Campu de concentración

De Wikipedia
Campu de concentración utilizáu p'allugar a canadienses d'orixe xaponés mientres la Segunda Guerra Mundial na Columbia británica

Un campu de concentración, o campu d'internamientu, ye un centru de detención o confinamientu onde se zarra a persones pola so pertenencia a un coleutivu xenéricu en llugar de polos sos actos individuales, ensin xuiciu previu y ensin garantíes xudiciales, anque puede esistir una cobertoria llegal integrada nun sistema de represión política. Suélense emplegar campos de concentración pa zarrar a opositores políticos, grupo étnicos o relixosos específicos, persones d'una determinada orientación sexual, prisioneros de guerra, civiles habitantes d'una rexón en conflictu o otros coleutivos.[1]

A diferencia d'un campu de prisioneros, que s'emplega como centru de detención de militares enemigos nun conflictu, un campu de concentración úsase mayoritariamente pa la detención de persones non combatientes, anque en dellos periodos históricos tamién s'emplegaron pa zarrar a prisioneros de guerra. Son centros de detención conocíos públicamente, usualmente de gran estensión.

Considérase como variante'l campu de trabayu, un campu de concentración onde los recluyíos son sometíos a trabayos forzaos, frecuentemente en condiciones deplorables.

Debíu al maltratu de la población civil mientres la Segunda Guerra Mundial, redactóse la Cuarta Convención de Xinebra en 1949, llexislando específicamente sobre'l tratu que tienen de dar les partes batalloses nun conflictu a la población civil.

Historia del términu[editar | editar la fonte]

Muyeres y neños Bóers nun campu de concentración británicu hacia 1900, mientres les Guerres de los Bóer

Anque a lo llargo de la historia los gobiernos emplegaron la deportación de población civil como mediu de control de territorios, nun ye hasta'l sieglu XVIII cuando se documentan los primeros casos de grupos de civiles non combatientes zarraos en campos. L'historiador polacu Władysław Konopczyński suxurió que los primeros campos de concentración crear nel sieglu XVIII mientres la Confederación de Chigre, cuando los rusos entamaron tres campos de concentración en Polonia-Lituania pa los prisioneros rebalbos de Polonia, internaos n'espera de deportación a Siberia.[2]

L'orixe modernu del términu vien de los campos de reconcentración que construyeron les autoridaes españoles na islla de Cuba mientres la Guerra de los Diez Años (1869-1878), asonsañaos darréu polos Estaos Xuníos d'América mientres la guerra ente Filipines y Estaos Xuníos (1899-1902). La espresión inglesa «concentration camp» popularizóse arriendes del so usu poles autoridaes britániques mientres la segunda guerra de los Bóer en Sudáfrica, (1899-1902). Asina, l'oxetivu declaráu d'un campu de concentración ye precisamente concentrar a la población d'un determináu grupo étnicu o rexón xeográfica, col fin de dixebrar a los combatientes enemigos del sofitu de la población civil, evitando tamién que pueda remontase.

El primer campu de concentración n'Europa foi'l de Talergof, creáu pa la población rusa, los ortodoxos y la población rusófila de Galicia ucraniana a principios de la I Guerra Mundial.

Campos de concentración y estermín de l'Alemaña nazi[editar | editar la fonte]

Campos de concentración y estermín nazis mientres la II Guerra Mundial.

Mientres el sieglu XX l'internamientu de civiles per parte de los distintos estaos foise faciendo cada vez más frecuente, y algamó el so clímax antes y mientres la Segunda Guerra Mundial colos Campos de concentración nazis (1933-1945). Creáronse campos de concentración, de trabayu y d'estermín col fin de caltener presos y esterminar a xudíos, disidentes políticos, homosexuales, xitanus, eslavos, testigos de Xehová, criminales comunes, republicanos españoles emigraos, discapacitaos, y demás coleutivos calificaos como «inferiores» o «traidores» pol ideariu nazi.

Como resultáu d'estos, el términu «campu de concentración» ganó munches de les connotaciones propies del campu d'estermín, y anguaño ye usáu munches vegaes como sinónimu. D'esta miente, el campu de concentración», orixinalmente un eufemismu, foi reemplazáu por otros eufemismos como «campu d'internamientu» o «campu de reubicación», independientemente de les circunstancies concretes de cada campu.

Los campos más sangrientos son Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Belzec y Dachau, onde morríen 1000 persones per día con un total de 39 campos de concentración.

Otros campos de concentración[editar | editar la fonte]

Arxentina[editar | editar la fonte]

Chile[editar | editar la fonte]

  • Islla Dawson, Rexón de Magallanes, Patagonia Chilena, usada pa recluyir a altos funcionarios y autoridaes del derrocáu gobiernu de Salvador Allende Gossens, el 11 de setiembre de 1973.
  • Campu de Prisioneros de Pisagua.
  • Estadiu Nacional de Santiago de Chile, usáu como centru de reclusión, tortura y desapaición mientres los primeros meses de la Dictadura Militar d'Augusto Pinochet.

China[editar | editar la fonte]

  • En China, el Laogai, rede de campos de trabayu, anguaño en funcionamientu.

