Virus d'Inmunodeficiencia Humana

De Wikipedia
(Redirixío dende VIH)
Virus d'Inmunodeficiencia Humana
Clasificación de los virus
Grupu: VI (Virus ARN monocatenariu retrotrescritu)
Familia: Retroviridae
Xéneru: Lentivirus
Especies
  • VIH Tipu 1
  • VIH Tipu 2
Consultes
[editar datos en Wikidata]

El Virus d'Inmunodeficiencia Humana (VIH)[1] ye un lentivirus (un subgrupu de los retrovirus) que causa la infeición por VIH[2] y col tiempu'l síndrome d'inmunodeficiencia adquirida (sida).[3][4] El sida ye una enfermedá humana que progresa escontra la falla del sistema inmune, lo que dexa que se desenvuelvan infeiciones comenencioses y cánceres potencialmente mortales. Ensin tratamientu, envalórase que la sobrevida permediu dempués de la infeición de VIH ye de 9 a 11 años; dependiendo nel subtipo de VIH.[5] La infeición con VIH asocede pola tresferencia de fluyíos como sangre, semen, fluxu vaxinal, líquidu preseminal o lleche materno. Dientro d'estos fluyíos corporales, el VIH ta presente tanto como partícules llibres y virus dientro de célules inmunes infestaes.

El VIH infesta célules vitales nel sistema inmune humanu como les célules T helper (específicamente célules CD+), macrófagos y célules dendrítiques.[6] La infeición por VIH puede llevar a niveles baxos de célules T CD+ al traviés de dellos mecanismos, incluyíos la piroptosis de célules T infestaes inutilizaes,[7] apoptosis de célules ensin infestar próximes,[8] muerte viral direuta de les célules infestaes y muerte de les célules T CD4+ polos linfocitos citotóxicos CD8 que reconocen a les célules infestaes.[9] Cuando'l númberu de célules T CD4+ mengüen so un nivel críticu, piérdese la inmunidá celular y l'organismu vuélvese progresivamente más susceptible a les infeiciones comenencioses.

Categorización[editar | editar la fonte]

El virus de la inmunodeficiencia humana forma parte del xéneru Lentivirus.[10] Estos constitúin un grupu dientro de la familia Retroviridae.[11] Los virus d'esti grupu tienen propiedaes morfolóxiques y biolóxiques comunes. Delles especies son atacaes polos lentivirus, que la so carauterística principal consiste nun periodu d'incubación enllargáu que desagua n'enfermedá dempués de dellos años.[12]

El VIH foi descubiertu y consideráu como l'axente de la naciente epidemia de sida pol equipu de Luc Montagnier en Francia en 1983. El virión ye esféricu, dotáu d'una envoltura y con una cápside proteica. El so xenoma ye una cadena d'ARN monocatenario que tien de copiase provisionalmente al ADN pa poder multiplicase ya integrase nel xenoma de la célula qu'infesta. Los antígenos proteicu de la envoltura esterior acoplar de forma específica con proteínes de la membrana de les célules infectables, especialmente de los linfocitos T CD4.

Dende'l so ingresu na célula hospedadora, la cadena simple d'ácidu ribonucleico (ARN) viral empieza'l so tresformamientu nuna doble cadena d'ácidu desoxirribonucleico (ADN) por aición de la enzima transcriptasa inversa que forma parte del virus. La integrasa y otros cofactores actúen por que el ARN del virus fundir col ADN de la célula hospedadora[13] al traviés de la trescripción nel xenoma de la célula qu'agospia al virus. D'esta manera, la célula queda infestada pol virus. Dempués d'esti procesu, los lentivirus reaccionen de dos maneres posibles: puede asoceder que'l virus ente en llatencia mientres la célula infestada sigue en funciones, o bien, que'l virus empiece a retrucar viviegamente y llibere viriones capaces d'infestar otres célules.

Esisten dos tipos del VIH, llamaos VIH-1 y VIH-2. El primeru d'ellos correspuende al virus descubiertu orixinalmente, que recibió los nomes de LAV y HTLV-III per parte de los dos equipos que taben investigando l'axente etiolóxicu del sida mientres la primer metá de la década de 1980. El VIH-1 ye más bederre ya infeiciosu que'l VIH-2[14] y ye el causante de la mayoría d'infeiciones por VIH nel mundu. El VIH-2 ye menos infeiciosu y atópase confináu casi puramente a los países d'África occidental.[15]

Estructura y xenoma del VIH[editar | editar la fonte]

Estructura[editar | editar la fonte]

Estructura del VIH.

El VIH comparte colos retrovirus les carauterístiques esenciales d'esa familia. El virión contién información xenética so la forma d'ácidu ribonucléico (ARN), protexíu por una envoltura de membrana. Los retrovirus enserten la so información xenética nes célules hospedadora por aición de la transcriptasa inversa.[16]

Un virión del VIH tien una forma aproximao esférica con un diámetru de 80-100 nm. Ta constituyíu por trés capes. La esterior ye una bicapa lipídica. Tien 72 espículas formaes poles glicoproteínas gp120 y gp41 qu'actúen nel momentu de la unión del virus a la célula hospedadora. La capa entemedia ta constituyida pola nucleocápside icosaédrica. La capa interior tien forma d'un conu truncáu. Ta constituyida pol ARN viral y la nucleoproteína. La cadena xenética del VIH ta constituyida por un ARN de cadena simple compuestu por dos filamentos idénticos. El ARN contién dellos xenes, cada unu de los cualos codifica les diverses proteínes que'l VIH precisa pa reproducise.[17]

Xenoma y composición[editar | editar la fonte]

Xenoma del VIH-1.

Los xenomes del VIH-1 y VIH-2 son bien similares. Dambos tán compuestos polos trés xenes básicos de la familia de los retrovirus. Trátase de los xenes gag, pol y env. Cada unu d'estos xenes codifica proteínes qu'ayuden a la reproducción del virus. El xenoma del VIH tien otros seis xenes adicionales: tat, vpr, rev, vpu (vpx nel casu del VIH-2), vif y nef.[18]

Xenes estructurales[editar | editar la fonte]

Les proteínes estructurales son codificadas polos xenes gag, pol y env, y la so secuencia cubre la mayor parte del xenoma viral, quedando namái una parte menor pal restu de los xenes.

El xen gag ye traducíu a una proteína precursor, la p55, que depués s'acomuñar, mientres la xemación pola que se lliberar nueves partícules víriques dende de la célula infestada, a dos copies del ARN viral, pal que presenta una rexón allegada, y a otres proteínes virales y celulares. Una proteasa, productu del xen pol corta mientres la maduración del virión la p55 en cuatro proteínes que s'incorporen a los sos llugares respeutivos:

  • La proteína p24 forma la cápside.
  • La proteína p17 constitúi la matriz, asitiada so la envoltura, a la qu'estabiliza. Una parte de les proteínes xunir al complexu molecular qu'acompaña al ADN viral al interior del nucleu. Na superficie de la proteína esiste una rexón cariofílica (lliteralmente allegada al nucleu) que ye reconocida pola maquinaria molecular d'importación nuclear. Ésti ye'l mecanismu que dexa al VIH infestar célules estremaes, non destinaes a estremase, daqué que nun asocede en nengún otru retrovirus.
  • Les proteínes p6 y p7 (ó p9) formen la nucleocápside. La rexón de la p55 correspondiente al polipéptido p6 ye responsable de la incorporación de la proteína accesorio Vpr (productu de la traducción del xen vpr) al virión en formación y de la interacción cola membrana de la célula que fai posible la xemación. La p7 (p9) ye responsable de la reconocencia y la incorporación del ARN al virión y amás intervién na trescripción inversa facilitándola.

