August Strindberg

De Wikipedia
August Strindberg
Vida
Nacimientu Storkyrkoförsamlingen (en) Traducir[1]22 de xineru de 1849[2]
Nacionalidá Bandera de Suecia Suecia
Residencia Sundhetskollegiets hus (en) Traducir
Estocolmu
Uppsala
Berlín
Estocolmu
Estocolmu
Taarbæk parish (en) Traducir
Llingua materna suecu
Muerte Adolf Fredriks församling (es) Traducir[1]14 de mayu de 1912[2] (63 años)
Sepultura Cementerio del Norte de Estocolmo (es) Traducir[3]
Causa de la muerte cáncanu d'estómagu
Familia
Padre Carl Oscar Strindberg
Madre Eleonora Ulrika Strindberg
Casáu con Siri von Essen (1877 – 1893)[1]
Frida Uhl (1893 – 1897)[1]
Harriet Bosse (1901 – 1904)[1]
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá d'Uppsala
Llingües falaes suecu[4]
francés
Oficiu dramaturgu, poeta, fotógrafu, pintor, novelista, autobiógrafu, guionista, escritor, ensayistaprosista
Llugares de trabayu Estocolmu
Trabayos destacaos The Red Room (en) Traducir
El padre (es) Traducir
La señorita Julia (es) Traducir
Inferno (es) Traducir
To Damascus (en) Traducir
El Sueño (es) Traducir
Kristina (en) Traducir
Gentes de Hemsö (es) Traducir
Influyencies Henrik Ibsen, Jean-Jacques Rousseau, Friedrich Nietzsche, Georg Brandes, Eduard von Hartmann (es) Traducir, Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, Edgar Allan Poe, Arthur Schopenhauer y Emanuel Swedenborg
Movimientu naturalismo (es) Traducir
Simbolismu[5]
Creencies
Relixón ateísmu
IMDb nm0834529
Cambiar los datos en Wikidata

Johan August Strindberg (22 de xineru de 1849Storkyrkoförsamlingen (en) Traducir – 14 de mayu de 1912Adolf Fredriks församling (es) Traducir) foi un escritor y dramaturgu suecu. Consideráu como unu de los escritores más importantes de Suecia y reconocíu nel mundu principalmente poles sos obres de teatru, considérase-y el renovador del teatru suecu y precursor o antecedente del teatru de la crueldá y teatru del absurdu. La so carrera lliteraria empezó a los venti años d'edá y la so estensa y polifacética producción foi recoyida en más de setenta volúmenes qu'inclúin tolos xéneros lliterarios. Interesar pola fotografía y la pintura, y nuna etapa de la so vida encegoló-y la alquimia. De personalidá esquizofrénica, mientres la mayor parte de la so vida sintióse acosáu y escorríu. Esta peculiaridá dotó a la so obra d'una especial fuercia y dramatismu. Sintiéndose atacáu y escorríu pol movimientu feminista, el so feminismu de mocedá llueu se tresformó en misoxinia. Strindberg tuvo casáu con tres muyeres (Siri von Essen, Frida Uhl y Harriet Bosse, n'orde cronolóxicu) y tuvo fíos con toes elles, fueron tres experiencia matrimoniales desastroses. Protagonizó fuertes discutinios éticos y polítiques. A la so muerte, foi reconocíu como una persona notable en Suecia, onde asistieron más de 50 000 persones al so entierru.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fíu de Carl Oscar Strindberg, comerciante, y Ulrika Eleanora Norling quien, enantes de casase, fuera criada y amigu del so padre. La so infancia trescurre nuna redolada familiar desgraciáu. La rellación de los sos padres, una rellación d'amu criada, l'autoritarismu d'él y l'estrema relixosidá d'ella marcaríen la so formación. Educar nun colexu destináu a la elite, sintiéndose movíu nel so ambiente aristocrático. Tou ello va faer que nes sos autobiografíes describa la so infancia con tintes dramáticos y desgraciada (nos sos rellatos titulaos El fíu de la esclava).

