César Borgia

De Wikipedia
César Borgia
Gonfalonier de la Iglesia (es) Traducir

29 marzu 1500 - 18 agostu 1503
Juan de Borja y Cattanei (es) Traducir - Guidobaldo de Montefeltro (es) Traducir
capitán general de la Iglesia (es) Traducir

14 xunu 1497 - 1r payares 1503
Juan de Borja y Cattanei (es) Traducir - Francesco Maria della Rovere (es) Traducir
administrador apostólico (es) Traducir

20 xineru 1495 - 6 setiembre 1499
Diócesis: Diócesis de Elna (es) Traducir
administrador apostólico (es) Traducir

1495 - 6 setiembre 1499
Diócesis: Diócesis de Coria (es) Traducir
Abad de San Miguel de Cuixá (es) Traducir

1494 - 1499
administrador apostólico (es) Traducir

4 payares 1493 - 20 xineru 1495
Diócesis: diócesis de Castres (es) Traducir
cardenal diácono (es) Traducir Santa María la Nueva, Italia (es) Traducir

23 setiembre 1493 - 18 agostu 1498
Giambattista Orsini (es) Traducir - Raymond Peraudi (es) Traducir
administrador apostólico (es) Traducir

9 agostu 1493 - 4 payares 1493
Diócesis: Diócesis de Nantes (es) Traducir
arzobispo de Valencia (es) Traducir

31 agostu 1492 - 6 setiembre 1499
Alexandru VI - Juan de Borja Lanzol de Romaní, el menor (es) Traducir
Diócesis: archidiócesis de Valencia (es) Traducir
Obispo de Pamplona (es) Traducir

12 setiembre 1491 - 31 agostu 1492
Alfonso Carillo
Diócesis: Diócesis de Pamplona (es) Traducir
Vida
Nacimientu Subiaco (es) Traducir13 de setiembre de 1475
Nacionalidá Bandera de Estaos Pontificios Estaos Pontificios
Muerte Viana (es) Traducir[1]12 de marzu de 1507[2] (31 años)
Sepultura Viana (es) Traducir
Causa de la muerte Hemorraxa
Familia
Padre Alexandru VI
Madre Vannozza Cattanei
Casáu con Carlota de Albret (es) Traducir
Fíos/es Luisa Borgia (es) Traducir
Hermanos/es
Pueblu Casa de Borja (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá de Pisa
Universidá de Perugia
Llingües falaes Catalán medieval
italianu
Alumnu de Filippo Decio
Oficiu Condottiere, sacerdote católicudiácono católico (es) Traducir
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército de los Estados Pontificios (es) Traducir
Graduación Xeneralísimu
Lluchó en Guerra italiana de 1499-1504 (es) Traducir[4]
Creencies
Relixón Ilesia Católica[5]
Cambiar los datos en Wikidata

César Borgia (13 de setiembre de 1475Subiaco (es) Traducir – 12 de marzu de 1507Viana (es) Traducir), de nome orixinal valencianu Cèsar Borja, n'español César de Borja, italianizó el so nome a Cesare Borgia). Foi un noble italianu d'orixe aragonés, duque, príncipe, conde, condotiero, confaloniero, obispu de Pamplona, con dieciséis años, arzobispu de Valencia, con diecinueve años, capitán xeneral del exércitu del Vaticanu y cardenal con cuasi venti años d'edá, mientres la Renacencia. Investido amás como duque en Francia con unos ventitrés años d'edá. La so divisa fíxose célebre: AUT CÆSAR AUT NIHIL («O César o nada»).

Mocedá[editar | editar la fonte]

Segundu fíu natural del cardenal, d'orixe valencianu, Rodrigo Borja —futuru Papa Alejandro VI— y de Vannozza Cattanei, una patricia romana, tuvo dos hermanos, Juan y Jofré, y una hermana, Lucrecia.

En 1486 foi destináu, xunto con Lucrecia, baxu #tutela d'Adriana de Milá, prima alloñada del so padre. De güeyos castaños y pelirroxu, César foi un neñu engraciáu, que se convertiría nun home altu, fuerte con gran ambición, más que'l so padre. Foi un rapazu atléticu mientres la so adolescencia, capaz de romper una llanza coles sos manes, acaballar hasta la galdidura de los caballos y allanzar toros. El so pá destinó-y a la carrera eclesiástica, como yera tradicional pal segundu fíu de les families nobles, en cuantes que'l so hermanu Juan, nomáu duque de Gandía, ocuparía'l cargu de capitán xeneral de los exércitos pontificios. Cargu que César allampaba pa sigo, pol poder y pola incompetencia del so hermanu nel mesmu. Estudió teoloxía y lleis na universidá de Perugia; en Pisa, a los diecisiete años, César Borgia ye consagráu protonotariu del papáu y nomáu obispu de Pamplona (1491). Antes de cumplir los venti años yá yera arzobispu de Valencia y pocu dempués cardenal.

