Pedro Abelardo

De Wikipedia
Pedro Abelardo
abá

1125 -
Vida
Nacimientu Le Pallet[1]1079 (greg.)[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia [3]
Bandera de Francia Francia
Muerte Chalon-sur-Saône[4]21 d'abril de 1142[2] (62/63 años)
Sepultura Héloïse and Abélard's tomb (en) Traducir[5]
Abbaye Saint-Marcel-lès-Chalon (en) Traducir[6]
abadía del Paraclet (es) Traducir
Église Saint-Laurent de Nogent-sur-Seine (en) Traducir
Muséu de los Monumentos Franceses
Familia
Casáu con Eloísa (es) Traducir
Estudios
Estudios École cathédrale de Paris (en) Traducir
Llingües falaes llatín[2]
Alumnu de Roscelino de Compiègne (es) Traducir
Guillermo de Champeaux (es) Traducir
Profesor de Juan de Salisbury (es) Traducir
Hilarius
Robert of Melun (es) Traducir
Petrus Berengarius (es) Traducir
Oficiu teólogu, filósofu, compositor, llingüista, poeta, autobiógrafu, lóxicu, escritorrelixosu
Trabayos destacaos Sic et non (es) Traducir
Dialectica (en) Traducir
Movimientu Música del Clasicismu
Escolástica
nominalismo (es) Traducir[7]
Creencies
Relixón catolicismu[8]
Orde relixosa Orde de San Benitu
Cambiar los datos en Wikidata
Abelardo y Eloísa.

Pierre Abélard o Pierre Abailard, Petrus Abelardus en llatín, Pedro Abelardo n'español o a cencielles Abelardo (1079 (greg.)Le Pallet – calendario no especificado (es) Traducir 21 d'abril de 1142Chalon-sur-Saône) foi un filósofu, teólogu, poeta y monxu francés.

Ye reconocíu pola crítica moderna como unu de los grandes xenios de la historia de la lóxica, de la que faía usu al traviés de los xéneros y téuniques de la diatriba dialéutica y un dominiu siloxísticu fondu. Abelardo ye tamién recordáu, sieglos dempués, en plenu Romanticismu, pola rellación amorosa caltenida con Eloísa. Al empar autor de numberosos poemes, dedicó gran parte de la so vida a la enseñanza y al alderique.

Al paecer Abelardo, conocíu nel Medievu como Golia ('demoníaco'), tuvo particularmente arguyosu d'esti nomatu, roblando con él dalgunes de les sos cartes.

Vida[editar | editar la fonte]

Abaelard und seine Schülerin Heloisa, cuadru del pintor Edmund Blair Leighton del añu 1882.

Gran parte de la so vida ye conocida gracies a la so autobiografía, Historia de les mios calamidaes un escritu a manera de consolatoria como si escribir a un amigu desafortunáu. Anque nella da una visión victimista per parte del so autor, sírvenos pa faenos una idea de la interesante y polémica vida d'esti peculiar xeniu.

Primeros estudios y entamu de la docencia[editar | editar la fonte]

Nació na villa fortificada de Le Pallet (Bretaña, cerca de Nantes) en 1079. El so padre Berenger yera home ricu y dio-y una educación esmerada. Abelardo apasionar dende los sos primeros años pol estudiu; arrenunció a la carrera militar y estudió lóxica y dialéutica. Trescaláu por un espíritu combativu dedicar a viaxar per delles provincies p'apostar dialécticamente con aquellos que practicaben esi arte. Anque nun se menta na Historia Calamitatum, estudió Artes en Loches (al sur de Tours) ente los años 1095 y 1097, con Roscelino, consideráu'l padre del nominalismu. Anque lo acusó de triteísta, ésti influyó-y de forma marcada na so mocedá.

A los venti años Abelardo treslladóse a París, que la so escuela episcopal yera, coles mesmes, la más famosa y la más allegada; el so xefe o cabeza yera'l archidiácono Guillermo de Champeaux. Teniendo a Guillermo como profesor estudió en París de primeres retórica, gramática y dialéutica, les disciplines del trivium preparatorio de la formación de la dómina mientres los años 1098 y 1100; darréu estudió aritmética, xeometría, astronomía y música, que componíen el quadrivium d'estudios más avanzaos nel añu 1108, tamién con Guillermo, colo que llogró'l títulu de Magister in artibus.

