Gran Purga

De Wikipedia
Cartelu propagandísticu d'un grupu opositor ucraín que circuló na República Socialista Soviética d'Ucraína qu'amosaba los horrores de los comunistes mientres la gran purga.

La Gran Purga (en rusu: Большая чистка, treslliteráu como Bolshaya chistka o académicamente como Bol'šfolia čistka), anque más comúnmente conocida na Rusia actual como Gran terror (Большой террор, Bolshói terror o Bol'šój terror) o más específicamente como ежовщина (yezhóvshchina o ježóvščina, "fenómenu o yera de Yezhov") foi'l nome dau a la serie de campañes de represión y persecución polítiques llevaes a cabu na Xunión Soviética nel final de la década de 1930. Cientos de miles de miembros del Partíu Comunista Soviéticu, socialistes, anarquistes y opositores fueron escorríos o xixilaos pola policía; amás, llevar a cabo juicio públicos, unvióse a cientos de miles a campu de concentración gulags y otros fueron executaos.

La campaña de represión desamarrada na Xunión Soviética foi crucial pa consolidar nel poder a Josif Stalin. Magar los soviéticos xustificaron darréu esta cruenta midida, argumentando que se llimpió'l camín d'elementos sabotiadores» o disidentes pa la futura guerra cola Alemaña Nazi, una gran cantidá de les víctimes yeren miembros del Partíu Comunista y líder de les Fuercies Armaes. Otros sectores de la sociedá que sufrieron la persecución fueron los profesionales, los kuláks (llabradores burgueses) y les minoríes, que fueron vistes como una potencial «quinta columna». La gran mayoría d'estes detenciones fueron llevaes a cabu pol Comisariado del Pueblu p'asuntos internos, tamién conocíu como'l NKVD.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Carta de Beria al Politburó Resolvimientu de Stalin Resolvimientu del Politburó
Izda.: Carta de Lavrenti Beria de xineru de 1940 a Josif Stalin na que solicita'l so permisu pa executar a 346 "enemigos del pueblu".
Centru: Llista de presos a executar. Firma de Stalin: За (conforme). Sol númberu 12 figura'l nome d'Isaak Bábel.
Dcha.: Resolvimientu del Politburó roblada por Stalin.

Antes de la Gran Purga, el términu «purga» yera utilizáu pa espresar la espulsión masiva de miembros del Partíu Comunista de la Xunión Soviética (PCUS), la purga más grande d'esti tipu asocediera en 1933 con 400.000 persones espulsaes. Ente 1936 y 1956 al términu añadióse-y non solo la espulsión sinón l'arrestu, el cautiverio, la deportación y en dellos casos la execución.

La Gran Purga empecipiar pola intención de la mayoría de los miembros del Politburó d'esaniciar toa posible fonte d'oposición a la transición del socialismu al comunismu. D'esta manera, asegurábense que tolos miembros del partíu siguiríen les órdenes emanadas del centru. Tamién esaniciaron a posibles grupos subversivos como los kuláks, miembros d'otros partíos, oficiales de la dómina zarista y finlandeses.

Procesos de Moscú[editar | editar la fonte]

Ente 1936 y 1938 llevar a cabu trés xuicios en Moscú onde fueron xulgaos ex-miembros del Partíu Comunista, que fueron acusaos de conspirar coles naciones occidentales p'asesinar a Stalin y a otros líderes soviéticos, según para desintegrar la Xunión Soviética y restaurar el capitalismu en Rusia. Andréi Vyshinski exerció de fiscal del estáu nos trés xuicios.

Nel primer xuiciu, lleváu a cabu n'agostu de 1936, fueron acusaos 16 presuntos miembros del llamáu «Centru Terrorista Trotsky-Zinóviev», que los sos supuestos líderes yeren Grigori Zinóviev y Lev Kámenev, dos prominentes miembros del Partíu. Estos fueron acusaos d'entamar l'asesinatu de Serguéi Kírov, según el de Stalin. Dempués de pasar 10 meses nos cuartones de la policía secreta, onde se realizaron simulacros de xuiciu, finalmente fueron xulgaos públicamente, onde estos «confesaron». Toos fueron sentenciaos a muerte y executaos.

