Batalla de Trafalgar

Coordenaes: 36°15′N 6°12′W / 36.25°N 6.2°O / 36.25; -6.2
De Wikipedia
Batalla de Trafalgar
Parte de Guerres Napoleóniques y Campaña de Trafalgar (es) Traducir
Fecha 21 ochobre 1805
Llugar Cabu Trafalgar (España)
Coordenaes 36°15′N 6°12′W / 36.25°N 6.2°O / 36.25; -6.2
Consecuencies
  • Numberoses perdes de la flota combinada francu-española.
  • Perda del poderíu naval qu'hasta entós tenía España.
Belixerantes
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu Bandera de Francia Imperiu francés
Reinu d'España
Comandantes
Bandera del Reinu Xuníu Vicealmirante Nelson 
Bandera del Reinu Xuníu Vicealmirante Collingwood
Bandera de Francia Vicealmirante Villeneuve  Rindición
Bandera de Francia Contralmirante Magon  
Teniente Xeneral Gravina
Antonio d'Escañu Mayor Escañu
Capitán Uriarte
Brigadier Valdés
Brigadier Galiano 
Brigadier Churruca  
Teniente Álava
Capitán Alsedo  
Xefe Cisneros
Fuercies en combate
Marina Real británica
• 27 navíos de llinia
• 4 fragates
• 2 otros
• 18 000 homes
Marina Imperial Francesa:
• 18 navíos de llinia
• 5 fragates
• 2 bergantinos
Armada Española:
• 15 navíos de llinia
27 000 efeutivos (conxuntos)
Baxes
449 muertos
1241 mancaos
3240 muertos
2538 mancaos
7000 prisioneros
22 navíos[1]
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Tercer Coalición

Plantía:Campaña Guerra anglu-española (1804-1809) La batalla de Trafalgar, tamién conocida como'l combate de Trafalgar,[3] foi una batalla naval que tuvo llugar el 21 d'ochobre de 1805, nel marcu de la tercer coalición empecipiada por Reinu Xuníu, Austria, Rusia, Nápoles y Suecia pa intentar derrocar a Napoleón Bonaparte del tronu imperial y eslleir la influyencia militar francesa esistente n'Europa. La batalla de Trafalgar produzse frente a les costes del cabu de Trafalgar, en Los Caños de Meca, llocalidá del conceyu gaditano de Barbate. Dicha batalla naval ta considerada como una de les más importantes del sieglu XIX, onde s'enfrentaron los aliaos Francia y España (al mandu del vicealmirante francés Pierre Villeneuve, so que'l so mandu taba per parte española'l teniente xeneral del mar Federico Gravina) contra l'armada británica al mandu del vicealmirante Horatio Nelson, quien llogró la victoria. Na actualidá, la céntrica plaza londinense de Trafalgar Square conmemora dicha victoria.

Los acontecimientos históricos que precedieron a esta batalla haber d'atopar nel intentu atayáu per parte de Napoleón d'invadir les islles britániques, nel que la escuadra francu-española tenía de distrayer a la flota británica y alloñar de la canal de la Mancha pa dirixila escontra les sos posesiones nes Indies Occidentales. Esti plan de distraición fracasó, y agravóse cola consiguiente derrota de Finisterre[4] (22 de xunetu de 1805). Tres esta derrota, la flota dirixir al puertu de Cádiz, d'onde zarparía'l 19 d'ochobre escontra Trafalgar.

La flota francu-española viose bloquiada en Cádiz por Nelson, y en setiembre Napoleón ordenó a Villeneuve navegar a Nápoles pa estenar el Mediterraneu del hostigamiento de los buques británicos, pero nun obedeció esta orde, permaneciendo en puertu. A mediaos d'ochobre, conociendo les intenciones de Napoleón de sustituyi-y pol almirante François Étienne de Rosily-Mesros y unvia-y a París pa pidi-y cuentes poles sos aiciones, adelantrar a la llegada del so reemplazu y partió de Cádiz cola flota combinada'l 18 d'ochobre.

El total de 34 buques atopóse entós cola flota de Nelson cerca del cabu de Trafalgar, y el 21 d'ochobre tuvo llugar un alcuentru naval: la batalla de Trafalgar, onde la flota francu-española foi ganada pola Armada Real británica. Nelson foi mancáu de muerte mientres la batalla, convirtiéndose n'unu de los más grandes héroes de guerra de Gran Bretaña. Villeneuve y el so buque insinia, el Bucentaure, fueron prindaos polos británicu xunto con otros munchos buques españoles y franceses. Pela so parte, el comandante Pierre-Étienne-René-Marie Dumanoir decidió fuxir con cuatro navíos nos primeres compases de la batalla. L'almirante español Gravina llogró alloñar del campu de batalla con parte de llexar pero venció meses más tarde poles firíes sufiertes mientres la batalla.

Los barcos prindaos pola flota inglesa fueron llevaos hasta'l puertu de Xibraltar. Sicasí, la fuerte nube que se desencadenó nes agües del estrechu poques hores dempués de la batalla, fizo que dellos barcos, dáu'l so mallográu tao fuérense a pique nes costes gaditanas o onubenses ante la imposibilidá d'aguantar el remolque. Navíos como'l barcu||Neptunu|1795|2}} y el barcu Santa Ana|1784|2}} pudieron ser recuperaos gracies a l'aición de Julien Marie Cosmao-Kerjulien, quien tornó a agües de Trafalgar con una flota de seis barcos dos díes depués.

