Pubertá

De Wikipedia
Pubertá
fase de la vida (es) Traducir y condición fisiolóxica
Crecedera humana
Cambiar los datos en Wikidata
Ciclos de retroalimentación hormonales. 1.- hormona foliculoestimulante -, 2.- hormona luteinizante - LH, 3.- progesterona, 4.- estróxenu, 5.- hipotálamu, 6.- glándula pituitaria, 7.- ovariu, 8.- embaranzu - hCG (gonadotropina coriónica humana - hCG), 9.- testosterona, 10.- testículu, 11.- incentivos, 12.- prolactina PRL. Ver tamién sistema endocrín y retroalimentación negativa endocrina

La pubertá, adolescencia inicial o adolescencia temprana ye la primer fase de l'adolescencia y de la mocedá. De normal empecípiase ente los 10 y los 16 años d'edá, y remata a los 19 o 21 años.[1][2] Na pubertá llevar a cabu'l procesu de cambeos físicos, nel cual el cuerpu del neñu o neña adquier la capacidá de la reproducción sexual, al convertise n'adolescentes.[3]

El crecedera acelerar na primer metá de la pubertá, y algama el so desenvolvimientu a la fin. Les diferencies corporales ente neños varones y neñes antes de la pubertá son casi namái les sos xenitales.[4] Mientres la pubertá noten diferencies más grandes tocantes a tamañu, forma, composición y desenvolvimientu funcional en munches estructures y sistemes del cuerpu. Les más obvies son les carauterístiques sexuales secundaries. En sentíu estrictu, el términu «pubertá» referir a los cambeos corporales na maduración sexual más qu'a los cambeos psicosociales y culturales qu'esto trai.

L'adolescencia ye'l periodu de transición psicolóxica y social ente la niñez y la vida adulta. L'adolescencia toma gran parte del periodu de la pubertá, pero les sos llendes tán menos definíos, y refierse más a les carauterístiques psicosociales y culturales mentaes enantes.

Cambeos corporales na pubertá[editar | editar la fonte]

Pubertá na muyer[editar | editar la fonte]

Na pubertá de les neñes la hormona dominante nel so desenvolvimientu ye'l estradiol, un estróxenu. Mientres el estradiol promueve la crecedera de mames y del úteru, ye tamién la principal hormona conductora de la crecedera puberal y de la maduración epifiseal y el zarru.[5]

Los cambeos físicos en neñes son los siguientes :

  • Crecedera de vellu púbicu.
El vellu púbicu ye polo xeneral la cuarta manifestación de la pubertá. Tamién se-y refier como pubarquia, y los vellos pueden vese per primer vegada alredor de los llabios mayores. N'alredor del 15% de les neñes el vellu púbicu apaez entá primero que los senos empiecen a desenvolvese.
La membrana mucosa de la natura tamién camuda en respuesta de los niveles ascendentes d'estróxenos, engordando y adquiriendo un color arrosáu.[6] Tamién les carauterístiques secreciones blancucies son un efeutu normal de los estróxenos.
El primer sangráu menstrual, tamién conocíu como menarquia apaez alredor de los 11 a los 15 años (en permediu). Los periodos menstruales al entamu casi nunca son regulares y mensuales mientres los primeros años.[7] La ovulación ye necesaria pa la fertilidá y puede o nun presentase nos primeros ciclos.
  • Cambéu na forma coxal, redistribución de la grasa y composición corporal.
Mientres esti periodu, tamién en respuesta a los niveles ascendentes d'estróxenu, la metá inferior de la maxana enánchase (aproviendo una canal de nacencia más anchu). Los texíos adiposos aumenten a un mayor porcentaxe de la composición corporal que nos varones, especialmente na distribución típica nes muyeres de les mames,[8] cadriles, brazos y zanques. Esto produz la forma corporal típica de la muyer.[9]
  • Crecedera de vellu corporal.
Nos años y meses posteriores a l'apaición del vellu púbicu.[10] Otres árees de la piel desenvuelven vellu más trupu aproximao na secuencia siguiente: vellu axilar, vellu perianal, vellu enriba de los llabios y vellu periareolar. Vellu aguiyáu en mayor parte polos estróxenos y completáu polos andróxenos.
  • Aumentu d'estatura.
La crecedera ye inducíu pol estróxenu y empieza aproximao coles mesmes que los primeros cambeos nos senos, o inclusive unos cuantos meses antes, faciéndolo una de les primeres manifestaciones de la pubertá nes neñes. La crecedera de les piernes y los pies acelérase primeru. La tasa de crecedera tiende a algamar la so velocidá máxima (tanto como 7,5-10 cm añales).
  • Golor corporal, cambeos na piel y acné.
Niveles ascendentes d'andróxenos pueden camudar la composición d'ácidos grasos de la trespiración, resultando nun golor corporal más "adultu". Esto de cutiu asocede unu o más años primero que la telarquia y la pubarquia. Otru efeutu inducíu polos andróxenos ye l'aumentu na secreción d'aceite (sebu) na piel y cantidaes variables d'acné. Esti cambéu amonta la suceptibilidad al acné, que ye una traza carauterística de la pubertá, variando en severidá.

