, la «m» llamábase «me» en cuenta de «eme». Dexar ente los conteníos finales l'usu de les que llamaba «lletres inútiles o convencionales», como la «h» o la «o» puesta dempués de la «q», y el reemplazu de la «y» pola «i».

Masonería[editar | editar la fonte]

Domingo Faustino Sarmiento foi empecipiáu na masonería el 31 de xunetu de 1854, na Loxa Unión Fraternal de Valparaíso, Chile, cuando un grupu d'intelectuales chilenos funda una loxa denominada Unión Fraternal. Nesa loxa empecipióse Sarmiento xunto a los sos compatriotes Manuel Moreno y Domingo Rodríguez Peña.

Al tornar a Arxentina, convencíu de que la masonería ye una escuela ideal pa la perfectibilidad humana, siguió los sos trabayos masónicos, fundando xunto a otros catorce masones, el 29 d'avientu de 1855, la Loxa Unión de la Plata Nº 1, destacar ente los sos miembros: Miguel Valencia, abogáu y llexislador; Ricardo Lavalle, Presidente de la Llexislatura y de la Bolsa de Comerciu; Santiago Rufino Albarracín, Ministru de Guerra y Marina; Federico Álvarez de Toledo Bedoya, estanciero y fundador de la Sociedá Rural y Carlos Casares, gobernador de Buenos Aires.

La formación de les loxas Confraternidad Arxentina Nº 2; Consuelo del Infortuniu N° 3; Tolerancia N° 4; Rexeneración N° 5; Llealtá N° 6 y Constancia N° 7, dieron llugar a la fundación en 1857 del Gran Oriente Masónicu pa la República Arxentina, presidíu pol Dr. José Roque Pérez. Marcu nel cual, el 21 de xunetu de 1860 realizóse una tenida histórica, presidida pol Gran Maestre Dr. José Roque Pérez, participando de la mesma'l Presidente de la República Arxentina, Santiago Derqui; el xeneral Bartolomé Mitre; el gobernador d'Entre Ríos, Justo José de Urquiza y Domingo F. Sarmiento.

L'actividá masónica de Sarmiento siguió siendo de gran importancia. Sarmiento recibió'l grau 33º, el máximu escalafón del ritu escocés antiguu. Foi aceptáu'l 18 de xunetu de 1860, y el más altu cargu apurrir el Supremu Conseyu Grau 33 pa la República Arxentina. Nesi sentíu, cuando en 1864 foi designáu ministru embaxador arxentín ante los Estaos Xuníos, tamién se-y dio la representación de la Masonería Arxentina ante les Grandes Loxas y Supremos Conseyos del esterior, cola facultá de celebrar trataos d'amistá. Eso dexó a Sarmiento venceyase a grandes personalidaes públiques masóniques, ente les que se destacar el vicepresidente d'Abraham Lincoln, y depués del so asesinatu presidente norteamericanu, Andrew Johnson.

Sarmiento alloñar de les files de la masonería en dos oportunidad. La primer vegada qu'arrenunció foi cuando asumió como presidente de la República Arxentina, en 1868.

Asina lo confirmó'l mesmu Sarmiento n'unu de los discursos que dio, depués d'asumir la presidencia de los arxentinos al priorizar el gobiernu xeneral, afirmando:

Un home públicu nun lleva al gobiernu les sos propies y privaos convencimientos pa faeles llei y regla del Estáu.

Tamién nuna llacuada masónica de 1868, declaró:

Al manifestar la mio fonda gratitud pol sentimientu que nos axunta equí güei día, pa dame pública muestra de simpatíes, creo nel deber d'espresar francamente'l mio respetu, la mio adhesión a los venceyos que nos axunten a toos na nuesa sociedá d'hermanos.

Llamáu pol votu de los pueblos a desempeñar la primer maxistratura d'una República, que ye por mayoría de cultu católicu, preciso aselar a los fréngoles que ven na nuesa institución una amenaza a les creencies relixoses. Si la masonería foi instituyida pa destruyir el cultu católicu, dende agora declaro que yo nun soi masón.

Declaro, amás, que siendo alzáu a los más altos graos conxuntamente colos mios hermanos los xenerales Mitre y Urquiza, pol votu unánime del Conseyu de Venerables Hermanos, si tales designios despíntense, entá a los más altos graos de la masonería, esta ye la ocasión de manifestar que, o fuimos engañaos miserablemente, o nun esisten tales designios, nin tales propósitos. Y yo afirmo solemnemente, que nun esisten, porque nun pudieron esistir, porque los desmiente la composición mesma d'esta grande y universal confraternidad. (…)

Feches estes manifestaciones, por que nun se crea qu'azorrono les mios creencies, tengo'l deber d'anunciar a los mios hermanos, que de güei d'equí p'arriba, considero desligado de toa práutica o suxeción a estes sociedaes.

