Juan Esteban Montero

De Wikipedia
Juan Esteban Montero
Presidente de Chile

4 avientu 1931 - 4 xunu 1932
Carlos Ibáñez del Campo - Arturo Alessandri
ministru del Interior de Chile

Vida
Nacimientu Santiagu12 de febreru de 1879[1]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu25 de febreru de 1948[1] (69 años)
Familia
Casáu con Graciela Fehrman Martínez
Estudios
Estudios Universidá de Chile
Colegio San Ignacio (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu abogáuministru
Premios
Creencies
Partíu políticu Partíu Radical
Cambiar los datos en Wikidata

Juan Esteban Montero Rodríguez (12 de febreru de 1879Santiagu – 25 de febreru de 1948Santiagu) foi un abogáu, políticu, empresariu, Ministru d'Estáu y caderalgu qu'algamó la vicepresidencia y presidencia de Chile ente 1931 y 1932, moteyáu Don One-Step pola revista satírica Topaze. Padre del subsecretariu Pedro Montero Fehrman, nietu del senador Juan Esteban Rodríguez Segura y bisnietu del prócer independentista Manuel Rodríguez Erdoíza.

Foi'l primer miembru del Partíu Radical n'algamar la presidencia de Chile. Altamente apolíticu, xurisconsultu y pasivu, foi derrocáu a entamos del so mandatu nun estravagante golpe d'estáu per parte de la izquierda y el so mandatu develó el catastróficu estáu del gobiernu chilenu. Por cuenta de la so alta votación y cercanía cola prensa, los sos revolucionarios socesores fueron refugaos pola opinión pública y la situación crítica del estáu siguió empiorando hasta 1933.

El so gobiernu soterró políticamente a tolos sos participantes —sacante Héctor Rodríguez de la Sotta, Marcial Mora, Ignacio Urrutia Pumar, Ramón Vergara y Sótero del Ríu Gundián—, incluyíos los veteranos Víctor Vicente Carbayos, Luis Izquierdo Fredes, Carlos Vergara Montero, Alfredo Guillermo Bravo, Carlos Balmaceda Saavedra y al mesmu Montero.

Biografía y familia[editar | editar la fonte]

Fíu de Benjamín Montero, perteneciente a una familia curicana, y d'Eugenia Rodríguez, fía del destacáu funcionariu públicu Juan Esteban Rodríguez Segura (a quien Montero debe'l so nome), y poro, nieta del prócer independentista Manuel Rodríguez Erdoiza.

Casáu con Graciela Fehrman Martínez, tuvo cuatro fíos: Juan Esteban, Benjamín, Carmen y Pedro. Esti postreru aportaría a subsecretariu del Trabayu y d'Educación, según embaxador en Costa Rica sol gobiernu de Jorge Alessandri; amás, tendría una prestixosa carrera de derechu, participaría na reforma constitucional y na Corte Suprema de Chile.

Estudió nuna escuela pública primeru y dempués en Colexu San Ignacio. Rematada la secundaria, ingresó na Facultá de Derechu Universidá de Chile, onde se tituló d'abogáu el 16 de setiembre de 1901.

Abogáu del Conseyu de Defensa Fiscal (1906-1920) y catedráticu en derechu civil y derechu romanu nel so alma máter, defendió al xeneral Guillermo Armstrong, acusáu d'intentos subversivos, casu que ganó.

Masón, ingresó nel Partíu Radical en 1925, añu en que participó na Comisión Consultiva qu'estudió convocar a l'Asamblea Constituyente que derivaría na nueva Constitución.

El periodu 1924-1932, nel que Montero figuró políticamente, fueron años convulsos en Chile: hubo diecisiete presidentes, tres caudillo y nueve golpes d'Estáu, fallíos y efeutivos, amás de nueve arrenuncies forzaes, dos cierres de congresu, dos crisis económiques ya innumberables ministros.