Dientro de la cápside, amás de los dos copies idéntiques del ARN viral hai exemplares de tres enzimes necesaries pa la multiplicación del virus: una transcriptasa inversa, una integrasa y una proteasa. Estes enzimes, según una ARNasa producir a partir de la proteína Pol, dempués de la corte d'una proteína precursor mista derivada de la cotraducción, una de cada 20 vegaes, de los xenes gag y pol. La mesma proteasa vírica ruempe la proteína anterior, con una eficiencia llindada, pa llograr les proteínes Gag (p55) y Pol. Depués la proteína precursor Pol ye cortada de la mesma pa formar los cuatro proteínes funcionales citaes:

  • La proteasa (p10). Trátase d'una aspartil-proteasa que la so forma funcional ye un dímero del que se conoz la estructura tridimensional. Actúa cortando les pieces de les proteínes Gag, Pol y de la Gag-Pol. Una parte de los fármacos emplegaos contra'l VIH son inhibidores de la so función.
  • La transcriptasa inversa (p50) que la so función ye la síntesis del ADN de doble cadena del provirus usando como patrón la cadena singular del ARN viral. Ye una ADN-polimerasa que puede actuar como dependiente del ADN tanto como del ARN. Una vegada formada la primer cadena d'ADN, complementaria del ARN viral, la ARNasa dixebrar d'él, lo que dexa a la transcriptasa inversa executar la síntesis de la segunda cadena d'ADN tomando como molde la primera que se formó. Con éses pa la síntesis de la primer cadena l'actividá de la transcriptasa inversa ye ARN-dependiente, pero pa la de la segunda ye ADN-dependiente. Tamién esisten múltiples fármacos contra l'actividá de la transcriptasa inversa.
  • L'ARNasa (p15), que como se dixo dixebra les cadenes de ARN de les del ADN mientres la trescripción inversa.
  • La integrasa (p31) realiza l'insertamientu del ADN proviral nel xenoma de la célula güéspede. Nun se riquir ATP pa la so actividá y tien de cumplir socesivamente trés funciones:
    • Con una actividá exonucleasa corta dos nucleótidos del estremu 3' de caúna de los dos cadenes del ADN proviral.
    • Con una actividá endonucleasa (de doble cadena) corta l'ADN del güéspede nel puntu d'integración. Nun hai un llugar fixu nel xenoma por que esto realícese, sinón qu'asocede en cualquier rexón bien accesible de la cromatina, lo que se supón que favorez la espresión del provirus, al coincidir eses rexones del xenoma coles más transcritas.
    • A lo último, con una actividá ligasa l'ADN proviral ye soldáu, por aciu namái un enllaz covalente en cada estremu, nel ADN celular.
Na actualidá esiste un fármacu comercializáu contra l'actividá de la integrasa, el raltegravir.

La envoltura basar nuna bicapa lipídica, lo mesmo que cualquier membrana biolóxica, y los sos componentes estructurales básicos vienen de la membrana plasmática de la célula parasitada. Pero la envoltura porta amás regularmente espaciadas 72 espículas, que son complexos proteicos integraos na membrana formaos por proteínes virales codificadas pol xen env. Cada espícula ta formada por una pieza de la proteína gp41, integral na membrana, y una cabeza esterna formada pola proteína gp120, esencial pal acoplamientu col esterior de ciertes célules previu a la so invasión. Ente los dos componentes de les espículas esiste una unión non covalente. Les proteínes gp41 y gp120 sintetícense como una sola poliproteína, gp160, cola información del xen env primero que sía cortada por una proteasa de la célula. La proteína Env esisti como trímero na superficie de los viriones y les célules infestaes.

Los fármaco inhibidores de la fusión funcionen contra la proteína gp41, pa evitar la so unión a los linfocitos.

Proteínes reguladores[editar | editar la fonte]

Tat[editar | editar la fonte]

La proteína Tat esiste en dos formes, una llarga, de 101 restos aminoácidos de llargor, y otra más curtia, de namái 72. La segunda produzse cuando en fase temprana produzse una edición completa del ARNm viral, la primera cuando nuna fase más tardida namái se realiza una edición parcial. La proteína Tat (por transactivator) ye imprescindible pa la producción de nuevos viriones, que promueve viviegamente. La proteína xunir a una rexón de 59 nucleótidos asitiada nel estremu 5' del ARN viral llamada TAR (Transactivator Active Region) y actúa como un transactivador, daqué escepcional, yá que éstos suelen xunise al ADN, non al ARN. En cuanto esti estremu inicial del xenoma viral foi trescritu dende l'ADN proviral, la proteína Tat xunir a él y promueve la so elongación favoreciendo la trescripción del restu de la cadena.

Rev[editar | editar la fonte]

La proteína rev regula la espresión del ARN viral controlando'l ritmu d'esportación del ARNm.[19]

Tat y Rev: aición conxunta[editar | editar la fonte]

L'aición sinergística de Tat y Rev fuertemente amonta la espresión de proteínes virales. Los papeles que Tat y Rev desempeñen na regulación transcripcional del VIH-1 y na espresión de proteínes estructurales, respeutivamente, faen Tat y Rev esenciales pal ciclu de vida del VIH. Les sos funciones faciliten la espresión de proteínes virales en dos etapes. Dempués de la integración del ADN proviral y de la so trescripción nun nivel basal, solamente los RNAms de 2 KB tresportar a la citoplasma. Esto dexa la síntesis de Tat, Rev y de Nef. Tat y Rev entós son tresportaes al nucleu, onde actúen p'aumentar la trescripción del ADN del provirus (Tat) y del tresporte de tolos RNAms virales a la citoplasma (Rev). La espresión de proteínes codificada poles clases de RNAm de 9 KB y 4 KB (Gag, Gag-Pol, Env, Vpr, Vif, y de Vpu) puede entós asoceder. Estudios onde se mutaron xenes virales determinaron que Vif, Vpr, Vpu y Nef nun son esenciales pa la producción de partícules infeicioses en cultivos celulares "in-vitro". Sicasí, el caltenimientu de diches proteínes accesories nel xenoma del VIH suxure que toes desempeñen papeles importantes mientres el ciclu infeiciosu nel güéspede. Los roles d'estes proteínes van ser descritos de siguío.

Proteínes accesories[editar | editar la fonte]

Vif: medría en infectividad y proteición del xenoma viral[editar | editar la fonte]

Vif ye una proteína de 193 aminoácidos que ta presente en baxos niveles adientro de los viriones, y interactúa con en RNA genómico viral. La división d'esta proteína amenorga la infectividad del VIH-1 en cultivos celulares y en modelos animales de patoxénesis. Sicasí, el mecanismu d'aición de Vif empezóse a entender apocayá. L'ausencia de Vif en partícules infeicioses nun puede ser compensada cola espresión de Vif nes célules infestaes. Estudios recién demostraron que Vif ye riquida pa esaniciar l'aición del factor ApoBEC3G, que ye una deaminasa de citidinas, que convierte la citosina en uracilo, y emplega como sustratu el ADN de cadena senciella. Amás, esta enzima posiblemente actúa mientres el ciclu de la transcriptasa inversa, modificando asina la cadena negativa del DNA, porque esta ye la fase na cual l'ADN de cadena senciella ta disponible. ApoBEC3G ye selectivamente incorporada dientro de les partícules de VIH, resultando nun altu nivel de mutaciones nel xenoma viral. Yá que estos altos niveles de mutación son perxudiciales pa la viabilidá del virus, VIH evolucionó una estratexa p'abolir esta poderosa barrera. Sicasí, estudios recién suxuren que ApoBEC3G nun riquir la so aición enzimática pa tener efeutu. Estudios más recién implicaron que ApoBEC3G tien un rol na inhibición de ciertes fases nel ciclu de la transcriptasa inversa.

Vpu: facilita'l desprendimientu de viriones en célules infestaes[editar | editar la fonte]

Vpu ye una proteína de 81 aminoácidos que ye ensertada en membranes vía'l so terminal nitrogenado. Vpu atropar nel aparatu de Golgi y en endosomas celulares. Vpu ye única en HIV-1 y nun hai homólogos en lentivirus rellacionaos como'l VIH-2 y el VIS. A Vpu atribuyéronse-y dos actividaes.

Degradación de la proteína CD4[editar | editar la fonte]

Na ausencia de Vpu, la proteína CD4 interactúa cola proteína viral gp160 acabante sintetizar pa formar un complexu insoluble, que retién gp120 dientro de la célula. La rexón citoplásmica de Vpu puede xunise con CD4 y cola proteína β-TrCP. Esto induz la ubiquitinización de CD4 y la so subsiguiente degradación pol proteasoma, amontando asina la espresión de gp120 na superficie celular.