En xineru de 1937, llevar a cabu'l segundu xuiciu en Moscú, onde fueron xulgaos diecisiete miembros del Partíu, de menor rangu que los del xuiciu anterior, ente los xulgaos atopábense Karl Rádek, Yuri Piatakov y Grigori Sokólnikov.[1] Trelce fueron sentenciaos a muerte y fueron fusilaos, ente que'l restu fueron unviaos al Gulag, onde nun sobrevivieron enforma tiempu.

Stalin, Rýkov, Zinóviev y Bujarin. 20 de setiembre de 1924.

Nel tercer xuiciu, lleváu a cabu en marzu de 1938, fueron xulgaes 21 persones, acusaes de pertenecer a un supuestu bloque de «derechiegos y trosquistes» supuestamente lideráu por Nikolái Bujarin, antigua cabeza del Comintern, l'ex-primer ministru Alekséi Rýkov, Christian Rakovski, Nikolái Krestinski y Génrij Yagoda, irónicamente Yagoda tuvo al cargu de les detenciones al entamu de la Gran Purga. Toos fueron atopaos culpables y fueron executaos. (Vease Xuiciu de los Ventiún).

Tamién se desenvolvió un xuiciu militar secretu en xunu de 1937, onde dellos xenerales del Exércitu Coloráu, como Mijaíl Tujachevsky, fueron sentenciaos y executaos.

Magar tolos acusaos confesaron los sos supuestos «crímenes», tres la disolución de la URSS en 1991 foi reconocíu que los métodos utilizaos pa llograr eses confesiones» consistíen en cutir a los acusaos diariamente, nun dexalos dormir y caltenelos de pies y ensin comida mientres díes y amenacialos con arrestar y executar a les sos families. D'esta manera provocaba'l colapsu nerviosu del acusáu, que finalmente vencía.

Por casu, sábese que'l fíu adolescente de Lev Kámenev foi arrestáu y acusáu de terrorismu coles mires de primilo a confesar. N'otros casos, a militantes endurecíos na persecución zarista (y pocu impresionables cola tortura) convencióse-yos d'aceptar la humillante confesión pública aportunando qu'esti pasu yera necesariu por que la URSS subsistiera y que la nueva situación obligába-yos a aceptar la dictadura de Stalin como "un mal necesariu" al cual tendríen de sometese pol bien del comunismu; estos acusaos, sicasí, tamién yeren executaos invariablemente dempués de la so confesión pública.

Pela so parte, Zinóviev y Kámenev demandaron una garantía de parte del Politburó, de que si «confesaben», la so vida y la de los sos familiares sería respetada. Nuna xunta con Stalin, Kliment Voroshílov y Yezhov, estes garantíes fuéron-yos daes. Sicasí, Stalin rompió la so promesa, yá que non solo mandó executar a los acusaos, sinón que dellos familiares de los mesmos tamién fueron fusilaos. Nikolái Bujarin tamién «confesó» solicitando garantíes, esta vegada solo pa la so familia. Magar nengún familiar so foi executáu, la so esposa Anna Lárina foi unviada a un campu de trabayu, anque sobrevivió y escribió les memories d'ella y del so maríu.

En mayu de 1937, establecer n'Estaos Xuníos la Comisión d'Investigación de los cargos fechos contra León Trotsky nos Xuicios de Moscú, tamién conocida como la Comisión Dewey», presidida por John Dewey, que'l so oxetivu yera'l de llimpiar el nome de Trotsky. Anque dicha comisión enxamás foi imparcial, llevó detalles a la lluz público que demostraben que dellos cargos de los Xuicios de Moscú nun podíen ser verdaderos. Por casu, Georgi Piatakov testificara que n'avientu de 1935 viaxara a Oslu pa «recibir instrucciones terroristes» de Trotsky. La Comisión Dewey demostró qu'esi viaxe nunca tuvo llugar. Otru acusáu, Iván Smirnov, «confesó» participar nel asesinatu de Serguéi Kírov, pero depués demostróse que nesa fecha'l mesmu Smirnov llevaba un añu en prisión ya incomunicáu.