Tres la dimisión del sumisu Emiliano Figueroa, l'en esi entós coronel Carlos Ibáñez del Campo, militar popular y caudillista, empecipió una presidencia onde la represión y l'inconstitucionalidá fueron armes potentes de la seguridá del Estáu. El Partíu Radical sofitar nun principiu, pero tornóse críticu cola llegada de la Gran Depresión en 1929.

Juan Esteban Montero.

Grandes figures radicales, la mayoría con un nutríu currículum, integraron comisiones pa supervisar la catastrófica situación constitucional del Gobiernu; nesta comisión atopaben los futuros presidentes Pedro Aguirre Cerda y Juan Antonio Ríos (líder de los radicales), ente otros, na cual Montero foi llamáu a participar. La comisión nun espolletó y namái Juan Antonio Ríos y el so tocayu Juan Antonio Iribarren axuntáronse efeutivamente.

Al empiorar la situación económica, el presidente Ibáñez solicita un gabinete de Salvación Nacional, pa superar les árees más importantes na dómina crítica: Facienda, Bienestar Social y Interior. El 13 de xunetu de 1931, Montero asumió como ministru d'estos dos últimes carteres, ente que'l catedráticu d'economía y matemátiques Pedro Blanquier, tamién radical, fíxose cargu de la primera.

El gabinete nun espolletó; Ibáñez, de calter ferrial y autoritariu, nun toleró les midíes de Montero, que yeren ocupar l'apertura de prensa como válvula d'escape a la situación: Montero punxo en marcha esti plan y foi abiertu y atentu cola prensa, que taba bien polarizada, causando la consecuente reaición del públicu, que s'enteró del catastróficu estáu de la nación. Blanquier fixo lo mesmo colos presupuestos, llogrando les mesmes resultancies pol magro estáu financieru. El gabiente ye reemplazáu por Ibáñez, impopularizándose el Gobiernu pero popularizándose Montero.

El 22 de xunetu de 1931, arrenunciáu Montero, el Gobiernu llega al so estáu más críticu. Miguel Letelier Espínola asocéde-y de forma interina, pero ye reemplazáu rápido por non querer aceptar esa fuerte responsabilidá. El 23 de xunetu retorna a la cartera d'Interior l'almirante Carlos Frödden, trayendo de nuevu la censura y la represión policial. Empecípiase una paralización total del país ya Ibáñez arrenuncia trés díes depués.

Pedro Opazo Letelier, presidente del Senáu, asume interinamente la presidencia, pero noma a Montero ministru del Interior y arrenunciu en menos de venticuatro hores, colo qu'esti convertir en vicepresidente de Chile'l 27 de xunetu de 1931.

Vicepresidencia[editar | editar la fonte]

Con Montero torna la llibertá de prensa y retornen los exiliaos; amás asélense les paralizaciones con parllamentos. Ello fai xubir notoriamente la so popularidá, lo que, de la mesma, motivó que diversos partíos de la derecha conservadora ufiertáren-y la candidatura a la presidencia. Anque duldó n'aceptar la ufierta, finalmente aportó: Si ye asina, señores, si en realidá cunto cola cooperación sincera de tolos sos representaos, sométome.[2]

Pa evitar que, como asocediera en 1927 con Carlos Ibáñez del Campo, Montero presentó l'arrenunciu al so cargu con cuenta de nun surdieren abarruntes sobre una posible intervención so nes eleiciones, pero'l Congresu Nacional refugar. Como siguía pensando que'l so puestu a la cabeza del país yera incompatible cola candidatura presidencial, a la que foi proclamáu'l 19 d'agostu, a otru día apurrió-y la vicepresidencia al ministru del Interior Manuel Trucco Franzani.

Col sofitu del so partíu y de los partíos Conservador y Lliberal, ganó a Arturo Alessandri del Partíu Demócrata, a Manuel Hidalgo de la Izquierda Comunista y a Elías Lafferte del Partíu Comunista con un 64% de los votos nes presidenciales del 4 d'ochobre de 1931. El so eslogan de campaña foi: L'afitamientu del réxime civil.[3]

Gobiernu[editar | editar la fonte]

Fotografia oficial del presidente Juan Esteban Montero.

