Escuela catedralicia

De Wikipedia
Enseñanza monástica

Una escuela catedralicia o escuela episcopal ye una institución d'orixe medieval que se desenvolvió alredor de les biblioteques de les catedrales europees. Les escueles catedralicies deben el so nome a la so vinculación con una ilesia catedral d'una diócesis particular de la Ilesia Católica, y la so vocación yera la formación cimera de los candidatos de la diócesis al estáu clerical. Yeren complementaries de les escueles parroquiales o de la enseñanza nos conventos, que yeren más básiques.

El so orixe ta nes escueles municipales romanes que tres la cayida del Imperiu d'Occidente y la subsiguiente desapaición de les instituciones romanes, terminaron per xuntar se a la Ilesia, única organización que sobrevivió na institución educativa. Mientres el renacencia carolinxa sentáronse les bases pa la so reorganización, adoptando estructures similares a la de la Escuela Palatina d'Aquisgrán, fundada por el mesmu Carlomagno y empobinada pol so conseyeru Alcuino de York. Estes primeres escueles fueron el caldu de cultivu del que va salir la Reforma gregoriana, y, con ella, la plenitú de les escueles catedralicies. Definitivamente adoptoron el sistema d'enseñanza basáu nos estudios de les artes lliberales, según l'esquema didácticu escurríu por Severino Boecio. Estos estudios yeren previos a les disciplines eclesiástiques puramente felicidaes: Teoloxía, Apologética, Sagraes Escritures y Derechu.

Cuando empiecen a aplicase los principios de la Reforma gregoriana, estes escueles y los sos alumnos van adulces dixebrándose del poder civil por dos medios: llogren de la Ilesia (de cada obispáu) exenciones y medios abondos; y de les autoridaes civiles, l'estatutu gremial d'estudiantes y maestros... esto ye l'entamu de la mayor parte de les universidaes medievales.

Hubo escueles catedralicies de gran importancia en tola Cristiandá, anque destacaron especialmente les de Chartres, París, Reims y Toulouse, en Francia; la d'Oxford, n'Inglaterra; les de Salamanca y Palencia, en Castiella y Lleón; la de Lleida, n'Aragón; la de Leipzig, nel Sacru Imperiu Romanu-Xermánicu; les de Pisa y Siena n'Italia. Estes escueles tuvieron na base del renacencia cultural y filosóficu y precedieron a la fundación d'universidaes nel sieglu XIII, cuando munches convertiránse en Estudios Xenerales y, más palantre, munches d'elles n'universidaes. Non toles escueles catedralicies llegaron a constituyise en Studium generale, polo que sobrevivieron hasta'l Conceyu de Trento, y los sos canónigos recomponer pa formar los seminarios mayores.

Dalgunes d'eses escueles medievales, yá radicalmente tresformaes, sobrevivieron hasta los nuesos díes. Otres fueron refundadas apocayá.

Orixe[editar | editar la fonte]

Enseñanza medieval

Tales escueles empezaron a ser establecíes a partir del sieglu VI. El colapsu del imperiu occidental obligó a la Ilesia a faese cargu d'esta formación, que taba acutada en principiu pa los futuros clérigos. Antes del sieglu VI, nun se conoz nenguna escuela destinada a formar homes de la Ilesia. Dende'l sieglu VI, la Ilesia yá amosó esmolición por asegurar la educación de los clérigos nes parroquies y diócesis.

En tolos territorios del Imperiu Romanu occidental la educación municipal romana empezó adulces a tornar; los obispos empezaron a establecer escueles acomuñaes coles sos catedrales p'apurri-y a la ilesia un cleru educáu. La evidencia más antigua d'una escuela establecida d'esta manera ye na España visigoda nel II Conceyu de Toledo de 527.[1] Estes primeres escueles, col focu nun aprendizaxe relixoso y teolóxico, so la direición d'un obispu alfabetizado, fueron identificaes n'otres partes d'España y nuna ventena de ciudaes en Galia (Francia) mientres los sieglos VI y VII.[2] El principal iniciador na Galia foi Cesareu d'Arles (ca. 470-542) qu'axuntó un conceyu en 529. Cesáreo tamién trabayó en crear escueles episcopales, esto ye, nes escueles que van ser dirixíes por un obispu Pa ello siguió'l modelu san Agustín d'Hipona (354-430) y axuntó n'Arles una pequeña comunidá de clérigos destinaos a les órdenes mayores (diáconos, sacerdotes, obispos), onde él mesmu exercía como maestru. Pa convertise en diáconu, unu tenía de lleer tola Biblia siquier cuatro veces.

Mientres y dempués de la misión de san Agustín n'Inglaterra, les escueles catedralicies estableciéronse cuando se crearon les nueves diócesis (Canterbury (597), Rochester (604) o York (627), por casu). Esti grupu d'escueles forma un grupu de les escueles más antigües que sguen operando de forma siguida. Una función importante de les escueles de la catedral yera apurrir triples pa los coros, evolucionando n'escueles de coru, dalgunes de les cualos inda funcionen como tales.

