Tofet de Cartago

De Wikipedia
Sitiu arqueolóxicu de Cartago
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Estáu actual del tofet. Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 527: Nun puede amosase la ubicación especificada porque nun esiste'l Módulu:Mapa de llocalización/datos: "Módulu:Mapa de llocalización/datos/Túnez".
Llugar Bandera de Tunicia Tunicia
Criterios Cultural: ii, iii, vi
Referencia 37
Inscripción 1979 (III Sesión)
Área Estaos árabes
Cambiar los datos en Wikidata

El tofet de Cartago, tamién llamáu tofet de Salambó, ye una antigua área sagrada dedicada a les deidaes fenicies Tanit y Baal, allugada nel barriu cartaxinés de Salambó, cerca de los puertos púnicos. Esti tofet «híbridu de santuariu y de necrópolis»[1] entiende un gran númberu de tumbes de neños que, d'alcuerdu a interpretaciones, seríen sacrificaos o soterraos nesi llugar dempués de la so muerte prematura. El perímetru forma parte del sitiu arqueolóxicu de Cartago, clasificáu como Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco.

La cuestión del destín d'estos neños ta fuertemente venceyada cola relixón fenicia y púnica, pero principalmente a la forma como los ritos relixosos fueron percibíos polos xudíos nel casu de los fenicios o polos romanos mientres los conflictos que los opunxeron a los cartaxineses. Ello ye que el términu «tofet» designa orixinalmente un llugar cercanu a Xerusalén, sinónimu del infiernu: esi nome que vien de les fontes bíbliques induz a una interpretación macabra de los rituales que se supón tuvieron llugar y acota una hipótesis compartida polos interlocutores que revelaron fontes sobre los fenicios polo xeneral y sobre los púnicos en particular: la relixón en Cartago yera «infernal». En fecha más recién, l'imaxinariu coleutivu foi alimentáu pola novela de Gustave Flaubert Salambó (1862), que'l so nome provién del barriu onde foi afayáu'l santuariu. El cómic, que cunta les aventures d'Alix escrites por Jacques Martin, retoma esta interpretación.

La mayor dificultá pa determinar la causa de los entierros mora nel fechu de que les úniques fontes escrites que se refieren al ritu del sacrificiu de neños nun venir# de la ciudá de Cartago, sinón del estranxeru. Pela so parte, les fontes arqueolóxiques —cercos y cippos— tán suxetes a múltiples interpretaciones. Por enforma tiempu, l'alderique tuvo vivu y entá nun esiste un consensu ampliu ente los diversos historiadores qu'estudiaron la tema.

Curtia hestoria del descubrimientu[editar | editar la fonte]

Entamos[editar | editar la fonte]

Dende va tiempu, conozse la presencia de cercos nel sitiu. Los primeros nicios conocíos daten de 1817. Ello ye que los cercos taben partíes en tol sitiu arqueolóxicu de Cartago pola dispersión que siguió a la destrucción de 146 e.C. y les operaciones d'urbanismu que removieron el suelu pa construyir la ciudá romana.

Per otra parte, na historia de Cartago, tien de dase un llugar especial al cargamentu del Louvre, según del naufraxu del Magenta, buque insignia de la flota del Mediterraneu fundíu en Tolón el 31 d'ochobre de 1875, tres una quema siguida d'una esplosión.[2] A bordu atopábense más de 2.000 cercos púnicos y otres pieces, tales como la estatua de la emperatriz Vibia Sabina, esposa del emperador romanu Adriano (117-138). Les pieces arqueolóxiques fueren cargaes nel puertu de La Goleta, depués de les escavaciones llevaes a cabu por Pricot de Sainte Marie, intérprete nel consuláu xeneral de Francia en Túnez, con autorización del bey Muhammad III ibn al Husayn. Dempués del naufraxu, los buzos recuperaron una parte de los cercos y de la estatua; les pieces arqueolóxiques terminaron esvalixaes ente diverses coleiciones, como la de la Biblioteca Nacional de Francia. Tocantes a los restos, fueron dinamitados por que nun torgar l'accesu al puertu. So doce metros de fondu, lo que subsistía de los restos foise posáu adulces. Tres campañes arqueolóxiques llevar a cabu en 1995-1998 por Max Guerout y el Grupu d'investigación n'arqueoloxía naval, pa recuperar los cercos y la cabeza de la estatua. N'abril-mayu de 1995, la cabeza de la estatua foi atopada;[3] dos años más tarde, n'abril-mayu de 1997, apaecieron unos 60 fragmentos de cercos y fragmentos de la estatua. Finalmente, en 1998, 77 fragmentos de cercos fueron estrayíes a la superficie.[4]