En 1867 termina los estudios de bachilleratu ya ingresa na universidá d'Upsala. El so padre quebra y les dificultaes económiques oblíguen-y a compaxinar los estudios con dellos trabayos: maestru d'enseñanza primaria y dando clases particulares. Empieza los estudios de Medicina y más tarde los de lletres, ensin llograr terminalos. Asiste a la Real Escuela d'Arte Dramático d'Estocolmu, onde collecha un nuevu fracasu, al nun pasar d'una mala interpretación de dellos papeles secundarios.

Conoz dellos emplegos, trabaya como periodista de delles publicaciones y a les estrechures económiques xune una vida na bohemia lliteraria del so país. A los venti años d'edá, en 1870, algama l'ésitu: el Teatru Dramáticu d'Estocolmu estrena la so obra A Roma y el Rei concéde-y una beca por que siga los sos estudios. Empieza a ser conocíu polos sos trabayos como periodista.

En 1875, a los ventiséis años, apuerta como ayudante de bibliotecariu a la Biblioteca Nacional d'Estocolmu (onde «foise estratificando les etapes de la babayada humana, o de la xenialidá». Autodefensa), con delles obres de teatru nel caxón, ensin poder estrenales. Esti cargu considerar un fracasu nel que «pa poder avanzar na carrera de bibliotecariu y llograr un puestu, tendría de soterrar a seis colegues, toos con bona salú» (Autodefensa).

Nesti tiempu intima cola pareya Wrangel. Él, barón y militar; ella, la que va ser la so primer muyer, Siri Von Essen, con moliciones teatrales, pertenez a una familia noble finlandesa. Strindberg y Siri empecipien una rellación platónica y en 1877, tres el divorciu de la pareya Wrangel, cásense.

En 1879 cola publicación de la so novela El cuartu coloráu conságrase como escritor y se-y adscribe al movimientu de renovación suecu. En 1882 estrena'l so drama Maestru Olof. Los problemes económicos y l'imposible carrera teatral de Siri faciliten les primeres desavenencies na pareya.

Otra fotografía de Strindberg, tamién tomada por él mesmu.

En 1882 provoca'l so primera gran polémica. Realiza diversos trabayos históricos, tamién publica la so novela satírica El nuevu Reinu. Ataca a un reconocíu historiador suecu y al estamentu políticu. La reaición que provoca oblíga-y a abandonar Suecia. En 1883 empecipia xunto a Siri un exiliu voluntariu de seis años. Ensin que-yos abandonen les penuries económiques percuerren Francia, Suiza, Alemaña ya Italia.

En 1884 publicar Casaos, un duru ataque a les rellaciones matrimoniales burgueses. Esto val-y el refugo xeneral de la burguesía y un procesu amparáu pola Llei d'Imprenta. Va Ganar el procesu y nel intre del mesmu, nuna de les representaciones de la so obra El viaxe de Pedro l'afortunáu, recibe'l respaldu de les clases populares. L'acoso al que se ve sometíu mientres el procesu alimenta la paranoya que siempres-y acompañaría. Siéntese acosáu y escorríu, principalmente pol movimientu feminista. Publica una segunda parte de Casaos, y si la primer parte empezar con una acertada defensa de los derechos de les muyeres, la segunda parte convertir nun panfletu antifeminista. Tamién ta viviendo una tormentosa rellación con Siri d'amor y odiu na que la acusa de traiciona-y y se-y infiel. Siri dulda de la salú mental del so home y este acusar de face-y pasar por llocu pa tapar una rellación lésbica (en Autodefensa describe en tonu escabroso la so rellación con Siri hasta la rotura). Dende esti momentu, nos sos testos se translucirá un sentimientu misóxinu. Cuando la so popularidá ta más baxa escribe y publica Xentes de Hemsö, unu de los testos más aplaudíos pol pueblu suecu, escritu dende l'exiliu y ambientáu nel archipiélagu d'Estocolmu.