Realza nel desprendimientu de viriones de la membrana celular[editar | editar la fonte]

Esta actividá depende de la rexón transmembranal de Vpu. Na ausencia de Vpu, los viriones atropar na superficie celular nun estáu parcialmente desprendíu. Espresión de Vpu resulta na lliberación facilitada de viriones de la membrana celular. Remarcablemente, esti efeutu nun ta acutáu solamente al VIH-1; Vpu tamién facilita'l desprendimientu d'otros virus ensin rellacionar. El mecanismu pola cual esto asocede ye desconocíu. Suxurióse que Vpu facilita la fluidez de la membrana celular per mediu d'una canal de cationes. Tamién se suxurió que Vpu causa disrupción d'interacciones ente proteínes del VIH y de la superficie celular; esto previén la endocitosis de viriones apocayá esprendíos de la célula...

Ciclu de vida[editar | editar la fonte]

Ciclu de vida del VIH
  • Enllaz y fusión: El VIH empieza'l so ciclu de vida cuando s'amiesta a un receptor CD4 y a unu de dos cos-receptores na superficie d'un linfocito T CD4 + . Depués el virus fundir cola célula anfitriona. Dempués de la fusión, el virus llibera'l ARN, el so material xenético, dientro de la célula anfitriona.
  • Trescripción inversa: Una enzima del VIH, conocida como transcriptasa inversa convierte la cadena simple del ARN víricu en cadena doble d'ADN víricu.
  • Integración: El nuevu ADN del VIH que se forma entra al nucleu de la célula anfitriona, onde una enzima del VIH llamada integrasa "escuende" l'ADN víricu dientro del propiu ADN de la célula anfitriona. L'ADN del VIH integráu llámase provirus. El provirus puede permanecer inactivu per dellos años ensin producir nueves copies del VIH o produciendo bien poques.
  • Trescripción: Cuando la célula anfitriona recibe señal pa volvese activa, el provirus usa una enzima anfitriona llamada polimerasa del ARN pa crear copies del material genómico del VIH y segmentos más curtios del ARN conocíos como ARN mensaxeru (ARNm). El ARNm utilízase como modelu o patrón pa la formación de cadenes llargues de proteínes del VIH.
  • Ensamblaxe: La enzima del VIH llamada proteasa estrema les cadenes llargues de proteínes del VIH en pequeñes proteínes individuales. A midida que les proteínes pequeñes del VIH xunir a les copies del material xenético del ARN del VIH, se ensambla una nueva partícula del virus.
  • Xemación: El nuevu virus ensamblado "brota" de la célula anfitriona. Mientres la xemación, el nuevu virus atropa parte de la envoltura esterior de la célula. A esta envoltura, qu'actúa como recubrimientu, bróten-y combinaciones de proteína y azucre, conocíes como glucoproteínas del VIH. Estes glucoproteínas del VIH son necesaries por que'l virus amestar al CD4 y a los co-receptores. Les nueves copies del VIH pueden agora pasar a infestar a otres célules.

Ciclu de replicación[editar | editar la fonte]

Les célules que'l VIH invade son esencialmente los linfocitos T CD4+, pero tamién en menor midida los monocitos/macrófagos, les célules dendrítiques, les célules de Langerhans y les célules de microglía del celebru. La replicación viral tien pos llugar en texíos diversos (de ganglios linfáticos, intestín, celebru, timu,…). Los órganos linfoides, sobremanera los ganglios linfáticos, constitúin la principal sede de la so replicación. El virus ta presente en numberosos líquidos del organismusobremanera'l sangre y les secreciones xenitales.

La replicación del virus desenvolver nes siguientes etapes:

  • La fixación: representa la primer etapa na invasión d'una célula. Basar na reconocencia mutua y acoplamientu de proteínes de la envoltura del virión, les gp120 y gp41, y los receptores de la célula blanca, los CD4. Esta reconocencia nun ye posible ensin ayuda de correceptores propios de les célules susceptibles de ser invadíes; nel casu de los macrófagos son los CCR5 y nel casu de los LT4, los CXCR4, que interactúan cola proteína superficial. Macrófagos y LT4 tienen de mancomún el so principal receptor: el receptor CD4. Esta reconocencia ye condición obligada por que'l virus llegue a enfusar na célula y siguir col procesu d'infeición.
  • La penetración: ye'l segundu pasu, una vegada reconocíu'l virión polos receptores de superficie, balérase dientro de la célula fundiéndose la envoltura lipídica del virión cola membrana plasmática de la célula. Protexíos pola cápside y les nucleocápsides, los dos ARN mensaxeros que formen el xenoma viral y les sos proteínes acomuñaes atópense agora na citoplasma.depués asocede la eliminación de les cubiertes proteiques, cápside y nucleocápsides, quedando'l ARN víricu llibre na citoplasma y llistu pa ser procesáu.
  • La trescripción inversa del ARN víricu pa formar ADNc (ADN complementariu, monocatenario) cola mesma información: Caúna de los dos molécules de ARN llega dende'l virión acomuñada a una molécula de transcriptasa inversa que s'ocupa del procesu. Los dos molécules de ADNc acomuñar pa formar una molécula d'ADN, que ye la forma química de guardar la información qu'una célula eucariota ye capaz de procesar.
  • Integración del xenoma víricu nel xenoma de la célula güéspede: Pa ello enfusa nel nucleu y ensertar nel ADN celular con ayuda d'una integrasa, que procede del virión infestante.
  • La trescripción del ADN víricu polos mecanismos normales de la célula: La resultancia de la trescripción ye un ARNm (ARN mensaxeru).El ARNm llográu ye complexu, constituyíu por una socesión de intrones (partes non informatives) y exones (partes informatives). Tien De ser procesáu por cortes y reempalmes primero que la información que contién pueda sirvir pa fabricar les proteínes correspondientes. Una vegada procesáu, el ARNm puede salir del nucleu al traviés de los poros nucleares.
  • Traducción: Una vegada na citoplasma'l ARNm apurre la información pa la traducción, esto ye, la síntesis de proteínes, que ye realizada al traviés del aparatu molecular correspondiente, del que formen la parte fundamental los ribosomas. La resultancia de la traducción nun consiste darréu en proteínes funcionales, sinón en poliproteínas qu'entá tienen de ser cortaes en fragmentos.
Por aición de peptidasas específiques del VIH, les poliproteínas productu de la traducción son procesaes, cortándoles, pa formar les proteínes constitutives del virus.Les proteínes víriques fabricaes se ensamblan, xunto con ARN provirales, pa formar los componentes internos de la estructura del virión, los que constitúin la cápside y el so conteníu.
  • Xemación: L'últimu pasu, asocede cuando los nucleoides víricos averar a la membrana plasmática y fáense envolubrar nuna verruga que termina per esprender se, formando un nuevu virión o partícula infestante. En cada célula infestada se ensamblan dellos miles de nuevos viriones, anque munchos son incompletos y nun pueden infestar.

Víes de tresmisión del virus[editar | editar la fonte]

Riesgu envaloráu d'alquisición del VIH
según el tipu d'esposición[20]
Tipu d'esposición Númberu envaloráu d'infeiciones por cada 10.000 esposiciones a una fonte infestada
Tresfusión de sangre 9,000[21]
Partu 2,500[22]
Inyeición de droga- 67[23]
Coitu añal receptivu* 50[24][25]
Aguya de llaboratoriu percutánea 30[26]
Coitu vaxinal receptivu* 10[24][25][27]
Coitu añal insertivo* 6.5[24][25]
Coitu vaxinal insertivo* 5[24][25]
Felación receptiva* 1[25]
Felación insertiva* 0.5[25]
* ensin usu de preservativu

El VIH namái puede tresmitise al traviés del contautu ente fluyíos corporales que tienen una alta concentración viral. El virus nun se tresmite de manera casual. Acordies colos CDC (Centros pal control y la prevención d'enfermedaes) d'Estaos Xuníos, nun s'atoparon casos en qu'abrazos, besos secos o saludos coles manes fueren causantes d'infeición.[28] El virus foi aislláu na cuspia, les llárimes, la orina, el semen, el líquidu preseminal, los fluyíos vaxinales, el líquidu amniótico, la lleche materno, el líquidu cefalorraquídeo y la sangre, ente otros fluyíos corporales humanos.

