Arturo Alessandri

De Wikipedia
Arturo Alessandri
Presidente de Chile

24 avientu 1932 - 24 avientu 1938
Juan Esteban Montero - Pedro Aguirre Cerda
Presidente de Chile

12 marzu 1925 - 1r ochobre 1925
Emilio Bello Codesido (es) Traducir - Luis Barros Borgoño
Presidente de Chile

23 avientu 1920 - 12 setiembre 1924
Juan Luis Sanfuentes - Luis Altamirano
ministru del Interior de Chile

22 abril 1918 - 6 setiembre 1918
Domingo Amunátegui Solar
ministru de Facienda de Chile

16 xunu 1913 - 17 payares 1913
presidente del Senado de Chile (es) Traducir


diputáu de Chile

Vida
Nacimientu Longaví (es) Traducir20 d'avientu de 1868[1]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu[2]24 d'agostu de 1950[1] (81 años)
Sepultura Cementerio General de Santiago (es) Traducir
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Casáu con Rosa Ester Rodríguez Velasco
Fíos/es
Hermanos/es José Pedro Alessandri
Estudios
Estudios Universidá de Chile
Colegio de los Sagrados Corazones de Santiago (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu abogáu, políticubibliotecariu
Llugares de trabayu Santiagu
Premios
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Arturo Fortunato Alessandri Palma (20 d'avientu de 1868Longaví (es) Traducir – 24 d'agostu de 1950Santiagu) foi un abogáu y políticu chilenu, patriarca de la familia Alessandri (d'ascendencia italiana). Ocupó'l cargu de presidente de la República nos periodos 1920-1925 y 1932-1938. Ye consideráu unu de los políticos más influyentes nel Chile del sieglu XX, ente otres coses por una serie de reformes, incluyida la Constitución de 1925, que marcó'l fin del réxime parllamentariu y la instauración del presidencialismu en Chile.

Familia y oríxenes[editar | editar la fonte]

Cayíen les primeres nevaes nel cordal de los Andes, l'italianu Pietro Alessandri Tarzi (güelu d'Arturo) decidió viaxar a Chile dende Buenos Aires. Poco tiempu antes, abandonara Toscana, n'Italia, siguiendo'l so espíritu aventureru y escapando de la insistencia de los sos padres por faelo ingresar al seminariu pa convertilo en sacerdote.

Llegó a Santiago'l 26 d'abril de 1821. Escultor y gran conocedor de les belles artes, yá dende Buenos Aires fixo xestiones col gobiernu de Bernardo O'Higgins pa fundar na capital una escuela de dibuxu y modeláu. Una vegada en Chile, la inestabilidá política echó per tierra'l so proyeutu, según la construcción d'un Teatru d'Ópera en Santiago. Fracasaos los sos planes artísticos, dedicar al comerciu y a los negocios. Mercó y vendió mercaderías a lo llargo de tol país. Los sos centros d'operaciones tuvieron en Santiago y Valparaíso. Amás, riquió delles naves pa entainar el comerciu de los más diversos productos. Esto dexó-y llevar una vida acomodada y realizar dellos viaxes a Europa. En 1842 convertir en ciudadanu chilenu y en 1851 foi nomáu pol rei Víctor Manuel II, cónsul xeneral de Cerdeña en Chile. Depués recibió'l títulu honoríficu de Caballeru de la Orde de San Mauricio y Lázaro. Casóse con Carmen Vargas Baquedano y tuvo trés fíos: Elcira, Aurora y Pedro.

Elcira —quien foi la tía favorita d'Arturo— casóse con Carlos Mendeville; Aurora, con Juan Lagarrigue Abá, cónsul d'España. Pedro, l'únicu fíu home, foi quien tuvo de faese cargu bien nuevu de la familia, porque, cuando apenes tenía diecinueve años, morrió'l so padre.

Problemes de socesión dexaron a los Alessandri nuna difícil situación económica, lo que llevó a Pedro, home d'empresa, esforciáu y trabayador, a arrendar una hijuela de la gran facienda de Longaví, a 16 quilómetros de Linares, llugar bien estremáu nesos años, porque'l ferrocarril llegaba solamente hasta Rancagua. Dende ellí debíase siguir en coche, vadeando los ríos Cachapoal, Tinguiririca, Teno, Claro, Maule, que se cruciaba en lancha, y a lo último, Achibueno y Longaví.

Ende, metanes les soledaes del campu, Pedro empezó a consiguir una cierta estabilidá económica que dempués-y dexó casase. El 1 de xunetu de 1863 casóse con Susana Palma Guzmán. Na modesta casa de campu de la hijuela de Longaví empezó a crecer la familia Alessandri Palma, alloñada de Santiago y de toa vida urbana. Primero llegó José Pedro, depués María del Carmen.

