Charles Babbage

De Wikipedia
Charles Babbage
Profesor Lucasianu

1829 - 1839
Vida
Nacimientu Londres[1] y Walworth (es) Traducir26 d'avientu de 1791[2]
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Muerte Marylebone[3]18 d'ochobre de 1871[4] (79 años)
Sepultura cementerio de Kensal Green (es) Traducir
Causa de la muerte insuficiencia renal
Familia
Casáu con Georgiana Whitmore (en) Traducir
Fíos/es
Estudios
Estudios Peterhouse (es) Traducir
Totnes Grammar School (en) Traducir
King Edward VI Community College (en) Traducir
Trinity College (es) Traducir
(21 abril 1810 -
Nivel d'estudios Grau n'Artes
Maestría n'Artes
Llingües falaes inglés[5]
Oficiu matemáticu, informáticu teóricu, inventor, economista, filósofu, profesor universitariu, inxenieru, astrónomuescritor
Emplegadores Universidá de Cambridge
Trabayos destacaos máquina analítica (es) Traducir
Premios
Influyencies Ada Lovelace
Miembru de Royal Society
Academia de les Ciencies de Baviera
Academia de Ciencies de San Petersburgu
Academia de Ciencies d'Hungría
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Royal Society of Edinburgh[7]
Royal Statistical Society (es) Traducir[6]
Analytical Society (en) Traducir
Royal Astronomical Society (es) Traducir
Accademia delle Scienze di Torino[8]
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

Charles Babbage (26 d'avientu de 1791Londres y Walworth (es) Traducir – 18 d'ochobre de 1871Marylebone) foi un matemáticu británicu, científicu de la computación y miembru de la Royal Society of London. Diseñó y parcialmente implementó una máquina pa calcular, de diferencies mecániques pa calcular tables de númberos. Tamién diseñó, pero nunca construyó, la máquina analítica pa executar programes de tabulación o computación; por estos inventos considérase-y como una de les primeres persones en concebir la idea de lo que güei llamaríamos un ordenador, polo que se-y considera como «El Padre de la Computación». Nel Muséu de Ciencies de Londres esíbense partes de los sos mecanismos inconclusos. Parte del so celebru calteníu en formol exhibir nel Royal College of Surgeons of England, sito en Londres.

Diseñu d'ordenadores[editar | editar la fonte]

Babbage intentó atopar un métodu pol cual pudieren faese cálculos automáticamente por una máquina, esaniciando errores debíos a la fatiga o aburrición que sufríen les persones encargaes de compilar les tables matemátiques de la dómina. Esta idea tener en 1812. Trés diversos factores paecíen motivalo: un iñerizu al desorde, la so conocencia de tables logarítmiques, y los trabayos de máquines calculadores realizaes por Blaise Pascal y Gottfried Leibniz. En 1822, nuna carta empobinada a sir Humphry Davy na aplicación de maquinaria al cálculu ya impresión de tables matemátiques, aldericó los principios d'una máquina calculadora. Amás diseñó un planu d'ordenadores.

Máquina analítica[editar | editar la fonte]

On the economy of machinery and manufactures, 1835

Ente 1833 y 1842, Babbage intentar de nuevu; esta vegada, intentó construyir una máquina que fora programable pa faer cualquier tipu de cálculu, non yá los referentes al cálculu de tables logarítmiques o funciones polinómiques. Ésta foi la máquina analítica. El diseñu basar nel telar de Joseph Marie Jacquard, que usaba tarxetes furaes pa realizar diseños nel texíu. Babbage afixo'l so diseñu pa consiguir calcular funciones analítiques. La máquina analítica tenía dispositivos d'entrada basaos nes tarxetes furaes de Jacquard, un procesador aritméticu, que calculaba númberos, una unidá de control que determinaba qué xera tenía de ser realizada, un mecanismu de salida y una memoria onde los númberos podíen ser almacenaos hasta ser procesaos. Considérase que la máquina analítica de Babbage foi'l primer ordenador de la historia. Un diseñu inicial dafechu funcional d'ella foi termináu en 1835. Sicasí, por cuenta de problemes similares a los de la máquina diferencial, la máquina analítica nunca foi terminada per Charles. En 1842, pa llograr el financiamientu necesariu pa realizar el so proyeutu, Babbage contautó con sir Robert Peel. Peel refugar, y ufiertó a Babbage un títulu de caballeru que foi refugáu por Babbage. Lady Ada Lovelace, matemática y fía de Lord Byron, enterar de los esfuercios de Babbage ya interesóse na so máquina. Promovió viviegamente la máquina analítica, y escribió dellos programes pa la máquina analítica. Los distintos historiadores concuerden qu'eses instrucciones faen de Ada Lovelace la primer programadora d'ordenadores de la historia.

Planos de la imprentadora moderna[editar | editar la fonte]

Charles Babbage foi consideráu por dalgunos como'l padre de los ordenadores modernes, pero ensin dulda tamién puede ser consideráu'l padre de les imprentadores modernes. Más de 150 años dempués de los sos planos y un trabayu minuciosu del Muséu de Ciencies de Londres, dieron como resultáu la construcción de la Máquina Analítica. Los planos del matemáticu y científicu incluyíen un componente d'impresión, que foi reconstruyíu pol Muséu y ye funcional. Esta imprentadora consta de 8000 pieces mecániques y pesa aproximao 2,5 tonelaes.

