Giulio Cesara Scaligero

De Wikipedia
Giulio Cesara Scaligero
Vida
Nacimientu Riva del Garda (es) Traducir[1]23 d'abril de 1484[2]
Residencia Agen
Muerte Agen[3]21 d'ochobre de 1558[2] (74 años)
Familia
Padre Benedetto Bordone
Fíos/es Joseph Justus Scaliger
Estudios
Llingües falaes llatín[2]
francés medio (es) Traducir
Alumnu de Albrecht Dürer
Profesor de Marc-Antoine Muret
Oficiu escritor, filósofu, médicuespertu n'estudios clásicos
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Giulio Cesara Scaligero o della Scala, llatinizáu Julius Caesar Scaliger y tamién llamáu Xuliu César Escalígero (23 d'abril de 1484Riva del Garda (es) Traducir – 21 d'ochobre de 1558Agen), médicu, filósofu, botánicu y humanista italianu, padre de Joseph Justus Scaliger.

Biografía[editar | editar la fonte]

D'orixe italianu, la parte más granible de la so vida trescurrió en Francia. A despecho del so temperamentu sobeyosu y llueu al discutiniu, la so reputación foi alta ente los sos contemporáneos, quien lo xulgaben tan estraordinariu pol so saber y el so talentu que, según Jacques August de Thou, nengunu de los antiguos podía ser asitiáu percima d'él nin nengunu de los sos contemporáneos aportar# a comparable. Según les sos propies notes biográfiques, yera descendiente de la casa Della Scala (que foi, mientres 150 años, señora de Verona) y dizse nacíu en 1484 en Rocca di Riva, a les veres del Llagu de Garda.

Cuando tenía doce años, el so proteutor, l'emperador Maximiliano I del Sacru Romanu Imperiu nomar unu de los sos paxes. Tuvo dellos años al so serviciu, estremándose primero como soldáu y depués como capitán; pero disgustába-y non dedicase más a les lletres, nes cualos tuviera como preceptores a dalgunos ente los más eminentes estudiosos del so tiempu, nin a les artes, qu'estudiara con considerable ésitu so la direición del pintor Albrecht Dürer (Alberto Durero). En 1512 participó na Batalla de Rávena, onde'l so padre y hermanu mayor morrieron; amosó grandes dotes de coraxe y aína recibió'l más altu honor de la caballería: el mesmu emperador confirió-y la Orde del d'oru, aumentada col collar y l'águila d'oru. Esta ye la única y elevadísima condecoración que llogró. Dexó la corte de Maximiliano I y dempués d'un tiempu de tar sol mecenato d'Alfonsu I de Este, duque de Ferrara, decidió abandonar la vida militar y en 1514 inscribióse como estudiante na Universidá de Boloña. Pensó n'ordenar sacerdote cola esperanza de aportar a cardenal ya inclusive papa, si fuéra-y posible arrampuñar a los venecianos el Ducáu de Verona qu'usurparen, pero, pel momento, mientres estudiaba, abandonó estos proyeutos hasta llicenciase en 1519. Nos años siguientes pasó al castiellu de Vico Nuovo, n'El Piamonte, como güéspede de Della Rovere, estremando'l so tiempu ente espediciones militares y l'estudiu principalmente de la medicina y de la historia natural, pel hibiernu, hasta qu'un fuerte ataque de gota reumática conducir definitivamente a la fin de la so carrera militar. En 1520, conoció al médicu Nostradamus, quien-y tuvo pol so mentor.

En 1525 aportó médicu personal del obispu d'Agen, en Francia, y llevó una vida absolutamente consagrada al estudiu, con tiempu pa formar a dellos importantes discípulos, como l'helenista Robert Constantin. En 1525 acompañó, nel so papel de médicu personal, a Antonio della Rovere, obispu d'Agen. Estos son los fechos más destacables de los primeros años de la so vida.

Pocos años dempués de la so muerte, los enemigos del fíu empezaron a suxurir qu'él nun yera descendiente de la familia de los Della Scala, sinón fíu de Benedetto Bordone, un ilustrador y maestru del llicéu de Verona; que fuera educáu en Padua, onde llogró'l títulu de médicu y que la hestoria de la so vida y de les sos aventures enantes de aportar a médicu del obispu de Agen nun foi sinón una fábula; verdaderamente, munches de les sos afirmaciones nun se sostienen por otra evidencia que les sos propies declaraciones, y dalgunes d'elles son inconsistentes con fechos bien determinaos.