Pubertá nel varón[editar | editar la fonte]

Nel empiezu de la pubertá nel varón producen los siguientes cambeos físicos y fisiolóxicos:

  • Desenvolvimientu de la musculatura.
  • Formación del cuerpu d'adultu.
  • Crecedera de los testículos.
La crecedera de los testículos ye una de les primeres carauterístiques poles cualos un mozu puede dase cuenta de que ta entrando a la pubertá yá que estos aumenten de tamañu, ente los 13-14 años hasta los 16.[11][12]
  • Crecedera del vellu púbicu.
El vellu púbicu suel ser d'ente les primeres coses qu'asoceden cuando un mozu algamó la pubertá. Apaez de primeres alredor de la base del pene brotando d'una forma delgada con un color claro alredor de los 11 años, hasta faese más gruesos y rizaos; tamién s'escurecen y crecen hasta cubrir parte de los xenitales.
  • Vellu corporal.
La exa Hipotálamu-Hipófisis-Adrenal ye la primer exa que se ve afeutáu na pubertá. Empezar a xenerar hormones tales como l'androstenediona , DiHidroTestosterona (DHT), estróxenos y progesterona alredor de los 7/8 años. Esta actividá elevada de la exa H-H-Adrenal conocida como "adrenarquia" da llugar a l'apaición del vellu púbicu, vellu axilar, vellu facial (barba y bigote), vellu nes piernes y brazos, una llinia de vellu que s'estiende dende'l pene hasta'l embelicu, nel pechu ente otres coses.
  • Emisión nocherniega de semen.
Mientres la so pubertá y adolescencia, el mozu puede o nun esperimentar el so primera emisión nocherniega, tamién conocida como suañu húmedu o polución nocherniega. De normal ye una espulsión de semen pol pene, realizada cuando'l mozu duerme y tien suaños frecuentemente acomuñaos con sexu o a cencielles pola esfregadura del pene cola ropa. La cantidá total espulsada pol mozu ye aproximao la que cabría nuna cuyar, por cuenta que'l semen espulsáu ye en menor cantidá en poluciones nocherniegues, que n'eyaculaciones en forma consciente, (masturbación, sexu). Dende esi momentu'l mozu puede fecundar un óvulu.
  • Crecedera del pene.
Como se vio antes nel púber el primer cambéu qu'asocedió foi crecedera de los testículos primero que'l pene asina que'l mozu nun tien de pensar que tien un pene pequeñu, pero a midida que pasa'l tiempu tamién crez el so pene llegando al tamañu que va tener na etapa adulta.[13] Anque 14-15 cm ye posiblemente una talla media d'adultos, varia enforma na población normal.[14]
Cuando un adolescente ta n'etapa del desenvolvimientu físicu, dase la crecedera de la larinxe, les sos cuerdes vocales tórnense más grueses de manera que la voz de la persona quede gruesa y masculina. Estos van por periodos, pue ser que de primeres-y salgan los llamaos "gallos" al falar, depués vase tornando más grave la voz y vese que nel pescuezu empieza a salir la mazana o nuez d'Adán.
  • Golor corporal.
Algamada la pubertá, el mozu empieza a espulsar golores carauterísticos, especialmente tres l'exerciciu físicu. La espulsión de sudu per parte de les glándules sudorípares aumenta na pubertá, lo cual conviértese, anque non decisivamente, nun factor importante que contribúi al humanu corporal. Esti golor suel calificase como desagradable y la so intensidá puede variar de persona a persona y pel momento en momentu.
  • Crecedera repentina na estatura y pesu
El mozu qu'algamó la pubertá entra nun nuevu procesu de crecedera n'estatura d'una duración mayor al de les neñes. Esti procesu de crecedera usualmente dura hasta los 19 años d'edá en varones, 16 en muyeres. Sicasí la crecedera de talla puede reparase hasta los 20 años.
  • Aumentu de la libido, y consecuentemente, un impulsu que puede llevar al nuevu a aguiyar los sos órganos xenitales.
  • Medría de l'actividá de les glándules sudorípares.[15]
  • Medría de l'actividá de les glándules sebáceas.