El vienres 21 d'ochobre de 2005, nel bicentenariu de la batalla, celebrar n'agües de Trafalgar una ceremonia na alcordanza de los cayíos aquel día con representantes d'España, Francia y Reinu Xuníu. L'entós ministru de Defensa español José Bono refundió al mar seis corones de lloréu dende'l portaviones Príncipe d'Asturies, nun actu nel que foi escoltáu poles fragates francesa Montcalm y la británica HMS Chatham.[5][6][7]

Fonderada histórica y antecedentes[editar | editar la fonte]

La recién alianza ente Carlos IV d'España y Napoleón I de Francia, por cuenta de los trataos de San Ildefonso[8](1796) y Aranjuez[9](1800) roblaos cola anterior República Francesa y pol interés de la recuperación de Xibraltar, obligaben a España non solo a contribuyir económicamente a les guerres de Napoleón, sinón a poner a disposición d'ésti l'Armada[10][11] pa combatir a la flota británica qu'amenaciaba les posesiones franceses del Caribe.

Puesto que la intención última qu'escorría Napoleón al querer anular a la flota británica yera abrir camín pa una futura invasión de les islles britániques, urdióse un ellaboráu plan pa distrayer a la marina británica mientres s'efeutuaben los preparativos de dicha invasión. De la que les numberoses tropes d'infantería franceses arrexuntar en Boulogne-sur-Mer (cerca del estrechu de Calais) a la espera de tresporte marítimu, la escuadra francesa al mandu de Villeneuve xunir cola española, empecipiando una aición sobre les posesiones britániques del Caribe que teníen como finalidá atraer al afamáu almirante Nelson a la zona, alloñar de la canal de la Mancha.

Nelson llegó finalmente a la islla d'Antigua a principios de xunu de 1805. Mentanto, la escuadra combinada dio media vuelta y abandonó el Caribe camín de la mariña atlántica francesa. Pero al llegar a les costes gallegues, la combinada atopar cola flota que mandaba l'almirante Robert Calder, que, avisáu de la torna de la flota mandada por Villeneuve, llevantó'l sitiu sobre los puertos de Rochefort y Ferrol y coló escontra'l cabu Finisterre, onde dambes s'enfrentaron el 22 de xunetu. Tres hores de combate, l'almirante Calder manda cesar el fueu al echase la nueche.

A la mañana siguiente, con borrina y un tracamundiu xeneral, dambes flotes atopar a 27 km de distancia. Calder, con dos navíos españoles prindaos[ensin referencies] y evitando otru combate col enfotu de nun estropiar entá ye más los sos navíos, cola aldu norte. Villeneuve dirixir al puertu de La Coruña, onde llega'l 1 d'agostu, col enfotu de reparar los sos navíos. Desobedeciendo les órdenes de Napoleón —que-y mandaben dirixir se a Brest y Boulogne— dirixir escontra'l sur, abellugándose nel puertu de Cádiz, a onde llega'l 21 d'agostu.

Vistu dende una perspeutiva histórica ye posible qu'esta retirada sirviéralu a Napoleón pa siguir nel poder, yá que ye dudosu que, d'embarcar al so Grande Armée[12] escontra'l Reinu Xuníu, pudiera aguantar a les fuercies combinaes d'Austria y Rusia que taben preparando l'ataque pel este y a les que, con posterioridá, vencería na batalla d'Austerlitz.[13] Polo que sía, por suerte o por casualidá, la derrota que la flota combinada sufriría en Trafalgar afitaría la posición de Napoleón nel continente. Anque consiguir vencer al Reinu Xuníu fuera una gran llombarada a los sos planes europeos, y tou un cambéu d'aldu estratéxicu del continente. Quiciabes inclusive anulara a rusos y austriacos, que dependíen del suministru marítimu británicu, dáu'l bloquéu continental[14] esistente. Cola flota francu-española atracada nel puertu de Cádiz, Napoleón camudó d'estratexa y ordenó que se dirixieren a sofitar el bloquéu de Nápoles, de la qu'unviaba un sustitutu pa Villeneuve, que cayera en desgracia a güeyos del Emperador. La llegada del sustitutu de Villeneuve pudo ser unu de los motivos pol cual adelantróse la salida de la flota escontra Trafalgar.

Estáu de la flota española[editar | editar la fonte]

La recién epidemia de fiebre mariello qu'azotara Andalucía ente 1802 y 1804 dexó a la flota española ensin la cantidá abonda de tripulantes, polo que munchos de los marineros tuvieron que ser reclutados nuna azotada y obligada lleva. Estos marineros yeren de diversos oríxenes: méndigos, llabradores, soldaos d'infantería, inclusive recluyíos lliberaos... Per otru llau, l'estáu mesmu de los buques yera llamentable, tantu que dellos capitanes españoles sufragaren del so bolsu los arreglos y la pintura de los sos barcos pa nun quedar deshonrados ante los capitanes franceses. El marqués de la Ensenada consiguió, mientres el reináu de Fernandu VI, modernizar la vieya marina española y aumentar el so prestíu, que yá se diba deteriorando. Amás, a él debióse-y l'ampliación de los estelleros de Cádiz, Cartaxena, Ferrol y L'Habana, d'onde salieron dalgunos de los barcos participantes en Trafalgar. La modernización de l'Armada yera una necesidá d'urxencia, que magar se caltenía de pies como pa intentar defender l'Imperiu, yá nun taba en condiciones de sostener un combate a gran escala contra la más moderna de les flotes.

El xeneral Mazarredo llegó a comentar lo siguiente alrodiu de la composición de la flota nel so momentu: «Enllenamos los buques d'una porción de vieyos, d'achacosos, d'enfermos ya inútiles pa la mar». Estes pallabres seríen más tarde refrendaes pol mayor xeneral don Antonio d'Escañu, qu'escribió nel so Informe sobre la Escuadra del Mediterraneu lo siguiente: «Esta escuadra va faer vistir de llutu a la Nación en casu d'un combate, llabrando faltar del que tenga la desventura de mandala». De forma que puede reparase la impresión pesimista que los oficiales de la flota española teníen antes de la batalla. Inclusive los altos mandos españoles espresaren les nules posibilidaes nun enfrentamientu direutu contra la flota británica, y propunxeron una estratexa d'esperar nel puertu'l pasu del iviernu, al par que la flota británica podía trate debilitada na mar mientres los bloquiaben y soportaben les nubes que pudieren surdir, sicasí la insistencia y les presiones per parte del mandu aliáu francés fueron determinantes.