Llamáu a desempeñar altes funciones públiques, nengún motivu personal hai d'esviame del cumplimientu de los deberes que me son impuestos; simple ciudadanu, voi volver un día a ayudar nes vueses filantrópiques xeres, esperando dende agora que polos beneficios fechos, siguiríais conquistando la estimación pública; y pola vuesa astención de tomar como corporación parte de les cuestiones polítiques o relixoses qu'allegaren, llogréis estenar les esmoliciones de los que por non conocer los vuesos estatutos, nun vos consideren como'l más firme sofitu de los bonos gobiernos, el más saludable exemplu de la práutica de les virtúes cristianes, y los más caritativos amigos del que sufre.[65]

Volvió a l'actividá masónica en 1874 como lo prueben planchar que s'atopen nel Archivu del Históricu Recintu de la Masonería del Gran Oriente Masónicu Arxentín, en Capital Federal, onde apaez el so nome.

El 18 d'abril de 1882 aplicar a la Loxa Obediencia de la Llei Nº 13. Esi mesmu añu asumió como Gran Maestre de la Gran Loxa Arxentina de Llibres y Aceptaos Masones pal periodu 1882-1885. El 12 de mayu aceptó la so designación pal cargu, siendo acompañáu por Leandro N. Alem, depués fundador de la Unión Cívica de la Mocedá, quien ocupó'l cargu de Pro Gran Maestre.

Sarmiento arrenunció al importante cargu al añu siguiente, el día 15 de setiembre de 1883, siendo reemplazáu por Alem. Esti segundu arrenunciu daríase por problemes de salú, o bien, n'otru contestu, porque hubo alcontrones ideolóxicos dientro de la loxa. El conflictu resulta abondo complicáu de desentrañar, porque tou caltúvose de callao. Tendría que ver col sofitu de Sarmiento a la llei d'educación universal, llaica y gratuita:

Cuando Sarmiento asumió'l cargu de Gran Maestre de la Masonería Arxentina en 1882, exercía dende 1881 la Superintendencia de Conseyu Escolar, trabar en fuertes discutinios con otros miembros que respondíen a la llinia conservadora católica del entós ministru d'Instrucción Pública, Cultu y Xusticia, Manuel D. Pizarro. Siendo arbitrariamente destituyíu de dichu cargo pol presidente Julio Argentino Roca, atopóse al mandu de la redaición de El Nacional, dende onde dio un doble y dura engarradiella contra'l roquismo, per un sitiu, denunciando la so maniobra de concentración de poder nes sos manes y por otru, en pro de la implantación de la educación común llaica, en retruque constante contra'l sector ultramontanu militante que tenía'l so órganu de prensa combativa en La Unión.

El so periodu de Gran Maestre tendría de durar hasta 1885, sicasí, en setiembre de 1883 arrenunció al mesmu. El so arrenunciu empecipiaríase cola contestación pública que Sarmiento dio al Presidente del Club Lliberal, quien al traviés de la prensa haber convocáu como Gran Maestre de la Masonería a participar na manifestación que se taba preparando pal 16 de setiembre de 1883 en pro de la enseñanza llaica, pidiéndo-y de la mesma qu'oficiara d'intermediariu por qu'allegaren a ella les loxas de la so obediencia.

Nel iviernu de 1888 treslladar al clima templáu del Paraguay xunto a Aurelia Vélez, la fía de Dalmacio Vélez Sarsfield, l'autor del Códigu Civil, quien foi la so compañera mientres los últimos años de la so vida. Ellí morrió, el 11 de setiembre de 1888, negándose a recibir asistencia relixosa, y ordenando la non concurrencia d'un sacerdote católicu al so llechu postreru. La masonería d'esi país rindió-y honores. Cuando los sos restos fueron treslladaos a l'Arxentina, asocedió igualmente de parte de la masonería arxentina.

Un home polémicu[editar | editar la fonte]

ON NE TUE POINT LES IDÉES o Les idees nun se maten,[n. 2] escritu por Sarmiento nes Sierra Chica de Zonda, en San Juan, nel so pasu pal exiliu a Chile. Vista al monolitu llevantáu xunto a les sierres.

Magar Domingo Faustino Sarmiento ye consideráu pola historiografía como unu de les principales figures arxentines del sieglu XIX, la so persona nun s'atopa exenta de discutinios.

Los numberosos escritos y artículos qu'escribió a lo llargo de más de cincuenta años, que la so última escoyeta[67] insumió cincuenta y tres tomo y más de quince mil páxines, contienen dellos pasaxes contradictorios y otros de notable violencia verbal, recursu utilizáu polos sos contemporáneos.

