San Felices de los Gallegos

Coordenaes: 40°51′00″N 6°42′31″W / 40.85°N 6.7087°O / 40.85; -6.7087
De Wikipedia
San Felices de los Gallegos
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de San Felices de los Gallegos (es) Traducir Jesús Bernardo Gajate Cubero
Nome oficial San Felices de los Gallegos (es)[1]
Códigu postal 37270
Xeografía
Coordenaes 40°51′00″N 6°42′31″W / 40.85°N 6.7087°O / 40.85; -6.7087
San Felices de los Gallegos alcuéntrase n'España
San Felices de los Gallegos
San Felices de los Gallegos
San Felices de los Gallegos (España)
Superficie 81.43 km²
Altitú 658 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 354 hab. (2023)
- 206 homes (2019)

- 189 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,35 hab/km²
sanfelicesdelosgallegos.es
Cambiar los datos en Wikidata

San Felices de los Gallegos ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de Vitigudino y la subcomarca d'El Abadengo. Pertenez al partíu xudicial de Vitigudino.[3][4]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 81,43 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 428 habitantes.

Ye de los pueblos destacaos del Parque natural d'Arribes del Duero ente otres coses por tar declaráu conxuntu históricu-artísticu.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

San Felices de los Gallegos asítiase nel noroeste salmantino. Fai frontera con Portugal, al que perteneció curtiu tiempu tres el tratáu de Alcañices de 1297. Falta 105 km de Salamanca capital.

Intégrase dientro de la contorna d'El Abadengo. Pertenez a la Mancomunidá El Abadengo y al partíu xudicial de Vitigudino.

El so términu municipal atópase dientro del Parque natural d'Arribes del Duero, un espaciu natural protexíu de gran curiosu turísticu.[5]

Noroeste: Ahigal de los Aceiteros Norte: Lumbrales Nordeste: Olmedo de Camaces
Oeste: Puerto Seguro Este: Bañobárez
Suroeste: Villar de Ciervo Sur: Villar de la Yegua    Sureste: Castillejo de Martín Viejo   

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de San Felices de los Gallegos ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Representación heráldica del blasón aprobáu
Representación heráldica del blasón aprobáu

Escudu[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu'l 11 d'abril de 1997 col siguiente blasón:

«Escudu partíu. Primero, d'azur con dos álamos de plata, puestu en faxa, y nel xefe una corona virxinal, d'oru. Segundu, de plata con un castiellu de gules, adarado de plata. Al timbre, la Corona Real Española»
Boletín Oficial del Estáu nᵘ112 de 10 de mayu de 1997[6]

Bandera[editar | editar la fonte]

La bandera municipal foi aprobada tamién el 11 de xunu de 1998 cola siguiente descripción testual:

«Cuadrada de planta nun tou y brochante del escudu conceyil propiu y significativu, timbrado cola Corona Real Española zarrada»
Boletín Oficial del Estáu nᵘ168 de 15 xunetu de 1998[7]

Historia[editar | editar la fonte]

Dómina antigua[editar | editar la fonte]

Antes de la dominación romana de la Península Ibérica, el territoriu del actual San Felices de los Gallegos taba ocupáu polos pueblos vettones qu'apoderaben gran parte de la provincia de Salamanca y que dexaron la so buelga nos castros qu'entá se caltienen nes paraxes de "Castelmau" y "Castillo de Xuan" o "Lombo del Castillo".[8] La ocupación romana que siguió tres la derrota de Viriato, fizo que l'actual contorna del Abadengo pasara a formar parte de la provincia romana de la Lusitania, en redol al 123 e. C.

Edá Media[editar | editar la fonte]

El territoriu pasó a formar parte de la dependencia del obispu metropolitanu de Mérida mientres la dominación visigoda de la Península Ibérica. Ye mientres esta dómina cuando teóricamente fúndase'l nucleu de San Felices de los Gallegos ente 688 y 690 por dependientes del Obispu de Porto, don Félix.[9] Ye a esta fundación a quién debe'l so nome "San Felices" por Don Félix, y "de los gallegos" yá que los colonos llegaríen dende la rexón conocida nesta dómina como Gallaecia, les tierres al norte'l Duero.

