Jorge Alessandri

De Wikipedia
Jorge Alessandri
27. Presidente de Chile

3 payares 1958 - 3 payares 1964
Carlos Ibáñez del Campo - Eduardo Frei Montalva
ministru de Facienda de Chile

2 agostu 1947 - 7 febreru 1950
senador de Chile


diputáu de Chile

Vida
Nacimientu Santiagu19 de mayu de 1896[1]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Llingua materna castellanu
Muerte Santiagu31 d'agostu de 1986[1] (90 años)
Sepultura Cementerio General de Santiago (es) Traducir
Familia
Padre Arturo Alessandri
Madre Rosa Ester Rodríguez Velasco
Hermanos/es
Pueblu Familia Alessandri (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá de Chile
Institutu Nacional Xeneral José Miguel Carrera
Llingües falaes castellanu
Oficiu inxenieru civil, entamador, políticuinxenieru
Llugares de trabayu Santiagu
Premios
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu políticu independiente
Cambiar los datos en Wikidata

Jorge Alessandri Rodríguez (19 de mayu de 1896Santiagu – 31 d'agostu de 1986Santiagu) foi un inxenieru, políticu y empresariu chilenu, fíu del ex-presidente Arturo Alessandri Palma y miembru de la emblemática familia Alessandri. Foi presidente del so país ente 1958 y 1964.

Mocedá y estudios[editar | editar la fonte]

Jorge Alessandri (de pies) y el so padre Arturo en 1920.

Fíu d'Arturo Alessandri Palma y de Rosa Ester Rodríguez Velasco, tuvo ocho hermanos, ente ellos el xurista Arturo y el senador Fernando.

Estudió nel Institutu Nacional y na Universidá de Chile, onde se recibió d'inxenieru civil en 1919. Acompañó al so padre nos tiempos de persecución y exiliu. Realizó actividá docente como caderalgu de la Universidá de Chile.

Carrera política[editar | editar la fonte]

La so primer participación na política activa tener en 1926, a los trenta años d'edá, al ser escoyíu diputáu independiente por Santiago pal periodu que remataría en 1930.

Por causa de la enemistá del xeneral Carlos Ibáñez del Campo col so padre, Jorge Alessandri foi encarceláu en 1927, pa depués ser unviáu al destierru con gran parte de la so familia. Tornó en 1931 tres la cayida d'Ibáñez. Al añu siguiente foi nomáu pol presidente Juan Esteban Montero presidente de la Caxa de Creitu Hipotecariu, anque arrenunció cuando Carlos Dávila tomó'l poder dempués d'un golpe d'Estáu. Tres el regresu del so padre a La Moneda foi repuestu nel cargu, qu'exerció hasta 1938.[3]

Depués del so pasu pol Congresu Nacional, retirar de la vida pública y dedicóse a l'actividá empresarial privada, aportando a presidente de la Compañía Manufacturera de Papeles y Cartones (CMPC) de Ponte Alta.

En 1944 foi escoyíu presidente de la Confederación de la Producción y del Comerciu (CPC), cargu que tuvo de dexar en 1947, pol so reingreso al sable políticu. Esi añu, mientres la presidencia de Gabriel González Videla desempeñóse como ministru de Facienda, llogrando controlar el problema de la inflación, que cayó del 37 % al 17 %,[4] per mediu de retayos salariales, anque ello produció baturicios sociales que fixeron cayer el gabinete en 1950, mesmu añu en que reasume como presidente de la CPC.

Entá cuando caltuvo celosamente la so independencia política aportó a una de les figures señeras coles que s'identifica la centro-derecha. Nes eleiciones parllamentaries de 1957 foi escoyíu senador por Santiago.

Candidatu na eleición presidencial de 1958, presentar so la imaxe d'una figura apolítica ya independiente, anque sofitáu polos partíos Conservador Xuníu y Lliberal, amás d'otros sectores menores. Venció nes eleiciones con un 31,2 % de los votos (389 909), siendo ratificáu'l so trunfu nel congresu plenu gracies al sofitu radical, polo qu'asumió la presidencia'l 4 de payares de 1958.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Alessandri, acompañáu d'altes autoridaes, camín a la catedral.