Al par del so impulsu al desenvolvimientu del país, señálense la crueldá de les tropes nacionales so los sos órdenes na represión de les rebeliones de los últimos caudiellos (como l'asesinatu del Xeneral Ángel Vicente Peñaloza) y les lleves forzoses de gauchos pa lluchar contra los indíxenes.

Coles mesmes, critícase-y la so posición con al respeutive de la Patagonia, poniendo en dulda la soberanía arxentina sobre dicha rexón.[68][69]

Sicasí esta posición nun foi sostenida darréu pol sanjuanino yá que nuna carta del 15 de febreru de 1881, un mes dempués de la entrada de les tropes chilenes a Lima, aconseyaba a Don José Manuel Balmaceda:

'Debí esperar pa contesta-y, que'l rumor de les batalles cese; que los actores cunten toles escenes del gran drama, pa da-y a Ud. la mio opinión sobre la política que tien de siguir Chile dempués de la so grande victoria nel Pacíficu: Negase la entrada nel Atlánticu y tener el coraxe de nun tener razón en Magallanes nin Patagonia, so pena de constituyir un estáu dende Tarapacá hasta Santa Cruz, con mil quinientes llegües de llargu, ensin anchu apreciable, tres repúbliques y dos mares a guardar.»[70]

Tamién ye revesosa la so posición respeuto de los aboríxenes,[71] a los gauchos[72] y a los xudíos.[73]

Sobre los gauchos señala José Ignacio García Hamilton que

"La pallabra "gauchu" nel sieglu XIX tenía un significáu distintu del actual. Cuando Sarmiento diz-y a Mitre "nun aforre sangre de gauchos, ye lo único que tienen d'humanu", ta falando de Urquiza, esto ye, d'un empresariu y ganaderu bien ricu. Gauchu quería dicir marxinal, delincuente o, políticamente, intolerante. Por eso a Rosas y a Urquiza dicíen-yos gauchos nesti postreru sentíu, esto ye, caudiellos bárbaros, que nun dexaben el disenso.[74]

En rellación a los aboríxenes, púnxose n'evidencia les múltiples facetes de la posición de Sarmiento ante los indíxenes americanos y corrixóse no posible la opinión bastante espublizada ente los americanistes de que sentía odiu escontra'l indiu y deseyaba el so total estermín. Asina se sostién que Sarmiento tuvo "dos asities frente a los indios", englobándolos nos que taben n'estáu selvaxe y los otros, que fueren asimilaos a les ciudaes, esto ye, a la civilización. Ente que a los primeres, que yeren los qu'efeutuaben los malones, denominar "selvaxes" o "hordes xabaces"; sintió simpatía por aquellos que s'asimilaren a la civilización.[75]

Sarmiento, coles mesmes, tuvo un interés etnográfico y arqueolóxico pol indiu.[75]

L'enemigu de Sarmiento nun foi l'indiu americanu, sinón el pesáu llastre que dexó la colonización española, dalgunos de que los sos elementos involuntarios fueron l'indiu sobreviviente y el mestizu, colos estigmes que dexó nellos la colonización.[75]

La problemática de la rellación colos indios venía dende la dómina hispánica y siguiera mientres la dómina patria y mientres la Organización Nacional. Los malones afaraben non solamente la frontera sinón que dacuando atacaben tanto a les árees rurales como a los pueblos y mientres la presidencia de Sarmiento yera unu de les principales temes de la opinión pública nacional. En xunu de 1870, el cacique mapuche Calfucurá axuntó ente 3500 a 6000 guerreros y produció un nuevu gran malón qu'atacó y afaró Tres Arroyos siguiendo escontra Bahía Blanca, onde mató a cincuenta criollo, llevar a numberoses cautives y robóse 80 000 cabeces de ganáu.[76]

En 1872 Calfucurá púnxose nuevamente al mandu de 8000 llances y entamó otru malón qu'escaló los pueblos de Venticinco de Mayu, Alvear y Nueve de Julio y dexó un saldu de 300 civiles muertos, 500 cautivos y 150 000 a 200 000 cabeces de ganáu robaes. Sarmiento entamó una espedición punitiva al mandu del esperimentáu xeneral Ignacio Rivas a quien-y sumó un importante númberu d'indios aliaos como los borogas, pampes y ranqueles del cacique Catriel. Esta fuercia combinao —Exércitu Arxentín ya indíxena— venció a Calfucurá na Batalla de San Carlos de Bolívar, el 11 de marzu de 1872.[77]

En 1873, fináu'l cacique Calfucurá, el gobiernu aprovechó la situación y venció nuevamente a los sos guerreros, prindando Atreucó, unu de los principales campamentos del fináu cacique. Recién mientres la presidencia del so socesor, Nicolás Avellaneda, la cuestión del indiu remataría cola Conquista del Desiertu, llevada a cabu pol xeneral Julio Argentino Roca.