Los trés principales formes de tresmisión son:

  • Sexual (contautu sexual ensin proteición). (infeición de tresmisión sexual). La tresmisión producir pol contautu de secreciones infestaes cola mucosa xenital, rectal o oral de la otra persona.
  • Sanguínea (por sangre). Ye una forma de tresmisión al traviés de jeringuillas contaminaes, que se da pol usu de drogues intravenoses; o al traviés de servicios sanitarios que nun faen usu de los meyores midíes d'hixene, como asocedió dacuando en países con pocos recursos; tamién en persones, como hemofílicos, que recibieron una tresfusión de sangre contaminada o productos contaminaos derivaos del sangre, lo qu'asocedió frecuentemente cuando la enfermedá nun yera entá bien conocida; en menor grau, en trabayadores de salú que tán espuestos a infeición accidental, que puede asoceder por casu cuando una firida entra en contautu con sangre contaminada; tamién puede dase mientres la realización de piercings, tatuaxes y escarificaciones.
  • Perinatal (de madre a fíu). La tresmisión puede asoceder mientres les últimes selmanes del embaranzu, mientres el partu, o al dar de mamar al ñácaru. D'estes situaciones, el partu ye la más problemática. Anguaño en países desenvueltos la tresmisión vertical del VIH ta totalmente controlada (siempres que la madre sepa que ye portadora del virus) yá que dende l'entamu del embaranzu (y en ciertos casos con anterioridá inclusive) dáse-y a la embarazada un Tratamientu Anti-Retroviral de Gran Actividá (TARGA) especialmente indicáu pa estes situaciones, el partu realizar por cesárea xeneralmente, suprímese la producción de lleche, y collo la lactancia, ya inclusive se da tratamientu antiviral al naciellu.

Profilaxis d'emerxencia[editar | editar la fonte]

La profilaxis post-esposición (PEP) ye'l tratamientu antirretroviral al curtiu plazu p'amenorgar la probabilidá d'infeición pol VIH dempués de sufrir una esposición potencial, yá sía profesionalmente o per mediu de rellaciones sexuales.

Tien De apurrise como parte de los procuros universales a la d'amenorgar la esposición a fontes d'infeición y siempres tendría de ser valorada por un equipu médicu afechiscamente formáu d'un serviciu d'urxencies d'un hospital de referencia con serviciu d'infeicioses.

L'alministración de fármacos antirretrovirales como profilaxis post esposición tendría d'encetase con estremu procuru; estes melecines nun pueden considerase una alternativa a les práutiques sexuales segures (preservativu).

Si alminístrense pocu dempués de la esposición, la PEP puede amenorgar el riesgu d'infeición pol VIH en más del 80%. Completar el ciclu completu de 28 díes de tratamientu colos antirretrovirales ye fundamental por que la intervención sía efeutiva.

En condiciones ideales, la profilaxis (tomar la medicación antirretroviral) tendría d'empecipiase 1 o 2 hores dempués de la presunta esposición al VIH, pero nunca dempués de 72 hores. Los datos indiquen que cuanto antes s'empecipie'l tratamientu, mayor ye la probabilidá d'ésitu.

En dellos países, como n'América del Norte y delles zones d'Europa, la profilaxis post esposición puede llograse nos servicios d'urxencies de cualquier hospital.[29]

Historia natural de la infeición por VIH[editar | editar la fonte]

Diagrama sobre la historia natural de la infeición por VIH.

La infeición por VIH presentar en diverses etapes, identificaes por un conxuntu de síntomes ya indicadores clínicos. N'ausencia d'un tratamientu fayadizu, el virus retrúcase constantemente ya infesta los linfocitos T-CD4, que constitúin una parte esencial del sistema inmunolóxicu nos seres humanos. Pela so parte, el sistema inmunolóxicu del portador del VIH reacciona ante la presencia del virus y xenera una respuesta que puede caltener la infeición so control siquier por un tiempu, por aciu la reposición de célules defensives. Al términu d'un periodu que puede enllargase per dellos años, el VIH vuélvese resistente a les defenses naturales del cuerpu y destrúi'l sistema inmune del portador. D'esta manera, l'individuu seropositivu queda espuestu a diverses enfermedaes comenencioses y puede finar.[30]
L'estadiu de la enfermedá y la so prognosis o l'efeutu d'una terapia antiviral con antiretrovirales mídese bien con una combinación de dos parámetros:

Fase aguda[editar | editar la fonte]

La fase de la infeición aguda por VIH empecipia nel momentu de la infeición. El virus arrobinar pol cuerpu de la persona infestada al traviés de los sos fluyíos corporales. Nun plazu de díes, el VIH infesta non yá les célules espuestes primeramente (por casu, les célules de la mucosa vaxinal o rectal nel casu d'una infeición per vía sexual)[31] sinón tamién los ganglios linfáticos. Mientres esi tiempu, el VIH multiplícase dientro del organismu hasta algamar niveles propios de la infeición crónica. El texíu linfoide acomuñáu a los intestinos constitúi unu de los principales espacios del cuerpu humanu onde tien llugar la reproducción inicial del VIH pol so altu porcentaxe de linfocitos T CD4.[32]

Un porcentaxe importante de persones que contraen el virus nun presenta síntomes de la infeición na so fase aguda. Esto ye, son pacientes asintomáticos. Sicasí, calcúlase qu'ente'l 40/50 %-90 % o hasta'l 80 %[33] de los casos d'infeición con VIH-1 presenten manifestaciones clíniques. El cuadru de la infeición aguda ye similar al d'una mononucleosis infeiciosa: fiebre, malestares musculares, inflamación de los ganglios, sudoración nocherniega, foria, estomagaes y vultura. La gran mayoría de los seropositivos nun reciben diagnósticu del cuadru agudu de la infeición por VIH, pos son síntomes compartíos por delles enfermedaes. Poro, presentar un conxuntu de síntomes como'l descritu equí nun ye indicador necesariu de qu'una persona infectárase por VIH, anque ye recomendable que quien considere que tuvo espuestu a la tresmisión y presente los síntomes, allegue a un especialista pa recibir atención médica.[34] El cuadru de la infeición aguda por VIH apaez ente cinco y diez selmanes dempués de la esposición al virus, y sume unos pocos díes dempués.[35]

El VIH ataca principalmente los linfocitos T CD4+, que formen parte del sistema inmune de los seres humanos. Anque estes célules por sigo mesmes nun tienen una función d'ataque contra célules estrañes al cuerpu, tienen un papel importante na respuesta inmunolóxica adaptativa. Nuna persona con bona salú, el númberu de linfocitos T CD4+ bazcuya ente 1200 y 500 μl. Mientres la fase asintomática de la infeición, la proporción de linfocitos infestaos 1/1000-1/100 000, que va aumentar progresivamente hasta llegar a 1/100 na infeición crónica.[36] Mientres la fase aguda de la infeición, les pruebes tradicionales siempres van dar negativu porque nun detecten direutamente'l VIH, sinón los anticuerpos producíos como respuesta pol sistema inmune, lo qu'asocede alredor de la 12a selmana dempués de la esposición. En contraste, les pruebes de carga viral, que contabilicen el númberu de copies del ARN del virus nel sangre, van refundiar como resultáu una elevada cantidá de copies del VIH mientres la fase aguda de la infeición.[34]

Fase crónica[editar | editar la fonte]

La fase crónica de la infeición por VIH suelse llamar tamién llatencia clínica porque'l portador ye asintomático, esto ye, nun presenta síntomes que puedan acomuñar cola infeición.[37] Esto nun quier dicir que'l virus atópese inactivu. Otra manera, mientres la fase crónica'l VIH multiplícase ensin posa. Calcúlase que, nun suxetu infestáu, diariamente prodúcense ente mil y diez mil millones de nueves partícules virales y son destruyíos alredor de cien millones de linfocitos T CD4.[38] Los pacientes son asintomáticos gracies a que'l sistema inmune tien una gran capacidá pa refaer les célules destruyíes pol virus, pero pueden presentar adenopatíes y l'amenorgamientu del conteo de plaquetes nel sangre.

