Ciconia nigra

De Wikipedia
Ciconia nigra
cigüeña prieta
Estáu de caltenimientu
Preocupación menor (LC)
Esmolición menor (IUCN)[1]
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Aves
Orde: Ciconiiformes
Familia: Ciconiidae
Xéneru: Ciconia
Especie: C. nigra
Linnaeus 1758
Distribución
Distribución mundial
Distribución mundial

Rutes migratories europees/africanes. Llinia colorada: Llende de migraciónr Llinies naranxes: Rutes occidentales Llinies marielles: Rutes orientales Azul: Árees d'ivernada
Rutes migratories europees/africanes.
Llinia colorada: Llende de migraciónr
Llinies naranxes: Rutes occidentales

Llinies marielles: Rutes orientales
Azul: Árees d'ivernada
Consultes
[editar datos en Wikidata]

.

Les especies d'aves con nome común en llingua asturiana márquense como NOA. En casu contrariu, conséñase'l nome científicu. La cigüeña prieta[2] (Ciconia nigra) ye una especie d'ave ciconiforme de la familia Ciconiidae. Ave migratoria llargamente distribuyida pol Vieyu Mundu y África tropical.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Cigueña prieta.

Considérase como'l taxón más primitivu del xéneru Ciconia (del Fuexu et al. 1992). Daqué menor que la familiar cigüeña blanca, tien una talla de 90 a 100 cm, y un valumbu que devasa los 160 cm. El pesu averáu ye de 3 kg. L'adultu presenta un plumaxe negru pela so parte dorsal: pescuezu, pechu, envés y cola, con irisaciones metáliques verdes y moraes, bien patente na cabeza, el pescuezu, l'envés y les cobertoras alares. Les partes inferiores tienen plumes blanques: zona axilar, zona ventral, zanques y infracobertoras caudales, que son extraordinariamente llargues.

Nos adultos, la carúncula (el "aniellu" alredor del güeyu), picu y pates, ausentes de plumes, presenten un color coloráu intensu que produz un marcáu contraste col color blancu y negru del plumaxe. L'iris ye marrón.

Nun esiste dimorfismu acusáu ente machu y fema. El machu presenta un tamañu daqué mayor, y l'estructura del picu en dellos exemplares puede aportar a bien patente, con un picu más robezu y daqué curvu al respective de la fema.

Tres pollos nel nial nel Parque Nacional de Monfragüe.
Güevu de cigüeña negra.

Los mozos cuando abandonen el nial estremar de los adultos porque la carúncula, pates y picu nun tienen color coloráu, y el plumaxe dorsal, el de la cabeza y el pescuezu nun ye negru. El color de la carúncula ye marrón o pardu buxu, el de picu y pates, varia ente un blancu abuxáu a verde oliva o amarellentáu. Les plumes de la cabeza, pescuezu y pechu son de color marrón castañal, coles puntes blanques, lo que-y confier un aspeutu motudu. El restu del plumaxe del envés ye tamién de tonos marrones escuros, lo que fai que nel campu los mozos tengan dorsalmente un aspeutu marrón achocolatado.

Reproducción[editar | editar la fonte]

La cigüeña negra añera en árboles y montes despoblados. Ocupa niales d'años anteriores o dambos sexos constrúin un nial avolumáu con cañes y forráu de mofu, hierba verdes y gramínees, siempres cerca de l'agua. La puesta, d'abril a xunu, consta de 3-5 güevos blancos y dambos proxenitores guarar por espaciu de 38 a 42 díes. Los pitucos son alimentaos polos sos padres y son capaces de volar al cabu de 65-70 díes.

Alimentación[editar | editar la fonte]

Come principalmente pexes, xaronques, culebra, rata d'agua, inseutos (escarabayos, hemípteros y libélulas) y materia vexetal.

Hábitat[editar | editar la fonte]

Vive nos robledal y nos montes de pinos y sufreres o, otra manera, tamién en zones deforestadas. En dambos casos ye fundamental qu'haya agua abondoso (ríos, banzaos, charcos, etc.).

Distribución y migración[editar | editar la fonte]

La cigüeña negra ye un ave migradora, qu'envierna n'África tropical y la India. Aprovecha les corrientes d'aire caliente pa ganar altor entamando y aforrar enerxía en vuelos de llarga distancia. Como nun hai corrientes térmiques sobre'l mar, les cigüeñes negres, xunto con otres especies d'aves planeadoras (principalmente aves de presa) concéntrense los puntos más cercanos al continente Africanu pa cruciar el Mediterraneu al traviés del Estrechu de Xibraltar o'l Bósforu. Pueden volar ente 100 y 250 km diarios.

Migren al sur ente mediaos d'agostu y finales de setiembre y tornen a Europa a mediaos de marzu. Alredor del 10% de les cigüeñes de les poblaciones occidentales traviesen Sicilia - Cabu Bon, Tunicia. La ruta más común traviesa l'Estrechu de Xibraltar. Munches aves arrodien el Sáḥara a lo llargo de la mariña atlántica. La mayor parte pasa l'iviernu en güelgues de Nixeria y Malí. Les poblaciones orientales toma la ruta del Bósforu-Sinai-Nilu. Los individuos que pasen el branu en Siberia migren al norte y nordeste de la India.

Rutes migratories de les cigüeñes negres europees[editar | editar la fonte]

Tien dos:

-Ruta occidental: la mayor parte de les poblaciones occidentales d'esti páxaru escueye la ruta percima Xibraltar pero hai un 10% que prefieren travesar el Mediterraneu volando percima de Sicilia y Tunicia. Depués traviesen el Sáḥara tou direutamente pel centru o percuerren la mariña Atlántica. Fuelguen nes zones húmedes de Nixeria y Malí.

-Ruta oriental: les poblaciones orientales siguen el trayeutu Bósforu-Península del Sinaí-Nilu.

Costumes[editar | editar la fonte]

Ye más rara, más selvaxe y más solitaria que la cigüeña blanca y rehúye la compañía humana.[3] Nes sos migraciones ye capaz de volar ente 100-250 km diarios, anque hai exemplares que lleguen a los 500 km. Emigren de mediaos agostu-final de setiembre y retornen escontra la metá de marzu.

Caltenimientu[editar | editar la fonte]

N'Europa el númberu de cigüeñes negres ye escasu: en Dinamarca práuticamente sumió y n'Alemaña namái queden 50 pareyes. La población de la Europa Oriental consta, más o menos, de 500 pareyes.

La cigüeña negra na Península Ibérica[editar | editar la fonte]

Na Península Ibérica la so presencia nun ye abondosa, siendo unu de los sos hábitats preferíos el norte d'Estremadura. En concretu ye bien columbrada na Reserva Natural de la Sierra de Malcata, na confluencia fronteriza de la sierra que-y da nome y la Contorna de Sierra de Gata. Otros puntos importantes de nidificación alcuéntrase en Castiella y Lleón, concretamente nel Parque natural d'Arribes del Duero, nes provincies de Salamanca y Zamora, y la contorna de Sayago.[ensin referencies]

Na dómina de migración migren escontra'l sur, ente finales d'agostu y mediaos de setiembre, puede ver dacuando na Paraxa Natural de la Desaguada del Guadalhorce, na provincia de Málaga.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. BirdLife International (2008). «Ciconia nigra» (inglés). Llista Roxa d'especies amenazaes de la UICN 2024. Consultáu'l 9 d'avientu de 2009.
  2. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  3. Lalueza Fox, Jordi: El llibru de les aves de Cataluña. Editorial De Vecchi-Ediciones Cap Roig. Barcelona, 1987, páxina 24. ISBN 84-315-0434-X.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]