La Comisión Dewey publicó los sos afayos nun llibru de 422 páxines tituláu Inocente. Les sos conclusiones declaraben inocentes a tolos condergaos nos Xuicios de Moscú. Nel so sumariu, la Comisión escribió: «Ensin evidencia estrínseca, la Comisión atopa:

  • Que la conducta de los Xuicios de Moscú foi de tal manera que cualquier persona ensin prexuicios queda convencida que nun s'intentó conocer la verdá.
  • Qu'ente que les confesiones tienen de tomase cola más seria considerancia, la confesiones contienen imposibilidaes que convencen a la Comisión de la so falsedá, ensin importar los medios so les que se llograron.
  • Que Trotsky nunca instruyó a nengún de los acusaos nos Xuicios de Moscú pa entablar alcuerdos con potencies estranxeres en perxuiciu de la Xunión Soviética [y] que Trotsky nunca encamentó, entamó, o intentó la restauración del capitalismu en dichu país».

La Comisión conclúi: «Atopamos que los Xuicios de Moscú fueron montaxes». Sicasí, l'embaxador de EE. XX. en Moscú J.Y. Davies afirmó que los xuicios yeren dafechu llegales y los cargos yeren reales.

Purga del exércitu[editar | editar la fonte]

La purga del Exércitu Coloráu empecipiar cola apaición de documentos que evidenciaban la esistencia de correspondencia ente'l Mariscal Mijaíl Tujachevski y miembros del OKW (Oberkommando der Wehrmacht, Altu Mandu de la Wehrmacht), l'Altu Mandu alemán. Anguaño remanar la hipótesis de que dichos documentos fueron falsificados por orde de Reinhard Heydrich. Dichos documentos falsos llegaríen a manes soviétiques al traviés d'Edvard Beneš, presidente de Checoslovaquia.

Sicasí, nel momentu que los documentos supuestamente se falsificaron, dos miembros del grupu de Tujachevski yá taben presos, lo que debilita un pocu la hipótesis de la correspondencia, restándo-y llexitimidá a la purga. Amás, nos xuicios, les cartes nun fueron utilizaes como evidencia, sinón les confesiones de los militares. En total, 3 de los 5 mariscales, 13 de los 15 comandantes d'exércitos, 8 de los 9 almirantes, 50 de los 57 xenerales de los cuerpos d'exércitu, 154 de los 186 xenerales de división, tolos comisarios del exércitu y 25 de los 28 comisarios de los cuerpos d'exércitu, de la Xunión Soviética fueron xulgaos y condergaos. Esta purga dientro del Exércitu Coloráu, esanició a comandantes con esperiencia siendo reemplazaos por oficiales lleales políticamente pero de capacidá militar dudosa. L'exércitu quedó desorganizado dafechu y, según los analistes, Hitler tomó nota d'esta aparente debilidá organizativa soviética a la de trazar los sos planes pa la Operación Barbarossa, la invasión alemana de Rusia de 1941.

El exoficial d'intelixencia soviéticu Víktor Suvórov escribió en La Llimpieza que l'impautu de la Gran Purga nel exércitu nun foi tan grave como la propaganda soviética facer ver. Aseguraba que solo un terciu de les víctimes yeren oficiales militares, l'otru terciu yeren comisarios políticos y el terciu restante yeren axentes de la NKVD con rangos militares. Da por casu el casu del Ministru d'Asuntos Navales, Mijaíl Frinovski, que llevaba'l rangu militar de Comandante d'Exércitu de Primer Rangu, anque nunca había emprestáu serviciu militar.