Mandos españoles[editar | editar la fonte]


Armada Española
Capitán Xeneral Federico Gravina y Napoli
El marín d'orixe italianu[15][16] (Palermo, 1756) foi docenu capitán xeneral de l'Armada d'España y tuvo al mandu de los navíos españoles na batalla de Trafalgar. Encargar del navío Príncipe d'Asturies,[17][18] de 112 cañones y 1141 marinos.[19]
Teniente Xeneral Ignacio María d'Álava
L'alavés[20] (Vitoria, 1750), foi segundu al mandu de los españoles y a posteriori 14º Capitán Xeneral de l'Armada. Participó nel Santa Ana,[21] de 120 cañones y 1102 homes.
Xefe d'Escuadra Baltasar Hidalgo de Cisneros
El marín cartagenero (Cartaxena, 1755)[22] foi a posteriori nomáu Almirante y virréi de Río de Plata. Participó nel Santísima Trinidá.
Brigadier Cosme Damián de Churruca
El marín vascu[23][24] (Mutriku, 1761) tuvo al mandu del San Juan Nepomuceno,[25][26] de 74 cañones y 530 marinos. Notable marín y científicu, aportó a alcalde de la so llocalidá natal, Mutriku (Guipúzcoa). Participó nel asediu a Xibraltar en 1781 y realizó misiones d'esploración científica al estrechu de Magallanes ente otres aiciones.
Brigadier Dionisio Alcalá Galiano
El marín andaluz[27](Cabra, 1760) tuvo al mandu del Bahama,[28] de 74 cañones y 702 marinos. Participó tamién n'esploraciones al estrechu de Magallanes y na espedición Malaspina.[29]
Brigadier Cayetano Valdés
Valdés[30] (Sevilla, 1767) foi a posteriori 17º Capitán Xeneral de l'Armada. Tuvo al mandu del navío Neptunu,[31] de 80 cañones y 797 marinos.
Antonio d'Escañu Mayor General Antonio d'Escañu
Escañu[32] (Cartaxena, 1750) foi a posteriori nomáu Teniente Xeneral de l'Armada. Tuvo a les órdenes de Gravina y foi nomáu mayor xeneral de la escuadra, embarcando nel navío Príncipe d'Asturies.
Capitán Francisco Alsedo y Bustamante
El cántabru Alsedo[33] (Santander, 1758) tuvo al mandu del navío Montañés,[34] de 80 cañones y 749 marinos.
Capitán Xeneral Francisco Javier de Uriarte y Borja
El gaditano Uriarte[35] (El Puerto de Santa María, 1753) tuvo al mandu del navío Santísima Trinidá.[36] Navío de cuatro puente, construyíu nos estelleros de L'Habana. Yera'l navío más grande del momentu; cuntaba con 136 cañones y 1159 homes.

Navíos de la flota española[editar | editar la fonte]

La flota española fondiada en Cádiz quedaba compuesta por 15 navíos de llinia. De siguío cítense los distintos navíos, col armamentu que portaben y col comandante o oficial cimeru al mandu de cada unu. Les cruces señalen los cayíos en combate o de resultes del combate.

Navío Botadura Tripulación Comandante Potencia Final Enllaces
Argonauta Ferrol, 1798 798 († 100 / h. 203) Antonio Pareja 92 cañones
2 pontes
Prindáu y fundíu [37]
Bahama L'Habana, 1780 702 († 75 / h. 67) Dionisio Alcalá Galiano 74 cañones
2 pontes
Prindáu y fundíu [38]
Monarca Ferrol, 1794 667 († 100 / h. 150) Teodoro Argumosa 74 cañones
2 pontes
Prindáu y quemáu [39]
Montañés Ferrol, 1794 749 († 17 / h. 29) Francisco Alcedo y Bustamante 80 cañones
2 pontes
Fuxíu. Tornó a Cádiz [40]
Neptunu Ferrol, 1795 800 († 42 / h. 47) Cayetano Valdés 80 cañones
2 pontes
Prindáu, reapresado y perdíu na mariña [41]
Príncipe d'Asturies L'Habana, 1794 1.141 († 52 / h. 110) Federico Gravina
Antonio d'Escañu
112 cañones
3 pontes
Fuxíu. Tornó a Cádiz [42]
Rayu L'Habana, 1749 830 († 4 / h. 14) Enrique MacDonnell 100 cañones
2 pontes
Naufragó [43]
San Agustín Guarnizo, 1768 711 († 180 / h. 200) Felipe Jado Cagigal 80 cañones
2 pontes
Prindáu y fundíu [44]
San Franciscu d'Asís Guarnizo, 1767 657 († 5 / h. 12) Luis Antonio Flores y Pereyra 74 cañones
2 pontes
Varáu [45]
San Ildefonso Cartaxena, 1785 716 († 34 / h. 136) José Ramón de Vargas y Varáez 74 cañones
2 pontes
Prindáu [46]
San Juan Nepomuceno Guarnizo, 1766 530 († 100 / h. 150) Cosme Damián Churruca 74 cañones
2 pontes
Prindáu [47]
San Xusto Cartaxena, 1779 694 († 0 / h. 7) Miguel Gastón 76 cañones
2 pontes
Fuxíu. Tornó a Cádiz [48]
San Leandro Ferrol, 1787 606 († 8 / h. 22) José de Quevedo y Chieza 74 cañones
2 pontes
Fuxíu. Tornó a Cádiz [49]
Santa Ana Ferrol, 1784 1.102 († 99 / h. 141) José de Gardoqui
Ignacio María d'Álava
120 cañones
3 pontes
Prindáu y reapresado [50]
Santísima Trinidá L'Habana, 1769 1.159 († 205 / h. 108) Baltasar Hidalgo de Cisneros
Francisco Javier de Uriarte y Borja
140 cañones
4 pontes
Prindáu y fundíu [36]

Estáu de la flota francesa[editar | editar la fonte]

La Marina Imperial de Francia yera considerada la segunda n'importancia de la dómina. Taba dotada de barcos potentes y modernos, pero la Revolución francesa dexara'l cuerpu d'oficiales a marinos inespertos en sustitución de los antiguos mandos, axusticiaos mientres el procesu revolucionariu pol so orixe aristocráticu. La mayor parte de los oficiales yeren inespertos en cites béliques d'importancia, escareciendo de capacidá de llucha, ente que les tripulaciones escarecíen d'esperiencia profesional naval, abusando de soldaos del exércitu de tierra pa los navíos.

