Historia de la radio

De Wikipedia
Radio RCA Radiola 20, nel Muséu de Trelew, Arxentina

La historia de la radio describe los pasos importantes na evolución de la radiocomunicación y el mediu de comunicación llamáu radio dende'l descubrimientu de les ondes de radio hasta l'actualidá.

Detalle radio RCA Radiola 20, nel Muséu de Trelew, Arxentina

Descubrimientu de les ondes electromagnétiques de la radio[editar | editar la fonte]

Les bases teóriques del espardimientu d'ondes electromagnétiques fueron descrites per primer vegada por James Clerk Maxwell nun documentu empobináu a la Royal Society (1873) tituláu Una teoría dinámica del campu electromagnético, que describía los sos trabayos ente los años 1861 y 1865. La so teoría, básicamente, yera que los campos llétricos variables crean campos magnéticos variables, y viceversa, colo qu'unos o otros van crear de la mesma nuevos campos llétricos o magnéticos variables que se van arrobinar pel espaciu en forma de campos electromagnéticos variables socesivos, que van alloñase en forma d'ondes electromagnétiques de la fonte onde s'aniciaron.

Heinrich Rudolf Hertz, en 1888, foi'l primeru en demostrar la teoría de Maxwell, al escurrir como «crear» artificialmente tales ondes electromagnétiques y como detectales y, de siguío, llevando a la práutica emisiones y receiciones d'estes ondes y analizando les sos carauterístiques físiques demostrando que les ondes creaes artificialmente teníen toles propiedaes de les ondes electromagnétiques «teóriques» y afayando que les ecuaciones de les ondes electromagnétiques podíen ser reformulaes nuna ecuación diferencial parcial denomada ecuación d'onda.

El dispositivu que diseñó pa producir ondes electromagnétiques consistía en dos barras metáliques del mesmu tamañu alliniaes y bien próximes por unu de los sos estremos y que terminaben nuna bola metálica pol otru; sobre una d'estes barres yeren inyectaos «paquetes d'electrones» a bien alta tensión que de la mesma yeren estrayíos de la otra barra; los intensos cambeos nel númberu d'electrones qu'esto provocaba nes barres daba orixe a descargues d'electrones d'una a otra barra en forma de chispes al traviés del estrechu espaciu que les dixebraba, descargues que se producíen d'una forma que podría calificase d'elástica o trémbole yá que tres una inyeición» d'electrones nuna barra producíen descargues alternaes d'electrones d'una a otra barra cada vez de menor intensidá hasta sumir a la fin poles resistencies llétriques.

Estos cambeos alternantes nel númberu d'electrones que tenía cada barra faía qu'a lo llargo d'elles arrobinárense variaciones de la carga llétrica, lo qu'aniciaba campos llétricos variables de signu opuestu en redol d'elles. Tales campos llétricos variables daben orixe a campos magnéticos variables y estos, a nuevos campos llétricos variables, colo que se producíen ondes electromagnétiques que s'espublizaben dende eses barres.

Les inyeiciones» y «sustracciones» de «paquetes d'electrones» consiguir por aciu intensos impulsos llétricos provocaos por una bobina d'un gran númberu de espiras que tenía los sos estremos xuníos cada unu a una de los dos barras y que tenía otra bobina d'un pequeñu númberu de espiras concéntrica a ella. Esta segunda bobina recibía curtios impulsos llétricos en baxa tensión qu'inducía a la bobina de gran númberu de espiras la cual tresformar n'impulsos de bien alta tensión.

El receptor yera una barra metálica de forma circular y colos sos dos estremos bien próximos unu d'otru; el llargor d'esta barra taba calculada por que fuera resonante a los campos magnéticos variables aniciaos nes barres emisores; les corrientes d'electrones provocaes en tal barra receptora pelos campos magnéticos variables que captaba causaben pequeñes descargues d'electrones ente los sos estremos, descargues que yeren visibles en forma de chispes.

Hertz dio un pasu de xigante al afirmar y probar que les ondes electromagnétiques arrobinar a una velocidá similar a la velocidá de la lluz y que teníen les mesmes carauterístiques físiques que les ondes de lluz, como les de reflexase en superficies metáliques, esviase por prismes, tar polarizaes, etc., sentando asina les bases pa la unviada de señales de radio.

