Xunión Económica Euroasiática

De Wikipedia
Xunión Económica Euroasiática
organización internacional, xunión económica y integración económica
Llocalización
Sede Moscú
Historia
Fundación1r xineru 2015
Participación empresarial
Formáu por Rusia
Bielorrusia
Kazakstán
Armenia
Kirguistán
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Unión Económica Euroasiática (XEE o XEEA; en rusu: Евразийский экономический союз, ЕАЭС), ye una unión económica que s'estableció'l 1 de xineru de 2015 según el tratáu robláu polos dirixentes de Rusia, Kazakstán y Bielorrusia el 29 de mayu de 2014.[1] Nun tien de confundir se cola Xunión Euroasiática (en rusu: Евразийский союз, ЕАС). Un tratáu pa espandir la UEE escontra'l Cáucasu fíxose posible cola incorporación d'Armenia el 9 d'ochobre de 2014.[2][3] El 6 d'agostu de 2015, Kirguistán xunióse tamién a esti bloque económicu. El presidente de Kirguistán, Almazbek Atambáyev robló un proyeutu de llei sobre l'adhesión del so país a la UEE el 21 de mayu de 2015. Darréu, el documentu d'adhesión foi ratificáu polos otros 4 miembros de la UEE: Armenia, Bielorrusia, Rusia y, d'últimes, per Kazakstán, el 4 d'agostu de 2015.[4][5]

Historia[editar | editar la fonte]

Dempués de la Guerra Fría y la desintegración de la Xunión Soviética el 8 d'avientu de 1991, Rusia y les repúbliques d'Asia Central fixeron reformes económiques y creóse la Comunidá d'Estaos Independientes polos presidentes de les exrepúblicas soviétiques. En 1994, el presidente de Kazakstán, Nursultán Nazarbáyev, suxurió la idea de la creación d'un bloque rexonal económicu nun discursu na Universidá Estatal de Moscú, p'asina faer crecer les economíes d'Europa y l'este d'Asia. La idea foi bien vista al ser un contrapesu a la Xunión Europea.

En 1995 Bielorrusia, Kazakstán, Rusia, y depués Kirguistán y Taxiquistán roblaron el primer tratáu estableciendo una unión aduanera.

En 1996 Bielorrusia, Kazakstán, Rusia y Kirguistán roblaron el Tratáu d'Integración Económica y Humanitaria. L'oxetivu d'esti tratáu foi p'acelerar la integración económica en materia de bienes, servicios, trabayu, capitales, tresporte, enerxía y sistemes informáticos.

En 1999 Bielorrusia, Kazakstán, Rusia, Kirguistán y Taxiquistán roblaron el Tratáu del Espaciu Económicu Únicu. Pa promover la integración y la cooperación na rexón.

Nel 2000 Bielorrusia, Kazakstán, Rusia, Kirguistán y Taxiquistán establecieron la Comunidá Económica Euroasiática (EurAsEC o CEEA) nel cual Uzbequistán xunir en 2006 comparable cola Comunidá Económica Europea con una población de 171 millones d'habitantes.

En 2006 Bielorrusia, Kazakstán y Rusia crearon la Unión Aduanera Euroasiática la cual entró en vixencia'l 1 de xineru de 2010.

El primer ministru de Rusia d'esi entós, Vladímir Putin, sofitó la idea de Nursultán Nazarbáyev sobre la creación de la Unión Económica Euroasiática. El 18 de payares de 2011 el presidentes de Bielorrusia, Kazakstán y Rusia roblaron un alcuerdu pa establecer oficialmente la Unión Económica Euroasiática nel 2015.

En fecha de 29 de mayu de 2014 roblóse'l Alcuerdu pa la creación de la Unión Económica Euroasiática. Esti alcuerdu foi robláu por Nursultán Nazarbáyev (presidente de Kazakstán), Vladímir Putin (presidente de Rusia) y Aleksandr Lukashenko (presidente de Bielorrusia). Amás el presidentes d'Armenia y Kirguistán tamién tuvieron presentes. El 23 d'avientu de 2014, Kirguistán robló un tratáu d'adhesión y llogró l'estatus de país candidatu y espérase que sía un Estáu miembru de plenu derechu en mayu de 2015, juntamente a los otros cuatro signatarios.[6][7][8]

El nuevu mercáu común empezó a funcionar el 1 de xineru de 2015, siendo integráu per Rusia, Bielorrusia y Kazakstán. El 2 de xineru de 2015, Armenia incorporóse como país miembru de derechu plenu.[9] A nivel xeopolíticu significa un apueste estratéxicu entamada pelos países del bloque, cuantimás de Rusia (que yá formen parte del denomináu BRICS) y que col so acercamientu a América Llatina y proyeutos como ésti, busca amenorgar parcialmente'l pesu políticu de Washington nel sable internacional.

Llinia de tiempu[editar | editar la fonte]

Plantía:UEE evolución

Xeografía[editar | editar la fonte]

La Unión Económica Euroasiática tien como puntu más eleváu del so territoriu nel Khan Tengri allugáu nos montes Tian Shan en Kazakstán, a 7 010 m sobre'l nivel del mar. El puntu más baxu de la Unión atópase na Depresión de Karagiye, tamién en territoriu cazacu. La badea del mar Caspiu en Kazakstán tien dalgunos de los puntos más baxos na Tierra. D'alcuerdu a les estimaciones de la ONX en 2005, el 40 % de Bielorrusia taba cubiertu de montes. Amás, en dichu país hai más de 11 000 llagos y regueros. Rusia ye conocida polos sos estensos recursos minerales y enerxéticos, les más grandes reserves nel mundu, siendo asina la principal productora de petroleu, gas natural, diamantes, níquel, ente otros. Kazakstán ye'l mayor productor mundial d'uraniu.

La Unión Económica Euroasiática cubre una área mayor a los 20 000 000 de quilómetros cuadraos, aproximao'l 15 % de la superficie terrestre.

Países miembros[editar | editar la fonte]

Nel espaciu que conformen estos cuatro países, con una superficie combinada de 20.3 millones de km² va haber llibre movimientu de capitales, mercancíes, servicios y mano d'obra. Dicha superficie dobla la de países como Estaos Xuníos, Canadá, China o Brasil. Ye más, dobla la d'Europa y ye un 10% mayor a la superficie combinada de Suramérica.

País Capital Superficie !align="left" Población PIB per cápita (PPA) Moneda
Bandera d'Armenia Armenia Yereván 29.743 km² 3.010.600 hab.[10] 7.373,532 USD[11] Dram
Bandera de Bielorrusia Bielorrusia Minsk 207.600 km² 9.481.000 hab.[12] 18.161,429 USD[11] Rublu bielorrusu
 Kazakstán Nur-SultanF 2.724.902 km² 17.439.300 hab.[13] 24.019,950 USD[11] Tenge
Biskek 198.500 km² 5.895.100 hab.[14] 3.361,179 USD[11] Som kirguís
 Rusia Moscú 17.125.407 km² 146.267.288 hab.[15] 24.805,494 USD[11] Rublu rusu

Los datos de les poblaciones son reportaos a 1 de xineru de 2015

Los datos referentes a los PIB per cápita son reportaos a 2014

Posibles miembros futuros de la unión[editar | editar la fonte]

     Miembros de la Unión Económica Euroasiática      La Península de Crimea, de facto parte de Rusia y de la Unión Económica Euroasiática      Estaos Observadores de la Unión Económica Euroasiática

[7]

[7]

La unión espera, coles mesmes, poder ampliar el so tamañu a futuru y ye por ello que s'estendió una invitación a los gobiernos d'Armenia y Kirguistán por que formen parte de la unión. Armenia xunióse la unión económica'l 9 d'ochobre de 2014. Kirguistán xunióse la unión económica'l 8 de mayu de 2014. Mientres el periodu de transición, los países en víes d'adhesión ardíciense, como foi'l casu de Kirguistán, d'un réxime especial: la participación en toes los cumes y discutinios importantes, caltiénse-yos informaos de la llexislación, al traviés d'un procedimientu de consultes y dáse-yos la oportunidá de faer comentarios sobre les propuestes surdíes dientro de la unión económica. Los países en víes d'accesu a la unión, van tener observadores en tolos cuerpos de la Unión Económica Euroasiática.[17][18][19][20][21][22][23]

Envaloróse que Kirguistán convertir en miembru de plenu derechu'l 1 de mayu de 2015. Sicasí, l'ingresu de dichu estáu como país dientro de la Unión Económica Euroasiática nun se concretó en dicha fecha. Tres la xunta del Conseyu Económicu Supremu de Eurasia, el 8 de mayu de 2015, robláronse una serie de documentos sobre l'adhesión de Kirguistán a la organización. Mentanto, los xefes d'Estáu de los países miembros, ente ellos, Almazbek Atambayev, Presidente de Kirguistán, alcordaron la creación d'un mercáu común de la eletricidá na Unión Económica Euroasiática, y la lliberalización de los servicios de tresporte rodoviario.[24][25]Finalmente Kirguistán ingresu como miembru de plenu derechu'l 12 d'agostu de 2015.[26] Esti retrasu debióse principalmente a "diferencies de criterios" ente'l gobiernu kirguís y los demás gobiernos de los países miembros de la UEE, suxuriendo qu'entá se siguen aldericando ciertos términos respeuto al accesu de Kirguistán dientro del bloque económicu.[27][28][29] Según el ministru d'Economía kirguís, Temir Sariev, el gobiernu del so país oponer a les demandes de los demás países miembros de realizar inspeiciones sanitaries adicionales, más allá de les axustaes poles regulaciones actuales de la Unión Económica Euroasiática, de los sos productos agropecuarios y otros bienes destinaos a la esportación. Amás, amestó'l ministru, Kirguistán pretende siguir calteniendo les mesmes rellaciones comerciales con China, ensin qu'éstes se vean modificaes pol ingresu realizáu al bloque económicu.[27][28][29]

Amás, en xunetu de 2015 Siria anunció por aciu la so Primer Ministru de Siria primer ministru Wael al-Halqi la so intención d'incorporase a la UEE.[16]

Otros posibles miembros[editar | editar la fonte]

El presidente rusu Vladímir Putin declaró que l'oxetivu de la Unión Aduanera Euroasiática foi incluyir a los ex-estaos soviéticos, escluyendo a los trés países bálticos miembros de la XE.