Corea del Norte[editar | editar la fonte]

Corea del Sur[editar | editar la fonte]

  • A partir de 1975 el gobiernu surcoreana ordenó la detención de toles persones ensin llar de Seúl y la so posterior unviada a campos de concentración.[3]

Cuba[editar | editar la fonte]

España[editar | editar la fonte]

Más de 400.000 presos políticos fueron utilizaos como mano d'obra esclava. Según l'historiador Javier Rodrigo « Bona parte de les polítiques de construcción de la posguerra tán feches con mano d'obra forzosa de prisioneros de guerra. Estos prisioneros provienen de campos de concentración que nacen cola lóxica de superponer una política de violencia represiva, de tresformamientu y de reeducación a esta lóxica del aniquilamientu y l'eliminación direuta ».[4]

Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Campos de concentración pa xaponeses nos Estaos Xuníos:

Campu de Manzanar, California: ye'l más conocíu de los diez campos de concentración d'Estaos Xuníos, abiertu en marzu 1942, onde más de 110.000 nikkei (nome col que se designa a los emigrantes d'orixe xaponés y a la so descendencia), norteamericanos fueron encarcelaos mientres la Segunda Guerra Mundial. Ta allugáu a los pies de la Sierra Nevada nel valle Owens, California, y ente los poblaos de Lone Pine, al sur, y Independence, al norte, aproximao a 370 quilómetros al nordeste de Los Angeles.

Campu de Jerome, Idaho: foi un campu de concentración norteamericanu allugáu nel sureste d'Arkansas cerca del pueblu de Jerome. Foi abiertu n'ochobre de 1942 y funcionó hasta xunu de 1944, foi l'últimu campu de concentración norteamericanu en ser abiertu y el primeru en cerrase. Llegó a tener 8.497 prisioneros.

Francia[editar | editar la fonte]

Guinea[editar | editar la fonte]

Imperiu austrohúngaru[editar | editar la fonte]

Mientres la Primer Guerra Mundial crear nel Imperiu austrohúngaru, en Terezín y Talerhof los campos de concentración pa los rusos y ucraínos del Imperiu que simpatizaban colos Estaos de la Triple Entente.

Méxicu[editar | editar la fonte]

  • Presidiu de la islla María Madalena, campu de concentración creáu en 1918 pol gobiernu de Sonora pa los inmigrantes chinos. Allugó a siete mil persones. Anguaño destruyíu.
  • Campu de concentración en Perote, Veracruz; creáu en febreru de 1942 mientres la Segunda Guerra Mundial hasta rematar la guerra en mayu de 1945.[5] Allugó a más de 500 ciudadanos alemanes, italianos, xaponeses y d'otres nacionalidaes. La población de Perote componer de los marineros de los barcos de bandera alemana ya italiana que fueren confiscados pol gobiernu de Manuel Ávila Camacho en 1941; y por cuasi una centena d'individuos acusaos de los delitos d'espionaxe, propaganda y sabotaxe. Por ello, estos individuos fueron consideraos un riesgu pa la seguridá nacional y del hemisferiu.[6]

Sudáfrica (Reinu Xuníu)[editar | editar la fonte]

Mientres la Segunda Guerra Bóer (1899-1902) llibrada ente l'imperiu británicu y los colonos d'orixe neerlandés (llamaos bóeres o afrikáneres) na actual Sudáfrica (entós una colonia del imperiu británicu), unos 116 572 homes, muyeres y neños bóeres fueron movíos a campos de concentración, más unos 120 000 africanos negros. Por cuenta de les dures condiciones de los campos, aproximao'l 25 % de los bóeres (27 927 bóeres ,de los cualos 22 074 yeren neños menores de 16 años) y el 12 % de los africanos presos morrieron (14 155, anque dalgunos alzar hasta los 20.000).

Xunión Soviética[editar | editar la fonte]

  • Sistema Gulag, rede de campos de concentración y trabayos forzaos.

Venezuela[editar | editar la fonte]

Yugoslavia[editar | editar la fonte]

  • Campu de concentración de Jasenovac. Depués del esmembramientu de Yugoslavia tres la invasión nazi, el naciente "Estáu Independiente de Croacia", controláu pol partíu fascista "Ustasha", diseñó esti campu de concentración pal estermín de la minoría serbia de Bosnia y de xudíos.
  • Campu de concentración de Goli Otok, nuna islla nel mar Adriáticu. Funcionó mientres la presidencia de Tito, cuantimás na so primer etapa d'intensa persecución política.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Según el DRAE, "Recinta corralada pa recluyíos, especialmente presos políticos y prisioneros de guerra."
  2. Władysław Konopczyński, Konfederacja barska, t. II, Warszawa 1991, páxs. 733-734.
  3. (n'inglés) AP: S. Korea covered up mass abuse, killings of 'vagrants'. AP News. https://apnews.com/c22de3a565fe4y85a0508bbbd72c3c1b/ap-s-korea-covered-mass-abuse-killings-vagrants. Consultáu'l 28 de xunetu de 2017. 
  4. (en castellanu) 'Esclavos del franquismu': España nun reparó entá a los presos políticos. RT n'Español. https://actualidad.rt.com/actualidad/214920-franquismu-presos-politicos-desquitar. Consultáu'l 20 de setiembre de 2017. 
  5. http://treff3.net/index.php?option=com_k2&view=item&id=145:el campu-de-concentraci%C3%B3n-mexicanu&Itemid=8&lang=es
  6. Carlos Inclán Fuentes. Perote y los nazis: les polítiques de control y vixilancia del Estáu mexicanu a los ciudadanos alemanes mientres la segunda Guerra Mundial (1939-1946). Méxicu: UNAM-Gobiernu del Estáu de Veracruz, 2013. 248p.