Carenas

Coordenaes: 41°16′40″N 1°47′51″W / 41.2778°N 1.7975°O / 41.2778; -1.7975
De Wikipedia
Carenas
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Zaragoza
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Carenas (es) Traducir Manuel Casado Rubio
Nome oficial Carenas (es)[1]
Códigu postal 50212
Xeografía
Coordenaes 41°16′40″N 1°47′51″W / 41.2778°N 1.7975°O / 41.2778; -1.7975
Carenas alcuéntrase n'España
Carenas
Carenas
Carenas (España)
Superficie 31.222691 km²
Altitú 653 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 186 hab. (2023)
- 116 homes (2019)

- 97 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.02% de provincia de Zaragoza
0% de Aragón
0% de España
Densidá 5,96 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
carenas.eu
Cambiar los datos en Wikidata

Carenas ye un conceyu d'España, na provincia de Zaragoza, Comunidá Autónoma d'Aragón. Tien un área de 31,39 km² con una población de 174 habitantes (INE 2017) y una densidá de 5,54 hab/km².

Llocalización[editar | editar la fonte]

Carenas alcontrar na contorna de Calatayud, a unos 20 quilómetros de distancia de la llende provincial de Zaragoza, y a unos 112 quilómetros d'esta capital.

Ta asitiáu nel valle del ríu Piedra, na falda d'un pequeñu montículo, y arrodiáu de nidies llombes. Los pueblos más cercanos son Castejón de las Armas, Ateca, Alhama de Aragón, Ibdes y Nuévalos.

La presa del banzáu de la Tranquera ta nel términu municipal de Carenas, compartiendo la so cabecera con Nuévalos. Al mentáu banzáu puede aportase por una esviadura de la carretera A-1501 direición Alhama/Nuévalos.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye mediterraneu-continental con crudos iviernos, rexistrándose les temperatures más baxes nos meses d'avientu, xineru y febreru, llegando los termómetros a -12°C. Los branos son calorosos y secos, con máximes en xunetu y agostu, qu'algamen temperatures d'hasta 40°C. Les precipitaciones son escases, xiren en redol a los 400 mm añales (un milímetru d'agua d'agua equival a 1 llitru d'agua por m²), algamar les máximes precipitaciones en primavera y seronda. Ente 1960 y 1985 les precipitaciones medies rexistraes, pa esta zona, yeren de 456mm añales, ente que na década de los noventa y nos últimos años del sieglu XX hubo un descensu, rexistrándose nel añu 1999 unes precipitaciones de 398,2 mm añales, y nel 2001 acentuóse la seca, rexistrándose 234 mm añales. Faciendo un cuadru comparativu, del añu 1999, ente los pueblos colindantes, Alhama de Aragón, Ateca y la Tranquera, amuesa les siguientes resultaos: en Alhama recoyéronse unes precipitaciones añales de 322'6 mm, en Ateca 426,8 mm y na Tranquera 373,8 mm. Nestos datos inclúyense les precipitaciones por nieve, con rexistros pal mesmu añu de: 13 mm en Alhama, 22 mm en Ateca, y 27,3 mm na Tranquera.

Les temperatures baxo cero, algamar en Alhama, Ateca y Tranquera, nos meses d'avientu, xineru y febreru, respeutivamente, con mínimes de -8,5ºC en Alhama y la Tranquera, y -10ºC en Ateca. Tocantes a les máximes, en Alhama fueron de 40ºC n'agostu, de 39ºC en Ateca nel mes d'agostu, y de 38ºC en La Tranquera, nel mesmu mes.

Referente a les riaes, la más fuerte foi la del 20 de mayu de 1971 con 120 m³/s de caudal, producióse de resultes de la llena del banzáu de la Tranquera, que s'empecipió'l 15 de mayu, día de San Isidro. La gran cantidá d'agua cayida esi mes tresvirtió'l banzáu, llegando a enchise percima de les compuertes. Les precipitaciones suelen rexistrase en forma de: bastios, con grueses gotes; envernaes con orpín que duren dos o tres díes; nubes acompañaes de gran aparatu llétricu y que dacuando van acompañaes de xarazo o en forma de nieve nos iviernos.