La reacción ante la presencia del virus termina per foliar al sistema inmunolóxicu. N'ausencia de tratamientu, la mayoría de los portadores del virus desenvuelven el síndrome d'inmunodeficiencia adquirida (SIDA) nun plazu de 5 a 10 años. La causa d'esto ye que, mientres el virus sigue reproduciéndose de manera constante y aumenta la carga viral na so anfitrión, mengua tamién la capacidá de recuperación del sistema inmune. Al términu fase crónica, los pacientes desenvuelven otres manifestaciones de la infeición como dermatitis seborréica, úlceres bucales y foliculitis.[39]

Síndrome d'inmunodeficiencia adquirida[editar | editar la fonte]

Principales síntomes del sida

El sida constitúi la etapa crítica de la infeición por VIH. Nesta fase de la infeición, el portador del VIH tien un sistema inmunolóxicu que probablemente sía incapaz de reponer los linfocitos T CD4+ que pierde sol ataque del VIH y tamién vio amenorgada la so capacidá citotóxica escontra'l virus. Esti fenómenu coincide col aumentu nes tases de replicación del virus, qu'amenorga la capacidá de reacción del anfitrión ante otros axentes causantes d'enfermedaes. D'esta manera, el portador del virus ye presa potencial de numberoses infeiciones comenencioses que pueden conducilu a la muerte. La neumonía por P. jiroveci, el sarcoma de Kaposi, la tuberculosis, la candidiasis y la infeición por citomegalovirus son dalgunes de les infeiciones más frecuentes qu'ataquen a los seropositivos que desenvolvieron sida.[40]

La mayoría de los pacientes que desenvolvieron sida nun sobreviven más de trés años ensin recibir tratamientu antirretroviral. Sicasí, inclusive nesta fase crítica'l sida y el VIH pueden ser controlaos por aciu la terapia antirretroviral de gran actividá. Los antirretroviral brinden una meyor calidá de vida a un portador del VIH y aumenten les sos posibilidaes de sobrevivencia, tantu que güei en dia la enfermedá pasó de ser mortal a crónica.

La medicación con antirretrovirales nun fai sumir el virus de los “reservorios” onde'l VIH permanez de forma latente, pero sí consigue amenorgar la carga viral en sangre hasta'l puntu de ser indetectable y torgar la so tresmisión a otres persones.

Historia[editar | editar la fonte]

Orixe y evolución[editar | editar la fonte]

El VIH-1 ta rellacionáu col SIVcpz qu'ataca a los chimpancés.

Como otros axentes causantes d'enfermedaes infeicioses emerxentes, el VIH pasó a los seres humanos por zoonosis, ye dicir por tresmisión dende otres especies. La emerxencia del sida y l'identificación del VIH aguiyaron investigaciones que dexaron determinar que les variantes del VIH formen parte d'un ampliu grupu de lentivirus. El VIH ye por demás paecíu a un virus qu'ataca a otros primates. Trátase del virus de la inmunodeficiencia de los simios (Simian immunodeficiency virus, SIV), del que se conocen diverses cepes que se tresmiten per vía sexual.[41] A diferencia del VIH, el virus de los primates nun causa inmunodeficiencia nos organismos que lu agospien, salvu nel casu del saltu d'una especie a otra.

El VIH-1, responsable de l'actual pandemia, resultó tar estrechamente rellacionáu col SIVcpz, qu'infesta a poblaciones de la subespecie centroafricana del chimpancé común (Pan troglodytes troglodytes). El SIVcpz, de la mesma, paez derivar por recombinación (un fenómenu que se produz fácilmente cuando infesten al mesmu individuu dos cepes víriques distintes) del SIVrcm, mesmu del mangabey de collar (Cercocebus torquatus), y del SIVgsn, mesmu del avoem (Cercopithecus nictitans)[42] Esta hipótesis ye sostenida pol fechu de que tanto'l VIH como les diverses cepes del SIV tienen el xen vpu, amás de que se reportaron tresmisiones por SIV ente humanos n'África ecuatorial.[43] Les distribuciones actuales de les especies implicaes asolápense, y de los chimpancés sábese que cacen monos pequeños pa comelos, lo que facilitaría la coinfeición por cepes diverses de SIV. La subespecie oriental del chimpancé, Pan troglodytes schweinfurthi, presenta tamién infeición con una cepa propia del SIVcpz, pero xenéticamente alloñada del clado formáu pol VIH-1 y les cepes de P.t.troglodytes. Nun s'atopó presencia del SIVcpz na subespecie occidental, P. t. verus, anque se reparó la infeición en cautividá d'un individuu d'esta subespecie.

El saltu de la barrera d'especie dende P. t. troglodytes a Homo sapiens sapiens producióse siquier tres veces, con variantes del VIH-1 que demuestren parentescu con distintes cepes, xeográficamente más o menos alcontraes, del SIVcpz. Con éses el VIH-1 ye un virus polifilético. El grupu M del VIH-1, responsable de la pandemia actual, tuvo de pasar a los seres humanos na primer metá del sieglu XX. Los grupos O y N del VIH-1 tán acutaos a África Occidental ecuatorial, col grupu N presente namái en Camerún. Colos datos actuales, paez claro que Pan troglodytes troglodytes ye'l reservorio dende'l que se producieron repetidamente les infeiciones humanes polos virus de que la so evolución procede'l VIH-1.[41]

De la mesma el VIH-2, estendíu n'África Occidental, procede del SIVsm, mesmu del mangabeye fuliginoso (Cercocebus atys atys), qu'habita les selves costeres dende Senegal hasta Costa de Marfil. L'analís filoxenéticu amuesa que'l pasu a los seres humanos asocedió tamién delles vegaes.[44]

Los SIV identificaos hasta agora atópense, de forma específica y ye n'África onde paez tener el so orixe evolutivu esti grupu monofilético de virus, xenéticamente bien delimitado del restu de los lentivirus. La prevalencia (frecuencia de la infeición) ye variable ente especies y poblaciones, anque non cimera al 30%, nes poblaciones afeutaes de chimpancés, pero puede pasar del 50% en poblaciones d'otros primates, como Cercocebus atys.

En tolos casos conocíos el virus paez atopase cerca del equilibriu col so güéspede natural, como resultancia probable d'una más o menos llarga coevolución, reparándose xeneralmente namái versiones bien atenuaes del síndrome d'inmunodeficiencia, como un amenorgamientu llindáu de linfocitos T CD4+, amenorgamientu que nun compromete polo xeneral la vida del individuu, anque nun exemplar de Cercocebus atys producióse un sida típicu dempués de 18 años d'incubación. Esti datu fai pensar que, siquier en parte, ye la baxa llonxevidá, xunida a una llarga incubación, lo que fai que la inmunodeficiencia sobrevenida sía un resultáu escepcional de la infeición en monos.[45]

Descubrimientu[editar | editar la fonte]

D'esquierda a derecha na semeya, Montagnier, Barré-Sinoussi y zur Hausen en recibiendo'l Premiu Nobel en Fisioloxía o Medicina en 2008. Los dos primeros fueron reconocíos pol descubrimientu del VIH.

Dende 1981 detectáronse casos sorprendentes d'infeición por Pneumocystis jiroveci (entós designáu Pneumocystis carinii), un fungu emparentáu coles formes orixinales de los Ascomycetes, conocíu por infestar a pacientes severamente inmunodeprimidos. Primeramente reparóse un grupu de casos asemeyaos nos que taben implicaos varones homosexuales y onde apaecíen al empar infeición por citomegalovirus y candidiasis. Pensóse primero que la causa tenía de tar amestada a práutiques comunes ente la población homosexual masculina.

Llueu empezaron a apaecer casos qu'afectaben a varones o muyeres heterosexuales usuarios de drogues intravenoses, según a los sos fíos; tamién ente pacientes non homosexuales y con vezos saludables que recibieren tresfusiones de sangre entero o de productos sanguíneos pola so condición d'hemofílicos. Llueu se pensó, por criterios básicamente epidemiolóxicos, que la causa tenía de ser un axente infeiciosu que se tresmitía de forma asemeyada a como lo fai'l virus de la hepatitis B.

Distintos equipos empezaron a buscar un virus acomuñáu a los casos conocíos d'inmunodeficiencia adquirida, seique un retrovirus como'l que se sabía producía la inmunodeficiencia del gatu o como'l HTLV, productor d'un tipu de leucemia. En 1983, nel Institutu Pasteur de París, un equipu dedicáu a la investigación de la rellación ente retrovirus y cáncer empobináu por J.C. Chermann, F. Barré-Sinoussi y L. Montagnier, atopó un candidatu al que denominó lymphadenopathy-associated virus (virus acomuñáu a la linfoadenopatía, LAV).