Homenaje[editar | editar la fonte]

Día del Maestru[editar | editar la fonte]

Casa Muséu Sarmiento en Tigre, protexida con vidrios

En 1943 mientres la primer Conferencia Interamericana d'Educación, axuntada en Panamá, estableció como Día Panamericanu del Maestru nes Amériques al 11 de setiembre n'homenaxe al fallecimientu de Domingo Faustino Sarmiento:

Considerando: que ye actividá fundamental de la Escuela la educación de los sentimientos, por que'l so motivu nun tien d'escaecer se qu'ente ellos figura en primer planu la gratitud y devoción debíes al maestru de la escuela primaria, que la so abnegación y sacrificiu guía los primeros pasos de les nueses xeneraciones y empobina el porvenir espiritual y cultural de los nuesos pueblos; que nenguna fecha hai des ser más oportuna pa celebrar el día del maestru que'l 11 de setiembre, día que pasó a la inmortalidá, l'añu 1888, el prócer arxentín Domingo Faustino Sarmiento.

Museos[editar | editar la fonte]

Anguaño esisten tres museo dedicaos a la figura de Sarmiento, dos de los cualos nel so momentu sirviéronlu como residencies:

  • El so Casa Natal na Ciudá de San Juan, llevantada pol trabayu de la so madre. Foi utilizada por Sarmiento como residencia y casa de gobiernu mientres la so xestión como gobernador.[78]
  • La Casa Muséu Sarmiento, allugada na seición d'islles de Tigre, na provincia de Buenos Aires, asitiada sobre'l Ríu Sarmiento y que funciona como muséu y biblioteca. Utilizada como casa de recréu, Sarmiento foi unu de los primeros n'adquirir un terrén nel sector isleño, en 1855, según unu de los principales impulsores de la so colonización, escribiendo numberosos artículos onde defendía les ventayes y posibilidaes d'esplotar esa zona, que fueron recoyíos póstumamente nel so llibru El Carapachay, como llamaba a la rexón d'islles, nome guaraní que güei lleva unu de los sos ríos.[79]
  • El Muséu Históricu Sarmiento, allugáu nel barriu porteño de Belgrano, nel edificiu que funcionó temporalmente como sede del gobiernu nacional, primero que seya declarada Capital Federal. Guarda la coleición d'oxetos más importante dedicada al prócer, ente ellos, la célebre semeya que-y fixo'l so nieta Eugenia Belín.[80]
  • La última casa que tuvo Sarmiento en Buenos Aires, onde vivió ente 1875 y 1888, ye anguaño sede de la Casa de la Provincia de San Juan, polo qu'a pesar de nun ser un espaciu dedicáu puramente al prócer, permanez abierta al públicu xeneral.[81]

Monumentu funerariu[editar | editar la fonte]

Mausoléu de Domingo Faustino Sarmiento nel Campusantu de la Recoleta.

A principios de sieglu XX edificóse sobre la tumba de Domingo Fustino Sarmiento, allugada nel Campusantu de la Recoleta, un monumentu funerariu nel so honor.

El diariu La Nación, na so edición del 19 de xunu de 1900, titulaba: Monumentu a Sarmiento. Nomamientu de la comisión executiva:

Na xunta celebrada ayeri polos iniciadores de la ereición del monumentu a Sarmiento, na tumba que guarda los sos restos nel campusantu Norte, quedó definitivamente constituyida la comisión executiva de los trabayos a realizase pa dar práutica a la iniciativa. Güei van entamase les comisiones provinciales y mañana van dase a publicidá. La comisión executiva quedó compuesta de la siguiente manera: presidentes honorarios: teniente xeneral Bartolomé Mitre, Dr. Carlos Texedor, señor José Posse, Dr. Mariano Varela, presidente: Rafael A. Cobo, vice presidente: Eustaquio Diaz Velez, vice presidente 2° xeneral Manuel Campos (...).[82]

Monumentos[editar | editar la fonte]

Munchos monumentos llevantáronse n'honor a Domingo Faustino Sarmiento, tantu n'Arxentina como nel esterior. Ente ellos sobresalen el Monumentu a Sarmiento allugáu nel Parque Trés de Febreru, en Buenos Aires, estatua en bronce realizada pol célebre escultor francés Auguste Rodin y el conocíu alturrelieve Ufrienda floral a Sarmiento, obra del francés Émile Peynot, en El Rosedal de Buenos Aires.