Juan Esteban Montero asumió la presidencia'l 4 d'avientu de 1931, dos meses dempués de vencer a Arturo Alessandri nes presidenciales eleiciones presidenciales y formó gobiernu con simpatizantes de derecha antiibañista y los partíos Radical, d'onde provenía, Conservador, el lliberal y elementos castrenses, especialmente en Defensa, que darréu fueron allegaos al nacionalsocialismu.

El panorama xeneral nel Chile de 1931 favorecía a los sectores izquierdistes revolucionarios y mozos anarquistes, que nunca tuvieron importancia política y aprovechaben de ser una ferrial oposición al tradicionalismu civil, ente que la política tradicional, llargamente conservadora ya intelectual desprestixábase rápido poles males práutica del presidente Carlos Ibáñez del Campo, el so dictatorial predecesor, que sicasí entá caltenía pesu políticu como caudiellu nacional.

La Gran Depresión foi un puntu doliosu pa les polítiques conservador y pasivu de Montero, debíu al desenfrenáu gastu públicu impuestu por Ibáñez y la poca austeridá de los sos ministros populistes. Al llegar la crisis, el desabastecimiento foi total; el país quedó empeñáu y afeutáu pola cesantía. Pedro Blanquier, un connotado home de númberos, foi l'encargáu de restablecer les finances a un nivel aceptable. Sicasí, les sos polítiques austeru y demasiao afeches, que diben en contra de los presupuestos a los que la población taba acostumada, provocaron el fracasu del Ministeriu de Facienda. Arturo Prat Carvajal reemplazó a Blanquier pero nun pudo sostener la crisis y l'estáu de les finances empioró. Como salvación asumió'l veteranu políticu Luis Izquierdo Fredes, quien nun llogró concretar el so programa por cuenta de la anarquía y a la so impopularidá (yera llamáu Don Vieyancu).

La transición al civilismo foi un puntu importante del gobiernu de Montero, que de concretase pasara a la historia de Chile como una especie de restauración democrática. Gobernó hasta que Marmaduque Grove derrocar en 1932.

Política interna[editar | editar la fonte]

La política interna de Montero ye de vital importancia nel periodu, nel qu'hubo qu'encalorar movimientos anarquistes. Marcial Mora Miranda, ministru del Interior, foi unu de los más afeutaos pola opinión pública: la desesperación, xunida al boicó procedente de la izquierda revolucionaria y l'ultraderecha, terminaron per atayar al políticu, que, sicasí, retornaría so la presidencia de Pedro Aguirre Cerda.

Ente los progresos nesti ministeriu, cabo destacar el sofocamientu del Motín del Norte Grande, que remató con una penosa matanza na que finaron más de 30 persones. Se culpabilizó d'esta traxedia a los monteristas que proveníen de distintos puntos del país y a los carabineros. L'achaplamientu violentu y con infiltración civil de los llevantamientos deber en gran midida al atentáu que sufriera Montero nes eleiciones, cuando viaxaba a Arauco, y del que se culpó a Óscar Schnake, posterior fundador del Partíu Socialista de Chile.

El Motín del Norte Grande foi'l primer golpe pal Gobiernu y la so alta popularidá, anque per parte de los comunistes foi casi inxustificáu una y bones Montero llevaba solu venti díes nel cargu efeutivu. A pesar de la violencia con que foi encaloráu, nun se reaccionó con censura como la hubiera fechu Ibáñez.

El 4 de marzu de 1932 promulgóse la llei nᵘ5.077 que xunió los ministerios de Marina y Guerra nel de Defensa Nacional, al que se-y amestó la Subsecretaría d'Aviación, qu'antes pertenecía a Interior pa un mayor control de los trés cañes de defensa. Carabineros siguió nel del Interior.