En 1984 l'equipu de R. Gallo, descubridor del HTLV, únicu retrovirus humanu conocíu entós, confirmó'l descubrimientu, pero llamando al virus human T lymphotropic virus type III (virus linfotrópico T humanu tipu III, coles sigles HTLV-III). Producióse una subsecuente apuesta sobre la prioridá na que quedó claro que Gallo describiera'l virus namái dempués de recibir muestres de los franceses. Como parte del resolución del conflictu, el virus adquirió la so denominación definitiva, human immunodeficiency virus (HIV) qu'en castellán s'espresa como virus de la inmunodeficiencia humana (VIH).

Nel mesmu añu, 1983, en que s'identificó'l virus, diversos equipos empezaron a trabayar na secuencia del so xenoma, publicada a principios de 1985, y empezó tamién la carauterización de les sos proteínes.

Epidemioloxía[editar | editar la fonte]

Prevalencia del VIH nel mundu (1982-1996). Clave:      Ensin datos      Menos de 0.1%      0.1-0.5 %      0.5-1 %      1-5 %      5-15 %      15-50 %

El VIH convirtióse nuna epidemia de dimensiones mundiales. El Programa Conxuntu de Naciones Xuníes sobre'l VIH/sida (Onusida) coordina esfuercios internacionales de científicos, gobiernos, iniciativa privada y organizaciones civiles empobinaos a actuar sobre la epidemia del VIH y los sos efeutos.[46] Onusida repara'l desenvolvimientu epidemiolóxicu de la infeición por VIH en tol mundu y emite un reporte sobre la situación de la epidemia cada dos años. Los informes de Onusida arrexunten los datos provenientes de tolos países y dan una visión xeneral de la evolución de la pandemia, los sos efeutos sociales, les estratexes adoptaes pa controlala.

Mundialmente, la manera más común d'espardimientu del VIH sigue siendo la tresmisión heterosexual.[47]Ente 1981 y 2007, el sida causara la muerte d'aproximao 25 millones de persones alredor de tol mundu.[48] Nesi mesmu añu, 33 millones [30-36 millones] de persones taben infestaes con VIH. La epidemia estabilizóse en cuantes que nun aumentó la proporción de persones infestaes al respeutive de la población total. Amás reparóse un amenorgamientu del total mundial de nuevos casos d'infeición por VIH, de 3 millones [2,6-3,5 millones] en 2002 a 2,7 millones [2,2-3,2 millones] en 2007.[49]

La rexón más afeutada pola pandemia ye África subsaḥariana, onde anicien 21,5 millones [20,5-23,6 millones] de seropositivos. Esta cifra representa casi trés cuartos del total de casos calculaos pa tol mundu. Esta rexón del mundu tamién presenta los índices más altos de mortalidá por sida y concentra el mayor númberu de nueves infeiciones.[50]

VIH n'adultos mayores[editar | editar la fonte]

Históricamente consideróse al VIH como una enfermedá d'adultos nuevos; agora envalórase qu'aproximao'l 25 % de los pacientes infestaos con VIH nos Estaos Xuníos tienen 50 años d'edá o más. De primeres de la epidemia del VIH, una proporción pequeño pero significativo de los adultos mayores fueron infestaes col VIH al traviés de la tresfusión sanguínea. Dempués esti enclín camudo, los homes mayores yeren infestaos al traviés de rellaciones heterosexuales y en menor grau homosexuales o al traviés del usu de drogues intravenoses.[51]

Estudios d'investigación con pacientes VIH-positivos, en mayores de (50 años) frente a mozos de menos de (50 años) amuesen que mientres más edá, los pacientes tienen más probabilidaes d'adquirir entueyos médicos y más llimitaciones nel funcionamientu físicu.[52]

La salú mental ye tamién un factor importante qu'afecta a los pacientes. Tanto los homes como les muyeres VIH-positives demostraron malestar psicolóxico asociáu coles pruebes d'infeición por VIH, y la mayoría de los estudios demostraron que les muyeres xeneralmente reporten síntomes sicopatolóxicos o entueyos psicolóxicos mayores que nos homes.[52]

Unu de los problemes médicos pa detectar el VIH y les sos asociaciones nos adultos mayores son les respuestes pocu fiables d'esta población, que conducen a falsos camientos avera del comportamientu de riesgu.[52]

Fármacos contra'l VIH[editar | editar la fonte]

Esisten numberosos fármacos empobinaos a evitar tantu la infeición, como la progresión del ciclu vital del virus. Dichos fármacos clasificar según la proteína a la que van empobinaos (esto ye, el pasu replicativo que inhiben nel so usu). Polo xeneral, y dada l'alta tasa de resistencies, ta indicáu l'usu combináu de fármacos de distintos grupos (politerapia), no que se vien llamando TARGA: Terapia Antirretroviral de Gran Actividá.

El AZT por sigo solo nun puede destruyir direutamente'l virus; lo que fai esti fármacu ye tornar la enzima transcriptasa inversa, colo que torga que'l ARN del Virus copiar escontra ADNc bicatenario y, poro, evitar que se xenere un provirus (el provirus ye'l ADNc que s'integra al xenoma de la célula güéspede, nesti casu ye'l linfocito T CD4+). Alministráu de forma aisllada, esto ye, ensin ser combináu coles otres melecines que componen el TARGA, puede amontar les mutaciones nel virus que lu faigan más resistente y agresivu, anulando la so eficacia terapéutica y acelerando el progresu de la enfermedá. Esti riesgu mengua notablemente cuando se combina coles otres melecines de la politerapia. Tamién mengua sensiblemente la so toxicidá al amenorgase y afaese con meyor precisión les sos mínimes dosis efeutives en combinación colos otros componentes del TARGA.

Detección del VIH[editar | editar la fonte]

Por cuenta de que nun esiste nenguna manifestación clínica carauterística de la infeición de VIH, la prueba pa detectar esta enfermedá hai de perfacese por aciu pruebes de diagnósticu molecular nun llaboratoriu. Anque dende 2002 la FDA[53](Alministración d'Alimentos y Melecines poles sos sigles n'inglés) aprobó l'usu de pruebes rápides[54] pa usu por personal capacitáu que brinda un resultáu en 20 minutos aproximao, que s'usen fora de llaboratoriu, que funciona como una Prueba inmunocromatográfica Cualitativa pa la detección d'Anticuerpos pa los Tipos de Virus de la innmunodeficiencia humana 1 y 2 (HIV-1 y HIV-2), según HIV-1 Tipu 0, en Sueru o plasma Humanu. Cada dispositivu de prueba contién una banda de prueba que consta d'una almadina de prueba, una almadina dorada trescalada con un conxugáu de proteína HIV y oru coloidal, una tira de nitrocelulosa con proteínes recombinantes VIH inmovilizaes como llinia de Prueba y un reactivu venceyante d'anticuerpos como llinia de Control, un material absorbente pa facilitar el fluxu al traviés del dispositivu, dicha prueba aplícase yá sía en cuspia, como en sangre (tomar d'igual manera que la glucosa na yema de dalgún deu) y apúrrese un resultáu (Reactivu/Non reactivu). Pal casu que la resultancia sía REACTIVU; va ser necesariu entós aplicar la prueba de llaboratoriu pa refugar un falsu positivu. El Dispositivu de Prueba Rápida de HIV 1&2 ye un ensayu d'espayáu. Yá que la producción d'anticuerpos al VIH puede retrasase dempués de la esposición inicial, la non reactividá con esta prueba nun tien de ser consideráu evidencia concluyente hasta confirmase'l diagnósticu d'igual manera un resultáu negativa nun refuga la posibilidá d'esposición a vih o infeición col vih antes d'esta prueba solo conocíase la prueba más habitual pa detectar la presencia de VIH ye la prueba de inmunodetección denomada ELISA. Con esta téunica pretende detectase los anticuerpos específicos que l'organismu produz como respuesta a la presencia del virus. Hai de solliñar que, en países onde la prevalencia de la enfermedá ye baxa, ante un resultáu positiva por aciu un ELISA, nun se debe informar al paciente de la presencia de VIH ensin confirmar antes la prueba por aciu un western blot. Sicasí, en países o determinaos grupos sociales onde'l VIH presenta una alta prevalencia, nun va ser necesaria la confirmación con western blot. Poro, na mayoría de los casos la seropositividad frente al VIH detectar a partir d'una estracción sanguínea del suxetu cola que se va realizar la determinación d'anticuerpos anti-VIH por dalguna téunica de peneráu como la yá nomada ELISA o otres asemeyaes. La prueba diagnóstica empobinada al VIH tien una especificidá del 99% y una sensibilidá del 99 %.