Los siete artes lliberales.

Esta concepción evolucionó so la influencia de los escritos de san Agustín, que fuera retóricu n'Italia antes de ser obispu en Hipona. San Agustín escribiera De doctrina christiana un testu nel que se desenvolvió un programa de cultura cristiana y amosó cómo podíen aprovechase los estudios nes escueles romanes pa entender meyor el mensaxe cristianu ysobremanera, el testu bíblicu. Pa él, tratar d'esplicar los testos bíblicos colos métodos utilizaos polos gramáticos cuando comentaben los testos paganos y yera esencial que'l cristianu apoderara les regles del discursu pa poder desenvolver una retórica cristiana y asina convencer al públicu de los méritos del cristianismu. En particular, san Agustín defendía los siete artes lliberales, esto ye, les disciplines fundamentales como la gramática, la retórica, la dialéutica, l'aritmética, la xeometría, l'astronomía y la música.

Alredor del obispu axuntaben mozu que llevaben una vida xuntos. Aprendíen a los cantar salmos y los testos bíblicos. Una función importante de la escuela catedralicia yera enseñar a cantar, una función que de cutiu sobrevive en forma de schola cantorum. N'Inglaterra, la primer escuela catedralicia foi fundada por Agustin de Canterbury en Canterbury en 669, que ye probablemente la escuela más antigua que tuvo una actividá continua hasta'l día de güei.

Reforma carolinxa[editar | editar la fonte]

Centros d'estudiu n'Occidente nel sieglu XII.

Esti movimientu foi sistematizado cuando, en 789, Carlomagno promulgó la capitular Admonitio generalis (Exhortación xeneral).[3] Carlomagno, pa controlar el so vastu imperiu precisaba un bien entrenáu serviciu civil que pudiera sostener una entós necesaria burocracia estatal, polo que se decidió a llevar a cabu una fonda reforma educativa, apareyada a la so reforma alministrativa, que-y dexara sostener per medios pacíficos nel tiempu ganar pola conquista militar. Na Admonitio generalis manifiéstase'l so esfuerciu de cristianización y toma delles decisiones importantes, como la restauración de les escueles. Nesta capitular de 82 artículos, Carlomagno dirixía a tolos sos súbditos, llaicos, relixosos, sacerdotes y obispos, una exhortación qu'estudiara con tolos sos asesores eclesiásticos seculares y na que se prescriben pa tolos sos deberes, y en particular:

  • c23. Ordenaba la destrucción d'árboles, piedres (menhires, finxos, estela galo-romanes) y fontes que fueren oxetu de cultos paganos. Pa non indisponerse coles poblaciones, aceptaba qu'esos oxetos de cultu se cristianizasen por aciu la adición d'una cruz o de dellos motivos qu'ilustraren la nueva relixón.[4]
  • c72. encamentaba a los obispos atraer non yá a los neños de condición servil, sinón inclusive a los fíos de los homes llibres, y entamar nes ilesies catedrales y monasterio escueles pa enseñar a los neños a lleer, a cantar, a cuntar, y finalmente, asegurar que los salterios, los llibros de música, l'aritmética y la gramática fueren d'una correición perfecta.
  • c80. Encamentaba l'usu del cantar romano o cantu gregorianu, que'l so usu foi establecíu pol so padre, Pipino el Curtiu.

Afitó les primeres grandes llinies directrices de la reforma carolinxa, que supusó en particular la creación d'escueles en cada obispáu. En 799 Leidrade fundó la escuela de la catedral de Lyon y siguiéron-y otres escueles importantes en Francia, como les de Chartres, Orléans, Reims, París, Laon, Rouen y Langres (Alto Marne). Nel Sacru Imperiu destacaron les d'Utrecht, Liexa, Colonia, Metz, Speyer, Würtzburg, Bamberg, Magdeburgu, Hildesheim o Freising.

Estes escueles apurríen non solo les elites intelectuales pal altu cleru, sinón tamién alministradores que podíen faer frente a les xeres cada vez más complexes de l'alministración civil. Speyer, por casu, yera conocida por suministrar los sos diplomáticos al Sacru Imperiu Romanu.[5] La corte d'Enrique I d'Inglaterra (el mesmu un exemplu d'un rei que recibiera una educación cimera) taba n'estrechu contautu cola escuela de la catedral de Laon.[6]

Escueles capitulares[editar | editar la fonte]

Tratáu de medicina (sieglu XIII)
Enseñanza maxistral nel sieglu XIV

Nel sínodu de 1059, el papa Nicolás II empecipió una reforma relixosa qu'impunxo al cleru la práutica de la vita apostolica, desafiando les estructures de la Ilesia.[7] Esta reforma va conducir a la llarga a la multiplicación d'universidaes que se va dar nel sieglu XII.[7]