Tres años dempués, Susana taba de nuevu embarazada y entamaba viaxar a Santiago pal partu. Bien de madrugada, pa evitar los calores d'avientu, engabitáronse los caballos pa empecipiar el llargu trayeutu escontra la capital. Pero algamaron solo a andar unos quilómetros, cuando Susana empezó colos dolores del partu. Al mediudía del 20 d'avientu nació, en Longaví, Arturo Fortunato (esti nome n'alcordanza del santu que la so fiesta celebrar n'avientu) Alessandri Palma.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Arturo Alessandri mientres la so mocedá.

Fíu de Pedro Alessandri Vargas y de Susana Palma Guzmán. El so padre dedicar a los llabores agrícoles de la facienda na cual vivía y yera alministrador, hermanu so foi José Pedro.

En xineru de 1869 celebróse'l bautizu d'Arturo Alessandri na mesma casa del fundo. Como'l neñu Arturo Alessandri yera enfermizu, la so madre, pa evitar que se refriara mientres la ceremonia, asitió la botella con agua bendito nun pañu d'agua tibio. Y cual nun sería la sorpresa de toos al ver que la botella rompióse. Nun quedó más remediu que bautizalo con agua metá bendita y metá corriente.

A los trés Alessandri Palma —José Pedro, María del Carmen y Arturo— nacíos en Longaví, sumaríense trés curicanos: María Susana, Gilberto y Julia, que morrió nuevu. De tolos hermanos, José Pedro foi'l más xuníu con Arturo. La so muerte, en 1923, afectólu fondamente.

A los dolce años d'edá entró becáu al Colexu Sagraos Corazones de los Padres Franceses. De los sos años de colexu, recuérdase un cuentu que publicó na revista L'Ecu Lliterariu, tituláu L'Adivina de los nuesos díes, con una fuerte afición a lo truculento.

Empecipió la carrera de derechu na Universidá de Chile a los venti años d'edá, titulándose en 1893. En 1891, mientres estudiaba, participó nel diariu La Xusticia, opositor al presidente de vez, José Manuel Balmaceda.

Matrimoniu y fíos[editar | editar la fonte]

Dempués d'haber egresado como abogáu, casóse con Rosa Ester Rodríguez Velasco, cola cual tuvo 9 fíos, ente ellos Arturo, destacáu civilista, Jorge Alessandri Rodríguez, quien más tarde sería Presidente de Chile, Fernando Alessandri, académicu y futuru senador de Chile, y Hernán destacáu médicu.

Trayeutoria profesional[editar | editar la fonte]

Exerció'l cargu de bibliotecariu de la Biblioteca del Congresu Nacional de Chile en 1893, cargu entendíu güei como direutor.

Vida política[editar | editar la fonte]

Empecipió la so vida política en 1897, integrándose al Partíu Lliberal, y asumiendo como diputáu por Curicó, onde saldría reelecto por cuasi venti años más, gracies a la proteición del influyente Fernando Lazcano.

En 1915, cuando yá presentaba les sos primeres aspiraciones presidenciales, retó al senador n'exerciciu pola Provincia de Tarapacá, Arturo del Río. Tres una apostada y violenta eleición (na cual inclusive resultó muertu'l prefeutu de policía de Iquique, Rogelio Delgado, un fechu que siempres-y imputaron a Alessandri) qu'arreyó toa clase de reñes na vía pública, amenaces ente partidarios de los distintos candidatos y un vandalismo que fizo que les persones tarrecieren inclusive salir a la cai, Alessandri trunfó, ganándose'l llamatu de Lleón de Tarapacá, por cuenta del so carisma, la so popularidá nel pueblu y el gran énfasis de los sos discursos.

En 1920 se postuló a la Presidencia de la República pola Alianza Lliberal, ganando per un estrechu marxe al so oponente de la Coalición -llamada nesta eleición Unión Nacional, al incorporar al Partíu Conservador-, Luis Barros Borgoño, pal periodu 1920-1925. Colos sos discursos a favor de la clase obrera, produció una gran medrana nos sectores más conservadores de la sociedá chilena, que vía los sos intereses en xuegu. Como la oposición controlaba'l Congresu Nacional, Alessandri taba a favor d'un fortalecimientu del Poder Executivu, que escarecía de pesu políticu ante'l Congresu (dómina parlamentarista). En Chile esistía un réxime presidencial con instituciones parllamentaries bien fortalecíes, lo que llevaba a un pesu mayor del congresu (en Chile nunca esistió un réxime parllamentariu como tal, d'alcuerdu a les definiciones de la ciencia política), que xeneraba qu'un altu nivel de dependencia del executivu col parllamentu. Esti postreru tenía plenos poderes, que tomaben dende l'aprobación del presupuestu (delles vegaes nun s'aprobó'l presupuestu xenerando que decenes de miles d'emplegaos y ministerios nun recibieren recursos) hasta la destitución, dempués d'un curtiu procesu, de cualquier ministru d'estáu.

