Primer Imperiu Francés

Coordenaes: 48°51′44″N 2°19′57″E / 48.8622°N 2.3325°E / 48.8622; 2.3325
De Wikipedia
(Redirixío dende Primer Imperiu francés)
Primer República Francesa
[[Q508488 Traducir|←]] [[Q508488
República Ligur
Reinu d'Holanda
Consuláu Francés
Primer Imperiu Francés
(de 18 mayu 1804 a 14 abril 1814)
Restauración francesa
Moresnet
República de Xénova
Principáu Soberanu de los Países Baxos Xuníos
Restauración francesa
Moresnet
[[República genovesa (es) [[República genovesa (es) Traducir|→]]
estáu desapaecíu
Bandera de Francia Emblema nacional de Francia
Himnu nacional Chant du départ (es) Traducir
Alministración
Capital París
Forma de gobiernu monarquía dual (es) Traducir
Emperador de los franceses (es) Traducir Napoleón Bonaparte (dende 18 mayu 1804)
Llingües oficiales francés
Relixón oficial catolicismu
Xeografía
Coordenaes 48°51′44″N 2°19′57″E / 48.8622°N 2.3325°E / 48.8622; 2.3325
Superficie 2100000 km²
Demografía
Población 44 000 000 hab. (1812)
Densidá 20,95 hab/km²
Economía
Moneda franco francés (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El Primer Imperiu francés, conocíu comúnmente como Francia Napoleónica, Imperiu Napoleónicu o a cencielles Imperiu francés, foi un estáu soberanu qu'incluyó en territoriu una gran parte d'Europa occidental y central; tuvo amás numberosos dominios coloniales conocíos como Francia d'Ultramar y estaos clientelares (satélites). Toma la totalidá del periodu conocíu como la Era Napoleónica, que cubre'l periodu dende la coronación del so emperador, Napoleón I, hasta la so abdicación y exiliu na islla d'Elba, en 1814. Oficialmente, el términu referir al periodu entendíu ente'l fin del consuláu hasta la Restauración Borbónica, anque darréu vivió un epílogu ente'l periodu de los Cien Díes (1 de marzu de 1815), l'abdicación final de Napoleón, el 22 de xunu de 1815, y l'entrada de Lluis XVIII en París, trayendo esto la salida'l 7 de xunetu del emperador Napoleón II y la so Comisión de Gobiernu. Los conflictos que llevaron al imperiu napoleónicu a enfrentase coles potencies europees, conózse-yos como les Guerres Napoleóniques o guerres de coalición.

La presencia de Napoleón Bonaparte nel panorama européu, un militar inmensamente poderosu, tarrecíu y respetáu y qu'encarnaba los ideales revolucionarios espertó'l mieu de les monarquíes absolutistes que, tarreciendo la espansión de les idees de la revolución francesa y auspiciadas pol Reinu Xuníu, nun cesaron en face-y la guerra a Francia. Sicasí, atopar de frente con una serie de derrotes humillantes a manes del emperador. Pal añu 1812, Napoleón yá controlaba toa Europa occidental y central, cola esceición de la Gran Bretaña y Portugal. Coles sos conquistes, dellos gobiernos absolutistes fueron estinguíos y les idees de la Revolución francesa tremar por Europa. Falóse predominantemente l'idioma francés el cual foi la llingua nacional siguíu pol italianu, l'alemán, y l'español. La so capital foi París, la moneda oficial foi'l francu francés y llegó a atropar una población de casi 70 millones de persones, yá fuera dientro del so territoriu llegal como estaos clientelares.

Nos quince años en que permaneció nel poder, Napoleón fíxose unu de los mayores mitos de la hestoria. Inspiráu en figures militares y polítiques como Alexandru Magnu, Xuliu César, Carlomagno y otros más, afalagaba'l deséu de tresformar a Francia nuna potencia hegémonica, y esforcióse en llogralo faciendo gala d'un xeniu militar y una capacidá de lideralgu innates. Caltuvo un gobiernu constitucional, qu'acutaba un inmensu poder políticu a la figura del emperador, inspiráu la so popularidá y la so estrecha rellación col exércitu. Aun así, l'imperiu foi fundáu y gobernáu nes bases de la revolución francesa: Napoleón I foi escoyíu soberanu en por aciu un plebiscitu, estableciendo un estáu continental y centralizao bien comparable al antiguu Imperiu romanu. El so réxime remató tres les sos consecuentes derrotes militares, tres trate obligáu a enfrentase a casi toa Europa en xunto. Sicasí, la influencia de la Francia napoleónica perduró más allá de la so esistencia, nes décades siguientes españaríen por tol continente una serie de revoluciones populares que pondríen un fin definitivu al despotismu y abriríen les puertes a una Europa lliberal.

Nel planu internu, Napoleón consiguió restablecer la estabilidá política de Francia y creó una infraestructura capaz d'impulsar los negocios de la burguesía francesa; sol so gobiernu, Francia algamaría la so máxima rellumanza. Punxo fin al ancestral feudalismu de la monarquía y creó una nobleza del méritu entendida por aquellos consideraos competentes y dignos de tal posición. Impulsó'l lliberalismu económicu, les construcciones, la educación, les artes y les lleis, siendo'l so famosu códigu civil (el conxuntu de toles lleis franceses nuna constitución) unu de los sos mayores mandaos a la humanidá, pos inspira anguaño a casi la metá de les constituciones polítiques del mundu.

El camín al imperiu[editar | editar la fonte]

Entamos y primeres campañes de Napoleón Bonaparte[editar | editar la fonte]

Napoleón Bonaparte nació en Ajaccio, Córcega, en 1769, un añu dempués de que la isla de Córcega pasara a dominiu de Francia. Estudió na Academia Militar Francesa y consiguiría proyeutar el so xeniu militar solo dempués de la Revolución francesa (1789). Napoleón foi promovíu a xeneral con tan solo 24 años d'edá tres el sitiu de Tolón en 1793. Nel añu 1795, y a los 26 años d'edá, comandó l'exércitu francés que conquistó parte de la península itálica (Campaña d'Italia) y d'Exiptu (Campaña d'Exiptu) ente los años 1796 y 1797.