La purga nel Politburó[editar | editar la fonte]

Resolvimientu del Politburó roblada por Stalin, onde s'ordenar la execución de 346 "purgados". Fechada'l 17 de xineru de 1940.

Mientres la Gran Purga, fueron executaos casi tolos bolxeviques que tuvieren una función importante na Revolución d'ochobre o nel gobiernu de Lenin. De los seis miembros del Politburó orixinal, solo Stalin sobrevivió, cuatro fueron executaos y Trotsky foi asesináu nel so exiliu en Méxicu en 1940. De los seis miembros del Politburó de Lenin, cuatro fueron executaos, Mijaíl Tomsky suicidóse, ente que Stalin, Mólotov y Mijaíl Kalinin siguieron viviendo. De los 1.966 delegaos del XVII Congresu del Partíu Comunista celebráu en 1934, 1.108 fueron arrestaos y casi toos morrieron executaos o en prisión, en sufriendo dientro'l tratu brutal habitual.

Purga nel Komintern[editar | editar la fonte]

Otru grupu que foi oxetu prioritariu de la represión estalinista foi'l constituyíu polos numberosos dirixentes y simples miembros de partíos comunistes estranxeros abellugaos na URSS, según los cuadros del Komintern (la Internacional comunista). Dirixentes como l'húngaru Béla Kun (famosu poles otomíes que cometió en Crimea mientres la Guerra Civil rusa), el yugoslavu Milan Gorkić o l'alemán Heinz Neumann fueron executaos ensin xuiciu en compañía de miles de collacios anónimos, la mayoría de los cualos sumieron ensin dexar rastru. Stalin llegó al estremu de convocar en Moscú, con cualquier sida, a militantes que moraben nel estranxeru, al envís d'arrestalos al so regresu y, darréu, executalos. Esta táctica foi utilizada igualmente pa purgar a los miembros del NKVD que pertenecíen a la so seición esterior (los servicios d'espionaxe), y que, lóxicamente, emprestaben serviciu (tantu con cobertoria llegal de tipu diplomáticu o periodísticu como aquellos llamaos illegales) nos países onde desenvolvíen la so actividá d'espionaxe. Polo que, naquellos tiempos, de normal una orde de regresu a la patria yera l'antoxana de la muerte. Los que, desobedeciendo les órdenes recibíes, decidieron aguantase a allegar voluntariamente al mataderu fueron escorríos con saña por escuadrones especiales d'asesinos del NKVD especialmente encargaos d'executar nel estranxeru a esti desertores, misión que de normal remataben con ésitu, siendo ayudaos nestes aiciones polos aparatos locales del Partíu Comunista del país onde s'abelugara'l traidor escorríu.

Purga de refuxaos[editar | editar la fonte]

Prisioneres de distintes nacionalidaes ya ideoloxíes apurríes a l'Alemaña Nazi.

En 1939 les autoridaes soviétiques apurrieron a la Gestapo nazi a aquellos refuxaos comunistes alemanes, polacos y húngaros que buscaren abellugu na Xunión Soviética. Esta entrega foi un resultáu colateral del pactu de non agresión nazi-soviéticu, según la invasión alemana de Polonia, la invasión soviética de Polonia, la ocupación soviética de los países bálticos, de la Besarabia y norte de Bucovina y l'ataque a Finlandia pola URSS y supunxo, pa les sos víctimes, pasar del feroz sistema represivu de la NKVD y les redes de capos del "Gulag" (los apurríos yeren los sobrevivientes ensin executar de les purgues del Komintern, en munchos casos familiares de dirixentes yá fusilaos) a los campos de concentración nazis empobinaos poles SS, onde la mayoría d'ellos terminaron siendo executaos o víctimes de les espantibles condiciones de vida reinantes nos mesmos. La militante comunista alemana Margarette Buber-Neumann, sobreviviente d'esti procesu, rellata nun llibru de memories les sos estremecedores esperiencies como prisionera nos campos de concentración de dambes dictadures.