En 1888 escribe trés de los sos drames más conocíos: El padre, La señorita Julia y Acreedores, y una de les sos meyores noveles: El románticu campaneru de Ranö. A finales de 1888 fracasa nos intentos d'abrir el so propiu teatru a la manera d'André Antoine en París, el Teatru Esperimental en Copenḥague (Dinamarca).

En 1891 torna a Suecia y divórciase de Siri. Tres una curtia estancia en Suecia empecipia un nuevu exiliu voluntariu, esta vegada en Berlín, onde vive na bohemia un periodu improductivu de dellos años. Conoz a la periodista austriaca Frida Uhl, cola que se casa en 1893 pa vivir el so matrimoniu más curtiu una y bones, anque nun se divorcien llegalmente hasta 1897, la pareya dixébrase pasáu un añu de la boda (la so obra autobiográfica Inferno empieza nel día que Frida Uhl abandónalu definitivamente).

A finales de 1894 llega a París, onde vive la so peor crisis. Él la llapada la crisis del Infiernu». Los fracasos matrimoniales, el so siempres presente zuna persecutoria, una etapa de soledá y penuria económica contribúin a que s'abelugue na bébora, les drogues y los estimulantes. Cuando en 1896 lléga-y l'ésitu col estrenu de El padre y La señorita Julia (estrenada por Antoine nel so teatru) la so obsesión ye l'ocultismu y la alquimia. Nesti tiempu caltién correspondencia con Nietzsche. La so zuna persecutoria llévalu a denunciar que nel hotel onde s'agospia intentaron envelena-y y a entamar una fuxida d'hotel n'hotel, siempres pensando qu'organizaciones y persones tán comenenciudos y procuren la so muerte. Vive una etapa de misticismu que tamién-y avera al catolicismu.

En 1899, yá superada la crisis, instálase definitivamente n'Estocolmu y plasma esta crisis na novela Inferno y na obra de teatru Camín a Damascu. Ye nos ensayos d'esta última obra onde conoz a la nueva actriz de 23 años Harriet Bosse, la so tercer esposa, cola que va vivir otra tormentosa rellación matrimonial, esta vegada de seis años.

Nesta etapa de la so vida desenvuelve una gran actividá creadora, siempres presidida pol ésitu. Escribe teatru, novela, ensayu, artículos periodísticos, toma tolos xéneros lliterarios. Tamién, a lo último cumple'l so deséu d'abrir el so propiu teatru: Intima Teatern. D'esta dómina son les sos obres La danza de la muerte, Los suaños y La sonata de los espectros, ente les más de venti qu'escribe nestos últimos años de la so vida. En 1910 desencadena la so postrera gran discutiniu cola publicación d'un artículu nel qu'ataca arelladamente al rei Carlos XII.

El 14 de mayu de 1912 muerre enfermu de cáncer. Les clases populares diéronse cita nel so entierru, más de 50.000 persones acompañaron a la comitiva. Güei, Estocolmo cunta con un muséu dedicáu a Strindberg onde se recueye la so producción lliteraria, pictórica y fotográfica.

Obra lliteraria[editar | editar la fonte]

Strindberg cunta con una estensa producción en tolos xéneros lliterarios, pero'l so reconocencia internacional algamar, especialmente, coles sos obres de teatru. Nuna primer etapa naturalista anueva'l teatru suecu. El so teatru naturalista de la so primer dómina El padre, Acreedores y, principalmente, La señorita Julia ruempen cola tradición romántica del teatru suecu. A cuenta de los diálogos de La señorita Julia, va escribir nel so prólogu:

Rompí cola tradición de presentar a los personaxes como catequistes que con entrugues estúpides provoquen el retruque brillosu. [...] Para ello fixi que les mentes trabayen d'una manera irregular, tal que asocede na realidá, onde nuna conversación nunca s'escosa la tema, onde un celebru trabaya como una rueda dentada na que l'otru engránase a la buena de Dios. Por eso'l diálogu anda al debalu. Aproví nes primeres escenes d'abondosu material que nel desarrollu ellabórase, trabayar, repitir, amplíase lo mesmo que la tema d'una composición musical.