Primer periodu presidencial (1920-1924)[editar | editar la fonte]

Arturo Alessandri encabeza la firma de la Reforma de la Constitución nel Salón Colorado del Palaciu de La Moneda de Santiago.

Alessandri llegara al poder por aciu les sos promeses de campaña sobre la llexislación social y lleis a favor de los sectores populares, tales como'l seguru del trabayador. Sicasí, el país viose afeutáu pola baxa de preciu del oru blanco (salitre) de resultes del términu de la Primer Guerra Mundial y el desarrollu del salitre sintéticu, lo cual fundió al país nuna fonda crisis económica que yá se venía abasnando dende principios de sieglu, a lo que se-y sumó una crisis social.

Debíu al sistema pseudoparlamentario de la dómina nel que Alessandri taba somorguiáu, tolos sos proyeutos sociales fueren aplazaos o definitivamente cancelaos, yá que tenía minoría nel Congresu Nacional. Esto provocó un disgustu nes persones que la habíen escoyíu presidente. Pa peor, recuérdase un bocayón incidente que tuvo con Daniel Martner, ministru de facienda, arriendes de un proyeutu de llei onde solicitaba un emprestu de papel moneda. Depués de tratalo de fatu y incapaz, díxo-y:

¡Idees contraries! ¡Si Ud. nun tien idees de nenguna clase! Si los fisiólogos y los psicólogos dicen que pa concebir una idea precisa'l celebru 300 revoluciones per segundu y el suyu nun les da nun añu... ¡Idees! ¡Vaya si enarté con Ud.![7]

Tol so gobiernu carauterizar por fregaos col congresu, llegando inclusive a intentonas de matar a trés diputaos (Ismael Edwards, Conrado Ríos y Emilio Tizzoni), cuando taben en xira política poles sos respeutives provincies. Anque Alessandri negar en principiu a reconocer esos fechos, viose forzáu a aceptalos cuando El Diario Ilustrado reprodució en facsimil una telegrama de puñu y lletra del propiu Alessandri, onde pidía a Domingo Durán que s'encargara d'ellos en Temuco.[8]

En 1924, cuasi rematando'l so mandatu, asocedió un fechu que, a pesar de lo anecdótico, selló definitivamente'l futuru del réxime parllamentariu en Chile: los oficiales militares de baxa graduación (tenientes y capitanes), na so mayoría persones de la clase media, taben siendo gravemente afeutaos pola crisis económica y dieron en visitar el Senáu cuando los llexisladores taben aprobando la llei de dieta parllamentaria (la so remuneración). Los militares decidieron demostrar el so fondu malestar y fixeron sonar los sos sables. A esti fechu conózse-y hasta güei como «ruiu de sables».

Un grupu d'oficiales constituyó'l llamáu Comité Militar. Los uniformados allegaron a La Moneda a espresar el so malestar a Alessandri, presentándo-y una serie de pidimientos en rellación al despachu de los proyeutos de llei que permanecíen pendientes, ente ellos, el qu'afitaba n'ocho hores la xornada llaboral, el que llindaba'l trabayu femenín ya infantil, el que creaba la Inspeición del Trabayu, el qu'establecía'l seguru obligatoriu contra accidentes y l'indemnización por estos mesmos, el que creaba los tribunales de conciliación y arbitraxe, amás d'otros sobre cooperatives y materies previsionales. Ante esto'l Presidente comprometer a buscar una solución cola condicionante de qu'ellos volvieren a los sos cuarteles.

