Comunidá d'Estaos Independientes

Coordenaes: 60°30′N 102°48′E / 60.5°N 102.8°E / 60.5; 102.8
De Wikipedia
Comunidá d'Estaos Independientes
organización internacional, Commonwealth y organismu internacional
Llocalización
Sede Minsk
Coordenaes 60°30′N 102°48′E / 60.5°N 102.8°E / 60.5; 102.8
Comunidá d'Estaos Independientes alcuéntrase en Tierra
Comunidá d'Estaos Independientes
Comunidá d'Estaos Independientes
Comunidá d'Estaos Independientes (Tierra)
Historia
Fundación8 avientu 1991
Fundador República Socialista Federativa Soviética de Rusia
República Socialista Soviética d'Ucraína
República Socialista Soviética de Bielorrusia
Orixe del nome Commonwealth
Independencia
estáu soberanu
Participación empresarial
Filiales
Formáu por Rusia
Bielorrusia
Moldavia
Azerbaixán
Armenia
Xeorxa
Kazakstán
Kirguistán
Taxiquistán
Turkmenistán
Uzbequistán
Ucraína
Mongolia
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Comunidá d'Estaos Independientes (en rusu: Содружество Независимых Государств, tr.: Sodrúzhestvo Nezavísimyj Gosudárstv) (CEI) ye una organización supranacional compuesta por 10 de les 15 exrepúblicas soviétiques, cola esceición de los 3 estaos bálticos: Estonia, Letonia y Lituania, qu'anguaño son miembros de la Xunión Europea; Turkmenistán, qu'abandonó la organización el 26 d'agostu de 2005 pa convertise en miembru asociáu; y Xeorxa, que se retiró'l 18 d'agostu de 2009. Mongolia participa en delles estructures de la CEI como miembru observador. Magar ser un estáu fundador, Ucraína de iure nun ye miembru de la CEI yá que nun ratificó l'estatutu de la organización, anque ye un participante de facto.

La so creación robló la disolución de la Xunión Soviética y, según Vladímir Putin, el so propósitu foi'l dexar un "divorciu civilizáu" ente les repúbliques que conformaben la XRSS. Dende la creación de la CEI robláronse numberosos alcuerdos alrodiu de cooperación económica, defensa y rellaciones internacionales y seguridá coleutiva ente les sos Estaos-miembru. Del senu d'esta comunidá surdió l'alianza políticu-militar llamada Organización del Tratáu de la Seguridá Coleutiva.

Historia[editar | editar la fonte]

Yá en 1991 la disolución de la Xunión Soviética yera daqué inevitable, a pesar de que los referendos habíos na mayoría de les sos repúbliques amosaben un claru sofitu a caltener la constitucionalidá y institucionalidad de la XRSS. El 8 d'avientu, los líderes de Rusia, Bielorrusia y Ucraína axuntar na reserva natural de Belavézhskaya Pushcha, 50 quilómetros al norte de la ciudá de Brest, en Bielorrusia, onde roblaron el Tratáu de Belavezha. Naz asina la idea de la Comunidá d'Estaos Independientes (CEI), coles mesmes qu'anuncien que la nueva confederación va tar abierta a toles repúbliques soviétiques, según a toes aquelles que compartan los mesmos oxetivos.

L'entós Presidente de la Xunión Soviética, Mikhaíl Gorbachov, describió la xunta como daqué "illegal y peligrosu" y "un golpe constitucional a la nación". Pero puestu foi claro que pocu o nada había por faer. El 21 d'avientu, los líderes de 11 de les 15 ex repúbliques soviétiques axuntar n'Alma-Ata, en Kazakstán, y roblaron el tratáu. D'esta manera, la CEI quedaba ratificada y la XRSS oficialmente disuelta.

El 25 d'avientu de 1991 Gorbachov arrenunciu a la presidencia d'un país que yá nun esistía. Los trés Estaos bálticos (Estonia, Letonia y Lituania) nun roblaron el tratáu, de la mesma manera que Xeorxa: los cuatro países argumentaben que fueren por fuercia incorporaos a la XRSS.

Los once Estaos orixinales fueron Armenia, Azerbaixán, Bielorrusia, Kazakstán, Kirguistán, Moldavia, Rusia, Taxiquistán, Turkmenistán, Uzbequistán y Ucraína. N'avientu de 1993, finalmente, Xeorxa xunir a la CEI tres una guerra civil na que tropes ruses intervinieron a favor del gobiernu d'Eduard Shevardnadze, cercanu a Moscú. El 26 d'agostu de 2005 Turkmenistán abandonó l'organismu pa convertise en miembru asociáu. N'agostu de 2008 Xeorxa anuncia la so retirada total de la CEI tres la Guerra d'Osetia del Sur, y dexa de ser miembru formal del órganu n'agostu de 2009.

Papel y organización de la CEI[editar | editar la fonte]

Les oficines centrales de la CEI atópense alcontraes en Minsk, la capital de Bielorrusia. El cargu de Presidente de la CEI ye conocíu como Secretariu Executivu. Hasta la fecha, la mayoría de los sos líderes fueron rusos o bielorrusos. Anguaño la organización ta liderada pol antiguu Ministru del Interior rusu, Vladímir Rushailo.

