Hugo Grotius

De Wikipedia
(Redirixío dende Hugo Grocio)
Hugo Grotius
Pensionary (en) Traducir

1613 - 1618
embaxador

Vida
Nacimientu Delft[1]10 d'abril de 1583[2]
Nacionalidá Provincies Xuníes de los Países Baxos
Muerte Rostock[1]28 d'agostu de 1645[2] (62 años)
Sepultura Nieuwe Kerk
Familia
Padre Jan Cornets de Groot
Madre Aeltje van Overschie
Casáu con Maria van Reigersberch (es) Traducir (1608 – )[3]
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá de Leiden
Llingües falaes llatín[2]
neerlandés[5]
Alumnu de Jacob Lasson
Oficiu poeta, dramaturgu, abogáu internacional, políticu, diplomáticu, historiador, filósofu, teólogu, abogáu, profesor universitariu, escritor, filósofu del derechu, estudós xurídicoxurista
Llugares de trabayu París y L'Haya
Creencies
Relixón arminianismo (es) Traducir
Remonstrantes (es) Traducir[3]
Cambiar los datos en Wikidata

Hugo Grotius (10 d'abril de 1583Delft – 28 d'agostu de 1645Rostock), tamién conocíu como Hugo de Groot o Huig de Groot, foi un xurista, escritor y poeta neerlandés.

Estudios[editar | editar la fonte]

Foi unu neñu maravía: a los 9 años conocía la poética y faía versos calidable; empezó los estudios de Derechu a los 11 años en Leiden (Holanda) en 1594 y graduóse cuatro años más tarde en Orleans (Francia) en Xurisprudencia y Filosofía, aprobando amás los cursos d'Astroloxía, Matemátiques y Teoloxía.

Obra[editar | editar la fonte]

Annotationes ad Vetus Testamentum, 1732

Hugo Grotius ye'l gran defensor del Estáu absolutu. Inaugura una nueva corriente sobre'l Derechu natural, el iusnaturalismo inmanentista. Pa él l'home ye social por naturaleza, polo que les normes de convivencia qu'hai na sociedá son naturales ya inherentes al ser humanu, y constitúin oxetu de derechu positivu. Estes normes, pol fechu de ser naturales, nin pueden camudase, nin pueden aldericase. Propón el pasaxe d'un derechu metafísicu, a unu racional en "de iure belli ac pacis".

Como l'home ye social, Grotius sostién que tienen d'esistir valores mínimos ya indiscutibles, non por mera convención. La sociedá tien de buscar esos principios inmutables pa caltener l'orde. Dichos principios basaos na naturaleza racional y social del home son instauraos por Dios, y nin este podría camudalos. D'estos primeros principios pueden dise deduciendo los demás matemáticamente. Les lleis van ser xustes si deducir d'estos principios astractos.

La sociedá ye pa él l'asociación perfecta d'homes llibres pa protexer los sos derechos y por común utilidá.

El Derechu natural y les normes llegales del Estáu precisen d'un soberanu fuerte que garantice la espansión comercial, l'orde y la paz. Considérase-y como unu de los fundadores del Derechu internacional, xunto con Francisco de Vitoria.

Na monarquía absoluta'l rei ta suxetu a les sos propies lleis. Yá que ye monarca por derechu divín, les sos lleis son xustes, y toos, inclusive él, tienen d'obedeceles. Pero tamién hai un Derechu natural que nun se puede saltar. L'autoridá del rei, en munchos casos, ta llindada poles Cortes que tienen que votar los impuestos, colo que'l rei depende d'elles pa consiguir recursos. Un casu particular ye'l d'Inglaterra, qu'a pesar del absolutismu de los Tudor y de ser el rei quien dicta les lleis, estes solo entren a valir cuando les vota'l Parllamentu.

Nel sieglu XVI política y relixón tán íntimamente amestaes, non solo porque tea en disputa la soberanía del papa y la del rei o l'emperador, sinón porque'l rei decide cuál ye la relixón de los sos súbditos. Les distintes formes de concebir la relixón impliquen distintes concepciones del poder.

Na so obra "Sobre la guerra y la paz" dexa de llau'l conceutu de guerra xusta ya introduz unu nuevu, el non discriminatoriu de guerres "con independencia de xusticia de la causa". Sostién que nel derechu internacional nun esisten bonos y malos, son toos iguales. D'ende'l "iustus hostis" que considera que'l rival ye tan xusto como yo, yá que tien los mesmos derechos. Desenvuelve'l "Ius in bellu", o derechu na guerra, qu'establez ciertes regles que parten del conceutu d'humanidá.