Golpe d'Estáu de Napoleón Bonaparte: El 18 de Brumario[editar | editar la fonte]

Pasaren diez años del entamu de la Revolución francesa, pero Francia siguía ensin consiguir una estabilidá política, económica y social deseyada. D'un llau, l'orde yera alteriáu poles presiones populares, qu'esixíen midíes capaces d'acabar cola probeza y la miseria en que vivía gran parte de la población del campu y de les ciudaes. Per otru llau, la burguesía, clase social que liderara la Revolución francesa, víen los sos negocios vencer en función de les constantes crisis económiques y polítiques. Pa completar l'escenariu, dellos países europeos conspiraben y combatíen pa poner fin al réxime revolucionariu en Francia. Metanes esi caos, sobresal victoriosu nel campu de batalla un mozu xeneral llamáu Napoleón Bonaparte. Col respetu y la fama adquiríos nel campu de batalla, naquel momentu Napoleón Bonaparte representaba l'alternativa política ideal pa solucionar los problemes de los franceses. Yera vistu como héroe pola población y consideráu un líder pola burguesía. Sofitáu pol so gran popularidá, comandó el 9 de payares de 1799 (18 de brumario del añu VIII, según el calendariu revolucionariu de Francia) un golpe d'estáu contra'l gobiernu del Direutoriu conocíu como'l "Golpe d'Estáu del 18 de brumario".

Instauración del Consuláu: Napoleón Bonaparte "Primer Cónsul"[editar | editar la fonte]

Un mes dempués Napoleón Bonaparte asumiría'l poder, entrando a valir una nueva constitución y creando el Consuláu, órganu que sustituyó al Direutoriu nel gobiernu de Francia. Taba constituyíu por trés cónsules, de los cualos Napoleón convertir nel "Primer Cónsul" y virtual dictador de Francia. Sofitáu per gran parte de la población francesa, foi investido d'amplios poderes. Napoleón procuró restablecer l'orde internu, reorganizar l'alministración pública y amenorgar la inflación. Con eso, la economía volvería crecer. Normalizar tamién les rellaciones con la Ilesia yera otru oxetivu, rotes dende l'añu 1790. Otra midida importante del so gobiernu foi la creación del Códigu Civil de Francia, conocíu mundialmente como'l Códigu de Napoleón o Napoleónicu, axuntaba principios del Derechu Romanu, d'ordes reales y de la llexislación civil y penal vixente mientres la Revolución francesa.

Entamu del Primer Imperiu[editar | editar la fonte]

Napoleon I

Nel planu esternu, Napoleón Bonaparte consiguió restablecer la paz per mediu de victories militares y de negociaciones diplomátiques, neutralizando a los adversarios de Francia. Nesti ámbitu, unu de los aspeutos más destacaos del gobiernu foi l'alcuerdu de paz robláu nel añu 1802 con Inglaterra, que ponía fin a años de conflictu, lo qu'aumentaría más el so prestíu. En 1804, Napoleón Bonaparte, que dos años antes convirtiérase en cónsul vitaliciu, foi autorizáu, per mediu d'un plebiscitu, a asumir el títulu d'Emperador de los Franceses. Les principales reformes de Napoleón fueron:

  • Establecer un sistema de gobiernu centralista *

Pacificar la sociedá francesa: dexó l'ingresu de les persones qu'abandonaren el país.

  • Estabilizar los impuestos, creó'l Bancu de Francia y el Códigu de comerciu.
  • Impulsar un sistema educativu centralizáu y políticu.
  • Crear el Códigu Civil pa regular la convivencia ente los ciudadanos.
  • Restablecer les rellaciones cola Ilesia.

Apoxéu del imperiu: les Guerres Napoleóniques[editar | editar la fonte]

HMS Victory dempués de la batalla de Trafalgar. Considerada una de les batalles más decisives de la hestoria, la victoria británica detuvo los esfuercios de Napoleón d'invadir Gran Bretaña.

La paz roblada con Inglaterra duru pocu. En 1803, Inglaterra aliar con Rusia y Austria pa combatir a la Francia de Napoleón Bonaparte. Dos años dempués, Napoleón entamó una gran espedición pa invadir el territoriu inglés, pero les fuercies navales combinaes de Francia y España (aliada de Francia) fueron ganaes na batalla de Trafalgar, onde morrió l'afamáu almirante inglés Nelson. Tres esti contratiempu, Napoleón abandonó (anque nun escaeció) los sos planes pa invadir les islles britániques, y volvió la so atención a los sos enemigos nel Continente. L'exércitu francés dexó Boulogne y treslladóse a Austria.

En tierra, sicasí, l'exércitu francés venció a les fuercies rusu y austriacu na batalla d'Austerlitz, 1805 (conocida como la batalla de los Trés Emperadores: Francia, Rusia y Austria). Tres Austerlitz, Austria robló'l Tratáu de Pressburg, dexando la coalición. Esto costó-y a Austria dexar Venecia al Reinu d'Italia (Napoleónicu) y el Tirol a Baviera.

Cola retirada d'Austria de la guerra sobrevieno un estancamientu. L'exércitu napoleónicu tenía un récor de victories imbatibles en tierra, pero la fuercia total del exércitu rusu entá nun entrara en xuegu.