Ente los vientos predominen: el cerciu, de direición norte, procedente del Moncayo, bien fríu y secu; el «Huesca», de direición nordeste, menos fríu; el llevante o chorna, de direición este, d'aire caliente; el vientu solanu, de direición sureste, aire fresco que sirvía p'aventar nes eres; «el sur», de direición sur, tamién llamáu vientu del desiertu o siroco, tormentosu con agua de folla; el ábrigu, de direición suroeste, tamién denomináu «regañón altu» o castellán (de Guadalaxara) y que suel traer agua seguro y siempres acomuñáu a fenómenos tormentosos; el «regañón mediu», de direición oeste, que barre les Mueles y ye desecante ya inestable.

Vexetación[editar | editar la fonte]

El clima dio llugar a montes grebos con escasa vexetación. Predomina la vide, que sufrió un gran retrocesu, l'almendral, la zrezal, con bayura d'árgomes, romeru y el tomillu. Nos últimos años del sieglu XX produciéronse plantíos forestales de pinos, qu'apurren un nuevu paisaxe nun terrén onde nunca esistieron. Na redoma del banzáu llevar a cabu un estensu plantíu de pinos, más de 700 hectárees, coles mires d'evitar arrastres de tierra al banzáu, dándo-y un prestosu aspeutu col verdor de les sos riberes; el so monte de chaparras y encines, con una estensión averada de 72 hectárees, evita igualmente, los arrastres de sedimentos a la vega; sicasí, el mantu vexetal ta subordináu al clima continental de la zona. La so vega foi exuberante, por cuenta de un ampliu sistema de regadíos con bayura d'agua, lo qu'anició unos fértiles y verdes valles, qu'agora se tán abandonando. Na vega de Carenas predominaron, siempres, el cultivu de frutales: cirolares, perales, zrezales, pumares, etc., destacando los cultivos de güerta, como les xudíes, que dieron sonadía a Carenas, pol so apreciáu consumu na Corte y que xunto colos sos tomates, comercializar n'amplies zones de la península.

Merez especial atención el vinu de Carenas. A finales del sieglu XII los monxos del Cister, fundadores del Monesteriu de Piedra, promovieron el plantíu de la vide nos sos dominios, y les bodegues del Monesteriu dan bon fe de la importancia que teníen los caldos d'esta zona; emprestáronlu especial atención a la uva blanca, de la clase malvasía, que-yos dexaba ellaborar vinos espirituosos d'una gran calidá. La viticultura siguió, de magar, con un sistema de cultivu claramente tradicional. La variedá predominante suel ser la garnacha negra y en segundu términu, otres variedaes blanques. Los calorosos díes del branu, pero frescos peles nueches, dan-y a les vides un factor natural calidable, al caltener una tersura y arume nel frutu que se tresmite, darréu, al vinu. La vendimia empecípiase, polo xeneral, a finales de setiembre. Nos años 1960 constituyéronse diverses cooperatives en Calatayud, consiguiendo la Denominación d'Orixe, y nes que s'arrexuntaron los viñeos de los términos municipales colindantes, ente ellos Carenas.

Fauna[editar | editar la fonte]

A lo llargo de la historia conocen especies d'animales que tuvieron el so hábitat nos montes de Carenas: águila, ánade, azor, uxu, peñerina, venáu, falpayar, coneyu, corzu, foina, gatu montés, gavilán, graja, ferre, xabalín, llobu cerval, llobu, osu, perdiz, melandru, foina, y la llondra y foína nes riberes del río Piedra; anque munches d'estes especies yá a finales del sieglu XX sumiera, principalmente pol so caza desafranada, como nos casos del: osu (tuvo de sumir na dómina medieval), llobu (caza desafranada), venáu (sumió na dómina medieval, pola caza), llobu cerval (sumió a principios del sieglu XX), llondra y foína (sumieron al poco de construyise'l banzáu de la Tranquera, al nun haber un caudal, mínimu, ecolóxicu), xunto cola anguila.

Diversos topónimos recuerden la esistencia d'aquella fauna como: La hoya lonsa (n'aragonés osa = onsa), «la llobera» (llugar de cría de llobos), «valdarcón» (valle del ferre), «peña grajera» (poblada de grayes), «cuetu de los coneyos» (con bayura de coneyos), «ribayu de los pollinos» (llugar onde s'echen los animales muertos pa ser alimentu de los carroñeros), «cueva del uxu» (esistencia d'uxos reales), etc.