Sía que non, anque'l topónimu "de los gallegos" enllazar a que l'obispu Félix traxera consigo pa faer la fundación una colonia de moradores de Gallaecia, la evolución histórica de la zona indícanos que dichu topónimu podría responder más bien a les repoblaciones efectuaes polos monarques del Reinu de Llión nes que, sía que non, afitóse'l gruesu de la población del actual San Felices y los Gallegos, en dos tales repoblaciones efectuaes polos reis Alfonsu VI de Llión y Fernandu II de Llión.[8] Coles mesmes, los sillares inferiores del primer cercu de la villa apuntaríen a una primer repoblación per parte del rei Ramiro II de Llión nel sieglu X.[10]

En 1194 atópase en San Felices el rei Alfonsu IX de Llión,[8] tomando la villa cierta importancia por cuenta de la donación que'l clérigu Pelayo Moru fai al monesteriu cisterciense de Santa María de Aguiar, en Figueira de Castelo Rodrigo. Coles mesmes, en 1291 Sancho IV "el Bravo" instituyó el Mercáu del Llunes, siendo este'l primer documentu en que San Felices ye citáu como "villa", títulu col que se-y debió estremar unos años antes.[11]

Sía como fora, el verdaderu impulsu a San Felices de los Gallegos llegó en 1296 cuando'l rei Dionisio I de Portugal, mandó construyir el castiellu una vegada que les sos tropes ocuparen la llocalidá, pasu a Portugal de la villa que se confirmó en 1297 nel Tratáu de Alcañices. Esti alcuerdu supunxo tamién la perda defintiva per parte del Reinu de Llión del área del Riba-Côa, lo que se va tornar decisivu más palantre pa San Felices, que se va convertir en fronterizu por dichu motivu.

En 1312 tuvo llugar el pleitu ente Dionisio I de Portugal y Fernandu IV "el Emplazado", pola posesión de les villes de San Felices, Olivenza, Campomor según les del Riba-Coa. Magar la mediación de Xaime II d'Aragón el pleitu nun se solucionó hasta 1326, cuando San Felices se reintegró nel territoriu lleonés como dote de la nueva reina nos esponsales ente Alfonsu XI "el Xusticieru" y María de Portugal,[12] matrimoniu celebráu en 1327.

Tres la muerte de Pedru I "el Cruel", en 1369, españó un nuevu conflictu ente Enrique II de Trastámara y Fernandu I de Portugal, quien crució la frontera y tomó la villa de San Felices como parte de les sos reivindicaciones sobre'l tronu castellanu-lleonés.[13] En 1370 llegar a un alcuerdu ente dambos con un arreglu matrimonial ente la hermana de Fernando, doña Beatriz, y l'hermanu d'Enrique, don Sancho, que pasó a convertise nel nuevu señor de San Felices de los Gallegos. A la muerte de Don Sancho, treslladar a San Felices de los Gallegos la so viuda doña Beatriz y la so fía Leonor, dándo-y un nuevu emburrie a la villa, que recibió numberosos privilexos y mercés.

La tranquilidá duró pocos años yá que, por cuenta de la Guerra de Socesión na Corona de Castiella y Llión la villa foi tomada nuevamente poles tropes portugueses que sofitaben al bandu de Juana "la Beltranexa". Tres la victoria del bandu isabelín en dicha guerra, San Felices foi apurríu polos nuevu monarques n'indemnización a Gracián de Sessé pero los vecinos, descontentos, llevantar n'armes y pasó a ser un señoríu de realengu hasta que la corona apurrir al duque d'Alba que la gravó col impuestu de "El Novenu".[14]

Dómina moderna[editar | editar la fonte]

Como s'indicó, finalmente, los Reis Católicos dexen San Felices a García Álvarez de Toledo, primer Duque d'Alba, en 1476, quedando dende entós sol dominiu de dicha casa ducal. El mentáu impuestu de "el novenu", una carga fiscal dada la nueva situación señorial de San Felices, debió de ser cafiante pa los habitantes de la Villa, qu'entamaron procesos xudiciales contra'l pagu del mesmu como'l presentáu en 1563 ante la Real Chancillería de Valladolid, ensin ésitu, anque punxo frenu a otros abusos del duque como l'establecimientu d'un estancu illegal sobre'l vinu, ciertos abusos de xustifica y nomamientu de cargos locales. Sía que non, el novenu quedó consagráu hasta'l sieglu XIX.

