Historia de la teunoloxía

De Wikipedia

La historia de la teunoloxía ye la historia de la invención de ferramientes y téuniques con un propósitu práuticu. La historia moderna ta rellacionada íntimamente cola historia de la ciencia, pos el númberu del descubrimientu de nueves conocencies dexó crear nueves coses y, recíprocamente, pudiéronse realizar nuevos descubrimientos científicos gracies al desenvolvimientu de nueves teunoloxíes, qu'estendieron les posibilidaes d'esperimentación y adquisición de la conocencia.

Los artefautos teunolóxicos son productos d'una economía, una fuercia de la crecedera económica y una bona parte de la vida. Les innovaciones teunolóxiques afecten y tán afeutaes poles tradiciones culturales de la sociedá. Tamién son un mediu de llograr poder militar.

Edá de Piedra[editar | editar la fonte]

Una variedá de ferramientes de piedra.

Mientres la Edá de Piedra, los humanos yeren cazadores pañadores, un estilu de vida que portaba un usu de ferramientes y asentamientos qu'afectaba bien escasamente a los biotopos. Les primeres teunoloxíes d'importancia taben acomuñaes a la sobrevivencia, el llogru d'alimentos y la so preparación. El fueu, les ferramientes de piedra, les armes y el paxellu fueron desarrollos teunolóxicos de gran importancia d'esti periodu. Nesti tiempu apaeció la música. Delles cultures desenvolvieron canoes con batangues capaces d'aventurase nel océanu, lo que favoreció migraciones al traviés del archipiélagu Malayu, travesando'l océanu Índicu hasta Madagascar y tamién cruciando'l océanu Pacíficu, lo que riquía conocer les corrientes oceániques, los patrones del clima, navegación y cartes estelares. La fase principal de predominiu de la economía cazadora-pañadora llámase Paleolíticu y el final denominar epipaleolítico o mesolíticu; la Edá de Piedra posterior, mientres la cual desenvolviéronse los rudimentos de la teunoloxía agraria, llámase periodu Neolíticu.

Edaes del Cobre y Bronce[editar | editar la fonte]

La Edá de Piedra desaguó na Edá de los Metales tres la Revolución Neolítica. Esta revolución portó cambeos radicales na teunoloxía agraria, que llevaron al desenvolvimientu de l'agricultura, la doma animal y los asentamientos permanentes. La combinación d'estos factores fixo posible el desenvolvimientu de la fundición de cobre y más tarde bronce. Esta corriente teunolóxica empezó nel Creciente fértil, dende onde s'espublizó. Los descubrimientos nun teníen, ya inda nun tienen, calter universal. El sistema de les tres edad nun describe con precisión la historia de la teunoloxía de los grupos ayenos a Eurasia, y nun puede aplicase en delles poblaciones aisllaes como los sentinelese, los Spinifex y ciertes tribus amazóniques, qu'inda empleguen la teunoloxía de la edá de piedra.

Edá del Fierro[editar | editar la fonte]

La Edá del Fierro empezó tres el desenvolvimientu de la teunoloxía necesaria pal trabayu del fierro, material que reemplazó al bronce y fixo posible la creación de ferramientes más resistentes y barates. En munches cultures euroasiátiques la Edá del Fierro foi la última fase anterior al desenvolvimientu de la escritura, anque de nuevu nun puede dicise qu'esto seya universal. Na agricultura, les ferramientes fuertes pal cultivu como los hachos de fierro, los picos, los garabatos, les palas y les puntes de los araos faíen que la llimpieza de la tierra y la producción d'alimentos fueren más rápidos y más eficientes y dexába-y a los granxeros cultivar tierres más fuertes. Les ferramientes más eficientes en toles árees tuvieron como resultáu más meyores teunolóxiques, el desenvolvimientu de la industria y tamién más tiempu pa folgar. Un granxeru de la edá del fierro que trabayaba con un aráu de fierro tenía significativamente más tiempu pa dedica-y al so trabayu, familia y otros asuntos. Más tiempu de descansu ente otres persones con frecuencia tamién condució a más tiempu pa les artes y les ciencies. D'esta forma, les sociedaes de la edá del fierro floriaron con estes ferramientes de fierro más barates. Combinaes col desenvolvimientu de los alfabetos y les monedes, el fierro empezó'l movimientu de la humanidá escontra la nuesa sociedá moderna.