Escontra 1112 empecipiar na docencia en Melun, Corbeil, y más tarde na llomba de Sainte-Geneviève, cerca de París, ciudá onde Guillermo enseñaba y onde fundaría la escuela na ermita de Saint-Victor. Abelardo consiguió que los alumnos de Guillermo dexar por él facer# risión en públicu pol so realismu inocente. Mientres Guillermo de Champeaux abandonaba la enseñanza p'abelugase en Saint-Victor, ente 1112 y 1113 Abelardo treslladóse a Laon, ciudá asitiada al nordeste de París. Al igual que fizo con Guillermo, fixo risión y rebatió al so profesor de teoloxía, Anselmo de Laon, ganándose la so enemistá. Al igual que nel casu anterior na so autobiografía culparía de los sos problemes a la envidia y los celos.

Nel 1114 tornó a París y trunfó na escuela catedralicia de Notre-Dame como maestru llaicu, pero los sos adversarios aprovecharon la so rellación con Eloísa pa echalo. La so escuela foi tan famosa que, según diz Guizot, educar nella un papa (Celestino II), diecinueve cardenales, más de cincuenta obispos y arzobispos franceses, ingleses y alemanes, y un númberu enforma mayor de controversistas, ente ellos Arnaldo de Brescia.

Abelardo y Eloísa son sorprendíos por Fulberto. Pintura titulada 'Les Amours d'Héloïse et d'Abeilard, del artista Jean Vignaud (1819).

Rellación con Eloísa[editar | editar la fonte]

Amás de la práutica de la enseñanza, Abelardo dedicar a la música componiendo en llingua romance y llinguaxe senciellu cantares que refalfiaben extraordinariamente a les dames y prestaben sobremanera a los estudiantes.

En 1115 conoció a Eloísa, sobrina de Fulberto, canónigu de la Catedral de París, quien-y confió'l so educación. Eloísa y Abelardo convertir n'amantes calteniendo la so rellación de callao hasta qu'en 1119 Eloísa tuvo un fíu, que sería llamáu Astrolabiu.

Abelardo secuestró a Eloísa y llevar a casa de la so hermana en Le Pallet. Abelardo aportunó en casase con Eloísa, quien s'oponía por considerar qu'un home de ciencia nun podría dedicase a una familia, y finalmente la boda celebróse de callao. Sicasí Fulberto espublizó la noticia y Abelardo unvió a Eloísa al monesteriu d'Argenteuil. Fulberto consiguió entós sobornando a un criáu entrar con dellos servidores nel cuartu d'Abelardo y capar. El criáu y unu de los agresores fueron presos y castigaos con igual mutilación y la ceguera, ente que'l canónigu Fulberto foi desterráu de París y se Le confiscaron los sos bienes. Abelardo pela so parte, escondióse humildáu como monxu en Saint-Denis, y dispunxo que Eloísa fixérase monxa en Argenteuil.

Torna a la enseñanza y concilio de Soissons[editar | editar la fonte]

Nel añu 1120, yá recuperáu del trauma, coló a Provins onde volvió a la enseñanza consiguiendo axuntar numberosos discípulos. Ellí protagonizó'l discutiniu con Roscelino, afigurada nel De unitate et trinitate divina.

Ente 1121 y 1122 la so obra y la so persona fueron cuestionaes arriendes de denuncies formulaes por Alberico y Lotulfo, alumnos de los yá finaos Guillermo y Anselmo de Laon polo que lo convidó a dar explicación ante'l Conciliu de Soissons. Al llegar Abelardo entendió que-y tendieren una trampa y que los sos enemigos yá convencieren al pueblu y a los xueces de que yera un herexe. Al presentase ante los xueces nun se-y dexó falar y ensin posibilidá de defendese tuvo d'escuchar el so veredictu, trate obligáu a quemar personalmente la so obra y la prohibición d'enseñar.

Dempués d'una curtia estancia nel monesteriu de Saint-Médard, en 1123 volvió a Saint-Denis, onde nun principiu se lo acoyó con simpatía. Pero llueu volvió ganase enemigos al negar l'orixe apostólicu de Dionisio Areopagita, argumentando que según los testos mientres la dómina na que se fundó l'abadía Dionisio nun podía tar naquel llugar. Asina, provocó un nuevu escándalu y foi obligáu a retirase en soledá cerca de Nogent-sur-Seine, en Troyes, onde fundó la escuela del Parácleto.

