Serguéi Eisenstein

De Wikipedia
Serguéi Eisenstein
Vida
Nacimientu Riga[1]10 de xineru de 1898 (xul.)[2]
Nacionalidá Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética
Muerte Moscú[3]11 de febreru de 1948[4] (50 años)
Sepultura Cementeriu Novodévichi
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Mijaíl Eisenstein
Casáu con Vera Atasheva (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá Estatal d'Arquiteutura ya Inxeniería Civil de San Petersburgu 1915)
Nivel d'estudios Doctorado en Historia del Arte (es) Traducir
Llingües falaes rusu[5]
Profesor de Aleksandr Stolper (es) Traducir
Oficiu direutor de cine, inventor, montador, guionista, profesor, direutor de fotografía, dibuxante, fotógrafurealizador
Llugares de trabayu Xunión Soviética
Emplegadores Universidá Panrusa Gerasimov de Cinematografía
Trabayos destacaos Octubre (es) Traducir
El acorazado Potemkin (es) Traducir
La línea general (es) Traducir
Premios
Xéneru artísticu Realismu socialista
Creencies
Relixón ateísmu
IMDb nm0001178
Cambiar los datos en Wikidata

Serguéi Mijáilovich Eizenshtéin (10 de xineru de 1898 (xul.)Riga – 11 de febreru de 1948Moscú), más conocíu como Serguéi Eisenstein (en rusu: Сергей Михайлович Эйзенштейн; en letón: Sergejs Eizenšteins) foi un direutor de cine y teatru soviéticu d'orixe xudíu. La so innovadora téunica de montaxe sirvió d'inspiración pal cine posterior.

Biografía[editar | editar la fonte]

Cuando cuntaba 25 años, Serguéi Eisenstein punxo fin a la so carrera teatral, al ver l'artificiosa resultancia nel so montaxe de Mázcares de gas, onde, según les sos propies pallabres, «el carru romper en cachos y el conductor cayer de cabeza nel cine». Esto fizo que dexara'l teatru y centrárase nel mediu que-y dio prestíu internacional, el cine.

Eisenstein foi un pioneru del usu del montaxe nel cine. Pa Eisenstein, la edición nun yera un simple métodu utilizáu pa enllazar escenes, sinón un mediu capaz de manipoliar les emociones de la so audiencia. Dempués d'una llarga investigación na tema, Eisenstein desenvolvió la so propia teoría del montaxe. Les sos publicaciones al respeutu seríen depués de gran influencia pa dellos direutores de Hollywood.

Eisenstein, con frecuencia, nun utilizaba actores profesionales pa les sos películes. Les sos narratives evitaben l'individualismu y, sicasí, diben dirixíes a cuestiones más amplies de la sociedá, especialmente a conflictos de clases. Los sos actores yeren polo avezáu persones ensin entrenamientu nel campu dramático, tomaes d'ámbitos sociales afechos pa cada papel.

El so principal mensaxe políticu basóse na organización, la participación y la llucha: «Como quieras, quiero».

Les sos ideales comunistes conducir en delles ocasiones a conflictos con funcionarios del gobiernu soviéticu. Stalin yera consciente del poder del cine como mediu de propaganda, y consideró a Eisenstein como una figura revesosa. La so popularidá afondóse más tarde col ésitu de les sos películes, ente elles L'acorazáu Potemkin (1925), calificada una de les meyores películes de tolos tiempos.

Los sos ensayos lliterarios cinematográficos y les sos dotes como orador, teniendo en cuenta que falaba amás alemán, inglés y francés, fixo qu'exerciera una gran influyencia sobre la teoría cinematográfica na dómina.

De 1924 a 1930[editar | editar la fonte]

Fotograma de L'acorazáu Potemkin.

En 1924, va poder poner en práutica les sos teoríes na so primer gran obra, La Fuelga (Стачка), anque él mesmu consideró que fracasara a la de faer fluyir les emociones de los espectadores y que yera demasiáu teatral. Prindóse la única copia qu'había de la película y non pudo volvese a distribuyir hasta dempués de la so muerte, anque'l filme aportó a exhibíu n'Occidente y llogró'l premiu na Esposición de París en 1925.

Pero va ser la so siguiente película, L'acorazáu Potemkin, la que va dar a conocer el so nome en tol mundu, y ye posiblemente la película sobre la que más s'escribió en tola historia del cine. Según Eisenstein, el guión de la película, de Nina Agadzhánova-Shutkó, foi escritu pa una película n'ocho episodios, 1905, qu'empezó a rodase en Leningráu y pensaba rellatar los sucesos de la fuelga xeneral. Tuvieron qu'abandonar el rodaxe pol mal tiempu, y dirixiéronse a Odesa a rodar el capítulu dedicáu al motín del Potemkin. Eisenstein decidió entós centrar la película nesi episodiu, y abandonóse el so proyeutu de 1905.