Mandu francés[editar | editar la fonte]


Marina Imperial Francesa
Vicealmirante Pierre Charles Montés de Villeneuve
Marín d'orixe provenzal (Valensole, 1763) yera'l vicealmirante de la flota francesa mientres les Guerres Napoleóniques. Villeneuve mandó la flota francu-española derrotada na batalla al mandu del Bucentaure.[51] Foi un marín desprestixáu que nun gociaba del enfotu del so gobiernu nin de los sos aliaos españoles.
Contralmirante Charles-René Magon de Médine
(París, 1763) Magon actuó como segundu de los franceses. Tenía esperiencia pola so participación na guerra d'Independencia de los Estaos Xuníos y nes Guerres Revolucionaries Franceses.

Navíos de la flota francesa[editar | editar la fonte]

La dotación francesa na batalla constó de 18 navíos de llinia:

Navío Botadura Tripulación Comandante Potencia Final Enllaces
Scipion Tolón, 1801 817 († 5) Charles Berrenger 74 cañones
2 pontes
Fuxíu. Prindáu n'Ortegal
Intrépide Ferrol, 1799 800 († 100 / h. 200) Louis-Antoine-Cyprien Infernet 74 cañones
2 pontes
Fundíu
Terrible Tolón, 1795 840 († 11 / h. 30) Pierre-Étienne-René-Marie Dumanoir
Jean-Marie Lettelier
80 cañones
2 pontes
Fuxíu. Prindáu n'Ortegal
Duguay-Trouin Rochefort, 1800 755 († 13 / h. 23) Claude Touffet 74 cañones
2 pontes
Fuxíu. Prindáu n'Ortegal
Mont-Blanc Rochefort, 1791 755 († 2) Guillaume-Jean-Noël Lavillegris 74 cañones
2 pontes
Fuxíu. Prindáu n'Ortegal
Héros Rochefort, 1801 690 († 11 / h. 23) Jean-Baptiste-Joseph-René Poulain † 74 cañones
2 pontes
Fuxíu. Tornó a Cádiz
Bucentaure Tolón, 1803 888 († 192 / h. 46) Pierre Charles Montés de Villeneuve
Jean-Jacques Magendie
80 cañones
2 pontes
Fundíu
Redoutable Brest, 1791 750 († 580 / h. 81) Jean Jacques Etienne Lucas 74 cañones
2 pontes
Fundíu
Neptune Tolón, 1803 888 († 15 / h. 39) Esprit-Tranquille Maistral 80 cañones
2 pontes
Fuxíu. Tornó a Cádiz
Indomptable Brest, 1790 1.050 († 800) Jean-Joseph Hubert † 80 cañones
2 pontes
Fundíu
Fougueux Lorient, 1785 693 († 600 / h. 10) Louis-Alexis Baudouin † 74 cañones
2 pontes
Fundíu
Pluton Tolón, 1805 755 († 67 / h. 130) Julien Marie Cosmao-Kerjulien 74 cañones
2 pontes
Fuxíu. Tornó a Cádiz
Algésiras Lorient, 1804 755 († 85 / h. 142) Charles-René Magon
Laurent Tourneur
74 cañones
2 pontes
Recapturado
Aigle Rochefort, 1800 800 († 100 / h. 200) Pierre-Paulin Gourrège † 74 cañones
2 pontes
Fundíu
Swiftsure Deptford, 1787 755 († 68 / h. 123) Charles Eusèbe L´Hospitalier de la Villemadrin † 74 cañones
2 pontes
Prindáu
Argonaute Lorient, 1798 755 († 53 / h. 127) Jacques Epron-Desjardins 74 cañones
2 pontes
Fuxíu. Tornó a Cádiz
Achille Rochefort, 1804 800 († 480 / h. 30) Louis Gabriel Deniéport † 74 cañones
2 pontes
Voláu
Berwick Portsmouth, 1775 814 († 300 / h. 15) Jean-Gilles Filhol de Cames † 74 cañones
2 pontes
Fundíu

Estáu de la flota británica[editar | editar la fonte]

Per otru llau, la escuadra británica al mandu del almirante Horatio Nelson taba compuesta por marineros profesionales, cuasi toos con dellos años na mar y una amplia esperiencia nel combate. Ello ye que munchos de los marineros y buques que participaron en Trafalgar fueron los que punxeron en xaque a Francia y a España en delles ocasiones como na batalla del Cabu de San Vicente, na batalla del Nilo o na yá comentada del cabu Finisterre. Amás atopábase comandada por un almirante que se convirtiera por méritos propios en toa una lleenda nel Reinu Xuníu y nel restu d'Europa.

Nelson batiérase con ésitu contra los daneses en Copenḥague, contra los franceses n'Aboukir, afitó la posición de la fuercia británico nel Mediterraneu y condució el bloquéu contra Cádiz y Tolón. A pesar de que'l númberu de buques británicos yera menor que'l de la flota combinada francu-española, la superioridá en cadencia de tiru y en capacidá de maniobra que-y otorgaba'l so esperta marinería convertir nuna fuercia insuperable pa los arrogantes pero mal calteníos y peor dotaos buques españoles.

