Malaca

Coordenaes: 2°12′00″N 102°15′04″E / 2.2°N 102.251°E / 2.2; 102.251
De Wikipedia
Malaca
Bandera de Malaca (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Malasia Malasia
ISO 3166-2 MY-04
Tipu d'entidá estáu de Malasia
Capital Malacca
Xeografía
Coordenaes 2°12′00″N 102°15′04″E / 2.2°N 102.251°E / 2.2; 102.251
Superficie 1720 km²
Llenda con Negeri Sembilan (es) Traducir y Johor (es) Traducir
Demografía
Población 998 400 hab. (2020)
Densidá 580,47 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
Fundación 1948
melaka.gov.my
Cambiar los datos en Wikidata
Malaca y George Town, históriques ciudaes del estrechu de Malaca
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Fuerte d'A Famosa.
Llugar Bandera de Malasia Malasia
Criterios Cultural: ii, iii, iv
Referencia 1223
Inscripción 2008 (XXXII Sesión)
Área Asia y Oceanía
Cambiar los datos en Wikidata

Malaca o Melaka ye un estáu de Malasia asitiáu na zona meridional de la península de Malaca, bañáu pol estrechu de Malaca na so zona oriental. Foi fundada en 1401 y conquistada por Afonso de Albuquerque (24 d'agostu de 1511). Aportó a unu de los enclaves comerciales más importantes (xunto con Goa, (India) y Ceilán, (Sri Lanka), pola so posición xeográfica. Conocida na dómina como emporiu, concentraba'l tráficu de mercancíes ente Cantón, Xapón, la India, y les islles Moluques.

Historia[editar | editar la fonte]

Sultanatu de Malaca[editar | editar la fonte]

Retruque del Palaciu del sultanatu de Malaca.

D'antiguo, la zona taba habitada por pescadores malayos. Malaca foi fundada a empiezos del 1400 por Paramésuara, tamién conocíu como Iskandar Shah, l'últimu rei de Singapura (actual Singapur) arriendes de una invasión que recibe'l so reinu en 1377. Asina ye que nel so camín atopa Malaca, un puertu accesible en toles estaciones, qu'amás yera un puntu estratéxicu dientro del estrechu de Malaca. El nome de Malaca, provenía del árbol frutal Pokok Melaka, común na zona.

En collaboración colos marinos malayos, Malaca establecióse como puertu internacional, con instalaciones amplies y segures pal almacenamientu y el comerciu de productos. Por cuenta del so allugamientu estratéxicu, Malaca tamién foi un puntu de parada importante pa la flota del esplorador chinu Zheng He.

Nel apoxéu del so poder, el Sultanatu de Malaca gobernó'l sur de la península malaya y gran parte de Sumatra. El so ascensu ayudó a caltener a raya la espansión escontra'l sur de Tailandia y acelerar el cayente del imperiu rival de Java. Malaca tamién foi fundamental nel espardimientu del islam dientro del archipiélagu malayu. Sicasí, años dempués, en 1471, Vietnam (entós conocíu como Annam) empezó la so espansión escontra'l sur, destruyendo Champa (güei sur de Vietnam) y hostilizando a Malaca, nun intentu por conquistala.

La noticia sobre les riqueces de Malaca atraxo l'atención de Manuel I, rei de Portugal, quién unvió al almirante Diogo Lopes de Sequeira p'atopar Malaca y faer un pactu comercial col so gobernante como representante de Portugal. Sequeira llegó a Malaca en 1509, convirtiéndose nel primer européu n'aportar al sureste asiáticu.

Sequeira foi bien recibíu pol sultán Mahmud Shah, sicasí, un grupu de musulmanes provenientes de Goa (entós daquella en poder del Imperiu otomanu) presentáronse ante la corte del sultán convenciéndolo de que los portugueses yeren una amenaza grave. Mahmud decidió entós prindar a dellos de los homes de Sequeira, mató a otros y trató d'atacar a los cuatro buques portugueses, que sicasí llograron escapar. Tres esti incidente, los portugueses convencer de que la conquista yera l'únicu camín pa poder establecese en Malaca.

N'abril de 1511, Afonso de Albuquerque zarpó dende Goa camín de Malaca con una fuercia d'unos 1.200 homes y diecisiete o dieciocho barcos. Realizó una serie de demandes al sultán, ente elles solicitó permisu pa construyir una fortaleza cerca de la ciudá. Obviamente, toles demandes fueron refugaes y españó el conflictu: tres cuarenta díes de llucha, Malaca cayó frente a los portugueses el 24 d'agostu.