Trescurrió los restantes trenta y dos años de la so vida casi por completu na ciudá de Agen, a les riberes del Garona, ensin particular nota nin incidentes, sinón qu'algamó nesta dómina una de les reputaciones científicu y lliterariu mayores d'Europa, siquier a la so muerte en 1558. A los pocos díes de la so llegada a Agen namorar d'una encantadora güérfana de trece años, Andiette de Roques Lobejac. Los amigos de la moza atrabancaron el so matrimoniu con un aventureru desconocíu, pero en 1528 llograra tanto ésitu como médicu que les oxeciones fueron superaes y a los cuarenta y cinco años cásase con ella, que yá tenía dieciséis. El matrimoniu demostró un completu ésitu y viose acompañáu de ventiséis años de felicidá conxugal casi ininterrumpida, y de la nacencia de quince fíos, ente ellos el famosu Joseph Justus Scaliger.

Acusáu de herexía en 1538 foi protexíu polos sos amigos xueces, ente ellos Arnoul -y Ferron). Nesa mesma Dómina publicó los sos principales llibros, qu'amenaron discutinios y crítiques. En 1531 estampó el so primera invectiva contra Erasmu de Rotterdam, en defensa de Cicerón y del Ciceronianus.[4] Ye una invectiva brengosa qu'amuesa, como en tolos sos escritos socesivos, un sorprendente dominiu del llatín y una retórica brillosa. Ataca l'abusu de la llingua vulgar.

Foi grande la indignación del escritor cuando la única respueta que recibió del gran Erasmu foi ser tratáu con un silenciosu despreciu (Erasmu pensaba qu'esta obra so yera en realidá obra d'un enemigu personal, Meander, que creía escondíu sol pseudónimu de G.C.S.), y esto indució a Escalígero a escribir una segunda invectiva (publicada en 1536), más violenta que l'anterior y con una mayor autoglorificación, pero con méritos reales inferiores a la primera. Estos discursos vinieron acompañaos d'una prodixosa cantidá de versos llatinos qu'apaecieron socesivamente en 1533, 1534, 1539, 1546 y 1547; sobre estos, un críticu amigu, Mark Pattison, sintióse obligáu a aprobar el xuiciu de Pierre Daniel Huet, que dixo "poles sos poesíes brutes ya informes Scaliger hai deshonrado el Parnasu"; sicasí, les numberoses ediciones d'estos testos demuestren el so ésitu ente los contemporáneos.

Un curtiu tratáu sobre los versos risibles De comicis dimensionibus (Lyon, 1540) y una obra De causis linguae Latinae (Xinebra, 1580),[5] convertir nel primer gramáticu llatín que siguía los principios del métodu científicu; ye'l primer intentu seriu d'una gramática del llatín, namái superáu por Francisco Sánchez de las Brozas, el Brocense, y el so Minerva, quien confiesa debe-y non pocu. Los sos Poetices llibre septem (Lyon, 1561; Leiden, 1581) apaecieron dempués de la so muerte. Con munches paradoxes y múltiple crítica lliteraria y despreciu a los sos contemporáneos, cuantimás a Étienne Dolet, contener nestos llibros una crítica fundada na Poética d'Aristóteles, imperator noster; omnium bonarum artium dictator perpetuus,[6] de forma que aportó a un tratáu bien influyente na hestoria de la crítica lliteraria. Como munchos de la so xeneración, Scaligero consideraba a Virgilio cimera a Homero. El so aponderamientu de les traxedies de Séneca influyó sobre Shakespeare y Pierre Corneille.

Como filósofu y científicu Scaligero foi un filólogu competente; amás, ente 1556 y 1557 imprimió'l Dialogue de plantis" y les Exercitationes, en forma de comentarios, y nun foi sinón a los setenta años (cola esceición d'un curtiu tratáu De insomniis de Hipócrates) que sintió qu'una de les sos investigaciones taba lo bastante completa pa dala a la imprenta. En 1556 fixo imprimir el so diálogu sobre les plantes De plantis atribuyíu a Aristóteles y en 1557 los sos Exercitationes fundaes nel trabayu de Girolamo Cardano, De subtilitate. Póstumos apaecieron los sos comentarios De causis plantarum a Teofrasto y a la Storia degli animali d'Aristóteles más o menos incompletos y acompañaos d'un dogmatismu sobeyosu, violencia nel llinguaxe y un constante enclín a la autoglorificación, extrañamente combinaos con auténtica conocencia tocantes a la materia tratada y razonamientos agudos, observaciones de fechos crudos y detalles ensin comparanza ente los otros estudiosos del so tiempu. N'efeutu yera quiciabes el mayor naturalista del Quinientos, con toles llendes que-y dio'l so dómina. Antemana'l razonamientu inductivu del métodu científicu, pero los sos estudios de botánica nun lo conducieron (como al so contemporaneu Konrad von Gesner), a la idea d'un sistema natural de clasificación, y despreció el sistema descubiertu por Copérnico. Yera un dogmáticu y aristotélicu en metafísica y historia natural, según fanáticu de Galeno en medicina. Apoderaba amplia y fondamente los principios de los sos maestros cuando estos nun yeren capaces de ser coherentes consigo mesmos. En munchos aspeutos corrixó a los sos maestros utilizando los sos mesmos principios, y foi más aristotélicu que'l mesmu Aristóteles. Atopar nuna fase d'evolución del saber na cual inténtense harmonizar los testos colos fechos testarudos, y por eso les sos resultaos tienen un valor puramente históricu. Los sos Exercitationes fundaes nel De subtilitate de Cardano (1551) diéron-y notoriedá como filósofu. Les sos numberoses ediciones testifiquen la so popularidá na so dómina y hasta la cayida final de la física aristotélica los sos llibros fueron bien usaos, por causa del so caudal de conocencia enciclopédica, el brengosu estilu del autor y l'agudez de les sos observaciones. Leibniz y William Hamilton reconocer como'l mayor esponente de la física y metafísica d'Aristóteles. Giulio Cesara Scaligero morrió na cidudad d'Agen en 1558.

