Tresporte aereu

De Wikipedia
Tresporte aereu
actividá económica
transportation and storage (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El tresporte aereu o tresporte per avión ye'l serviciu de treslladar d'un llugar a otru, pasaxeros o cargamentu, por aciu l'usu d'aeronaves.

Esta manera de tresporte, en principiu, pensóse y desenvolvió namái pa pasaxeros; sicasí, gracies al usu de contenedores aéreos y al diseñu de nuevos aviones destinaos a carga, el volume de mercancíes tresportáu per esti mediu amóntase añu tres d'añu. Los adelantos de la navegación aérea, de les telecomunicaciones y de les facilidaes electróniques dexaron que l'aviación progresara de forma estelante.

El tresporte aereu ye la modalidá de tresporte más regulada nel globu terrestre. Arriendes de la II Guerra Mundial, la mayoría de los países del mundu suscribieron el Conveniu de Chicago en 1944 onde se sentaron les bases de les regulaciones del tresporte aereu.

Al desenvolvese nel mediu aereu, gocia de la ventaya de la continuidá d'ésti, que s'estiende sobre tierra y mar, pero ta llindáu pola necesidá de costoses infraestructures y un mayor costo económicu que'l restu de los medios de tresporte.

Carauterístiques del tresporte aereu[editar | editar la fonte]

  • Carga llindada: por cuenta de la capacidá de carga por pesu o por volume del avión y les midíes de les puertes y accesos.

Tipos d'aviones[editar | editar la fonte]

Na clasificación de les aeronaves según el so diseñu apaecen:

Tamién puede clasificase les aeronaves según el tipu de carga que tresporten:

  • Avión comercial: destináu básicamente al tresporte de pasaxeros, que suel llevar daqué de mercancía na bodega.
  • Avión de carga: destináu al tresporte de mercancía na so totalidá.
Carga tresportada por tipu d'avión[1]
Tamañu del avión Porcentaxe
Avión pequeñu (hasta 30 t de carga) 46 %
Avión medianu (ente 30 y 50 t de carga) 36 %
Avión grande (más de 50 t de carga) 18 %

Servicios aéreos o aviación civil[editar | editar la fonte]

Aviación comercial

El primer vuelu autopropulsado d'un aeroplanu tuvo llugar en 1903 y foi protagonizáu polos hermanos Orville y Wilbur Wright, consideraos padres de l'aviación moderna.[2]

Dientro del ámbitu civil, el serviciu de tresporte aereu inclúi dos grandes categoríes:

  • Aviación comercial, que puede ser regular (llinies aérees) y nun regular (vuelu chárter). Les llinies aérees carauterizar por tar suxetes a itinerarios, horarios y frecuencies, independientemente de la demanda que tengan. Los servicios non regulares son tamién conocíos como «a demanda». El sector qu'empresta servicios de tresporte de pasaxeros o carga ye conocíu nel so conxuntu como industria aerocomercial.
  • Aviación xeneral, qu'abarca'l restu de vuelos tanto comerciales como privaos (escueles de pilotos, fotografía aérea, ambulancia aérea, tratamientos agrícoles, estinción de quemes...)

Infraestructures del tresporte aereu[editar | editar la fonte]

Los aeródromos son una parte necesaria pal tresporte aereu. Un aeródromu dexa'l despegue y aterrizaxe de les aeronaves.

Los aeropuertos estremar en dos partes: El llau d'aire (del inglés air-side), qu'inclúi la pista (pa despegue y aterrizaxe), les pistes de carreteru, los hangares y les zones d'aparcamientu de los aviones (zones Apron). El llau de tierra del aeródromu (del inglés land-side) ta dedicáu al pasaxeru, ya inclúi la terminal de pasaxeros, les zones de comerciu, aduanes, servicios, estacionamientos y demás.

Elementos de carga[editar | editar la fonte]

El desenvolvimientu del tresporte multimodal obligó al tresporte aereu a disponer d'equipos qu'amenorguen los tiempos de carga y descarga p'amenorgar el costu. La IATA realizó un esfuerciu de normalización de los elementos de carga y en 1969 publicó'l so programa de «unitización» o agrupación de les mercancíes n'unidaes cimeres de carga, como'l contenedor nel tresporte marítimu.

Los elementos de carga son dispositivos que s'utilicen pa contener o suxetar la carga dientro del avión. Esisten dos tipos d'elementos de carga:

  1. Elemento de suxeción o tie down equipment
  2. Elemento unitarios de carga o unit aponderái devices, ULD.

Per otra parte la unidá de midida utilizada nel tresporte de mercancía per avión ye'l «FTK» (poles iniciales n'inglés de Freight tonne-kilometre) que representa les tonelaes de carga tresportada per quilómetru.

Historia[editar | editar la fonte]

El tresporte aereu ye la forma de tresporte modernu que más rápido se desenvolvió. Anque los pioneros de l'aviación n'Estaos Xuníos, Orville y Wilbur Wright, fixeron el primer vuelu nel aparatu más pesáu que l'aire en Kitty Hawk, Carolina del Norte, en 1903, nun foi hasta dempués de la Primer Guerra Mundial cuando'l tresporte aereu algamó un llugar destacáu en tolos países.