Nestos trés drames tán presentes les temes que caractericen la so obra: lo qu'él llamaría la llucha de celebros», onde la violencia conduz al crime psicolóxicu»; la llucha de sexos; la llucha ente lo vieyo y lo nuevo, y la so misoxinia.

La violencia nes sos obres ye de tipu psicolóxicu. Dos mentes engarraes, una dispuesta a destruyir a la otra, dispuesta a perpetar un crime del que nunca van poder culpa-y. Y si en Acreedores ye la mente más fuerte la qu'acaba cola más débil, non siempres tien por qué ser asina; en El padre ye la más débil, «el minuteru de cocina» de la esposa'l que destrúi «el cronómetru», la mente cimera del home. Esto ye asina porque ella cola so debilidá actúa con males artes y engaños. Él mesmu, a cuenta del so primer matrimoniu, siéntese un celebru cimeru, en ciertu mou, destruyíu pol inferior celebru de Siri, ayudada por «el cultu a la muyer, apartaz supersticiosu de los llibrepensadores» (Autodefensa).

La guerra de sexos y los ataques a la institución del matrimoniu, tema recurrente na so obra, ta igualmente influyida poles sos desastroses esperiencies matrimoniales. Tamién en Autodefensa podemos lleer: «Anque un home viviera más de cien años nunca podría saber nada de la verdadera esistencia de la so muyer. Va Poder conocer el mundu, l'universu, pero nunca a esa persona que convive con él».

Vivienda de Strindberg en Lund, allugada na cai Gröne.

La señorita Julia toca otru de les grandes temes de Strindberg: les tensiones ente lo vieyo y lo nuevo. Una cultura y una sociedá caduca, les clases altes, frente a los intentos de renovación de les clases populares que, entá coles sos contradicciones, abandonen los sos vieyos papeles de sumisión.

En 1888 escribe delles obres nun actu destinaes al so proyeutu de Teatru Esperimental, teatru qu'intentó abrir en Copenḥague. Una d'elles, La más fuerte, ye considerada como unu de los meyores monólogos de la hestoria del teatru (anque en realidá son dos personaxes, dos muyeres, una nun tien diálogu).

Nuna segunda dómina, Strindberg enfusar nel simbolismu y l'espresionismu, abandona les unidaes clásiques del realismu (aición, tiempu y espaciu) y escribe un teatru más complexu, antecedente de los enclinos y vanguardies que van apoderar el teatru del sieglu XX. D'esta dómina son les sos obres: La danza de la muerte, El suañu y La sonata de los espectros.

La obra de Strindberg ye la combinación de la so crispadura interior y un mundu esterior tamién convulso polos cambeos que nél se tán produciendo. Na so narrativa podemos atopar dende El cuartu coloráu, una exacerbada crítica a les instituciones de la so dómina, a Inferno, una dramática descripción de la fonda crisis que travesó.

Otros intereses[editar | editar la fonte]

Strindberg foi tamién telegrafista, pintor, fotógrafu y alquimista. La pintura y la fotografía ufiertaron exemplos de la so creencia en que la oportunidá tenía un papel crucial nel procesu creativu.[6] Los cuadros de Strindberg yeren únicos na so dómina, y diben más allá de los de los sos contemporáneos pol so radical falta de adscripción a la realidá visual. Los 117 cuadros que s'acepten como sos pintar na so mayoría en bien pocos años, y anguaño considérense ente les obres más orixinales del arte del sieglu XIX.[7] Anque Strindberg foi amigu d'Edvard Munch y Paul Gauguin, y polo tanto taba familiarizáu colos enclinos modernos, la espresividá bonal y suxetivo de les sos paisaxes y marines pue adscribirse tamién al fechu de que pintaba namái en periodos de crisis personal.[8]