Jorge Alessandri sostenía que Chile, pa superar el subdesarrollu, namái precisaba una bona alministración. Foi presidente de Chile dende 1958 a 1964.

Esta sería la xerencia pa Chile», al estilu del sector priváu. Y siguiendo esta idea arrodiar d'un equipu téunicu formáu por abogaos (ministerios de Xusticia, Rellaciones Esteriores y Interior), inxenieros (Obres Públiques) y médicos (Salú Pública y Previsión Social). Gobernaría cola derecha, que llevaba venti años alloñada del poder, mientres tol so sexeniu.

Ministros[editar | editar la fonte]

Primeres midíes[editar | editar la fonte]

Los primeros años fueron esitosos; la xerencia paecía la solución de los problemes de Chile: Alessandri ordenó'l gastu públicu, sanió los presupuestos y empecipió un vastu plan d'obres públiques y construcción de viviendes. Pa esto últimu incentivó la inversión privada al crear la SINAP (Sistema Nacional d'Aforru y Préstamu) y la vivienda económica, qu'aguiyó la compra de cases de la clase medio y alto, y pa los sectores populares l'estáu, al traviés de la Corporación de la Vivienda (Corvi), creó 80 000 cases-habitación.

Camudó la moneda de pesu a escudu y afitóse el dólar, lo que sirvió pa controlar la inflación. Coles mesmes, aplicó una reforma tributaria en 1963, creó la Empresa de Comerciu Agrícola (ECA) y fomentó notablemente la pesca y les industries derivaes.

Pero los sos iniciales ésitos económicos nun tuvieron una aición paralela nel campu burocrático, nun esistiendo nengún ánimu d'anovar la institucionalidad creada nos gobiernos anteriores.

El terremotu de 1960[editar | editar la fonte]

Los malos tiempos empezaron en 1960. El 21 de mayu, mientres Alessandri lleía'l so cunta añal a la nación ante'l congresu plenu, una seguidilla de terremotos solmenó'l país y, a otru día, a les 15 hores, un terremotu entá más devastador acompañáu de maremotos destruyó la zona sur del país.

L'arreglu costaría 422 millones de dólares. El gobiernu de los Estaos Xuníos prometió ayuda económica, pero tres l'asunción del presidente John F. Kennedy anuncióse que l'ayuda nun s'apurriría de forma direuta sinón al traviés del programa Alianza pal Progresu.

De resultes de les eleiciones parllamentaries de 1961 y l'amenorgamientu de parllamentarios de derecha que la sofitaben, Alessandri perdió la posibilidá de vetar les lleis que pudiera aprobar el Congresu colos votos de los sos opositores (la Democracia Cristiana y el Frap), polo que se vio obligáu a apautar col Partíu Radical y reformar el so gabinete tecnocráticu reemplazándolo por unu muncho más políticu. Aun así, siguía en desventaxa nel Parllamentu.

Integró a Chile na Alianza pal Progresu, que pidía reformes estructurales a los países que riquieren esta ayuda, incluyida la reforma agraria, polo qu'en 1962 promulgó la primer llei d'esti xéneru. Dicha llei, que se llindó a partir tierres de propiedaes estatales a los llabradores y foi conocida coloquialmente como la reforma del macetero, implicó la creación de la Corporación de la Reforma Agraria (Cora) y del Institutu de Desenvolvimientu Agropecuariu (Indap).

En 1963, Alessandri viose arreyáu nel discutiniu desamarráu en redol al casu del Chacal de Nahueltoro, un asesín rehabilitáu que ganara l'apreciu de la opinión pública, yá que se solicitó indultar p'asina llibralo de la pena capital, pero'l presidente negóse, colo qu'aumentó la so impopularidá ente los sectores más lliberales de la sociedá chilena de la dómina.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Alessandri col so par arxentín Arturo Frondizi (1961).