En 1495 foi fechu presu pol rei francés Carlos VIII tres la invasión de Nápoles per parte del francés, consiguiendo fuxir pocu tiempu dempués.

En 1497 el so hermanu Juan apaeció asesináu a veres del ríu Tíber en Roma. Especulóse con que César tuviera rellacionáu con esta muerte debío a que yeren conocíos los sos celos y que yera frecuente velos engarraos por esi tema. Sicasí en plenes investigaciones, el papa Alejandro decidió suspendeles y sustituyir a Juan por César nel cargu de capitán xeneral del Vaticanu. En 1498 abandona la carrera eclesiástica, pola que nun sentía'l menor interés, siendo la primer persona de la hestoria n'arrenunciar al cardenalatu, y dedícase al so nuevu quefer militar, que dende siempres -y atraxo más. 

Duque de Valentinois, aliáu de la corona francesa na conquista de Milán[editar | editar la fonte]

Escudu d'armes de César Borgia

Nel branu de 1497, César espón los sos planes d'arrenunciar a la dignidá eclesiástica y retornar al estáu secular arrenunciando al cardenalatu, lo que-y dexaría intentar llograr un principáu por aciu el matrimoniu con dalguna noble, siendo en primer instancia la pretendida Carlota d'Aragón, princesa de Tarento, fía primoxénita del rei Federico I de Nápoles. Sicasí, el monarca nun taba dispuestu a casar a la so fía llexítima con un Borgia como'l so hermanu Alfonso casara a los sos bastardos con Jofre y Lucrecia.

Sía que non, a pesar de les reticencies del so padre, el 17 d'agostu de 1498 César arrenuncia al púrpura col consentimientu del colexu cardenaliciu.

Alianza ente Luis XII y Alexandru VI[editar | editar la fonte]

El acabante xubir al tronu Luis XII de Francia taba interesáu nuna lliga col Papa, polo que dio en congraciarse con ésti otorgando al so fíu un títulu nobiliariu: el 25 de setiembre de 1498, l'embaxador francés en Roma entrega les patentes reales a César nomándo-y duque de Valentinois, siendo a partir d'entós conocíu como duca Valentino.

César cola a Francia per vía marítima desembarcando en Marsella el 19 d'ochobre. Diríxese a Chinon p'atopase col rei, pasando por Avignon y Lyon. Recibíu por Luis XII, el rei espón a César el so deséu de faese col ducáu de Milán, pa lo cual ye-y conveniente una coalición colos estaos pontificios.

Pa estrechar entá más el pactu colos Borgia, el rei promueve el matrimoniu de César con una noble, Carlota d'Albret, hermana de Juan III d'Albret, rei de Navarra, cola que se casa'l 10 de mayu en Blois, enllaz que cunta cola presencia de los reis y la celebración d'un tornéu onde César ruempe cuatro llances.

Pocu dempués ye nomáu alministrador de les posesiones de los Borgia.

Mentanto, Luis alcordara una alianza cola Señoría de Venecia, cosa que facilitaba los sos propósitos d'apoderase del Milanesado. Igualmente, alcuérdase ente la corona francesa y el papáu un plan de cooperación militar, qu'implicaba que César dirixiría un contingente pa sofitar al exércitu d'invasión francés, y una vegada realizada la conquista, el rei apurriría tropes que secundaríen el llabor del exércitu papal na conquista de los estaos de la Romaña, que Alexandru VI allugaba la esperanza d'unificar, mandando a los sos descendientes un principáu n'Italia.

Con éses nel branu de 1499, César acompañó al exércitu francés, encabezáu pol rei en persona dispuestu pa  la toma de Milán, con un grupu de cien llances.

Señor de Romaña (1499-1504)[editar | editar la fonte]

Señoríos italianos en 1499

Primer campaña[editar | editar la fonte]

En siendo tomáu Milán, César puede partir col so exércitu en payares de 1499, secundáu por 300 llances y 4000 suizos del exércitu francés al cargu de Yves II d'Alègre, empecipiando la so campaña contra Imola, que cai a primeros d'avientu. La ciudá de Forli ríndese, pero la condesa Catalina Sforza defende la ciudadela virilmente al mandu de 700 homes. Sicasí, acaba siendo tomada'l 12 de xineru. Prindada Catalina, foi recluyida nel castiellu Sant'Angelo en Roma, hasta la so lliberación en xunu de 1501.