Dende'l puntu de vista históricu, la CEI puede ser vista como la organización socesora de la XRSS. Sicasí, ye de resaltar que la CEI nun ye un Estáu en sí, y ye comparable a la Xunión Europea, pol so calter supranacional, primero que a la XRSS, que yera un Estáu federal pero, resumides cuentes, un Estáu.

La CEI tien al so cargu la coordinación de comerciu, finances, lleis y seguridá de los Estaos miembros. Pocos d'estos poderes exercer nun ámbitu supranacional, y ye criticada (interior y exteriormente) como una organización simbólica. Pa camudar esto, la prioridá más importante de la organización ye l'establecimientu d'una zona franca na so órbita y la xunión económica de los sos miembros.

Mientres los Xuegos Olímpicos de 1992 (d'iviernu en Albertville, Francia, y de branu en Barcelona, España) la CEI participó sol nome del Equipu Unificáu, compuestu na so mayoría por deportistes de 11 repúbliques soviétiques, por primer y única vegada. N'otros eventos deportivos del mesmu añu (tales como la Copa Europea de Fútbol) la CEI vuelve participar. Dende 1993, cada Estáu miembru compitió so la so propia bandera nacional.

En Miss Universu 1992, unvióse una candidata'l nome de CEI, que representó a toles naciones que pertenecíen a la organización.

Instituciones[editar | editar la fonte]

See Executiva See: Minsk
Secretariu Executivu:

Serguéi Lébedev (dende 2007)

Tribunal d'Arbitraxe Minsk
Asamblea Inter-Parllamentaria San Petersburgu
Conseyu Económicu Consultivu Kiev

Los miembros de la CEI pueden interactuar y coordinar les sos aiciones al traviés de les siguientes instituciones:

L'Asamblea Interparlamentaria tien les sos sesiones en San Petersburgu dos veces al añu, y ta compuestu por delegaciones parllamentaries de cada unu de los sos Estaos miembros. L'Asamblea Interparlamentaria cuenta con comisiones permanentes: Asuntos llegales, Economía y finances, Política social y Derechos humanos, Ecoloxía y Recursos naturales.

  • Corte Económica
  • Conseyu Económicu
  • Comité Executivu
  • Conseyu de Comandantes de Frontera
  • Bancu Interestatal
  • Comité d'Estadístiques Interestatal

En 1992 alcordóse constituyir un Tribunal d'Arbitraxe, con sede en Minsk, y un Conseyu Económicu Consultivu con sede en Kiev.

Actualidá[editar | editar la fonte]

Dirixentes de la CEI axuntaos en 2008 en Bisxek, Kirguistán.

Ente 2003 y 2005, líderes de tres países de la CEI fueron depuestos nuna serie de Revoluciones de colores: Eduard Shevardnadze en Xeorxa, Leonid Kuchma n'Ucraína, y Askar Akayev en Kirguistán. Los nuevos gobiernos tomaron un xiru claramente pro-occidental, tratando d'alloñar de la influencia de Moscú y averase tanto a la Xunión Europea como a Estaos Xuníos.

Pocos d'estos incidentes llograron resolvese de forma harmoniosa para Rusia, yá que namái Kirguistán, tres una revuelta popular asocedida ente 2009 y 2013, volvió a la esfera d'influencia rusa, cola ayuda de la fuercia militar y l'intelixencia de la potencia rexonal; colo que pudo retornar a les anteriores condiciones, y retomar les sos rellaciones billaterales en forma ordenada.[1]

Nel casu ucranianu, la persecución política a Yulia Timoshenko y al so movimientu políticu costó-yos graves crítiques internacionales, aparte la so postura indecisa sobre si xuntar a la XE o a la CEI lleváron-y a nun formalizar y/o afondar les sos rellaciones tantu col conxuntu de la CEI como na redolada internacional, y sobremanera, coles antigües repúbliques soviétiques fuertemente amestaes a Rusia.[2]

El país que tuvo más radicalmente opuestu a la CEI foi Xeorxa, tres la resultancia del conflictu nel añu 2008, tres el que-y amosó una actitú griespa a la Federación Rusa, yá que nel conflictu, les naciones autoproclamadas d'Osetia del Sur y Abkhasia seríen reconocíes por Rusia, lo que lu restó bastantes porciones de tierra. Aparte, Xeorxa robló numberosos alcuerdos con Estaos Xuníos, y aparentemente cursa un alcuerdu pa la so almisión a la OTAN, pero los nacionalistes xeorxanos amosáronse reticentes a tala escurre, y aparte, abogóse pola normalización de les rellaciones con Rusia, ante les deficientes resultaos macroeconómiques.[3]

Otru país que s'alloña del Kremlin ye Moldavia, que se ta averando más a la Xunión Europea y alloñando de la CEI, pol so fuerte vinculación a Rumanía, y el persistente conflictu en Transnistria. Esta última república nun actúa como suxetu de derechu internacional, y nun ye reconocida salvu poles tamién autoproclamadas Osetia del Sur y Abkhasia.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]