Ente los precursores, tien de destacar el rol desempeñáu por Jean Herszek Spiro (1847-1914), pregueru protestante y profesor nel Llicéu Sadiki, quien volvió a Lausana con 19 cercos y redactó una obra sobre Les inscriptions et les stèles votives de Carthage (Les inscripciones y los cercos votivas de Cartago, 1895). Nun esiste indicación dalguna del descubrimientu del tofet nin nes escavaciones de Pricot de Sainte Marie nin polos descubrimientos de Spiro. A lo sumo, el primeru mentó'l descubrimientu de cercos reutilizaos nes muralles de la dómina romana. Toos estos restos, que proveníen primitivamente del tofet, fueren oxetu d'un cambéu dende l'Antigüedá y naide taba buscando un llugar específicu onde pudiera atopase. Les coleiciones arqueolóxiques de Spiro procedíen sobremanera d'una investigación epigráfica. Un descubrimientu casual fadría camudar la comprensión de toa una seición de la topografía de la Cartago púnica.

Descubrimientu de 1921[editar | editar la fonte]

Escavaciones del tofet de 1921.

En 1921, afayóse'l cercu del sacerdote nel marcu d'unes escavaciones arqueolóxiques clandestines, bien comunes naquella dómina. Un cercu de caliar, sobre la cual apaecía un adultu con un sombreru típicu de los kohanim (sacerdotes púnicos), una túnica púnica y que sostenía nos sos brazos a un neñu, foi presentada ante los coleicionistes de antigüedad Paul Gielly y François Icard, funcionarios franceses destacaos en Túnez. Frente a una pieza que paecía confirmar en tou sentíu los datos bíblicos y de ciertu autores clásicos, los dos aficionaos decidieron poner fin a la clandestinidá por que nengún descubrimientu pudiera escapar a los arqueólogos ya historiadores, Mercaron el terrén y empezaron a escavalo hasta la seronda de 1922.

La primer escavación estauxunidense, dirixida por Kelsey y Harden en 1925, brindó una comprensión global de la organización del sitiu. Lamentablemente, la muerte de Kelsey en 1927 tuvo de resultes la cancelación d'esta serie d'escavaciones. En cuanto al padre Lapeyre, un padre blancu, escavó un terrén vecín en 1934-1936 y recoyó material arqueolóxico y epigráfico diversu, pero ensin precisiones estratigráfiques que dexaren entender el contestu del descubrimientu.

Escavaciones recién: de Pierre Cintes a la campaña internacional de la Unesco[editar | editar la fonte]

«Capilla Cintes» y llugar de cultu[editar | editar la fonte]

Una parte del moblame de la capiya Cintes espuestu nel Muséu Nacional de Cartago.

Dende'l final de la Segunda Guerra Mundial, l'arqueólogu Pierre Cintes efectuó escavaciones sobre'l sitiu arqueolóxicu y afayó en 1947 unu de los elementos que plantegó nel so momentu un enorme discutiniu: l'elementu denomináu «capilla Cintes» n'honor del so descubridor. Arrodiáu de lladriyu nuna cámara d'aproximao 1 m², lo que foi interpretáu como un depósitu de fundación que taba conformáu de pieces de cerámica de diversos oríxenes del sieglu VIII e.C., esto ye, l'elementu más antiguu de la presencia fenicia nesta rexón. Estos fueron llargamente estudiaos y afayóse que fueron asitiaos nes fisuras nel suelu.[5] Les complexidaes de la datación de les cerámiques en particular, manifiestamente exea pa una parte d'elles, dexó un fecháu menos antiguu que'l propuestu per primer vegada por Cintes.[Nota 1]

Últimes escavaciones estauxunidenses[editar | editar la fonte]

Les últimes escavaciones, amestaes a la campaña internacional d'escavaciones entamada pola Unesco, tuvieron llugar ente 1976 y 1979 so la direición de les American Schools of Oriental Research (ASOR) y Lawrence Y. Stager. Como un balance de les escavaciones demostró l'usu continuu del sitiu mientres seis sieglos, con una superficie envalorada de 6000 m², con 20 000 urnes atopaes nos diversos estratos.