Cuando llegaron a Odesa, buscó a los sobrevivientes de la masacre, ya inclusive alcontró los dibuxos d'un francés que fuera testigu de lo asocedío. Reescribió'l guión y realizó diversos títulos pa dirixir l'aición. Anque los medios yeren pocos, gracies a una serie d'esperimentos téunicos (pantalles reflectantes, fotografía desenfocada y plataformes móviles ente otros) llograron resultancies estelantes.

Eisenstein alza la so película en 1290 planos, combinaos con xenial maestría por aciu un montaxe rítmicu. Considera innecesarios los movimientos de cámara, una y bones el movimientu ta determináu pola aición y pol montaxe, polo que son escasísimos, y namái realiza dellos travellings . Destaca la escena de la escalinata, con 170 planos, na que'l pueblu ye brutalmente afrelláu poles fuercies zaristes y onde crea un tempo artificial, que fai que la secuencia dure casi seis minutos. Va Prescindir de simbolismos intelectuales, y la película, con una arrogante fotografía na que la masa va convertir na auténtica protagonista de la obra, acabará per ser considerada la primer obra maestra del cine soviéticu.

Eisenstein col actor xaponés de Kabuki Sadanji Ichikawa II en 1928.

Tres esta gran película va realizar dos trabayos más, Ochobre, onde narra los sucesos del asaltu al Palaciu d'Iviernu mientres la Revolución rusa de 1917, y La llinia xeneral (tamién conocida como Lo vieyo y lo nuevo), filme sobre la reforma agraria, anque polos cambeos na coleutividá agraria na Xunión Soviética tuvo que camudar la so guión en delles ocasiones. Nestos dos obres, volverá esperimentar con un nuevu llinguaxe al traviés de les imáxenes, pero pola so complexidá nun van aportar# a perbién entendíes na so dómina. Amás, en La llinia xeneral el so protagonista nun va ser la masa, sinón una heroína individual, María Lápkina. L'estrenu de Ochobre tuvo que retrasase cinco meses, pos en plenu procesu de postproducción enterar de que Llión Trotski cayera en desgracia, y tuvo que quitar de tolos planos nos qu'apaecía na película.

Etapa n'Estaos Xuníos y proyeutu mexicanu[editar | editar la fonte]

Eisenstein viaxó a Europa en 1930 pa investigar sobre'l soníu, campu que na Xunión Soviética tardó abondo en desenvolvese. Un directivu de la Paramount treslladóse a París y convenció a Eisenstein de que roblara un contratu pa grabar un discu como solista y pa rodar en Hollywood, onde llegaría a cobrar hasta 900 dólares a la selmana. Foi recibíu en Nueva York como un xeniu, y llueu se dedicaría a dar conferencies nes Universidaes de Columbia y Harvard. Poco primero de colase a Hollywood, estrenar nun cine d'Arte y Ensayu de Nueva York la so película La llinia xeneral, y los directivos de la Paramount Pictures punxéronse abondo nerviosos al conocer les sos idees sobre la coleutivización y el comunismu.

Al entrar nos Estaos Xuníos, tuvo que xurar respetu a la Constitución de los Estaos Xuníos, y sufrió distintes presiones por que nun usara la so gorra típica y quitárase la barba.

Cuando-y presentaron a diverses estrelles de Hollywood, amosóse distante, salvu frente a Charles Chaplin y a Colleen Moore. El so primer guión pa la Paramount, Sutter's Gold, foi refugáu, ente otros motivos porque'l Mayor Frank Pease, d'enclinos fascistes, llanzó un panfletu tituláu Eisenstein, el mensaxeru del infiernu en Hollywood, nel qu'ente otres coses llamába-y perru coloráu» y acusar de toles barbaridaes, fueren reales o non, cometíes polos bolxeviques.

La Paramount nun quería arrenunciar inda a Eisenstein y encargó-y otru guión, que se titularía An American Tragedy, adautación d'una obra de Theodore Dreiser que trataba sobre la xusticia norteamericana nun xuiciu por asesinatu, y col que la productora quedó encantada. El problema foi que'l Comité Fish, antecesor del Comité d'Actividaes Antiamericanes, taba actuando contra les actividaes comunistes en California y contra la idea de llevar esa novela al cine. Tou esto fizo que finalmente la Paramount rompiera'l so contratu con Eisenstein.

Ente 1930 y 1932 Eisenstein visitó Méxicu, onde intentó producir una nueva película titulada ¡Que viva Méxicu!. Namás llegar al país fueron encarcelaos tanto él como los sos dos ayudantes de direición, toos rusos, pero gracies a la intervención d'un amigu español el panorama camudó hasta'l puntu de que lo convirtieron en güéspede d'honor. Llegó a rodar 60000 m de película, pero la producción paróse por cuenta de que Upton Sinclair, el novelista d'Estaos Xuníos, dexó de patrocinar la película. Díxo-y a Eisenstein que volviera a Moscú, a onde unviaría-y la película yá rodada, cosa que nunca asocedió. Upton Sinclair terminaría la película y estrenaría la resultancia en 1933 so un títulu modificáu: Thunder over Méxicu (Truenu sobre Méxicu). Sinclair acusó a la Xunión Soviética del fracasu del proyeutu. Col material rodáu fixéronse seis montaje distintos, pero nengunu por el mesmu Eisenstein.

