Villarta-Quintana

Coordenaes: 42°25′47″N 3°02′57″W / 42.429722222222°N 3.0491666666667°O / 42.429722222222; -3.0491666666667
De Wikipedia
Villarta-Quintana
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Villarta-Quintana (es) Traducir José Miguel Crespo Pérez
Nome oficial Villarta-Quintana (es)[1]
Nome llocal Villarta-Quintana (es)
Códigu postal 26259
Xeografía
Coordenaes 42°25′47″N 3°02′57″W / 42.429722222222°N 3.0491666666667°O / 42.429722222222; -3.0491666666667
Villarta-Quintana alcuéntrase n'España
Villarta-Quintana
Villarta-Quintana
Villarta-Quintana (España)
Superficie 24.73 km²
Altitú 754 m
Llenda con Redecilla del Camino, Grañón, Santurde de Rioja, Ojacastro, Valgañón, Belorado, Viloria de Rioja y Bascuñana
Demografía
Población 136 hab. (2023)
- 83 homes (2019)

- 57 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de La Rioxa
0% de España
Densidá 5,5 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Villarta-Quintana ye un conceyu de la Comunidá Autónoma de La Rioxa (España). Trátase d'un pueblu eminentemente agrícola, con pequeñes esplotaciones de ganáu vacunu y porcín. Los sos campos tán dedicaos, principalmente al cebera: trigu, cebada, avena, centenu, pero tamién a la pataca. Apocayá esperimentóse con otru tipu de cultivos como'l bróculi, les xudíes verdes y arbeyu. Villarta-Quintana ta compuestu por trés nucleos poblacionales bien estremaos y separaos ente sigo: Villarta, Quintana y Quintanar de Rioja. Villarta ye'l nucleu principal, onde s'atopen el Conceyu, la Parroquia, el Centru de Salú y el Centru de Xubilaos. Les nueves edificaciones que se llevaron a cabu nos últimos años y la restauración d'antigües viviendes camudaron llixeramente la fisonomía del pueblu. Cuenta con dos xardinos. Unu d'ellos dispón d'un merenderu y asador onde se realicen diverses celebraciones culinaries. El frontón, les piscines y un campu de fútbol sala topar a la salida del pueblu. A 800 m de Villarta atópase Quintana, asitiáu nuna formosa paraxa dotada de numberosa vexetación. Na entrada hai un xardín merenderu. Los edificios apocayá construyíos oldeen coles ruines de delles cases, símbolu inequívocu de la despoblación sufierta nes últimes décades. Quintanar de Rioja ye como una islla que s'enfusa na provincia de Burgos. Aportar a ella al traviés d'una carretera llocal,apocayá construyida dende Villarta o al traviés de N-120 Castildelgado y Bascuñana (Burgos). Quintanar ta allugáu nuna paraxa típica de monte. Cuenta con un campu de fútbol sala. En 1998 roblar por parte del Conceyu y los sos vecinos un conveniu de trespasu de competencies pa la xestión de los intereses propios locales.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Villarta-Quintana allugar nes estribaciones de la Sierra de la Demanda, no que se denomina específicamente Monte Redondo, y llenda cola provincia de Burgos. La mayor parte del so territoriu ta formáu por una vasta estensión de monte autóctonu onde crecen hayas, carbayos y pinos monteses, dientro de los Montes de Ayago y de Yuso. La cogorda ye una planta que crez pela redolada en grandes cantidaes. Villarta-Quintana ye unu de los pueblos más occidentales de La Rioxa y apuértase a él pola N-120 dende Santo Domingo de la Calzada o dende Belorado, en dambos casos cruciando Grañón. Villarta atópase na cuenca del río Villar, flanqueado pelos montes de San Sebastián y el Rebollar. En Quintana flúi'l ríu Llechares, en que'l so calce atopar un banzáu con capacidá pa 240.000 metros cúbicos d'agua, que riega tola xurisdicción de Villarta-Quintana. En Quintanar xúnese'l ríu Trinidá col Reláchigo.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 24,73 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 144 habitantes y una densidá de 5,82 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Villarta-Quintana ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Ente 1842 y 1857, crez el términu del conceyu porque incorpora a Quintanar de Rioja.

Población por nucleu[editar | editar la fonte]

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2014)[5] Varones Muyeres
Villarta-Quintana 103 56 47

align=right | 23

16 7
Quintanar de Rioja 32 18 14

Economía[editar | editar la fonte]

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[6]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 327,64 €.[7]

Historia[editar | editar la fonte]

Etimológicamente, el nome de Villarta vien de Villa-farta o tarta, que significa 'rica' y “Quintana” provién de Quintus, en referencia a dalgún campamentu romanu.