Sentó una de les bases más importantes del derechu de xentes, na so obra "el mar llibre". Desenvolvió la so teoría estremando ente mar próximu (da-y ciertos derechos al Estáu) y mar oceánicu, que ye totalmente llibre. Sostién que tien d'haber llibre comunicación y navegación, yá que el mar nun ye propiedá de naide.

El tratáu de Grotius, Del Derechu de la Guerra y de la Paz

Ye por demás estensu, refechu na so tema, llaráu d'exemplos históricos y de cites erudites, de tal manera que nun podríamos faer equí un resume de tolos sos planteamientos y principios que fixera xusticia a la so riqueza analítico y conceptual; polo cual, de primeres, vamos llindanos a treslladar l'esquema que'l mesmu autor fai de la so obra; y depués, a esponer dalgunos de los sos principios filosóficos relativos a la guerra. Grotius nos “Prolegómenos” de la so obra diz:

❖ El primer llibru esaminamos la cuestión xeneral del orixe del derechu; si hai dalguna guerra xusta; dempués, pa conocer la diferencia de la guerra pública y la privada, tuvimos qu'esplicar el valor mesmu de l'autoridá suprema, qué pueblos la tienen, qué reis completa, cuálos en parte, cuálos col derechu d'ayenar, cuál tener d'otra manera; dempués hubo de tratar sobre los deberes de los súbditos, para colos superiores”.

❖ El llibru segundu, yá que tomu a la so carga esponer toles causes, poles que puede aniciase la guerra, desendolca largamente, qué coses sían comunes, cuálos propies, qué derechos tienen unes persones sobre les otres, qué obligación naza del dominiu, cuál seya la norma de l'asociación de reis, qué produz el pactu o'l contratu, qué fuercia ya interpretación tienen les aliances, cuál el xuramentu yá quitáu yá públicu, que se debe pol dañu causáu, cuál he de ser la honradez de los legaos, cuál el derechu de soterrar a los muertos y cuál ye la naturaleza de les penes.”

❖ El tercer llibru, que tien por oxetu propiu y peculiar, lo que ye lícitu na guerra, dempués d'estremar lo que se practica impunemente, o tamién lo que pueblos estraños dar por lícitu, de lo qu'escarez de falta, vien a les clases de paz y a tolos convenios”

H. Grotius, Del Derechu de la Guerra y de la Paz, tomu I, p. 25-26).

❖ Principios del tercer llibru:

➢ Sobre los derechos que se tener: “Les coses que son necesaries a la fin del derechu, tenemos derechu a elles”, porque derechu “significa la facultá d'obrar con solo'l respetu de la sociedá”. Asina, tiense derechu a defendese del que nos ataca; a invadir temporalmente la propiedá ayena que significa un peligru pa nós; y a arrampuñar a otru lo que seya de la mio propiedá y haber tomáu.

➢ Avera del derechu a defendese de los nuesos atacantes y de los sos cómplices: “El nuesu derechu (a defendenos) nun s'hai de considerar por solo'l principiu de la guerra, sinón tamién poles causes subsiguientes…”. Asina, ye lícitu defendese de los que se xunen a otru p'atacanos y pola so propia voluntá. Y los que s'entemecen en guerra inxusta, obligar a desquitar los daños y gastos, porque faen dañu culpablemente.

➢ Sobre los derechos qu'apuerten de los nuesos actos de resarcimiento: “A dereches d'obrar siguen munches coses indireutamente y fora del propósitu del axente, a lo cual de so nun habría derechu”. Pero, añade Grotius, “pa consiguir lo nueso, si nun puede tomase esautamente cuanto nos debe, tenemos derechu a tomar más, pero cola obligación de restituyir aquello en qu'entepasemos”.

➢ Con al respective de los combatientes y los sos collaboradores, alvierte que ye lícitu lluchar contra aquellos qu'apurren coses necesaries pal dañu, como asocede coles armes, pero solu por muncha necesidá contra aquellos qu'apurren al enemigu “coses que sirven pal placer”, y otres como “el dineru, la cebera, les naves…” y otres similares.

