Lepus

De Wikipedia
Lepus
Clasificación científica
Dominiu: Eukaryota
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Subfilu: Vertebrata
Clas: Mammalia
Orde: Lagomorpha
Familia: Leporidae
Xéneru: Lepus
Linnaeus, 1758
Especie tipu
Lepus timidus
Linnaeus, (1758)
Especies
Ver el testu
Sinonimia
  • Aliolagus Ognev, 1929.
  • Boreolagus Barrett-Hamilton, 1911.
  • Chionobates Kaup, 1829.
  • Eulepus Acloque, 1899.
  • Llagos Palmer, 1904.
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Lepus ye un xéneru de mamíferos lagomorfos de la familia Leporidae qu'inclúi más de 30 especies d'animales conocíos vulgarmente como llebres.

Descripción[editar | editar la fonte]

Polo xeneral les llebres son animales de figura estilizada y pates traseres bien desenvueltes pa la carrera. Les oreyes, xeneralmente llargues, varien en llargor d'unes especies a otres, siendo muncho más llargues y amplies naquelles que viven en climes desérticos, como la llebre de California (Lepus californicus), ente que son proporcionalmente más pequeñes y aseméyense a les del coneyu européu nes de climes polares, como la llebre ártica o llebre polar (Lepus arcticus). En toles especies l'oyíu ye un sentíu hiperdesarrollado y probablemente el principal a la de detectar a los eventuales depredadores, anque la vista y l'olfatu tampoco-y van a la zaga. Al mínimu niciu de peligru, l'animal empecipia una frenética carrera que, en delles especies -como la llebre europea (Lepus europaeus)-, inclúi constantes cambeos de sentíu y rodios, coles mires de confundir al agresor.

El llargor y el color del pelo varien en cada especie, pero siempres tienen como oxetivu'l camuflaje. La llebre ártica o llebre polar (Lepus arcticus) varia'l so color cada añu, de pardu en primavera y branu, a gris en seronda y blancu en iviernu.

La so dieta ye dafechu herbívora, bien similar a la de los coneyos.

Bioloxía y ecoloxía[editar | editar la fonte]

Les llebres son solitaries, anque nun los importa n'absolutu la presencia d'otres llebres pela redolada. Tan solo prodúcense engarradielles mientres la dómina de celu (variable según especies), que pueden aportar a hasta ciertu puntu risibles en delles especies. Les llebres europees de sexu masculín apenes comen mientres esti periodu (primavera), y pasen el día lluchando colos sos rivales, cutiéndose coles pates delanteres nuna especie de “boxéu” ritual. N'Inglaterra, el dichu popular Tas más llocu qu'una llebre en marzu tien el so orixe nesta conducta. Les femes que nun apuerten a apariase lluchen, colos pretendientes a los que refuguen, de la mesma manera en qu'estos se desfacer de los sos oponentes.

Lo que toles llebres tienen de mancomún ye'l fechu de parir críes bien precoces y ser especies bien prolífiques. Nacen ente 3 y 8 críes en cada partu, y cada fema pare d'ordinariu más de 4 camaes al añu.

Viven en tolos continentes, sacante n'Oceanía (anque n'Australia fueron introducíes en tiempos recién) y L'Antártida.

Les llebres son cazaes por ensame de mamíferos carnívoros y aves de presa, y son especies cinexétiques pal home en tol mundu. En delles zones, les llebres fueron tresmisores de la tularemia, una enfermedá infeiciosa que tamién afecta a los humanos.

Hábitat[editar | editar la fonte]

Les llebres suelen habitar en zones seques, sobremanera en zones con muncho carba. Viven en llurigues qu'elles mesmes faen, xusto cuando se van a apariar. Suelen faeles de 1 m de fondura, ya inclusive dalgunes facer d'hasta 3 m. Dempués de que la fema cría, dexen la lluriga. Munchos machos camuflen ésta hasta que s'aparien otra vegada, y otros a cencielles dexar o la tapen con tierra.

Especies[editar | editar la fonte]

Los científicos clasificaron mientres enforma tiempu nuna sola especie a munches llebres d'Europa, Asia y África cola denominación de llebre común (Lepus europaeus). Na península ibérica cúntense tres especies distintes: la yá citada nos Pirineos y zones estremeres, la llebre ibérica (Lepus granatensis) nel restu de la península y la llebre de piornal Lepus castroviejoi nos montes de Lleón.

Les llebres d'América del Norte, sicasí, nun tuvieron estos problemes de clasificación confusa, y dende el principiu fueron descrites en numberoses especies distintes.

Les especies del xéneru Lepus son les siguientes:

Les llebres nel folclor[editar | editar la fonte]

Ilustración de la fábula india La llebre y l'elefante, incluyida nel Kalîla y Dimma.

Nel folclor européu, la llebre ye'l paradigma de la velocidá. Esto nun ye d'estrañar si tenemos en cuenta que ye'l mamíferu montés más rápidu d'esi continente. La fábula d'Esopo alrodiu de la llebre y la tortúa demuestra qu'esta idea yá yera d'usu común na Antigüedá. Nesti rellatu, la tortúa reta a la llebre diciéndo-y que puede ganar una carrera contra ella, y la llebre acepta encantada sabiendo de la lentitú de la tortúa; nel intre la llebre sáca-y una enorme distancia de ventaya a la tortúa, pero entós confíase y toma un pigazu, avagando la tortúa p'adelantrala y llegar a la meta.

N'África, la llebre tamién protagoniza rellatos populares nos que la velocidá ye una de les sos cualidaes, pero non tan importante como l'astucia. Nestos rellatos, la llebre ye unu de los animales que más intelixencia recibió mientres la Creación y se vale d'ella pa engañar y sacar lo que quier a otros animales, peor dotaos, como la gacela, el antílope o inclusive'l rei de los animales”, el lleón. Inclusive se dexa toma-y el pelo a los humanos en delles ocasiones. La llebre namái ye engañada, por tanto, por animales más astutos qu'ella según el folclor africanu, como son la tortúa y el melandru. Nun rellatu similar al de Esopo, la tortúa tamién reta a una carrera a la llebre, pero nun llega a correr, sinón qu'asitia na meta a un pariente so (xeneralmente la so esposa o'l so hermanu), al que la llebre confunde col so oponente.

Una llebre nun billete de 1 rublu bielorrusu, 1992.

Por cuenta de la célebre velocidá de les llebres, y por ser señuelo tradicional nes carreres de galgos, na fala coloquial d'Arxentina y Uruguái la frase “correr la llebre” (o “correr la coneya”) y “galguear” signifiquen «pasar fame».

Na India esisten tamién rellatos sobre l'astucia de la llebre. Nel cuentu La llebre y l'elefante, una llebre de gran tamañu se vale de los humanos pa demostra-y a un nuevu elefante qu'ella ye más grande qu'él, a pesar de que namái-y llega a la rodía.

Les hestories sobre l'astucia de la llebre pasaron a América cola llegada masiva d'esclavos negros mientres el periodu colonial, ya influyeron de la mesma nel folclor popular d'Estaos Xuníos. L'aspeutu del famosu Bugs Bunny ta basáu, en realidá, nes llebres americanes, y non nos coneyos.

Per otru llau, les llebres tamién tienen el so buecu na Astronomía tradicional. Nel so honor esiste una constelación llamada Lepus y en dellos países asiáticos, como India o Xapón, dase'l nome de llebre a dalgunos de los mares de la Lluna.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]