Historia d'Austria

De Wikipedia

En tiempos prehistóricos, la tierra d'Europa central que ye agora en Austria foi ocupada antes de la romanización por diversu tribus celtes. Austria tuvo habitada primeramente por ilirios, a los que más tarde se sumaríen celtes procedentes del norte. El reinu celta de Noricum foi reivindicáu pol Imperiu romanu como provincia, pasando a ser una d'elles a partir del añu 15 e.C. .

Na decadencia del Imperiu Romanu (sieglu IV) hunos, godos, lombardos y vándalos cruciaron la frontera en delles ocasiones. Dempués de la so cayida la mayor parte d'Austria (toles rexones al sur del Danubiu), foi invadida polos bávarus, eslavos y ávaros.

Prehistoria y historia temprana[editar | editar la fonte]

Paleolíticu[editar | editar la fonte]

La Venus de Willendorf d'aproximao unos 26 mil años d'antigüedá.

Los Alpes yeren inaccesibles mientres la Edá de Xelu, por ello nun foi habitada por nengún humanu enantes al Paleolíticu mientres la dómina de los Neandertales. Los restos más antiguos de presencia humana n'Austria pertenecen a la dómina de hai más de 250 mil años, atopaos na Cueva Repolust en Baldt, cerca de Peggau nel Distritu de Graz-Umgebung, Estiria. Inclúin ferramientes de piedra, de güesu y fragmentos de cerámica, xunto con restos de mamíferos. Delles pruebes toparon que teníen 70 mil años d'antigüedá na Cueva Gudenus, al noroeste de Baxa Austria.

Los restos del Paleolíticu cimeru son más numberosos en Baxa Austria. Los más reconocíos son los de la Cueva de Wachau, incluyendo los dos pieces d'arte más antigüas del país. Estes son representaciones figuratives de muyeres, la Venus de Galgenberg alcuéntrase cerca de Stratzing y créese que tien unos 32 mil años d'antigüedá, la cercana Venus de Willendorf axustar nunos 26 mil años. En 2005 foi afayáu un enterramientu doble en Krems-Wachtberg, que data de la cultura Gravetiense d'unos 27 mil años tras, siendo'l campusantu más antiguu que s'atopara n'Austria.[1][2]

Mesolíticu[editar | editar la fonte]

Del Mesolíticu pudieron topase restos d'abrigos nel Llagu de Constanza y nel valle del Rin, amás d'un sitiu d'entierros en Elsbethen y otros con artefautos de la dómina que demuestren la transición de vivir como cazadores-pañadores, llabradores sedentarios y ganaderos.

Neolíticu[editar | editar la fonte]

Cerámiques neolítiques de la cultura Mondsee.

Mientres el Neolíticu, la mayoría de les zones d'Austria yeren cultivaes, resolviendo asina'l problema de les materies primes. Los restos demuestren la cerámica llinial nuna de les primeres cultures europees con agricultura. El primer asentamientu rural rexistráu atópase en Brunn am Gebirge en Mödling. El primer sitiu industrial d'Austria atópase na mina de cuarzu en Mauer, una ciudá vecina al sur de Viena que data d'esti periodu. Na cultura Lengyel, siguieron cola cerámica llinial en Baxa Austria, amás de construyise cabianes circulares.

Edá del Cobre[editar | editar la fonte]

Los rastros de la Edá del Cobre n'Austria fueron identficados na llanura Panónica en Stollhof, Hohe Wand, Baxa Austria. Los asentamientos en llombes yeren comunes nesa dómina na rexón, una y bones los habitantes buscaben y desenvolvíen materies primes nes zones de los Alpes centrales. L'afayu más importante ye'l llamáu Ötzi, que ye una momia conxelada y bien caltenida d'un home nos Alpes, que data aproximao del añu 3300 e.C., magar que estos afayos anguaño atópense n'Italia, na frontera con Austria. Otra cultura ye la del llagu Mondsee, representaos poles cases sobre pilotes nos llagos alpinos.