Pubertá precoz[editar | editar la fonte]

La pubertá precoz ye la pubertá anormalmente temprana. Esti trestornu ta motiváu por una activación prematura del sistema d'hormones sexuales, en concretu, de les gonadotropines. Les causes poles que s'alterien estes hormones son, na mayoría de les ocasiones, desconocíes, sobremanera nes neñes, ente que nos neños suelse acomuñóse con frecuencia a procesos orgánicos.[16]

Nes moces apaez la menstruación cuando entá nun ta informada sobre ella, porque naide espera qu'a los 8 años surda la primer menstruación. Otres vegaes l'apaición del vellu púbicu mui a tiempu y la crecedera de los pechos y l'apaición del acné faen la neña sentise distinta a les demás amigues de la so edá. Los especialistes señalen amás qu'esa pubertá precoz puede tener consecuencies posteriores notables, y citen, por casu, la posibilidá d'atropar grases o carecer una apreciable resistencia a l'acción de la insulina, escesu de pesu o, en dellos casos, un escesu de vellu.[ensin referencies]

Pubertá retrasada[editar | editar la fonte]

Falar de retrasu puberal o pubertá retrasada nes neñes cuando a la edá de 14 años nun s'empecipió'l desenvolvimientu mamariu (botón mamariu). Nos neños, cuando a la edá de 17 años nun empezó l'aumentu del volume testicular y ye inferior a 4 ml (midíu col orquidómetro de Prader). Esti conceutu tamién toma una pubertá con progresión bien lenta que nun algamar l'estadiu final nun tiempu normal o la detención d'una pubertá yá empecipiada.[17]

La causa más frecuente ye'l retrasu constitucional de la crecedera, que se considera una variante de la crecedera normal.[17] Sicasí, asocede con cierta frecuencia que los neños o neñes son equivocadamente encuadraos como retrasu constitucional cuando en realidá esiste una causa orgánica subxacente. Esto ye por cuenta de que los analises bioquímicos por sigo solos (tales como les analítiques sanguínees) nun resulten suficientes pa escluyir la presencia de determinaos trestornos,[18] como asocede na enfermedá celiaca. Una baxa estatura, el retrasu na velocidá de crecedera (tantu n'altor como en pesu) y/o la pubertá retrasada pueden ser les úniques manifestaciones clíniques de la enfermedá celiaca activa, n'ausencia de cualesquier otru síntoma.[19][20][21][22]

