Ciencia política

De Wikipedia
Ciencia política
especialidá y disciplina académica
ciencies polítiques
cameralism (en) Traducir Ciencia política
Cambiar los datos en Wikidata

Ciencia política o politoloxía son distintes denominaciones d'una ciencia social qu'estudia la teoría y práutica de la política, los sistemes y comportamientos políticos na sociedá. El so oxetivu ye establecer, a partir de la observación de fechos de la realidá política, esplicaciones lo más certeres posibles alrodiu del so funcionamientu. Interactúa con otres ciencies sociales, como la economía o la socioloxía, ente otres.

Emplega una multiplicidá de ferramientes metodolóxiques mesmes de les ciencies sociales. Ente los distintos acercamientos posibles a la disciplina tán el institucionalismo o la teoría de la eleición racional.

Históricamente tuvo'l so orixe na filosofía política, pero ye imprescindible estremala d'ella.

Definición[editar | editar la fonte]

Norberto Bobbio propón dos acepciones, una en sentíu ampliu (ciencies polítiques), y otra en sentíu estrictu (ciencia política). La primera tomaría tolos estudios rellacionaos cola política dende l'antigüedá hasta los nuesos díes, incluyíos tolos filósofos y teóricos que pensaron, escritu y analizáu la política. En sentíu estrictu, la ciencia política contemporánea nació a partir de la corriente conductista que trata de reparar les conductes de los actores políticos y de los ciudadanos conforme a premises puramente científiques. Esta última acepción fai referencia a lo que se denomina xeneralmente «ciencia política positiva», pa estremala de la filosofía política o teoría política normativa; la otra parte d'estudiu de la disciplina tien como oxetu d'estudiu propiu al poder que s'exerz nun coleutivu humanu. La politoloxía encargar d'analizar les rellaciones de poder que s'atopen somorguiaes nun conxuntu social, sían cualos sían les sos dimensiones (locales, nacionales o a nivel mundial).

El poder, como capacidá d'un actor social d'influyir sobre otros, atópase presente en toles interaiciones humanes, siempres qu'esistan siquier dos actores que s'interrelacionen. L'exerciciu del poder faise presente en distintes manifestaciones humanes como na guerra, la paz, la negociación, el consensu, el disenso, l'autoridá, la dominación, la obediencia, la xusticia, el orde, el cambéu, la revolución, la participación política y cualesquier otra situación onde esista'l potencial o real alcuentru de dos actores sociales con intenciones manifiestes o latentes, d'enfrentar les sos intereses a los d'otros.

Anque hai un bancia ente politólogos sobre l'oxetu d'estudiu de la ciencia política, teniendo a la categoría teórica «sistema políticu» como oxetu de la disciplina. Esta categoría cumple con ciertos requisitos como ye tener una naturaleza, tienen de tenese referentes empíricos una y bones esto fai que la disciplina estremar de la filosofía política; tamién ye refecha y incluyente, esto quier dicir qu'incluya a toles materies que pertenecen al campu d'estudiu de la ciencia política y de la mesma nun tien de quedar nenguna materia venceyada cola actividá política fuera del so campu y finalmente esti oxetu d'estudiu tien una gran aceptación mayoritaria per parte de la comunidá politológica.

El sistema políticu defínese como un conxuntu d'interaiciones que se dan ente les sos unidaes o partes que lu componen y estes interaiciones van camudar o van caltener l'orde de dichu sistema. Esta categoría foi acuñada pol politólogu David Easton. Él considera a la vida política como un sistema de conducta o comportamientu. El comportamientu sería la manera de proceder que tien la persona en rellación cola so redolada. Entós la vida política tien una manera de proceder en rellación cola so redolada, nesti casu seríen los ministerio, l'executivu, los partíos políticos, la sociedá, etc. D'eses interaiciones o proceder vamos tener resultaos que pueden caltener o camudar l'orde nel que s'atopaba la vida política.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Mientres la Revolución industrial y les revoluciones lliberales del sieglu XIX, creóse la necesidá d'efectuar una crítica social con cuenta d'evaluar los cambeos sociales y políticos qu'asocedíen, según el so impautu na sociedá y los motivos que los produxeren. La esmolición pol cambéu social, combinada cola meyora que les ciencies naturales taben llogrando gracies al desenvolvimientu del métodu científicu, impulsó la fusión de dambes, dando llugar a les ciencies sociales. Asina surdiría la socioloxía, y más palantre la ciencia política, acomuñada al estudiu de la xurisprudencia y de la filosofía política.