Papel moneda[editar | editar la fonte]

Otra reconocencia a Sarmiento per parte del Estáu Arxentín ye l'allugamientu de la so imaxe nos billetes de $50 de cursu llegal.

Himnos[editar | editar la fonte]

Conócense dos himnos n'honor a Domingo Faustino Sarmiento. El primeru foi creáu por Segundino Navarro, con música de Francisco Colecchia, ente que'l segundu foi creáu por Leopoldo Corretjer. El creáu por Navarro ye entonáu na provincia de San Juan, ente que el de Corretjer ye escucháu nel restu del país.[83]

Sicasí consta como antecedente que nuna ceremonia realizada en Barraques a mediaos de 1900 por 1200 alumnos de les 11 escueles del Distritu 8º de la Ciudá de Buenos Aires, presidíu por Benito Carrasco, primer homenaxe infantil a Sarmiento, executóse un himnu nel so honor compuesto por un profesor de música apellidado Rolón y con lletra de B. V. Charles.[84]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Esta cifra incluyía 6276 miembros del Exércitu en territoriu paraguayu. Lóxicamente, nun incluyía la población indíxena non sometida a les autoridaes nacionales.
  2. Sarmiento atribuyó esta frase al escritor francés Hippolyte Fortoul, pero ésti nunca escribió esa frase. La espresión paez ser una cita incompleta de Denis Diderot publicada dempués de la so muerte na Revue encyclopédique: On ne tire pas de coups de fusil aux idées., que significa Nun se disparen tiros a les idees".[66]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. URL de la referencia: https://jorgefernandezdiaz.cienradios.com/historia-amor-politica-argentina/.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. 4,0 4,1 4,2 Campobassi, José Salvador (1975). escritores+de+la nuesa+llingua.+Miguel+de+Unamuno,+que+examin%C3%B3+la so+obra,+lo+consider%C3%B3+l'escritor+m%C3%A1s+castizu+que+hubo+en+el sieglu+xix+en+el mundu%22&dq=%22Facundo+consagr%C3%B3+a+Sarmiento+como+un+gran+prosista+castellanu.+As%C3%AD+calificar+munchu escritores+de+la nuesa+llingua.+Miguel+de+Unamuno,+que+examin%C3%B3+la so+obra,+lo+consider%C3%B3+l'escritor+m%C3%A1s+castizu+que+hubo+en+el sieglu+xix+en+el mundu%22&hl=es&sa=X&ved=0CBoQ6AEwAGoVChMIgf_T7LbnyAIVCgqQCh1UnQnO Sarmiento y la so dómina Volume 1. Buenos Aires: Losada, páx. 233. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2015. «Facundo consagró a Sarmiento como un gran prosista castellanu. Asina lo calificaron munchu escritores de la nuesa llingua. Miguel de Unamuno, qu'esaminó la so obra, considerar l'escritor más castizu qu'hubo nel sieglu XIX nel mundu.»
  5. Germán Berdiales, El Maestru d'América, Ed. Acme, Buenos Aires, 1961, 169 páxs.
  6. Karina Bonifatti (1990). Madres de Próceres, partos que fixeron historia. Ediciones B. ISBN 201-960-657-189-10.
  7. 7,0 7,1 Pigna, Felipe "Los mitos de la historia argentina 2" Editorial Planeta Historia y Sociedá, páx. 266.
  8. [[Enrique Garcés Correa]] (2008, 1ª edición). El Poder de los Masones en Chile, del Templu de Salomón a la Gran Loxa de Chile. Santiago de Chile: Editorial Maná, páx. 275. ISBN 978-95-631-937-87.
  9. 9,0 9,1 9,2 Cutolo, V. O. (1994). Buenos Aires: Historia de les cais y los sos nomes. Buenos Aires: Elx. ISBN 950-99212-0-3.
  10. Halperín Donghi, Tuliu (1980). Proyeutu y construcción d'una Nación editorial=Biblioteca Ayacucho, páx. 57.
  11. Vedoya, Juan Carlos (1979). La magra collecha, páx. 276.
  12. Vedoya (1979): 20-21 y 29-30.
  13. Vedoya (1979): 116-122.
  14. «Sarmiento: síntesis de la so vida». Ministeriu d'Educación de la República Arxentina.
  15. Yornet, Cecilia. «La hestoria de les maestres norteamericanes que traxo Sarmiento». Fundación Bataller. Archiváu dende l'orixinal, el 20 de febreru de 2013.
  16. Vedoya (1979): 113.
  17. 17,0 17,1 17,2 «Sarmiento y l'educación». Casa Natal y Monumentu Históricu Nacional Domingo Faustino Sarmiento. Archiváu dende l'orixinal, el 2 de payares de 2013.