Nel orde internacional, Alessandri tuvo d'enfrentar conflictos estremeros con Arxentina (zona de Palena) y con Bolivia (aprovechamientu de les agües del ríu Lauca). Chile xuntar al Tratáu de Montevideo y pasó a formar parte de l'Asociación Llatinoamericana de Llibre Comerciu (Alalc), en 1960.

Coles mesmes, el so gobiernu formuló una política pal amenorgamientu d'armamentos n'América Llatina, y otra tendiente a declarar el continente una zona desnuclearizada; estableció rellaciones diplomátiques colos nuevos estaos independientes d'África y Asia; y en cumplimientu d'un alcuerdu mayoritariu de la Organización d'Estaos Americanos (OEA), rompió rellaciones diplomátiques col gobiernu de Cuba, en 1964.

Realizó una visita oficial a Estaos Xuníos y a dellos países d'América Llatina.

En 1959, recibió les visites de la duquesa de Kent Marina de Grecia y la so fía, la princesa Alejandra de Kent; la ministra de Rellaciones Esteriores d'Israel, Golda Meir, y el ministru d'Asuntos Culturales de Francia, André Malraux. Sol so mandatu recibió les visites de distintos líderes políticos del mundu, como los presidentes Dwight Eisenhower (Estaos Xuníos), Arturo Frondizi (Arxentina), João Goulart (Brasil), Heinrich Lübke (Alemaña Federal), Adolfo López Mateos (Méxicu), Charles de Gaulle (Francia), el mariscal Josip Broz Tito (Yugoslavia), Nobusuke Kishi (Xapón), el duque d'Edimburgu, y el políticu d'Estaos Xuníos Adlai Stevenson, ente otros líderes mundiales.[5][6][7]

Final del so mandatu[editar | editar la fonte]

Alessandri xunto al presidente d'Estaos Xuníos John F. Kennedy (1962).

A la fin del so gobiernu, Alessandri propunxo al Congresu Nacional reformes constitucionales. Yá nun pensaba que yera la "xerencia" de Chile la salvación del país, agora falaba de que Chile precisaba un cambéu estructural, que la reforma a la carta escorría.

Pero esta idea foi refugada pol Partíu Radical, que tarrecía que dientro del discutiniu de les reformes incluyérase la reelección del presidente, boicotiando'l camín del so propiu candidatu, Julio Durán. Estes reformes incluyíen la potestá del presidente d'eslleir la Cámara de Diputaos y llamar a eleiciones una sola vegada mientres el so mandatu, dexar a la Cámara de Diputaos como la única fiscalizadora ya integrar el parllamentu con senadores designaos y expresidentes.

Vida pública dempués del so gobiernu[editar | editar la fonte]

Eleición presidencial de 1970[editar | editar la fonte]

El 3 de payares de 1965, na prensa publicó una carta, sofitada por 900 firmes, onde se dirixíen a Alessandri p'analizar la realidá xeneral y destacar la so aición pública, empecipiándose asina la so segunda candidatura presidencial.

Publicando na prensa en setiembre de 1968, un Manifiestu al país —suscritu por Guillermo Feliú Cruz, historiador; Hugo Gálvez Gajardo, ex-ministru; Adolfo Silva Henríquez, llabrador; Jaime Guzmán Errázuriz, dirixente universitariu; Eduardo Boetsch G.H., inxenieru; y Jorge Délano Frederick, periodista— solicitaba adhesiones pa favorecer la candidatura presidencial de Jorge Alessandri.[8] Parte de los redactores de dichu manifiestu darréu crearíen el Movimientu Independiente Alessandrista (MIA), que sirviría de soporte a la so campaña presidencial.

Emblema de campaña de Jorge Alessandri en 1970, formáu poles lletres A y V («Alessandri va volver»).

Anque Alessandri caltener al marxe de l'actividá pública, permaneció de cutio interesáu nel so cursu. «Percibí, asina por fuercia, el rumor creciente de la marea del descontentu, l'esperecimientu y la molición, productos inevitables de les xustes aspiraciones espertaes pero insatisfeches».[9]

Alessandri volvió postular al altu cargu na eleición presidencial del 4 de setiembre de 1970, que dio los siguientes resultaos: Salvador Allende: 36,6 %, Alessandri: 34,9 % y Radomiro Tomić: 27,8 %. L'enfotu de los alessandristas convertir en mieu a un gobiernu socialista, mientres los allendistas ya inclusive dellos demócratacristianos salíen a la cai a espresar la so allegría.