Con éses la ciencia política ye una disciplina relativamente recién, que'l so nacencia (siquier no que concierne a la ciencia política moderna) dalgunos asitien nel sieglu XV con Nicolás Maquiavelo (separación de la moral y de la política). Sicasí, yá na Antigüedá esisten formes d'organización política: la polis (onde nació la pallabra 'política', y que significa ciudá) na democracia griega, la Res publica (cosa pública) qu'instauró la igualdá tocantes a los derechos políticos na Antigua Roma, sacante los esclavos. Nel Pensamientu chinu de Marcel Granet, l'arte político databa de les escueles confucianes». L'alministración pública china ye la más antigua, empezando'l «mandarinato» nesta dómina.

Anque'l so verdaderu desenvolvimientu como disciplina científica ye posterior a la Segunda Guerra Mundial, antes de dichu periodu acomuñar al estudiu de la y el términu «ciencia política» tenía dalgún usu, lo que fai que la cuestión d'a qué autor atribuyí-ylo pueda ser una tema discutible. Pa dellos autores foi acuñáu Herbert Baxter Adams, profesor d'historia de la Universidá Johns Hopkins en 1880. Otros autores afirmen que'l términu Ciencia Política ye propuestu por Paul Janet, quien lo utiliza per primer vegada na so obra Historia de la Ciencia Política y les sos rellaciones cola Moral escrita a mediaos del sieglu XIX.

Historia[editar | editar la fonte]

Platón.
Titu Liviu.
Agustín d'Hipona.

Mientres l'estudiu de la política ye atopáu primeru na Antigua Grecia y Historia d'India India, la ciencia política llegó tarde nos términos de les Ciencies Sociales. Sicasí, la disciplina en sí tien un claru conxuntu d'antecedentes como ética, filosofía política, economía política, historia y otros campos rellacionaos con determinaciones normatives de como tienen de ser y deducir les carauterístiques y funciones del estáu ideal. En cada periodu históricu y en cuasi toa área xeográfica podemos atopar a daquién estudiando política y aumentando l'entendimientu políticu.

Na Historia d'India India Antigua pueden atopase testos que cavilguen sobre la política dende l'épicu-mitolóxicu Rig-veda (fines del II mileniu e.C. ) y el Canon Pali budista (c. sieglu VI e.C. ). Chanakia Pandit, ye consideráu como unu de los primeros pensadores políticos y economistes; y de fechu denominar como'l «Maquiavelo hindú». Sobre la base de les sos enseñances escribió'l Artha-shastra (sieglu II a IV d. C.).

Los antecedentes de la ciencia política occidental pueden rastrexase enforma tiempo antes de Platón y Aristóteles, particularmente nes obres de Homero, Hesíodo, Tucídides, Xenofonte o Eurípides. Platón analizó distintos sistemes políticos y resumir n'estudios más empobinaos escontra la lliteratura y la historia, aplicando un métodu d'acercamientu que más cercanu a la filosofía. Aristóteles encontó l'analís de Platón incluyendo evidencies históriques empíriques nel so analís.

Historiadores como Polibio, Titu Liviu y Plutarcu documentaron l'ascensu de Roma y l'organización y historia d'otres naciones; mientres estadistes como Xuliu César o Cicerón aprovíen con exemplos de les polítiques y guerres de Roma como república y dempués como imperiu. L'estudiu de la política empobinar escontra l'entendimientu históricu, y la descripción y comprensión de distintes formes de gobiernu.

Apurriendo certidumes dogmátiques pa les rellaciones ente la Ilesia y l'Estáu, que sicasí fueron oxetu de perduros discutinios ente los poderes universales (Papa y Emperador) mientres tol periodu. Nel mundu islámicu, autores como Avicena y Averroes, y l'hebréu Maimónides, siguieron la tradición analítico y empírico del aristotelismu; ente que Ibn Jaldún antemanó dellos conceutos de les modernes ciencies sociales.