Cayida de Yezhov[editar | editar la fonte]

En 1938, Stalin y la so camarilla yá se dieren cuenta de que les purgues taben desafranaes. Yezhov foi sustituyíu del so puestu como xefe de la NKVD, anque siguió siendo Comisariu de l'Agua y Tresporte. El nuevu xefe de la NKVD foi Lavrenti Beria, paisanu de Stalin, y darréu empecipió una purga dientro del NKVD, siendo sustituyíos de los sos cargos los homes d'enfotu del so antecesor. El mesmu Yezhov y la gran mayoría de les sos más cercanos collaboradores, toos altos oficiales del NKVD, fueron de la mesma executaos antes d'acabar l'añu. El 17 de payares d'esi mesmu añu, el Sovmin y el Comité Central del PCUS de la Xunión Soviética emitieron un decretu, que foi robláu por Beria, que punxo fin a les persecuciones masives. Sicasí, les persecuciones a pequeña escala nun se detuvieron hasta la muerte de Stalin en 1953.

Reaición internacional[editar | editar la fonte]

Magar la persecución de los altos líderes soviéticos atopó enforma ecu na propaganda soviética, la purga na población civil foi escondida a la prensa nacional y estranxera. Nel Occidente empezar a conocer la verdadera estensión de la Gran Purga cuando ex-prisioneros de los gulags llograron escapar escontra estos países. Sicasí, en munchos casos, los movimientos comunistes d'estes naciones intentaron callar estos testimonios.

Nel llibru El gran terror, de Robert Conquest, anticomunista convencíu, afírmase qu'intelectuales comunistes de la talla de Jean-Paul Sartre negaron de cutio la esistencia de la Gran Purga, una y bones la reconocencia d'esta persecución na Xunión Soviética amurniaría a los comunistes franceses. Tamién se critica l'actuación de los escritores del New York Times de la dómina, incluyendo al ganador del Pulitzer Walter Durant, que al igual que Sartre negó o ignoró la esistencia de la Gran Purga, inclusive cuando la esistencia de los campos de trabayu soviéticos yá fuera comprobada. La reformadora social Beatrice Webb y el so maríu Sidney cuntar ente los negadores de les purgues estalinistes. Per otru llau, unu de los mayores críticos de la Gran Purga foi'l diariu Manchester Guardian, a pesar del so enclín izquierdista.

Magar dientro de los círculos socialista y comunista de los Estaos Xuníos siempres esistió la dulda alrodiu de la esistencia de la Gran Purga, tres la muerte de Stalin, la publicación del «Discursu secretu» de Nikita Khrushchov y la llegada del Macarthismo —tamién conocíu como «caza de bruxes— al país norteamericanu, obligó a cientos d'intelectuales europeos y estauxunidenses a desligarse del comunismu soviéticu, magar siguieron sofitando esta ideoloxía.

Cantidá o númberu de víctimes[editar | editar la fonte]

Arrestos y condenes de la policía secreta (OGPU, NKVD), 1930–1939[2]
Añu Arrestos Condergaos Condenes
Executaos A campos y prisión Exiliu

Otros

1930 331.544 208.069 20.201 114.443 58.816 14.609
1931 479.065 180.696 10.651 105.683 63.269 1.093
1932 410.433 141.919 2.728 73.946 36.017 29.228
1933 505.256 239.664 2.154 138.903 54.262 44.345
1934 205.173 78.999 2.056 59.451 5.994 11.498
1935 193.083 267.076 1.229 185.846 33.601 46.400
1936 131.168 274.670 1.118 219.418 23.719 30.415
1937 939.750 790.665 353.074 429.311 1.366 6.914
1938 638.509 554.258 328.618 205.509 16.842 3.289
1939 2.552 54.666 3.783 2.888

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]