Bibliografía principal[editar | editar la fonte]

  • El llibrepensador (Fritänkaren, teatru, 1870)
  • En Roma (I Rom, teatru, 1870)
  • Maestru Olof (Mäster Olof, drama históricu, 1872)
  • L'habitación colorada (Röda rummet, novela, 1879)
  • El nuevu reinu (Det nya riket, novela, 1882)
  • Viaxe de Pedro l'afortunáu (Lycko-Pers resa, drama, 1883)
  • Pequeñu catecismu pa la clase baxa (Lilla katekes för underklassen, 1884-85)
  • Casaos I y II (Giftas I–II, narraciones curties, 1882–1891)
  • Utopíes na realidá (Utopier i verkligheten, narraciones curties, 1885)
  • El fíu de la sierva (Tjänstekvinnans son, novela autobiográfica, 1886–1909)
  • Xentes de Hemsö (Hemsöborna, novela, 1887)
  • Alegatu d'un llocu (En dåres försvarsdal, novela autobiográfica, 1887–1895)
  • El padre (Fadren, drama, 1887)
  • La señorita Julia (Fröken Julie, drama, 1888)
  • La más fuerte (Dean starkare, monólogu, 1888)
  • Acreedores (Fordringsägare, drama, 1888–1889)
  • El paria (Paria, drama, 1889)
  • El románticu campaneru de Ranö (Dean Romantiske Klockaren På Rånö, novela, 1889)
  • A veres del anchu mar (I Havsbandet, novela, 1890)
  • Inferno (Inferno, autobiografía, 1898)
  • Camín a Damascu (Till Damaskus, triloxía dramática, 1898–1904)
  • La saga de los Folkunga (Folkungasagan, drama, 1899)
  • Erik XIV (Erik IV, drama, 1899)
  • La danza de la muerte (Dödsdansen, drama, 1900)
  • Carlos XII (Carl XII, drama históricu, 1901)
  • Cristina (Kristina, drama históricu, 1901)
  • El suañu (Ett drömspel, drama, 1901)
  • Gustavo III (Gustaf III, drama históricu, 1902)
  • Solo (Ensam, novela autobiográfica, 1903)
  • Banderes negres (Svarta fanor, novela, 1907)
  • La llacuada techado (Taklagsöl, novela, 1907)
  • El chivu espiatoriu (Syndabocken, novela, 1907)
  • La nube (Oväder, drama, 1907)
  • La casa amburada (Brända tomten, drama, 1907)
  • La sonata de los espectros (Spöksonaten, drama, 1907)
  • El pelícanu (Pelikanen, drama, 1907)
  • La carretera (Stora landsvägen, drama, 1909)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Identificador Diccionario Biográfico Sueco: 34518. Parte de: Issue 33 (2007-2011). Páxina: 679. Data de consulta: 28 avientu 2016. Autor: Ulf Olsson. Títulu: Johan August Strindberg.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: https://www.svenskagravar.se/gravsatt/a09c7486-d0f0-4503-a820-e5122bd23002. Editorial: Svenskagravar.se. Data de consulta: 10 abril 2023. Apaez como: Strindberg, JOHAN AUGUST.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Afirmao en: RKDartists. Llingua de la obra o nome: neerlandés.
  6. Esposición sobre «Strindberg, pintor, fotógrafu, escritor». Tate Modern (2005) (n'inglés)
  7. Gunnarsson, Torsten, Nordic Landscape Painting in the Nineteenth Century, pages 256-60. Yale University Press, 1998. ISBN 0-300-07041-1
  8. Gunnarsson, page 256.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]