Xeorxa, Moldavia y Ucraína fueron convidaos pa xunise tantu a la Xunión Europea como la Unión Económica Euroasiática. Estos países optaron por roblar alcuerdos billaterales d'asociación a la Xunión Europea el 21 de marzu de 2014. Sicasí, les rexones de Moldavia (Transnistria), Ucraína (República Popular de Donetsk y República Popular de Lugansk) y Xeorxa (Abkhasia y Osetia del Sur) espresaron xunise a la Unión Aduanera Euroasiática ya integrase a la Unión Económica Euroasiática.[ensin referencies]

Amás, el presidente cazacu, Nazarbáyev, propunxo que Turquía, que magar nun formó parte de la Xunión Soviética, tamién podría convertise nun miembru asociativu de la UEE, señalando que "nun hai diferencies ente'l Conseyu Turcu y la UEE".[30]

Organizaciones acomuñaes[editar | editar la fonte]

Plantía:Organizaciones supranacionales postsoviéticas

Gobiernu y Economía[editar | editar la fonte]

La ceremonia de la firma del Tratáu de la Unión Económica Euroasiática en Nur-Sultan, Kazakstán, en 29 de mayu de 2014

El Tratáu de la Integración Amontada nos Dominios Económicu y Humanitariu, robláu en 1996, punxo la primer base pa la converxencia económica. El tratáu garantiza la creación d'un órganu executivu permanente pa supervisar la integración. Sirvió como modelu pal futuru mercáu común de bienes, servicios, capital y trabayu.

Mercáu internu[editar | editar la fonte]

L'oxetivu central del Espaciu Económicu Únicu foi'l desenvolvimientu d'un mercáu únicu y el llogru de les "cuatro libertad": la llibre circulación de bienes, capitales, servicios y de persones dientro del mercáu únicu, qu'entró a valir el 1 de xineru de 2015 (el día en que s'estableció la Unión Económica Euroasiática). La llibre circulación de persones significa que los ciudadanos pueden movese llibremente ente los Estaos miembros pa vivir, trabayar, estudiar o xubilase n'otru país de la UEE.[31] Los Estaos miembros tienen un arancel esternu común en tolos bienes qu'entren nel mercáu y unificaron los métodos de valoración de los bienes importaos dende la creación de la Unión Aduanera Euroasiática, el 1 de xineru de 2010. Los oxetivos inclúin la coordinación conxunta nel ámbitu de la enerxía, la industria, l'agricultura y el tresporte.

Regles sobre la competencia económica[editar | editar la fonte]

La Comisión Económica Euroasiática opera una política de competencia económica pa garantizar la igualdá de condiciones competitives nos mercaos de materies primes del Espaciu Económicu Únicu. Tamién tien como oxetivu l'harmonización y la meyora de la llexislación ente los países miembros no que fai a la política de competencia económica. La comisión sirve como regulador de la competencia pal mercáu únicu y tamién ye responsable por cuestiones antimonopolistas. Regulaciones especiales llinden la intervención de los Estaos na economía.[32][33]

Unión monetaria[editar | editar la fonte]

Una moneda Altyn, de plata, acuñada en 1711 mientres el reináu de Pedro'l Grande

El presidente de Kazakstán, Nursultán Nazarbáyev propunxo, en 2009, la creación d'una moneda común non física, denomada "yevraz" pa la Comunidá Económica Euroasiática. Eso tendría, según dellos informes, ayudáu a aisllar a los países UEE de la crisis económica mundial.[34] Cuando s'aldericaba la creación de la Unión Económica Euroasiática, Vladímir Putin espresó que podría incluyise coordinaciones pa una política monetaria incluyendo la creación d'una moneda única nel futuru. El presidente bielorrusu, Alexander Lukashenko, circuló la idea de la creación d'un "nuevu euru" pal bloque económicu euroasiático. El 24 de xunetu de 2014, el vice-primer ministru rusu, Ígor Shuválov, espresó que la Unión Económica Euroasiática va tener una moneda única dientro de 5 a 10 años. Dende 2012, la idea de la nueva moneda conxunta atopó'l sofitu de Vladímir Putin y de Dmitri Medvédev, y en 2014 les propuestes fueron redactaes en documentos de la Comisión Euroasiática pal establecimientu d'un Bancu Central Euroasiático y una moneda común, llamada Altyn (una moneda usada históricamente en Rusia y en dellos países turcófonos), que tendrá de ser introducida nel añu 2025.[35]

Presupuestu[editar | editar la fonte]

El presupuestu aprobáu de la Unión Económica Euroasiática pa 2015 supera los 6,6 mil millones de rublo rusos.[36][37][38] El presupuestu formar a partir de les contribuciones de los Estaos Miembros de la Unión. 6 mil millones de rublos van ser destinaos a l'actividá de la Comisión Económica Euroasiática en 2015, 463 millones de rublos van ser acutaos pal financiamientu de la operación y el desenvolvimientu del sistema integráu d'información de UEE, diseñáu pa promover ya informar a los consumidores de les actividaes de UEE, y más de 290 millones de rublos financiarón les actividaes de la Corte de Xusticia de UEE.[n. 1][37] Gastos extras na infraestructura y l'agospiamientu de los trabayadores de la Comisión son financiaos per Rusia.[39]

Amás Rusia anunció qu'asignaría USD $ 1,2 mil millones p'acelerar la entrada de Kirguistán na Unión.[40][41] Otros USD $ 177 millones fueron provistos per Kazakstán.[42]

Otros fondos, financiamientos ya inversiones adicionales pol Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático van a proyeutos que promuevan la integración y el comerciu de los Estaos miembros de la UEE (y los Estaos que quieran xunise se a esta Unión).[43]

En setiembre de 2014, les inversiones totales del bancu (incluyendo proyeutos terminaos) xubieron a 5 270 millones de dólares. Les inversiones actuales del bancu yá totalizaron 3 630 millones de dólares. La so capital autorizáu yera de 7 000 millones de dólares en 2014.[44]

Enerxía[editar | editar la fonte]

Vista de la sede de la Gazprom, Moscú, el mayor estractor mundial de gas

La Unión Económica Euroasiática ye vista como una superpotencia enerxética. Produció aproximao 20.7 % del gas natural del mundu, y el 14.6 % de petroleu y gas natural entestáu del mundu en 2012, polo que ye'l mayor productor del mundu en dambos dominios. Tamién produz el 9 % de la enerxía llétrica mundial y el 5.9 % de carbón del mundu, convirtiéndose nel tercer y cuartu productor del mundu, respeutivamente. En Kazakstán, la enerxía ye'l sector económicu principal. El país tien alredor de 4 mil millones de tonelaes de reserves comprobaes de petroleu recuperable y 2 000 quilómetros cúbicos de gas. Kazakstán ye'l 17º mayor esportador de petroleu del mundu y 23º esportador mundial de gas natural. Rusia tien les mayores reserves de gas natural del mundu.[45]

En 2019, Rusia, Kazakstán, Bielorrusia y Armenia tienen la intención de crear un mercáu común de la eletricidá, según un mercáu únicu d'hidrocarburos en 2025. "Cola creación d'un únicu mercáu d'hidrocarburos, vamos tener una coordinación más fonda que nos dexará ser más competitivos tantu en términos de preciu como en términos de llograr productos d'altu valor añadíu nesti mercáu bien interesante ya importante", declaró'l Comisariu Euroasiático Daniyal Akhmetov.[46][47]

Infraestructures[editar | editar la fonte]

El ferrocarril transiberianu ye un enllaz vital ente les rexones occidentales de la Unión y l'Estremu Oriente.

Los principales centros económicos son Moscú, Minsk, Almaty, Yereván y a partir de 8 de mayu de 2015, tamién Biskek.

Una cantidá de proyeutos infraestructurales importantes empezaron a executase mientres la década de 2000 col fin de modernizar y coneutar el bloque rexonal a otros mercaos, facilitando tantu la integración como'l comerciu na rexón. En 2007, les autoridaes ruses anunciarón que van invertir l'equivalente a un billón de dólares americanos hasta 2020 pa modernizar la infraestructura del país.[48][49]

Kazakstán clasifícase favorablemente en términos de quilómetros de carretera per habitante, una vegada qu'otros países desenvueltos del mundu tienen muncho menos quilómetros de carretera per habitante.[50][51]

Los ferrocarriles fueron la principal forma de venceyar les rexones y países de la Unión Económica Euroasiática dende'l sieglu XIX. Siempres foi'l principal mediu de tresporte nel Imperiu rusu y Xunión Soviética hasta güei. La Unión ocupa'l segundu nel mundu en términos de víes ferriales. Sicasí, inda ta tratando d'ameyorar el comerciu tresfronterizu dientro de la unión.

El Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático comprometióse a ayudar na construcción d'instalaciones pa producir fletes de nueva xeneración de coches y contenedores de carga en Tikhvin, Rusia y en Osipovichi, Bielorrusia pa responder a la creciente demanda de tresporte ferroviariu. Los proyeutos tamién se punxeron en marcha en Kazakstán, una vegada qu'esti país ensin mariña marítima ye altamente dependiente de los ferrocarriles pal comerciu.

El Ferrocarril Turquestán–Siberia coneuta los países d'Asia Central a la Siberia.