Les Guerres Napoleóniques xeneraron numberosos cambeos nel mapa d'Europa, como'l fin del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, qu'esistía dende'l sieglu X. Nel so llugar, Napoleón Bonaparte, constituyó la Confederación del Rin. Polo xeneral, les rexones apoderaes por Napoleón acabaron formando gobiernos fieles al emperador francés. Asina la so área d'influencia amontóse cada vez más.

Bloquéu Continental a Gran Bretaña[editar | editar la fonte]

Gran Bretaña, pela so parte, siguía siendo'l principal oponente de Francia. Con una poderosa fuercia naval y una economía desenvuelta, aguantaba a los ataques de Napoleón Bonaparte. Tratando de menguar les fuercies del so adversariu, Napoleón Bonaparte, nel añu 1806 impunxo'l Bloquéu Continental, que decretaba'l zarru de los puertos europeos al comerciu inglés. Con esa midida, Napoleón Bonaparte esperaba derrumbar la economía británica pa ganalo depués militarmente. De resultes, el mercáu pa la burguesía francesa tamién sería ampliáu.

La Cuarta Coalición[editar | editar la fonte]

Victoria na batalla de Jena.

La Cuarta Coalición (1806-1807) de Prusia, Saxonia y Rusia contra Francia formóse namái unos meses dempués del colapsu de la coalición precedente. El rei de Prusia Federico Guillermu III tomó la decisión de dir a la guerra independientemente de les otres grandes potencies. Napoleón llanzó a toles fuercies franceses sobre'l Rin. Yeren alredor de 160 000 homes, cifra qu'aumentó a midida que la campaña desenvolvíase, contra Prusia, y moviéronse con tal velocidá que virtualmente aniquilaron al exércitu Prusianu d'unos 250 000 homes. L'exércitu prusianu foi definitivamente vencíu por Napoleón na batalla de Jena, y pol mariscal Louis Nicolas Davout na batalla d'Auerstädt (14 d'ochobre de 1806). Esta última batalla enfrentó a un simple cuerpu del exércitu francés que ganó al gruesu del exércitu prusianu. En Jena, Napoleón namái lluchó contra un destacamentu.

La siguiente etapa de la guerra llevó a la espulsión de tropes ruses de Polonia y la creación del nuevu Gran Ducáu de Varsovia. Napoleón entós tomó aldu norte pa enfrentase a los restos del exércitu rusu ya intentar prindar la nueva capital prusiana de Königsberg. Un movimientu tácticu na batalla de Eylau, ente'l 7 y el 8 de febreru, forzó a los rusos a una posterior rindición. Napoleón llevó al exércitu rusu entós a la batalla de Friedland, el 14 de xunu. Tres esta derrota, Alexandru viose forzáu a roblar la paz con Napoleón en Tilsit, el 7 de xunetu de 1807.

Nel Congresu de Erfurt (1808), Napoleón y el Zar Alexandru I alcordaron que Rusia tenía de forzar a Suecia a xunise al Bloquéu Continental, lo cual condució a la Guerra Finlandesa y a la división de Suecia pol golfu de Botnia. La parte oriental foi anexonada per Rusia nel Gran Ducáu de Finlandia.

Invasión de Napoleón Bonaparte a la península ibérica[editar | editar la fonte]

La defensa del parque de Monteleón mientres el Llevantamientu del 2 de mayu en Madrid.

Coles mires de faer cumplir el Bloquéu Continental, Napoleón Bonaparte punxo en práutica una política d'intervenciones y anexones. Nel añu 1807, ordenó la intervención militar na península ibérica, dirixida a Portugal (aliada d'Inglaterra), pero nel intre implicaría la invasión d'España, en que'l so tronu asitió al so hermanu Xosé Bonaparte; los españoles aguantaron a la imposición del nuevu rei y llevantáronse n'armes contra los franceses. A pesar de la represión entamada, les fuercies napoleóniques nun consiguieron ganar definitivamente a los españoles. Nel mesmu añu, Napoleón decidió invadir Portugal, que yera'l plan inicial, que refugara aceptar el Bloquéu Continental contra Inglaterra. El país foi ocupáu ensin dificultaes, pero la familia real portuguesa escapó a les sos posesiones n'América (Brasil) escoltada por navíos ingleses. Los franceses, sicasí, nun permanecieron enforma tiempu en Portugal por cuenta de los continuos ataques anglu-portugueses.

Tres la primer derrota importante de les sos fuercies na batalla de Bailén, el mesmu Napoleón comandó les fuercies qu'invadieron España y ganaron al exércitu d'esti país; tamién ganó al exércitu británicu que vieno n'ayuda d'España.

Esti conflictu supunxo una gran gastadura humana (envaloróse en 300 000 baxes) y económicu pa Francia. Calcúlase que'l 10 % de les baxes tantu del llau español como'l francés asocedieron mientres los dos sitios a la ciudá de Zaragoza, ente'l 15 de xunu de 1808 y el 21 de febreru de 1809.

Influencia Napoleónica n'América[editar | editar la fonte]

El territoriu mercáu de la Luisiana nun mapa de principios del sieglu XX.
Batalla en Santu Domingu, de January Suchodolski sobre un choque ente tropes polaques al serviciu de Francia y rebeldes haitianos.
Primer xunta de gobiernu.(Arxentina). Les xuntes de gobiernu locales fueron fieles a la persona de Fernandu VII (pero non al gobiernu nacional español o francés), a quien reconocíen como llexítimu soberanu.

Amás de les repercusiones n'Europa, la invasión napoleónica na península ibérica tendría importantes consecuencies na América colonial. La cayida del rei español acabó siendo'l detonante que conduciría la creación de xuntes de gobiernu, pa autogobernarse, na América española, que depués derivaría na independencia de les colonies americanes d'España.

Nel restu del continente, la Compra de Luisiana y el manexu que dio Francia al procesu d'independencia d'Haití tuvieron una enorme influencia nel desenvolvimientu del continente.