  18. Vedoya (1979): 115.
  19. «Páxina oficial de CONABIP, Hestoria.». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de setiembre de 2011.
  20. Ponce, Aníbal (1976). Sarmiento, constructor de la nueva Arxentina. Buenos Aires: Cortil/Hachette.
  21. Díaz Gavier, Mario (2005). En tres meses n'Asunción editorial=Ed. del Boulevard, páx. 163-169.
  22. Doratioto, Francisco (2008). Maldita Guerra. Nueva Historia de la Guerra del Paraguay. Emecé, páx. 407-413.
  23. Cisneros, Andrés. «La formación del gobiernu provisional tres la ocupación aliada d'Asunción (xunu de 1869)». Historia Xeneral de les Rellaciones Esteriores de la República Arxentina.
  24. Mendoza, Hugo (2010). La Guerra contra la Triple Alianza, 2da Parte. El Llibru, páx. 62-83.
  25. Doratioto (2008): 422-430.
  26. White, Matthew. «Statistics of Wars, Oppressions and Atrocities of the Nineteenth Century» (inglés). Historical Atlas of the 20th Century:Necrometrics.
  27. 27,0 27,1 Cisneros y Escudé (1998): Los efeutos del tratáu Cotegipe-Lóizaga (9 de xineru de 1872) na política interna arxentina.
  28. Doratioto (2008): 441.
  29. Pérgola, Federico. «El cólera nel Buenos Aires del sieglu XIX». Ministeriu de Salú de la República Arxentina. Archiváu dende l'orixinal, el 20 d'abril de 2014.
  30. Gimenez Vega, Y. S. (1961). Actores y Testigos de la Triple Alianza. Peña Lillo, páx. 33.
  31. «Sitio del Colexu Militar de la Nación».
  32. Ratto, Héctor Raúl Ratto; Craviotto, Humberto; Burzio, F. (1963). Sarmiento y la marina de guerra editorial=Secretaria d'Estáu de Marina.
  33. Bischoff, Efraín (1979). Historia de Córdoba editorial=Plus ultra, páx. 257.
  34. Castello, Antonio Emilio (1979). Historia de Corrientes editorial=Plus ultra, páx. 422-427.
  35. Chávez, Fermín (1986). Vida y muerte de López Jordán. Hyspamérica, páx. 149-162.
  36. Chávez (1986): 163-173.
  37. Chávez (1986): 174-184.
  38. Chávez (1986): 187-189.
  39. Chávez (1986): 192-198.
  40. Chávez (1986): 198-202.
  41. Pigna, Felipe. «cabeza_de_jose_hernandez.php Cuando Sarmiento punxo preciu a la cabeza de José Hernández». L'Historiador. Archiváu dende l'cabeza_de_jose_hernandez.php orixinal, el 6 de xunetu de 2013. Consultáu'l 3 de marzu de 2013.
  42. «La "carnicería" de Don Gonzalo». La Gazeta Federal.
  43. «TO.pdf 1869: Primer censu de la República Arxentina». Portal de la Provincia de Santa Fe.
  44. Vedoya (1979): 168-172.
  45. 45,0 45,1 Scenna, Miguel Ángel (1967). Fiebre mariella en Buenos Aires. 
  46. Demaría, Viviana. «Epidemia: Fiebre mariello en Buenos Aires». Revista El Abasto.
  47. «Campusantu de la Chacarita: curtia reseña histórica». Sitiu del Gobiernu de la Ciudá Autónoma de Buenos Aires. Archiváu dende l'orixinal, el 16 d'ochobre de 2012.
  48. Cuccorese, Horacio Juan (1969). Historia de los ferrocarriles na Arxentina. Macchi, páx. 37-66.
  49. Reggini, Horacio (1997). Sarmiento y les Telecomunicaciones editorial=Ediciones Galápago.
  50. Vedoya (1979): 37-49.
  51. Vedoya (1979): 187-220.
  52. Cisneros y Escudé (1998): La Doctrina Varela como retruque a la diplomacia mitrista.
  53. Cisneros y Escudé (1998): L'incidente de Villa Occidental (payares de 1869).
  54. Beraza, Luis Fernando. Secuela diplomátiques de la Triple Alianza. 
  55. Cisneros y Escudé (1998): =Texedor acepta l'arbitraxe propuestu per Chile.
  56. Martínez Estrada, Ezequiel (1991). Radiografía de la pampa, 1ª, España: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, páx. 136. ISBN 84-00-07122-0. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2015.