La mayoría de la prensa nesa dómina, tantu la escrita como la radio, taba a favor del Gobiernu y de Montero. A pesar d'ello, caltúvose un oxetu que causaba impopularidá: la continuación del diariu La Nación como voceru del Gobiernu, anque s'intentaron acercamientos col so fundador, Eliodoro Yáñez. L'únicu mediu opositor indiscutido foi la revista La Razón, dirixida por Carlos Dávila, quien derrocaría al Gobiernu y remataría la so carrera política de la mesma forma que Montero meses dempués.

Tres los conflictos, el ministru Mora dexó de ser de consensu y dexó el cargu'l 7 d'abril de 1932, criticáu y consideráu inoperante. Nel so reemplazu asumió Víctor Vicente Carbayos, radical d'una amplia carrera política, rematada abruptamente por cuenta de los sucesos del 4 de xunu.

Debíu al estáu catastróficu del país amenaciáu por una revolución, Carbayos consiguió que se declarara'l estáu de sitiu y por cuenta de la gran esplosión del volcán Quizapú dictáronse delles regles d'emerxencia, como encender l'allumáu públicu de día pa meyor visibilidá.

Per esos meses, otra esplosión afectaría la seguridá del país: el golpe d'Estáu de 1932, que soterraría la carrera política de la mayoría de los personeros de Gobiernu, incluyendo al propiu Montero. La revolución nun pudo ser controlada por cuenta de la negativa de les guarniciones santiaguinas (en rexones nun se sabía nada del movimientu) y l'inmovilidá del mediador del conflictu, Arturo Alessandri Palma, de quien se diz, afaló'l golpe. Carabineros, una minoría de soldaos, los monteristas y la mayoría de la población intentaron faer frente a la revolución, que trunfó de manera aplastante. Sicasí, l'esperimentu socialista impuestu polos cabezaleros nun espolletaría y namái empioraría la situación.

Facienda, Economía y Rellaciones Esteriores[editar | editar la fonte]

Carlos Balmaceda Saavedra, ministru d'Esteriores y Comerciu de Montero mientres tol so mandatu.

Les finances fueron la tema central del gobiernu de Montero. Dizse que la poca superación nesta materia foi'l detonante de la so cayida. El so ministru de Facienda foi Luis Izquierdo Fredes, un políticu de vasta trayeutoria, qu'inclusive pudo ser vicepresidente en 1910.

La midíes financieres de Montero fueron calificaes de impopulares y de contención, una y bones el proyeutu de Facienda yera al llargu plazu, daqué impensable pa la desesperante situación económica. Les principales midíes nesta materia, fueron la devaluación del pesu, la suspensión de la delda esterna, l'amenorgamientu del presupuestu nacional, el fomentu agrícola y la promulgación de la llei nᵘ5.107 d'abril de 1932, que creó la Comisión de Cambeos Internacionales (que la so misión yera d'afaer les importaciones a les lletres de cambéu disponibles, pa evitar l'amenorgamientu de les reserves d'oru del Bancu Central de Chile; amás de suspender la emisión de los billetes del mesmu bancu y da-y puramente'l derechu de dar creitos). Esta última midida, ente otres menores como la recueya voluntaria de bienes prendarios por aición de la Caxa de Creitu Popular, ésta midida, foi derogada pola República Socialista de Chile, culpándola de la impopularidá del réxime.

Nel ámbitu esterior, ameyoráronse les rellaciones colos países que refugaben l'antigua alministración, y hubo intentos d'averase a Estaos Xuníos pa llograr un creitu esternu; sicasí'l país taba empeñáu, polo qu'esta midida nun espolletó. Buscóse fomentar la manufactura nacional y l'agricultura, aprovechando les favorables carauterístiques climátiques de la rexón, cola campaña Mérqueme Productos Chilenos, carauterísticu cartelu que s'atopaba na mayoría de los comercios. Anque tuvo resultancies, nun s'ameyoró la crítica situación.

Los principales problemes de la xestión financiera fueron l'amenorgamientu de sueldos y la permanencia de la Compañía de Salitres de Chile, que yera bien cara de caltener y solo empioraba les ventes de salitre, principal esportación chilena nesi entós.

