Papúa Nueva Guinea

Coordenaes: 6°18′S 147°00′E / 6.3°S 147°E / -6.3; 147
De Wikipedia
Papúa Nueva Guinea
Reinos de la Mancomunidá de Naciones
Bandera de Papúa Nueva Guinea Emblema nacional de Papúa Nueva Guinea (es) Traducir
Lema nacional Unidos en la diversidad (es) Traducir
Himnu nacional O Arise, All You Sons (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Independent State of Papua New Guinea
Estáu Independiente de Papúa Nueva Guinea
Capital Puertu Moresby
Monarca de Papúa Nueva Guinea (es) Traducir Carlos III del Reinu Xuníu (dende 8 setiembre 2022)
Primer ministru de Papúa Nueva Guinea James Marape (dende 30 mayu 2019)
Llingües oficiales inglés
Tok pisin
Hiri motu
Lengua de signos de Papúa Nueva Guinea (es) Traducir
División
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 6°18′S 147°00′E / 6.3°S 147°E / -6.3; 147
Superficie 462,840 km² (puestu 62)
% agua 2%
Costes km
Llenda con km
Puntu más altu Monte Wilhelm (es) Traducir
Puntu más baxu Océanu Pacíficu
Demografía
Población 4,927,000 (2005) hab. (2020)
Densidá Error d'espresión: Operador ( inesperáu hab/km²
Xentiliciu papuanu[11]
papuana[12]
Esperanza de vida 65,544 años
IDH 0,558 (2021)
Tasa de fertilidá 2,79 (2021)
Economía
Moneda kina (es) Traducir
PIB nominal 26 311 656 000 $ (2021)
PIB per cápita 2757,22 $ (2020)
Bancu central Banco de Papúa Nueva Guinea (es) Traducir
Más información
Dominiu d'Internet .pg
Códigu telefónicu +675
Códigu ISO 598 / PNG / PG
Estaya horaria UTC+10:00, UTC+11:00 y Pacific/Port_Moresby (en) Traducir
papuanewguinea.travel
Cambiar los datos en Wikidata

L'Estáu Independiente de Papúa Nueva Guinea[13] (informalmente Papúa Nueva Guinea o PNG), ye un país d'Oceanía qu'ocupa la metada oriental de la islla de Nueva Guinea y una numberosa cantidá d'islles alrodiu. Ta allugada al norte d'Australia y al oeste de les Islles Salomón, al suroeste del Océanu Pacíficu, nuna rexón definida dende entamos del sieglu XIX como Melanesia. La so capital, asitiada na so costa suroriental, ye Port Moresby. Ye, colos sos 462.840 km² d'estensión, el tercer estáu insular mayor del mundu.

Papúa Nueva Guinea conoció trés potencies coloniales de magar 1884 hasta la so independencia en 1975. La metá septentrional del territoriu formaba la Nueva Guinea Alemana, mentantu la meridional formaba la Nueva Guinea Británica, renomada Territoriu de Papúa en 1905 y tresferida a la recién formada Commonwealth of Australia pa que l'alministrara. Demientres la Primer Guerra Mundial Australia, por encargu de la Sociedá de Naciones, quedó al cargu de l'alministración del territoriu con dos reximenes llegales distintos, ún pa cada ex-colonia, y asina tuvo hasta la independencia del país en 1975.

Papúa Nueva Guinea ye ún de los países con mayor diversidá cultural del mundu, y tamién ún de los más rurales, una y bones namái el 18% de la so población vive en zones urbanes. Hai 851 llingües conocíes nel país, incluyíes 11 que yá nun tienen dengún falante, y la mayoría de los sos ocho millones d'habitantes vive en comunidaes tradicionales, tan diverses como les llingües que falen. El país ye ún de los menos esploraos, neto cultural que xeográficamente, del mundu. Nelli viven numberosos grupos entá nun contactaos, y los botánicos y zoólogos cabildren que puede haber munches especies de plantes y animales entá desconocíes nel interior del país.

El país ta catalogáu como país en víes de desarrollu pol Fondu Monetariu Internacional. El gran crecimientu económicu del país, venceyáu al sector mineru, de los caberos años llevó al país a ser la sexta economía de mayor crecimientu del mundu en 2011. La minería ye'l principal sector económicu d'un país nel que cerca'l 40% de la población lleva un estilu de vida autosuficiente ensin accesu al capital global. Estos grupos caltienen una estructura social pertradicional basada na agricultura, y combinen la práctica de relixones tradicionales con otres modernes como la educación primaria. La constitución del país reconoz esplícitamente la esistencia y el valir d'estes sociedaes y clanes tradicionales, y espresa'l so deseyu de que sigan siendo viables como parte de la sociedá papuana, estableciendo mecanismos pa protexer la so continuidá como parte importante de la vida comunitaria a nivel llocal y nacional.

Papúa Nueva Guinea forma parte de la Organización de les Naciones Xuníes, la Mancomunidá de Naciones y el Foru de les Islles del Pacíficu, y tien l'estatus de país observador na Asociación de Naciones del Sureste Asiáticu (ASEAN).