  57. Unamuno, Miguel de (2002). Americanidad. Caracas: Biblioteca Ayacucho, páx. 94. ISBN 980-276-348-9. «Sarmiento preséntaseme como l'escritor en llingua castellana más hondamente castizu que tuvimos nel sieglu pasáu, y caltuvo esi casticismu gracies a nun atollase na enojosa llectura de los nuesos clásicos de los sieglos XVI y XVII. Por non pretender nunca asonsañala nin escribir como ellos, escribió de la manera más briosa y genuinamente española.»
  58. de Lara, Juan Jacobo (1982). fechos+y+r%C3%A1pido+fluyir+de+pensamientu%22&dq=%22ten%C3%ADa+el+%C3%ADmpetu+rom%C3%A1ntico+plenu,+la+energ%C3%ADa+de+la+imaginaci%C3%B3n+y+la+apasionada+riega+de+pallabres,+xuntu+con+viva+percepci%C3%B3n+de+los fechos+y+r%C3%A1pido+fluyir+de+pensamientu%22&hl=es&sa=X&ved=0CBoQ6AEwAGoVChMIqsXuhMvnyAIVhyOQCh0EOgPL Sobre Pedro Henríquez Ureña y otros ensayos. Santu Domingu: Universidá Nacional Pedro Henríquez Ureña, páx. 35. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2015.
  59. Berg, Walter Bruno (2010). «Teoría del prólogu borgeano», de Toro, Alfonso: hai+una+de+les sos+frases,+esaminada,+que+nun sía+correxible%22+%22cualquier home+de+lletres+puede+se%C3%B1alar%22+%22esi+acusáu+testu+ye+eficac%C3%ADsimo%22&hl=es&sa=X&ved=0CBsQ6AEwAGoVChMIo8rk6NjnyAIVwxOQCh18pg7L#v=onepage&q=%22Non%20hai%20una%20de%20les sos%20frases%2C%20esaminada%2C%20que%20non%20sía%20correxible%22%20%22cualesquier%20home%20de%20lletres%20puede%20se%C3%B1alar%22%20%22esi%20acusáu%20testu%20ye%20eficac%C3%ADsimo%22&f=false Jorge Luis Borges: Tresllación ya Historia. Hildesheim: Georg Olms Verlag, páx. 131. ISBN 978-3-487-14511-2. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2015.
  60. Carsuzán, María Emma (1949). descuidos gramaticales+al azar+de+la+improvisaci%C3%B3n,+non+a+la inorancia,+pos+en+otres partes+son+evitaos,+y+que lo compara+con+los+grandes+prosistes+espa%C3%B1oles%22&dq=%22Rojas,+que+atribúi+dellos descuidos gramaticales+al azar+de+la+improvisaci%C3%B3n,+non+a+la inorancia,+pos+en+otres partes+son+evitaos,+y+que lo compara+con+los+grandes+prosistes+espa%C3%B1oles%22&hl=es&sa=X&ved=0CBwQ6AEwAGoVChMI2InJ9drnyAIVghaQCh2kjwPN Sarmiento l'escritor. Buenos Aires: L'Atenéu, páx. 27. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2015.
  61. Altamirano, Carlos; Sarlo, Beatriz (1997). «Una vida exemplar: La estratexa de Alcordances de provincia», vanguardia.pdf Ensayo arxentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Arxentín: Compañía Editora Espasa Calpe Arxentina / Ariel. ISBN 950-9122-49-1. Consultáu'l 31 d'ochobre de 2015.
  62. González Echevarría, Roberto (2003). «Facundo: An Introduction», Facundo: Civilization and Barbarism : the First Complete English Translation. Berkeley/Los Angeles, California: University of California Press, páx. 1. ISBN 0-520-08159-5. «Sarmiento's Facundo, published in 1845, is the first Latin American classic and the most important book written by a Latin American in any discipline or genre.»
  63. Ross 2003, p. 18
  64. 64,0 64,1 Orione, Julio (2008). Historia crítica de la Ciencia Arxentina (del proyeutu de Sarmiento al reinu del pensamientu máxicu), 1ª, Capital Intelectual (CI). ISBN 978-987-614-125-3.
  65. Discursu pronunciáu por Domingo Faustino Sarmiento el 28 de setiembre de 1868, pocos díes antes d'ocupar la presidencia de la República Arxentina, nuna llacuada ufiertada pola Gran Loxa de l'Arxentina de Llibres y Aceptaos Masones.
  66. Schvartzman, Julio (1996 [1987]). ««Facundo» y la llucha pol sentíu», llucha-pol sentíu/html/92cb5f12-14fa-41d0-b95y-fed3637f6586_2.html Microcrítica: llectures arxentines, cuestiones de detalle. Biblos.
  67. Universidá Nacional de La Matanza, Provincia de Buenos Aires, 2001, distribución a cargu del Fondu de Cultura Económica.
  68. (El Progresu 11 al 28 de Nov. 1842 y La Crónica 11/3 y 4/8/1849).
  69. (1868; 30/5/1881 y El Nacional, 19/7/1878).
  70. Sarmiento, Domingo Faustino (1952). Obres Completes de D.F. Sarmiento Tomo XXV: 'Cuestiones Americanes, Llendes con Chile', páx. 260-261.