Historia[editar | editar la fonte]

De los sos oríxenes prehistóricos hai constancia del Neolíticu mediu (4000-3500 e. C.) na paraxa de la Muela y de delles paraxes más; atopáronse distintes ferramientes de xiles, onde, paez ser, fueron pequeños poblaos. Nel xacimientu de Somet atopáronse, igualmente, ferramientes de xiles, de cobre y otros fragmentos metálicos, pertenecientes a la dómina del Bronce Medio (1500-1100 e.C. ). Mientres la segunda Edá del Fierro, les ferramientes metáliques algamen una alta producción. El material minero estrayer de les distintes esplotaciones mineres de Carenas y contorna, dando fama a les espaes que, na zona, templábense. Atopáronse, igualmente, cerámiques, delles monedes de la dómina celtibérica, dómina romana y dómina musulmana.

El primer documentu conocíu sobre Carenas data del añu 1128, nuna concesión del Alfonsu I d'Aragón a unu de los sos nobles, Pere Ramón, por servicios emprestaos, definiéndola col nome de ‘Carengena'. El segundu documentu apaez col nome de ‘Carenis' y data del añu 1169, onde'l Conceyu de Calatayud concede los cañizares de Carenis a Andrés Iben Fabib (Andrés fíu de Fabib o Hbib: probablemente xudíu) y esi mesmu añu, Alfonsu II concedía a los de Carenis, el boalar antiguu, (llugar onde pastiaba'l ganáu). En 1174, Andrés Iben Fabib y la so esposa María, autoricen al so fíu Domingo a ingresar como monxu nel Monesteriu de Santa María de Juncería, dando como dote el castiellu de Carenas. En 1174, Andrés Iben aumenta la dote del so fíu Domingo, pal Monesteriu, dando la heredá de Carenis. En 1182, los Fueros de Calatayud son ratificaos, nos aspeutos relixosos, pol Papa Lucio III, citando les ilesies de la Comunidá y por consiguiente la ilesia de la Pardina de Somet, de la que yeren propietarios Carenas y los monxos de Piedra, ensin qu'estos fueren partes de les décimes y primicias d'esti derechu, que correspondía a los Capítulos eclesiásticos de Ibdes y Munébrega, que rexíen ésta primer ilesia cristiana del términu de Carenas.

En 1119, l'abá Jimeno, del Monesteriu de Sta. Mª. de Juncería, vendió la heredá y el castiellu de Carenis al abá Gaufrido, del Monesteriu de Piedra, por 650 sueldos jaqueses, pasando'l monxu Domingo, fíu d'Andrés Ibn Fabib, a morar en Piedra pa tar más cerca de los sos padres; al treslladase'l monxu Domingu a Piedra, pasó con él la dote quedando los monxos del Monesteriu de Piedra, propietarios de Carenas con toles sos pertenencies; esta posesión foi ratificada, en 1201, pol obispu Inocencio y en 1207, por Pedru II d'Aragón.

Nel añu 1257, Xaime I el Conquistador concede a Piedra la potestá de poblar y construyir en Carenis. Un añu dempués, 1258, los de Carenis roblen en Piedra la Carta Puebla o Primer Población; nesti documentu a los 30 nuevos repobladores de Carenas esixíase-yos vivir dientro del nucleu habitáu pa fomentar la crecedera del pueblu. En 1260, viendo los monxos que nun aumentar la población pa poder cultivar toles tierres, conceden la Segunda Población nos mesmos términos que la primera; estos nuevos pobladores, de procedencia franca y catalana, fueren, enantes, propiedá d'Andrés Ibn Fabib, por donación d'Alfonsu II.

De 1467 al 1469, según una lleenda, Fernando d'Aragón cortexaba a Isabel de Castiella, a pesar de la prohibición del so padre Enrique IV; por ser zona fronteriza y que los monxos bendicíen los alcuentros, en delles ocasiones agospiar en Carenas na Casa Posada Real (cai Santa Ana). Inda se caltién el cuartu de Fernando el Católicu con decoración de dómina y los escudos de Castiella, Lleón, Navarra y Aragón, más una semeya d'Isabel la Católica, pintáu nel techu.