Como homenaxe a Hertz por esti descubrimientu, les ondes electromagnétiques pasaron a denominase ondes hercianes.

Primeres tresmisiones radiofóniques[editar | editar la fonte]

La Nuechebona de 1906, utilizando'l principiu heterodino, Reginald Aubrey Fessenden tresmitió dende Brant Rock Station (Massachusetts) la primer radiodifusión d'audiu de la historia. Asina, buques nel mar pudieron oyer una radiodifusión qu'incluyía a Fessenden tocando al violín el cantar O Holy Night y lleendo un pasaxe de la Biblia.

Les primeres tresmisiones pa entretenimientu regulares empezaron en 1920 n'Arxentina. El día 27 d'agostu dende l'azotea del Teatru Coliséu de Buenos Aires, la Sociedá Radio Arxentina tresmitió la ópera de Richard Wagner Parsifal, empezando asina cola programación de la primer emisora de radiodifusión nel mundu.[1] El so creador, organizador y primer llocutor del mundu foi'l Dr. Enrique Telémaco Susini. Pa 1925 yá había dolce estaciones de radio nesa ciudá y otros diez nel interior del país. Los horarios yeren curtios y munches vegaes entecortaos, dende l'atapecer hasta la medianueche.

La primer emisora de calter regular ya informativu ye la estación 8MK (güei día WWJ) de Detroit, Michigan (Estaos Xuníos), perteneciente al diariu The Detroit News, qu'empezó a operar el 20 d'agostu de 1920 na frecuencia de 1500 kHz., anque munchu autores cunten que ye la KDKA de Pittsburg, qu'empezó a emitir en payares de 1920, porque llogró una llicencia comercial primero que aquella.

En 1922, n'Inglaterra, la estación de Chelmsford, perteneciente a la Marconi Wireless, emitía dos programes diarios, unu sobre música y otru sobre información. El 4 de payares de 1922 fundar en Londres la British Broadcasting Corporation (BBC) que llogró atropar les ondes ingleses.

Esi mesmu añu, la radio llega a Chile, cola Primer Tresmisión Radial que la Universidá de Chile realizó dende'l Diariu El Mercurio de Santiago.

Desenvolvimientos mientres el sieglu XIX y XX[editar | editar la fonte]

Nikola Tesla llogró tresmitir enerxía electromagnética ensin cables, construyendo'l primer radiotresmisor. Presentó la patente correspondiente en 1897 y dos años dempués Guillermo Marconi llograría la so primer tresmisión de radio. Marconi rexistró la so patente'l 10 de payares de 1900 y foi-y refugada por ser considerada una copia de la patente de Tesla. Empecipióse entós un pleitu ente la compañía de Marconi y Tesla. En recibiendo'l testimoniu de numberosos científicos destacaos, la Corte Suprema de los Estaos Xuníos d'América concluyó en 1943 a favor de Nikola Tesla.

En 1906, Alexander Lee de Forest modificó'l diodu inventáu en 1904 por John Fleming añedir un tercer electrodu, col enfotu de que detectara les ondes de radio ensin violar la patente del diodu, creando asina'l triodu. Darréu atopóse que'l triodu tenía la capacidá d'amplificar les señales radioeléctriques y tamién xenerales, especialmente cuando se-y faía trabayar n'alto vacíu, daqué que foi descubiertu, analizáu y perfeccionáu por téunicos de AT&T y de General Electric, lo que dexó la proliferación de les emisiones de radio. El científicu austriacu Von Lieben nun procesu totalmente independiente pero paralelu al siguíu n'Estaos Xuníos tamién inventó'l triodu.

En 1907, inventaba la válvula que modula les ondes de radio que s'emiten y de esta manera creó ondes d'alta potencia na tresmisión.

En 1909 Marconi, con Karl Ferdinand Braun, foi tamién premiáu col Premiu Nobel de Física poles sos "contribuciones al desenvolvimientu de la telegrafía ensin filos".

La nueva gran invención foi la válvula termoiónica detectora, inventada por un equipu d'inxenieros de Westinghouse.

Una reblagada na calidá de los receptor de radio receptores, producir en 1918 cuando Edwin Armstrong inventa'l superheterodino.