➢ Con rellación al impautu del conflictu y l'usu d'estrataxemes nel mesmu: “Polo que se refier a la manera d'obrar, la violencia y el terror son bien propios de les guerres”, pero con respectu al dolo y a la mentira en situaciones de guerra Grotius fai delles estenses observaciones que pueden resumise de la siguiente manera: el dolo y la mentira na guerra puede incluyir los engaños,fraudes y coses asemeyaes. Pero, el dolo en cuantes que pue ser simulación nos actos o mentira nes pallabres que se dicen y los signos convencionales que s'usen, almitir nunos casos y n'otros non. Asina, defender les coses propiu y ayenu nun ye dolo malu, y por ello ye lícitu despintar o azorronar delles coses delantre d'otros. Entós, ye lícitu mentir al enemigu en dalgunos de les situaciones que se presenten na guerra. Pero nun ye lícitu'l dolo y la mentira naquelles coses que se refieren a los xuramentos, a les promeses y a los trataos ente naciones y fuercies combatientes (toles cites d'esti segmentu vienen de H. Grotius, Del Derechu de la Guerra y de la Paz, tomu III, p. 268-302)

Xurista[editar | editar la fonte]

En 1599 empezó a exercer de xurista en L'Haya. En 1609 publicó de forma anónima Mare liberum, curtiu tratáu onde afirmaba que'l mar nun yera propiedá de naide, sinón territoriu internacional que toles naciones yeren llibres d'aprovechar, tesis a la que s'opunxo l'inglés John Selden, en Mare clausum. La disputa sobre la propiedá o nacionalidá de les agües teníen una fonderada económica, yá que afectaba al comerciu internacional. Mare liberum ye parte d'una obra mayor, De iure praedae, inédita hasta 1868. En 1613 formó parte d'una misión diplomática a Inglaterra.

Discutiniu[editar | editar la fonte]

Intervieno na vida pública, participando tantu nos alderiques relixosos de la Universidá de Leiden ente los teólogos protestantes Gomarus (calvinista) y Arminio, como tamién nos conflictos políticos ente monárquicos y republicanos. Como resultáu d'estos discutinios relixosu-polítiques acabó finalmente na cárcel en 1618 y foi condergáu a cadena perpetua y confiscados tolos sos bienes polos calvinistes monárquicos. Pena similar sufrió'l predicador Jan Uytenbogaert; en 1635, unos versos compuestos por Grotius fueron incluyíos nuna semeya so grabáu por Rembrandt.

Los años que tuvo en prisión dedicóse a lleer con intensidá. Fugar a París en 1621 con ayuda de la so esposa María van Reigersberg. Protexíu por Nicolás Peiresk, llogró una pensión amenorgada que completaba col so trabayu como escritor.

Derechu y diplomacia[editar | editar la fonte]

El so llibru De iure belli ac pacis (1625) foi'l primer tratáu sistemáticu sobre'l derechu internacional, que les sos bases yá fueren sentaes por Francisco de Vitoria, al que cita abondosamente. Tresmitió y espublizó per Europa les idees de la Escuela de Salamanca. En De iure belli ac pacis tamién s'analicen conceutos como la guerra xusta, ya instituciones de derechu priváu tales como contratos, ventes o rellaciones familiares (tou ello tratáu polos salmantinos). Intentó establecer un sistema que dexara a los gobiernos axustar ente sigo dientro d'un marcu xurídicu.

Tornó a los Países Baxos en 1631, pero tuvo que fuxir de nuevu al añu siguiente y foi abellugase a Hamburgu. Por aciu d'un altu diplomáticu suecu volvió a París como embaxador de Suecia mientres el reináu de Cristina de Suecia, cargu qu'exerció hasta 1644. Morrió en Rostock mientres un viaxe a Suecia.

Derechu natural[editar | editar la fonte]

Al igual que Francisco Suárez, afirma que'l derechu internacional provién del derechu natural y del derechu de xentes. El derechu internacional ye independiente de la teoloxía o de la esistencia de Dios, ye más, inclusive sostuvo la noción que'l derechu natural ye inmutable, nin entá Dios poder camudar, esto implica que nes rellaciones internacionales nun puede estremase ente naciones cristianes ya infieles. Pa Hugo Grotius el Derechu de Xentes ye'l dictáu de la recta razón y esistiría anque Dios nun esistiera.[6]

Obres principales[editar | editar la fonte]

Batavi Syntagma Arateorum

La Biblioteca del Palaciu de la Paz, en L'Haya, tien la "Coleición Grotius", que contién un gran númberu de llibros escritos por o sobre Hugo Grotius. La coleición empecipióse gracies a la donación fecha pol poeta holandés Martinus Nijhoff de 55 ediciones de la obra De iure belli ac pacis libri tres.