Napoleón Bonaparte, que'l so poder en Francia yera cada vez mayor, deseyaba restablecer en Saint Domingue el dominiu de los colonos franceses y consiguir recuperar asina la pujanza de la industria azucrero. Unvió a La Española un exércitu de 25 000 soldaos al mandu del so cuñáu Carlos Víctor Leclerc (1772-1802) al mandu de la espedición n'avientu de 1801. Los franceses nun consiguieron restablecer la esclavitú en Saint Domingue. Gracies al poderíu militar construyíu en tiempos de Louverture, los negros ganaron a los franceses na batalla de Vertières en 1803. El 1 de xineru de 1804, un nuevu líder, Jean-Jacques Dessalines, proclamó la independencia del país, al que rebautizó col so nome aborixe Haití que significa tierra montascosa.

En 1803 la Luisiana yera un territoriu d'aproximao dos millones de km², qu'atestaba al norte coles posesiones britániques, al este col ríu Mississippi y al sur y oeste colos territorios d'España.

Los Estaos Xuníos buscaben la manera de controlar la navegación sobre'l ríu Mississippi, fechu que lu llevó a empecipiar negociaciones col réxime de Napoleón Bonaparte, daquella Primer Cónsul francés. Pela so parte Francia tenía priesa por desfacer d'esta colonia que llograra namái dos años tras (per mediu del Tratáu de Retrocesión con España, qu'obligaba a devolver a Francia'l territoriu adquiríu per España tres la Guerra de los siete años), una y bones Haití declarara la so independencia de Francia, situación que imposibilitaba a l'armada francesa la bona defensa de la Luisiana dende esti bastión. Según taben les coses Napoleón prefirió entós vender la colonia a los estauxunidenses y nun correr el riesgu de perdela ante los ingleses.

Cayente del imperiu[editar | editar la fonte]

Mapa d'Europa en 1812, en colloráu la Sesta Coalición, n'azul l'Imperiu Napoleónicu.

En 1810, a pesar de los problemes na península ibérica, los franceses yeren los señores de gran parte de la Europa Occidental. A partir d'esa dómina, sicasí, una socesión de torgues acabaría llevando al escosamientu del imperiu. Na mesma Francia'l prestíu de Napoleón Bonaparte taba siendo sacudíu en tolos estratos sociales en consecuencia del despotismu del réxime y les guerres continues. Non solo les baxes humanes yeren grandes, sinón tamién millares de mozos trataben d'escapar del serviciu militar.

Cuando más s'intensifiquen les manifestaciones d'oposición, el gobiernu recurría a la censura de los periódicos, llibros y a la represión policial. Eses midíes aumentaben el descontentu de la mayoría de los franceses.

La Sexta Coalición[editar | editar la fonte]

Napoleón Bonaparte invade Rusia: "Tierra quemada"[editar | editar la fonte]

Quema de Moscú.

Nel planu esternu, Francia nun consiguía vencer a la resistencia de los ingleses, que frecuentemente encabezaben coaliciones militares formaes con otros países adversarios como Austria y Prusia pa ganar al Imperiu francés. El Bloquéu Continental yera tamién cada vez más irrespetado. Prueba d'eso ye que, en 1810, el Zar de Rusia, Alexandru, rompió col alcuerdu con Francia y promovió una reaproximación con Inglaterra; en represalia, Napoleón Bonaparte y les sos tropes invadieron Rusia en 1812.

A pesar d'haber tomáu Moscú, los franceses nun consiguieron la victoria. A la so llegada, toparon una ciudá erma y en llapaes, y nun consiguieron abrigu pa folgar nin alimentos pa reponer les fuercies de les tropes y de los caballos.

Nesti episodiu, Napoleón foi coyíu por sorpresa, porque l'exércitu rusu recurriera a l'artera estratexa conocida como tierra quemada: destrucción intencional del llugar poco primero de la invasión pa torgar el llogru de suministros y la retirada del contingente militar pa evitar una confrontación abierta colos invasores. La maniobra representó un desastre pal exércitu francés. Ensin salida, les tropes napoleóniques dexaron la ciudá so un rigorosu iviernu y casi toos fueron aniquilaos polos ataques esporádicos realizaos pol exércitu rusu dende la retaguardia, tamién pola fame y pol fríu. Del exércitu de 650 000 soldaos armaos qu'ingresaron en xunu a territoriu rusu, yá en payares apenes llegaba a la cifra de 27 000 homes. La victoria total nesta ocasión, foi de los rusos.

Meyores de la Coalición[editar | editar la fonte]

Batalla de Leipzig.

Na guerra española, cola batalla de Vitoria (21 de xunu de 1813), la ocupación francesa d'España acabóse definitivamente pola victoria de sir Arthur Wellesley sobre Xosé Bonaparte, y los franceses viéronse forzaos a abandonar España cruciando los Pirineos.

Viendo una oportunidá nesta histórica derrota de Napoleón, Prusia volvió a la guerra, Napoleón creyó que podría crear un nuevu exércitu tan grande como'l qu'unviara a Rusia, y reforzó rápido les sos fuercies nel este de 30 000 a 130 000 homes, que darréu llegaron a los 400 000. Napoleón infligió 40 000 baxes nes fuercies aliaes na batalla de Lützen (2 de mayu de 1813), y na batalla de Bautzen (20 de mayu al 21 de mayu).

Na batalla de Leipzig en Saxonia (16 d'ochobre al 19 d'ochobre de 1813), tamién llamada «batalla de les Naciones», 191 000 franceses llucharon contra más de 450 000 aliaos, y los franceses fueron derrotaos y forzaos a retirase a Francia. Napoleón lluchó nuna serie de batalles, incluyendo la batalla de Arcis-sur-Aube, en Francia, pero adulces foi forzáu a recular frente la superioridá de los sos oponentes.