Detalle del mapa A new and accurate map of Spain & Portugal, realizáu en 1700 por A. G. Whitehead, nel qu'apaez San Felices

La Guerra d'Independencia de Portugal, españada en 1640, tuvo importantes consecuencies pa la zona, con casi tres décades de saqueos y escaramuzas. Nesti sentíu, San Felices foi un puntu clave nos enfrentamientos del Duque d'Alba coles tropes portugueses. De San Felices partieron delles espediciones escontra Portugal provocando continuos ataques, contraataques, saqueos a entrambos llaos de la frontera, robos de ganáu, esplotación del territoriu pal sostenimientu del Exércitu... que terminaron per afarar la economía comarcal, según los repetidios ataques a la ciudá de San Felices, como'l de 1646 que destruyó la ponte sobre'l ríu Águeda.[15] Esta situación conflictiva acabó finalmente en 1668, una vegada que ye reconocida la independencia de Portugal y remata con ello dicha guerra.

Sicasí, tres décades dempués la guerra vuelve a San Felices, cola llegada de Felipe V d'España en 1700 al tronu que desmboca na Guerra de Socesión española. Dende Portugal entraron n'España los exércitos austracistas. Magar los movimientos de tropes, la villa abellugada pola orografía nun sufrió incursiones direutes dende Portugal, como sí asocedió en tierres en redol al ríu Águeda y Ciudad Rodrigo, que cayó en 1706 y colla San Felices, hasta la so recuperación en 1707 tres la Batalla de Almansa, tres 17 meses d'ocupación portuguesa.

Dómina contemporánea[editar | editar la fonte]

El sieglu XIX empecipiar con un nuevu conflictu bélicu, la Guerra d'Independencia. Nella San Felices volvió tener un papel destacáu, siendo una de les places fuertes na llinia defensiva de la frontera portuguesa contra les tropes franceses. En 1809, el Abadengo, xunto a la contorna de Ciudad Rodrigo, cai definitivamente del llau francés, llibrándose combates nes villes de Lumbrales y Hinojosa. Dientro del territoriu de San Felices, nes eres del "Pendón" y "La Engarradiella" llibráronse encarnizadas batalles causando perdes de vides humanes y cuantiosos daños materiales como'l valtamientu del conventu de San Juan de Letrán, parte de la ermita de Jesús Nazarenu y el teyáu de la ermita de La nuesa Señora de la Lluz, magar la batalla definitiva llibrar na ponte sobre'l ríu Águeda, conocíu como "de los Franceses" por dichu motivu.[15] Asina dende'l 15 de marzu de 1809 la villa quedó en manes franceses, quedando San Felices de los Gallegos como cuartel xeneral de los franceses na zona. En 1811, la Batalla de Fuentes de Oñoro fai retornar a Massena a Ciudad Rodrigo y fai que'l frente de la guerra vuelva a San Felices, a onde son sacupaes les tropes franceses de Almeida. En 1812, Wellington toma Ciudad Rodrigo, y colla San Felices, que tres 3 años lliberar del dominiu francés y de la guerra.

Cola división territorial d'España de 1833 na que se crean les actuales provincies, San Felices de los Gallegos queda encuadráu dientro de la Rexón Lleonesa, formada poles provincies de Llión, Zamora y Salamanca, de calter puramente clasificatorio, ensin operatividad alministrativa, qu'a les traces vendría recoyer l'antigua demarcación del Reinu de Llión (ensin Galicia nin Asturies nin Estremadura),[16] pasando a formar parte del partíu xudicial de Vitigudino en 1844.