Cuando taba preparándose pa colar contra Cesena y Pesaro, Ludovico el Moru apruz nel Milanesado dende Como con un exércitu de mercenarios suizos. Reclamáu urxentemente en Lombardía, Yves d'Alègre, allega coles sos tropes pa sirvir a Luis XII nel so bracéu pol ducáu de Milán. Ensin esi sofitu, César opta por tornar a Roma, onde realiza una entrada triunfal el 26 de febreru de 1500.

Segunda campaña[editar | editar la fonte]

El 1 d'ochobre de 1500 parte nuevamente de Roma al mandu de un exércitu de diez mil homes, con importantes aportaciones de nobles italianos. Los señores de Pesaro y Rimini abandonen los sos estaos al exércitu invasor. El señor de Faenza, sicasí, ufierta resistencia asistíu pola República de Florencia, teniendo qu'arrenunciar César de tomala esi iviernu.

Anueva la campaña en primavera, asediando la ciudá a partir del 7 de marzu de 1501, rindiéndose'l 25 d'abril.

A partir d'esi momentu, va añedir el títulu de señor de Romaña al de duque de Valentinois.

Mientres caltenía l'asediu contra Faenza, unvia parte del so exércitu al territoriu de Florencia. La señoría avien a pagar un subsidiu de 36.000 ducaos mientres tres años y dexar pasu llibre a les tropes d'esi cuerpu, que tomen el principáu de Piombino n'agostu.

Guerra en Nápoles[editar | editar la fonte]

El 25 de xunu de 1501, Alexandru VI emite una bulda qu'autoriza a los soberanos de Francia y España a partise'l reinu de Nápoles, quitando oficialmente al so señor, Federico I de Nápoles. César xúnese al exércitu francés qu'acampáu cerca de Roma empecipia la so marcha al sur el 27. Nuna curtia campaña de la más enllargada guerra pol reinu de Nápoles los franceses ocupen la parte que-yos correspuende según el tratáu robláu.

El 17 de febreru de 1502, yá col títulu de duque de Romaña, allega al pie del so padre a visitar Piombino tomada unos meses antes. La ciudá considerábase la puerta de la Toscana, ideal pa partir a tomar la República de Pisa, la Señoría de Florencia o la República de Siena y unificar la Italia central en manes de la familia Borgia.

Tercer campaña[editar | editar la fonte]

El 13 de xunu de 1502 sale César de Roma a la cabeza d'un nuevu exércitu a prosiguir cola ocupación d'estaos italianos. Xune a los sos títulos el de duque de Urbino y llueu ocupa'l ducáu de Camarín. Preparar pa tomar Bolonia, Luis XII de Francia alvierte a Alexandru VI que nun prosiga cola espansión territorial. De momentu, César allega de incógnito a Milán p'axuntase col rei, cola promesa de ayuda-y en Nápoles si daba'l so beneplácito a la empresa de Bolonia.

Combalechadura de los sos capitanes[editar | editar la fonte]

Viendo dalgunos de los condotieros que tenía a sueldu que'l rei francés frenaba les aspiraciones del so señor, ya interpretando que perdiera'l favor de Luis XII, aprovecharon pa partise ente ellos les recién conquistes realizaes. El 8 d'ochobre tomen una fortaleza nel ducáu de Urbino. El 9, los conxuraos aconceyaos en Magione axusten solemnemente les condiciones del so alcuerdu. El 15 d'ochobre ocupen la fortaleza de Urbino.

El valencianu Micheletto, coles tropes que se calteníen fieles al duque, diríxese a Fossombrone onde topeten contra los traidores. La derrota de los lleales foi clara. El tamién valencianu Hugo de Moncada cai presu, ente que don Michele consigue escapar, abellugándose en Pesaro de la que César ta en Imola.

Demandando socorru a los franceses, estos únvien-yos un socorru al cargu de Charles d'Amboise. Demandando socorru tamién a la señoría de Florencia, únvienlos a Maquiavelo como emisariu.[6]

Paolo Orsini, Vitellozzo Vitelli y otros de los principales líderes rebalbos, intentaron algamar un alcuerdu con César, que s'avieno, siquier sobre'l papel, a respetar el statu quo alcanzáu. Sicasí, el 29 d'avientu, César cola de Pesaro a Senigallia onde llega'l 31, y ellí atopa a Orsini, Vittelli, Oliverotto da Fermo y el duque de Gravina.