Asina l'área sagrada tuvo totalmente ocupáu, foi recubierta de tierra y los testimonios recomenzaron nel nivel cimeru.[6]

Los restos descubiertos, dende les primeres escavaciones, fueron oxetu d'analises forenses y los resultaos presentaron más problemes que dau respuestes a les insistentes entrugues que se plantegaben los especialistes.

Interpretación del sitiu arqueolóxicu[editar | editar la fonte]

Fuentes antigües[editar | editar la fonte]

El mitu de Saturno taramiando al so fíu, pintáu por Francisco de Goya.
Ellos [los cartaxineses] envaloraron que Kronos tamién-yos yera hóstil, polo que quien primeramente sacrificaríen a esi dios a los meyores de los sos fíos, empezaren a mercar de callao neños qu'alimentaben pa unvialos dempués al sacrificiu. Depués, afayóse que dalgunos de los "[fíos]" sacrificaos fueren sustituyíos. Teniendo en cuenta estes coses y viendo al enemigu [l'exércitu de Agatocles] qu'acampaba fora de les muralles, esperimentaron una medrana relixosa ante la idea d'arruinar los honores tradicional debíos a los dioses. Amburando de deséu por reparar los sos errores, escoyeron doscientos neños de los más queríos y sacrificar en nome del Estáu. Otros, que marmullaron contra él, apurriéronse voluntariamente; nun yeren menos de trescientos. Teníen ente ellos [en Cartago] una estatua de bronce de Kronos, coles manes estendíes, les palmes n'alto ya inclinaes escontra'l suelu, de forma que'l neñu que yera asitiáu nelles rodaba y cayía nun foso llenu de fueu.[8]
Dizse que los antiguos sacrificaron a Cronos en Cartago tanto como duró la ciudá.[9]
Los fenicios, en casu de grandes calamidaes como les guerres, les epidemies o les seques, sacrificaben a una víctima tomada d'ente los seres que más apreciaben y que designaben por votación como víctima ufiertada a Cronos.
Ye en plena consciencia y conocencia que los cartaxineses ufiertaben a los sos fíos y quien nun los teníen mercar de los probes como a los corderos o aves, ente que la madre taba de pies ensin llárimes nin llamentos. Si ella llamentábase o lloraba, perdería'l preciu de la venta y el neñu nun dexaba de ser sacrificáu; sicasí, tol espaciu delantre de la estatua yera enllenáu del soníu de les flautes y de los tambores con cuenta de que nun se pudieren escuchar los berros.
Los neños yeren sacrificaos públicamente a Saturno, n'África, hasta'l proconsulado de Tiberio, quien fixo esponer a los mesmos sacerdotes d'esi dios, ataos vivos a los árboles del so templu, que cubríen los crímenes de la so solombra: Xuro pol mio padre, quien, como soldáu, executó esta orde del procónsul. Pero, entá anguaño, esi sacrificiu criminal sigue de callao

Frente a estos testos contundentes, tien de tenese en cuenta'l silenciu d'otros historiadores qu'indica, sobremanera cuando se trata de les fontes más importantes pa la historia antigua como Herodoto, Tucídides, Polibio y Titu Liviu, que «el conciertu de les acusaciones de impiedad y perfidia que yeren, ente los autores clásicos, el llote habitual de los cartaxineses».[10]

Alderiques actuales[editar | editar la fonte]

Cercu del sacerdote caltenida nel Muséu Nacional del Bardu.

Los sacrificios humanos yeren bien comunes y particularmente nos periodos de conflictos o dificultaes. La mitoloxía fai ecu d'esta práctica al traviés del mitu d'Ifigenia y conténtase con recordar qu'inclusive en Roma, en 216 e.C., sacrificar a una pareya de galos y otra de griegos nel Foru Boario, actu rellatáu por Titu Liviu nel so Historia de Roma.[11]