El Ferrocarril transasiático y la rede vial d'Asia (Asian Highway Network) son proyeutos de cooperación ente los países d'Asia y Europa qu'ayudaron a ameyorar los sistemes de carreteres y ferrocarriles en tola rexón. 6 de les 8 principales autopistes d'Asia pasen pola Unión Económica Euroasiática (AH3, AH4, AH5, AH6, AH7 y AH8). Les carreteres conecten la UEE a munchos países incluyendo Finlandia, Turquía, Irán, Paquistán, India, Laos, Tailandia, Birmania y China. L'AH6 pasa al traviés de l'autopista Trans-Siberiana de Rusia, que tien una estensión de más de 11.000 quilómetros. La gran exa ferroviaria, conocíu como'l "ponte de tierra de Eurasia" dexa que les mercancíes sían tresportaes dende China y dende la UEE escontra Europa. Una espansión de la llinia de ferrocarril orixinal, nomáu como'l "Nueva Ponte de Tierra de Eurasia", apurre un enllaz ferroviariu ininterrumpíu ente China y la UEE. Les conversaciones con China, India y Birmania tán en cursu p'ampliar la rede ferroviaria. En xunu de 2014, anuncióse que Rusia, Corea del Norte y Corea del Sur cooperaríen p'ampliar la ponte de tierra de Eurasia pa coneutar la península. Ventayes de la esportación de productos per ferrocarril al traviés de la UEE inclúin l'amenorgamientu de los costos de tresporte, lo mesmo que de los tiempos d'unviada. Los ferrocarriles tamién tienen un mayor potencial d'espansión, yá que tán siendo consideraes futures construcciones de llinies ferroviaries d'alta velocidá.[52]

Cielu Únicu Euroasiático[editar | editar la fonte]

Aeronave de l'aereollinia bielorrusa Belavia nel Aeropuertu de Pulkovo, San Petersburgu, Rusia

El programa Cielu Únicu Euroasiático, alministráu pola Comisión Económica Euroasiática, describe la creación d'un mercáu únicu de servicios aéreos y una sola zona de tráficu aereu. La zona única de tráficu aereu facilitaría a les compañíes aérees la ellaboración de nueves rutes de vuelu, fechu que dexaría aumentar el númberu de vuelos al traviés de la rexón. El comisario Eurasoasiático Daniyal Akhmetov dixo que la so creación sería llevada a cabu nun procesu gradual.[53] En xunu de 2014, l'aereollinia bielorrusa Belavia declaró que taba llista a avanzar escontra'l desenvolvimientu del Cielu Únicu Euroasiático. Los términos y les condiciones d'operación nel mercáu común de l'aviación entá nun fueron alcordaos. Sicasí, ye probable que'l proyeutu sía modeláu de forma asemeyada al Cielu Únicu Européu, de la Xunión Europea.[54] Según los informes, el proyeutu va ayudar a convertir l'espaciu aereu de la Unión Económica Euroasiática nun centru de tránsitu ente Europa, el sureste asiáticu y otros continentes. "Tenemos De entender que na actualidá, les empreses d'aviación de Kazakstán y Bielorrusia nun son capaces de competir coles compañíes d'aviación de Rusia. Poro, el programa preve un escalonamientu, coles mires de crear una redolada competitiva y asina socesivamente", dixo'l Comisariu Euroasiático Akhmetov.[55]

Agricultura[editar | editar la fonte]

Campos de centenu en Rusia

La Unión Económica Euroasiática ye'l principal productor de remolacha azucrera y xirasol, produciendo'l 18,6% de la remolacha d'azucre del mundu y el 22,7% de los xirasoles del mundu en 2012. Ye tamién unu de los principales productores de centenu, cebada, alforfón, avena y semilla de xirasol, según un grande productor de pataques, trigu y granu (y lleguminoses de granu).[56]

Parte de les competencies de la Comisión Económica Euroasiática son los subsidios agrícoles. Ye responsable de la coordinación de la ellaboración de polítiques agrícoles ente los Estaos miembros y de la garantía de la seguridá alimentaria coleutiva. El Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático financia proyeutos pa promover la integración y el desenvolvimientu de l'agricultura. Haise desembolsado aproximao 470 millones de dólares pa proyeutos ente 2008 y 2013.[57]

Impautu económicu proyeutáu[editar | editar la fonte]

El 21 de mayu de 2014, Rusia y China roblaron un contratu de suministru de gas nel valor de 400 mil millones de dólares. Dende 2019, Rusia entama vender gas natural a China mientres los 30 años siguientes.
Universidá Rusu-Armenia (al centru y a la derecha) en Yereván, la capital d'Armenia

Los Estaos miembros siguen siendo optimistes de la unión y los socios clave na rexón, esto ye, China, Irán y Turquía caltiénense comenenciudos en realizar intercambios económicos con ella. Envalórase que la Unión Económica Euroasiática tien un gran potencial nes próximes dos décades, colos espertos prediciendo una crecedera adicional del 25 % nel PIB de los Estaos Miembros en 2030, lo qu'equival a más de 600 000 M$.[58] L'alcuerdu va dar a los ciudadanos de los Estaos miembros la posibilidá d'accesu a emplegu y educación a lo llargo de tolos países miembros de la Unión Económica. Va Suponer tamién la implementación de polítiques de collaboración en munchos sectores como l'agricultura, la enerxía, la teunoloxía y el tresporte.[59] Empresarios, políticos ya intelectuales surcoreanos espresaron prestu pola creación de la UEE, señalando que podría impulsar les rellaciones ente Corea del Sur y los países miembros, particularmente con Kazakstán, onde hai munches inversiones surcoreanas.[60]

El ex-presidente y actual primer ministru rusu Dmitri Medvédev declaró que tanto les esperiencies positives y negatives de la Xunión Europea van tener en cuenta y argumentó que la Unión Económica Euroasiática va evitar los problemes de faltes económiques y la disparidad ente los países,[61] tal como los verificaos na eurozona, una y bones los países miembros tienen un nivel comparable de desenvolvimientu económicu, según historia y valores comunes.[62]

La firma d'auditoría y consultoría PwC proyeutó pa los países de la UEE, incluyendo Kirguistán, una crecedera económica (en términos de PIB PPA) de 61% ente 2013 y 2019, abondo cimeru a la crecedera prevista de 32% na XE mientres el mesmu periodu.[63]

Los Estaos Xuníos, la Xunión Europea según otros países espresáronse escépticos y críticos al respeutive de la Unión Económica Euroasiática. Analistes indicaron qu'ensin verdaderes reformes económiques y modernización, la unión económica va tener pocu impautu a nivel global.[64] La revista The Economist señaló que les supuestes ventayes que traeríen a los países al xunise a la Unión Económica Euroasiática son pocu clares y amás sorrayó que "L'alcuerdu foi vagu, con detalles téunicos ensin resolver, faciéndolo paecer un espectáculu políticu más qu'unu económicu".[65][66] Otros medios tamién declararon qu'ensin Ucraína, qu'espresó'l so interés n'integrar la Xunión Europea, la Unión Económica Euroasiática nun va poder cuntar con un Estáu miembru clave pal ésitu de dicha unión. El selmanariu Bloomberg Businessweek publicó nuna de les sos ediciones que "xunise a la Xunión Euroasiática de Putin aparenta ser un mal negociu, inclusive pa la mesma Rusia". "Dicha Unión realmente nun va ser rexistrada nel radar de la economía global", dixo un analista nun alcuentru lleváu a cabu nel Institutu d'Estudios de Seguridá de la Unión Europea.[67]

En payares de 2011, Vladímir Putin formuló declaraciones al respeutive de que la Unión Económica Euroasiática construyiríase sobre los "meyores valores de la Xunión Soviética". Sicasí, diches espresiones espertaron crítiques, que indiquen qu'esi impulsu escontra la integración tien como oxetivu restaurar l'"imperiu soviéticu".[68]

Otros de los puntos nos que se fai fincapié ye na inestabilidá de la economía rusa nos últimos meses de 2014 y 2015, que repercutió nos demás estaos miembros de la unión. Les sanciones económiques que la Unión Europea, Estaos Xuníos y otros países occidentales impunxeron a Rusia pol so rol na guerra nel este d'Ucraína, y la fuerte devaluación del rublu xeneraron efeutos secundarios non favorables pa los miembros periféricos de la Unión Económica Euroasiática. Rusia suprimió les importaciones d'alimentos provenientes de Bielorrusia n'avientu de 2014 alegando que ciertos productos nun cumplíen dellos requisitos sanitarios y que'l so país vecín reenvasaba productos provenientes de la Unión Europea pa depués ser comerciados en Rusia, país que por llei prohibe la importación de ciertos productos alimenticios procedentes de la Unión Europea. En respuesta, el gobiernu bielorrusu prohibió les importaciones de ciertos productos provenientes de la Federación Rusa. Esti tipu de midíes conformen un antecedente pocu favorable ya impropiu d'una unión económica que nos sos postulaos indica que los bienes, capital y trabayu pueden circular llibremente al traviés de les fronteres.[69][70][71][72][73][74][75] Tres les conversaciones ente Rusia y Bielorrusia, nuna xunta de la Comisión Económica Euroasiática, el Ministru d'Agricultura de Bielorrusia defendió l'harmonización de les normes veterinaries ente los dos países y foi alcordáu'l llevantamientu de les restricciones comerciales impuestes primeramente al nivel de ciertos productos alimenticios.[76]