En 1488, Carenas tenía una población de 415 habitantes. En 1508, Fernando el Católicu concede a Carenas el títulu de villa, col so correspondiente escudu, similar al Señal Real d'Aragón, cola diferencia d'una borla más nel remate de la corona. En 1543, la población de la Villa de Carenas, yera de 455 habitantes. En 1604 muerre, na Villa de Carenas, Gerónimo de Pasamonte, consideráu unu de los posibles autores de El Quixote d'Avellaneda. Mientres el sieglu XVI apaez en Carenas la Inquisición na figura del Santu Oficiu. En 1627, Carenas empecipia l'intentu d'independizase del Monesteriu de Piedra; tres llongures y costosos pleitos, consigue sentencia favorable en 1664. En 1674, Carenas foi atacada por 300 homes armaos, procedentes d'Ibdes y Munébrega alegando ocupación de pasos de ganáu, en Somet; mataron, robaron y fixeron tou tipu de pillajes, baltando los campos y les viñes; en 1682, la Real Audiencia dictó sentencia favorable a Carenas, consiguiendo nuevos derechos. Dende 1713 al 1797, el númberu d'habitantes pasa a ser de 720. En 1774 reconstrúyese'l cálcer pa usu del molín de farina y el riego de les vegues del Chorrillo. En 1710, les ermites esistentes na Villa de Carenas yeren: la ermita de Santa Ana, la ermita de San Juan, la del Sepulcru y la de San Sebastián.

En 1787, apaecen censaos, na Villa de Carenas, col títulu de infanzones (fidalgos): los Arrizabalaga, los Mendoza, los Luzón, los Cabrerizu y los Doñoro, colos sos respeutivos escudos.

En 1821, Les Cortes aprueben les llendes de la provincia de Calatayud y el Conceyu de la Villa de Carenas pagó, la so correspondiente contribución, en Reales de vellón. En 1823, la población de la Villa de Carenas yera de 717 habitantes. N'agostu del 1834 declarar na Villa de Carenas el roxura morbo asiáticu, causando estragos na población. En 1857, la Villa de Carenas cuntaba con 876 habitantes. De xunetu del 1884 a xunu del 1885, constrúyese l'edificiu del Conceyu. Del 1890 al 1900, la filoxera destrúi los viñeos obligando a una nueva replantación. En 1898, producíase la guerra de Cuba y Filipines, siendo munchos los soldaos de la Villa que participaron nella. En 1899, inauguróse la lluz llétrico procedente de la fábrica de Nuévalos. En 1917, la población yera de 995 habitantes con un rápidu descensu, por emigración, tres la terminación de les obres del banzáu de La Tranquera.

Una rica industria medieval[editar | editar la fonte]

  • El fornu conoz el so esistencia nel añu 1258, como propiedá del Monesteriu de Piedra, y el so allugamientu yera l'actual cai del Fornu y anque en 1638 el Conceyu de Carenas construyó otru, la población de Carenas taba obligada a utilizar el fornu de los monxos. Esta norma permaneció hasta l'añu 1664.
  • El molín, asitiáu xunto a la ponte de Piedra, apaez citáu nel añu 1258; yera, igualmente, propiedá de los Monxos de Piedra y los de Carenas taben obligaos a moler, namái, nesi molín, obligación que se caltuvo hasta l'añu 1664. A partir d'esi añu fueron llibres d'usar los molinos d'otros llugares. Nel términu de Carenas edificáronse cuatro molinos: el primeru, construyíu pol Monesteriu, el segundu, que foi obra del Conceyu de Carenas, el terceru, en Somet, propiedá, tamién, del Monesteriu y el cuartu, na zona del Rubial, controláu igualmente pol Monesteriu.
  • El batán paez ser del añu 1495, por documentos que faen referencia al batanero que lo rexentaba. El batán taba asitiáu na zona llamada «Entrambos Ríos». Naquellos años el ríu Piedra estremar en dos ramales, el ramal principal escurría, más o menos, pol encruz actual del río Piedra y la canal secundaria per onde escurre l'actual brazal. Ente los dos brazos del ríu allugábase'l batán, onde se curtían les pieles y tratábense los paños. Los texedores, curtidores y boteros taben rellacionaos col batán.[3]
  • El colmenar apaez nel añu 1258 con dominiu del Monesteriu, faciendo referencia a les Cases de los Truébanos», cerca de la Alcaidía. Nel 1664 citen el colmenar xunto a la zona antigua de la ermita de Santa Ana. Nel Monesteriu dábase-y gran importancia a estos truébanos pol usu domésticu de la miel y l'aprovechamientu de la cera pal usu de les sos ilesies y ermites; con muncho maxín, los monxos, trabayaben la cera con procedimientos mecánicu-hidráulicos.