Por esti motivu, formóse un nuevu gabinete y el Congresu, ante la medrana d'un golpe militar, espachó estes lleis nun solu día, el 8 de setiembre de 1924. Sicasí, el Comité Militar prefirió siguir funcionando y pidió-y a Alessandri qu'eslleiera'l Congresu Nacional. Tres esti fechu, Alessandri, somorguiáu nuna situación que yá nun podía remanar, vio la so poder en xaque y prefirió arrenunciar, autoexiliándose na Embaxada d'Estaos Xuníos. Sicasí, nun foi aceptada'l so arrenunciu y sicasí dióse-y llicencia per seis meses p'ausentase del país. El Xeneral Altamirano asumió la vicepresidencia y aína formóse una Xunta de Gobiernu integrada por él, l'Almirante Francisco Nef y el Xeneral Juan Pablo Bennet, la que dio en eslleir el congresu y aceptar finalmente l'arrenunciu de Alessandri. Termina d'esta miente el réxime parllamentariu, quebrándose el réxime constitucional.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Estandarte presidencial
Ministerios d'Estáu
del Primer Gobiernu d'Arturo Alessandri Palma (1920-1924)
Ministeriu !Titular Periodu
Ministeriu del Interior Pedro Aguirre Cerda
Héctor Arancibia Laso
Ismael Tocornal Tocornal
Jorge Matte Gormaz
Armando Jaramillo Valderrama
Antonio Huneeus Gana
Luis Izquierdo Fredes
Manuel Rivas Vicuña
Francisco Garcés Gana
Cornelio Saavedra Montt
Carlos Alberto Ruiz Bahamonde
Domingo Amunátegui Solar
Pedro Aguirre Cerda
José Maza Fernández
Cornelio Saavedra Montt
Pedro Aguirre Cerda
Luis Altamirano Talavera
1920 - 1921
1921
1921 - 1922
1922
1922
1922
1922
1922 - 1923
1923
1923
1923
1923 - 1924
1924
1924
1924
1924
1924
Ministeriu de Rellaciones Esteriores, Cultu y Colonización Jorge Matte Gormaz
Ernesto Barros Jarpa
Samuel Claro Lastarria
Carlos Aldunate Solar
Luis Izquierdo Fredes
Pedro María Rivas Vicuña
Emilio Bello Codecido
Armando Jaramillo Valderrama
Roberto Sánchez García de la Huerta
Galvarino Gallardo Nieto
Ramón Briones Luco
Emilio Bello Codecido
1920 - 1921
1921 - 1922
1922
1922
1922 - 1923
1923
1923 - 1924
1924
1924
1924
1924
1924
Ministeriu de Guerra y Marina Carlos Silva Cruz
Enrique Balmaceda Toro
Remigio Medina Neira
Samuel Claro Lastra
Ignacio Marchant Scott
Roberto Sánchez García de la Huerta
Hernán Correa Roberts
Onofre Bunster
Gustavo Silva Campos
Jorge Andrés Guerra Toledo
Luis Altamirano Talavera
Alfredo Ewing
Luis Brieba
Gaspar Mora Sotomayor
Juan Pablo Bennett
1920 - 1921
1921
1921
1921 - 1922
1922
1922
1922
1922
1923
1923
1923 - 1924
1924
1924
1924
1924
Ministeriu de Facienda Daniel Martner Urrutia
Enrique Oyarzún Mondaca
Víctor R. Celis Maturana
Francisco Garcés Gana
Galvarino Gallardo Nieto
Samuel Claro Lastarria
Guillermo Edwards Matte
Ricardo Valdés Bustamante
Aníbal Rodríguez Herrera
Víctor R. Celis Maturana
Agustín Correa Bravo
Ramón Subercaseaux Pérez
Enrique Zañartu Prieto
Samuel Claro Lastarria
Belfor Fernández Rodríguez
Enrique Zañartu Prieto
Francisco Nef Jara
1920 - 1921
1921
1921
1921 - 1922
1922
1922
1922
1922 - 1923
1923
1923
1923
1923 - 1924
1924
1924
1924
1924
1924
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública Armando Jaramillo Valderrama
Tomás Ramírez Frías
Roberto Sánchez García de la Huerta
Octavio Maira González
Ángel Guarello Costa
Robinson Paredes Pacheco
Carlos Alberto Ruiz Bahamonde
Luis Salas Romo
Marcial Martínez de Ferrari
Alcibíades Roldán Alvarez
Domingo Antonio Durán Morales
Guillermo Labarca Hubertson
Jorge Prieto Echaurren
Luis Salas Romo
Gregorio Amunátegui Solar
1920 - 1921
1921
1921 - 1922
1922
1922
1922 - 1923
1923
1923
1923
1923 - 1924
1924
1924
1924
1924
1924
Ministeriu d'Industries, Obres Públiques y Ferrocarriles Zenón Torrealba Ilabaca
Artemio Gutiérrez
Armando Jaramillo Valderrama
Pedro Antonio Fajardo Ulloa
Miguel Letelier Espínola
Absalón Valencia Zavala
Vicente Adrián Villalobos
Juan Vargas Márquez
Francisco Mardones Otaíza
Vicente Adrián Villalobos
Róbinson Paredes Pacheco
Guillermo Bañados Honorato
Angel Guarello Costa
Oscar Dávila Izquierdo
1920 - 1921
1921
1921 - 1922
1922
1922
1922 - 1923
1923
1923
1923 - 1924
1924
1924
1924
1924
1924