Por indicación de los llibros del Destín, fixéronse dellos sacrificios estraordinarios: ente ellos, un galu y una gala, un griegu y una griega fueron soterraos vivos nel mercáu de reses, nun llugar zarráu de piedres, regáu yá dende antes cola sangre de les víctimes humanes, ceremonia relixosa bien pocu romana.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Pierre Cintes camudó la so interpretación del descubrimientu ente'l so artículu apaecíu na Revue tunisienne en 1948 y tituláu «Un sanctuaire précarthaginois sur la grève de Salammbô», onde fecha primeramente'l depósitu a fines del II mileniu e.C., y el primer tomu del so Manuel d'archéologie punique (páxs. 315-324), publicáu en 1970, onde lo fecha na primer metá del sieglu VIII e.C.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Bénichou-Safar, Hélène (2007). «Les rituels funéraires des Puniques», La Méditerranée des Phéniciens. De Tyr à Carthage. París: Somogy, p. 255
  2. (en francés) Ficha del navío Magenta (Groupe de recherche en archéologie navale)
  3. (en francés) Noticia sobre la cabeza de Sabina atopada nel Magenta (Muséu de Louvre)
  4. Páxina del Ministeriu de Cultura de Francia
  5. Gilbert Charles-Picard y Colette Picard (1958). La vie quotidienne à Carthage au temps d'Hannibal. París: Hachette, páxs. 37-45
  6. Edward Lipinski [dir.] (1992). Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique. París: Brépols, p. 463
  7. Hédi Slim y Nicolas Fauqué (2001). La Tunisie antique. De Hannibal à saint Augustin. París: Mengès, p. 64
  8. Vease la llectura crítica d'esti testu en: Michel Gras, Pierre Rouillard y Javier Teixidor (1994). L’univers phénicien. París: Arthaud, páxs. 178-179
  9. Michel Gras, Pierre Rouillard y Javier Teixidor (1994). L’univers phénicien. París: Arthaud, p. 176
  10. Serge Lancel, op. cit., p. 348
  11. Titu Liviu. Historia de Roma. Llibru XXII, 57

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Badr-Eddine Arodaky [dir.] (2007). La Méditerranée des Phéniciens. De Tyr à Carthage. París: Somogy, ISBN 9782757201305
  • Baurain, Claude y Corinne Bonnet (1992). Les Phéniciens, marins des trois continents. París: Armand Colin, ISBN 2200212232
  • Bénichou-Safar, Hélène (2004). Le tophet de Salammbô à Carthage. Essai de reconstitution. Roma: École française de Rome, ISBN 2728306974
  • Beschaouch, Azedine (1993). La légende de Carthage (en francés). París: Gallimard. ISBN 2070532127.
  • Decret, François (1977). Carthage ou l'empire de la mer. París: du Seuil, ISBN 2020047128
  • Ennabli, Abdelmajid; Slim, Hédi (1993). Carthage. Le site archéologique (en francés). Túnez: Cérès.
  • Fantar, M'hamed Hassine (1993). Carthage. Approche d'une civilisation (en francés). Túnez: Alif..
  • Gras, Michel; Pierre Rouillard y Javier Teixidor (1994). L’univers phénicien. París: Arthaud, ISBN 2700307321
  • Hugoniot, Christophe (2000). Rome en Afrique. De la chute de Carthage aux débuts de la conquête arabe. París: Flammarion, ISBN 2080830031
  • Lancel, Serge. Carthage (en francés). París: Fayard. ISBN 2213028389.
  • Lancel, Serge (1995). «Questions sur le tophet de Carthage», La Tunisie carrefour du monde antique. Diyon: Faton, páxs. 40-47
  • (1992) Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique (en francés). París: Brépols. ISBN 2503500331.
  • Mahjoubi, Ammar (2000). Villes et structures de la province romaine d'Afrique (en francés). Túnez: Centre de publication universitaire. ISBN 9973937953.
  • Picard, Colette (1951). Carthage (en francés). París: Les Belles Lettres.
  • Picard, Gilbert Charles y Colette Picard (1958). La vie quotidienne à Carthage au temps d'Hannibal. París: Hachette.
  • Slim, Hédi; Fauqué, Nicolas (2001). La Tunisie antique. De Hannibal à saint Augustin (en francés). París: Mengès. ISBN 285620421X.
  • Lawrence Y. Stager, «Le tophet et le port commercial», Pour sauver Carthage. Exploration et conservation de citar punique, romaine et byzantine, ed. Unesco/INAA, 1992, páxs. 73-78, ISBN 9232027828
  • Carthage. L’histoire, sa trace et son écho. París: Association française d'action artistique, 1995, ISBN 9973220269
  • « La Méditerranée des Phéniciens », Connaissance des arts, n°344, ochobre de 2007

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]