Albuquerque, previniendo futuros contraataques de Mahmud, diseñó y construyó una fortaleza nel antiguu allugamientu del palaciu del sultán y quedóse en Malaca hasta payares 1511, preparando los sos defenses. El sultán Mahmud Shah viose obligáu a fuxir de Malaca.

Enclave Portugués[editar | editar la fonte]

Mapa portugués del añu 1630, col fuerte y la ciudá de Malaca.

Como primer base comercial d'un reinu cristianu-européu nel sureste asiáticu, Malaca taba arrodiáu per numberosos reinos musulmanes. Poro, l'enclave tuvo que soportar batalles mientres munchos años, llanzaes principalmente polos sultanes malayos que trataben d'echar a los portugueses. Mahmud, pela so parte, tamién realizó dellos intentos pa retomar la capital del sultanatu, pero los sos esfuercios resultaron en devanéu.

Sicasí, los portugueses tampoco llograron l'oxetivu que buscaben, yá que la so invasión afectó a la organización de la rede comercial asiática: en llugar de crear un puertu centralizáu pal intercambiu de les riqueces asiátiques nel Estrechu de Malaca, el comerciu terminó esvalixándose en numberosos puertos, qu'entraron nuna amargosa competencia. El puertu de Johor convertir n'unu de los favoritos pa los comerciantes asiáticos, ente que Malaca empezó a tornar como puertu comercial.

Peor entá, como'l Sultanatu de Malaca fuera un aliáu de la dinastía Ming de China, la invasión portuguesa los enfureció. El Sultán Mahmud, dempués de fuxir de Malaca, unvió una quexa contra la invasión al emperador Chinu, lo que produció que les autoridaes chines executaren a dellos portugueses y a otros torturar nes cárceles. De la mesma, los comerciantes chinos boicotiaron Malaca, faciendo negocios colos malayos y javaneses.

Nel sieglu XVII, la Compañía de les Indies Orientales Holandeses (Verenigde Oostindische Compagnie o VOC n'holandés) empezó a apostar el poder de Portugal n'Oriente llanzando pequeñes incursiones y escaramuzas. Nesi momentu, los portugueses tresformaren Malaca nuna fortaleza inexpugnable.

El primer intentu seriu foi l'asediu de Malaca en 1606 pola tercer flota de la VOC, con once barcos, lideraos pol almirante Cornelis Matelief de Jonge. Anque los holandeses fueron derrotaos, la flota portuguesa tamién sufrió numberoses víctimes. Amás, la batalla sirvió por que los holandeses trabaren aliances colos sultanatos de Johor y, más tarde, col de Aceh.

En 1629, el Sultanatu de Aceh, una potencia rexonal con una fuercia naval importante, decidió unviar dellos cientos de naves al ataque de Malaca, pero la misión foi un atayante fracasu. Según fontes portugueses, toles naves de Aceh fueron destruyíes, provocando la muerte de 19.000 homes.

Finalmente, el holandeses y los sos aliaos locales llograron arrampuñar Malaca a los portugueses en xineru de 1641. D'esta manera quedaba efeutivamente destruyíu l'últimu bastión del poder portugués nel archipiélagu.

Base Holandesa[editar | editar la fonte]

Magar el holandeses establecer en Malaca, nun teníen nenguna intención de convertila na so base principal n'Oriente, yá que los sos esfuercios taben concentraos na creación de Batavia (güei Xakarta) como sede holandesa. Otros puertos portugueses tamién cayeron ante los holandeses, colo cual, la última colonia portuguesa na zona que permaneció hasta'l sieglu XX foi'l Timor Portugués.

Dominación Británica[editar | editar la fonte]

Tropes xaponeses colen victorioses por Singapur.

Malaca establecióse como una de les bases más firmes de la Compañía de les Indies Orientales Neerlandeses. Sicasí, en virtú de los términos del Tratáu anglo-neerlandés de 1824 foi vencida a los británicos en 1824 en cuenta de territorios como Bengkulu en Sumatra.

Dende 1826 hasta 1946, Malaca tuvo sol dominiu británicu, primero al traviés de la Compañía Británica de les Indies Orientales y depués como colonia de la Corona, formando parte de los "Establecimientos de los Estrechos", xunto con Singapur y Penang.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, Xapón invadió los Establecimientos de los Estrechos asaltando Kelantan (Malasia) el 8 d'avientu de 1941. La flota británica foi darréu destruyida y el territoriu sufrió bombardeos diarios per parte de los invasores.