La cayida del valor de la divisa rusa en casi un 70 % en 2014,[77][78][79][80] tuvo efeutos contegiosos nos demás países periféricos de la unión. Bielorrusia impulsó un impuestu de 30 % pa la compra de divises el 19 d'avientu de 2014, depués de que la población entornar a les cases de cambéu en busca de divises estranxeres por medrana a que la devaluación del rublu rusu repercutiera nel rublu bielorrusu.[81][82] El 8 de xineru de 2015 l'impuestu foi canceláu ya implementáronse nueves tarifes pa la compra de divisa estranxera, sicasí, el rublu bielorrusu perdió'l 26.4 % del so valor respeuto al 19 d'avientu anterior.[83][75] Kazakstán tamién punxo un impuestu a la compra de divises estrayxeres y a principios de febreru de 2015 devaluó la so moneda, el tenge un 19 %.[75] El som kirguís perdió'l 17 % del so valor respeuto al dólar en 2014. Esti tipu de fenómenos, pon n'evidencia'l desigual pesu económicu que tien Rusia respeuto al restu de los estaos integrantes de la UEE y la permeabilidá de los miembros perfiféricos a los vaivenes de la economía rusa.[75][81][84]

Otra de les observaciones que se fai sobre'l bloque económicu ye'l so proteicionismu al aplicar altes barreres arancelaries pal comerciu per fora de les fronteres de la UEE. Estes tases d'aduana elevaes fomenten el comerciu ente los países miembros, pero como contrapesu enzanca'l comerciu con terceres partes. Esto ye motivu de crítiques, yá que-y lo percibe como un camín pa ensobiar a los países más pequeños del bloque a la órbita de Rusia y alloñar d'otros mercaos.[85][86][87]

Mires relatives al comerciu con Asia[editar | editar la fonte]

Llinia de ferrocarril Lanzhou-Xinjiang, un tramu del Nueva Ponte de Tierra de Eurasia (tamién llamáu Nueva Ponte Continental de Eurasia), que xune China a Europa, cruciando al traviés de Kazakstán, Rusia y Bielorrusia.

La Unión ta buscando viviegamente un aumentu del comerciu con Asia Oriental. Empecipiáronse conversaciones pa la cooperación comercial oficial con ASEAN. Oficiales de dambos bloques aldericaron les oportunidaes pal desenvolvimientu de la cooperación ente ellos.[88] La presidenta de Corea del Sur, Park Geun-hye punxo en marcha una "Iniciativa Euroasiática", que busca coneutar los enllaces nos sectores de los tresportes, eletricidá, gas y petroleu, ente Europa occidental y Asia oriental.[89][90] La iniciativa ye bien similar al proyeutu chinu de llarga data, conocíu como "Nueva Ruta de la Seda".[60][91] Los miembros de la Unión alcordaron intensificar les conversaciones con Vietnam na creación d'un Zona de llibre comerciu, pa fortalecer la cooperación con Chinasobremanera nel intercambiu d'información sobre los bienes y servicios, y na creación de grupos d'espertos pa desenvolver rexímenes comerciales preferenciales con Israel ya India.[92]

Mientres, China propunxo apocayá una zona de llibre comerciu cola Unión Económica Euroasiática (UEE), que revela un mayor interés nel establecimientu de rellaciones comerciales non yá colos países miembros de la UEE, sinón sobremanera un interés nes sos rellaciones con esti bloque económicu.[93][94]

El 8 de mayu de 2015, el presidente rusu, Vladímir Putin, y el líder de China, Xi Jinping, roblaron un decretu sobre la cooperación destinada a venceyar la evolución de la Unión Económica Euroasiática col proyeutu económicu "Ruta de la Seda". Na mesma xunta, dambos líderes roblaron dellos alcuerdos enerxéticos, comerciales y financieros, dirixíos a fortalecer los llazos económicos ente dambos los países. Dempués de la xunta, Putin dixo que "La integración de los proyeutos de la Unión Económica Euroasiática y Ruta de la Seda significa l'algame d'un nuevu nivel d'asociación y en realidá implica un espaciu económicu común nel continente."[95]

Instituciones[editar | editar la fonte]

Esquema del procesu de toma de decisiones de la Unión Aduanera Euroasiática y del Espaciu Económicu Únicu

La Unión Económica Euroasiática procuró basar el so modelu na Xunión Europea.

Les decisiones importantes pa la Unión Económica Euroasiática son encetaes pol Conseyu Económicu Euroasiático Supremu, que ye compuestu polos Xefes d'Estáu de los Estaos miembros. El Conseyu Supremu determina la estratexa, la direición y les perspectives de la integración y toma decisiones empuestes a la consecución de los oxetivos de la Unión.[96][97][98]

La Comisión Económica de Eurasia lleva a cabu'l so trabayu en conformidá col Tratáu de la Comisión Económica Euroasiática (CEE) y colos alcuerdos internacionales que constitúin el marcu xurídico y normativo de la Unión Aduanera Euroasiática y del Espaciu Económicu Únicu.

Sedes de les principales instituciones[editar | editar la fonte]

Comisión Económica Euroasiática[editar | editar la fonte]

Con sede en Moscú, Rusia,[56] la Comisión Económica Euroasiática ye un cuerpu gobernante supranacional del Espaciu Económicu Euroasiático, que empezó'l 1 de xineru de 2012.

L'alcuerdu robláu en 18 de payares de 2011 pol primer ministru de Rusia Dmitri Medvédev, el presidente de Kazakstán Nursultán Nazarbáyev y presidente de Bielorrusia Aleksandr Lukashenko, estableció la Comisión Económica Euroasiática, l'órganu de gobiernu supranacional del Espaciu Económicu Euroasiático.[39] La Comisión Euroasiática foi modelada de forma asemeyada a la Comisión Europea.[99]

La Comisión supervisa departamentos subordinaos y órganos consultivos. Los sos departamentos fueron descomanadamente ampliaos el 1 de xineru de 2015, y el númberu d'emplegaos internacionales aumentó de 150 pa 1200.

La Comisión Euroasiática puede tomar decisiones non yá n'asuntos rellacionaos cola política aduanera de la Unión, sinón tamién en cuestiones macroeconómiques, según nel reglamentu de competencia económica, na política enerxética y na política fiscal de la Unión Económica Euroasiática. Cuenta con lleis estrictes contra la corrupción.[61]

La Comisión Económica Euroasiática componer de dos órganos:

Conseyu[editar | editar la fonte]

El Conseyu componer polos Vizprimer Ministros de los estaos miembros. El Conseyu de la Comisión supervisa los procesos d'integración na Unión, y ye responsable de la xestión xeneral de la Comisión Euroasiática. Supervisa la Comisión al traviés de la so aprobación de los proyeutos de los presupuestos de la Unión, lo mesmo que de la definición del númberu máximu de personal y de los requisitos sobre les calificaciones de los emplegaos de la Comisión. El conseyu axúntase una vegada cada trimestre.[96][97][98]

Tamién s'ocupa de les temes de la cooperación aduanera, el comerciu y el desenvolvimientu de la integración euroasiática. El conseyu celebra dacuando alderiques sobre los aspeutos importantes de la UEE y axúntase con representantes de les empreses de los Estaos miembros.[100]

Xunta direutiva[editar | editar la fonte]

L'armeniu Tigran Sargsián ye'l Presidente de la Comisión Euroasiática dende'l 1 de febreru de 2016.

La Xunta Direutiva componer d'un conxuntu de comisarios, unu de los cualos ye'l so presidente.[101] Cada Estáu miembru dispón de 3 comisarios na Xunta Direutiva de la Comisión Euroasiática, que lleven a cabu la xestión operativa y supervisen el trabayu cotidianu de la Comisión Euroasiática.[99] Tolos comisarios son nomaos pol Conseyu Supremu Euroasiático por un periodu anovable de cuatro años. Los comisarios tamién reciben l'estatus de Ministros Federales nos sos respeutivos países.[39]

La Xunta Direutiva ye l'órganu executivu de la Comisión. Axúntase siquier una vegada cada selmana, y ye responsable de la xestión diária de la UEE. Cuenta con una amplia gama d'actividaes, incluyendo'l siguimientu de l'aplicación de los trataos, la presentación de los informes añales y la preparación y esposición d'encamientos. La Xunta Direutiva de la Comisión tamién ayuda a los estaos miembros na solución de litígios, y lleva a cabu'l proyeutu de presupuestu de la Unión. Una parte de les sos actividaes inclúi la intermediación ente los departamentos de la Comisión y los xefes d'Estáu de los Estaos Miembros.[96][97][98]

Dellos departamentos tán al cargu de los comisarios. El personal de rangu inferior componer de funcionarios de los estaos miembros, en númberos proporcionales a la población de cada unu d'estos estaos.[99] Los departamentos dexen tomar de decisiones pola Xunta Direutiva de la Comisión Euroasiática, non yá con al respeutive de les polítiques aduaneres, sinón tamién nes árees de la macroeconomía, la regulación de la competencia económica, la política enerxética y la política financiera. Los departamentos de la Comisión tamién tán arreyaos na contratación gubernamental y nel control de la migración llaboral.[39]

Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático[editar | editar la fonte]

Na ciudá d'Almaty, en Kazakstán, atópase la sede del Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático.[43]

Con sede en Almaty, Kazakstán, el Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático tien como misión facilitar el desenvolvimientu de les economíes de mercáu, la crecedera económica y l'espansión del comerciu de los sos Estaos miembros per mediu d'inversiones. Los oxetivos del bancu tamién inclúin el financiamientu de proyeutos que sofiten la integración euroasiática. El Bancu tien un presupuestu de más de US $ 4,5 mil millones pa proyeutos d'inversión nos sos estaos miembros.[102]

El Presidente del Conseyu d'Alministración ye escoyíu por cuatro años y va poder ser reelixíu pa un solu mandatu adicional.[103]

El Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático edita numberoses revistes, informes y estudios qu'inclúin l'analís de la integración económica rexonal, esto ye, la integración del mercáu y la converxencia económica. El primer aspeutu evalúase sobre la base de seis índice que miden la integración nos ámbitos del comerciu, la migración llaboral, la inxeniería llétrica, l'agricultura, la educación y les inversiones. El segundu aspeutu evalúase sobre la integración rexonal nel ámbitu de la macroeconomía, la política monetaria, la política fiscal y la política financiera. De siguío, supervisa y promueve proyeutos p'afondar la integración nos estaos miembros.[104] L'Anuariu d'Integración Euroasiática (Eurasian Integration Yearbook), una publicación añal, destaca y publica artículos nun ampliu espectru de temes clave de la integración rexonal.[105]

Parllamentu Euroasiático[editar | editar la fonte]

En 2012, la creación del Parllamentu Euroasiático foi considerada.[106][107][108] Sicasí, entá ye considerada como prematura la so creación, sicasí, los Estaos miembros consideraron la creación d'una Asamblea Interparlamentaria de la Unión Económica Euroasiática,[109] que la so función ye facilitar la interacción ente los parllamentos de los estaos miembros y trabayar pa l'harmonización de les lleis nacionales y los códigos llegales de los estaos miembros.[110]

El presidente rusu Vladímir Putin sofitó la idea de la creación del Parllamentu Euroasiático.[111]

Corte de Xusticia[editar | editar la fonte]

En 2015, el Tribunal de la Unión Económica Euroasiática sustitúi al Tribunal de la Comunidá Económica Eurasiática (EurAsEC). Ta al cargu de la resolución de litígios y de la interpretación del ordenamientu xurídicu de la Unión Económica Euroasiática. La sede oficial atópase en Minsk, Bielorrusia.[112] Acordies con el segundu anexu al Tratáu de la Unión Económica Euroasiática, el tribunal ye compuestu por dos xueces de cada Estáu miembru, nomaos pol Conseyu Supremu Euroasiático. Los sos mandatos son de 9 años.[96][97][98]

Divises de la Unión[editar | editar la fonte]

Les intenciones de dotar a la Unión Económica Euroasiática d'una moneda única cuenta col sofitu de xeneral de tolos países miembros y en 2014 suxurir ente les propuestes redactaes en documentos de la Comisión Euroasiática, que se cree'l Bancu Central Euroasiático y que'l mesmu sía'l responsable de la emisión d'una moneda común, llamada Altýn, que s'envalora qu'a partir del añu 2025 ente en vixencia.[35] Anguaño, los cinco países caltienen les sos propies divises con distintes tases de cambéu:

País Moneda !align="left" ISO Inflación añal (Añu) Tasa de cambéu !align="left" Fecha cambéu
Bandera d'Armenia Armenia Dram AMD 2,50% (2014)[113] 1 RUB = 7,27 AMD[114]
1 KZT = 1,74 AMD[115]
1 EUR = 534,41 AMD[114]
1 CNY = 74,52 AMD[115]
1 USD = 473,81 AMD[114]
5 d'ochobre de 2015
Bandera de Bielorrusia Bielorrusia Rublu bielorrusu BYR 17,10% (2014)[116] 1 RUB = 268,70 BYR[117]
1 KZT = 65,32 BYR[118]
1 EUR = 19.783 BYR[117]
1 CNY = 2792,15 BYR[118]
1 USD = 17.723 BYR[117]
5 d'ochobre de 2015
 Kazakstán Tenge KZT 7,50% (2014)[119] 1 RUB = 4,15 KZT[120]
1 EUR = 305,71 KZT[120]
1 CNY = 42,74 KZT[121]
1 USD = 271,50 KZT[120]
5 d'ochobre de 2015
Som kirguís KGS 10,50% (2014)[122] 1 RUB = 1,0527 KGS[123]
1 KZT = 0,2545 KGS[123]
1 EUR = 77,7813 KGS[123]
1 CNY = 10,8326 KGS[124]
1 USD = 69,0837 KGS[123]
5 d'ochobre de 2015
 Rusia Rublu rusu RUB 15% (2014)[125] 1 KZT = 0,2443 RUB[126]
1 EUR = 73,7951 RUB[127]
1 CNY = 10,4427 RUB[126]
1 USD = 65,6248 RUB[127]
5 d'ochobre de 2015

Galería[editar | editar la fonte]

Demografía[editar | editar la fonte]

Ficheru:Muséu de la Gran Guerra Patriotica, Moscú.JPG
Llapada eterna na Llomba Poklonnaya, la Ilesia de San Jorge, la Mezquita memorial y la Sinagoga memorial, nel Muséu de la Gran Guerra Patriótica, Moscú
Catedral de San Gregorio de Yereván, la capital del país cristianu más antiguu del mundu

D'alcuerdu a estimaciones en 2007, la Unión Económica Euroasiática cuntaba con 170.000.000 d'habitantes. En Rusia y Bielorrusia la población vive n'árees urbanes nun 70%, ente qu'en Kazakstán llega al 54%.

Ópera y Ballet Nacional de Bielorrusia, en Minsk
Mezquita Karakol-Dungan na ciudá de Karakol, Kirguistán, enseñando clares influencies d'Asia oriental

La Unión Económica Euroasiática tien 18 ciudaes con más de 1 millón d'habitantes, la más grande ye Moscú. Siberia ye la rexón menos trupa. Kazakstán y Bielorrusia tienen una importante minoría rusa. Unión Económica Euroasiática tuvo como permediu de natalidá en 2010 de 12.5 nacencies por cada 1 000 persones, lo cual ye enforma mayor que la promedia de la Xunión Europea, que yera de 9.90 por cada 1 000 persones.

Les ciudaes con mayor númberu d'habitantes[128][129][130][131]

Númberu !align="left" Ciudá !align="left" País Población
1 Moscú  Rusia 12.108.257
2 San Petersburgu  Rusia 5.131.942
3 Minsk Bandera de Bielorrusia Bielorrusia 1.921.861
4 Novosibirsk  Rusia 1.547.910
5 Almaty  Kazakstán 1.507.737
6 Ekaterinburgu  Rusia 1.412.346
7 Nizhny Novgorod  Rusia 1.263.873
8 Kazán  Rusia 1.190.850
9 Samara  Rusia 1.172.348
10 Cheliábinsk  Rusia 1.169.342
11 Omsk  Rusia 1.166.092
12 Rostov del Don  Rusia 1.109.835
13 Ufá  Rusia 1.096.702
14 Yereván Bandera d'Armenia Armenia 1.060.138
15 Krasnoyarsk  Rusia 1.035.528
16 Perm  Rusia 1.026.477
17 Volgográu  Rusia 1.017.985
18 Vorónezh  Rusia 1.014.610

Les ciudaes capitales de UEE

Númberu !align="left" Ciudá !align="left" País Población
1 Moscú  Rusia 12.108.257
2 Minsk Bandera de Bielorrusia Bielorrusia 1.921.861
3 Yereván Bandera d'Armenia Armenia 1.060.138
4 Bixkek 874.400
5 Nur-Sultan  Kazakstán 835.153

Traces culturales en UEE[editar | editar la fonte]

Idiomes[editar | editar la fonte]

Los idiomes más falaos nos países miembros de UEE son:[132][133][134]

Munchos otros idiomes son falaos por un gran númberu d'habitantes, particularmente de les families de llingües túrquiques, caucásiques, uráliques, iranies, mongóliques, yidis, coreanu, rumanu, romanín, polacu, ente otros.

Relixones[editar | editar la fonte]

Catedral de San Basilio en Moscú, Patrimoniu de la Humanidá d'UNESCO
Templu budista en Elista, na República de Kalmukia, en Rusia