La etapa final de la campaña, la defensa de Francia, fixo volver al emperador a la llucha al mandu de les sos tropes contra un enemigu inmensamente cimeru en númberu na Campaña de los Seis Díes, que munchos consideren la meyor campaña de tola so carrera. Finalmente, les sos anteriores perdes en Rusia y Alemaña según el númberu apolmonante d'efectivos asociaos fueron demasiáu grandes como pa ser remediaos nesta última etapa, y los aliaos terminaron ocupando París, lo cual auníu a la traición de los mariscales forzó al Emperador a abdicar.

Séptima Coalición contra Francia: abdicación y exiliu de Napoleón Bonaparte[editar | editar la fonte]

La derrota del exércitu napoleónicu fortaleció a Inglaterra y los sos aliaos. Arruináu, Napoleón Bonaparte, tuvo qu'arrenunciar, en 1814, al tronu francés y foi al exiliu a la islla d'Elba. La coalición liderada per Inglaterra ocuparía Francia, restableciendo la monarquía de los Borbones y asitiaríen nel tronu a Lluis XVIII de Francia, hermanu del rei depuestu y guillotinado: Lluis XVI, en 1793 mientres la Revolución francesa. Coles mesmes, los países victoriosos decidieron axuntase y trazar los destinos d'Europa, entamando'l Congresu de Viena onde reconfiguraron el mapa d'Europa.

Reestablecimientu de la Monarquía en Francia[editar | editar la fonte]

Lluis XVIII.

Les tropes aliaes entraron en París el 31 de marzu de 1814. Lluis XVIII, sicasí, nun podía caminar, y asina unvió al conde de Artois a Francia en xineru de 1814. Luis emitió patentes nes que nomaba al conde de Artois llugarteniente xeneral del Reinu nel eventu nel que los borbones fueron restauraos. Napoleón I abdicó'l 11 d'abril. Cinco díes dempués, el Senáu Francés convidó a los borbones a reasumir el so llugar nel tronu de Francia.

Lluis XVIII robló'l Tratáu de París el 30 de mayu de 1814. El tratáu dio-y a Francia les sos fronteres de 1792, que s'estendíen al este del Rin. Nun tuvo que pagar nenguna indemnización de guerra, y los exércitos d'ocupación de La Sexta Coalición retirar al intre del suelu francés. Estos términos arrogantes invertir nel próximu Tratáu de París dempués de los Cien Díes (el regresu de Napoleón a Francia en 1815).

El reestablecimientu de la monarquía de los Borbones en Francia foi siguíu a la torna de los nobles que se fugaren del país al entamu de la Revolución francesa. Al tornar, los exiliaos quixeron recuperar los sos antiguos derechos y bienes, lo que xeneró gran insatisfaición popular.

Regresu de Napoleón Bonaparte: Imperiu de los Cien Díes[editar | editar la fonte]

La torna de Napoleón.
La batalla de Waterloo, por William Sadler.

Atalantando que el momentu yera aparente pa intervenir una vegada más nel escenariu políticu, Napoleón Bonaparte fugar de la islla d'Elba y, en marzu del añu 1815, retomó'l gobiernu. El nuevu gobiernu duró apenes cien díes. El periodu conocíu como los Cien Díes empezó cuando Napoleón abandonó Elba y desembarcó en Cannes, el 1 de marzu de 1815. A midida que treslladábase escontra París, foi axenciando sofitos por onde pasaba, y finalmente derrocó al acabante restaurar Lluis XVIII ensin disparar un solu tiru, siendo lleváu a carranquina hasta'l palaciu de les Tullerías pol ensame enardecida. Los aliaos prepararon de momentu los sos exércitos pa enfrentase a él de nuevu.

Establecíu de nuevu en París, promulgó una nueva constitución, de calter más democráticu y lliberal que la vixente mientres l'Imperiu. Munchos veteranos allegaron a la so llamada, empezando de nuevu l'enfrentamientu contra los aliaos. La resultancia foi la campaña de Bélxica, que concluyó cola derrota na batalla de Waterloo el 18 de xunu de 1815.

Derrota definitiva de Napoleón Bonaparte: exiliu y muerte na islla de Santa Lena[editar | editar la fonte]

Napoleón Bonaparte foi definitivamente vencíu pol xeneral inglés Wellington na batalla de Waterloo, en Bélxica, en xunu de 1815, y abdicó nel so fíu, Francisco Carlos Xosé Bonaparte, proclamando a esti como Napoleón II. Lo efímero del nuevu gobiernu del so padre, torgó que Napoleón II pudiera volver a Francia pa confirmar el so nomamientu y faese cargu del heriedu.[1] Esta vegada, los ingleses unviaríen a Napoleón Bonaparte a un llugar más distante: la islla de Santa Lena, en plenu océanu Atlánticu, onde morrió en mayu del añu 1821.

Napoleón en Santa Elena.

Alministración[editar | editar la fonte]

Emperador[editar | editar la fonte]

Emperador de los franceses ye'l títulu que s'impunxo a Napoleón Bonaparte en 1804 cola instauración del Primer Imperiu Francés, hasta 1815, añu nel que les potencies europees asociaes dexáron-y siguir ostentándolo, pero amenorgáu territorialmente a la Islla d'Elba; nos Cien díes de 1815 hasta la so definitiva derrota na batalla de Waterloo.

El fíu de Napoleón, Napoleón Francisco José Carlos Bonaparte (1811–1832), foi fechu rei de Roma (1811–1814), y proclamáu emperador como Napoleón II el 22 de xunu de 1815, tres l'abdicación del so padre (de resultes de la derrota na batalla de Waterloo), dexando de selo'l día 7 de xunetu del mesmu añu, cola entrada de los aliaos y partidarios de Lluis XVIII en París.

