Europa na Primer Guerra Mundial

De Wikipedia
Europa na Primer Guerra Mundial
Parte de Primer Guerra Mundial
Fecha 3 agostu 1914 → 11 payares 1918
Llugar Europa
Resultáu Tratáu de Versalles, Tratáu de Brest-Litovsk
Consecuencies Escasez de recursos. Cambeos territoriales.
Belixerantes
Potencies Centrales:
Bandera de Imperiu austrohúngaru Imperiu austrohúngaru,
Bandera de Imperiu alemán Imperiu alemán,
Bandera otomana Imperiu otomanu,
Bandera de Bulgaria Reinu de Bulgaria
Aliaos:
Bandera de Bélxica Bélxica
Bandera de Francia Francia
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Bandera del Reinu Xuníu Gran Bretaña
Bandera de Australia Australia
Bandera de Canadá Canadá
Bandera de India India Británica
Bandera de Nueva Zelanda Nueva Zelanda
Bandera de Sudáfrica Sudáfrica
Plantía:Xeodatos Dominiu de Terranova
Bandera de Rusia Imperiu rusu
Bandera d'Italia Reinu d'Italia
Bandera de Grecia Reinu de Grecia
Bandera de Montenegru Reinu de Montenegru
Bandera de Rumanía Reinu de Rumanía
[[Archivu:{{{bandera alies-1882}}}|20x20px|border|link=|Bandera de Serbia]] Reinu de Serbia
Bandera de Portugal República Portuguesa
Comandantes
Plantía:Xeodatos Imperio austrohúngaru Francisco José I
Plantía:Xeodatos Imperio austrohúngaru Carlos I
Plantía:Xeodatos Imperio austrohúngaru Franz Conrad von Hötzendorf
Bandera de Imperiu alemán Guillermu II d'Alemaña
Bandera de Imperiu alemán Erich von Falkenhayn
Bandera de Imperiu alemán Paul von Hindenburg
Bandera de Imperiu alemán Reinhard Scheer
Bandera de Imperiu alemán Erich Ludendorff
Bandera otomana Mehmed V
Bandera otomana İsmail Enver
Bandera otomana Mustafa Kemal Atatürk
Bandera de Bulgaria Fernando I de Bulgaria
Bandera de Rusia Nicolás II de Rusia
Bandera de Rusia Alexéi Brusílov
Bandera de Francia Philippe Pétain
Bandera de Francia Georges Clemenceau
Bandera de Francia Joseph Joffre
Bandera de Francia Ferdinand Foch
Bandera de Francia Robert Nivelle
Bandera de Polonia Józef Piłsudski
Bandera del Reinu Xuníu Herbert Henry Asquith
Bandera del Reinu Xuníu Douglas Haig
Bandera del Reinu Xuníu John Jellicoe
Bandera d'Italia Víctor Manuel III
Bandera d'Italia Luigi Cadorna
Bandera d'Italia Armando Diaz
Bandera de Estaos Xuníos d'América Woodrow Wilson
Bandera de Estaos Xuníos d'América John J. Pershing
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Primer Guerra Mundial

Anque'l conflictu estendióse considerablemente a otros continentes, Europa foi'l principal escenariu de la Primer Guerra Mundial. Foi onde empezó y onde terminó; onde mientres los cuatro años que duró la guerra, exércitos de proporciones hasta entós desconocíes enfrentar a una escala xigantesca, con usu de nueves teunoloxíes béliques, que'l so resultancia foi la devastación de les rexones de guerra, la quiebra de la economía europea y millones de muertos, tullíos ya inválidos.

Información xeneral[editar | editar la fonte]

L'escenariu européu ta estremáu en cuatro principales llugares d'operaciones: el Frente Occidental, el Frente Oriental, el Frente italianu, y el Frente de los Balcanes. Sicasí, non tolos países europeos viéronse arreyaos o envueltos na guerra. El Reinu Xuníu nun foi cuasi tocáu pola guerra. La mayor parte de Francia nun se vio afeutada, al igual que la mayor parte d'Alemaña y d'Italia. Dellos grandes países d'Europa caltuviéronse neutrales mientres la guerra, como Suecia y España - la gran guerra pasáu por altu, ensin enforma impautu. Per otra parte, dellos países fueron conquistaos (Serbia, Bélxica, Rumanía). Otros países como Rusia y l'Imperiu Otomanu vieron colar a los exércitos na mayor parte de les sos tierres, con una gran devastación como resultáu.

Anque Estaos Xuníos xunir a la guerra, Gran Bretaña tenía'l control sobre l'Océanu Atlánticu, la única batalla del Exércitu de los EE.XX. asocedió n'Europa nel Frente Occidental. L'exércitu estauxunidense, foi tresportáu por barcu al traviés del océanu por que pudiera lluchar contra los alemanes en Francia.

Frente Occidental[editar | editar la fonte]

El frente occidental foi escenariu de combate continuu dende l'empiezu de la guerra hasta l'últimu día de la guerra, 11 de payares de 1918. Los combates nel frente occidental llindar principalmente a partir nordeste de Francia, según tamién a Bélxica. La mayor parte de Francia nun lluchó y Holanda caltúvose neutral en tola guerra.

Nel Frente Occidental participaron les potencies aliaes de Francia, l'Imperiu Británicu, Bélxica y Estaos Xuníos lluchando contra les fuercies armaes del Imperiu Alemán.