  71. El Progresu, 27/9/1844; El Nacional, 25/11/1876.
  72. Archivu Mitre, IX, páxina 360.
  73. Sarmiento, Domingo Faustino (1953). Belín Sarmiento, Augusto: Obres de Sarmiento publicaes so los auspicios del gobiernu arxentín” Tomo XXXVI: ‘Condición del estranxeru n'América'. Lluz del Día. «Artículu tituláu “Somos estranxeros”, en El Censor, Buenos Aires, 1886.»
  74. García Hamilton, José Ignacio. «Confidencia sobre'l prócer sanjuanino». Consultáu'l 30 de mayu de 2018.
  75. 75,0 75,1 75,2 Salazar, Daniel Y. (abril-xunu de 1984). «Les posiciones de Sarmiento frente al indiu». Revista Iberoamericana (Institutu Internacional de Lliteratura Iberoamericana) Vol. L (127):  páxs. 411-427. ISSN 0034-9631. https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/download/3909/4077. Consultáu'l 23 d'abril de 2018. 
  76. Rodolfo A. Raffino (2005): El Jorge Newbery de Salliqueló. Buenos Aires: Dunken, páxs. 19. ISBN 978-9-87021-236-2. Gracies a los trataos roblaos en 1857 y 1866 los caciques Catriel, Coliqueo y Cachul abandonaron la confederación de Calfucurá y pasaron a aliase a los arxentinos. Asitiar en Azul, Junín y Tapera Díaz (actual Los Toldos). Los ranqueles asítiase nel sur de Córdoba, San Luis y el norte de l'actual La Pampa.
  77. Raffino, cit. páxs. 19/20
  78. Muséu Casa Natal Domingo Faustino Sarmiento
  79. llugar-que-caltién-viva-la hestoria-del-delta/ Casar Muséu Sarmiento, un llugar que caltién viva la hestoria del Delta
  80. Muséu Históricu Sarmiento
  81. Casa de Domingo Faustino Sarmiento
  82. http://www.archivopayro.org.ar/archivos/diarios/html/photo.php?photo=11440. Investigador: Cecilia Barbat.
  83. Castro, Luis; Puga, Jorge. Diariu de Cuyo (ed.): «Segundino Navarro: Música pa los oyíos del prócer». Consultáu'l 9 d'abril de 2010.
  84. Cares y Caretes, 7 de xunetu de 1900.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Domingo Faustino Sarmiento, testos. Arte gráfico editorial arxentín SA, Buenos Aires, 2002.
  • Alcibíades Lappas, La Masonería Arxentina al traviés de los sos Homes, Buenos Aires, 1958.
  • José Babini (1963). La Ciencia na Arxentina. Biblioteca d'América, Llibros del Tiempu Nuevu. EUDEBA.
  • "My Dear Sir": Mary Mann's Letters to Sarmiento, 1865-1881, Buenos Aires: Institutu Cultural Arxentín Norteamericanu, ISBN 987-98659-0-1 . Edited by Barry L. Velleman. There is a Spanish translation of these letters, "El mio envaloráu señor": Cartes de Mary Mann a Sarmiento (1865–1881). Buenos Aires: Icana y Victoria Ocampo, 2005. Edited by Barry L. Velleman. Translated by Marcela Solá. ISBN 987-1198-03-5.
  • At Face Value: Autobiographical Writing in Spanish America, Cambridge University Press, ISBN 0-521-33195-1 
  • Latin American Literature and Its Times, 1, World Literature and Its Times: Profiles of Notable Literary Works and the Historical Events That Influenced Them, Gale Group, ISBN 0-7876-3726-2 
  • Sarmiento in the United States, The University of Evansville Press .
  • Sarmiento--"School Master President" of Argentina, 29, American Association of Teachers of Spanish and Portuguese, agostu de 1946, doi:10.2307/333368 .
  • Arxentina, 1516–1982: From Spanish Colonization to the Falklands War, University of California Press, ISBN 0-520-05189-0 .
  • Domingo Faustino Sarmiento, ed., Facundo: Civilization and Barbarism, trans. Kathleen Ross, University of California Press .
  • Recollections of a Provincial Past, Library of Latin America, Oxford University Press, ISBN 0-19-511369-1 . Trans. by Elizabeth Garrels and Rusti Zatz.
  • Facundo: Civilization and Barbarism, University of California Press, 1845, ISBN 0-520-23980-6  The first complete English translation. Trans. Kathleen Ross.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.