Emperador de los Franceses
Imaxe Nome Reináu Notes
Napoleón I 18 de mayu de 1804 - 22 de xunu de 1815 Proclamáu emperador de los franceses (Empereur des Français) el 18 de mayu de 1804, siendo coronáu'l 2 d'avientu; proclamáu Rei d'Italia'l 18 de marzu de 1805 y coronáu el 26 de mayu, ostentó dambos títulos hasta'l 11 d'abril de 1814 y, nuevamente, dende'l 20 de marzu hasta'l 22 de xunu de 1815.
Napoleón II 22 de xunu de 1815 - 7 de xunetu de 1815 La Cámara de Representantes y la Cámara de los Pares reconocieron l'abdicación de Napoleón I y la proclamación de Napoleón II y dieron en designar una Comisión de gobiernu (gobiernu provisional) de cinco miembros'l 23 de xunu. La comisión foi eslleida cola entrada de los aliaos en París el 7 de xunetu de 1815.
Emperatriz consorte de los franceses
Imaxe Nome Reináu Notes
Josefina de Beauharnais 2 d'avientu de 1804 - 10 de xineru de 1810 Primer esposa de Napoleón Bonaparte y por tanto, emperatriz de Francia. En 1810, por non se-y posible dar un fíu herederu a Napoleón, la pareya divorcióse.
María Luisa d'Austria 11 de marzu de 1810 - 22 de xunu de 1815 En 1810 convertir na segunda esposa de Napoleón I. Al ser confináu Napoleón I na islla d'Elba, María Luisa y el so fíu Napoleon II, colaron a Austria, onde moraron baxu tutelar del so padre Francisco I.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

Sol Imperiu, cada ministru trabayaba direutamente pa Napoleón I: tol poder taba nes sos manes. Son amenorgaos a pixinos axentes d'execución, el so trabayu consiste en supervisar l'aplicación de les lleis.

P'ayudar a los ministros, col escesu de trabayu, establecióse alministraciones empobinaes por conseyeros d'Estáu, llamaos Direiciones Xenerales. Estos son parte independiente de los ministerios. Asina se creó la Direición Xeneral de Correos en 1804, la Direición Forestal 1805, la Direición Xeneral de Renovación y Conscripción Militar en 1806, la Direición Xeneral de cebera de guerra en 1808, la Direición Xeneral de Mines en 1810, xuniéndose a la cañes creaes sol consuláu.

Con tou, l'autoridá de Napoleón nun algamar el so afitamientu definitivu namái en virtú de reformes. La dictadura afitar nel poder col exercito como columna vertebral - que por aciu lleves de reclutes cuntó, ente 1806 y 1812, con 1,3 millones de soldaos, el 41% de los homes obligaos al serviciu militar y con una burocracia ordenancista y centralizada.

Pero nun esistió llibertá política. Napoleón escorrió implacablemente a los enemigos internos y a les voces critiques -Madame de stäel y chateaubriand- con una rigorosa censura de prensa y un eficaz aparatu policial[2].

El bonapartismo, de fechu una dictadura plebiscitaria que solo almitía ciertos grupos asesores carentes de verdaderes atribuciones xurisdiccionales, desenvuelvo una actividá reformista intensísima, qu'escluyía a los rivales políticos realmente poderosos. Nos momentos mas decisivos del so reináu, Napoleón busco invariablemente la ratificación de les mases, como cuando decidió dar calter vitaliciu (1802) y socesoriu al so consuláu, o cuando quixo crear l'imperiu (1804). Sía comoquier la sociedá burguesa, liberalizada ya igualada, foi sometida conscientemente a un procesu de despolitizacion, de la que se construyía un estáu omnipresente y autoritario, de ribetes monárquicos[3].

Asamblees llexislatives[editar | editar la fonte]

Grabáu que representa una sesión del senáu.

L'imperiu caltuvo la instituciones creaes nel consuláu, como Senáu conservador (Sénat conservateur), el Cuerpu Llexislativu (Corps législatif), el Tribunat y el Conseyu d'Estáu (Conseil d'État).

Senáu conservador: La misión del Senáu ye garantizar la constitucionalidá de les lleis: ye'l "conservador de la Constitución" y puede, como tal, votar en contra de la promulgación d'un testu votáu pol Cuerpu Llexislativu. Mientres el Consuláu, correspuénde-y a él designar a los Cónsules; sol Imperiu, puede al ser necesariu escoyer un rexente, o inclusive un nuevu Emperador si'l titular del cargu muerre ensin herederu direutu.

Cuerpu Llexislativu: El papel d'esta asamblea ye puramente llexislativu: consiste n'aprobar o non, pero ensin aldericar, les lleis que se-y presenten dempués del so exame per parte del Tribunat. Los poderes del Cuerpu Llexislativu aumentaron dempués de la supresión del Tribunato (1807).

Tribunat: La so función ye solo deliberar sobre los proyeutos de ley antes de la so adopción pol Órganu Llexislativu, les iniciatives de lleis yeren del Conseyu d'Estáu. El procedimientu p'adoptar la llei entamó sobre'l principiu de la división del trabayu ente'l Tribunado, qu'aldericó los proyeutos ensin votalos, y l'Órganu Llexislativu, que votó los proyeutos ensin aldericalos. Esta asamblea esaniciar en 1807.

Conseyu d'Estáu: El Conseyu d'Estáu del Añu VIII ye responsable de preparar los proyeutos de llei y ayudar al Xefe d'Estáu nel resolución de conflictos alministrativos. Los miembros del Conseyu d'Estáu presenten y defenden los proyeutos del gobierno ante'l cuerpu llexislativu. Mimáu por Bonaparte, mientres el Consuláu y l'Imperiu, va tener un papel clave na redaición del Códigu Civil.