Les relixones con mayor númberu de siguidores na UEE son les siguientes (escluyendo Crimea):[135][136][137][138][139][140][141][142][143][144][145]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Estes cifres namái reflexen el presupuestu oficial (dineru direuto) asignáu pal funcionamientu de la Unión. Grandes cantidaes de fondos adicionales provienen de los gobiernos nacionales y otres instituciones pa facilitar o promover la integración euroasiática.
  2. A pesar de que la etnía bielorrusa representa 84% de la población de Bielorrusia, el idioma bielorrusu ye minoritariu nesti país, siendo faláu solamente por 28% de la población.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Tasch, Barbara (29 de mayu de 2014). «Russia, Kazakhstan, Belarus Sign Treaty Creating Huge Economic Bloc» (inglés). Time Magazine. Consultáu'l 19 d'agostu de 2014.
  2. «Armenia xuntar a la Unión Económica Euroasiática». RT (10 d'ochobre de 2014).
  3. «Armenia robla adhesión a Unión Económica Eurasiática». La República (10 d'ochobre de 2014).
  4. «Kyrgyzstan becomes 5th member of Russia-led Eurasian Economic Union (Kirguistán convertir en quintu miembru de la Unión Económica Euroasiática)» (inglés). RT (5 d'agostu de 2015). Consultáu'l 8 d'agostu de 2015.
  5. «Kyrgyzstan to become EEU full member on 6 August (Kirguistán va convertir en miembru de plenu derechu de la UEE el 6 d'agostu)» (inglés). belta.by - Belarusian News (5 d'agostu de 2015). Consultáu'l 8 d'agostu de 2015.
  6. «Kyrgyzstan, Armenia officially enter Eurasian Economic Union (Kirguistán y Armenia entren oficialmente na Unión Económica Euroasiática)» (inglés). Worldbulletin News (24 d'avientu de 2014). Consultáu'l 9 de xineru de 2015.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 «Eurasian Economic Union begins today» (inglés). Worldbulletin News (1 de xineru de 2015). Consultáu'l 9 de xineru de 2015.
  8. «Kyrgyzstan, Armenia officially enter Eurasian Economic Union» (inglés). Worldbulletin News (24 d'avientu de 2014). Consultáu'l 18 de xineru de 2015.
  9. ДОГОВОР О ПРИСОЕДИНЕНИИ РЕСПУБЛИКИ АРМЕНИЯ К ДОГОВОРУ О ЕВРАЗИЙСКОМ ЭКОНОМИЧЕСКОМ СОЮЗЕ ОТ 29 МАЯ 2014 ГОДА (Минск, 10 октября 2014 года)
  10. «The number of de jure population, thousand person* / 2015» (n'inglés). National Statistical Service of the Republic of Armenia. http://www.armstat.am/en/?nid=126&id=19001&submit=Search. Consultáu'l 10 de mayu de 2015. 
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes PIB PPA FMI
  12. «Demographic situation in 2014» (n'inglés). National Statistical Committee of the Republic of Belarus. http://belstat.gov.by/en/ofitsialnaya-statistika/otrasli-statistiki/naselenie/demografiya_2/current-data/demographic-situation/demographic-situation-in-2014/. Consultáu'l 10 de mayu de 2015. 
  13. «Quarterly newsletters - Statistical Indicators №2-2015 - Population». Ministry of National Economy of the Republic of Kazakhstan - Committee of Statistics:  p. 5. http://www.stat.gov.kz/cares/wcnav_externalId/publicationsJournals?_afrLoop=1670911939554479#%40%3F_afrLoop%3D1670911939554479%26_adf.ctrl-state%3D179qd4n4r6_380. Consultáu'l 10 de mayu de 2015. 
  14. «Kirgiz Respyublikasinin Sotsaldik - Ekonomikalik abali - Yanvar - Mart» (en kirguís). Kirgiz Respyublikasinin Yulyuttik Statistika Komiteti:  p. 69. http://stat.kg/images/stories/docs/tematika/svod/Obzor%2003.2015.pdf. Consultáu'l 10 de mayu de 2015. 
  15. «ОЦЕНКА ЧИСЛЕННОСТИ НАСЕЛЕНИЯ на 1 января 2015 года и в среднем за 2014 год» (en rusu). Федеральная служба государственной статистики. http://www.gks.ru/free_doc/new_site/population/demo/Popul2015.xls. Consultáu'l 10 de mayu de 2015. 
  16. 16,0 16,1 http://mundo.sputniknews.com/economia/20150721/1039533003.html Siria quier entrar na Xunión Euroasiática (Sputnik Mundu)
  17. Eurasian Economic Union begins today
  18. Finalization of ratification procedures on Armenia’s accession to EEU to be declared in Moscow today
  19. so-propiu-bloque-rexonal Rusia inaugura'l so propiu bloque rexonal
  20. Entra a valir la Unión Económica Euroasiática
  21. Rusia, Kazakstán y Bielorrusia empecipien la Unión Económica Euroasiática
  22. TASS Russian News Agency: Treaty on Kyrgyzstan's joining Eurasian Economic Union to be signed on December 23
  23. crisis-rusia-inauguro-el so-bloque-economico/ Metanes una crisis, Rusia inauguró'l so bloque económicu
  24. «Kyrgyzstan joins Eurasian Economic Union (Kirguistán xunir a la Unión Económica Euroasiática)» (inglés). World Bulletin (9 de mayu de 2015). Consultáu'l 9 de mayu de 2015.
  25. «Meeting of Supreme Eurasian Economic Council (Xunta del Conseyu Económicu Supremu de Eurasia)» (n'inglés). Kremlin - Presidente de Rusia (Moscú). 8 de mayu de 2015. http://en.kremlin.ru/events/president/news/49435. Consultáu'l 8 d'agostu de 2015. 
  26. . Agreduría agricola de Rusia (Gobiernu de Chile) (12 d'agostu de 2015).
  27. 27,0 27,1 «Kyrgyzstan delays Eurasian Union accession again (Kirguistán retrasa de nuevu l'adhesión a la Xunión Euroasiática)» (inglés). Armradio.am - Public Radio of Armenia (30 d'abril de 2015). Consultáu'l 9 de mayu de 2015.
  28. 28,0 28,1 «Kyrgyzstan Delays Eurasian Union Accession Again (Kirguistán retrasa de nuevu l'adhesión a la Xunión Euroasiática)» (inglés). Eurasianet (30 d'abril de 2015). Consultáu'l 9 de mayu de 2015.
  29. 29,0 29,1 «Kyrgyzstan Delays Joining the Eurasian Economic Union (Kirguistán retrasa adhesión a la Unión Económica Euroasiática)» (inglés). The Diplomat (1 de mayu de 2015). Consultáu'l 9 de mayu de 2015.
  30. «Turkey could become EEU associative member - Nazarbayev (Turquía podría convertise en miembru acomuñáu de la UEE - Nazarbáyev)» (inglés). Interfax-Kazakhstan (6 de xunu de 2014). Consultáu'l 18 de xineru de 2015.
  31. «Belarus to benefit from Eurasian Economic Union – Lukashenko (Bielorrusia va beneficiase de la Unión Económica Euroasiática - Lukashenko)» (inglés). Voice of Russia (1 de xunetu de 2014). Consultáu'l 18 de xineru de 2015.
  32. «The session of the EEC Council approved a working plan for the development and approval of acts that are necessary for work of the EEU as of January 1, 2015 (La sesión del Conseyu de la CEE aprobó un plan de trabayu pa la ellaboración y aprobación de los actos que sían necesarios pal trabayu de la UEE a partir de 1 de xineru 2015)» (n'inglés). Comisión Económica Euroasiática (CEE). 16 de xunetu de 2014. http://eurasiancommission.org/en/nae/news/Pages/9677.aspx. Consultáu'l 18 de xineru de 2015. 
  33. «Round Table – "Llegal aspects of ensuring equal competitive environment in the SES" ("Aspeutos llegales de garantizar una redolada competitiva común nel Espaciu Económicu Común")» (n'inglés). Comisión Económica Euroasiática (CEE). 20 de xunu de 2014. http://www.eurasiancommission.org/en/act/caa/Pages/default.aspx. Consultáu'l 18 de xineru de 2015. 
  34. (n'inglés)Moscow Times: Kazakhstan Suggests a New Currency
  35. 35,0 35,1 «Russia, Kazakhstan and Belarus to have new joint currency by 2025 (Rusia, Kazajstán y Bielorrusia tienen nueva moneda común en 2025)» (inglés). Pravda.ru (10 d'abril de 2014). Consultáu'l 18 de xineru de 2015.
  36. «EEU budget 2015 to exceed RUB 6.6bn (Presupuestu de UEE pa 2015 supera 6,6 mil millones de rublos)» (inglés). Belarusian News - eng.belta.by (4 d'avientu de 2014). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  37. 37,0 37,1 «EEU budget 2015 to exceed RUB 6.6bn (Presupuestu de UEE pa 2015 supera 6,6 mil millones de rublos)» (inglés). Kazinform (8 d'avientu de 2014). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  38. «EEU budget 2015 to exceed RUB 6.6bn (Presupuestu de UEE pa 2015 supera 6,6 mil millones de rublos)» (inglés). Turkish Weekly (8 d'avientu de 2014). Consultáu'l 19 de xineru de 2015. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  39. 39,0 39,1 39,2 39,3 «Евразийские комиссары получат статус федеральных министров (Comisariu Euroasiático va recibir l'estatus de Ministru Federal)» (bielorrusu). TUT.BY (17 de payares de 2011). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  40. «Russia to allot $1.2 billion to help Kyrgyzstan in accession to Customs Union (Rusia va axudicar $ 1,2 mil millones p'ayudar Kirguistán na so adhesión a la Unión Aduanera)» (inglés). ITAR-TASS (30 de mayu de 2014). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  41. «Russia To Allocate $1.2 Billion To Help Kyrgyzstan Join Customs Union (Rusia va axudicar $ 1,2 mil millones p'ayudar Kirguistán na so adhesión a la Unión Aduanera)». Radio Free Europe - Radio Liberty (30 de mayu de 2014). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  42. «Бишкек хочет от Астаны $ 177 млн за вступление в ТС (Astana - Bishkek wants $ 177 million for the CU) (Astaná - Biskek pide $ 177 millones pa la consultoria téunica)» (kirguís). kursiv.kz (28 de xunu de 2014). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  43. 43,0 43,1 «About the Bank» (n'inglés). Banco de Desenvolvimientu Euroasiático - eabr.org. http://eabr.org/y/about/. Consultáu'l 19 de xineru de 2014. 
  44. «EDB IN FACTS AND FIGURES - Q3 2014 (Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático - EDB en fechos y cifres - 3er trimestre de 2014)». Banco de Desenvolvimientu Euroasiático - eabr.org. http://www.eabr.org/xeneral//upload/Presentations/fact%20sheet_engl_Q3_2014_11%20(1).pdf. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  45. «Country Comparison :: Natural gas - proved reserves». CIA World Factbook. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2253rank.html. Consultáu'l 19 d'avientu de 2015. 