Edá del Bronce[editar | editar la fonte]

Zapatu de la Cultura de Hallstatt, 800-400 e.C.

A empiezos de la Edá del Bronce fueron apaeciendo les fortificaciones, protexendo los centros comerciales mineros y el so procesamientu, según tamién el comerciu de cobre y l'estañu. Esta floreciente cultura reflexar nos artefautos como los de Pitten, Nußdorf ob der Traisen, Baxa Austria. A fines de la Era de Bronces apaecieron la Cultura de los Campos d'Urnes, onde empezaría la estracción de sal en Hallstatt.

Edá del Fierro[editar | editar la fonte]

Hallstatt (mariellu fuerte 800 e.C. y mariellu claro 500 e.C. ) y La Tène (verde fuerte 450 e.C. y verde claru 50 e.C. ).

La Edá del Fierro n'Austria alcuéntrase representada pola Cultura de Hallstatt, qu'asocedió a la de los Campos d'Urnes, so influencia de les civilizaciones del mar Mediterraneu y de los pueblos esteparios. Qu'adulces, tresformar na celta cultura de La Tène.

La Cultura de Hallstatt asítiase en Alta Austria, de cutiu siendo descrita en dos zones, la occidental y l'oriental, al traviés de les cualos flúin los ríos Enns, Ybbs y Inn. L'área del occidente atópase en contautu coles colonies griegues del norte de Liguria. Nos Alpes, calteníense contautu colos etruscos y coles rexones con influencia griega d'Italia. L'área este tenía estrechos venceyos colos pueblos esteparios de la cuenca de los Cárpatos hasta les estepes del sur de Rusia.

La población Hallstatt llogró la so riqueza del sal y la so industria. Les importaciones de los bienes de luxu diben dende los mares Norte y Bálticu a África, onde apocayá s'afayó un campusantu Hallstatt. La evidencia más antigua de la industria vitivinícola foi afayada en Zagersdorf, Burgenland, nun entierru. El llamáu Carru de Cultu de Streetweg en Estiria, ye la evidencia de la vida relixosa de la dómina.

Tocantes a la cultura de La Tène, apaeció conxuntamente cola celta, coincidiendo col nomamientu de pueblos y rexones. Asina, surdiría l'establecimientu del Reinu de Noricum (en celta, Norig), que yera una coalición de tribus celtes, tradicionalmente dolce, so la direición del primer Estáu de Noric en suelu austriacu. El territoriu llindar al sur y este de l'actual Austria y a parte d'Eslovenia. L'oeste, sicasí, foi colonizáu polos Raeti.

Dürrnberg y Hallein, en Salzburgu, yeren asentamientos celtes de sal. Nel este d'Austria atopaba una próspera industria del fierro en Oberpullendorf, Burgenland, que yera acobiciada polos romanos pola so calidá de Ferrum Noricum. Los asentamientos de les llombes (Oppida) como en Magdalensberg, Carintia, Schwarzenbach o Braunsberg en Hainburg an der Donau convertir en centros de la vida pública. Delles ciudaes como Linz remontar a la dómina de los celtes.

Dómina romana[editar | editar la fonte]

Edá Media[editar | editar la fonte]

Alta Edá Media[editar | editar la fonte]

Mientres el Periodu de les grandes migraciones, los eslavos emigraron a los Alpes al empecipiase la espansión de los ávaros nel sieglu VII, entemeciéndose cola población celto-románica, y establecieron el reinu de Karantania, que tomaba gran parte del territoriu austriacu del este y central. Mientres, la tribu xermánica de los bávarus fixérase fuerte nos sieglos V y VI nel oeste del país y en Baviera, en cuantes que el actual Vorarlberg fuera ocupáu polos alamanes. Estos grupos entemecer cola población retorrománica.

Karantania, so presión de los ávaros, perdió la so independencia ante Baviera en 745 y pasó a ser un margraviato. Mientres los sieglos siguientes, los asentamientos bávaros baxaron pol Danubiu y xubieron pelos Alpes, un procesu pol cual Austria pasó a ser el país de fala xermana que ye anguaño.