Exiliu y términu del periodu presidencial (1924-1925)[editar | editar la fonte]

En 1925, tres un golpe d'Estáu que derroca a la xunta de gobiernu militar, lideráu por Carlos Ibáñez del Campo, pidióse-y al presidente que tornara a cumplir el restu del so mandatu. Alessandri volvió, teniendo como principal oxetivu crear una nueva constitución. La nueva carta fundamental (Constitución de 1925), promulgada'l mesmu añu, tenía como grandes cambeos una reafirmación del Poder Executivu, el términu de les lleis periódiques como midida de presión política, amás d'un allargamientu del so periodu de cinco a seis años, y una separación definitiva de la Ilesia y l'Estáu. Nesi mesmu añu fundóse'l Bancu Central de Chile. Esta nueva constitución significa'l fin llegal del réxime parllamentariu.

A pesar d'estes reformes, Alessandri se enemistó con Carlos Ibáñez del Campo, quien lo traxera de regresu y qu'agora yera ministru de Guerra. En 1925 Alessandri decide faer un cambéu de ministros que-y dexara desfacer se d'Ibáñez, pero ésti decide nun presentar l'arrenunciu y queda como únicu ministru, provocando que tou comunicáu ensin la so firma fuera nulu. Por cuenta de esto Arturo Alessandri Palma arrenunciu al so gobiernu.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Estandarte presidencial
Ministerios d'Estáu
del Primer Gobiernu d'Arturo Alessandri Palma (1925)
Ministeriu !Titular Periodu
Ministeriu del Interior Armando Jaramillo Valderrama
Francisco Mardones Otaíza
Luis Barros Borgoño
1925
1925
1925
Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Cultu Jorge Matte Gormaz 1925
Ministeriu de Guerra Carlos Ibáñez del Campo 1925
Ministeriu de Marina Braulio Bahamonde 1925
Ministeriu de Facienda Valentín Magallanes 1925
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública José Maza Fernández 1925
Ministeriu d'Industries, Obres Públiques y Víes de Comunicación Claudio Vicuña Subercaseaux
Gustavo Lira Manso
1925
1925

Ente los sos dos Presidencies[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones parllamentaries d'avientu de 1925 foi electu senador por Tarapacá y Antofagasta pero dimitió del so cargu'l 12 de mayu de 1926, dándo-y más importancia a la de Conseyeru del apocayá creáu Bancu Central.

Sol réxime de Carlos Ibáñez del Campo foi acusáu de combalechadura. Anque Alessandri siempres alegó que yera imposible que nuna comida a la que foi convidáu pol embaxador arxentín nun yera posible que s'entamara un golpe, entá ye más cuando había dames presentes, foi exiliáu a Europa, volviendo en 1931. Dellos autores como Ricardo Donoso señalen que tuvo detrás d'una combalechadura en 1928 pa derrocar al gobiernu. Publicóse inclusive una carta escrita por el mesmu Alessandri na revista Sucesos, daqué que siempres desmintió. Señálase qu'inclusive tuvo arreyáu nel llevantamientu de la Escuadra de 1931.

Posterior a la cayida d'Ibáñez, convocar a eleiciones presidenciales pa ochobre de 1931. Alessandri volvió postular, sofitáu por sectores minoritarios del Partíu Lliberal (como los balmacedistas y los doctrinarios) y por grupos d'izquierda como radicales socialistes y demócrates. Esta coalición, la Federación d'Izquierda, llogró apenes un 34,77% de los sufraxos contra un 63,93% del radical Juan Esteban Montero Rodríguez, sofitáu por conservadores y por un sector importante del lliberalismu.

El 10 de mayu de 1932 nuevamente volvió asumir el cargu de senador por Tarapacá y Antofagasta, reemplazando al fináu Oscar Viel Cavero. Dempués el Congresu foi eslleíu por una nuevu xunta militar que derrocó a Montero, instaurándose la llamada República Socialista, que s'enllargó hasta 1932. N'ochobre del mesmu añu, realizáronse nueves eleiciones presidenciales, nes que Alessandri, col sofitu del Partíu Lliberal y Radical, trunfó fácilmente, empecipiando asina'l so segundu periodu presidencial.

