Jilin

Coordenaes: 43°53′03″N 125°18′30″E / 43.8842°N 125.3083°E / 43.8842; 125.3083
De Wikipedia
Jilin
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-JL
Tipu d'entidá Provincies de China
Capital Changchun
Governor of Jilin (en) Traducir Jing Junhai
Nome oficial 吉林省 (zh-cn)
División
Xeografía
Coordenaes 43°53′03″N 125°18′30″E / 43.8842°N 125.3083°E / 43.8842; 125.3083
Superficie 187400 km²
Llenda con Heilongjiang, Liaoning, Mongolia Interior, Krai de Primorie, Hamgyŏng del Norte, Ryanggang (es) Traducir y Chagang (es) Traducir
Puntu más altu Monte Paektu (es) Traducir
Demografía
Población 24 073 453 hab. (1r payares 2020)
Densidá 128,46 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
jl.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

Jilin (chinu: 吉林, pinyin: Jílíntrescripción antigua: Kirin) ye una de les ventidós provincies que, xunto coles cinco rexones autónomes, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular China. La so capital ye Changchun. Ta allugada nel centru de la rexón Nordeste del país, llindando al norte con Heilongjiang, al este con Rusia, al sureste con Corea del Norte, al suroeste con Liaoning y al oeste con Mongolia Interior. Con 146 hab/km² ye la novena división menos densamente poblada, per delantre de Yunnan, Ningxia, Heilongjiang, Gansu, Mongolia Interior, Sinkiang, Qinghai y Tíbet, la menos densamente poblada.

El nome «Jilin» probablemente provién de "«Jilin wula»" (T: 吉林烏拉 / S: 吉林乌拉), la trescripción en chinu del términu manchú «girin ula», «a lo llargo del ríu». El significáu lliteral en chinu ye «Monte de la Suerte». El nome foi treslliteráu como «Kirin» antes de la normalización que supunxo'l pinyin.

Historia[editar | editar la fonte]

Na antigüedá en Jilin habitaron dellos pueblos, como los Mohe y los Wuji. El Reinu de Balhae (Bohai en chinu) foi establecíu na zona dende l'añu 698 hasta'l 926. La rexón cayó enteonces socesivamente en manes de la Dinastía Liao de los Khitan, la Jin de los Jurchen y la Yuan de los mongoles. Mientres la Dinastía Qing gran parte de la zona taba sol control del Xeneral de Jilin, que gobernaba hasta'l mar del Este, tomando gran parte del actual Suxetu rusu del Krai de Primorsky. Nesa dómina la inmigración Han taba puramente controlada, situación que camudó tres la cesión a Rusia del Krai de Primorsky. El gobiernu de la Dinastía Qing empezó a abrir entós la zona a los inmigrantes Han, la mayoría de los cualos veníen de Shandong, y a empiezos del sieglu XX yeren la etnia dominante na rexón.

En 1932, la zona foi incorporada al estáu títere xaponés de Manchukuo, con capital en Changchun, qu'anguaño lo ye de Jilin. Tres la derrota del Xapón en 1945, la rexón, xunto col restu de Manchuria, foi apurrida polos soviéticos a los comunistes chinos, que la tresformaron na plataforma dende la qu'ocuparon el restu de China.

En 1949, la provincia de Jilin yera más pequeña, tomando namái la contorna de Changchun y Ciudá Jilin, onde taba la capital, ente que aquella yera una municipalidá independiente. Nos años cincuenta, la provincia ampliar hasta la so estensión actual. Mientres la Revolución Cultural ampliar de nuevu pa incluyir parte de Mongolia Interior, hasta la frontera con Mongolia, anque estos cambeos volvieron darréu a la situación anterior. Nos últimos tiempos, xunto col restu del Nordeste de China, onde s'asitia la industria pesao del país, la provincia enfrentóse a dificultaes económiques por cuenta de les privatizaciones, lo que llevó al gobiernu central a entamar la campaña Reactivación del Nordeste.

Xeografía[editar | editar la fonte]

La zona de mayor altitú de Jilin atopar al sureste. Dende ellí baxa selemente escontra'l noroeste. Nos Montes Changbai, na zona suroriental, ta'l visu más altu de la provincia, el monte Baiyun (2691 metros). Otres cadenes montascoses son Jilinhada, Zhang Guangcai y Longgang.

En Jilin hai delles cuenques fluviales: les de los ríos Yalu y Tume (que formen la frontera ente China y Corea del Norte) nel suroeste, les de dellos afluentes del ríu Liao na fonrtera meridional y les de los ríos Songhua y Nen, que desagüen nel Amur.