Los bávaros pasaron a tar sol control de los Carolinxos y, arriendes d'ello, formaron un Ducáu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. El Duque Tasilón III de Baviera, que quería caltener la independencia bávara, foi derrotáu y el poder pasó a Carlomagno en 788.

Carlomagno[editar | editar la fonte]

Carlomagno conquistó la zona en 788 y afaló a la colonización y el cristianismu. Como parte oriental de Francia, los principales ámbitos qu'agora tomen Austria fueron mandaes a la casa de Babenberg. La zona yera conocida como la Marchia Orientalis y foi apurríu a Leopoldu I d'Austria en 976.

La primer muerte col nome d'Austria ye de 996 nel que ta inscritu como Ostarrîchi, refiriéndose al territoriu de la marca de los Babenberg. El términu occidental "Austria" nun ye históricamente determináu anque, al paecer, ye una traducción de "Marchia orientalis", que namái llegó hasta muncho más tarde.

Na Edá Media, l'Imperiu carolinxu establecer na rexón. Dende'l sieglu X al XIII Austria tuvo sol dominiu de los Babenberg, que fueron asocedíos pola casa de los Habsburgu, que la so historia a partir d'esti momentu y hasta'l final de la Primer Guerra Mundial fundir cola d'Austria.

Los siguientes sieglos carauterizar en primer llugar pola conformanza del país. En 1156 el Privilegium Minus Austria alza al territoriu a la categoría de ducáu. En 1192, la familia Babenberg tamién adquirió'l ducáu d'Estiria.

Cola muerte de Federico II en 1246, la llinia Babenberg foi escastada. Otakar II de Bohemia efeutivamente controló la Prusia d'Austria, Estiria y Carintia dempués d'eso. El so reináu llegó al so fin cola so derrota en Dürnkrut na mano de Rodolfo I d'Habsburgu en 1278. D'ellí d'equí p'arriba, hasta la Primer Guerra Mundial, Austria foi en gran parte la historia de la so dinastía gobernante, los Habsburgu.

Habsburgu[editar | editar la fonte]

Nos sieglos XIV y XV, los Habsburgu empezaron a atropar otres provincies nes proximidaes del Ducáu d'Austria. En 1438, el duque Alberto V d'Austria foi escoyíu como socesor del so suegru, l'emperador Segismundo. Anque'l mesmu Alberto namái reinó mientres un añu, a partir d'entós tolos emperadores del Sacru Imperiu fueron Habsburgu, con una sola esceición.

Coles mesmes, los Habsburgu empezaron a atropar territorios lloñe de les sos tierres hereditaries. En 1477, l'archiduque Maximiliano, fíu únicu del emperador Federico III, casóse cola heredera de Borgoña y, poro, adquirió la mayor parte de los Países Baxos pa la familia. El so fíu Felipe'l Formosu, casáu cola heredera de la Corona de Castiella y d'Aragón, amplió les posesiones territoriales de los Habsburgu, sobremanera de los españoles. En 1526, arriendes de la batalla de Mohács, los gobernantes d'Austria estendieron los sos territorios, colo que la parte de Bohemia y de Hungría non ocupada polos otomanos quedó sol so dominiu. La espansión otomana n'Hungría dio llugar a frecuentes conflictos ente les dos potencies, particularmente evidente na llamada Guerra Llarga de 1593 a 1606.

Nos sieglos XVII y XVIII los Habsburgu ampliaron descomanadamente los sos territorios ante la descomposición del poder otomanu (1699 y 1718) y poles reparties del heriedu hispanu (1713-1714) y de Polonia (1772 y 1795). Los reinaos de María Teresa I (1740-1780) y del so fíu José II (1765-1790) fueron un periodu de gran desenvolvimientu social y políticu na monarquía (abolición de la servidume, llibertá de cultu, abolición de la tortura, reformes alministrativa y xudicial, centralización alministrativa, etc.) dientro del espíritu del Despotismu Ilustráu.