  • Adamus exul (L'exiliu d'Adán), una traxedia teatral - publicáu en L'Haya, 1601
  • De republica emendanda (Sobre la miedra de la república [holandesa]), un manuscritu de 1601 - publicáu en L'Haya, 1984
  • Parallelon rerumpublicarum (Repúbliques paraleles), una comparanza de constituciones manuscrita ente 1601-02 - publicáu en Haarlem, 1801-03
  • De Indis (Sobre les Indies), manuscritu 1604-05 - publicáu en 1868 como De Jure Praedae (Sobre'l derechu de captura)
  • Christus patiens (La pasión de Cristu), una traxedia teatral - publicáu en Leiden, 1608
  • Mare Liberum (Mares llibres), estrayíu del capítulu XII de la obra De Indis - publicáu en Leiden, 1609
  • De antiquitate reipublicae Batavicae (Sobre l'antigüedá de la República Bátava) - publicáu en Leiden, 1610
  • Meletius (Melecio), una obra teatral manuscrita en 1611 - publicáu en Leiden, 1988
  • Annales et Historiae de rebus Belgicus (Añales y Historia de Bélxica), manuscritu de 1612 sobre les guerres de los Países Baxos - publicáu n'Ámsterdam, 1657
  • Ordinum Hollandiae ac Westfrisiae pietas (La Piedá de los Estaos d'Holanda y Frisia Occidental) - publicáu en Leiden, 1613
  • D'imperiu summarum potestatum circa sacra (Sobre'l poder de los soberanos en materia d'asuntos relixosos), manuscritu de 1614-17 - publicáu en París, 1647
  • De satisfactione Christi adversus Faustum Socinum (Pal prestu de Cristu en contra de [les doctrines de] Fausto Socino) - publicáu en Leiden, 1617
  • Inleydinge tot de Hollantsche rechtsgeleertheit (Introducción a la xurisprudencia holandesa), escritu en Loevenstein - publicáu en L'Haya, 1631
  • Bewijs van den waaren godsdienst (La prueba de la verdadera relixón), poema didácticu - Rotterdam, 1622
  • Apologeticus (Apologético), onde se defende de les aiciones que lu conducieron a prisión - París, 1622
  • De iure belli ac pacis (Sobre'l derechu de guerra y de paz) - París, 1625 (segunda edición n'Ámsterdam, 1631)
  • De veritate religionis Christianae (Sobre la verdá de la relixón cristiana) - París, 1627
  • Sofompaneas ("Salvador del mundu", apellativu que recibió José del faraón d'Exiptu), traxedia teatral - Ámsterdam, 1635
  • De origine gentium Americanarum dissertatio (Disertación sobre l'orixe de los pueblos d'América) - París, 1642
  • Via ad pacem ecclesiasticam (El camín escontra la paz relixosa) - París, 1642
  • Annotationes in Vetus Testamentum (Comentarios sobre l'Antiguu Testamentu) - Ámsterdam, 1644
  • Annotationes in Novum Testamentum (Comentarios sobre'l Nuevu Testamentu) - Ámsterdam y París, 1641 y 1650
  • De fato (Sobre'l destín) - París, 1648

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • De la Reza, Germán A.: La invención de la paz. De la República cristiana del duque de Sully a la Sociedá de naciones de Simón Bolívar, Sieglu XXI Editores, Méxicu, 2009, ISBN 9786070300546.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Hugo de Groot». Biografisch Portaal. Consultáu'l 14 ochobre 2017.
  2. 2,0 2,1 2,2 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. 3,0 3,1 «ECARTICO» (inglés). Consultáu'l 2 ochobre 2023.
  4. Afirmao en: Genealogics. Autor: Leo van de Pas. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2003.
  5. Identificador CONOR.SI: 74425955. Afirmao en: CONOR.SI.
  6. Latorre, Ángel. Introducción a dereches. (2002), Ariel, Barcelona; páx. 131 https://books.google.com/books?id=irXpZQBec-EC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]