Invenciones de civilizaciones antigües[editar | editar la fonte]

Antiguu Exiptu[editar | editar la fonte]

Los exipcios inventaron y usaron munches máquines simples, como'l planu inclináu y la palanca, p'ayudar nes construcciones. El papel exipciu, fechu de papiru y l'alfarería fueron esportaos pola cuenca Mediterraneu. Sicasí la rueda nun apaecería hasta qu'invasores estranxeros traxeron con ellos carros. Tamién desempeñaron un importante papel nel desenvolvimientu de la navegación marítima o teunoloxía marítima, mediterránea, tantu en barcos como faros.

Antigua Grecia[editar | editar la fonte]

Los griegos inventaron munches teunoloxíes y ameyoraron otres yá esistentes, sobremanera mientres el periodu helenísticu. Herón d'Alexandría inventó un motor a vapor básicu y demostró que tenía conocencies de sistemes mecánicos y neumáticos. Arquímedes inventó munches máquines. Los griegos fueron únicos na era preindustrial pola so capacidá de combinar les investigaciones científiques col desenvolvimientu de nueves teunoloxíes. Un exemplu ye'l torniellu d'Arquímedes, que primero se concibió matemáticamente y más tarde construyóse. Tamién inventaron la balista y ordenadores analóxicos primitives, como'l mecanismu de Antiquitera.[1] Los arquiteutos griegos fueron los responsables de les primeres cúpules y tamién los primeres n'investigar el númberu áureo y la so rellación cola xeometría y l'arquiteutura.

Amás de la eolípila de Herón, los griegos fueron los primeres n'inventar los molinos de vientu y d'agua, lo que-yos fixo pioneros en trés de los cuatro métodos de propulsión non animal anteriores a la Revolución industrial (el cuartu ye'l navegación), anque namái s'usó la enerxía hidráulica.

Roma[editar | editar la fonte]

Azada romana de fierro, de hai 2000 años. Esti artefautu alcuéntrase espuestu nel Muséu Field de Chicago.

Los romanos desenvolvieron una agricultura sofisticada, ameyoraron la teunoloxía del trabayu con fierro y d'albañilería, ameyoraron la construcción de carreteres (métodos que nun quedaron obsoletos hasta'l desenvolvimientu del macadán nel sieglu XIX), la inxeniería militar, la inxeniería civil, el filáu y el texíu con munches máquines distintes como la cosechadora, qu'ayudaron a amontar la productividá de munchos sectores de la economía romana.

Los inxenieros romanos fueron los primeres en construyir arcos monumentales, anfiteatros, acueductos, baños públicos, pontes de piedra y criptes. Delles invenciones romanes notables fueron el códiz, el vidriu sopláu y el formigón. Como Roma ta asitiada nuna península volcánica que la so arena contién granos cristalinos, el formigón romanu foi especialmente resistente al tiempu. Dalgunes de les sos edificaciones caltuviéronse de pies más de dos mil años.

La inxeniería romana foi capaz d'escavar túneles, travesando macizos predresos, destinaos al usu como acueductos o calzaes y utilizando pa ello distintes téuniques coles que romper la roca y prauticar abertures. Magar lo complicao d'esti tipu d'infraestructures y a la llindada teunoloxía d'entós, munchos d'estos túneles entá persisten anguaño.

La civilización romana taba altamente urbanizada pa los estándares premodernos. Munches ciudaes del Imperiu teníen más de 100 000 habitantes, siendo Roma la más poblada de l'antigüedá. Les traces de la vida urbana romana entendíen edificios de dellos pisos, cais pavimentadas, retretes de cisterna públicos, ventanes de vidriu y calefacción en suelos y parés. Los romanos entendieron la hidráulica y construyeron fontes y obres hidráuliques, especialmente acueductos. Delles termes caltuviéronse hasta l'actualidá. Los romanos desenvolvieron munches teunoloxíes que se perdieron na Edá Media y nun se reinventaron hasta'l sieglu XIX y el XX.