  46. Plaschinsky, George (6 de xunu de 2014). «Eurasian Integration: Does Lukashenka Have a Choice? - Integrators postponed creation of the single electrical energy market to 2019 and the single financial and oil and gas markets to 2025.» (inglés). Belarus Digest. Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  47. Mukhtarov, Daniyar (24 de mayu de 2014). «Single hydrocarbons market of Eurasian Economic Union to be created by 2025 - The single hydrocarbons market of the Eurasian Economic Union (EAU) will be created by 2025, Minister of Energy and Infrastructure of the Eurasian Economic Commission, Danial Akhmetov said.». TREND. Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  48. «Russia to spend $1 trillion on infrastructure (Rusia va gastar $ 1 billón n'infraestructures)» (inglés). Reuters (21 de setiembre de 2007). Consultáu'l 20 de xineru de 2015.
  49. «Russia: A Snapshot (Rusia: Un tiru rápidu)». Consultáu'l 20 de xineru de 2015.
  50. «Kazakhstan - Infrastructure, power, and communications». National Encyclopedia - http://www.nationsencyclopedia.com/. http://www.nationsencyclopedia.com/economies/Asia-and-the-Pacific/Kazakhstan-INFRASTRUCTURE-POWER-AND-COMMUNICATIONS.html. Consultáu'l 20 de xineru de 2015. 
  51. KAZAKHSTAN. http://www.encyclopedia.com/utility/printdocument.aspx?id=1G2:3410100141. Consultáu'l 20 de xineru de 2015. 
  52. «Russia to extend Trans-Eurasian rail project to Korea». Consultáu'l 20 de xineru de 2015.
  53. Akhmetov, Daniyal (22 de mayu de 2014). «"The CU railroad alliance to increase share of carriage from China to EU via the SES territory 10-folds" - Member of the EEC Board -Minister in charge of Energy and Infrastructure Daniyal Akhmetov ("L'alianza ferroviaria de la Unión Aduanera va multiplicar por 10 la cuota de tresporte de China a la XE al traviés del territoriu del Espaciu Económicu Únicu." - Miembru de la Xunta Direutiva de la Comisión Económica Euroasiática - Ministru responsable d'Enerxía ya Infraestructura Daniyal Akhmetov» (n'inglés). Comisión Económica Euroasiática - www.eurasiancommission.org. http://www.eurasiancommission.org/en/nae/news/Pages/22-05-2014-1.aspx. Consultáu'l 22 de xineru de 2015. 
  54. «Belavia: Belarus ready to move pretty fast towards single Eurasian sky» (inglés). Belarusian News - eng.belta.by (26 de xunu de 2014). Consultáu'l 22 de xineru de 2014.
  55. Mukhtarov, Daniyar (22 de mayu de 2014). «Russia, Kazakhstan, Belarus developing Single Eurasian Sky programme (Rusia, Kazakstán, Bielorrusia tán desenvolviendo'l programa del Cielu Únicu Euroasiático)» (inglés). TREND - en.trend.az/. Consultáu'l 22 de xineru de 2014.
  56. 56,0 56,1 «Eurasian Economic Integration - Facts and Figures (Integración Económica Euroasiática - Fechos y Cifres)» (n'inglés). Comisión Económica Euroasiática. 5 d'abril de 2014. http://www.eurasiancommission.org/en/Documents/broshura26_ENGL_2014.pdf. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  57. «Agricultural Projects in Member States (Proyeutos Agrícoles nos Estaos miembros)» (n'inglés). Banco de Desenvolvimientu Euroasiático - www.eabr.org/. http://www.eabr.org/y/projects/edb/?id_4=173. Consultáu'l 22 de xineru de 2015. 
  58. «Leaders of Kazakhstan, Russia and Belarus to meet in Astana to sign agreement establishing EEU (Los líderes de Kazakstán, Rusia y Bielorrusia van axuntar en Astana a roblar l'alcuerdu qu'establez UEE» (n'inglés). Gobierno libanés - National News Agency. 23 de mayu de 2014. http://www.nna-leb.gov.lb/en/show-news/27182/Leaders-of-Kazakhstan-Russia-and-Belarus-to-meet-in-Astana-to-sign-agreement-establishing-EEU. Consultáu'l 22 de xineru de 2015. 
  59. «Russia, Kazakhstan, Belarus form Eurasian Economic Union (Rusia, Kazakstán, Bielorrusia formán la Unión Económica Euroasiática)» (inglés). The Washington Post (29 de mayu de 2014). Consultáu'l 22 de xineru de 2015.
  60. 60,0 60,1 Iglauer, Philip (11 de xunu de 2014). «Eastern interest in Eurasian economic deal (Interés oriental sobre l'alcuerdu económicu Euroasiático)» (inglés). Asia Times - www.atimes.com. Consultáu'l 22 de xineru de 2015.
  61. 61,0 61,1 «Встреча президентов России, Республики Беларусь и Казахстана (Xunta de Presidentes de Rusia, Bielorrusia y Kazajstán)» (en rusu). kremlin.ru. 18 de payares de 2011. http://kremlin.ru/news/13581. Consultáu'l 19 de xineru de 2011. 
  62. «Медведев: Евразийский экономический союз избежит проблем еврозоны (Medvedev: Unión Económica Euroasiática va evitar los problemes de la zona euru)» (rusu). Novosti - news.mail.ru (18 de payares de 2011). Consultáu'l 22 de xineru de 2015.
  63. «GDP projections from PwC: how China, India and Brazil will overtake the West by 2050 - DATA: download the full spreadsheet». The Guardian (7 de xineru de 2011). Consultáu'l 12 de febreru de 2015.
  64. Russia, Kazakhstan, Belarus form Eurasian Economic Union
  65. Introducing the Eurasian Economic Union: Where Three is crowd
  66. Vladimir Putin's European Adventures
  67. Putin’s Eurasian Union Looks Like a Bad Deal, Even for Russia
  68. Putin, Medvedev praise values of Soviet Union
  69. Belarus has banned imports of certain russian products
  70. Eurasian Union's Future Murky as Belarus Tensions Simmer
  71. Belarus Demands Cancellation of 'Indecent' Russian Import Restrictions
  72. Lukashenka Accuses Russia Of Breaking Customs-Union Rules
  73. Moscow, Minsk Spar Over Bans On Belarusian Imports
  74. Rusia y cuatro naciones exsoviéticas crean la Unión Económica Euroasiática
  75. 75,0 75,1 75,2 75,3 The Eurasian Economic Union is Built on Faulty Foundations
  76. «Zayats: Belarus, Russia should harmonize veterinary legislation (Zayats: Bielorrusia y Rusia tienen d'harmonizar la llexislación veterinaria)» (inglés). Belarusian News - belta.by (4 de febreru de 2015). Consultáu'l 11 de febreru de 2015.
  77. crisis rusa-pega-duru-en-les-economias-rexonales La crisis rusa pega duru nes economíes rexonales
  78. crisis rusa-afectara-esportaciones-rexonales&t=1&d=594 La crisis rusa va afectar esportaciones rexonales
  79. contestu internacional-suma-incertidume/ El contestu internacional suma incertidume
  80. La crisis rusa, otru problema pa los productores mendocinos
  81. 81,0 81,1 Russian ruble drop causes fear of devaluation in Belarus
  82. Bancu Central de Bielorrusia introduz impuestu del 30% pa la compra de divises
  83. Belarus officially acknowledges devaluation of its currency
  84. La Unión Aduanera ¿Integración euroasiática o resurdir neoimperial de Rusia?
  85. Putin’s Eurasian Dream Is Over Before It Began
  86. Vladimir Putin’s Impotent Eurasian Union
  87. EEU - economic union of currently struggling states
  88. «Customs Union could start official trade cooperation with ASEAN - EEC (Unión aduanera podría empezar cooperación comercial oficial cola ASEAN - Comisión Económica Euroasiática)» (inglés). Interfax (1 de setiembre de 2014). Consultáu'l 22 de xineru de 2015.
  89. Asmolov, Konstantin (28 d'agostu de 2014). «The Eurasian initiative by the President of South Korea (La iniciativa Euroasiática pola Presidenta de Corea del Sur)» (inglés). NEO - New Eastern Outlook. Consultáu'l 22 de xineru de 2015.
  90. Kwon, Yong (20 d'agostu de 2014). «South Korea's Eurasia Ambitions (Ambiciones de Corea del Sur en Eurasia)» (inglés). The Diplomat. Consultáu'l 22 de xineru de 2015.
  91. Baranchik, Yuri (25 d'ochobre de 2013). «The Eurasian Economic Union and Its International Relevance (La Unión Económica Euroasiática y la so relevancia internacional)» (n'inglés). Strategic Culture Foundation. http://www.strategic-culture.org/news/2013/10/25/the-eurasian-economic-union-and-its-international-relevance.html. Consultáu'l 22 de xineru de 2015. 
  92. Samofalova, Olga (2 de xunu de 2014). «Historic agreement makes Eurasian Union a reality (Alcuerdu históricu fai Unión Eurasiática una realidá)». Rossiyskaya Gazeta - Russia Beyond the Headlines. Consultáu'l 22 de xineru de 2015.
  93. «China propón crear una zona de llibre comerciu cola Xunión Euroasiática». RT (RT n'Español) (9 de febreru de 2015). Consultáu'l 10 de febreru de 2015.
  94. «China Proposing to Establish Free Trade Zone With Eurasian Economic Union (China propón l'establecimientu de la Zona de Llibre Comerciu cola Unión Económica Euroasiática)» (inglés). Sputnik News (9 de febreru de 2015). Consultáu'l 10 de febreru de 2015.
  95. «Russia, China agree to integrate Eurasian Union, Silk Road, sign deals (Rusia y China comprometer a integrar la Xunión Euroasiática y la Ruta de la Seda y roblen alcuerdos)» (inglés). RT (8 de mayu de 2015). Consultáu'l 8 de mayu de 2015.