Xunto con estes industries esistíen otres, que non por segundones yeren menos importantes, como: los fornos de yelsu pa la construcción, les caleres pa fabricar y cocer la cal, el tejar pa la fabricación de texes, lladriyos y adobes. D'estes industries queden, amás de restos, los nomes que tomaron los llugares onde taben allugaes: ribayu de los Hornillos, la Calera, cueva de la Greda, el Tejar, etc.

Los gremios tuvieron el so allugamientu dientro del pueblu:

  • Arbañiles y alarifes formaben un gremiu de Maestru mayor d'obres maestros d'obres, arbañiles, obreros, aprendices y canteros gallegos que, establecíos en Carenas, utilizaben la piedra, que s'estrayía de la Muela Pequeña, etc. Nel sieglu XIII lleer en documentos, l'ayuda qu'esti gremiu emprestó a los monxos del Císter, pa la construcción del Monesteriu, xunto a maestros d'obra musulmanes, de la morería de Terrer. Como datu cítense, n'otros documentos, les munches ocasiones que por cuenta de la gran demanda na construcción, contratábense albañiles y alarifes d'otres poblaciones. Hai documentación sobre los trabayos que se realizaron dende al 1492 al 1933 col postreru maestru arbañil Antimo Lacarta.
  • Los alfareros taben instalaos colos sos alfares, na actual cai Alfaro; la so fabricación de cántaros, tinajes, etc. cubría la demanda del altu númberu de bodegues, que naquellos años yá esistíen. Nel barriu de San Pascual, pol que pasaba'l segundu brazu del río Piedra, fabricábense los alambiques, usaos pa la destilación del aguardiente; en 1845 contabilizar en Carenas, seis fábriques d'aguardiente d'oruxu.
  • Otros gremios presentes fueron: dende'l sieglu XIV tuvieron gran relevancia na zona los cuberos y boteros pola gran cantidá de bodegues que se construyíen en Carenas; solíen ser orixinarios de Vascongadas y Navarra. Apaecen, igualmente, los ferreros, hojalateros, los cesteros y albarceros.
  • Tamién hubo en Carenas esplotaciones mineres que dexaron los nomes de: La llebre, San Antonio, Reservada, Santuyano, San Antón, San Emiliano, Pozu del Flaire, etc. Y mientres la Edá Media, dispunxo de hospedería rexentada polos monxos, primero, y depués pol Conceyu de Carenas.

Carenas nel sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Carenas sufre, anguaño, l'avieyamientu por despoblación. Repitir l'esquema demográficu d'otros pueblos: abandonu de les zones rurales, procesu migratoriu escontra los grandes conceyos y el consecuente avieyamientu poblacional. El procesu, anque difícil, pue ser reversible nestos pueblos aveyuscaos, si almite la posibilidá de remocicalos con un apurra inmigratorio de families nueves, procreadoras y con espíritu dinámicu qu'inyecten sangre nuevo na vida del pueblu y que tresformen les sos estructures y hasta'l mesmu hábitat. La población de Carenas enllancóse nes últimes décades y sufre esti procesu d'avieyamientu acusáu, al igual qu'otros munchos pueblos d'Aragón. Ye un, escasu, 10% de la población, que pudiera considerase activa, la que se dedica a l'agricultura, quedando una mínima parte de la güerta, qu'antaño foi la so gran riqueza, nes manes avieyaes de persones xubilaes. L'urbanismu, en sí mesmu, nun reflexa esti avieyamientu al ser consideráu, el pueblu, llugar de veranéu per parte de la población qu'antaño emigró y que caltienen los sos llares actualizaos, según otros servicios urbanísticos apurríos pola alministración pública. Esta especie de turismu autóctonu abasna una parte que, anque seya mínima, afala'l caltenimientu de trés cases rurales en Carenas.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica de Carenas
199119962001200420092011201220142015
226251215238203195184175172
(Fonte: Series históriques del INE y censo)

Política llocal[editar | editar la fonte]

Últimos alcaldes de Carenas[editar | editar la fonte]

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Alfonso Melendo Magaña[4] PSOE
1983-1987
1987-1991 Manuel Casado Rubio[5][6] PAR
1991-1995
1995-1999 PP
1999-2003
2003-2007
2007-2011
2011-2015
2015-2019

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[7]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PP 5 5 4 4
C's 1
PSOE - - 1
PAR - -
CHA -
IX - -
Total 5 5 5 5

Infraestructures y cultura[editar | editar la fonte]

Na primer década del sieglu XXI nun había nenguna escuela activa nel conceyu, anque dispón d'una serie d'infraestructura que dexen realizar deportes o fomentar la cultura nel conceyu como son les piscines municipales Les Cardelinas inauguraes el 30 de xunu de 2006, el parque de Los Cardelinos construyíu en 1999, un frontón y la Casa de Cultura, inaugurada na década de 1990 y na qu'hai una pequeña biblioteca.