La cayida del Antiguu Réxime nel sieglu XIX y los consiguientes cambeos nel derechu señorial llevaron a replantegar la cuestión del Novenu, al traviés d'un pleitu plantegáu pol boticariu José Manzanera Gómez, apoderáu de San Felices, Ahigal y Puerto Seguro. En 1837 empecípiase un procesu que remata en 1852, cuando remata'l xuiciu cola victoria de los pueblos frente al Duque d'Alba, consagrándose d'esta miente la lliberación de la carga fiscal del novenu. Dende 1864, celébrase la fiesta del Novenu en conmemoración de la lliberación del gravame señorial del Duque d'Alba mientres los meses de mayu, según en Ahigal de los Aceiteros y Puerto Seguro.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • El pueblu cunta numberosos monumentos d'interés, como la Ilesia parroquial de La nuesa Señora d'Ente Dos Álamos del sieglu XVI, la Ermita del Rosario, la Ermita del Divín Corderu y l'Ermita de los Remedios. Ente estos relixosos destaca la Ermita del Divín Corderu, que la so imaxe del Jesús Nazarenu amena un ampliu fervor popular ente los habitantes del pueblu y la contorna del Abadengo, según nel vecín Portugal. Amás nel centru del pueblu allúgase un conventu de clausura de les RR. MM. Agustinas, cola so propia ilesia. Llapada a atención el campanariu, dixebráu de la ilesia principal.
  • Ente les construcciones civiles, destaca la Torre del Homenaxe, rehabilitada a finales de la década de 1990 y que, anguaño, alluga un centru d'interpretación nel que se recueye la historia del pueblu. Al pie de ella tamién se caltienen una bona parte de les muralles con almenes pertenecientes al Castiellu edificáu a finales del sieglu XIII y principios del XIV, amás de dellos arcos d'entrada a la población, cases blasonadas, pontes medievales, fontes, un hospital del sieglu XVI y más edificaciones que constaten la importancia d'esa villa naquella dómina.
  • Hai qu'añedir, la escultura íbera del bracu denomináu "Pollín de san Antón".
  • Amás del Castillo o Torre del Homenaxe pueden visitase el Muséu del Aceite y el Muséu de la Cantería, parque temáticu n'honor a la tradición canteros de la llocalidá.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les fiestes del pueblu son la Santa Cruz (primer fin de selmana de mayu), El Novenu declaraes d'Interés Turísticu Rexonal (Segundu fin de selmana de mayu) conmemoren la exención del pagu de los habitantes de la Villa de San Felices de los Gallegos, Ahigal de los Aceiteros y Barba de Puercu (güei Puerto Seguro), d'una novena parte de les sos colleches a la Casa d'Alba, sentencia ganada en mayu de 1852.

Alministración y política[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[editar | editar la fonte]

Resultaos de les eleiciones municipales en San Felices de los Gallegos[17][18]
Partíu políticu 2003 2007 2011 2015
% Votos Conceyales % Votos Conceyales % Votos Conceyales % Votos Conceyales
Partíu Popular (PP) 57,36 269 5 44,30 202 3 55,47 208 4 61,99 181 5
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 29,85 240 2 54,39 248 4 42,40 159 3 33,90 99 2
Unión del Pueblu Salmantino (UPSa) 10,02 47 0 - - - - - - - - -

Eleiciones autonómiques[editar | editar la fonte]

Eleiciones autonómiques de 2015 en San Felices de los Gallegos[19]

Partíu políticu Votos ----- Partíu Popular (PP)
159
52,48%
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
95
31,35%
Podemos (PODEMOS)
18
5,94%
Ciudadanos-Partíu de la Ciudadanía (C's)
16
5,28%
Izquierda Xunida - Equo (IX-EQUO)
4
1,32%
Partíu Rexonalista del País Lleonés (PREPAL)
1
0,33%
Partíu Comunista de los Pueblos d'España (PCPE)
1
0,33%
Unión Progreso y Democracia (UPyD)
1
0,33%
Partíu Animalista Contra'l Maltratu Animal (PACMA)
1
0,33%
Vox (VOX)
1
0,33%