Foi tan innovadora pa la so dómina y podemos aprecialo güei, que ye capaz d'imprimir automáticamente los resultaos d'un cálculu y un usuariu puede camudar parámetros como espaciu ente llinies, escoyer ente dos tipografíes, númberu de columnes y otros. La so sofisticación llega a tal puntu que puede xenerar (fabricar) los moldes de les impresiones que podríen ser usaos poles imprentes entá anguaño. Esta imprentadora lamentablemente nun lleva un nome yá que Babbage incluyir nos sos planos de la Máquina Analítica, pero basta con aludir a ella como la imprentadora de Babbage pa reconocer nesti home un visionariu.

Promoción del cálculu[editar | editar la fonte]

Babbage ye recordáu tamién por otres realizaciones. La promoción del cálculu infinitesimal ye quiciabes la primera ente elles. En 1812, Babbage funda la Sociedá Analítica. La xera primordial d'esta sociedá, conducida pol estudiante Robert Woodhouse, yera promover el cálculu leibniziano, o cálculu analíticu, sobre l'estilu de cálculu newtoniano. El cálculu de Newton yera cabileñu y averáu, y yera usáu más por razones polítiques que práutiques. La Sociedá Analítica incluyía a sir John Herschel y George Peacock ente los sos miembros. Nos años 1815-1817 contribuyó nel cálculu de funciones» de les Philosophical Transactions -transaiciones filosófiques-, y en 1816 foi fechu miembru de la Royal Society.

Criptografía[editar | editar la fonte]

Charles Babbage tamién llogró resultaos notables en criptografía. Rompió cifrar auto llave de Vigenère,[9] según la cifra muncho más débil que se llama cifráu de Vigenère anguaño. La cifra del autu llave foi llamada «la cifra indescifrable», anque por cuenta del tracamundiu popular munchos pensaron que la cifra apolialfabética más débil yera indescifrable. El descubrimientu de Babbage foi usáu en campañes militares ingleses, y yera consideráu un secretu militar. Como resultancia, el méritu por descifrar esta clave foi-y dau a Friedrich Kasiski, quien descifró tamién esti sistema criptográficu dellos años dempués.

Otres realizaciones[editar | editar la fonte]

De 1828 a 1839 Babbage foi profesor de matemátiques en Cambridge. Escribió artículos en distintes revistes científiques, y yera miembru activu de la Astronomical Society –sociedá astronómica– en 1820 y de la Statistical Society –sociedá estadística– en 1834. Mientres los últimos años de la so vida moró en Londres, dedicándose a la construcción de máquines capaces de la execución d'operaciones aritmétiques y cálculos alxebraicos.

Propunxo'l sistema de franquéu postal qu'utilizamos anguaño. Hasta entós el costu d'unviar una carta dependía de la distancia que tenía que viaxar; Babbage alvirtió que'l costu del trabayu riquíu pa calcular el preciu de cada carta superaba'l costu del franquéu d'ésta y propunxo un únicu costu pa cada carta con independencia del sitiu del país al que yera unviada.

Foi'l primeru en señalar que l'anchor del aniellu d'un árbol dependía de la meteoroloxía que fixera esi añu, polo que sería posible deducir climes pasaos estudiando árboles antiguos.

Inventó'l apartavacas, un aparatu que se suxetar a la parte delantera de les llocomotores de vapor por que les vaques estremar de les víes del ferrocarril.[10]

Interesóse tamién por temes polítiques y sociales y empecipió una campaña pa desfacer de los organilleros y músicos caleyeros de Londres, anque éstos pasaron al contraataque y entamábense en redol a la so casa tocando lo más alto que podíen.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Data de consulta: 31 avientu 2020. URL de la referencia: https://www.britannica.com/biography/Charles-Babbage.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. valor desconocíu (1891). «Q24340781» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume IIа, 1891. 
  4. Afirmao en: MacTutor History of Mathematics archive. Data de consulta: 22 agostu 2017.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. 6,0 6,1 URL de la referencia: http://venn.lib.cam.ac.uk/cgi-bin/search-2016.pl?sur=&suro=w&fir=&firo=c&cit=&cito=c&c=all&z=all&tex=BBG810C&sye=&eye=&col=all&maxcount=50. Data de consulta: 18 ochobre 2017.
  7. Afirmao en: MacTutor History of Mathematics archive.
  8. Afirmao en: www.accademiadellescienze.it. Accademia delle Scienze di Torino ID: charles-babbage. Data de consulta: 1r avientu 2020. Llingua de la obra o nome: italianu.
  9. Salomon, David (2012). Data Privacy and Security. Springer Science & Business Media, páx. 66. ISBN 9780387217079.
  10. Hyman, Anthony (1985). Charles Babbage: Pioneer of the Computer. Princeton University Press, páx. 143. ISBN 9780691023779.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Guijarro, V.; González, L. (2010). La quimera del autómata matemáticu. Del calculador medieval a la máquina analítica de Babbage. Cátedra. ISBN 978-84-376-2653-6.
  • Singh, Simon. Los Códigos Secretos: L'arte y la ciencia de la criptografía dende l'antiguu Exiptu a la era Internet. Debate. ISBN 84-8306-278-X.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]