Mientres el Renacimientu italianu, foi Nicolás Maquiavelo quien fixo observación empírica direuta de los actores y instituciones polítiques (El Príncipe). Considerar a Maquiavelo como unu de los teóricos políticos más notables del Renacimientu, pos col so apurra ábrese camín a la modernidá na so concepción política y a la reestructuración social. Tradicionalmente, atopóse una aporía nel pensamientu maquiaveliano de resultes de la difícil conciliación de los sos dos obres principales, los Discursos sobre la primer década de Titu Liviu y El príncipe.

Nos Discursos, Maquiavelo declárase partidariu de la república, partiendo del supuestu de que toa comunidá tien dos espíritus contrapuestos: el del pueblu y el de los grandes (que quieren gobernar al pueblu), que tán en constante conflictu. Pa Maquiavelo el meyor réxime ye una República bien entamada (toma como exemplu la República Romana), aquella que llogre dar participación a los dos partíos de la comunidá para d'esta manera contener el conflictu políticu dientro de la esfera pública. Maquiavelo señala, y de equí la calificación de bien entamada, que ye primordial qu'en dicha república disponer de les instituciones necesaries pa enriar el conflictu dientro de les mesmes ensin les cualos la república desarmaríase. Nenguna de les otres formes de gobiernu como l'aristocracia, la tiranía, la democracia o la monarquía llogren l'equilibriu de los partíos dientro del réxime polo que son inestables.

Los intérpretes gustantes a les tesis republicanes pretendieron, dende Rousseau, conciliar la contradicción ente los Discursos y El príncipe considerando qu'esti postreru supón un exerciciu d'ironía que cenciellamente esnudaba a la lluz público lo que yeren les verdaderes práutiques del poder. Sicasí, la oposición a la república que podría inferise n'El príncipe, tien de tenese en cuenta que cuando Maquiavelo escribir ta escribiendo p'amosar a Lorenzo II de Médici como tien de desempeñase si ye que quier unificar Italia y sacala de la crisis na que s'atopa. Maquiavelo esclaria tamién que puede esistir un home que la so virtú política (saber aprovechar los momentos de fortuna y escapar de los desfavorables) supere a la república en xunto pero dicha virtú política va morrer col mortal que lu tenga, cosa que nun asocedería nuna república bien entamada.

Amás d'esto, tien de recordase que'l Príncipe presenta analoxíes cola figura romana y republicana del dictador, investido de poderes absolutos mientres un curtiu periodu y teniendo que rindir cuentes darréu ante la república. Nesti sentíu, la contradicción ente los dos testos principales de Maquiavelo nun ye tal. Si ye asina, entós el principáu y la república tendríen de ser entendíos como formes de gobiernu subordinaes a l'auténtica esmolición política de Maquiavelo: la formación d'un Estáu modernu na Italia del so tiempu.

Maquiavelo entiende que tou Príncipe tien de tener virtú y fortuna pa xubir al poder: virtú al tomar bones decisiones y fortuna al tratar de conquistar un territoriu y atopase con una situación (que nun foi provocada por él mesmu) que lo ayudar o beneficie conquistar. Aquel príncipe que llogre'l poder por aciu el crime y el maltratu, siendo ésti llaín y déspota; tien d'entender qu'una vegada xubíu al poder tien que camudar esa actitú escontra'l pueblu. Dándo-y liberio al pueblu, pa ganase'l favor del mesmu, yá que a lo último estos van ser los que decidan el so futuru. Maquiavelo foi, amás, un auténticu precursor del trabayu de los analistes políticos y columnistes de los nuesos díes: «Toos estos príncipes nuesos tienen un propósitu, y yá que nos ye imposible conocer los sos secretos, vemos obligaos en parte a inferilo de les pallabres y los actos que cumplen, y en parte a imaxinalo». (Carta a Francesco Vettori, xunetu de 1513).

Ciencia política como disciplina universitaria[editar | editar la fonte]

Ente los principales escritores contemporáneos que contribuyeron al desenvolvimientu y afitamientu de la ciencia política como disciplina autónoma podemos citar ente los más relevantes a Carl Schmitt, Norberto Bobbio, Leo Strauss, Robert A. Dahl, Gabriel A. Almond, Maurice Duverger, Hannah Arendt, David Easton, Harold D. Lasswell, Samuel P. Huntington, Juan J. Linz, Arend Lijphart, Sydney Verba, Stein Rokkan, Dieter Nohlen, Gianfranco Pasquino, Giovanni Sartori o Guillermo O'Donnell, ente otros.