Segundu periodu presidencial (1932-1938)[editar | editar la fonte]

Arturo Alessandri col so perru Ulk nel sillón presidencial nel so segundu periodu presidencial.
Arturo Alessandri (sentáu al centru) xunto al so ministros, mientres abril de 1934.
Arturo Alessandri (al fondu) xunto al so perru Ulk y el ministru Gustavo Ross Santa María, a mediaos de la década de 1930.

El so segundu gobiernu empecipiar col respaldu de grupos d'izquierda y radicales, pero'l primer grupu empezar a alloñar d'él, polo que Alessandri intentó caltener una alianza derecha-radical hasta 1937, cuando esta dio un entorno a la izquierda.

Pa faer frente a les amenaces golpistes sofitar nes milicies republicanes, que teníen la misión de reprimir cualquier intentu de sulevación y enxamás faer política. Fueron creaes poco antes del regresu de Alessandri, como resultancia del movimientu civilista. Funcionaron en forma clandestina y depués públicamente, realizando'l 7 de mayu de 1933 un gran desfile frente al Presidente quien los saludó. Se autodisolverían en 1936 cuando consideraron cumplida la so misión. El Presidente pidió al Congresu en delles oportunidaes l'estáu d'esceición constitucional, que conduciría a aiciones illegales, como la famosa incineración del númberu 285 de la revista Topaze, que tenía una caricatura que Alessandri consideraba inxuriosa.

Tales procuros nun yeren ensin razón, especialmente considerando l'apaición de nuevos factores de violencia, como la rebelión llabradora de Ránquil y la so sangrienta represión, y el Movimientu Nacional-Socialista de Chile de Jorge González Von Marées.

Nel aspeutu económicu, empecipióse la recuperación de la crisis de 1929, obra del ministru de Facienda Gustavo Ross Santa María, lliberal pragmáticu, que daría pasos en función d'una crecedera "escontra adientro". Sobre'l salitre, eslleió la Compañía de Salitres de Chile (Cosach) y creó la Corporación de Ventes de Salitre y Yodu de Chile (Covensa), empresa de distribución, non producción, de calter mistu. Financió'l déficit fiscal con nuevos impuestos. Volvió a entamar el pagu de la delda esterna, con perda de capital pa los tenedores de bonos chilenos. Cuando empezaron a esistir escedentes, destinar a obres públiques, destacando la construcción del Estadiu Nacional, inauguráu n'avientu de 1938. El 19 de xunu de 1933, dixebra al entós Serviciu d'Investigaciones del acabante crear Carabineros de Chile, dándo-y autonomía a la policía civil, siendo unu de los oríxenes de l'actual Policía d'Investigaciones de Chile.

En 1936 unvió a Manuel Trucco en representación de Chile a la firma del Tratáu sobre proteición a les instituciones artísticu y científicu, y monumentos históricos, más conocíu como Pactu Roerich.

Masacre del Seguru Obreru[editar | editar la fonte]

Les eleiciones presidenciales de 1938 xugar a tres bandes, Gustavo Ross Santa María pola derecha, Pedro Aguirre Cerda pol Frente Popular y Carlos Ibáñez del Campo, col sofitu de los sos siguidores y del nacionalismu chileno.

Les condiciones yeren favorables a Gustavo Ross, que colos votos de los sos adversarios estremaos podía llograr fácilmente la mayoría simple. En vista d'aquello, un grupu de mozos nacistes tomóse, el 5 de setiembre, l'edificiu del Seguru Obreru y la casa central de la Universidá de Chile, nel camientu de que la situación obligaría al exércitu a tomar el control pa imponer l'orde y apurrir el poder a Ibáñez. El Reximientu Tacna prindó a los nacistas apostaos na universidá y treslladóse a marcha forzada y a la vista del públicu al Seguru Obreru, pa imponer la rindición a los sos compañeros, quien efeutivamente depunxeron les armes, dempués de lo que fueron masacrados polos carabineros, finando 51 (más unu que finó en combate), y sobreviviendo solamente cuatro, que pasaron por muertos. El xeneral Arriagada al mandu intentó asemeyar que los nacistas morrieren n'armes, pero nun lu llogró.