Los departamentos[editar | editar la fonte]

Na proclamación del Imperiu 18 de mayu de 1804, Francia cunta con 106 departamentos. Amás de les provincies del antiguu réxime estremáu n'ochenta y tres departamentos y el Condáu Venassino, tien les conquistes de la Revolución Francesa con Bélxica y Luxemburgu estremada en nueve departamentos, la vera esquierda del Rin estremáu en cuatro departamentos, la xunta del Ducáu de Saboya, el condáu de Niza y de la República de Xinebra da tres departamentos, El Piamonte enantes perteneciente al reinu de Cerdeña estremar en seis departamentos.

Departamentos franceses y máxima estensión del imperiu.

Trabayu Institucional[editar | editar la fonte]

En 1801, el concordatu foi robláu ente Napoleón y el papa Pío VII. El 21 de marzu de 1804 promúlgase'l Códigu Civil francés. En 1806 el Tribunal del Trabayu. En 1808 Napoleón creó la Universidá, institución estatal.

Códigu Napoleonico

Lleis[editar | editar la fonte]

  • El Códigu Napoleónicu (Códigu Civil francés).
  • El tribunal de trabayu *

El Códigu de Procedimientu Civil

  • El Tribunal de Casación
  • El Códigu de Comerciu *

El Códigu Penal

Obres Materiales[editar | editar la fonte]

  • obres viales: camín de Mont Cenis, Simplon, Mont Genevra, siguiendo la construcción de carreteres empezaron nel sieglu XVIII.
  • Obres portuaries: Amberes, Dunkerque, Cherburgu.
  • Cursos d'agua: canal de l'Ourcq, canal de Nantes a Brest.
  • Arcu del Trunfu.
  • Pontes : Ponte de les Artes , la ponte de Jena y la ponte Austerlitz en París, ponte de piedra en Burdeos.
  • Palaciu Brongniart y la columna Vendome.
  • Fundación de la nueva ciudá de La Roche-sur-Yon.
  • Campusantos, morgue de París.

Lexón d'Honor[editar | editar la fonte]

La Lexón d'Honor (en francés, Légion d'Honneur) ye la más conocida ya importante de les distinciones franceses. Foi establecida pol emperador Napoleón I de Francia en 1804.

El 20 de mayu de 1802, el cónsul Napoleón Bonaparte instituyó la orde nacional de la Lexón d'Honor, retornando asina a les condecoraciones públiques, una y bones les del Antiguu Réxime fueron abolíes cola Revolución de 1789. El 15 de xunetu de 1804 nuna grandiosa ceremonia en Hôtel des Invalides en París, Napoleón apurrió les primeres medayes de la Lexón d'Honor a los mariscales, soldaos, inválidos de guerra, científicos, artistes y escritores, con méritos sobresalientes.

Primer entrega de condecoraciones de la Lexón d'Honor pol emperador Napoléon, el 14 de xunetu de 1804, obra de Jean-Baptiste Debret.

Demografía[editar | editar la fonte]

Envalórase que pa 1812 la población del Imperiu francés yera de 96 672 000 habitantes, cuntando los territorios imperiales cómo asina tamién los territorios satélitales. Francia cuntaba con una población de aprox. 27 millones de persones, conformando asina'l territoriu más pobláu del Imperiu. La ciudá más poblada del Imperiu francés yera París, con una población de 750 000 hab., siguida por Nápoles con 435 000 hab., esta, de la mesma, siguida por: Roma con 369 000 hab., Madrid con 309 000 hab. y Berlín con 280 000 hab.

Población del Imperiu francés por rexones actuales[editar | editar la fonte]

  • Alemaña: 23 000 000 hab.
  • Austria (Tirol y Vorarlberg): 172 000 hab.
  • Bélxica: 3 500 000 hab.
  • Croacia: 500 000 hab.
  • Eslovenia: 200 000 hab.
  • Francia: 27 900 000 hab.
  • España: 10 800 000 hab.
  • Italia: 18 000 000 hab.
  • Suiza: 3 000 000 hab.
  • Países Baxos: 4 900 000 hab.
  • Polonia: 4 500 000 hab.

Fuercies Armaes[editar | editar la fonte]

Exércitu Napoleónicu[editar | editar la fonte]

Granaderu de la vieya guardia en 1813.

La Grande Armée foi l'exércitu comandado por Napoleón mientres les guerres napoleóniques. Orixinalmente, la Grande Armée consistía en seis cuerpos sol mandu de los mariscales de Napoleón. A midida que Napoleón conquistaba más y más territorios del continente, l'exércitu aumentaba de tamañu, hasta algamar un máximu de 600 000 homes en 1812, xustu antes de la invasión de Rusia na guerra de La Sexta Coalición.

Antes de finales del sieglu XVIII, polo xeneral nun había sofitu organizativo de les funciones del personal, tales como la intelixencia militar, loxística, planificación o'l personal. Comandantes d'unidá remanen tales funciones pa les sos unidaes, cola ayuda informal de los subordinaos que polo xeneral nun fueron entrenaos para o asignaos a una xera específica.

El primer usu modernu d'un Estáu Mayor taba nes guerres revolucionaries franceses, cuando'l xeneral Louis Alexandre Berthier (más tarde el primer Mariscal del Imperiu) foi asignáu como xefe de personal a la francesa Exércitu d'Italia en 1795. Berthier foi capaz d'establecer una bien entamáu equipu de personal de sofitu. Napoleón Bonaparte fíxose cargu del exércitu l'añu siguiente y rápido llegó a apreciar el sistema de Berthier, adoptándolo para la so propia see, anque l'usu de Napoleón llindar al so propiu grupu de comandos. El personal de la Grande Armée conozse como la sede d'Imperial y estrémase en dos seiciones principales: Casa Militar de Napoleón y el Cuartel Xeneral del Exércitu. Un tercer departamentu dependiente de la Xefatura imperial yera la oficina del Intendente Xeneral (Intendencia), apurriendo'l personal alministrativo del exércitu.