L'exércitu xaponés avanzó rápido escontra'l sur al traviés de la península de Malaca, entartallando la resistencia aliada. Les fuercies britániques nun cuntaben con tanques, una y bones estos nun se consideraben aptos pa la selva tropical y l'infantería amosóse impotente contra los xaponeses, que sí teníen tanques llixeros. Les fuercies aliaes viéronse obligaes a retirase escontra'l sur, escontra Singapur.

El 16 d'avientu, cayó Penang y Malaca, el 15 de xineru de 1942. El 31 de xineru, apenes 55 díes dempués del entamu de la invasión, los xaponeses conquistaren tola península de Malaca y taben llistos pa empezar la famosa batalla de Singapur.

Cola mayoría de les defenses estrozaes y los suministros escosos, el Teniente Xeneral Arthur Percival rindióse ante les fuercies xaponeses el 15 de febreru de 1942. Alredor de 130.000 soldaos indios, australianos y británicos convertir en prisioneros de guerra. La cayida de Singapur foi la mayor rindición de les fuercies lideraes polos británicu en tola historia.

Mientres la ocupación, les fuercies invasores xaponeses establecen un tratu particularmente cruel contra la población china local. Los xaponeses trabayaron duru pa convencer a la población malaya de qu'ellos yeren los salvadores reales de Malasia ente que Gran Bretaña yera una fuercia imperialista que solo quería esplotar los recursos de la zona. Un lema bien utilizáu pa ganar el sofitu local yera "Asia pa los asiáticos".

Los "Establecimientos de los Estrechos", xunto col restu de la península malaya, permanecieron so ocupación xaponesa hasta agostu de 1945.

Tres la Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Vista de Malaca (2007).

Tres la rindición de Xapón ante los aliaos, el sureste asiáticu cayó nun curtiu estáu d'anarquía y saquéu. Los británicos repunxeron el control de la zona nel mes de setiembre y establecieron una alministración militar. Gran parte de la infraestructura fuera destruyida mientres la guerra, incluyendo los sistemes de suministru d'agua y eletricidá, servicios telefónicos, según les instalaciones portuaries. Trátase d'un periodu particularmente violentu marcáu pola fame y el desemplegu de gran parte de la población.

El fracasu de Gran Bretaña pa defender el territoriu destruyera la so credibilidá ante los ciudadanos de la rexón. Xeneróse un espertar políticu, basáu nel anticolonialismo y los sentimientos nacionalistes. Los británicos, pela so parte, taben dispuestos a aumentar gradualmente l'autonomía de les sos antigües colonies.

El 1º d'abril de 1946 el territoriu reorganizóse. Singapur convertir nuna colonia separada con una alministración civil encabezada por un gobernador, ente que Penang y Malaca conformaron la nueva Unión Malaya. Por cuenta de la gran oposición interna, reorganizóse una vegada más como Federación Malaya en 1948, algamando la independencia'l 31 d'agostu de 1957. Singapur, Sarawak, Borneo Septentrional y la Federación xunir pa conformar Malasia'l 16 de setiembre de 1963. Pero dende'l principiu presentáronse fuertes tensiones que conducieron a un conflictu armáu con Indonesia y a la espulsión de Singapur el 9 d'agostu de 1965.

Pa fines del sieglu XX el país vivió una bonanza económica que-y dexó desenvolver se con rapidez, tresformándose Malasia nun país industrializáu.

Idiomes[editar | editar la fonte]

Los idiomes oficiales son el malayu ya inglés. Tamién se fala'l tamil y una variedá d'idiomes chinos del Sur de China, como'l Hokkien y el cantonés. Amás, fálase tamil (indiu), como reflexu de la composición étnica de Malasia, con enorme influencia china ya india. Tolos chinos, casí un terciu de la población, falen distintos idiomes chinos... El más popular ye'l Mandarín, que ye la llingua que s'utiliza nes escueles chines, según el tamil nes escueles indies... El malayu ye mediu de comunicación pa tolos grupos racial y cultural. Tamién se fala'l indonesiu, lo que ye perféctamente lóxicu pola gran proporción de malayos qu'habiten la isla, y la proximidá ente'l Bahasa Indonesia, idioma oficial d'Indonesia y el Bahasa Malasia, el de Malasia

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]