Educación y Xusticia[editar | editar la fonte]

Bustu de Juvenal Hernández Jaque, rector de la Universidá de Chile baxu Montero; foi alumnu del presidente, tantu nes lleis como nel PR.

Montero yera un prestixosu abogáu, polo que s'esperaba qu'hubiera un gran progresu nesta materia; sicasí, como la crisis yera la so prioridá, llográronse solo delles pequeñes meyores.

Sol gobiernu de Montero enxuiciar a les principales cabeces de la sulevación de la Escuadra, pero tres la so cayida, un dictame obligó a anular les condenes y exonerar a más de 200 implicaos nes intentonas golpistes.

El Poder Xudicial foi restablecíu totalmente con Montero na presidencia y recuperó la so carauterística autonomía; Javier Ángel Figueroa, que fuera exiliáu por Ibáñez nun intentu de controlar esti poder, foi reconocíu como auténticu presidente de la Corte Suprema de Chile.

Los exiliaos tornaron al país, condergar los delitos constitucionales del mandatu d'Ibáñez y roblóse el so irrevocable arrenunciu a la presidencia; amás, Montero negar a eslleir el Congresu Termal, escoyíu de manera irregular, por cuenta de la so derechura, lo que-y costó popularidá. Na so dómina, empezó a resonar d'a pocu la idea de da-y el derechu a votu a les muyeres, daqué que se concretó solu trés años dempués, so l'alministración de Alessandri.

Respetada la constitución establecida, decidió promulgase y reconocer l'Autonomía universitaria, escoyendo los decanos so esti amparu a Pedro Godoy, como rector. Sicasí, tres los incidentes y amenaces de toma y derrocamientu que fueron encaloraos, optar por nomar interinamente a un exalumno de Montero, Juvenal Hernández Jaque, sol que la Universidá de Chile algamaría gran rellumanza. Tres esos incidentes, el ministru d'educación propunxo a Montero una reforma universitaria, que quedó a medies, por cuenta de la cayida del Gobiernu.

Obres Públiques y Bienestar Social[editar | editar la fonte]

Fotografía popular de Montero.

Non restablecíes les finances, les obres públiques sol gobiernu de Montero escarecieron de presupuestu y fueron refugaes. Como única obra de magnitú realizada sol so gobiernu, puede mentase l'Estadiu Sablera Ancha, actual Estadiu Rexonal Chiledeportes, en Valparaíso, agora llamáu Elías Figueroa

La habilitación d'albergues fueron les obres más importantes; col respaldu del so ministru de Bienestar Social, Sótero del Ríu Gundián, creáronse los Comités d'Ayuda al Cesante, qu'habilitaben residencies y Olles comunes en Chile pa la masa de cesantes que cada vez más aumentaba nes principales ciudaes.

El papel de la primer dama, Graciela Fehrman, foi preponderante nuna dómina onde la muyer nun tenía la relevancia d'agora. Escontra 1954 La fundación Roperu de los Probes foi una iniciativa que dexó a les muyeres texer, iguar ya iguar ropa pa la masa de cesantes y families que vagabundeaban pela ciudá.

Creóse un plan de colonización, nunca termináu, ya intentáronse estremar los llatifundios, esfuercios que, a pesar de los errores, la xente valoró.

Revolución del 4 de xunu: cayida de Montero[editar | editar la fonte]

Montero (a la izquierda), retirándose de La Moneda col xeneral Vergara, tres el golpe d'estáu.

Montero yá lleva aproximao seis meses nel Gobiernu; los proyeutos al llargu plazu nun presten a la opinión pública, cada vez más escupuliciada pola pasividá del Executivu. Ante les falcatrúes, la saturación de l'alministración y una bultable baxa de popularidá, el ministru Víctor Vicente Carbayos declara'l estáu de sitiu.

L'españíu d'una posible revolución taba siempres latente. La so llegada produzse al anochecer del 3 de xunu de 1932, cuando la Fuercia Aérea de Chile acuartelar na Base Aérea El Monte, encabezada por unu de los sos mayores esponentes, Marmaduke Grove, espertu en cuartelazos: liderara'l golpe de 1925, el contragolpe del mesmu añu, un intentu fallíu de derrocamientu a Ibáñez en 1930 y, en siendo despidíu, la sulevación contra Montero.