Obres[editar | editar la fonte]

Poetices libri septem.
  • Oratio pro Cicerone contra Ciceronianum Erasmi. 1531
  • De comicis dimensionibus. 1539
  • De causis linguae latinae libri XIII. 1540
  • In duos Aristotelis llibros de plantis libri II. 1556
  • Exotericae exercitationes de subtilitate adversus Cardanum. 1557
  • Poetices libri VII. 1561
  • Commentarius et percegueres in VI llibros de causis plantarum Theophrasti. 1566
  • De sapientia et beatitudine libri VIII. 1573
  • Primi tomi miscellaneorvm De Rervm causis & successibus atq. secretiori methodo ibidem expressa. Köln 1570
  • Aristotelis liber qui X. historiarum (animalium) inscribitur, latine et commentariis. 1584
  • Epistolae et orationes. 1600.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 15 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 2,2 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Oratio pro Cicerone contra Erasmum (París, 1531), na cual tachaba a Erasmu de parásitu lliterariu y meru correutor de borradores
  5. Nesta Scalígero analiza l'estilu correutu de Cicerón ya indica 634 errores cometíos por Lorenzo Valla y los sos predecesores humanistes
  6. "Emperador nuesu, dictador perpetuu de toa bona calidá nes artes".

Bibliografía:

Júlio César Escalígero. Ágora. Estudos Clássicos em Alderique, 9.1, 2007. J.A. Sánchez Marín / Mª Nieves Muñoz Martín, "La poética de Escalígero: introducción al autor y a la so obra", Ágora. Estudos Clássicos em Alderica 9.1 (2007) 99-145. J.A. Sánchez Marín, "Oríxenes y natruraleza de la poesía según Xuliu César Escalígero", Actes del Congresu Internacional sobre Humanismu y Renacimientu. I Coord. M. Pérez González, Lleón 1998, páxs. 647-663. J.A. Sánchez Marín / Mª Nieves Muñoz Martín, "Sobre les figures de pensamientu na Poética de J. C. Escalígero (Escurre 3, 28-94", Revista Portuguesa d'Humanidaes 10,1/2 (2006) 331-347. Mª Nieves Muñoz Martín /J.A. Sánchez Marín, "Ideae del epigrama en Xuliu César Escalígero", Florentia Iliberritana 13 (2002) 151-170. M.ª N. Muñoz Martín-José A. Sánchez Marín, "La nacencia de la traxedia según la Poética de J.C. Escalígero", en V Congresu Andaluz d'Estudios Clásicos "El legáu clásicu n'Andalucía", celebráu en Cádiz 24-28 d'ochobre de 2006 (en prensa) J.A. Sánchez Marín y M.ª N. Muñoz Martín, “Los xuegos griegos y la Poética de Escalígero”, Homenaxe al Prof. Dr. Luis Charro, J.M.ª Maestre et alii (eds.) (en prensa). J.A. Sánchez Marín, “Los xuegos na Poética de Xuliu César Escalígero” en VI Congresu de la Sociedá d'Estudios Llatinos “Poética y poesía llatines”, Baeza 27-30 de mayu de 2009 (en prensa)


Fuentes[editar | editar la fonte]

  • Esti artículu en delles partes incorpora testos que provienen de la Encyclopædia Britannica (Oncena edición, de 1911), publicación qu'anguaño s'atopa en públicu dominiu.
  • (n'inglés) Catholic Encyclopedia: Julius Caesar Scaliger
  • (n'inglés) Correspondents of Scaliger Julius Caesar Scaliger was the father of Josephus Justus Scaliger (1540-1609), who maintained a vast correspondence with European humanists and scholars, whose names are listed here.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]