Hispania romana

De Wikipedia
Hispania romana
Alministración
Tipu d'entidá Civilización
Xeografía
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata
Pa una meyor comprensión del significáu y l'etimoloxía del términu Hispania, consulte l'artículu: Hispania

Conozse como Hispania Romana a los territorios de la península ibérica mientres el periodu históricu de dominación romana.

Esti periodu atópase entendíu ente 218 e.C. (fecha del desembarcu romanu en Ampurias) y los principios del sieglu V (cuando entren los visigodos na Península, sustituyendo a l'autoridá de Roma). A lo llargo d'esti estensu periodu de siete siglos, tantu la población como la organización política del territoriu hispánicu sufrieron fondos y irreversibles cambeos, y quedaría marcáu pa siempres col inconfundible calquier de la cultura y les costumes romanes.

Ello ye que tres el periodu de conquistes, Hispania convertir nuna parte fundamental del Imperiu romanu, apurriendo a ésti un enorme caudal de recursos materiales y humanos, y siendo mientres sieglos una de les partes más estables del mundu romanu y trubiecu de dellos gobernantes del imperiu.

El procesu d'asimilación de la manera de vida romanu y la so cultura polos pueblos sometíos conozse como romanización. L'elementu humanu foi'l so más activu factor, y l'exércitu el principal axente integrador.

La sociedá hispana entamóse como la del restu del Imperiu romanu, n'homes llibres y esclavos. Los homes llibres podíen participar nel gobiernu, votar nes eleiciones y ser propietarios de tierres. Los esclavos, sicasí, nun teníen nengún derechu y yeren propiedá de dalgún home llibre. Les muyeres podíen ser llibres o esclaves, pero nun teníen los mesmos derechos que los homes.

Iberia y Hispania[editar | editar la fonte]

Los escritores llatinos usaron el nome de Hispania en llugar d'Iberia.[1] L'escritor llatín Ennio, que vivió ente los años 239 y 169 a.C, ye'l primeru que llama Hispania a Iberia nel so Historia Romana.[2] Nel sieglu I e.C. los escritores llatinos referir a la península ibérica indistintamente como Hispania o Iberia. El citáu xeógrafu Estrabón, que'l so llibru terceru del so Xeografía ye'l documentu más importante sobre la etnoloxía de los pueblos de la Hispania Antigua, afirma espresamente que s'utilizaben indistintamente nel so tiempu, el sieglu I, los nomes d'Iberia y Hispania. La so estensión, según Trogo Pompeyu, ye menor que la Galia y la d'África.[3] Estrabón referir a la península ibérica:

Col nome de Ibería los primeros griegos designaron tol país a partir del Rhodanos y del ismu qu'entienden los golfos galáticos; ente que los griegos de güei asitien la so llende nel Pyrene y dicen que les designaciones d'Iberia y Hispania son sinónimas.[4]

La Conquista de Hispania[editar | editar la fonte]

Muralla romana d'Ampurias, puntu d'entrada de la invasión romana na península ibérica.

Lo que s'empecipió a finales del sieglu III e.C. como una invasión estratéxica pa cortar les llinies de suministru cartaxineses que sosteníen la invasión de la península itálica por Aníbal mientres la segunda guerra púnica, llueu pasó a ser una invasión de conquista que nunos dolce años espulsara por completu a les fuercies cartaxineses de la Península. Sicasí, Roma entá tardaría casi dos sieglos n'apoderar la totalidá de la península Ibérica, debíu principalmente a la fuerte resistencia que los pueblos del interior (celtíberos, lusitanos, ástures, cántabros, etc.) ufiertaron a los invasores. Dos sieglos de guerres intermitentes anque desaxeradamente violentes y crueles, tres los cualos les cultures prerromanes de Hispania fueron casi por completu esterminaes. La dominación romana perduraría hasta la entrada en Hispania de les primeres tribus bárbares, yá nel sieglu V, formando mientres los siete sieglos d'influencia romana una población homoxénea en Hispania conocida como «hispanorromana».

La influencia romana na península ibérica[editar | editar la fonte]

Ponte romana de Córdoba, exemplu de la durabilidá de les obres civiles romanes.

De la que Roma establecía'l so dominiu sobre la península ibérica, tamién importaba a la mesma la so particular forma d'entender la vida: la so economía, la so llexislación, les infraestructures que-yos dexaron crear y caltener un imperiu y les manifestaciones artístiques de too tipu. De too ello caltiénse güei un importante mandáu non yá arqueolóxicu, sinón tamién cultural, qu'entá güei permanez nes llingües romances falaes n'España y Portugal, descendientes direutes del llatín.

Organización política[editar | editar la fonte]

División alministrativa de Hispania en redol al 17 a. de C.

Casi dende'l primer momentu, los romanos entamaron Hispania por aciu la subdivisión d'esta en distintes provincies alministratives sol gobiernu de pretores qu'actuaben como virréis en nome de Roma. A lo llargo del dominiu romanu sobre Hispania, esta tuvo estremada nes siguientes provincies:

Les ciudaes[editar | editar la fonte]

Restos de la basílica de Baelo Claudia, en Tarifa, Cádiz. En dellos puntos de la ciudá repara la influencia de la manera de construyir africanu, exemplu de como Roma absorbía les conocencies d'otres civilizaciones.