Na so etapa norteamericana conoció y fíxose amigu de Paul Robeson, el cantante y activista afroamericanu de los derechos civiles.

La vuelta a la Xunión Soviética[editar | editar la fonte]

Escena de Alejandro Nevski.

Fondamente ablayáu, Eisenstein tornó a la so patria. Sicasí, la visita de Eisenstein a Norteamérica convertir en sospechosu pa Stalin, y esti barruntu enxamás sería erradicada por completu de la mente de la élite estalinista. Les siguientes dos películes de Eisenstein seríen censuraes por cuestiones polítiques. Poro, nun pudo rematar el so siguiente rodaxe, El prau de Bezhin (1935-1937), traxedia llabradora que va ser saboteada pol máximu responsable de la cinematografía rusa, que la considera políticamente incorreuta. Entós, al igual que fixera Vsévolod Pudovkin, abellugar na enseñanza y na ellaboración de la so teoría sobre l'emplegu del color y del soníu, que sicasí nun va tener ocasión de llevar a la práutica.

En 1938, Eisenstein dirixe Alejandro Nevski, que cunta les andances d'esti héroe nacional rusu, que ganó a los teutones nel sieglu XIII y pola que se-y concedería'l Premiu Stalin. Nella vuelve faer gala de la so maestría pal montaxe. El so protagonista vuelve ser una sola persona, non la masa, y sume el so brengosu estilu documental pa ser sustituyíu por una delicada reconstrucción de la hestoria. Mientres el rodaxe, asignóse un supervisor oficial pa xixilar a Eisenstein. Nesta película, Eisenstein aplica'l métodu de contrapuntu que plantega nel Manifiestu del soníu, qu'escribió en 1928 xunto con Pudovkin y Aleksandrov.

A empiezos de los años 40, proyeuta Iván el Tarrecible, una amplia triloxía sobre la figura del zar Iván Grozni. Plantega'l drama del zar como la materialización de les contradicciones d'un políticu creyente fiel y ortodoxu, que se ve obligáu a enfrentase cola Ilesia rusa que nun quier perder los sos privilexos feudales. La imaxe que presenta Eisenstein d'esti zar torturáu, que se cuestiona si'l poder provién de Dios o del pueblu, disgusta a los dirixentes comunistes soviéticos, y dempués de recibir el Premiu Stalin pol so primer capítulu, el so segunda y la so tercer parte, que pensaba rodar en color, son prohibíes.

En 1948, Eisenstein sufrió una tarrecible hemorraxa por causa de un infartu, y morrió a los 50 años d'edá.

Carauterístiques de la so obra[editar | editar la fonte]

  • Ye fundamental la so aportación teórica, como la so hipótesis sobre'l «montaxe d'atraiciones», onde postula l'emplegu nel cine de téuniques provenientes del circu y del music-hall.
  • Eisenstein va refugar el montaxe clásicu, tal como lo concibe D. W. Griffith, a pesar d'inspirase pa les sos teoríes na película Intolerancia d'esti direutor, y va derivar les sos teoríes sobre'l montaxe del estudiu de los ideogrames xaponeses, nos que dos nociones yustapuestes conformen una tercera, como por casu: güeyu + agua = lloru; puerta + oreya = escuchar; boca + perru = llatir.
  • Conceutu de la tercer idea. El montaxe ye pa él: «Una idea que surde del choque dialécticu ente otros dos, independientes la una de la otra». Esti métodu dexará-y partir d'elementos físicos representables pa visualizar conceutos ya idees de complicada representación.
  • El movimientu ta determináu pola aición y pol montaxe.
  • El protagonista nes sos obres ye la masa, el pueblu.

Filmografía[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Glenny, M. y Taylor, R. (eds.) (1992). S.M. Eisenstein Selected Works, Volume II: Towards a Theory of Montage, 1937–1940. British Film Institute Publishing. 428 páxs. Londres. ISBN 0-85170-211-2 [Eisenstein, S. M. Escontra una teoría del montaxe (2 vols.). Ediciones Paidós Ibérica, S.A. Paidós comunicación, 115: 258 páxs. y 116: 206 páxs. Barcelona, 2001. ISBN 978-84-493-1101-7]
  • Bulgakowa, O. (2006). Theory as a Gesamtkunstwerk (En: Variantology 2: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. S. Zielinski, D. Link, Y. Fuerlus and N. Minkwitz, eds. Gloria Custance, trad. del orixinal n'alemán. 2006. Verlag der Buchhandlung Walter König, Köln, páxs. 301-332).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia rusa. Títulu: Эзенштейн Сер­гей Ми­хай­ло­вич. Data de consulta: 29 setiembre 2019. Identificador de la Gran Enciclopedia Rusa Online: 4940121. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: ensin valor.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Artículu de traducción automática a partir de "Serguéi Eisenstein" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.