Mandu británicu[editar | editar la fonte]


Marina Real británica
Vicealmirante Horatio Nelson
El marín británicu (Burnham Thorpe, 1758) más célebre de la hestoria, destacar mientres les Guerres Napoleóniques y llogró la so mayor victoria na célebre batalla de Trafalgar, na que perdió la vida. Foi duque de Bronte nel Reinu de Nápoles (1799); vizconde Nelson y barón del Nilo y de Burnham Thorpe (1798), y barón de Hilborough (1801) n'Inglaterra.
Vicealmirante Cuthbert Collingwood
(Newcastle upon Tyne, 1748) Destacar por participar xunto con Horatio Nelson en delles de les victories britániques de les guerres napoleóniques y, de cutiu, como'l socesor de Nelson en diverses campañes.

Navíos de la flota británica[editar | editar la fonte]

El Reinu Xuníu dispunxo de 27 navíos de llinia na batalla.

Navío Botadura Tripulación Comandante Potencia Final Enllaces
Plantía:HMS Deptford, 1781 498 († 8 / h. 44) Henry Digby 64 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Chatham, 1765 821 († 57 / h. 102) Horatio Nelson
Thomas Masterman Hardy
100 cañones
3 pontes
Tornó a Xibraltar [52]
Plantía:HMS Chatham, 1798 718 († 47 / h. 76) Eliab Harvey 98 cañones
3 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Deptford, 1797 741 († 10 / h. 34) Thomas Francis Fremantle 98 cañones
3 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Chatham, 1790 623 († 4 / h. 22) Henry William Bayntun 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Harwich, 1801 573 († 3 / h. 9) Israel Pellew 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Portsmouth, 1762 854 († 10 / h. 42) William Carnegie
Charles Bullen
100 cañones
3 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Bucklers Hard, 1781 498 († 2 / h. 8) Edward Berry 64 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Rotherhithe, 1798 702 († 2 / h. 10) John Pilford 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Deptford, 1787 541 († 1 / h. 23) Edward Codrington 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Woolwich, 1793 625 († 3 / h. 22) Charles John Moore Mansfield 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Tolón, 1798 620 († 3 / h. 22) Francis Laforey 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Plymouth, 1786 826 († 47 / h. 94) Cuthbert Collingwood
Edward Rotheram
100 cañones
3 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Rochefort, 1795 728 († 33 / h. 94) William Hargood 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Deptford, 1794 615 († 29 / h. 61) George Duff †
William Hennah
74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Tolón, 1798 688 († 26 / h. 50) Charles Tyler 80 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Frindsbury, 1786 522 († 28 / h. 127) James Cook †
William Pryce Cumby
74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Deptford, 1803 571 († 40 / h. 160) James Nicoll Morris 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Gravesend, 1798 619 († 13 / h. 59) Richard King 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Chatham, 1805 598 († 28 / h. 51) Robert Moorsom 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Sheerness, 1782 484 († 2 / h. 4) Robert Redmill 64 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Bucklers Hard, 1804 570 († 9 / h. 8) William Gordon Rutherfurd 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Portsmouth, 1801 725 († 7 / h. 26) John Conn 98 cañones
3 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Rotherhithe, 1783 577 († 17 / h. 53) Philip Charles Durham 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Rotherhithe, 1783 611 († 4 / h. 12) John Stockham 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Plymouth, 1763 599 († 7 / h. 29) George Hope 74 cañones
2 pontes
Tornó a Xibraltar
Plantía:HMS Woolwich, 1788 735 († 0 / h. 0) Richard Grindall 98 cañones
3 pontes
Tornó a Xibraltar

Orde de combate británicu[editar | editar la fonte]

Columna de Nelson

  • HMS Victory
  • HMS Temeraire
  • HMS Neptune
  • HMS Conqueror
  • HMS Leviathan
  • HMS Ajax
  • HMS Orion
  • HMS Agamemnon
  • HMS Minotaur
  • HMS Spartiate
  • HMS Britannia
  • HMS Africa

Columna de Collingwood

  • HMS Royal Sovereign
  • HMS Belleisle
  • HMS Tonnant
  • HMS Mars
  • HMS Bellerophon
  • HMS Colossus
  • HMS Achille
  • HMS Polyphemus
  • HMS Revenge
  • HMS Swiftsure
  • HMS Defence
  • HMS Thunderer
  • HMS Defiance
  • HMS Prince
  • HMS Dreadnought

Otros buques

  • HMS Euralyus
  • HMS Naiad
  • HMS Phoebe
  • HMS Sirius
  • HMS Pickle
  • HMS Entreprenante

Orde de combate de la escuadra combinada[editar | editar la fonte]

Estáu de la Real Armada en 1805

  • Escuadra d'Observación
    • 1ª División
      • San Juan Nepomuceno, navío de llinia (España)
      • Berwick, navío de llinia (Francia)
      • Príncipe d'Asturies, navío de llinia (España)
      • L'Achilles, navío de llinia (Francia)
      • San Ildefonso, navío de llinia (España)
      • L'Argonaute, navío de llinia (Francia)
      • La Themis, fragata (Francia)
      • L'Argus, bergantín (Francia)
    • 2ª División
      • Swiftsure, navío de llinia (Francia)
      • Argonauta, navío de llinia (España)
      • L'Algesiras, navío de llinia (Francia)
      • Montañés, navío de llinia (España)
      • L'Aigle, navío de llinia (Francia)
      • Bahama, navío de llinia (España)
      • L'Hermione, fragata (Francia)
  • Segunda Escuadra o Vanguardia
    • -y Pluton, navío de llinia (Francia)
    • Monarca, navío de llinia (España)
    • -y Fogueaux, navío de llinia (Francia)
    • Santa Ana, navío de llinia (España)
    • L'Indomptable, navío de llinia (Francia)
    • San Xusto, navío de llinia (España)
    • L'Intrepide, navío de llinia (Francia)
    • La Rhin, fragata (Francia)
  • Primer Escuadra o Centru
    • Le Redoutable, navío de llinia (Francia)
    • San Leandro, navío de llinia (España)
    • -y Neptune, navío de llinia (Francia)
    • -y Bucentaure, navío de llinia (Francia)
    • Santísima Trinidá, navío de llinia (España)
    • L'Heros, navío de llinia (Francia)
    • San Agustín, navío de llinia (España)
    • L'Hortense, fragata (Francia)
    • -y Furet, bergantín (Francia)
  • Tercer Escuadra o Retaguardia
    • -y Mont-Blanc, navío de llinia (Francia)
    • San Franciscu d'Asís, navío de llinia (España)
    • -y Duguay-Trouin, navío de llinia (Francia)
    • -y Terrible, navío de llinia (Francia)
    • Rayu, navío de llinia (España)
    • -y Scipion, navío de llinia (Francia)
    • Neptunu, navío de llinia (España)
    • La Cornelie, fragata (Francia)