Otra prueba pa detectar la presencia del VIH ye la PCR nested o añerada (amplificón d'un amplicón conteníu dientro d'otru productu d'una amplificación previa), que tien bien alta especificidá y sensibilidad pero non cuantifica. Pa detectar el virus ensertáu nel xenoma, l'ADN proviral, utilízase una PCR añerada. Pa detectar el ARN viral, úsase RT-PCR añerada.

MVA-B: Perspectives actuales d'investigación[editar | editar la fonte]

Na actualidá, un grupu d'investigación español del CSIC, presentó una posible vacuna contra'l VIH, la vacuna MVA-B.

La vacuna MVA-B denominar asina pola so composición a partir del virus Vaccinia Modificáu de Ankara (MVA), y la lletra B procede del subtipo de VIH contra'l que llucha, el más prevalente n'Europa.

Esta vacuna atópase na fase I de desenvolvimientu y presentó una alta seguridá y eficacia. Un 90 % de los voluntarios vacunaos con MVA-B xeneraron una respuesta inmunitaria defensiva contra'l VIH, y el 85 % d'ellos caltener, siquier mientres un añu.

Pal desenvolvimientu de la vacuna MVA-B, introduciéronse cuatro gen del VIH (Gag, Pol, Nef y Env) na secuencia xenética de vaccinia. Si'l sistema inmune ta sanu reacciona frente al MVA, y los xenes de VIH ensertaos na so secuencia nun son capaces d'infestar a los humanos, lo que garantiza la seguridá del ensayu clínicu.[55][56]