Les escueles episcopales pasen entós a los canónigos de la catedral. Al depender d'un capítulu de canónigos, tamién tomen el títulu de «escuela capitular». El curriculum clásicu incluyía estudios relixosos y el Trivium y el Quadrivium. Taben dirixíos por un scolasticus y l'enseñanza yera impartida por maestros (magister en llatín). Estos maestros yeren clérigos que completaren los sos estudios y llográu la (licentia docendi) (llicencia pa enseñar). A finales del sieglu XII, esta autorización yera dada pol canciller de la catedral. Esti postreru tamién tenía un fuerte poder xurisdiccional sobre los escolares y los maestros.

La enseñanza nes escueles catedralicies, impartida polos clérigos, yera, en principiu, gratuita, pero los maestros tamién recibíen regalos de los alumnos. La schola minor taba destinada a enseñar los conceutos básicos (llectura, escritura y cantar) a los estudiantes más nuevos, lo que correspuende a una escuela elemental. Los estudiantes aprendíen en particular llatín, l'idioma universal de la dómina. La schola major acoyía a los estudiantes qu'adquirieren los conceutos básicos, que correspuende a una escuela secundaria.

Estes escueles taben siempres destinaes en principiu a la formación cimera de clerigos, y les muyeres ellí nun yeren, por principiu, almitíes, lo que nun-yos torgar recibir igualmente una educación pola escuela monástica (cuando la educación de les neñes confiar a los conventos de muyeres). L'accesu a la educación cimera por preceptores yera teóricamente posible (como ilustra la famosa hestoria d'Eloísa y Abelardo) pero siguía siendo escepcional.

La organización en capítulu dio a estes escueles más autonomía, una y bones l'obispu yá nun yera direutamente responsable de la so xestión y llindábase a la so función de supervisión episcopal. Como resultancia, la educación brindada ellí foise volviendo gradualmente más xeneral.

Coles reformes gregorianes y la separación creciente ente Ilesia y poderes civiles, va apaecer un estamentu supra nacional, el cleru, que va tener mayor capacidá de movimientu al nun obedecer a les lleis civiles sinón a les comunes de la Ilesia. Esto dexó un mayor nivel de comunicación y d'intercambiu d'idees ente los diversos territorios de la Cristiandá. El primer frutu va ser Cluny, al que van siguir el Císter y otres fundaciones, pa concluyir cola nacencia de les órdenes mendicantes, dominicos y franciscanos. Esta mayor independencia del cleru va tener una importante resultancia na cultura, una y bones munches escueles catedralicies, siguiendo l'exemplu de Palencia y París, van convertise gradualmente nes primeres universidaes. Ello ye que los universitarios —inclusive aquellos claustros que teníen orixe municipal, como la Universidá de Boloña— formaben parte del cleru, y, mientres los sos estudios, solo podíen ser xulgaos nos tribunales eclesiásticos. Esa llibertá de movimientu del cleru y la so independencia xurídica fueron los factores del desenvolvimientu de la escolástica, de la vuelta del Derechu romanu, de la receición de la obra de Aristóteles y al llargu plazu de la nacencia de la esperimentación científica.

Amás hai de tenese en cuenta que, a partir de la reforma gregoriana, empieza un programa intensivu de copia de manuscritos de toa temática, escritos en lletra carolina, y depués en lletra gótica, que se distribúin poles biblioteques eclesiástiques y civiles de toa Europa. El sistema de copia inventáu polos benedictinos va ser ameyoráu nos talleres de pecia d'escueles y universidaes, que produciran manuscritos de menor valor artísticu, pero en mayor númberu y a más baxu preciu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Pitágores representáu na catedral de Chartres.
La Escuela Catedralicia de Trondheim, fundada en 1152, ye la escuela más antigua de Noruega. Güei funciona como un institutu d'educación secundaria.
Escueles catedralicies contemporánees

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Riché 1978, pp. 126f.
  2. Riché 1978, pp. 282–90
  3. Hervé Martin, Bernard Merdrignac Culture et société dans l'Occident médiéval, éditions Ophrys, 1999 ISBN 978-2-7080-0906-6
  4. Jean Markale (1994). Dolmens et menhirs : la civilisation mégalithique. Éditions Payot & Rivages, páx. 14..
  5. Geschichte der Stadt Speyer. Vol 1, Kohlhammer Verlag, Stuttgart 1982, ISBN 3-17-007522-5
  6. C. Warren Hollister, Henry I (Yale English Monarchs), 2001, p. 25.
  7. 7,0 7,1 La chrétienté médiévale, chanoine Delaruelle, professeur à l'Institut catholique de Toulouse. Le Moyen Âge, éditions Lidis, 1966.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]