El procesu de romanización na Península basóse fundamentalmente nes ciudaes como nucleos esportadores de la nueva cultura. La política urbanizadora empezó llueu, anque con fines casi puramente defensivos. Mientres la dómina republicana les riqueces mineru y agropecuariu de Hispania atraxeron gran númberu d'emigrantes romanu-itálicos, sobremanera dempués de la crisis del sieglu II e.C. Éstos, xuníos a los soldaos establecíos na Península empezaron a asitiase en ciudaes de estatus xurídicu dudosu. Un exemplu d'esta etapa ye la ciudá de Carteia.

Con Xuliu César empezó un periodu de colonización y municipalización, resolviendo'l problema que carecía Italia pola falta d'ager publicus, asitió en Hispania a los sos soldaos fundando nueves colonies. Tamién concedió la ciudadanía romana a conceyos yá esistentes, premiando asina la so fidelidá na guerra civil que caltuvo con Pompeyu na Península, por eso la mayoría d'ellos atópense na Bética. Augustu siguió la política de César, conceyos augusteos son: Osca, Caesaraugusta, Calagurris, Baetulo, Segóbriga, Valeria,[5] Ilerda, Iulia Traducta, Iuliobriga, etc. Vespasiano concedió'l derechu llatín a toles ciudaes de Hispania.

Les ciudaes teníen distinta categoría xurídica; asina les colonies y conceyos romanos taben llibres de cargues tributaries, les ciudaes de derechu llatín atopar nun escalafón inferior, per debaxo d'éstes taben les ciudaes peregrinae qu'escarecen de privilexos xurídicos pa los sos habitantes. Nel últimu llugar atopábense les stipendiariae, que taben obligaes a pagar un tributu a Roma, según a apurrir soldaos al exércitu.

Llatinización de la Hispania[editar | editar la fonte]

Unu de los aspeutos más trascendentes de la romanización na península ibérica foi'l del so llatinización. Esto ye, el procesu que traxo consigo la perda de los idiomes indíxenes, a esceición del euskera, y la concomitante y paralela sustitución d'éstos pol llatín, del que más tarde derivaríen les Llingües romániques. La llatinización d'España empezó dende la llegada de Roma en 218 e.C., y siguió hasta la conversión oficial de Hispania en parte del Imperiu romanu en 19 e.C., mientres el gobiernu d'Augustu. El gran catálogu de Untermann sobre epigrafía ibérica pon de manifiestu que la escritura ibérico siguió usándose en munchos ámbitos: baste comprobar los grafitos marcaos a punzón sobre cerámiques o bien los nomes de les ciudaes escritos sobre monedes n'ibéricu o en llatín de cuenta que, dacuando vuélvese al usu del ibéricu dempués d'acuñar monedes con testos llatinos. Los grafitos sobre escultures del Cuetu de los Santos y del santuariu de Torreparedones presenten unes vegaes testos llatinos y otres ibéricos. La llatinización nun foi igual en tola Hispania, sinón que na Ulterior foi de forma más acelerada.[6]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Fuentes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. García Bellido, Antonio, La Península Ibérica nos empiezos de la so historia. 1995, páx. 90-91.
  2. Antonio García Bellido, España y los españoles fai dos mil años, Espasa Calpe, 1945, ISBN 84-239-0515-2, páx. 51, notes 1 y 2.
  3. Íbidem páx. 91.
  4. Estrabón, Xeográfica III, 4, 19.
  5. Carrasco, G. (1999). "Sobre los municipia del ámbitu territorial castellán-manchegu". N'Espaciu, Tiempu y Forma, Serie II, Historia Antigua, t. 12, , páxs. 309-323. Disponible en UNED
  6. Cicerón. Pro Arch, XXVI.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Blázquez Martínez, José María (1964). Real Academia d'Historia: Causes de la romanización de Hispania, páx. Versión dixital de la páxina 1 a la 57. Consultáu'l 23 de xunetu de 2010.
  • España y los españoles fai dos mil años (según la Xeografía d'Estrabón), d'Antonio Gª y Bellido (arqueólogu y catedráticu de la Universidá de Madrid). Coleición Austral de Espasa Calpe S.A., Madrid, 1945 (primer edición: 8-XI-1945)
  • Xeografía histórica española, d'Amando Melón, de la Real Sociedá Xeográfica de Madrid y catedráticu de Xeografía de la Universidá de Valladolid y de Madrid. Editorial Voluntá, S.A., Tomu primeru, Vol. I-Serie Y. Madrid, 1928
  • Historia d'España y de la civilización española, de Rafael Altamira y Crevea, catedráticu de la Universidá d'Uviéu, de la R.A. de la Historia, de la Sociedá Xeográfica de Lisboa y del Institutu de Coimbra. Tomu I. Barcelona, 1900


Predecesor:
Hispania prerromana

Periodos de la Historia d'España

Hispania romana
Socesor:
Hispania visigoda

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]