La batalla[editar | editar la fonte]

Los dos columnes britániques (en colloráu) ruempen la llinia francu-española (azul y negru, respeutivamente) a les 12:00.
División de les tropes.

La flota británica, al mandu de Horatio Nelson, atacó en forma de dos columnes paraleles en perpendicular a la llinia formada por Villeneuve, lo que-y dexó cortar la llinia de batalla enemiga y arrodiar a dellos de los mayores buques enemigos con hasta cuatro o cinco de los sos barcos. Nun día de vientos fluexos, la flota combinada saleaba a sotaventu, lo que tamién daba la ventaya a los británicos y, pa cuelmu de desdichas, Villeneuve dio la orde de virar escontra'l nordés pa poner camín de Cádiz en cuanto tuvo constancia de la presencia de la flota británica. El cuerpu español nun taba d'alcuerdu nesto. Al paecer, Churruca, mientres lleía les señales col antioyu, manifestó: «l'almirante nun sabe lo que fai, la flota ta perdida». Villeneuve intentaba fuxir cuasi ensin presentar batalla, cuando la flota combinada francoespañola yera, tocantes a navíos, superior a la británica.

La virada realizóse desordenadamente, una y bones la virada en redondu con vientu fluexu tomó enforma tiempu a determinaes unidaes bien pesaes y pocu maniobreras. La llinia de combate quedó desfecha y esbardiada el so mayor potencia de fueu. L'ataque de Nelson desorganizó dafechu la llinia, consiguiendo la división d'ésta en trés. Esto dexó a la escuadra de Nelson prindar a los barcos franceses y españoles, cortar la llinia y bate-yos con artillería por proa y popa, los puntos más vulnerables d'esti tipu d'embarcaciones. El combate empezó al mediudía, cuando un cañonazu d'un navío de la retaguardia de la combinada disparó contra'l Royal Sovereign que mandaba Cuthbert Collingwood.

Pa cuelmu de despropósitos, la escuadra de vanguardia quedó aisllada del combate y alloñóse considerablemente del centru de la batalla entá a pesar de les esplícites órdenes xenerales que dictaben que «si un capitán nun ta nel fueu, diríxase al fueu». El Bucentaure izó enseñes repetidamente por que la escuadra de vanguardia virara escontra'l combate, orde que, inexplicablemente nun foi atendida al momentu por Dumanoir al mandu de l'agrupación. Dellos buques franceses y tolos españoles d'esta escuadra viren escontra'l fueu; sicasí, Dumanoir, nun actu de cobardía, fuxe col so barcu, el Terrible, xunto a trés más: el Mont-Blanc, mandáu por Lavillesgris; el Duguay-Trouin, mandáu por Touffet y el Scipion, mandáu por Charles Berrenger. Estos cuatro barcos fuxíos (tou franceses) fueron prindaos pola flota británica dolce díes dempués de la batalla de Trafalgar, cuando intentaben ganar la mariña francesa al altor de cabu Ortegal. Darréu, Dumanoir manifestó nun ver la orde del Almirante por cuenta de la fumareda reinante.

Victoria británica: derrota d'españoles y franceses[editar | editar la fonte]

Nel espaciu de dos hores, la mayoría de los navíos más importantes de la flota francu-española, como'l "Bucentaure", el "Santa Ana", el "Redoutable" y el "Santísima Trinidá" yá se rindieren o yá nun disparaben los sos cañones. Nesti tiempu, Gravina fuera mancáu y más tarde atoparon la muerte Dionisio Alcalá Galiano, nel Bahama, y Cosme Damián Churruca, nel San Juan Nepomuceno. Los comandantes quedaben la mayoría mancaos, según los sos segundos. Cuasi a la fin del propiu combate (escontra les 6 p. m.), el navío francés Achille, del capitán Deniéport, fixo esplosión. El motivu foi que s'amburó la santabárbara.

A los seis y media de la tarde remató'l combate, quedando la flota francu-española aniquilada en tolos sentíos. La mayoría de los barcos españoles y franceses que fueren prindaos pola flota británica fueron llevaos a Xibraltar. Esa nueche desamarró una nube; dellos barcos nun pudieron aguantar, como'l Santísima Trinidá, que se fundió colos mancaos; otros pudieron llegar a les costes del golfu de Cádiz.

Esta derrota non solo significó'l fin del intentu napoleónicu d'apodero marítimu, sinón tamién l'alloñamientu d'España como potencia colonial y marítima, yá que tardaría delles décades en recuperase d'esti duru golpe.

Los xefes muertos en combate[editar | editar la fonte]

Nelson recibe un disparu na cubierta del Victory. Cuadru de Denis Dighton.