Ellí fueron Vitellozzo Vitelli y Oliverotto da Fermo esgañaos esi mesmu día en represalia pola conxura. Paolo Orsini y el Duque de Gravina fueron darréu esgañaos, el 18 de xineru, en Castel de la Pieve, una vegada que César Borgia tuvo certidume que pela so parte, Alexandru VI empecipiara una aición punitiva contra los miembros de la familia Orsini en Roma, con encarcelamientos y espropiación de bienes.[7]

Campaña nel Lazio[editar | editar la fonte]

En Roma, l'intentu de Jofré Borgia d'ocupar delles fortaleces de la familia Orsini termina con una respuesta armada d'estos, teniendo les tropes pontificies que refugar un ataque de la ciudá na Ponte Nomentano. Mentanto, César avanzaba contra places de la familia rival dende Umbría.

A primeros d'abril de 1503, tres un bombardéu nel que seis mil bales de cañón cayeron sobre la so fortaleza, va cayer Cerveteri; y, pocu dempués los Orsini piden un armisticiu.

N'Agostu César ocupa Perugia.

Españoles al serviciu de César[editar | editar la fonte]

El duque Valentino cuntó col serviciu de munchos soldaos de fortuna españoles ente otros:[8]

Contrató, por un curtiu periodu a Leonardo da Vinci como arquiteutu ya inxenieru militar por cuenta de la gran esperiencia qu'ésti tenía nestes lides, adquirida mientres los años que trabayó pa Ludovico Sforza primero que fuera espulsáu d'Italia por Carlos VIII de Francia.

Muerte d'Alexandru VI y cayida en desgracia de César[editar | editar la fonte]

«Un vasu de vinu con César Borgia»
1893 de John Collier.

El 5 o 6 d'agostu de 1503, César y el so padre, Alexandru VI, alleguen a una convidada del cardenal Adriano da Corneto. La mañana del sábadu 12 d'agostu, el Papa siéntese indispuesto, y al tiempu César, que se topaba a puntu de partir a Perugia col so exércitu, careció. Nesi momentu produxérense munchos muertos por malaria en Roma —ente ellos el so pariente, el cardenal Juan Borja que morrió'l día 1— y el mesmu cardenal Adriano careció dos episodios de severes fiebres.[9]

Tres dellos díes de tratamientos de sangríes, leves intervalos d'ameyoramientu alternaos con fuertes episodios de fiebre, el sumu pontífiz muerre'l 18 d'agostu.

El cónclave de setiembre de 1503[editar | editar la fonte]

Con un exércitu de dolce mil homes, César disponía de la capacidá d'influyir nuna convulsa Roma por que de'l cónclave del colexu cardenaliciu surdiera'l candidatu deseyáu, pero'l so papel nun yera decisivu. El 22 d'agostu'l colexu dexó a César retener el cargu de capitán xeneral del exércitu hasta que'l nuevu Papa fuera escoyíu, pero darréu empecipiaron una serie de maniobres pa primir a qu'abandonara la ciudá mientres la eleición del nuevu sumu pontífiz.

El día 1 de setiembre l'exércitu al mandu del duque de Valentinois empieza la so retirada de Roma. Esi mesmu día, Borgia llegara a un alcuerdu col rei de Francia: el duque apurriría les sos tropes al rei y primiría por que resultara escoyíu'l candidatu francés, el cardenal Georges d'Amboise y el monarca a cambéu garantizaría les alquisiciones territoriales realizaes n'años anteriores.

Finalmente, ye escoyíu Pío III el 21 de setiembre.

Cuando César torna a Roma'l 3 d'ochobre fáelo acompañáu tan solo de 650 homes. El 15 d'ochobre, cuando los Orsini demanden al Papa que seya deteníu namái-y queden 70 lleales, pero unvia a los sos capitanes a realizar nueves lleves. Sicasí'l Papa taba enfermu dende'l 13 y nada ordenó a esti respectu.

Julio II y les places de la Romaña[editar | editar la fonte]

Venecia aprovechó pa tomar dellos estaos na Romaña

Tres la celebración del cónclave d'ochobre de 1503, ye escoyíu Papa'l cardenal Giuliano della Rovere que toma'l nome de Julio II.

Aprovechando la debilidá del duque, los venecianos fáense con delles places na Romaña, como Rimini o Faenza. César retenía a finales de payares Cesena, Forli, Forlimpopolo y Bertinoro. El Papa anuncia la so intención de que nenguna de les places conquistaes nes campañes de los Borgia queden en manes nin de venecianos, nin de César, sinón qu'han de permanecer so la xurisdicción de Roma, encamentando al duque por que-y apurriera eses ciudaes en nome de la Ilesia primero que fueren ocupaes pola Señoría de Venecia y la Romaña acabara siendo una provincia más de la Terra Ferma.