Como nengún llogró la mayoría riquida, foi'l Congresu Nacional el que, d'alcuerdu a la Constitución d'entós, tuvo de determinar al ganador. La votación, na que participaron 195 parllamentarios, realizóse'l 24 d'ochobre; el recuentu anunciar el secretariu Cámara de Diputaos, Pelagio Figueroa: Salvador Allende, 153 votos; Jorge Alessandri, 35; en blancu, 7.

Papel de Alessandri na dictadura militar y últimu años[editar | editar la fonte]

Depués del golpe d'Estáu que derrocó a Allende, collaboró cola dictadura militar nel Conseyu d'Estáu qu'intervendría na forma definitiva del proyeutu de nueva constitución empecipiáu pola Comisión Ortúzar.

Alessandri arrenunció al Conseyu d'Estáu'l 12 d'agostu de 1980, dempués de que'l 8 la Xunta de Gobiernu aprobara un testu nel que se borrara más de la metá de lo qu'escribiera modificando'l testu de la citada comisión;[10][11] la nueva constitución foi ratificada nun plesbicito al mes siguiente.[12]

Darréu, Jorge Alessandri retirar a la vida privada, calteniendo hasta la so muerte'l cargu de presidente de la CMPC.[13]

Finó nel Hospital Militar de Santiago el 31 d'agostu de 1986 a les 21:30 (hora llocal), por cuenta de un shock séptico. Al momentu de la so muerte tenía una hemiplexía izquierda dende faía 3 años.[14]

Placa nel edificiu onde vivió Alessandri, a una banda de la plaza d'Armes.

Vida personal[editar | editar la fonte]

Mientres delles décades Jorge Alessandri vivió nun departamentu de 220 m² allugáu nel cuartu pisu del edificiu de pasaje Philips s de la plaza d'Armes. Nel so periodu como presidente, Alessandri solía dir a cuerpu cada mañana ensin escoltes dende la so residencia al Palaciu de La Moneda, allugáu a unes poques cortes de distancia.[15][16]

Alessandri caltúvose solteru mientres tola so vida, y salvu supuestos amoríos que caltendría cola muyer d'un empresariu y con Laura Allende (hermana de Salvador Allende), nun tuvo pareya conocida. Esta circunstancia alimentó rumores sobre la so orientación sexual, cuestión que foi aprovechada polos sos adversarios políticos, con mayor fuercia mientres la campaña de la eleición presidencial de 1970; asina, aludióse sobre la supuesta homosexualidá de Alessandri tantu en concentraciones públiques —por aciu cantaraes como «A Alessandri cuando guagua dióse-y vuelta'l paragua»—, como nos periódicos d'esquierda, particularmente nel diariu Clarín, que se refería a él indireutamente como «la Señora». Alessandri nunca se refirió a los rumores, lo que según Alberto Gamboa «foi una postura intelixente, porque nun dio pie a discutinios y a llíos permanentes».[17][18]

Historial eleutoral[editar | editar la fonte]

Estatua de Jorge Alessandri, obra de la escultora Francisca Cerda na plaza de la Constitución, instalada en 1995.

Eleiciones presidenciales de Chile de 1958[editar | editar la fonte]

Candidatu Partíu Coalición
Sofitu políticu
Votos %
Jorge Alessandri Rodríguez
IND
PCU-PL-PALR 389 909 31,56
Salvador Allende Gossens
PS
Frente d'Aición Popular 356 493 28,85
Eduardo Frei Montalva
PDC
Partíu Demócrata Cristianu 255 769 20,70
Luis Bossay Leiva
PR
Partíu Radical 192 077 15,55
Antonio Zamorano
IND
Independiente d'esquierda 41 304 3,34
Total de votos válidos 1 235 552 98,82
Votos en blancu y nulos 14 798 1,18
Total de sufraxos emitíos 1 250 350 100
Total d'inscritos 1 497 493 Astención: 16,50