A principios del sieglu XXI la revista cultural Karenis publicábase gracies a un pequeñu grupu d'entusiastes vecinos, al traviés de la Asociación pa la Defensa del Patrimoniu de Carenas, ASPACAR.

La xota foi en Carenas la gran compañera, cola so más xenuina espresión, en tou tipu de llabores agrícoles y festexos; siempres caltuvo, esta Villa, la fama de cantar bien y de tener bones voces. Merecen especial atención: el tenor Florencio Magaña, el tíu Pubilao cola so voz de barítonu, la familia de los «Sandalios», la familia de los «Chinchines» coles actuaciones del hermanu mayor, Carmelo, nel popular Teatru Apolo del Paralelu barcelonés de los años 1960, los hermanos Gutiérrez y un llargu etc., que la decadencia económica de la Villa, partió por otres provincies; namái permanez en Carenas, como entusiasta portador d'esti estandarte, el xoteru Luis Pérez L. (Luis Pérez de Carenas, como nome artísticu).

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Carenas tien un gran patrimoniu del so pasáu, y tamién del presente más cercanu, ente ellos cabo destacar:

La ermita de Santa Ana

Atópase na plaza del mesmu nome. Dende la plaza principal y pela cai d'igual nome, Santa Ana, llégase direutamente a la ermita. Santa Ana ye la patrona del pueblu, xunto con San Pascual y San Sebastián.

L'antigua ermita, llamada Santa Ana la Vieya, de la que namái queda la sacristía, data del sieglu XV o XVI, pero nun va ser hasta finales d'esti sieglu cuando se construyó la gran ermita, de xuru una de les más grandes de la contorna de Calatayud, con dimensiones d'ilesia parroquial. Cola so construcción y finalización de les obres, escontra'l 1655, les xentes de Carenas proclamaron la so independencia de los monxos del Monesteriu de Piedra.

La so planta ye de cruz llatina y bóvedes de llazu, perfectamente adosaes a l'antigua construcción. Reformóse, darréu, con coru altu y el cuerpu de campanes. Destaca la cúpula-llinterna elíptica, con decoración en yeserías, barrocu mudéxares. Ente les obres d'arte que se caltienen nella, destaquen la so puerta d'entrada, de bella factura, enmarcada por dintel de piedra; el retablu mayor d'estilu barrocu y de notables dimensiones, ta dedicáu a Santa Ana, que la so escultura ta depositada na fornica central y foi realizada en 1678, pol escultor Bernabé de Jáuregui; el retablu de San Ramón Nonato, del XVII, como tamién son del mesmu sieglu la Divina Pastora, la Sagrada Familia, el de la Inmaculada y, de xuru, el de San Isidro Llabrador. Merez especial atención el retablu del Cristu de la Llagosta o Santu Crucifixu, donación testamental de Fray Juan de Molina y Entrena (1576-1652), una magnífica talla, que puede ser, del sieglu XV. A esta talla atribúyense-y numberosos milagros. Merez, igualmente, atención el retablu de la Virxe del Carmen, del sieglu XVIII, d'estilu neoclásicu. Destaquen, na ermita de Santa Ana, los sos trés campanes llamaes del Cristu de la Llagosta» (1840), de l'Asunción» (1882) y «Campanillo», fundíes en Sigüenza, per Llomba y Quintana. Los sos toques y badayaes, de la mano de los hermanos Herminio y José Ruiz, dieron la vuelta al mundu al traviés de les publicaciones del antropólogu valencianu Francesc Llop i Bayu, siendo estudiaos n'universidaes de Holanda, Francia, Estaos Xuníos y mereciendo especial atención per parte de la Unesco.

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción

D'antiguo llamada de Santa María, empezar a edificar nel 1258, por iniciativa de los monxos del Monesteriu de Piedra, ocupando'l llugar del antiguu castiellu de Carenas (1127), del que namái queden los restos parciales d'un torrexón, adosáu a la ilesia actual. Nel añu 1548 fíxose-y una gran reforma con mampostería de lladriyu y darréu, nel sieglu XVII, realizóse la última ampliación, de claru aspeutu barrocu.