El 24 de payares, Julio II ordena la detención de César. El duque ye tratáu cortésmente, siendo reteníu nel palaciu del Vaticanu y non nos cuartones de Sant'Angelo. Borgia envia a los sos castellanos na Romaña instrucciones públiques por qu'apurran les places a Julio II, pero tresmíte-yos instrucciones privaes por que les caltengan nel so nome.

Unviáu un nunciu a Cesena pa la entrega formal de la plaza, ye refugáu y el so criáu, asesináu. El sucesu conmocionó a Julio II, que nun esperaba tal maniobra. Realizáronse preparativos militares pa asediar la plaza, pero'l castellán, Diego de Quiñones, defendióla venceyando la entrega de la mesma a la lliberación de César.

Finalmente, el duque algamó un alcuerdu, y apurrió Forli, Cesena y Bertinoro en cuenta de la so lliberación el 19 d'abril de 1504. Forlimpopolo fuera tomada polos venecianos en xineru, y poro, nun pudo ser una baza nes negociaciones.

La rellación de César colos Reis Católicos tres la muerte d'Alexandru VI. Prisión española[editar | editar la fonte]

En setiembre de 1503, escribíen los Reis Católicos al so embaxador en Roma, Francisco de Rojas, que teníen a bien recibir al duque al so serviciu. Pero tando acampaos cerca de Roma los exércitos español y francés, César abandonó Roma y coló a xunise a los franceses a cargu del marqués de Mantua Francisco II Gonzaga, cuando s'esperaba que se xuniera a les españoles al cargu de Prósperu Colonna, anque'l cardenal Carvajal, líder de los cardenales españoles, yá previera una maniobra asina.

Cola llegada al poder de Julio II y el conflictu polos estaos de la Romaña, los Reis Católicos lléguen-y a ufiertar tropes del reinu de Nápoles pa reponer pa la Ilesia, Imola, Forli y Cesena que'l Duque de Valentines tien usurpáu.

Cuando César ye lliberáu de la so prisión en Roma, allega a Nápoles con salvoconducto de Gonzalo Fernández de Córdoba, virréi de Nápoles, polo que'l Papa protesta-yos a Isabel y Fernando, entendiendo que se da sofitu al so rival, o que César hai de ponese al serviciu de los reis d'España.

Sicasí, y ensin conocencia de los sos soberanos, el Gran Capitán diera en la so detención, zarrándolo en Castilnovo, ante lo cual, los monarques aplaudieron la decisión y ufiertáron-y al so llugarteniente n'Italia delles opciones al respective de que faer con tan incómodu prisioneru, qu'implicaben seya que non la espulsión del duque d'Italia: a Francia, a Alemaña o a España, siendo les instrucciones relatives al so treslláu a los sos reinos les más detallaes. El virréi optó por esta postrera y unviólo con galeres desembarcando en Cartaxena n'agostu al cargu d'Antonio de Cardona.

Encarcélase-y en Chinchilla siendo meses dempués treslladáu al Castiellu de La Mota en Medina del Campo.

Semeya de perfil de César Borgia nel Palazzo Venezia en Roma c. 1500-1510

Fuxida escontra la muerte[editar | editar la fonte]

Una nueche d'ochobre de 1506 se descuelga de la torre cola ayuda d'un criáu, pero ye descubiertu y la lluria cortada. El destín quier qu'un magullado César consiga escapar al llombu d'un caballu. La reina Xuana I ordena prende-y y pon preciu a la so cabeza.

Con mires de embarcar pa llegar a Navarra, César sale de Medina del Campo asonsañando ser un mercader de granu y dellí va a Santander, onde s'amaruta y acompañáu d'unos comerciantes vascos embarca nun navío, pero l'estáu de la mar tórga-y siguir más allá de Castro-Urdiales. Nesta llocalidá arrienda tres mules al conventu de Santa Clara y pasa per Bermeo, Vergara, Atallo y el puertu d'Azpíroz, hasta llegar el 3 d'avientu a Pamplona, la so antigua sede episcopal, onde ye acoyíu pol so cuñáu'l rei de Navarra, Juan d'Albret.