Magar estes resultancies esperanzadores, la vacuna inda nun puede ser comercializada, yá que hai de concluyir con ésitu toles fases de desenvolvimientu del ensayu clínicu pa poder salir al mercáu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Cites
  1. Academia de la Llingua Asturiana (2007). Cartafueyos Normativos. Abreviatures, rotulaciones y propuestes d’espresión y llocución. ISBN 978-84-8168-421-6.
  2. Cabrera Calero, Antonio María; Sanz Esteban, Miguel; Bárcena Rodríguez, Jesús (2011). Biología y Geología. Parque Empresarial San Fernando, Edificio Atenes: Oxford University Press España Sociedá Anónima, páx. 237. ISBN 9788467364477.
  3. «How does HIV cause AIDS?». Science 260 (5112):  páxs. 1273-9. mayu de 1993. doi:10.1126/science.8493571. PMID 8493571. Bibcode1993Sci...260.1273W. 
  4. «Emerging Concepts in the Immunopathogenesis of AIDS». Annu. Rev. Med. 60:  páxs. 471-84. 2009. doi:10.1146/annurev.med.60.041807.123549. PMID 18947296. 
  5. «2007 AIDS epidemic update» páx. 10 (avientu de 2007). Consultáu'l 12 de marzu de 2008.
  6. «Manipulation of dendritic cell function by viruses». Current opinion in microbiology 13 (4):  páxs. 524-529. 2010. doi:10.1016/j.mib.2010.06.002. PMID 20598938. 
  7. «Cell death by pyroptosis drives CD4 T-cell depletion in HIV-1 infection.». Nature 505 (7484):  páxs. 509-514. 2014. doi:10.1038/nature12940. PMID 24356306. 
  8. «HIV-1 induced bystander apoptosis». Viruses 4 (11):  páxs. 3020-43. Nov 9, 2012. doi:10.3390/v4113020. PMID 23202514. 
  9. Kumar, Vinay (2012). Robbins Basic Pathology, 9th, páx. 147. ISBN 9781455737871.
  10. International Committee on Taxonomy of Viruses. «61.0.6. Lentivirus». National Institutes of Health. Consultáu'l 28 de febreru de 2006.
  11. International Committee on Taxonomy of Viruses. «61. Retroviridae». National Institutes of Health. Consultáu'l 28 de febreru de 2006.
  12. Lévy, J. A. (1993). «HIV pathogenesis and long-term survival». AIDS 7 (11asdd):  páxs. 1401-10. doi:10.1097/00002030-199311000-00001. PMID 8280406. 
  13. Smith, Johanna A.; Daniel, René (Division of Infectious Diseases, Center for Human Virology, Thomas Jefferson University, Philadelphia) (2006). «Following the path of the virus: the exploitation of host DNA repair mechanisms by retroviruses». ACS Chem Biol 1 (4):  páxs. 217-26. doi:10.1021/cb600131q. PMID 17163676. 
  14. Gilbert, PB et a la publicación=Statistics in Medicine (28 de febreru de 2003). Comparison of HIV-1 and HIV-2 infectivity from a prospective cohort study in Senegal. 22.  páxs. 573-593. doi:10.1002/sim.1342. PMID 12590415. 
  15. Reeves, J. D. and Doms, R. W (2002). «Human Immunodeficiency Virus Type 2». J. Xen. Virol. 83 (Pt 6):  páxs. 1253-65. PMID 12029140. 
  16. Garrido, Llamera y Castel, 2001: 321-322.
  17. Bravo, 2005: 685; Pascual y Corrolada, 2003: 29.
  18. Garrido, Llamera y Castel, 2001: 321.
  19. Importancia de la proteína Rev
  20. Smith, D. K., Grohskopf, L. A., Black, R. J., Auerbach, J. D., Veronese, F., Struble, K. A., Cheever, L., Johnson, M., Paxton, L. A., Onorato, I. A. and Greenberg, A. Y. (2005). «Antiretroviral Postexposure Prophylaxis After Sexual, Injection-Drug Use, or Other Nonoccupational Exposure to HIV in the United States of America». MMWR 54 (RR02):  páxs. 1-20. http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr5402a1.htm. 
  21. Donegan, Y., Stuart, M., Niland, J. C., Sacks, H. S., Azen, S. P., Dietrich, S. L., Faucett, C., Fletcher, M. A., Kleinman, S. H., Operskalski, Y. A., et al. (1990). «Infection with human immunodeficiency virus type 1 (HIV-1) among recipients of antibody-positive blood donations». Ann. Intern. Med. 113 (10):  páxs. 733-739. PubMed. 
  22. Coovadia, H. (2004). «Antiretroviral agents—how best to protect infants from HIV and save their mothers from AIDS». N. Engl. J. Med. 351 (3):  páxs. 289-292. PubMed. 
  23. Kaplan, Y. H. and Heimer, R. (1995). «HIV incidence among New Haven needle exchange participants: updated estimates from syringe tracking and testing data». J. Acquir. Immune Defic. Syndr. Hum. Retrovirol. 10 (2):  páxs. 175-176. PubMed. 
  24. 24,0 24,1 24,2 24,3 European Study Group on Heterosexual Transmission of HIV (1992). «Comparison of female to male and male to female transmission of HIV in 563 stable couples». BMJ. 304 (6830):  páxs. 809-813. PubMed. 
  25. 25,0 25,1 25,2 25,3 25,4 25,5 Varghese, B., Maher, J. Y., Peterman, T. A., Branson, B. M. and Steketee, R. W. (2002). «Reducing the risk of sexual HIV transmission: quantifying the per-act risk for HIV on the basis of choice of partner, sex act, and condom use». Sex. Transm. Dis. 29 (1):  páxs. 38-43. PubMed. 
  26. Bell, D. M. (1997). «Occupational risk of human immunodeficiency virus infection in healthcare workers: an overview.». Am. J. Med. 102 (5B):  páxs. 9-15. PubMed. 
  27. Leynaert, B., Downs, A. M. and de Vincenzi, I. (1998). «Heterosexual transmission of human immunodeficiency virus: variability of infectivity throughout the course of infection. European Study Group on Heterosexual Transmission of HIV». Am. J. Epidemiol. 148 (1):  páxs. 88-96. PubMed. 
  28. CDC (2006): "Entrugues y Respuestes: Tresmisión", en The Body, 18 d'ochobre de 2006. Consultáu'l 10 de payares de 2010.
  29. «profilaxis%20postexposicion%20vih.html Profilaxis post-exposicion».
  30. Pérez, Bayón y Esquitino, 2003: 85-91.
  31. Nun ta claru cuál ye'l tipu de célules que son afeutaes primeramente pol VIH, nin se conocen con precisión los mecanismos al traviés de los cualos son infestaes les célules de los texíos linfoides dempués de la primoinfeición (Dybull, Connors y Fauci, 2006: 1528).
  32. Male, 2007: 319.
  33. Merín, Creagh y Martín, 2003: 129; Male, 2007: 319.
  34. 34,0 34,1 The Body (2009), «Infeición aguda del VIH» (Fueya 103Y). Consultada'l 14 d'agostu de 2010.
  35. Daudel y Montagnier, 2002: 29-30.
  36. Dybull, Connors y Fauci, 2006: 1934.
  37. "Clínica de la Infeición por VIH-Sida", del Programa Municipal de Sida de Rosario (Arxentina). Consultáu'l 10 de payares de 2010.
  38. Pérez, Cayón y Esquitino, 2003:86.
  39. Vélez, 2005: 5.
  40. Onusida, 1999.
  41. 41,0 41,1 Sharp, P. M., Shaw, G. M. & Hahn, B. H. (2005). «Simian immunodeficiency virus infection of chimpanzees». J Virol 79 (7):  páxs. 3891-902. 
  42. Bailles et al., 2003.
  43. Levy, 2007: 22.
  44. Santiago, M. L., Range, F., Keele, B. F., Li, Y., Bailles, Y., Bibollet-Ruche, F., Fruteau, C., Noe, R., Peeters, M., Brookfield, J. F., Shaw, G. M., Sharp, P. M. & Hahn, B. H. (2005). «Simian immunodeficiency virus infection in free-ranging sooty mangabeys (Cercocebus atys atys) from the Tai Forest, Cote d'Ivoire: implications for the origin of epidemic human immunodeficiency virus type 2». J Virol 79 (19):  páxs. 12515-27. 
  45. Ling, B., Apetrei, C., Pandrea, I., Veazey, R. S., Lackner, A. A., Gormus, B. & Marx, P. A. (2004). «Classic AIDS in a sooty mangabey after an 18-year natural infection». J Virol. 
  46. Onusida (s/f): "Quién somos", nel portal de Onusida n'español, consultáu'l 17 de payares de 2010.
  47. De Cock, KM; Jaffe, HW; Curran, JW (2012 Jun 19). "The evolving epidemiology of HIV/AIDS.". AIDS (London, England) 26 (10): 1205-13. PMID 22706007
  48. Inegi, 2007.
  49. Onusida, 2010: 32.
  50. Onusida, 2008: 39-47.
  51. Martin, C. P., Fain, M. J., & Klotz, S. A. (2008). «The Older HIV-Positive Adult: A Critical Review of the Medical Literature.» American Journal of Medicine. http://doi.org/10.1016/j.amjmed.2008.08.009
  52. 52,0 52,1 52,2 Pereira, M., & Canavarro, M. C. (2011). «Gender and age differences in quality of life and the impact of psychopathological symptoms among HIV-infected patients.» AIDS and Behavior. http://doi.org/10.1007/s10461-011-9928-8
  53. U.S. Food and Drug Administration, Primer prueba rápida casera de autoesame pal VIH aprobada,  [en llinia]. [Consulta: 7 d'avientu 2015]. Disponible en web: http://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm312126.htm
  54. Diagnóstica Internacional (6 d'avientu de 2015). «PRUEBA RÁPIDA DE HIV 1&2». Consultáu'l 8 d'avientu de 2015.
  55. Gómez C. Y. et al. «The HIV/ADS Vaccine Candidate MVA-B Administered as a Single Immunogen in Humans Triggers Robust, Polyfunctional, and Selective Effector Memory T Cell Responses to HIV-1 Antigens.» Journal of Virology. doi:10.1128/jvi.05165-11
  56. García, F. et al. «Safety and immunogenicity of a modified pox vector-based HIV/AIDS vaccine candidate expressing ENV, Gag, Pol and Nef proteins of HIV-1 subtype B (MVA-B) in healthy HIV-uninfected volunteers: a phase I clinical trial.» Vaccine. doi:10.1016/j.vaccine.2011.08.098
Bibliografía
  • BAILES, Y., GAO, F., BIBOLLET-RUCHE, F., COURGNAUD, V., PETERS, M., MARX, P. A., HAHN, B. H. y SHARP, P. M. (2003). «Hybrid origin of SIV in chimpanzees». Science 300 (5626):  p. 1713. 
  • BRAVO, Luis (2005), Manual de farmacoterapia. Madrid: Elsevier.
  • DAUDEL, Raymond y Luc MONTAGNIER (2002), El SIDA. Ciudá de Méxicu: Sieglu XXI.
  • DYBULL, Mark; Mark CONNORS y Anthony FAUCI (2006), «Inmunoloxía de la infeición por VIH» en Mandell, Benett y Dolin (eds., 2006). páxs. 1527-1546.
  • GARCÍA F. et al. (2001), Safety and immunogenicity of a modified pox vector-based HIV/AIDS vaccine candidate expressing ENV, Gag, Pol and Nef proteins of HIV-1 subtype B (MVA-B) in healthy HIV-uninfected volunteers: a phase I clinical trial. Vaccine.
  • GARRIDO, Armando; Rosa OLMO y Carlos Castel Aznar (2001), Bioquímica metabólica. Madrid: Tebar.
  • GÓMEZ C. Y. et al. (2011), The HIV/ADS Vaccine Candidate MVA-B Administered as a Single Immunogen in Humans Triggers Robust, Polyfunctional, and Selective Effector Memory T Cell Responses to HIV-1 Antigens. Journal of Virology.
  • LEVY, Jay A. (2007), HIV and the pathogenesis of AIDS. Washington, D. C.: Wiley-Blackwell.
  • INEGI (2007), "Estadístiques arremente del Día Mundial de la Llucha contra'l Sida. Datos nacionales", nel portal n'internet del Inegi, consultáu'l 17 de payares de 2010.
  • Martin, C. P., Fain, M. J., & Klotz, S. A. (2008). The Older HIV-Positive Adult: A Critical Review of the Medical Literature. American Journal of Medicine. http://doi.org/10.1016/j.amjmed.2008.08.009
  • MALE, David (2007), Inmunoloxía. Madrid: Elsevier España.
  • MANDELL, Gerald; John BENETT y Raphael DOLIN (eds. 2006), Enfermedaes infeicioses. Madrid: Elsevier España.
  • MERINO, Dolores; Ricardo CREAGH ya Ignacio MARTÍN (2003), «Infeición aguda pol VIH» en Pachón, Pujol y Rivero (eds., 2003). páxs. 129-136.
  • ONUSIDA (1999), Enfermedaes comenencioses rellacionaes col VIH. Consultada'l 11 de payares de 2010.
  • ----------- (2008), Informe sobre la epidemia mundial de sida. Consultada'l 17 de payares de 2010.
  • PASCUAL, Álvaro y CORRAL José Luis (2003), «El virus d'inmunodeficiencia humana: inmunopatogenia» en Pachón, Pujol y Rivero (eds., 2003). páxs. 29-36.
  • PACHÓN, Jerónimo; Emilio PUJOL y Antonio RIVERO (eds., 2003). La infeición pol VIH: guía práutica. Sociedá Andaluza d'Enfermedaes Infeicioses.
  • Pereira, M., & Canavarro, M. C. (2011). Gender and age differences in quality of life and the impact of psychopathological symptoms among HIV-infected patients. AIDS and Behavior. http://doi.org/10.1007/s10461-011-9928-8
  • PÉREZ, Salvador; Manuel CAYÓN y Begoña ESQUITINO (2003), «Historia natural y clasificación de la infeción por VIH-1» en Pachón, Pujol y Rivero (eds., 2003). páxs. 85-94.
  • VÉLEZ A., Hernán (2005), Manual de VIH/SIDA y otres infeiciones de tresmisión sexual. Bogotá: Corporación pa Investigaciones Biolóxiques.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]