India[editar | editar la fonte]

La Civilización del Valle del Indo, asitiada nun área rica en recursos ye relevante pola so temprana aplicación de les teunoloxíes sanitaria y de planificación civil. Les ciudaes del valle tienen unos de los primeros exemplos de baños públicos, cloaques zarraes y tenaes comunales.

La India antigua foi tamién piquera na teunoloxía marítima. Un panel atopáu en Mohenjodaro, amuesa una nave saleando. La construcción de barcos describir con detalle nel Yukti Kalpa Taru, un testu Indiu antiguu sobre la construcción d'embarcaciones.

L'arquiteutura y téuniques de construcción indies, llamaes 'Vaastu Shastra', suxuren una comprensión fonda de la inxeniería de materiales, la hidroloxía y los servicios sanitarios. La cultura india foi tamién pionera nel usu de tintes vexetales, como'l índigo y los procedentes del cinabriu. Munchos d'estos tintes emplegar en pintures y escultures. L'usu d'arumes demuestra conocencies químiques, especialmente de los procesos de destilación y purificación.

China[editar | editar la fonte]

Esfera armilar china.

Acordies con l'investigador Joseph Needham, los chinos realizaron munchos inventos y descubrimientos primerizos. Delles innovaciones teunolóxiques chines d'importancia fueron los primeres sismógrafos, cerilles, el papel, el fierro coláu, el aráu de fierro, la semadora multitubo, la ponte colgante, la carretilla, l'empléu del gas natural como combustible, la brúxula, el mapa de relieve, la héliz, la ballesta y la pólvora. Otros descubrimientos ya invenciones chinos, pero de la Edá Media, son el barcu de palas, la impresión xilográfica, los tipos móviles, la pintura fosforescente, la tresmisión de cadena, el mecanismu d'escape y la rueda de filar.

Inques[editar | editar la fonte]

Los Inques teníen grandes conocencies d'inxeniería, inclusive pa los estándares actuales. Un exemplu d'esto ye l'empléu de piedres de más d'una tonelada nes sos construcciones (por casu en Machu Picchu, Perú), puestes una xunto a la otra afaciendo casi perfectamente. Los pueblos teníen canales de regación y sistemes de drenaxe, lo que faía bien eficiente a l'agricultura. Anque dalgunos afirmen que los inques fueron los primeres n'inventar la hidroponía, la teunoloxía agraria, anque avanzada, taba inda basada nel suelu. Esta teunoloxía, qu'entendía l'usu de bancales gradiaos, dexaba llograr gran rendimientu del suelu de tierres asitiaes en fuertes pendientes.

Mayes[editar | editar la fonte]

Anque la Civilización Maya nun tenía teunoloxía metalúrxica nin inventara la rueda, desenvolvieron complexos sistemes d'escritura y astroloxía y crearon trabayos esculturales de piedra. Como los inques, teníen bones teunoloxíes de construcción y agraries, anque yá teníen delles conocencies d'orde astronómicu que sabemos anguaño.

Edaes Media y Moderna[editar | editar la fonte]

Media[editar | editar la fonte]

Fundíbulo medieval.

La teunoloxía de la Edá Media puede describise como una simbiosis de traditio et innovatio. Anque la teunoloxía medieval consideróse mientres enforma tiempu un pasu tras na evolución de la teunoloxía occidental, en dellos casos nun intentu de dellos autores de denunciar a la ilesia como antagonista del progresu científicu (vease'l mitu de la tierra plana), una xeneración de medievalistes de los que Lynn White pue ser la so cabeza más visible punxeron énfasis dende la década de 1940 nel calter innovador de munches téuniques medievales. Delles contribuciones medievales son por casu los relós mecánicos, les gafes y los molino de vientu. La xente de la edá media inventaron tamién dellos oxetos más discretos, como'l botón o la marca a l'agua. En navegación, los cimientos de la Era de los Descubrimientos asentir na introducción (anque non invención) del astrolabiu, la brúxula, la vela llatina y el timón de codaste.