La so planta ye rectangular, con tres naves, siendo la central la más ancha, con coru y torre de xubida al campanariu, a los pies. Sol coru un pórticu en madera, d'estilu mudéxar tardíu (1548), que da accesu a la ilesia y na cabecera de la planta ta la sacristía y l'antigua torre del castiellu, que da pasu al interior de les bóvedes. El retablu mayor, d'estilu barrocu, atribúyese-y, ensin documentar, al escultor Jerónimo Cósida (sieglu XV).

Nes naves llaterales hai retablos menores dedicaos a distintos santos, como'l de la Virxe del Rosario (sieglu XVI), el retablu de la Virxe de la Lleche, dándo-y el pechu al neñu Jesús (del XV), el retablu de San Vicente, el retablu del Cristu, etc. El so campanariu ye de construcción cuadrangular con dos campanes fronteres y un campanillo llateral. Pertenez al Arciprestalgu del Altu Jalón.

Banzáu de la Tranquera

Llamáu popularmente el «banzáu de la Tranquera».[8] La Tranquera tien una capacidá de 84 hm³ y una estensión de 530 hectárees. Foi construyíu ente 1952 y 1969 con un sistema de banzáu llamáu de «gravedá»; esti tipu de construcción consiste en que'l mesmu pesu del muriu ye l'encargáu d'aguantar l'emburrie de l'agua; un muriu de gravedá ta consideráu de mayor duración sobre los otros sistemes cola ventaya añedida, d'un menor caltenimientu. Regula les agües del ríu Piedra, del ríu Mesa y el ríu Ortiz pal suministru domésticu y riego, y cola so situación ente los conceyos de Carenas y Nuévalos, presenta posibilidaes pal aprovechamientu de les sos riberes con hoteles, restoranes y camping, según una zona pa la práutica de la pesca y los deportes acuáticos.

Palaciu de la Alcaidía

Edificiu, que foi propiedá de los monxos cistercienses de Piedra, llevantáu nel sieglu XIII. En 1687, el Monesteriu de Piedra remató l'arrogante cuerpu d'escaleres de la Alcaidía, con columnes barroques y capiteles nos que s'entemecen l'estilu xónicu y corintiu, asonsañando l'antigua arquiteutura romana. La cortil queda cubiertu con una cúpula llinterna rematada con un minarete d'ocho lados y ventanales d'alabastru qu'allumaben la cortil inferior; la zona media queda abierta con arcos d'arquiteutura bien rebaxada y con una escotadura nel centru de la clave, que lo fai asemeyada a un pabellón o cortinaxe (conopial). La decoración de la cortil facer con pintures al temple, entemeciendo'l esgrafiado. Nuna lleenda puede lleese: «añu 1687». Conserva nel esterior l'escudu monacal de los monxos de Piedra, según el reló de sol con fecha, grabada, 1738.

Ermita del Santu Sepulcru

La ermita del Sepulcru data del sieglu XVII, anque hai elementos que podríen datala nel sieglu XVI. Una parte de la so planta ta escavada nel monte, afaciéndose a la orografía del terrén, lo que-y da, realmente, l'aspeutu d'un sepulcru. Nel so interior atopen los restos de: «Antonio de Luna, natural de la villa de Carenas y beneficiáu perpetuu de la ilesia parroquial, fixo esta capiya. Añu 1629», tal como reza la so llosa sepulcral. La planta de tres naves, los dos llaterales más pequeñes, a les que s'apuerta por arcos o contrafuertes sobre los que descarga'l pesu de la nave central. Rematar con una especie d'ábside o cabecero circular, que sirve pa enmarcar y eponderar el retablu mayor, d'aspeutu maxestosu. Destaca una pila d'agua bendito del sieglu XVI, na qu'apaez el nome del orfebre, un tanto incompletu; ta ricamente decorada y caltién una estrella d'ocho puntes. El retablu mayor, enmarcáu por dos columnes que soporten un frontón curvu partíu que se remata col escudu de la familia Lluna y so él, el signu de la muerte con seis calaveres. Nel so centru abre una fornica a mediu altor onde apaez Jesús Crucificáu y, xustamente debaxo, otra fornica sepulcral del Cristu Yacente y na parte inferior, la tumba d'Antonio de Luna y dos tales cartelas a manera d'escudu del apellíu Lluna. La pieza principal ye un Cristu Yacente. Ye una bona talla, de xuru del sieglu XVII, que presenta pintura y pigmentación orixinal. Ye de bones proporciones y exhibe un gran estudiu anatómicu, siendo'l conxuntu de gran espresión y guapura. Ye sacáu, nel so llechu, na procesión de Selmana Santa.[9] Nel esterior una estatua de forxa, de corte modernu, sobre pedestal.