El Parácleto[editar | editar la fonte]

Mientres el periodu entendíu ente los años 1123–1125 y magar les acusaciones, la so fama dexó-y axuntar un gran númberu de discípulos. Provocó nuevos discutinios, sobremanera con san Norberto, fundador en 1120 de la orde de canónigos regulares, cola orde de los premonstratenses y con Bernardo de Claraval, abá de Clairvaux, cercana a la escuela del Parácleto. Bernardo, quien fundara pocos años enantes el monesteriu de Claraval, yera d'un rigor y severidá estremos y encabezaba una corriente de fuerte crítica a la influencia helénico y arábigo sobre la teoloxía cristiana. La so vehemente crítica de la metodoloxía y enseñances d'Abelardo fixéron-y tarrecer justificadamente una nueva acusación de herexía.

Nel añu 1128 pasó pol monesteriu de Saint-Gildas de Rhuys (Morbihan) y foi nomáu abá polos monxos; magar lo cual dexaría na so autobiografía una semeya desfavorable d'ellos. Un añu más tarde consiguió establecer un monesteriu nel Parácleto y el treslláu de Eloísa como abadesa.

En 1132 abandonó Saint-Gildas. Mientres esta dómina tuvo d'ellaborar la so Historia calamitatum. Según Juan de Salisbury (1110–1180), discípulu so en Sainte-Geneviève, ente los años 1136 y 1139 aproximao, Abelardo viose nuevamente envolubráu en discutinios, esta vegada cola secta de los cornificienses, y yera yá consideráu'l máximu maestru de lóxica del so tiempu. Mientres esta dómina empecipió la redaición de la so Ética (Scito te ipsum), obra que va dexar inacabada.

Balta d'Abelardo y Eloísa en Père-Lachaise, París.
Ne iuxta Boetianum. Apologia contra Bernardum.

Nueves acusaciones: concilio de Sens[editar | editar la fonte]

En 1139 l'abá de Cluny Guillermo de Saint-Thierry (1085–1148) axuntó 19 proposiciones supuestamente herétiques d'Abelardo y Bernardo de Claraval unviar a Roma con tratáu acusatorio pa la so condena, visitando depués a Abelardo por que se retratara.

Abelardo solicitó un discutiniu públicu nun sínodu, pero en 1140 el sínodu de Sens esixó a Abelardo retratase ensin más discutiniu. Abelardo decidió recurrir al Papa y en 1141 coló a Roma, pero nel camín tuvo noticies de que'l Papa roblara la propuesta de Sens y condergábase-y por herexe a perpetuu silenciu como docente. Mientres esi añu redactó una Apoloxía o Confesiones de fe, una especie de retractación, ellaboró'l Diálogu ente un filósofu, un xudíu y un cristianu (inacabado) y terminó la última versión del Sic et non.

En 1142 morrió nel so retiru nel monesteriu de Saint-Marcel, en Chalon-sur-Saône. El so cuerpu foi lleváu al Parácleto y Eloísa, finada 22 años más tarde, foi soterrada al pie de él. Dende 1817 los dos cuerpos fuelguen xuntos nuna mesma tumba nel campusantu parisín de Père-Lachaise.

Aportaciones[editar | editar la fonte]

La so método ye al empar causa y consecuencia de la so epistemoloxía. El conceptualismo, influyíu pol nominalismu de Roscelino, supón una crítica frontera al realismu inocente de la visión agustiniano-neoplatónica. Abelardo considera'l llinguaxe como un mundu interdependiente del suxetu y de la realidá esterna, daqué dafechu orixinal pa la so dómina, ye un pequeñu xiru llingüísticu dientro de la so dómina. Frente al problema de los universales, el realismu imperante, fora inocente o críticu, consideraba que los universales esisten como entidaes, ente que pal nominalismu namái esisten na mente. P'Abelardo los universales son categoríes lóxicu-llingüístiques que rellacionen el mundu mental col físicu.

La so aportación en ética ye tamién por demás orixinal, yá que encara una xera ensin precedentes. Col so peculiar llibru, Abelardo pretendía, per un sitiu, terminar col moralismu preceptivu de la moral penitencial, y por otru, superar el pesimismu agustiniano. Fiel al so métodu, parte d'un analís de conceutos tales como pecáu o virtú pa redefinir asina la ética. Ye ensin dulda una obra que ruempe cola tradición cristiana, que nun faía más qu'arrexuntar y repitir testos. Los ocho sentencies condergaes en Sens a instancia de Bernardo de Claraval taben totalmente descontextualizadas.