Nos primeros tiempos de la radio tola potencia xenerada pol tresmisor pasaba al traviés d'un micrófonu de carbón. Nos años 1920 l'amplificación por aciu válvula termoiónica revolucionó tantu los radiorreceutores como los radiotresmisores. Philips, Bell, Radiola y Telefunken consiguieron, al traviés de la comercialización de receptores de válvules que se conectaben a la rede llétrica, l'audición coleutiva de la radio en 1928. Sicasí, fueron los llaboratorios Bell los responsables del transistor y, con ello, del aumentu de la comunicación radiofónica.

Nos años cincuenta la teunoloxía radiofónica esperimentó un gran númberu de meyores que se traducieron na xeneralización del usu del transistor.

De normal, les aeronaves utilizaben les estaciones comerciales de radio de modulación d'amplitú (AM) pa la navegación. Esto siguió asina hasta principios de los años sesenta en que finalmente s'estendió l'usu de los sistemes VOR.

A principios de los años trenta radio-operadores aficionaos inventaron la tresmisión en banda llateral única (BLU).

En 1933 Edwin Armstrong describe un sistema de radio d'alta calidá, menos sensible a los parásitos radioeléctricos que la AM, utilizando la modulación de frecuencia (FM). A finales de la década esti procedimientu establecer de forma comercial, al montar al so cargu'l mesmu Armstrong una emisora con esti sistema.

En 1948, la radio faise visible: desenvuélvese abiertamente la televisión.

En 1952, tresmítese televisión comercial en color sistema NTSC, n'EE.XX. El primer programa en ser tresmitíu en color foi Meet the Press (Alcuentru cola Prensa) de la cadena NBC, un ciclu periodísticu que sigue emitiéndose hasta los nuesos díes.

En 1956 desenvuélvese'l primer sistema de televisión européu, que basándose nél ameyora'l NTSC d'Estaos Xuníos. El sistema ye'l llamáu SECAM. N'España mientres dellos meses TVE tresmitió en pruebes en SECAM, anque finalmente la norma qu'adoptó foi PAL (ver 1963).

En 1957, la firma Regency introduz el primer receptor transistorizado, lo suficientemente pequeñu pa ser lleváu nun bolsu y alimentáu por una pequeña batería. Yera fiable porque al nun tener válvules nun se calecer. Mientres los siguientes venti años los transistores movieron a les válvules casi por completu, sacante para bien altes potencies o frecuencies.

En 1963, establezse la primer comunicación radio vía satélite. Desenvuélvese'l sistema de televisión en color PAL qu'ameyora'l NTSC. La norma que s'utiliza n'España ye PAL. La ventaya del PAL sobre'l SECAM ye que'l so circuitería ye más senciella.

A la fin de los años sesenta la rede telefónica de llarga distancia n'EE.XX. empieza la so conversión a rede dixital, emplegando radio dixital pa munchos de los sos enllaces.

Nos años setenta empieza a utilizase'l LORAN, primer sistema de radionavegación. Llueu, la Marina d'EE.XX. esperimentó col navegación satélite, rematando cola invención y llanzamientu de la constelación de satélites GPS en 1987.

Ente les décades de los años 1960 y 1980 la radio entra nuna dómina de cayente por cuenta de la competencia de la televisión y el fechu que'l emisores dexaron d'emitir n'onda curtia (d'algame global) por VHF (el cual solo tien un algame de cientos de quilómetros)

Nos años 1990 les nueves teunoloxíes dixitales empiecen a aplicase al mundu de la radio. Aumenta la calidá del soníu y fáense pruebes cola radio satelital (tamién llamada radio HD), esta teunoloxía dexa'l resurdimientu nel interés pela radio.

A finales del sieglu XX, esperimentadores radioaficionaos empiecen a utilizar ordenador personales pa procesar señales de radio por aciu distintes interfaces (Radio Packet).

Historia recién[editar | editar la fonte]

Na historia recién de la radio, apaecieron les radios de baxa potencia, constituyíes so la idea de radio llibre o radio comuñal, cola idea d'oponese a la imposición d'un monólogu comercial de mensaxes y que dexen una mayor cercanía de la radio cola comunidá.