Tamién se fixeron meyores d'importancia na teunoloxía militar cola invención de l'armadura completa de plaques metáliques, les ballestes d'aceru, el fundíbulo y el cañón, anque quiciabes se conoza más a la Edá Media pol so legáu arquiteutónicu: mientres la invención del arcu apuntáu, la bóveda de nervaduras auspiciaron l'estilu góticu, les omnipresentes fortificaciones medievales dieron a esti tiempu'l nome de «Edá de los Castiellos».

Principiu de la Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Impresión orixinal del llibru Dos nueves ciencies de Galileo en 1638.

El principiu de la edá moderna estender dende tomar de Constantinopla polos turcos en 1453 hasta la Revolución francesa en 1789, esto ye un periodu de 336 años. Los turcos nel 1300 conquisten el sur d'Asia sol mandu del sultán, Osman (d'ende'l nome otomanu). El so fíu Orjàn llogra armar un poderosu exércitu, como una especie de lexón estranxera, y conquista mayores territorios na zona de los Balcanes. Munchos católicos d'esos territorios convertir al islamismu. En 1389 los turcos vencen a los serbios (católicos) nel Campu de Mierlos, como vengación pola muerte de sultán en manes d'un terrorista serbiu. Esa batalla ye considerada sagrada polos serbios y entá güei recordar. Tampoco perdonen a les families que naquel momentu convertir a la relixón musulmana.

Como se dixo, en 1453 tomen Constantinopla, dando llugar a la cayida definitiva del Imperiu romanu d'Oriente. Los historiadores consideren esti acontecimientu como'l fin de la Historia Antigua. L'Imperiu otomanu va perdurar hasta'l final de la Primer Guerra Mundial en 1918.

L'apaición de la imprenta moderna, escontra la metá del sieglu XV, ye unu de los finxos fundamentales na historia de la civilización actual. Supunxo'l pasu de la cultura medieval del manuscritu, na que la conocencia taba acutáu a una pequeña parte d'homes, a una nueva cultura de distribución del saber escontra grandes capes de la sociedá, yá que de los nuevos llibros faíense numberoses copies. Tres la imprenta va venir la conocencia enciclopédica, la revolución científica, y una nueva estructura social, na que la Ilesia dexa'l so llugar como conservador y tresmisor de la cultura, y con esto, parte del so poder.

Revolución industrial[editar | editar la fonte]

La Revolución industrial ye un periodu históricu entendíu ente la segunda metá del sieglu XVIII y principios del XIX, nel que'l Reinu Xuníu de primeres, y el restu de la Europa continental dempués, sufren el mayor conxuntu de tresformamientos socioeconómiques, teunolóxiques y culturales de la Historia de la humanidá, dende'l Neolíticu.

La economía basada nel trabayu manual foi reemplazada por otra apoderada pola industria y la manufactura. La Revolución empezó cola mecanización de les industries testiles y el desenvolvimientu de los procesos del fierro. La espansión del comerciu foi favorecida pola meyora de les rutes de tresportes y darréu pola nacencia del ferrocarril. Les innovaciones teunolóxiques más importantes fueron la máquina de vapor y la denomada Spinning Jenny, una potente máquina rellacionada cola industria testil. Estes nueves máquines favorecieron enormes medríes na capacidá de producción.

La producción y desenvolvimientu de nuevos modelos de maquinaria les dos primeres décades del sieglu XIX facilitó la manufactura n'otres industries y amontó tamién la so producción.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

El sieglu XIX produció grandes meyores nes teunoloxíes de tresporte, construcción y comunicaciones. El motor a vapor, qu'esistiera na so forma moderna dende'l sieglu XVIII aplicar al barcu de vapor y al ferrocarril. El telégrafu tamién s'emplegó per primer vegada con resultaos práutiques nel sieglu XIX. Otra teunoloxía que vio la lluz nel sieglu XIX foi la llámpara incandescente. Nel estelleru de Portsmouth foi onde, al fabricar polees pa embarcaciones dafechu por aciu máquines, empecipióse la era de la producción en masa. Les máquines ferramientes empezar a emplegar pa fabricar nueves máquines na primer década del sieglu, y los sos principales investigadores fueron Richard Roberts y Joseph Whitworth. Los barcos de vapor finalmente fabricáronse dafechu de metal y desempeñaron un papel d'importancia na abertura del comerciu ente Xapón, China y occidente. Charles Babbage concibió la computación mecánica, pero llogró que diera frutos. La Segunda Revolución Industrial de finales del sieglu XIX vio'l rápidu desenvolvimientu de les teunoloxíes química, llétrica, petrolífero y del aceru y la so conexón cola investigación teunolóxica altamente vertebrada.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