Historia[editar | editar la fonte]

Los afayos arqueolóxicos indiquen que los humanos llegaron a Nueva Guinea hai unos 45 000 a 50 000 años, tal como lo demuestren los restos arqueolóxicos más antiguos de toa Oceanía atopaos en Bobongara, península de Huon,[14] nuna dómina en que Nueva Guinea taba xunida a Australia formando'l continente Sahul. Los primeros pobladores proceden del Sureste d'Asia mientres l'últimu periodu glaciar pleistocenu, cuando'l mar taba más baxu y les distancies ente les islles yeren más curties. Piénsase que viaxaron siguiendo pontes terrestres esistentes nesa dómina, anque s'embaraxa la posibilidá de que fueren capaces de cruciar curtios tramos marítimos ente islles ensin nunca perder la tierra de vista. Los primeros habitantes yeren cazadores y pañadores, y teníen habilidá abonda pa fabricar instrumentos.

Una segunda fola de migraciones tuvo llugar alredor de 3 500 años e.C., nel Neolíticu. Esos pobladores yeren navegadores austronesios procedentes del sureste asiáticu y portadores d'una cultura más desenvuelta, la cultura lapita. Instalar en zones costeres y cohabitaron na islla colos descendientes de los primeros habitantes papúes, ensin que les sos cultures llegaren a fundise. Apoderaben l'alfarería y practicaben la pesca y la horticultura coles mesmes en que l'agricultura desenvolver en Mesopotamia y Exiptu. Cultivos antiguos - munchos de los cualos yeren indíxenes - incluyíen caña d'azucre, bananes del Pacíficu, ñame y taro, ente que el sago y el pandano yeren los dos especies d'árboles más esplotaes polos nativos. Les batates y los gochos llegaron ellí en dómines más recién, pero los moluscos y el pexe lleven enforma tiempu na so dieta.

Partiendo de la mariña norte de Papúa Nueva Guinea, los lapitas algamaron les islles del archipiélagu Bismarck dende onde poblaron la llamada "Oceanía Cercana" (Nueva Guinea, illes Salomón, archipiélagu de Bismarck) y la franxa oeste de la Melanesia.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Papúa Nueva Guinea divídese en cuatro rexones, que magar que nun tienen reconocencia oficial como divisiones alministratives en sentíu estrictu tienen relevancia a nivel de gobiernu, comerciu, deporte... La forma de dividir alministrativamente el territoriu ye en provincies, de les que hai 22, amás de la Rexón Autónoma de Bougainville y el Distritu Capital Nacional. Cada provincia sodivídese en distritos, que pueden sodividise dempués en una o varies árees de gobiernu municipal.

La provincia ye la división alministrativa primaria del país. Los gobiernos provinciales son delegaciones del gobiernu nacional: Papúa Nueva Guinea ye un estáu xunitariu, non una federación de provincies. Les provincies del país son:

  1. Central
  2. Chimbu
  3. Eastern Highlands
  4. East New Britain
  5. East Sepik
  6. Enga
  7. Gulf
  8. Madang
  9. Manus
  10. Milne Bay
  11. Morobe
  1. New Ireland
  2. Northern (Oro Province)
  3. Bougainville (autonomous region)
  4. Southern Highlands
  5. Western Province (Fly)
  6. Western Highlands
  7. West New Britain
  8. West Sepik (Sandaun)
  9. National Capital District (Port Moresby)
  10. Hela
  11. Jiwaka
Provincies de Papúa New Guinea.


El 23 de payares de 2019 celebrose un referéndum non vinculante pa decidir qué grau de vinculación había tener Bougainville col restu del país. El resultáu foi mayoritariamente favorable a la independencia, con un 97,7% de los votos, siendo los partidarios de caltenese nel país pero con más autonomía el 1,7%[15].

Xeografía[editar | editar la fonte]

Economía[editar | editar la fonte]

Cultura[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://thecommonwealth.org/our-member-countries/papua-new-guinea. Data de consulta: 21 ochobre 2022. Tipo de referencia: official member page.
  2. URL de la referencia: https://www.interpol.int/Member-countries/World. Editorial: Interpol. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  3. URL de la referencia: https://www.opcw.org/about-opcw/member-states/. Editorial: Organización pa la Prohibición d'Armes Químiques. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  4. URL de la referencia: https://www.iho.int/srv1/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=452&lang=en. Editorial: Organización Hidrográfica Internacional. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  5. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  6. URL de la referencia: http://www.upu.int/en/the-upu/member-countries.html. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  7. URL de la referencia: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel8. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  8. URL de la referencia: https://public.wmo.int/en/members/papua-new-guinea. Data de consulta: 26 mayu 2020.
  9. URL de la referencia: https://www.who.int/choice/demography/by_country/en/. Data de consulta: 21 xunetu 2020.
  10. URL de la referencia: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/wco-members/list-of-members-with-membership-date.pdf. Data de consulta: 16 marzu 2024. Páxina: 10. Supports qualifier: data de principiu.
  11. Aplícase a esta parte: masculín singular.
  12. Aplícase a esta parte: femenín singular.
  13. (2010) Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana. ISBN 978-84-8168-500-8.
  14. Groube, Chappell, Muke & Price. A 40,000 year-old human occupation site at Huon Peninsula, Papua New Guinea Nature, 324, 453-455 (1986)
  15. Bougainville referendum: PNG region votes overwhelmingly for independence, na web de la BBC News.


Países d'Oceanía
Australia | Islles Fixi | Islles Cook | Kiribati | Marianes del Norte | Islles Márxal | Micronesia | Nauru | Niue | Nueva Zelanda | Paláu | Papúa Nueva Guinea | Islles Salomón | Samoa | Tokeláu | Tonga | Tuvalu | Vanuatu | Wallis y Futuna