Anguaño la radio al traviés d'Internet avanza con celeridad y eficacia. Por eso, munches de les grandes emisores de radio empiecen a esperimentar con emisiones por Internet, la primera y más senciella ye una emisión en llinia, que llega a un públicu global, de fechu el so rápidu desenvolvimientu supunxo una rivalidá cola televisión, lo que va dir apareyáu col desenvolvimientu de la banda ancha n'Internet.

Feches destacables[editar | editar la fonte]

  • 1873. El físicu escocés James Clerk Maxwell llogra les ecuaciones xenerales del espardimientu de les ondes electromagnétiques.
  • 1887. El físicu alemán Heinrich Rudolf Hertz consigue demostrar la esistencia de les ondes electromagnétiques. Amás, afaya l'efectu fotoeléctricu per mediu d'un descargador o resonador.
  • 1890. El físicu francés Edouard Branly inventa un aparatu que recibe les señales de la telegrafía ensin utilizar filos.
  • 1893. Tesla llogró tresmitir enerxía electromagnética ensin cables, construyendo'l primer radiotresmisor.
  • 1896. L'inxenieru rusu Alexander Popov inventa la primer antena radioeléctrica. Tamién constrúi'l primer receptor d'ondes electromagnétiques.
  • 1897. Nikola Tesla presenta la patente del radiotresmisor.
  • 1899. L'italianu Guillermo Marconi consigue l'enllaz al traviés de la canal de la Mancha, ente Dover (Inglaterra) y Boulougne (Francia), a una distancia de 48 km, no que foi la primer tresmisión ente dambos países.
  • 1900. Invéntase la radio n'amplitú de modulación.
  • 1900. La grabación magnética de la voz nun filo d'aceru introducir por V. Poulsem y dáse-y el nome de telegrafono.
  • 1900. La Wireless Telegraph Trading Signal Co. Ltd camuda'l so nome a Marconi Telegraph Co.
  • 1900. Emile Berliner introduz la superficie de discu tipu planu pa la grabación del soníu.
  • 1900. Guillermo Marconi recibe n'Inglaterra la patente pol so equipu de sintonía.
  • 1901. El 12 d'avientu, Guglielmo Marconi en collaboración col inglés John A. Fleming, recibe en San Xuan de Terranova la primer señal telegráfica ensin filos, una "S" en códigu Morse, unviada dende Poldhu, en Cornuelles, estableciendo una distancia de 2.400 km.
  • 1901. El 12 d'avientu. Tresmítese la lletra S en códigu Morse dende Poldhu, Cornwal n'Inglaterra, 2170 milles al traviés del Atlánticu hasta un dispositivu aereu suspendíu nun papalote (Cometa) en St. John's, Newfoundland, Canadá.
  • 1901. N'avientu de 1901, Marconi acometió la gran empresa que marcaría un finxu históricu, al intentar tresmitir señales dende la estación de Poldhu a otra estación alzada en Terranova, a 3.500 km. de distancia. Marconi consiguir el 12 d'avientu de 1901, fecha que pasaría a la historia por ser la primer comunicación transatlántica, ensin l'usu de cables de nengún tipu, por ondes de radio. A finales de 1903, la compañía Marconi tenía montaes más de 40 estaciones sobre les mariñes d'Inglaterra, les sos colonies, Estaos Xuníos, Italia y otros países. Emprestaba los servicios semafóricos del Lloyd y los sos sistema emplegar nes escuadres inglesa, italiana y norteamericana.
  • 1908. En California tien llugar la primer emisión radiofónica de calter priváu de la mano de Charles Herrold.
  • 1914-1918. L'usu de la radio como elementu comunicativu empieza a utilizase ente los exércitos mientres la Primer Guerra Mundial. La utilidá d'esti mediu anicia nel so valor estratéxicu de la comunicación ensin filos y sirve pa caltener el calter reserváu de les comunicaciones.
  • 1920. Primeres tresmisiones radiodifundidas pa entretenimientu. Esto asocede'l 27 d'agostu dende la terraza del Teatru Coliséu de la Ciudá de Buenos Aires. El proyeutu foi encabezáu pol Dr. Enrique Telémaco Susini y los sos trés collaboradores: César Guerrico, Luis Romero Carranza y Miguel Mujica, depués llamaos «Los llocos de l'azotea».
  • 1920. Empieza a funcionar na ciudá Norteamericana de Pittsburgh la KDKA, conocida por ser la primer estación de radio qu'emite una programación regular y siguío.
  • 1922. El francés Maurice Vinot emite dende París los primeros boletinos d'información con noticies d'actualidá xeneral y deportes. Esto ye posible gracies a la emisora Radiola y l'axencia de noticies Havas. Esi mesmu añu, naz la radio como mediu de comunicación en Chile, tresmitiéndose dende'l Diariu El Mercurio.
  • 1943. La Corte Suprema de los Estaos Xuníos dio los derechos de les patentes a Tesla y non a Marconi pola invención de la radio.