La llegada de la ciencia política como una disciplina universitaria n'Estaos Xuníos rescampla pol nomamientu de facultaes y de direutores de facultaes llevando'l títulu de ciencia política, poco tiempu dempués de la guerra civil. En 1857, Francis Lieber foi nomáu como'l primer Profesor d'Historia y Ciencia Política na Universidá Columbia. En 1880, Columbia formó la primer Escuela de Ciencia Política. La disciplina estableció l'Asociación Americana de Ciencia Política en 1903. La integración d'estudios políticos del pasáu nuna disciplina unificada ye un proyeutu en cursu, y la historia de la ciencia política apurrió un campu rico pa la crecedera de dambes ciencies polítiques (normativa y positiva), con cada parte de la disciplina compartiendo dellos predecesores históricos.

Nes décades de 1950 y 1960, una revolución de conducta faciendo énfasis nel estudiu científico y rigoroso del comportamientu individual y grupal barrió la disciplina. Coles mesmes de que la ciencia política avanzaba escontra una mayor fondura d'analís y más sofisticación, tamién avanzaba escontra una rellación de trabayu más cercana con otres disciplines, especialmente con socioloxía, economía, historia, antropoloxía, psicoloxía y estadística. De manera creciente, estudiantes de conducta política usaron el métodu científicu pa crear una disciplina intelectual basada nel postuláu d'hipótesis siguíes pola verificación empírica y la inferencia d'enclinos políticos, y xeneralizaciones qu'espliquen aiciones polítiques individuales y de grupu. Al traviés de la xeneración pasada, la disciplina punxo una énfasis creciente na relevancia o l'usu de nuevos enfoques y metodoloxíes pa resolver problemes políticos y sociales.

En 2000, l'autu llamáu Movimientu Perestroika foi introducíu como una reaición en contra de los partidarios del movimientu llamáu la matematización de la ciencia política. Los perestroikanos pronunciar por una pluralidá de metodoloxíes y enfoques en ciencia política y por una mayor relevancia de la disciplina p'aquellos fuera d'ella.

Árees d'investigación[editar | editar la fonte]

Les principales árees d'investigación y analís de la ciencia política son:

Enfoques[editar | editar la fonte]

Dalgunos de los principales enfoques conceptuales na ciencia política son:

Los principales paradigmes teóricos en discutiniu dientro de la ciencia política son:

Métodos[editar | editar la fonte]

Los métodos emplegaos pola ciencia política son principalmente los de les ciencies sociales. Giovanni Sartori[1] estrema cuatro métodos, n'orde decreciente de fuercia de control:

Pela so parte, Arend Lijphart presenta los primeros trés de la llista anterior y amiesta un quintu métodu: Analís de casu.[2]

Rellación con otres ciencies[editar | editar la fonte]

La ciencia política, como tou estudiu científicu, rellacionar con distintes ciencies y n'ocasiones hasta s'entemez con otres, apaeciendo nel meyor de los casos como una parcela superpuesta. Nos estudios actuales tópase una gama variada de ciencies coneutaes cola Politoloxía, por cuenta de la politización que sufren los distintos aspeutos de la vida humana, ye dicir les sociedaes, al ser algamaos pol Estáu, institución preponderante qu'exhibe'l Poder, y na ausencia d'este, una vinculación direuta col Poder. Les ciencies que güei tán rellacionaes a cuestiones polítiques y los sos resultantes de los estudios na tema son:

  • Teoloxía: estúdiase Teocracia y los sos sistemes políticos influyíos por cuestiones relixoses en dalgún aspeutu.

Aplicaciones profesionales[editar | editar la fonte]

  • Analís FODA (Fortaleces, Oportunidaes, Debilidaes y Amenaces)
  • Publicidá Político.
  • Investigación y Docencia.
  • Seguridá Internacional y Defensa.
  • Periodismu Políticu.
  • Recursos Humanos.
  • Asesoramientu Alministrativu y de Xestión Pública.
  • Xestor Alministrativu
  • Rellaciones Internacionales.
  • Investigaciones Sociopolíticas
  • Alministración Pública
  • Rellaciones Institucionales
  • Rellaciones de l'alministración con derechu políticu
  • Marketing políticu

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. (Sartori, 2002)
  2. (Lijphart)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]