  96. 96,0 96,1 96,2 96,3 «Tratáu de la Unión Económica Euroasiática». Alta (www.alta.ru). 29 de mayu de 2014. https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ru&tl=es&o=http%3A%2F%2Fwww.alta.ru%2Fshow_orders.php%3Faction%3Dview%26filename%3D14bn0044&sandbox=1. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  97. 97,0 97,1 97,2 97,3 «Досье на проект Договора о Евразийском Экономическом Союзе (май 2014 года) - Dossier sobre'l proyeutu de Tratáu de la Unión Económica Euroasiática (mayu de 2014)» (en rusu). http://sps.yurclub.ru. 29 de mayu de 2014. http://sps.yurclub.ru/home/document/560461571. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  98. 98,0 98,1 98,2 98,3 «[http://online.zakon.kz/Document/?doc_id=31548839 Досье на проект Договора о Евразийском Экономическом Союзе (май 2014 года) - Dossier sobre'l proyeutu de Tratáu de la Unión Económica Euroasiática (mayu de 2014)]» (en cazacu). http://online.zakon.kz/. 29 de mayu de 2014. http://online.zakon.kz/Document/?doc_id=31548839. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  99. 99,0 99,1 99,2 «Russia sees union with Belarus and Kazakhstan by 2015 (Rusia busca una unión con Bielorrusia y Kazakstán en 2015)» (inglés). BBC News (18 de payares de 2011). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  100. «Council of the Eurasian Economic Commission (Conseyu de la Comisión Económica Euroasiática)». www.customsbemoscow.org/. http://www.customsbemoscow.org/home/05-subjects/organisations/01-customs-union/eurasian-economic-commission/council-of-the-eurasian-economic-commission. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  101. (5 d'abril de 2014) Eurasian Economic Integration - Facts and Figures (Integración Económica Euroasiática - Fechos y Cifres) (n'inglés), páx. 26–27. Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  102. «About the Eurasian Development Bank (Sobre'l Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático)» (n'inglés). Banco de Desenvolvimientu Euroasiático - www.eabr.org. http://www.eabr.org/y/about/. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  103. «The Chairman of the Management Board (El Presidente del Conseyu d'Alministración)» (n'inglés). Banco de Desenvolvimientu Euroasiático. http://www.eabr.org/y/about/chairman/. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  104. Vinokurov, Evgeny (2014). escritu en 7 Paradnaya street, St. Petersburg, 191014, Russia. «System of indicators of Eurasian Integration II (Sistema d'indicadores de la Integración Euroasiática II)» (n'inglés). Eurasian Development Bank Centre for Integration Studies (Bancu de Desenvolvimientu Euroasiático - Centru pa los Estudios d'Integración). http://eabr.org/xeneral//upload/CII%20-%20izdania/SIEI-2014/EDB%20Centre_Report%2022_SIEI%20II_Analytical%20resumi_Eng_1.pdf. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  105. «EDB Eurasian Integration Yearbook - EDB Eurasian Integration Yearbook publishes papers and other materials on a wide spectrum of rexonal integration issues. The core of the Yearbooks consists of the English versions of papers that were published in various Bank publications throughout the year. They are complemented by a rexonal integration chronicle for the year. With this yearbook, we intend to make available high-quality publications in the Russian language to a global audience.» (n'inglés). Banco de Desenvolvimientu Euroasiático - eabr.org. http://www.eabr.org/y/research/publications/IntegrationYearbook/. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  106. «Naryshkin Calls for Establishment of Eurasian Parliament (Naryshkin aboga pol establecimientu del Parllamentu Euroasiático)» (inglés). Sputnik News (25 d'abril de 2012). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  107. «Russian-backed Eurasian parliament planned (Entamáu Parllamentu Euroasiático, sofitáu per Rusia)». WND (28 d'ochobre de 2012). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  108. «Russian, Kazakh and Belarusian MPs to discuss Eurasian Parliament creation (Parllamentarios rusos, cazacos y bielorrusos van dir aldericar la creación del Parllamentu Euroasiático)» (inglés). TREND - en.trend.az (4 de setiembre de 2012). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  109. «Kazakhstan lawmakers see no reason to create Eurasian Parliament (Llexisladores de Kazakstán nun ven nenguna razón pa crear Parllamentu Euroasiático)» (inglés). Tengrinews (10 d'avientu de 2013). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  110. «Towards a Eurasian Economic Union: The challenge of integration and unity (Escontra una Unión Económica Euroasiática: El desafíu de la integración y de la unidá)». Centre for European Policy Studies (CEPS) - Special Report 75:  páxs. 3. avientu de 2012. http://www.ceps.eu/system/files/CEPS%20Special%20Report%20Non%2075%20-%20Towards%20a%20Eurasian%20Economic%20Union.pdf. Consultáu'l 19 de xineru de 2015. 
  111. «Creation of Eurasian Union parliament deemed possible (Creación del parllamentu de la Xunión Euroasiática considérase posible)» (inglés). Itar-Tass. Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  112. «Notes on the Future Court of the Eurasian Economic Union (Notes sobre'l futuru Tribunal de la Unión Económica Euroasiática)» (inglés). Moscow Times (28 d'abril de 2014). Consultáu'l 19 de xineru de 2015.
  113. Tasa d'inflación de 2014 n'Armenia
  114. 114,0 114,1 114,2 Tasa de cambéu na web oficial del Bancu Central d'Armenia
  115. 115,0 115,1 Tasa de cambéu según Currency Converter de Bloomberg Business
  116. Tasa d'inflación de 2014 en Bielorrusia
  117. 117,0 117,1 117,2 Tasa de cambéu na web oficial del Bancu Nacional de la República de Bielorrusia
  118. 118,0 118,1 [1]
  119. Tasa d'inflación de 2014 en Kazajstán
  120. 120,0 120,1 120,2 Tasa de cambéu oficial del Bancu Nacional de Kazakstán
  121. Tasa de cambéu según Currency Converter de Bloomberg Business
  122. Tasa d'inflación de 2014 en Kirguizistán
  123. 123,0 123,1 123,2 123,3 Tasa de cambéu oficial del Bancu Nacional de Kirguistán
  124. Tasa de cambéu según Currency Converter de Bloomberg Business
  125. Tasa d'inflación de 2014 na Federación Rusa
  126. 126,0 126,1 Tasa de cambéu según Currency Converter de Bloomberg Business
  127. 127,0 127,1 Tasa de cambéu na web oficial del Bancu Central de la Federación Rusa
  128. (en rusu)Города с численностью населения 100 тысяч человек и более
  129. (en bielorrusu)Колькасць насельніцтва на 1 студзеня 2014 г. (Población 01 de xineru 2014) Сацыяльна-эканамічны стан горада Мінска за студзень 2014 г.
  130. (en bielorrusu)У Мінску пражывае 1 млн 906 тыс. чалавек
  131. (en rusu)Численность населения Республики Казахстан по областям, городам и районам на 1 января 2014 года
  132. 132,0 132,1 «Languages of the World (Idiomes del mundu)» (n'inglés). ethnologue. 2014. http://www.ethnologue.com/world. Consultáu'l 9 de mayu de 2015. 
  133. «Linguistic composition of population Autonomous Republic of Crimea» (n'inglés). State Statistics Committee of Ukraine - All-Ukrainian population census’ 2001 data. http://2001.ukrcensus.gov.ua/eng/results/xeneral/language/Crimea/. Consultáu'l 9 de mayu de 2015. 
  134. «All-Ukrainian population census' 2001» (n'inglés). State Statistics Committee of Ukraine. http://2001.ukrcensus.gov.ua/eng/regions/. Consultáu'l 9 de mayu de 2015. 
  135. «Arena - Atlas of Religions and Nationalities of the Russian. (Atles de les relixones y nacionalidaes de la Federación de Rusia)» (n'inglés). Sreda. 2012. http://sreda.org/en/arena. Consultáu'l 13 de febreru de 2015. 
  136. «ГЕОГРАФИЯ ВЫБОР ДУХА (Xeografía d'eleición del espíritu)» (rusu). Kommersant. Consultáu'l 13 de febreru de 2015.
  137. «Итоги национальной переписи населения 2009 года (Les resultancies del censu nacional en 2009)» (en rusu). Axencia d'Estadístiques de la República de Kazakstán. 12 de payares de 2010. http://www.stat.kz/news/Pages/n2_12_11_10.aspx. Consultáu'l 13 de febreru de 2015. 
  138. «International Religious Freedom Report 2008 - Kazakhstan (Llibertá Relixosa Internacional Informe 2008 - Kazakstán)» (n'inglés). U.S. Department of State. 2008. http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2008/108501.htm. Consultáu'l 14 de febreru de 2015. 
  139. «The World Factbook - Kazakhstan» (n'inglés). CIA - Central Intelligence Agency. 2014. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/kz.html. Consultáu'l 14 de febreru de 2015. 
  140. «Religion and denominations in the Republic of Belarus (Relixón y denominaciones na República de Bielorrúsia)» (n'inglés). Commissioner on Religions and Nationalities of the Republic of Belarus by the Department of Information of the Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Belarus. payares de 2011. http://www.mfa.gov.by/upload/pdf/religion_eng.pdf. Consultáu'l 14 de febreru de 2015. 
  141. «Table: Religious Composition by Country, in Percentages (Tabla: Composición relixosa per país, en porcentaxes)» (n'inglés). Pew Research Center. 18 d'avientu de 2012. http://features.pewforum.org/grl/population-percentage.php. Consultáu'l 14 de febreru de 2015. 
  142. «Censo Demográficu 2009» (en rusu). НАЦИОНАЛЬНЫЙ СТАТИСТИЧЕСКИЙ КОМИТЕТ РЕСПУБЛИКИ БЕЛАРУСЬ (Comité Nacional d'Estadístiques de Bielorrusia). 2009. http://belstat.gov.by/en/perepis-naseleniya/perepis-naseleniya-2009-goda/. Consultáu'l 14 de febreru de 2015. 
  143. «The World Factbook - Armenia». CIA - Central Intelligence Agency. 2014. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/am.html. Consultáu'l 14 de febreru de 2015. 
  144. «Մշտական բնակչությունը (քաղաքային, գյուղական) ըստ ազգության, սեռի և կրթական մակարդակի (Población de derechu (Urbana, Rural) por edá y grupu étnicu)» (n'armeniu). Censo Nacional Armeniu 2001. 2001. http://docs.armstat.am/census/pdfs/51.pdf. Consultáu'l 14 de febreru de 2015. 
  145. «Country Profile: Kyrgyzstan (Kyrgyz Republic)» (n'inglés). Religious Intelligence. http://www.religiousintelligence.co.uk/country/?CountryID=50. Consultáu'l 9 de mayu de 2015. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]