El clima ye continental monzónicu con iviernos llargos y bien fríos y branos curtios y templaos. La temperatura medio del mes de xineru bazcuya ente los -20 °C y los -14 °C. Les precipitaciones son escases, con una media de 350-1000 mm.

Economía[editar | editar la fonte]

L'agricultura de la rexón produz básicamente arroz, sorgu y maíz. L'arroz cultívase principalmente na parte oriental (Prefeutura de Yanbian). Nos montes de Changbai llógrase madera. Destaca tamién la cría d'oveyes, sobremanera nel estremu oeste de la provincia (Baicheng). Tamién produz tierra de diatomees, wollastonita y molibdenu.

Les industries principales son les dedicaes a la fabricación d'automóviles, trenes y aleaciones de fierro.

El Productu Nacional Brutu nominal en 2004 foi de 295.800 millones de yuan ( 36.690 millones de dólares) (ventena provincia del país). La renta per capita foi de 9.350 yuan (1.130 dólares)

Demografía[editar | editar la fonte]

En Jilin habiten chinos Han, coreanos, manchúes, Hui, mongoles y Xibei. La mayor parte de los miembros de la etnia coreana mora na Prefeutura autónoma coreana de Yanbian.

Grupos étnicos de Jilin, censu de 2000
Nacionalidá Población Porcentaxe
Han 24,348,815 90.85%
Coreana 1,145,688 4.27%
Manchú 993,112 3.71%
Mongol 172,026 0.642%
Hui 125,620 0.469%

Nun inclúi a los miembros del Exércitu Popular de Lliberación (EPL) en serviciu activu.
Fonte: Departamentu d'Estadística de Población, Social, Científica y Teunolóxica de la Oficina Nacional d'Estadística de China (国家统计局人口和社会科技统计司) y Departamentu de Desenvolvimientu Económicu de la Comisión Estatal China d'Asuntos Étnicos (国家民族事务委员会经济发展司), ed. Tabulación de Nacionalidaes del censu de población de 2000 de China (《2000年人口普查中国民族人口资料》). 2 vols. Beijing: Editorial de les Nacionalidaes (民族出版社), 2003. (ISBN 7-105-05425-5)

Turismu[editar | editar la fonte]

En Changchun ta'l palaciu de Puyi, l'últimu emperador, llamáu'l Palaciu del Emperador Títere (伪皇宫 weihuanggong).

En Jilin ye célebre'l fenómenu de los árboles d'escarcha, pel hibiernu: les agües del ríu Songhua se evaporan por efeutu del calentamientu que sufren en saliendo d'una central hidroeléctrica y el vapor conxela sobre les cañes de los árboles.

Los xacimientos y tumbes de Goguryeo atopaos en Ji'an, Jilin, fueron nomaos Patrimoniu de la Humanidá pola UNESCO

Los Montes Changbai, sobremanera el Tianchi (Estanque Celestial), na frontera con Corea del Norte, son un popular destín de vacaciones polos sos escenarios naturales, la mayor reserva natural del país.

Les tumbes reales del monte Longtou, incluyendo'l Mausoléu de la Princesa Zhenxiao, son de la dómina del Reinu de Balhae y atópense na Prefeutura de Yanbian.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Jilin ta formada por ocho ciudaes de nivel de Prefeutura y una Prefeutura Autónoma:

Mapa # Nome Hanzi Hanyu Pinyin Tipu
1 Changchun 长春市 Chángchūn Shì Ciudá-prefeutura
2 Baicheng 白城市 Báichéng Shì Ciudá-prefeutura
3 Baishán 白山市 Báishān Shì Ciudá-prefeutura
4 Jilin 吉林市 Jílín Shì Ciudá-prefeutura
5 Liaoyuán 辽源市 Liáoyuán Shì Ciudá-prefeutura
6 Siping 四平市 Sìpíng Shì Ciudá-prefeutura
7 Songyuan 松原市 Sōngyuán Shì Ciudá-prefeutura
8 Tonghua 通化市 Tōnghuà Shì Ciudá-prefeutura
9 Yanbián 延边朝鲜族自治州 Yánbiān Cháoxiǎnzú Zìzhìzhōo Prefeuturaautónoma

Ver Divisiones Alministratives de Jilin (llistáu completu de les Divisiones de Nivel de Distritu).

Ciudaes principales:

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]