Castiellu de Somet

Esti castiellu foi citáu, per primer vegada, nel 829 y ta emplazado a lo cimero del cuetu, al que-y dio nome; dende los sos 800 metros d'altitú con cresta predresa, controlábase'l valle del río Piedra, de la Mesa y del Ortiz y aportó a una de les más importantes fortaleces de la contorna de Calatayud. Al pie del cuetu atopaba'l pueblu del mesmu nome.

L'allugamientu componer d'una plataforma inferior, onde s'abelugaba la población en casu de guerra; una segunda plataforma flanqueada por una torre y la plataforma cimera cola torre del homenaxe, la torre de enseñar y el patiu d'armes.

A partir del 1201, el Monesteriu de Piedra empieza una política de compra de tierres en Somet, p'ampliar les propiedaes del monesteriu. Dende 1279 Somet foi una aldega perteneciente a Calatayud. Pelos años 1322, apaez como granxa del Monesteriu de Piedra. En 1407 se documenta l'últimu alcaide del castiellu de Somet, y este mesmu añu'l rey Martín I vendió la xurisdicción del llugar de Somet a Gonzalo de Liñán. En 1454 Somet quedó afarada polos soldaos castellanos qu'engardíen contra Aragón. En 1503 l'aprovechamientu de Somet pasa a manes de los pueblos que lu arrodien, ente ellos Carenas, xunto col Monesteriu de Piedra. En 1860 la pardina de Somet pasa a la xurisdicción de Carenas, por decretu de Sabela II, apaeciendo como granxa hasta 1960, que les sos tierres sumen so les agües del banzáu de la Tranquera. Ta catalogáu como zona arqueolóxica.

Personaxes célebres[editar | editar la fonte]

Accesu[editar | editar la fonte]

Pa llegar a Carenas, anque hai delles víes, toes parten de l'A-2 (Autovía del Nordeste Madrid/Barcelona). La más fayadiza, tanto si vienen de Madrid como de Barcelona, ye la esviadura Ateca/Castejón de las Armas/Carenas, sicasí si la direición d'orixe ye Madrid, puede tomase la salida 204 de l'A-2, Alhama de Aragón, comarcal A-2502 hasta l'encruz cola comarcal A-1501 direición Carenas. Como puntos turísticos de referencia, p'alcontrar la Villa, son el banzáu de la Tranquera, y el cuetu Somet, un monte con pasáu árabe que se llevanta a veres del banzáu; dende estos llugares puede llegase al pueblu pela carretera, con unos 2 quilómetros de paséu hasta'l nucleu urbanu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Aragonesa. ID Gran Enciclopedia Aragonesa: 13490. Data de consulta: 16 ochobre 2016. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 1977.
  3. Batán: Máquina xeneralmente hidráulica, compuesta de gruesos mazos de madera, movíos per una exa, pa cutir, desengrasar y dar cuerpu a los paños).
  4. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  5. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  6. «Alcaldes de tolos conceyos de la provincia de Zaragoza». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/zaragoza_provincia/2015/06/14/todos_los_alcaldes_provincia_zaragoza_366885_1101025.html. 
  7. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.
  8. La diferencia ente banzáu y banzáu ye qu'un banzáu' ye un depósitu artificial p'almacenar les agües d'un ríu o d'un regueru, por aciu la construcción d'una presa o dique que bloquia la salida d'un valle y un banzáu' ye l'estancamientu natural d'agües pocu fondes.
  9. Melendo Pomareta, 2005.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Melendo Pomareta, Joaquín (2005). Carenas, una hestoria a la solombra del Císter. Institución Fernando'l Católicu. ISBN 84-7820-817-8.
  • Urzay Barreiros, José Ángel (2006). Cultura popular de la Comunidá de Calatayud. Institución Fernando'l Católicu. ISBN 84-7820-856-8.
  • «Asociación Pa La Defensa del Patrimoniu de Carenas “ASPACAR”». KARENIS. 2011. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]