Sollertáu'l Gobiernu, llamar a un conseyu de ministros, mientres los aviones de l'acabante crear fuercia, sobrevuelen La Moneda, amenaciando con bombardearla, y refundien panfletos alusivos a una revolución social. Carbayos llega a un alcuerdu con Carabineros, la única fuercia que permaneció lleal. El presidente sustitúi al comodoro Jessen, xefe de la fuercia aérea, pol xeneral Ramón Vergara Montero, hermanu del so ex-ministru, pero esti ye pasáu por altu na base aérea, onde obedecen solo a Grove. Arturo Alessandri Palma ye unviáu como mediador del conflictu en representación del Gobiernu, pero nun llogra nada, y Grove dirixir al Palaciu de la Moneda.

Montero, sabiéndose rindíu, remata'l conseyu y en llegando a un alcuerdu —que'l nuevu réxime nun va estropiar a la so familia nin a naide—, decide arrenunciar y dexa entrar a los principales conspiradores: Grove, Carlos Dávila, Arturo Puga y Eugenio Matte.

Al salir del palaciu, la xente avíva-y; Montero dirixir al aeropuertu y sale a l'Arxentina, xunto cola so familia.

Los monteristas, dempués del arrenunciu de los sos líderes, protagonicen una serie d'enfrentamientos cola policía, qu'agora obedez a la Xunta de Gobiernu constituyida; hai llargues manifestaciones que rematen con dellos mancaos y un pequeñu saldu de muertos.

Chile dempués de Montero[editar | editar la fonte]

Muyeres preparando Olles comunes, que se multiplicaron tres la cayida de Montero debíu al agravamientu de la situación y al desabastecimiento.

Tres la cayida de Montero, la crítica situación del país empioró y l'estáu fíxose inmanejable por cuenta de la inestabilidá de la xunta. El socialista Grove foi derrocáu de la mesma por Dávila, qu'adopta unes polítiques represives: el zarru del congresu, la presencia de militares nes cais, intentu de illegalizar a los comunistes, la torna a la censura.

Esto, xuníu a la inestabilidá nel Ministeriu de Facienda provocaron el descontentu popular, que finalmente desaguó na cayida de Dávila, en setiembre. El so socesor, el xeneral Bartolomé Blanche dura pocu más de dos selmanes nel cargu de presidente interín: una sulevación de les divisiones del Exércitu d'Antofagasta-Concepción, sofitada pola civilidad de les sos zones, obligar a arrenunciar el 3 d'ochobre. Abraham Oyanedel, presidente de la Corte Suprema, asumió entós, llamó a eleiciones, que ganó Arturo Alessandri, y llogró estabilizar el panorama políticu.

Ministros d'Estáu (mientres los sos dos vicepresidencies y presidencia)[editar | editar la fonte]