L'orixe de la villa ye un posible campamentu romanu, pero nun hai documentos concretos pa sofitar esta tesis. Na Edá Media, el pelegrinaxe a Compostela sirvir d'esti enclave pa enllazar Santo Domingo de la Calzada con Burgos.

La primer referencia escrita data de 1094 y trátase del rexistru de donación que doña Xuliana de Fortúnez fixo al monesteriu de San Millán de la Cogolla de toles heredaes que tenía nos Montes de Oca. A finales del sieglu XV, el propietariu de la villa, don Pedro Manrique, duque de Nájera y Conde de Treviño, vendió Villarta a la so tida Contesina, fía del condestable don Álvaro de Luna, y al so primu Bernabé Manrique de Luna. En 1711, Felipe V declarar villa independiente, rompiéndose los venceyos que lu xuníen a Santu Domingu no criminal y a Grañón no civil.

Monumentos d'interés[editar | editar la fonte]

Ermita de San Esteban.
  • Ilesia Parroquial de Santa María
Foi construyida nel sieglu XVIII en piedra de sillería bien encuadrada. Cuenta con una torre-campanariu de cuatro cuerpos. Los dos últimos fueron añedíos nos años 60, dómina en que se restauró la ilesia.
Nel interior, l'altar mayor ta presidíu por un magníficu retablu nel que se topa la imaxe de Santa María.
  • Ermita de San Esteban
Foi construyida nel sieglu XIX, reaprovechando murios que daten del sieglu XVII. La espadaña ye del sieglu XX. La so planta consta d'una nave central en seis tramos. Utilizóse mampostería, lladriyos y un tapial de quijos. El techu ta formáu por una cubierta de cañón rebaxáu.
Nel esterior y separada de la ermita, hai una torre con campanariu.
  • Ilesia de Santa Ana
L'edificiu empezó a construyise nel sieglu XV, pero nun se terminó hasta empiezos del sieglu XVIII. Consta d'una nave en cuatro tramos. Col pórticu empobináu al sur, la puerta d'entrada ta enmarcada por un arcu de trunfu flanqueado por pilastres adosaes y coronáu con una cruz de piedra de grandes dimensiones. L'interior ta formáu por dos retablos barrocos en madera policromada. El entrepiso qu'apuerta al coru tien un pequeñu bautisteriu cola pila románica.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

  • Don Pedro Pérez Ruiz, canónigu maxistral de la Redonda y Rector del Seminariu de Logroño (1888-1914).

Fiestes y Tradiciones[editar | editar la fonte]

D'antiguo yera tradición que los mozos cantaren les “alboraes” a les chiques solteres del pueblu. Les lletres de los cantares componíense cada añu p'afaeles a los nomes de les moces a les que se rondaba.

Ye la fiesta más relevante de Villarta-Quintana, celebrada n'honor al so patrón. Faíse-y la ufrienda de les primeres fabones y espigues de cebada del añu, según les tortas típiques d'esta fiesta. Na procesión recítense poesíes y los danzadores baillen en tol percorríu. Dempués hai “caparronada” cola que'l Conceyu agasaya a vecinos y visitantes.

  • Julio: Fiesta de les Asociaciones

La so fecha ye variable y ta entamada pola Asociación Cultural – JRASMEC – 13 (fundada hai unos 25 años). Toles asociaciones del conceyu participen nesta fiesta. Dempués de la misa hai una degustación de “preñaos” de chorizu cocíu. Termina con una cena popular na Plaza Mayor, que los sos ingredientes principales son la ensalada y el corderu asáu.

  • Agostu: Fiesta de Gracies

Celebrar tres la collecha pa dar gracies poles ceberes recoyíos. Hai verbena, atraiciones variaes y concursos d'amarutes. La gastronomía tamién tien el so espaciu nestes fiestes y son típicos platos como pataques con chorizu, pates con costiella y marmitaco. La última nueche de fiestes termina con una gran sardinada.

Los dos conceyos principales axuntar en Quintana. Ye típicu d'esta fiesta xugar a les chapes.Si los dos chapes que se tiren al aire salen cara gana la banca y si salen cruz la banca paga'l doble l'apueste que se realizó, esta solo ye efectiva cuando casen los dos chapes. La peculiaridá del xuegu finca en que les monedes utilizaes suelen ser de la dómina de la República, calteníes polos vecinos pa tal eventu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional».
  5. Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional
  6. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  7. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]