Dende 1452, Navarra taba en guerra civil ente dos faiciones opuestes, los agramonteses, partidarios de los reis Juan y Catalina, y los beaumonteses, partidarios del condestable del reinu, el conde de Lerín. César pónse al serviciu del so cuñáu'l rei Juan d'Albret, quien lo noma condestable y Xeneralísimu o capitán de los exércitos de Navarra.

El so primer oxetivu militar ye la conquista de la plaza beaumontesa de Larraga y, ante un fracasáu intentu, pasa a la villa de Viana en posesión del conde de Lerín. En marzu decide conquistar la villa y consíguelo, anque non el castiellu. Na nueche del 11 de marzu de 1507, desamárrase una gran nube y César ordena retirar la vixilancia de la villa, lo que ye aprovecháu por sesenta xinetes del conde de Lerín, posiblemente cola collaboración de dellos vecinos, pa safar el cercu, entrar na fortaleza al traviés d'una poterna o pasadizo de les muralles, llamada tradicionalmente «Puerta del Socorru», y abastecer a los sos defensores con cebera pa un mes más.

A l'amanecida, la guardia ve cómo los caballeros abandonen el castiellu en direición a Mendavia y dan cuenta a César Borgia. Ésti, enraxonáu al sentise burlláu y humildáu se pertrecha, toma les armes y un caballu y llánzase na so persecución pol Portal de la Solana. César nun se decata que dexó tras al so guardia y a los sos soldaos hasta que llega al términu conocíu como «La Fuécara Salada».

César morrió mientres una emboscada a traición, en Viana, el 12 de marzu de 1507. Ellí tres homes del conde de Lerín prepáren-y una emboscada, Garcés de Ágreda, Pedro de Allo y un home encapucháu, esti postreru foi'l que lo refundio dende un derribadoriu. Depués apoderáronse de les sos ropes y bienes; dexando, nel llugar, el so cadabre dafechu desnudu. El so cadabre foi atopáu al pie de La Fuécara Salada, ensin que se supiera esautamente quién yera, hasta la llegada de Juanicot, paxe de César, que s'echó a llorar como un neñu, abrazáu a los réfugos del so señor. El conde de Lerín, como bon caballeru, fai duelu y dexa a Juanicot treslladar el cadabre a Viana onde foi soterráu na Ilesia de Santa María. El so epitafiu rezaba:

Esti sepulcru permaneció poco tiempu na ilesia de Santa María, yá que a mediaos del sieglu XVI, un obispu de Calahorra, a que la so diócesis pertenecía la parroquia de Viana, consideró un sacrilexu la permanencia de los restos d'esti personaxe en llugar sagráu. Mandó sacalos y soterralos frente a la ilesia en plena Rúa Mayor, «por qu'en pagu de les sos culpes apatayáren-y los homes y les besties». La resultancia final foi la destrucción del mausoléu. En 1884 alcontráronse lo que se suponen los sos restos na Rúa de Santa María o Cai Mayor, a los pies de la escalinata frente a la entrada principal de la ilesia, y dexáronse nel mesmu llugar.

En 1945 vuelven desenterrase los restos, analícense y dempués deposítense en 1953 a los pies de la portada de la ilesia, nel esterior pero dientro de la cortil d'ésta, so una llábana de mármol blanco que reza asina: «César Borgia Xeneralísimu de los exércitos de Navarra y pontificios muertu en campos de Viana el XI de Marzu de MDVII».

Con motivu del 500º aniversariu de la so muerte, solicitó-y al arzobispu de Pamplona el treslláu de los sos restos al interior de la ilesia, pero foi refugáu alegando qu'anguaño non se sotierren persones nel interior de les ilesies.[10] Si que s'instaló una cruz de campu na Fuécara Salada pa recordar el llugar onde se supón cayó muertu.

Orixe y continuidá[editar | editar la fonte]

Matrimoniu y fíos[editar | editar la fonte]

El 10 de mayu de 1499 César Borgia casóse con Carlota d'Albret, hermana del rei consorte de Navarra, Juan III d'Albret. D'esti matrimoniu nació una neña a la que César nunca conocería:

  • Luisa Borgia, duquesa de Valentinois, dama de Chalus, duquesa de Borgia (1500–1553). Casada con Lluis II de la Trémoille, gobernador de Borgoña y en segundes nupcias con Felipe de Borbón, señor de Busset.