La teunoloxía del sieglu XX desenvolvióse rápido. Les teunoloxíes de comunicaciones, tresporte, l'espardimientu de la educación, l'empléu del métodu científicu y les inversiones n'investigación contribuyeron a la meyora de la ciencia y la teunoloxía modernes. Delles teunoloxíes como la computación desenvolviéronse tan rápido como lo fixeron en parte por cuenta de les guerres o a l'amenaza d'elles, pos hubo munchos meyores científiques asociaos a la investigación y el desenvolvimientu militar, como la computación electrónica. La radiocomunicación, el radar y la grabación de soníu fueron teunoloxíes clave que allanaron el camín a la invención del teléfonu, el fax y l'almacenamientu magnéticu de datos. Les meyores nes teunoloxíes enerxética y de motores tamién fueron enormes ya inclúin l'aprovechamientu de la enerxía nuclear, meyora resultada del Proyeutu Manhattan. Por aciu l'usu d'ordenadores y llaboratorios avanzaos los científicos modernos han recombinado ADN.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Nos pocos años que trescurrieron del sieglu XXI la teunoloxía avanzó rápido, progresando en casi tolos campos de la ciencia. La tasa de desenvolvimientu de los ordenadores ye un exemplu de l'aceleración del progresu teunolóxicu, lo que lleva a dalgunos a agorar el advenimiento d'una singularidá teunolóxica nesti sieglu.

Midida del progresu teunolóxicu[editar | editar la fonte]

Munchos sociólogos y antropólogos crearon teoríes sociales tocantes a la evolución social y cultural. Dalgunos, como Lewis H. Morgan, Leslie White y Gerhard Lenski parten d'un aproximamientu más modernu y céntrense na información. Cuanta más información y conocencia tien una sociedá, más avanzada ye. Identifica cuatro etapes del desenvolvimientu humanu, basaes nes meyores na historia de la comunicación. Na primer etapa la información tresmitir por xenes. Na segunda, los humanos pueden aprender y tresmitir información por aciu la esperiencia. Na tercera empiecen a emplegar señales y desenvolver la lóxica. Na cuarta crean señales, desenvuelven la llingua y la escritura. Les meyores na teunoloxía de comunicaciones traducir en meyores nel sistema económicu, el sistema políticu, la distribución de bienes, la desigualdá social y otros aspeutos de la vida social.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Guijarro Mora, Víctor y González de la Lastra, Leonor (2015), La comprensión cultural de la teunoloxía. Una introducción histórica, Madrid, Universitas.
  • Singer, C., Holmyard, Y.J., Hall, A. R y Williams, T. I. (eds.), (1954-59 y 1978) A History of Technology, 7 vols., Oxford, Clarendon Press,. (Vol. 6 y 7, 1978, ed. T. I. Williams)
  • Kranzberg, Melvin y Pursell, Carroll W. Jr., eds. (1967) Technology in Western Civilization: Technology in the Twentieth Century New York: Oxford University Press.
  • Pacey, Arnold, (1974, 2ed 1994),The Maze of Ingenuity The MIT Press, Cambridge, Mass, 1974, 2ªed. 1994
  • Derry, Thomas Kingston y Williams, Trevor I., 1993 A Short History of Technology: From the Earliest Times to A.D. 1900. New York: Dover Publications.
  • Brush, S. G. (1988). The History of Modern Science: A Guide to the Second Scientific Revolution 1800-1950. Ames: Iowa State University Press.
  • Bunch, Bryan y Hellemans, Alexander, (1993) The Timetables of Technology, New York, Simon y Schuster.
  • Greenwood, Jeremy (1997) The Third Industrial Revolution: Technology, Productivity and Income Inequality AEI Press.
  • Landa, Manuel de, War in the Age of Intelligent Machines, 2001.
  • Olby, R. C. et. al., eds. (1996). Companion to the History of Modern Science. New York, Routledge.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]