Primeres estaciones de radio[editar | editar la fonte]

Esta ye una llista d'estaciones de radio. Les primeres fueron simples sistemes de radiotelegrafía que nun tresportaben audiu, y non se listan. Inclúyense tantu estaciones AM como FM; comerciales, públiques y de les ensin fines d'arriquecimientu.

Nota
la primer tresmisión d'audiu reclamada que podría cinxise a estación asocede en Christmas Eve en 1906, fecha por Reginald Fessenden.
Charles Herrold empieza la radiodifusión en California en 1909 y tresporta audiu en 1910. Dalguna feches nun son segures.

La siguiente llista amuesa los países, col añu d'entamu radiofónicu.

País Fecha
Países Baxos 1919
Arxentina 1920
Canadá
Colombia
EE. XX.
Malasia británica 1921
Méxicu
Nueva Zelanda
Rusia
Uruguái
Ceilán 1922
Chile
Cuba
Francia
Gran Bretaña
Panamá
Suiza
Alemaña 1923
Australia
Austria
Bélxica
Brasil
Checoslovaquia
China
Dinamarca
España
Finlandia
Indies Orientales Neerlandeses
Italia
Sudáfrica
Suecia
Costa Rica 1924
Estonia
Lituania
Luxemburgu
Noruega *
Polonia
Serbia
Afganistán * 1925
Antilles Neerlandeses
Croacia
Ecuador
Exiptu
Fixi *
Hungría
Irlanda
Xapón
Letonia
Perú
Portugal
Rumanía
Ciudá llibre de Dánzig 1926
El Salvador
Grecia
Guatemala
Guayana Británica
Lituania
República Dominicana
Venezuela
Arxelia * 1927
Basutolandia
Bolivia
Congo Belga
Groenlandia
Haití
India
Indochina francesa
Kenia
Liberia
Mauriciu
Nueva Guinea Holandesa *
Santa Elena *
Siam
Singapur
Surinam *
Turquía
Hondures 1928
Ḥong Kong
Marruecos *
Samoa Occidental *
Bulgaria 1929
Islles Malvines
Mozambique
Yeme del Norte *
Bermuda * 1930
Hondures Británica
Islandia *
Mandatu Británicu de Palestina
Tunicia *
Etiopía 1931
Madagascar *
Nicaragua *
Nixeria
Ciudá del Vaticanu
África Occidental Francesa * 1932
Arabia Saudita
Islles Leeward *
Macáu
Rodesia del Sur
Islles Windward * 1934
Mongolia
Papúa Nueva Guinea
Sierra Lleona
Andorra * 1935
Mariña d'Oru
Malta
Les Bahames * 1936
Iraq *
Paraguái
Islles Gilbert y Ellice 1937
El Líbanu
Albania * 1938
Xipre
Islles Pitcairn
Xamaica
Trinidá y Tobagu
África Ecuatorial Francesa 1939
Libia
Adén 1940
Bechuanalandia
Irán *
Somalilandia Británica
Sudán anglu-exipciu *
Baḥréin 1941
Rodesia del Norte
Seixeles 1945
Siria
Brunéi * 1947
Guinea Española
Trexordania 1948
Nepal 1950
Santu Tomé y Príncipe
Cabu Verde 1951
Kuwait
Tanganika
Timor Portugués 1960
Maldives 1962
Qatar 1968
Nauru
África del Suroeste 1969
Omán 1970
Bután 1973

* Feches ensin confirmar

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Diego M. Zigiotto (2008). Los mil y un intereses de Buenos Aires. Grupu Norma. ISBN 978-987-545-483-5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]