La infantería nun yera seique'l brazu con más glamour del serviciu nel Gran Armée, fueron los más afeutaos na mayoría de los combates, y el so rendimientu resultaba na victoria o derrota. La infantería estremar en dos tipos principales, la infantería de llinia (Infanterie de Ligne) y l'infantería llixera (Infanterie Légère). Nel exércitu de Napoleón, al igual que la mayoría d'otros exércitos de la dómina, la caballería estremar en tres rames principales compuesta por unu o más cuerpos: Caballería pesada (Coraceros y carabineros a caballu), caballería media o de llinia (Dragones y ulanos) y caballería llixera (Húsares, cazadores a caballu y más palantre los mamelucos). Tal como podría esperase d'un emperador que foi enantes oficial d'artillería, los cañones franceses fueron l'escayu dorsal de les tropes de tierra. Los cañones franceses usar de forma xeneral en bateríes masives pa debilitar les formaciones enemigues antes de ser oxetu de cargues d'infantería o caballería.

Armada[editar | editar la fonte]

Bucentaure el navío insinia francés mientres la batalla de Trafalgar (1805).

La Revolución Francesa, y l'eliminación de numberosos oficiales de noble llinaxe (ente otros, Charles d'Estaing), dexó paralizada a la Marina francesa. Los esfuercios de Napoleón I pa convertila nuna fuercia poderoso viéronse atayaes pola muerte de Latouche Tréville en 1804, y en 1805 la batalla de Trafalgar, onde los británicos aniquilaron la flota combinada francu-española.

En 1810, la Marina francesa llogró una importante victoria contra los británicos mientres les guerres napoleóniques, foi la batalla de Grand Port, una batalla ente escuadrones de fragates pa ganar el control del puertu de Grand Port n'Isla de Francia (agora Mauricio) nel Océanu Índicu ganada pol almirante Duperré.

Sol periodu de Napoleón, ente 1799-1814 construyéronse 87 buques (incluyendo dellos poderosos de 80 y 118 cañones ) y 59 fragates. Mientres tol periodu del consuláu y l'Imperiu, les cantidaes gastaes per Francia pa la so flota representen aproximao'l 37 % de los gastos consagraos pol Reinu Xuníu na so Marina Real.

Polo xeneral l'armada francesa siempres tuvo per debaxo se la so homóloga británica y esto nun ameyoro pola atención que dedicaba l'emperador al exércitu en cuenta de la so marina. Mientres toes la guerres napoleóniques la Royal Navy va caltener la so supremacía nos océanos.

Economía[editar | editar la fonte]

Moneda cola efixe de Napoleón.

El sistema de la economía del primer imperiu taba basáu nel progresu de la industria de Francia y na guerra comercial col Reinu Xuníu. Napoleón bloquió'l comerciu británicu p'arruinar la so economía, y prohibió a los sos aliaos que comerciaran con Gran Bretaña. N'otros aspeutos, adoptóse una política desfavorable pa los estaos que componíen l'imperiu, teníen de pagar impuestos altos que yeren utilizaos p'ameyorar y reforzar l'exércitu imperial. Solo los productos primarios como la minería, l'agricultura y la ganadería podíen esportase a Francia. Los productos franceses yeren los únicos que podíen ser esportaos a otros mercaos, amás de que teníen de pagar fuertes impuestos, dacuando casi imposibles de pagalos, empeñando a los mercaderes. La única industria favorecío yera la industria Nacional que yera protexida pol gobiernu y el bancu de Francia. A lo último, con una reforma agraria l'estáu francés apoderar de grandes estensiones de tierres, pa depués vendeles y aumentar asina les sos riqueces, pero esto perxudicó a los países a los que-y pertenecíen estos territorios.

Si Francia heredó de la dómina napoleónica progresos significativos n'alministración, nun consiguió nesti periodu un importante ésitu económicu. Nel ámbitu alministrativu, el Códigu de comerciu de 1807 promovió'l desenvolvimientu d'empreses por aiciones: estremaba les sociedaes coleutives que predominaron nel sieglu XIX, les sociedaes anónimes (sometíes a l'autorización previa del Estáu) y les sociedaes en comandita. El catastru volvió más eficaz y xusta al réxime tributariu. La creación del Bancu de Francia (1800) y del francu xerminal (1803) punxo nel so llugar un sistema monetariu estable.

Les guerres del Imperiu agravaron la debilidá demográfica y la so financiamiento enrareció los capitales, a pesar de que los mandos militares aguiyaron ciertes industries. Les torgues que llevantaron al comerciu la guerra marítimu dexaron la puxanza d'actividaes económiques de sustitución, que'l so exemplu típicu ye la remolacha. Sicasí, la resultancia global de la guerra marítima foi l'esbarrumbe del comerciu esterior francés, de que les sos consecuencies sufrieron los puertos del Atlánticu. L'amenorgamientu del comerciu torgó la tresferencia teunolóxica dende'l Reinu Xuníu y provocó dificultaes de suministru pa la industria del país: el algodón yera cuatro veces más caru en Francia que n'Inglaterra.[4]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://www.mcnbiografias.com/app-bio/do/show?key=napoleon-ii-francisco-carlos-jose-bonaparte
  2. (2004) Historia Universal 12. La era de les revoluciones. Barcelona (España): Editorial Sol 90, páx. 78. ISBN 978-84-9820-610-4.
  3. (2004) Historia Universal 12. La era de les revoluciones. Barcelona (España): Editorial Sol 90, páx. 79. ISBN 978-84-9820-610-4.
  4. J.-C. Asselain, op. cit., p. 120-124

«Imperiu de Napoleón Bonaparte, Historia Cultural.com». Consultáu'l 12 de febreru de 2012.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Artículos conexos[editar | editar la fonte]