Ministru Nome/Periodu
Ministru del Interior Luis Gutiérrez Alliende (1931)
Manuel Trucco Franzani (1931)
Marcial Mora Miranda (1931-1932)
Víctor Vicente Carbayos (1932)
Ministru de Rellaciones Esteriores Carlos Balmaceda Saavedra (1931-1932)
Ministru de Facienda Pedro Blanquier (1931)
Luis Izquierdo Fredes (1931-1932)
Ministru de Xusticia Luis Gutiérrez Alliende (1931-1932)
Arturo Ureta Echazarreta (1932)
Ministru d'Educación Pública Pedro Godoy Pérez (1931)
Santiago Labarca (1931-1932)
Alfredo Guillermo Bravo (1932)
Ministru de Guerra (fundíu con marina forma'l de Defensa Nacional) Carlos Sáez Morales (1931)
Enrique Bravo Ortiz (1931)
Carlos Vergara Montero (1931-1932)
Miguel Urrutia Barbosa (Defensa) (1932)
Ignacio Urrutia Pumar (Defensa) (1932)
Ministru de Fomentu Francisco Cereceda Cisternes (1931)
Herman Echeverría Cazotte (1931-1932)
Marco Antonio de la Corte (1932)
Ministru de Tierres y Colonización Carlos Balmaceda Saavedra (1931)
Carlos Alberto Martínez (1931)
Teodoberto Álvarez (1931-1932)
Gaspar Mora (1932)
Ministru d'Agricultura Francisco Cereceda Cisternes (1931)
Joaquín Prieto Concha (1931-1932)
Héctor Rodríguez de la Sotta (1932)
Ministru de Marina (fundíu con Guerra forma'l de Defensa Nacional) Calisto Rogers Ceas (1931)
Enrique Spoerer (1931-1932)
Miguel Urrutia Barbosa (Defensa) (1932)
Ignacio Urrutia Pumar (Defensa) (1932)
Ministru de Bienestar Social Sótero del Ríu Gundián (1931 -1932)
Ministru de Comerciu y Suministru (depués Economía y Comerciu) Carlos Balmaceda Saavedra (1931-1932)

Vida dempués de la presidencia[editar | editar la fonte]

Dempués de tornar del exiliu, Montero, amás de dedicase a la vida familiar, integró diversos direutorios d'empreses y retornó a la so cátedra universitaria qu'exercía dende 1912. Foi coles mesmes presidente de la Compañía de Teléfonos de Chile en 1936 y direutor del Bancu de Chile en 1940.

La única vegada que volvió falar públicamente de política foi na edición de diez años de la revista Topaze, onde-y pidieron dar la so opinión sobre los diez años d'esta, una y bones Montero foi unu de los sos primeros personaxes (el presidente Don One-Step).

Finó en Santiago, alloñáu de la vida pública, el 25 de febreru de 1948, a los 69 años d'edá.[4] Los sos restos tán soterraos nel Campusantu Xeneral de Santiago.[4]

Historia eleutoral[editar | editar la fonte]

Eleiciones presidenciales de 1931
Candidatu Pactu Partíu Votos


% -bgcolor=#DDEEFF Radical 182.177 63,93% Presidente
Arturo Alessandri Palma Democráticu 99.075 34,77%
Elías Lafferte PC Comunista 2.434 0,86%
Manuel Fidalgu Plaza Ex-Confederación Republicana d'Aición Cívica (CRAC) Izquierda Comunista 1.263 0,4%


Predecesor:
Pedro Opazo Letelier
Vicepresidente de Chile

27 de xunetu - 3 de setiembre de 1931
Socesor:
Manuel Trucco Franzani
Predecesor:
Manuel Trucco Franzani
Vicepresidente de Chile

15 de payares - 4 d'avientu de 1931
Socesor:
Él mesmu
Presidente de la República
Predecesor:
Él mesmu
Vicepresidente de Chile
Presidente de la República

4 d'avientu de 1931 - 4 de xunu de 1932
Socesor:
Arturo Puga
Presidente de la Xunta de Gobiernu
de la República Socialista
Predecesor:
Carlos Frödden Lorentzen
Ministru del Interior de Chile
13 de xunetu de 1931 - 22 de xunetu de 1931
Socesor:
Miguel Letelier Espínola
Predecesor:
Carlos Frödden Lorentzen
Ministru del Interior de Chile
26 de xunetu de 1931 - 27 de xunetu de 1931
Socesor:
Luis Gutiérrez Alliendes

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 15013968. Apaez como: Juan Esteban Montero Rodriguez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Juan Esteban Montero Rodríguez, Icarito, 31.05.2010; accesu 17.06.2013
  3. Personaxes de la nuesa hestoria: Montero Rodríguez, Juan Esteban (1879 – 1948), portal Educar Chile, s/f; accesu 17.06.2013
  4. 4,0 4,1 «Ónde tán soterraos los últimos diez Presidentes de Chile». EMOL. Consultáu'l 19 d'abril de 2017.