Tres la Segunda Guerra Mundial los tresportistes aéreos comerciales recibieron un mayor impulsu cuando los propulsores de los aviones fixéronse más grandes y eficientes. Una meyora importante tuvo llugar en 1958 cola inauguración, per parte de les llinies aérees britániques y estauxunidenses, del avión a reacción pal tresporte comercial. Amás de los aviones supersónicos, una gran meyora nos viaxes aéreos foi la introducción, en 1970, del Boeing 747, el llamáu reactor Jumbo, que puede treslladar dende 360 hasta más de 500 pasaxeros en vuelos regulares.

N'España tamién tien gran importancia'l de tresporte aereu, tantu pa vuelos nacionales como pa los internacionales. El primeru ye básicu pa les rellaciones ente los territorios insulares de Baleares y Canaries cola Península; amás, les distancies esistentes na Península ente la capital y les ciudaes costeres fixeron rentables los desplazamientos per avión. Les conexones internacionales amontáronse por cuenta de la situación estratéxica de la Península nel mundu, sobremanera nes rellaciones ente Llatinoamérica y los países europeos y al fechu de que sía un gran destín turísticu mundial.

Tamién el tresporte aereu tuvo una gran crecedera nos postreros 40 años en Llatinoamérica. Arxentina, Brasil, Colombia, Méxicu y Venezuela son los países con mayor númberu de quilómetros volaos en llinies aérees regulares. Les grandes ciudaes llatinoamericanes (Ciudá de Méxicu, Buenos Aires, São Paulo y Rio de Janeiro) son el principal puntu d'orixe y destín de la rexón, anque regularmente les sos llinies aérees realicen vuelos escontra Estremu Oriente, Próximu Oriente, Europa, Estaos Xuníos y Canadá. Colombia, en 1919, foi'l primer país que tuvo llinies aérees comerciales.

Primeros aviones[editar | editar la fonte]

Unu de los suaños más vieyos del home foi'l de volar y ye según empecipia una busca constante pa inventar aparatos que-y dexen derromper los aires. Lilienthal, inspirándose nos páxaros, creó un planiador con llinia aerodinámica. Tamién se considera a Leonardo da Vinci precursor de la creación d'aeronaves. Traian Vuia foi un inventor rumanu que diseñó, construyó y llogró faer volar el primer avión autopropulsado más pesáu que l'aire. Los hermanos Wright consiguieren realizar el so primer vuelu'l 17 d'avientu de 1903, trés años primero que Vuia pero emplegaron una catapulta pa llograr el despegue.

Globos aerostáticos[editar | editar la fonte]

En 1700 empezar a esperimentar utilizando globos más llixeros que l'aire y asina s'inventó'l globu aerostáticu. Foi tantu la puxanza de los globos elevaos por hidróxenu que se creó un globu de pasaxeros, pero esti mediu de tresporte na actualidá utilízase como mediu de diversión y el turismu. Foi creáu polos hermanos Joseph y Jacques Montgolfier.

Avión de héliz y helicópteru[editar | editar la fonte]

Surden na Primer Guerra Mundial, pero na Segunda Guerra Mundial algámase'l mayor desenvolvimientu de los aviones propulsados por héliz. Anguaño foi sustituyíu pol avión propulsado con motor de propulsión a esquita.

L'helicópteru algama'l so perfeccionamiento na segunda guerra mundial, agora sirve como eficaz mediu de tresporte y serviciu nes grandes ciudaes por cuenta de que la mayoría d'edificios y hoteles cunten con ellos.

Aeronaves modernes[editar | editar la fonte]

La Industria Aeronáutico, llogró algamar una relevancia importante por cuenta de que fabríquense aviones tan rápidos como la velocidá del soníu, naves esploradores del espaciu, grandes naves pa pasaxeros que dan vuelta al mundu. Ente los aviones de pasaxeros más importantes tán:

El 4 d'ochobre de 1957, Rusia mando'l primer satélite artificial de la Tierra y dende entós l'home buscó la manera de viaxar al espaciu. El 12 d'abril de 1961, alzar dende la plataforma de llanzamientu'l Vostok 1 y tres una hora con 48 minutos tornó dempués de dar la vuelta al mundu con un pasaxeru, Yuri Gagarin.

Asina na actualidá l'home busca inventar naves que la tresporten más allá del nuesu planeta.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Baena, Josep (2002). «Capítulu 7. Tresporte aereu», Tresporte internacional, Primer, Manresa (Barcelona, España): Fundación EMI-Manresa, páx. 52. ISBN 84-86684-17-X.
  2. «Telegrama de Orville Wright (Kitty Hawk, Carolina del Norte) al so padre, nel qu'anuncia cuatro vuelo esitosos, 17 d'avientu de 1903» (17 d'avientu de 1903). Consultáu'l 21 de xunetu de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Anaya Tejero, Julio Juan (2009). El tresporte de mercancíes. (Enfoque loxísticu de la distribución)., Primer, Pozuelo de Alarcón (Madrid, España): ESIC Editorial, páx. 178. ISBN 978-84-7356-612-4.
  • Arán Ilesia, Javier (2003). «Capítulu 2. La comunidá de carga aérea.», Afayar la carga aérea, Primer, Madrid (España): Centru de Documentación y Publicaciones de Aena, páx. 44-67. ISBN 84-95135-77-9.
  • Mira Galiana, Jaime (2001). Centro Intermodal de Loxística, S.A. (Cilsa) ya Institutu de Loxística Iberoamericanu (ILI): La xestión del tresporte. Introducción a la cadena de tresporte. Barcelona (España): Marge Design Editors, S.L., páx. 160. ISBN 84-86684-12-9.