Eleiciones presidenciales de 1970[editar | editar la fonte]

Candidatu Partíu Coalición
Sofitu políticu
Votos %
Salvador Allende Gossens
PS
Unidá Popular 1 070 334 36,62
Jorge Alessandri Rodríguez
IND
PN-DR 1 031 159 35,27
Radomiro Tomić Romero
PDC
PDC-PADENA 821 801 28,11
Total de votos válidos 2 923 294 98,93%
Votos en blancu y nulos 31 505 1,07%
Total de sufraxos emitíos 2 954 799 100%
Total d'inscritos 3 539 747 Astención: 16,53%

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1964-5675.
  3. Donoso, Ricardo, Alessandri, agitador y demoledor, tomu II, Fondu de Cultura Económica. Méxicu D.F, 1954, páxs. 470-471
  4. Zig-Zag Nᵘ2343, 18 de febreru de 1950, p. 21
  5. «Visita de Eisenhower». El Mercurio (23 de marzu de 2011). Consultáu'l 18 de xineru de 2014.
  6. «Planu internacional». Memoria Chilena. Consultáu'l 18 de xineru de 2014.
  7. «Llegada del Príncipe Felipe, duque d'Edimburgu». Cinechile.cl (1962). Consultáu'l 18 de xineru de 2014.
  8. El Mercurio, 4 y 8 de setiembre de 1968.
  9. «Jorge Alessandri acepta la postulación presidencial», en El Mercurio, 3 de payares de 1969, páx. 35.
  10. Arancibia Mattar, Jaime; Brahm García, Enrique; Irarrázaval Gomien, Andrés. Actes del Conseyu d'Estáu en Chile (1976-1990), t.I; Centru d'Estudios Bicentenariu, Santiago de Chile, 2008
  11. El Mercurio, 10 de payares de 1983, con cites de Alessandri nes qu'esplicaba que nun taba acordies colos "cambeos introducíos al proyeutu qu'aprobó'l Conseyu d'Estáu y muncho menos [...] cola normativa de la transición que darréu s'introduxera al so testu".
  12. Peter Kornbluh. The Pinochet File: A Declassified Dossier on Atrocity and Accountability
  13. Empreses CMPC : Historia - Jorge Alessandri, Presidente de la Compañía: 1938-1958
  14. Serviciu de Rexistru Civil ya Identificación (31 d'agostu de 1986). «Certificáu de Fallecimientu de Jorge Alessandri». Consultáu'l 3 de xunu de 2017.
  15. «Atrapaos nuna clásica postal santiaguina». La Tercer (11 d'avientu de 2011). Consultáu'l 13 d'avientu de 2016.
  16. «sobrevivencia--del departamentu-de-jorge-alessandri--en-phillips-16.shtml La sobrevivencia del departamentu de Jorge Alessandri en Phillips 16». La Tercer (23 de xineru de 2011). Consultáu'l 13 d'avientu de 2016.
  17. Contardo, Óscar (2011). Raru: Una historia gai de Chile. Planeta.  páxs. 270-274. 
  18. Crespo, Octavio (marzu de 2009). «¿Tamos preparaos pa un Presidente gai? Los candidatos respuenden». Revista G. Archiváu dende l'orixinal, el 1 de xunu de 2013. Consultáu'l 13 d'avientu de 2016.


Predecesor:
Carlos Ibáñez del Campo

Presidente de la República de Chile

3 de payares de 1958-3 de payares de 1964
Socesor:
Eduardo Frei Montalva
Predecesor:
Germán Picó Cañes
Ministru de Facienda de Chile
2 d'agostu de 1947-7 de febreru de 1950
Socesor:
Arturo Maschke Torneru
Predecesor:
Máximo Valdés Fontecilla
Confederación de la Producción y del Comerciu Presidente de la Confederación de la Producción y del Comerciu de Chile
1944-1947 y 1950-1957
Socesor:
Domingo Arteaga Infante

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]