César foi tamién padre de siquier tres fíos illexítimos:

  • Girolamo Borgia, fíu d'una muyer desconocida, foi legitimado en 1537, añu en que se casó con Elisabetta Pizzabeccari y reconocíu como fíu de César en 1545, añu en que contraxo segundes nupcias con Isabella, condesa de Carpi; tuvo dos fíos del so primer matrimoniu:[11]
    • Hipólita Borgia (Ippolita Borgia, n'italianu)
    • Lucrecia Borgia (Lucrezia Borgia, n'italianu) casóse con Bartolomeo Ottoboni
  • Camila Borgia[12] (1502 - 1573), yera fía d'una muyer casada de nome Drusila, dama de compañía de Lucrecia Borgia, reconocida en 1539 como fía de César, foi monxa y abadesa del Monesteriu de San Bernardino de Ferrara.
  • Giovanni Borgia (1498 - 1548), o Juan Borgia, llamáu'l «infante romanu», supuestamente fíu de la so rellación incestuosa cola so hermana Lucrecia.

Ascendencia[editar | editar la fonte]

Mandáu[editar | editar la fonte]

César Borgia, dibuxos por Leonardo da Vinci

Personaxe revesosu, gran estadista y militar.

Defensor, al pie del so padre Alexandru VI y los sos hermanos Juan y Lucrecia, del poder supremu de la Ilesia, lo mesmo que de la independencia político y territorial del Vaticanu, amás d'un arteru negociador en cuestiones polítiques y militares.


Mecenalgu[editar | editar la fonte]

La so actividá de mecenalgu, xunto colos sos familiares, foi bien importante y algamó a artistes tan famosos como Michelangelo, Pinturicchio, Bartolommeo Veneto, Ticianu o El Bosco, que fueron protexíos en dalgún momentu de la so vida artística polos Borgia. A esta protEIción debemos dalgunes de les sos obres más conocíes. Magar eses obres fueron más bien comisionaEs por otros miembros de la so familia, César personalmente llamó a Leonardo da Vinci, nomándolo «capitán ya inxenieru xeneral», y este diseñó numberoses máquines de guerra pal exércitu papal.[13]

Grabáu de César Borgia

El Príncipe[editar | editar la fonte]

César Borgia haise inmortalizado como'l prototipu del individuu cruel y ambicioso que nun abrigó nengún sentimientu arrogante y pa satisfaer los sos odios cometió innumberables asesinatos. En realidá nun foi una esceición, pos asemeyada conducta siguieron la mayoría de los príncipes italianos del sieglu XV.

Una visión distinta[editar | editar la fonte]

Na so novela Los Borgia, Mario Puzo presenta hipótesis distintes respectu de la so vida, anque al ser una novela, tendríen de tomase con procuru:

  • César Borgia sería'l segundu fíu d'Alejandro (el primoxénitu morrería al poco tiempu de nacer). Tal circunstancia, ser el segundu fíu, esplicaría que na so mocedá dedicárase a la vida eclesiástica. Juan sería, en tal hipótesis, el terceru de los fíos.
  • César y Lucrecia taríen namoraos realmente. Pero ella desabrió d'él cuando César dio muerte al so segundu home, Alfonso d'Aragón, motiváu polos celos, ante'l fondu amor del so maríu.
  • Tamién nos reflexa cómo ye asesináu'l so hermanu Juan pol so hermanu menor, Jofré, por cuenta de los celos que nél provocaba la rellación del so hermanu cola so esposa Sancha.

La visión que Puzo danos del conxuntu de la familia Borgia ye un pocu más humana de la que s'espón de normal, yá que los trata dende un puntu de vista más humanu y lóxicu, fora de los mitos comunes o xustificándolos, en dellos casos. Sicasí, el llibru ensértase dientro de la sistemática de les obres de Puzo, que presenten un personaxe virtuosu, arteru, en redol a que la so evolución desenvuélvesse la hestoria (César); a un sabiu, calculador y apegáu a la familia (Alejandro) y a un némesis del protagonista, xeneralmente d'actitúes llaines y carauterístiques sicopátiques (Juan); polo que podría, tamién, cuestionase'l valor históricu.

Apocayá, el llibru de Geneviève Chastenet Lucrecia Borgia: ánxel o demoniu, una biografía documentada, demuestra la falsedá de les infamias (de crímenes ya incestu) que contra ella texeron los enemigos de los Borgia. Amuesa a Lucrecia como una muyer culta, amiga de les artes y les lletres, d'alta espiritualidá y, en ciertu mou, víctima de les intrigues polítiques del so padre y del so hermanu César Borgia. Pa los artistes de finales del sieglu XIX el nome de Cesar Borgia singnificó el mitu del mecanas y home de la mayor nobleza d'espíritu. El poeta Efrén Rebolledo dedíca-y un emponderador sonetu dientro del so poema "Panoplia":

De la so fueya'l reflexu malditu como un signu de muerte derrama, y relluma, asonsañando una escama, nel so puñu'l relieve esquisitu. Na so xeliza llámina escritu vive en cifres de púrpura del drama, y mil veces la so trémbole flama allumó nel infame delitu.