Frente Oriental[editar | editar la fonte]

El frente oriental cubre un territoriu bien estensu, dende'l mar Bálticu al norte, hasta'l Mar Negru pel sur; nel oeste Prusia y de Galitzia, y Letonia y Minsk escontra l'este. La llucha nesti frente de composición dende la última operación militar d'importancia tuvo llugar na seronda de 1917. Los dos Revoluciones Rusas de 1917 obligar a salir de la guerra. El gobiernu bolxevique, asume'l poder en payares de 1917 y promete poner fin a la guerra, fechu que se produció cuando'l gobiernu robla'l Tratáu de Brest-Litovsk que punxo fin a la guerra en marzu de 1918.

Los combates nel Frente Oriental fueron principalmente respondíos pol exércitu alemán y l'exércitu austro-húngaru per un sitiu, y les fuercies del Imperiu Rusu y Rumanía, por otru.

Tres países que formaron el Frente Oriental mientres la Primer Guerra Mundial son: Prusia, Polonia y Ucraína.

Frente Italianu[editar | editar la fonte]

El Frente Italianu tuvo llugar nes rexones fronterices col Imperiu austrohúngaru, nel nordeste d'Italia. La llucha nesti frente empezó'l 23 de mayu de 1915 y duró hasta'l 3 de payares de 1918. La mayoría de los combates concentrar nuna rexón bien pequeña, ente los Alpes y el Adriáticu, cerca de la ciudá de Trieste.

Nos combates participaron principalmente Italia y Austria-Hungría, pero tamién llucharon pequeños contingentes de Francia, el Reinu Xuníu y los EE.XX. (que lluchaben del llau d'Italia), y Alemaña (aliada d'Austria-Hungría).

Frente Balcánicu[editar | editar la fonte]

El Frente de los Balcanes cubrió totalmente Serbia, Montenegru, Albania y Rumanía. Tamién tomó'l norte de Grecia, la parte occidental de Bulgaria y la parte sur y este d'Austria-Hungría. Bien pocos enfrentamientos tuvieron llugar nesti escenariu mientres llargos periodos de tiempu. Ye consideráu'l menor de los escenarios de la guerra poles grandes potencies, siquier en comparanza colos frentes yá mentaos.

Les Potencies Centrales d'Austria-Hungría, Alemaña, Bulgaria, más l'Imperiu Otomanu enfrentáronse ellí a les potencies aliaes de Serbia, Francia, el Reinu Xuníu, Rumanía, Rusia, Montenegru y Grecia.

El Conflictu Naval[editar | editar la fonte]

Por cuenta de la posición dominante de les fuercies navales britániques y franceses, namái se producieron llindaos enfrentamientos nos mares qu'arrodien Europa. La flota de submarinos alemanes, O-Boot, foi parte de la flota de barcos qu'intentaron fundir buques mercantes británicos, con ciertu ésitu a principios de la guerra. Los O-Boot formaben parte de los submarinos alemanes teníen rangu de cruceros medianos, y, nesta guerra actuaron sobremanera nel Mar del Norte, el Mar d'Irlanda y nel Mar Mediterraneu. El submarín alemán O-Boot fueron drásticamente amenorgaos cuando los británicos finalmente adoptaron el sistema de convoy a principios de 1917. Nel mar del Norte produció la batalla de Xutlandia, la mayor batalla naval de la guerra, ente l'armaes británica y alemana. Foi una victoria estratéxica de la flota británica, yá que quedó dueña del mar del Norte y la llexa alemana quedó confinada nos sos puertos hasta'l final de la guerra.

Nel Adriáticu, un combate mar bien llindáu tuvo llugar ente l'Armada d'Austria-Hungría y les armaes aliaes de Francia, Gran Bretaña ya Italia. La estratexa de los Aliaos foi'l bloquéu del Adriáticu y xixilar los movimientos de la flota austriaca. Polo xeneral, esta estratexa tuvo ésitu, pero los alemanes y los austriacos fueron capaces d'unviar submarinos al Mediterraneu, onde producieron dellos daños. La base marítima de la flota alemana y austriaca nel Adriáticu foi Pola (actual Apolace, en Croacia). Xapón, un aliáu del Reinu Xuníu, unvió dellos destructores al Mediterraneu, que fueron bien eficaces en patrullar y na guerra antisubmarina. En contraste, na Marina italiana fueron "lánguidos y apáticos" (Cyril Falls "La Gran Guerra", p. 295). La única batalla naval significativa producióse'l 15 de mayu de 1917, cuando tres crucero d'Austria al mandu del capitán Miklós Horthy realizaron un ataque a dellos tresportes italianos y británicos, cerca de Valona, Albania. L'ataque foi un ésitu parcial, pero llexar asaltante quedó cuasi destruyida pol fueu d'artillería de los barcos italianos, que los perseguió de regresu a Pola.

Nel Mar Negru, la flota rusa yera dominante y foi dirixida por dos comandantes cualificaos, el almirante Eberhart y l'almirante Kolchak (qu'asumió en 1916). A finales de 1915, la flota rusa tenía un control cuasi completu del mar. La flota del Mar Negru utilizábase principalmente pa sofitar Xeneral Yudénich na Campaña del Cáucasu.

Nel Mar Bálticu, la flota rusa tuvo esencialmente inactiva, abellugada tres les petrines de mines que s'estendíen a la entrada nel Golfu de Finlandia. Asina que la flota alemana apoderaba'l Mar Bálticu y dacuando yera utilizada pol exércitu alemán nel Frente Oriental.

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]