Les guerres napoleóniques fueron una dura prueba pa la sobrevivencia de la monarquía. Eslleióse'l Sacru Imperiu y creóse l'Imperiu austriacu, de menores dimensiones, pero la victoria reforzó a los Habsburgu, que col so canciller Metternich convertir nos garantes de la restauración (1815-1848). El surdimientu de los nacionalismos y les derrotes esteriores ente 1848 y 1866, que la alloñar definitivamente d'Alemaña, llevaron a la reorganización de la monarquía, naciendo'l Imperiu austrohúngaru qu'ocuparía l'últimu periodu de la monarquía de los Habsburgu (1867-1918), carauterizáu polos problemes políticos ente les diverses nacionalidaes, pero tamién por un gran desenvolvimientu económicu y social y un mayor desenvolvimientu entá nel ámbitu de la cultura.

Prisioneros de guerra austrohúngaros en Rusia, 1915.

Sieglu XIX (1815-1914)[editar | editar la fonte]

Periodu Biedermaier (1815-1848)[editar | editar la fonte]

Sol control de Metternich, l'Imperiu austriacu entró nun periodu de censura y estáu policial ente l'añu 1815 y 1848, conocíu como'l Periodu Biedermaier» o «Periodu Vormärz». Esti últimu términu fai referencia al periodu anterior a la revolución de marzu de 1848. Metternich caltuvo una firme mano n'aguantar les llibertaes constitucionales esixíes polos lliberales. Gobernar por el costume y decretos imperiales (Hofkanzleidekrete). Sicasí, tanto'l nacionalismu como'l lliberalismu siguieron arrobinándose, lo que dio llugar a revoluciones en 1848. Metternich y los asistentes del Emperador Fernandu I d'Austria tuvieron de ser reemplazaos pol nuevu sobrín del emperador, Francisco José I d'Austria.

República d'Austria[editar | editar la fonte]

En 1918, tres la derrota na Gran Guerra y la desmembración del Imperiu, créase la República d'Austria Alemana que tomaba toles rexones de llingua alemana, siendo modificada polos vencedores de la I Guerra Mundial nel Tratáu de Saint-Germain-en-Laye y convirtiéndose na República d'Austria, que tomaba solo la metá de la población xermánica, una república parllamentaria, que tuvo una vida carauterizada pola permanente crisis económica, política y social. En 1934, el canciller Engelbert Dollfuss estableció una dictadura conservadora, el Austrofascismo, que nun pudo faer frente al emburrie anexonista de l'Alemaña nazi.

Austria foi anexonada pol III Reich en 1938 (el Anschluss) pasando a ser el Ostmark dientro de l'Alemaña Nazi. Tres la derrota de los Nazis, les fuercies aliaes ocuparon Austria a la fin de la Segunda Guerra Mundial hasta 1955, añu en que'l país volvió ser dafechu independiente cola condición de que permaneciera neutral. Comoquier, tres el colapsu del comunismu na Europa del Este, Austria amontó la so participación nos asuntos europeos. En 1995 convertir en miembru de la Xunión Europea y en 1999 adoptó'l sistema monetariu européu.[3]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Casa d'Austria, que la so historia complementa en gran midida la d'Austria.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ice age 'twins' found in ancient burial ground (n'inglés) New Scientist, 27 de setiembre de 2005.
  2. Upper Palaeolithic infant burials (n'inglés) Nature, 16 de payares de 2006.
  3. «Países europeos — Austria». Europa.eu. Consultáu'l 14 d'avientu de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Xeneral[editar | editar la fonte]

  • Brook-Shepherd, Gordon (1998). The Austrians: a thousand-year odyssey. New York: Carroll & Graf Publishers, Inc. ISBN 0-7867-0520-5.
  • Johnson, Lonnie (1989). Introducing Austria: a short history. Riverside, Calif.: Ariadne Press. ISBN 0-929497-03-1.
  • Ricket, Richard. A Brief Survey of Austrian History. Prachner (12th edition), 1998
  • Beller, Steven. A Concise History of Austria. Cambridge University Press 2007 ISBN 978-0-521-47305-7

Temprana[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]