A pesar de sabese vencíos de mano, y conocedores de la so inferior posición táctica, los capitanes y les tripulaciones españoles y franceses bater con auténtica heroicidá mientres hores contra un enemigu claramente n'inferioridá numbérica pero en posición de ventaya y cimera maniobrabilidad, de tala forma qu'en delles ocasiones nin siquier quedó un oficial que rindiera'l navío tres la batalla, yá que munchos d'ellos terminaron morriendo o fueron gravemente mancaos na cubierta cimera, onde s'atopaben a tiru de metralla de les carronadas y de los tiradores apostaos nos palos de los buques enemigos. En Trafalgar morrieron, ente munchos otros, Cosme de Churruca, algamáu por un disparu de cañón nuna pierna; Luis Pérez del Camín Llarena, Dionisio Alcalá Galiano y Francisco Alcedo y Bustamante. El vicealmirante Federico Gravina y Nápoli morrería meses más tarde por causa de les firíes sufiertes nesta batalla.

Francia perdió dolce de los sos dieciocho barcos, con 2218 muertos, 1155 mancaos y unos 500 prisioneros prindaos polos británicu. Solo un terciu de los 15 000 franceses participantes na batalla volvieron un día a Francia. El Reinu Xuníu sufrió en Trafalgar 449 muertos (ente los que, amás de Nelson, taben trelce de los sos meyores oficiales) y 1241 mancaos. Un costo significativu nuna victoria que, en concencia, consolidó'l lideralgu incuestionable de l'armada británica en tolos mares. Pa los españoles, Trafalgar foi una derrota dura que llueu adquirió connotaciones trascendentes. Los efeutos tráxicos fueron bien patentes. España perdió diez de los quince barcos colos que lluchó, con un total de 1022 muertos, 1383 mancaos y unos 2500 prisioneros, del total de 12 000 españoles qu'intervinieron na batalla.

La baxa británica más importante foi la de Horatio Nelson, cuasi una hora y media dempués d'empezar el combate. Horatio Nelson morrió algamáu por un tirador de la cofa del Redoutable, comandado pol capitán Jean-Jacques de Lucas, que disparó dende la jarcia. Nelson foi fácilmente estremable del restu al combatir l'almirante con toles sos insinies y honores cosíos na so casaca. Una bala de mosquete entró-y pol costazu siguiendo una trayeutoria descendente hasta quedar agospiada na columna vertebral. Darréu, Nelson foi treslladáu a la bodega por que un ciruxanu ocupar d'él, anque dende'l primer momentu pudo constatase la gravedá mortal de la firida. Por causa de ella, Nelson foise sangrando nuna lenta agonía, arrodiáu de les sos más fieles oficiales. Mientres la mesma tuvo momentos de deliriu y otros de lucidez. Hubo tiempu d'informa-y de la victoria de les armes britániques, dempués de lo que pronunció la so famosa frase: «Gracies a Dios cumplí col mio deber». Les sos últimes pallabres fueron «Dios y el mio país».[53]

El cadabre de Nelson foi esnudáu y calteníu nun barril de brandy de xerez pa evitar el so deterioru na travesía hasta Londres. A la so llegada foi soterráu con honores militares nuna ceremonia d'una solemnidá nunca antes conocida nel Reinu Xuníu. Anguaño xaz na cripta de la catedral de San Pablo de Londres.

Consecuencies de la batalla[editar | editar la fonte]

Afitáu conmemorativo del 200º aniversariu de la batalla de Trafalgar. Testu de Benito Pérez Galdós (de la novela Trafalgar).

Esta batalla atayó la intención de los franceses d'invadir, o siquier bloquiar, per mar al Reinu Xuníu (tal que el lord del Almirantazgo británicu John Jervis dixera con sorna en 1801: «Yo nun digo que los franceses de Napoleón nun vaigan venir, pero en concencia, nun van venir per mar») y supunxo l'empiezu del poderíu naval británicu, que duraría un sieglu.

Villeneuve foi unviáu presu a Inglaterra, pero foi puestu en llibertá so pallabra. Volvió a Francia en 1806. El 22 d'abril de 1806 atopóse-y muertu na so habitación del Hotel de Patrie, en Rennes, apuñaláu nel pechu seis veces. Informóse que Villeneuve suicidárase y soterróse-y ensin ceremonia dalguna. Probablemente fuera víctima d'una execución estraxudicial ordenada por Napoleón o por elementos del so gobiernu pa evitar el bochornosu espectáculu d'un xuiciu y posterior execución na capital del imperiu d'un almirante derrotáu.

Esta guerra naval nun significó n'absolutu la destrucción de l'armada española, yá que, de los aproximao 15 navíos españoles que combatieron, fueron menos de siete los fundíos. La flota de guerra hispana cuntaba con 45 navíos de tres puente[ensin referencies] que se podrecieron nos puertos españoles mientres la Guerra d'Independencia, forzaos a esi llamentable tao por cuenta de la ocupación francesa.

La batalla, anque fuera una victoria francu-española, nun determinaría la guerra contra'l Reinu Xuníu, yá que los británicos pudieren rearmarse y llevar a la redoma de Cádiz otra flota igual o superior a la de Nelson (teníen una armada de más de 100 navíos de llinia). Sicasí, una eventual victoria aliada empecipiara l'afitamientu del poder napoleónicu nel Mediterraneu.

Con tou, la batalla de Trafalgar dio a los británicos el dominiu absolutu de los mares non solo mientres les campañes napoleóniques, sinón tamién mientres la práutica totalidá del sieglu XIX. Bastante ye que ta dedicada a Trafalgar la plaza más importante de la ciudá de Londres. Coles mesmes, pueden atopase cais dedicaes a esta batalla en delles ciudaes españoles, tal ye'l casu de Valencia, Alxecires, Barcelona, Leganés, Málaga o la mesma capital, Madrid.