Ello produció una indignación xeneral. Ibáñez arrenunció a la candidatura, dexando'l trunfu del candidatu del Frente Popular. Según dellos testimonios, Alessandri sabía de la orde p'asesinar a estos mozos; a hores de la so muerte, recordaría la matanza y afirmaría la so inocencia.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Estandarte presidencial
Ministerios d'Estáu
del Segundu Gobiernu d'Arturo Alessandri Palma
Ministeriu !Titular Periodu
Ministeriu del Interior Horacio Hevia Labbé
Alfredo Piwonka Jilabert
Luis Salas Romo
Luis Cabrera Negrete
Matías Silva Sepúlveda
Luis Salas Romo
1932-1933
1933 - 1934
1934 - 1935
1935 - 1936
1936 - 1938
1938
Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Comerciu Miguel Cruchaga Tocornal
José Ramón Gutiérrez Alliende
Luis Arteaga García
1932 - 1937
1938 - 1938
1938
Ministeriu de Defensa Nacional Emilio Bello Codesido 1932 - 1938
Ministeriu de Facienda Gustavo Ross Santa María
Francisco Garcés Gana
1932 - 1937
1937 - 1938
Ministeriu d'Educación Pública Domingo Durán Morales
Osvaldo Vial Vial
Francisco Garcés Gana
Guillermo Correa Fuenzalida
1932 - 1934
1934 - 1935
1935 - 1937
1937 - 1938
Ministeriu de Xusticia Domingo Durán Morales
Osvaldo Vial Vial
Francisco Garcés Gana
Humberto Álvarez Suárez
Pedro Freeman Caris
Alejandro Serani Burgos
Guillermo Correa Fuenzalida
1932 - 1934
1934 - 1935
1935 - 1936
1936
1936 - 1937
1937
1937 - 1938
Ministeriu del Trabayu Fernando García Oldini
Alejandro Serani Burgos
Pedro Fajardo Ulloa
Roberto Vergara Donoso
Bernardo Leíghton Guzmán
Juan José Hidalgo
1932 - 1934
1934 - 1936
1936 - 1937
1937
1937 - 1938
1938
Ministeriu de Fomentu Alfredo Piwonka Jilabert
Domingo Santa María Sánchez
Matías Silva Sepúlveda
Luis Álamos Barros
Alejandro Errázuriz Mackenna
Ricardo Bascuñán Stonner
1932 - 1933
1933
1933 - 1936
1936 - 1937
1937
1937 - 1938
Ministeriu de Salobridá, Previsión y Asistencia Social Horacio Hevia Labbé
Alfredo Piwonka Jilabert
Luis Salas Romo
Javier Castro Oliviera
Javier Castro Oliviera
Joaquín Prieto Concha
Eduardo Cruz-Coke
Luis Prúnes R.
1932 - 1933
1933 - 1934
1934 - 1935
1935 - 1936
1936
1936 - 1937
1937 - 1938
1938
Ministeriu de Tierres y Colonización Carlos Henríquez Argomedo
Arturo Montecinos Rosas
Luis Mandujano Tobar
Alejandro Serani Burgos
Alejandro Errázuriz Mackenna
Alberto Cabero Díaz
Alejandro Errázuriz Mackenna
Medardo Goytía Goytía
César Lleón Entrala
1932 - 1933
1933 - 1934
1934 - 1936
1936 - 1937
1937
1937
1937
1937 - 1938
1938
Ministeriu d'Agricultura Carlos Henríquez Argomedo
Arturo Montecinos Rosas
Matías Silva Sepúlveda
Julio Buschmann Von Desauer
Máximo Valdés Fontecilla
Benjamín Matte Larraín
Fernando Moller Bordeu
Máximo Valdés Fontecilla
1932 - 1933
1933 - 1934
1934 - 1935
1935
1935 - 1936
1936
1936 - 1937
1937 - 1938

Vida pública dempués de la presidencia[editar | editar la fonte]

Arturo Alessandri nuna concentración en sofitu de Ríos

La so vida política nun remató cola so presidencia, yá que tuvo d'enfrentar una acusación constitucional presentada polos partíos d'oposición arriendes de los sucesos de la Caxa de Seguru Obreru. Escribió tamién un llibru d'Historia de Chile.

Productu de la muerte del senador comunista por Curicó, Talca, Linares y Maule, Amador Pairoa, postular nuna eleición senatorial complementaria de 1944 y llogró la victoria, tornando'l 8 de payares al Senáu. En 1949 foi reelixíu pero nesta ocasión por Santiago, siendo amás electu presidente d'esa corporación.

Foi de vital importancia nes eleiciones presidenciales de 1942 y 1946, na primera por estremar los votos de los lliberales, sofitando a Juan Antonio Ríos, y na segunda al presentase como precandidato de los lliberales, venciendo dempués la so candidatura al so fíu Fernando, lo que causó la división de les candidatures presidenciales de derecha, al sofitar los conservadores al doctor Eduardo Cruz-Coke, lo que favoreció la victoria de Gabriel González Videla.