Obra[editar | editar la fonte]

Amás de la peculiar Historia de les mios calamidaes, la producción d'Abelardo estiende sobre los campos de la lóxica y teoría de la conocencia, teoloxía, ética y apologética.

  • Lóxica Comentarios

a la logica vetus aristotélica,[9] a Porfirio y a Boecio. El so Dialéutica (1141) ye un tratáu completu de lóxica compuestu pa los fíos del so hermanu Dagobertu (perdióse la introducción).

  • Teoloxía:

De unitate et trinitate divina o Theologia summi boni, opúsculo condergáu en Soissons (1121). Theologia christiana. Introductio ad theologiam, una «summa», namái se caltién el primer terciu y delles sentencies que fueron condergaes en Sens (1141). Sic et non, testos contradictorios sobre cientu cincuenta y ocho cuestiones: Son discutinios sobre afirmaciones y negaciones de la mesma cosa, un métodu dialécticu, anticipación a la quaestio escolástica.

  • Ética y apologética:

Scito te ipsum (Ethica). Fueron condergaes diverses sentencies en Sens (1141). Diálogu ente un filósofu,[10] un cristianu y un xudíu.

En castellán atópense editaes les siguientes obres: Conozte a ti mesmu, o Ética, Coleición Clásicos del Pensamientu 77, ed. Tecnos (1991), Madrid; Col. Grandes Obres del Pensamientu 40, ed. Altaya (1994), Madrid. Ética, Col. Biblioteca de Iniciación Filosófica 116, ed. Aguilar (1970), Madrid. Cartes d'Abelardo y Eloísa – Historia calamitatum, Olañeta, Palma de Mallorca (1982); más algamadizu en Llibru de Bolsu, Alianza Editorial (1983). Diálogu ente un filósofu, un xudíu y un cristianu, Yalde, Zaragoza (1988); esiste una edición billingüe (llatín/castellanu) en ed. Losada, Biblioteca d'Obres 30 (2003).

Obra como músicu[editar | editar la fonte]

Abelardo tamién foi un importante compositor y poeta. Compunxo cantares d'amor pa Eloísa, que nun sobrevivieron. Darréu compunxo aproximao cien himnos pal Monesteriu de Argenteuil, llugar onde se retirara Eloísa. Coles mesmes, compunxo seis plancti (llamentos) bíblicos, bien orixinales y qu'influyeron na posterior nacencia del lay, un tipu de cantar que florió nel norte d'Europa mientres los sieglos XIII y XIV.

Goliardía moderna[editar | editar la fonte]

Al nomatu de Pedro Golía Abelardo debe'l términu Goliardía. Esti términu ye adoptáu polos estudiantes universitarios boloñeses a finales del sieglu XIX, cuando se funda'l movimientu impulsáu por Giosuè Carducci, entós profesor de la Facultá de Lletres local, quien asistió n'Alemaña a manifestaciones estudiantiles similares a lo que dempués se convertiría nel modus operandi de los goliardas.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Q21436497» (inglés) páxs. xvii.
  2. 2,0 2,1 2,2 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Nouveau Dictionnaire des auteurs de tous les temps et de tous les pays. Tomu: 1. Páxina: 4. Editorial: Éditions Robert Laffont. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1994. Autor: Paul de Roux.
  4. «Q21436497» (inglés) páxs. xxii.
  5. Afirmao en: Manuel et itinéraire du curieux dans le cimetière du Père la Chaise. Páxina: 94. Autor: François Marie Marchant de Beaumont. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1828.
  6. URL de la referencia: https://www.tombes-sepultures.com/crbst_1109.html.
  7. URL de la referencia: https://www.persee.fr/doc/ccmed_0007-9731_1977_num_20_80_2060. Páxina: 312-313.
  8. «Dictionnaire de spiritualité» (francés). Consultáu'l 18 ochobre 2019.
  9. Conocer por logica vetus (lóxica vieya) la parte del corpus aristotélicu conocíu de primeres, n'oposición a los escritos lóxicos de Aristóteles conocíos más tarde (logica nova).
  10. Nesti llibru con «filósofu» designar a un musulmán y al empar el pensamientu estoicu-ciceroniano. L'analoxía filósofu-musulmán yera bien usada na dómina, tener por filósofos a los grandes pensadores como Avicena o Averroes; de cutiu de forma peyorativa, pa remarcar el supuestu calter secular de los musulmanes y de la filosofía.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]