Filmografía[editar | editar la fonte]

Videoxuegos[editar | editar la fonte]

  • 2010: Assassin's Creed: Project Legacy, onde en dellos capítulos apaez esti personaxe.
  • 2010: Assassin's Creed: Brotherhood, apaez como xeneral de los exércitos del Papa y miembru de la sociedá secreta de los Templarios. Como némesis d'Ezio Auditore, ye'l principal villanu a bater. Na versión orixinal emprésta-y la so voz Andreas Apergis, siendo na española Juan Logar Jr.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Nombre de usuario de Vimeo: 99426438.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6jm9nqp. Apaez como: Cesare Borgia. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. URL de la referencia: https://books.google.ru/books?id=msw5AAAAcAAJ&pg=PA12&lpg=PA12&dq=Ordre+de+Saint-Michel+C%C3%A9sar+Borgia&source=bl&ots=1ua6Q7aE1N&sig=G3K4AOZ099m-btJy99nkLuYL4Bo&hl=ru&sa=X&ei=oLqyVL_XOOL5yQP7k4GYBg&ved=0CFAQ6AEwDDgK#v=onepage&q=Ordre%20de%20Saint-Michel%20C%C3%A9sar%20Borgia&f=false.
  4. Afirmao en: Treccani's Enciclopedia on line. Identificador Enciclopedia Treccani on line: cesare-borgia. Llingua de la obra o nome: italianu. Autor: Instituto de la Enciclopedia Italiana.
  5. Afirmao en: Catholic-Hierarchy.org. Identificador Catholic Hierarchy de persona: deborjac. Data de consulta: 17 ochobre 2020. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. Nesta misión, Nicolás Maquiavelo escribió unes cartes, axuntaes como Legazione al duca Valentino nes que se manifestó per primer vegada como pensador políticu.
  7. Maquiavelo, Nicolás: De cómo el Duque Valentino dispuso la muerte de Vitellozzo Vitelli, Oliverotto da Fermo, el señor Pablo y el Duque de Gravina Orsini
  8. Coleición de documentos inéditos para la historia de España, tomo 24, Madrid, 1854.
  9. Ludwig von Pastor, The history of the popes, from the close to the middle ages, volumen 6, p.131-133.
  10. César Borgia no descansa en paz, El País, 28 de xineru de 2007.
  11. http://geneall.net/es/name/1588514/girolamo-borgia/
  12. http://www.sunelweb.net/modules/sections/index.php?artid=9633
  13. Angela Ottino della Chiesa: The Complete Paintings of Leonardo da Vinci, ed. Penguin, 1967.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Jon Arrizabalaga; Álvaro Fernández de Córdova; María Toldrá: Cèsar Borja cinc-cents anys després (1507-2007). Trés estudis i una antologia, Trés i Quatre - Institut Internacional d'Estudis Borgians (IIEB), Valencia, 2009 (#Biblioteca Borja Minor, 2). ISBN 84-7502-820-9.
  • Felix Cariñanos San Millán: Cesar Borgia y Viana, Conceyu de Viana, 2007.[1]
  • Juan Antonio Cebrián: Los Borgia, Temes de Güei, 2006. ISBN 84-8460-596-5.
  • Ivan Cloulas: Los Borgia. Javier Vergara Editor, Buenos Aires, 1989. ISBN 950-15-0808-0.
  • Geneviève Chastenet: Lucrecia Borgia: ánxel o demoniu. Ediciones B.S.A. Barcelona (España) 2004. ISBN 84-666-1911-9
  • Milo Esquitara & Alejandro Jodorowsky: Los Borgia. Norma Editorial Barcelona (España) 2009. ISBN 978-84-9814-437-6.
  • Joan Francesc Mira: "Borja Papa". Editorial 3i4. 1996. Una novela a manera de diariu d'Alexandru VI onde tamién se cunta en gran midida la vida de César.
  • Ludwig von Pastor, The history of the popes, from the close to the middle ages, volume 6. Londres, 1911.
  • Manuel Vázquez Montalbán: O César o nada. Ed. Planeta, Madrid, 2002. ISBN 84-08-02505-8 Una biografía novelada bastante estensa y refecha.
  • Óscar Villarroel González: Los Borgia. Ilesia y poder ente los sieglos XV y XVI, #Xil ediciones, 2005. ISBN 84-7737-144-X.