Exerciendo'l cargu de presidente del Senáu, y por cuenta de un ataque al corazón, finó a los 81 años, el 24 d'agostu de 1950.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ales, Claudio de. 1915. Arturo Alessandri. la so actuación na vida 1869-1915. Imprenta Universitaria. Santiago.
  • Alessandri Cohn, Francisca. 1994. Arturo Alessandri Palma. El Lleón de Tarapacá Editorial Zig-Zag. Santiago: Zig-Zag.
  • Alessandri Palma, Arturo. 1945. Chile y la so hestoria Editorial Orbe. Santiago.
  • Alessandri Palma, Arturo. 1950. Revolución de 1891. la mio actuación. Editorial Nascimento. Santiago.
  • Alessandri Palma, Arturo. 1967. Alcordances de gobiernu. Editorial Nascimento. Santiago. Volume 1 Alministración 1920-1925 Volume 3 Alministración 1932-1938
  • Congresu Nacional de Chile. 1951. Homenaxe del Congresu Nacional de Chile a la memoria de Don Arturo Alessandri Palma Imprenta y Litografía Universo. Santiago. [1951]
  • Donoso, Ricardo. 1952-1954. Alessandri, agitador y demoledor. Cincuenta años d'historia política de Chile. Fondu de Cultura Económica. Méxicu D.F.
  • Durand, Luis. 1952. Don Arturo. Editorial Zig-Zag. Santiago: Zig-Zag.
  • Feliu Cruz, Guillermo. 1968 Alessandri. Personaxe de la hestoria, 1868-1950. Editorial Nascimento. Santiago.
  • Millar Carvacho, René. 1982. La eleición presidencial de 1920. enclinos y práutiques polítiques nel Chile parllamentariu Editorial Universitaria. Santiago. copia PDF en Memoria Chilena
  • Olivares, René. 1942. Alessandri. precursor y revolucionariu Imprenta Italiana. Valparaíso.
  • Orrego Vicuña, Claudio et al. 1979. Siete ensayo sobre Arturo Alessandri Palma. Institutu Chilenu d'Estudios Humanísticos. Santiago. copia PDF en Memoria Chilena
  • Schwarzstein, Dora. 1971. Alessandri. oligarquía y clase media en Chile. Buenos Aires: Centro Editor d'América Llatina. Buenos Aires.
  • Francisca Alessandri (1994). Arturo Alessandri Palma. El lleón de Tarapaca. Santiago de Chile: Zig-Zag, S.A.. ISBN 956-12-0965-9.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: http://www.ordens.presidencia.pt/?idc=154.
  5. URL de la referencia: http://static-vb.kongehuset.dk/vb/12/html5forpc.html?page=0.
  6. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1922-598.
  7. Donoso, Ricardo Alessandri, Agitador y Demoledor. Fondu de Cultura Económica, páx. 281.
  8. Donoso, Ricardo (1952) Alessandri, Agitador y Demoledor. Fondu de Cultura Económica, páx. 362.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.


Predecesor:
Emilio Bello Codecido
Ministru d'Industria y Obres Públiques
19 d'avientu de 1898 - 29 d'abril de 1899
Socesor:
Daniel Ruseco Brito
Predecesor:
Pedro García de la Huerta
Ministru de Facienda
16 de xunu de 1913 - 17 de payares de 1913
Socesor:
Ricardo Salas Edwards
Predecesor:
Domingo Amunátegui Solar
Ministru del Interior
22 d'abril de 1918 - 6 de setiembre de 1918
Socesor:
Pedro García de la Huerta
Predecesor:
Juan Luis Sanfuentes Andonaegui
Presidente de la República
23 d'avientu de 1920 - 12 de setiembre de 1924
Socesor:
Luis Altamirano Talavera
Vicepresidente de Chile
Predecesor:
Emilio Bello Codecido
Presidente de la Xunta de Gobiernu
Presidente de la República
12 de marzu de 1925 - 1 d'ochobre de 1925
Socesor:
Luis Barros Borgoño
(Vicepresidente de Chile)
Predecesor:
Abraham Oyanedel Urrutia
Vicepresidente de Chile
Presidente de la República de Chile
24 d'avientu de 1932 - 24 d'avientu de 1938
Socesor:
Pedro Aguirre Cerda
Predecesor:
Pedro Opazo Letelier
Presidente del Senáu
1945 - 1949
Socesor:
Humberto Álvarez Suárez
Predecesor:
Humberto Álvarez Suárez
Presidente del Senáu
1949 - 1950
Socesor:
Fernando Alessandri Rodríguez