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Llocalidaes cercanes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/san-felices-de-los-gallegos-id37285.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Dos comarques salmantinas de les que se tuvo siempres consciencia plena, y síguese teniendo, son La Ribera y El Abadengo. Trátase amás, de dos comarca de gran personalidá, con munches carauterístiques diferenciales, y que s'estremen, ente otres coses, pola riqueza y peculiaridá de les sos manifestaciones folklóricas, y poles traces llingüísticos dialeutales y arcaizantes que presenten (páxina 60) El Abadengo ye la zona entendida ente los ríos Águeda y Yeltes (Huebra), nel so cursu inferior, y el Duero; la llende meridional d'El Abadengo, que va dende'l Águeda al Yeltes (Huebra), coincide esautamente cola llende ente los partíos xudiciales de Ciudad Rodrigo y Vitigudino, quedando güei englobado tol Abadengo nesti postreru partíu (páxina 61) Bogajo y Villavieja pertenecen al Abadengo, de lo que tenemos pruebes inequívoques, aparte de la tradición, nos poemes de Saturnino de Galache (páxina 90)»
  4. «Guía de bones práutiques pa la observación del paisaxe agrario como espaciu patrimonial nel oeste peninsular» (castellanu). Ministerio d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. «La contorna de Vitigudino, a la que pertenez Brincones, cuenta coles subcomarques d'Arribes, El Abadengo, la Ramajería y Vitigudino (páxina 14)»
  5. «Llei 5/2002, de 11 d'abril, de Declaración del Parque Natural d'Arribes del Duero (Salamanca-Zamora)» (en castellanu). Boletín Oficial del Estáu. 2002. http://noticias.juridicas.com/base_datos/CCAA/cl-l5-2002.html. Consultáu'l 3 de marzu de 2011. 
  6. «Resolución de 11 d'abril de 1997, de la Diputación Provincial de Salamanca, referente a l'aprobación del escudu heráldicu municipal del Conceyu de San Felices de los Gallegos». Boletín Oficial del Estáu. 1997. http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1997-10269. Consultáu'l 13 de setiembre de 2013. 
  7. «Resolución de 19 de xunu de 1998, de la Diputación Provincial de Salamanca, referente a l'aprobación de la bandera municipal del Conceyu de San Felices de los Gallegos». Boletín Oficial del Estáu. 1998. https://boe.es/boe/dias/1998/07/15/pdfs/A23754-23754.pdf. Consultáu'l 13 de setiembre de 2013. 
  8. 8,0 8,1 8,2 VVAA (2005). Zona Oeste de Salamanca. Vitigudino: Adezos. Páx. 197
  9. Toribio de Dios, Guillermo (1992). Historia de la villa de San Felices de los Gallegos. Salamanca: Gráfico Ortega. Páx. 284
  10. Martín Sánchez, Lorenzo. Xardinos, sitios y conxuntos históricos de la provincia de Salamanca. San Felices de los Gallegos. Páx.7 http://www.conjuntoshistoricos.com/activos/otros/chsal_bcj_029_262.pdf
  11. Martín Sánchez, Lorenzo. Xardinos, sitios y conxuntos históricos de la provincia de Salamanca. San Felices de los Gallegos. Páx.3 http://www.conjuntoshistoricos.com/activos/otros/chsal_bcj_029_262.pdf
  12. VVAA (2005). Zona Oeste de Salamanca. Vitigudino: Adezos. Páx. 198
  13. VVAA (2005). Zona Oeste de Salamanca. Vitigudino: Adezos. Páxs. 198-199
  14. VVAA (2005). Zona Oeste de Salamanca. Vitigudino: Adezos. Páx. 199
  15. 15,0 15,1 VVAA (2005). Zona Oeste de Salamanca. Vitigudino: Adezos. Páx.199
  16. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  17. «Resultáu Eleiciones Municipales en San Felices de los Gallegos». El País.
  18. «Resultáu Eleiciones Municipales en San Felices de los Gallegos». El Mundo.
  19. JCyL. «Sistema d'Información Eleutoral. Xunta de Castiella y Lleón». Consultáu'l 2 de payares de 2015.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • VV.AA. (1999b). Fundación Rei Afonso Henriques: El tratáu de Alcañices. Ponencies y comunicaciones de les Xornaes conmemorativas del VII centenariu del Tratáu de Alcañices (1297-1997): Zamora y Alcañices, del 8 al 12 de setiembre de 1997, Obra coordinada por José Sánchez Herrero. Serie Monografíes y Estudio, 1ª, Zamora: Heraldu de Zamora, Artes Gráfiques. ISBN 84-89981-04-3.
  • VV.AA. (2008). Diputación Provincial de Salamanca: Historia de Ledesma, Obra coordinada por José Luis Martín Martín y Santiago Martín Ponte, 1ª, Salamanca: Ediciones de la Diputación Provincial de Salamanca y Escelentísimu Conceyu de Ledesma. ISBN 978-84-7797-308-9.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]