El fechu que la flota española fuera fuertemente debilitada mientres la batalla de Trafalgar, enzancó'l tráficu comercial y militar, según el control de les colonies españoles n'América, colo que, sumáu a la situación de conflictu que se daba n'Europa, facilitóse l'ésitu de los patriotes nes guerres d'independencia hispanoamericanes que se dieron a partir de 1810.[54]

Trafalgar na cultura popular[editar | editar la fonte]

Trafalgar Square[editar | editar la fonte]

Na década de 1840, quedaba terminada na zona céntrica de Londres, l'espaciu habilitáu pa lo que se denominó nun principiu plaza de Guillermu IV, pero que foi camudáu gracies a George Ledwell Taylor, quien convieno a renombrarla en favor de Horatio Nelson y la so importante victoria na batalla de Trafalgar. Con éses Trafalgar Square homenaxa la victoria de l'armada británica frente a la flota combinada francu-española n'ochobre de 1805 en Cádiz.

La plaza ta gobernada pola Columna de Nelson, construyida ente 1840 y 1843 y con un altor de 46 metros. Nel cumal, una estatua de Nelson de 5,5 metros írguese mirando escontra'l palaciu de Westminster, al traviés del Pall Mall.

El llugar foi, históricamente, llugar de manifestaciones polítiques.

La plaza ta formada per una gran área central arrodiada de cais en trés de los cuatro llaos. Nel llau norte de la plaza asítiase la National Gallery y al este la ilesia de St Martin-in-the-Fields. La plaza comunicar pol suroeste con The Mall al traviés del Admiralty Arch. Nel sur asítiase'l Whitehall, al este Strand y al norte Charing Cross Road.

Cine[editar | editar la fonte]

L'HMS Victory, únicu barcu que se caltién d'esta batalla.

Lliteratura[editar | editar la fonte]

  • Trafalgar (1873) ye la primera novela de la primer serie de los Episodios Nacionales, de Benito Pérez Galdós. Narra la hestoria del mozu gaditano Gabriel de Araceli, qu'a los 14 años vese envueltu na batalla de Trafalgar como criáu d'un vieyu oficial de l'Armada na reserva.
  • Cabu Trafalgar (2004) ye una novela escrita por Arturo Pérez-Reverte. Esta novela valió-y ser condecoráu en 2005 cola Gran Cruz al Méritu Naval, la más alta distinción dada pola Armada Española pa un civil.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ente los buques perdíos cunten como tal los que fueron prindaos y los que quedaron destruyíos.
  2. Descripción del cuadru nel sitiu web del Muséu Nacional de la Marina Francesa (en francés)
  3. Aragón Martín, Luís (2005). Militares y navíos españoles que participaron en Trafalgar (1). Bicentenariu del Combate de Trafalgar. Armada Española. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2016.
  4. «Sitiu web sobre la batalla de Finisterre».
  5. «Una ceremonia nel mar recuerda a los muertos na batalla naval de Trafalgar». Consultáu'l 6 de setiembre de 2016.
  6. «Los países que combatieron en Trafalgar homenaxen a los sos cayíos nel 200 aniversariu de la batalla». Consultáu'l 6 de setiembre de 2016.
  7. «1805 - 2005. Reinu Xuníu, Francia y España honren a los combatientes en Trafalgar». Revista Española de Defensa. Consultáu'l 6 de setiembre de 2016.
  8. «Tratáu de San Ildefonso».
  9. «Tratáu d'Aranjuez».
  10. «Armada Española del sieglu XVIII».
  11. «Páxina web del Ministeriu de Defensa d'España dedicada a l'Armada».
  12. «Páxina web sobre la Grande Armée.».
  13. «batalla-de-los trés-emperadores Sitiu web sobre la batalla d'Austerlitz.».
  14. «Explicación del Bloquéu Continental.».
  15. «Biografía de Federico Gravina».
  16. «Páxina web del MDE sobre Federico Gravina.».
  17. «Historial del Príncipe d'Asturies.».
  18. «Historial del Príncipe d'Asturies (y 2)».
  19. ««Dote d'armamentu y homes del Príncipe d'Asturies».
  20. «Páxina web del MDE sobre Ignacio Mª d'Álava.».
  21. «Páxina web sobre'l Santa Ana.».
  22. «Páxina web del MDE sobre Baltasar Hidalgo de Cisneros.».
  23. «Biografía de Cosme Churruca.».
  24. «Páxina web del MED dedicáu a Cosme Churruca.».
  25. «Historial del San Juan Nepomuceno.».
  26. «Campañes del San Juan Nepomuceno».
  27. «Páxina web del MED dedicáu a Alcalá Galiano.».
  28. «Historial del navío Bahama».
  29. «Páxina web sobre la espedición de Malaspina.».
  30. «Páxina web del MDE sobre Cayetano Valdés.».
  31. «Páxina web sobre'l Neptunu.».
  32. «Páxina web del MDE sobre Antonio Escañu.».
  33. Márquez Montero, Carlos. «Francisco de Alsedo y Bustamante». Diccionario Biográfico Español. Real Academia de la Historia.
  34. «Páxina web sobre'l Montañés.».
  35. «Páxina web del MDE sobre Francisco Javier de Uriarte.».
  36. 36,0 36,1 «Páxina web sobre'l Santísima Trinidá».
  37. «Páxina web sobre'l Argonauta».
  38. «Páxina web sobre'l Bahama».
  39. «Páxina web sobre'l Monarca».
  40. «Páxina web sobre'l Montañés».
  41. «Páxina web sobre'l Neptunu».
  42. «Páxina web sobre'l Príncipe d'Asturies».
  43. «Páxina web sobre'l Rayu».
  44. «Páxina web sobre'l San Agustín».
  45. «Páxina web sobre'l San Franciscu d'Asís».
  46. «Páxina web sobre'l San Ildefonso».
  47. «Páxina web sobre'l San Juan Nepomuceno».
  48. «Páxina web sobre'l San Xusto».
  49. «Páxina web sobre'l San Leandro».
  50. «Páxina web sobre'l Santa Ana».
  51. «http://www.batalladetrafalgar.com/person.htm».
  52. «Páxina web sobre'l Victory».
  53. Hayward, Joel S. A.: For God and Glory: Lord Nelson and His Way of War, 2003; páx. 63.
  54. «Páxina en m.elespectador.com».

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]