Ciertes enfermedaes cróniques pueden provocar retrasu puberal, principalmente enfermedaes gastrointestinales y sistémicas,[17] tales como la enfermedá celiaca non diagnosticada nin tratada (que de cutiu se presenta ensin síntomes dixestivos),[17][20][23] la enfermedá inflamatoria intestinal, la cirrosis hepática, la fibrosis quística, la insuficiencia renal crónica, la diabetes mellitus, l'hipu y hipertiroidismo, l'artritis reumatoide xuvenil, el lupus eritematoso sistémico, l'anemia de Fanconi, la talasemia mayor, la hiperprolactinemia, l'anorexa nerviosa, la bulimia y el hipogonadismo, ente otres. L'exerciciu escesivu nes atletes de competición tamién puede ser una causa de retrasu puberal.[17]

Bloquéu hormonal de la pubertá[editar | editar la fonte]

Como parte del tratamientu de neños y neñes Tresxéneru encamiéntase'l retrasu de la pubertá col usu de bloquiadores hormonales, que-y dexen al individuu nun desenvolver Calteres sexuales secundarios del Xéneru asignáu. [24]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. La salú de los mozos: un desafíu pa la sociedá, 2000, Informe Salú pa toos nel añu 2000, páx. 12 OMS
  2. David Reed Shaffer, Psicoloxía del desenvolvimientu: infancia y adolescencia, 2007, Méxicu, páx.239
  3. ¿Cómo va camudar el so cuerpu cola pubertá?, María Luisa Lucas Abá, Pediatra, Alicante, Pediatra
  4. Marshall (1986), p. 176-7
  5. MacGillivray MH, Morishima A, Conte F, Grumbach M, Smith EP (1998). «Pediatric endocrinology update: an overview. The essential roles of estrogens in pubertal growth, epiphyseal fusion and bone turnover: lessons from mutations in the genes for aromatase and the estrogen receptor». Horm. Res. 49 Suppl 1:  páxs. 2-8. PMID 9554463. 
  6. Gordon (2005), p. 151
  7. Marshall (1986), p. 186–7
  8. Marshall (1986), p. 187
  9. Marshall (1986), p. 188
  10. Tanner JM, Davies PS (1985). «Clinical llonxitudinal standards for height and height velocity for North American children». J. Pediatr. 107 (3):  páxs. 317-29. PMID 3875704. 
  11. Marshall (1986), p. ?
  12. Lee PA, Reiter EO (2002). «Xenital size: a common adolescent male concern». Adolescent medicine (Philadelphia, Pa.) 13 (1):  páxs. 171-80, viii. PMID 11841963. 
  13. Jones, Kenneth W. (2006). Smith's Recognizable Patterns of Human Malformation. St. Louis, Mo: Elsevier Saunders. ISBN 0-7216-0615-6.
  14. Marshall (1986), p. 180
  15. http://www.uaeh.edu.mx/el nuesu_alumnáu/esc_sup/actopan/llicenciatura/Aplicacion%20taller%20de%20educacion%20adolescentes.pdf
  16. «Pubertad precoz» (xineru de 2011). Consultáu'l 2 d'agostu de 2016.
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 17,4 Cañete R, Mata C, Aguilar M. Unidá d'Endocrinoloxía Pediátrica. Serviciu de Pediatría. Hospital Universitariu Reina Sofía. Córdoba (2011). «[https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/17_retrasu_puberal_hipogonadismos.pdf Retraso puberal. Hipogonadismos]». Protoc diagn ter pediatr 1:  páxs. 205-17. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/17_retrasu_puberal_hipogonadismos.pdf. 
  18. Wei C, Crowne EC (Sep 9, 2015). «Recent advances in the understanding and management of delayed puberty». Arch Dis Child archdischild-2014-307963. doi:10.1136/archdischild-2014-307963. PMID 26353794. 
  19. Mearin ML (Jun 2015). «The prevention of coeliac disease». Best Pract Res Clin Gastroenterol 29 (3):  páxs. 493-501. doi:10.1016/j.bpg.2015.04.003. PMID 26060113. 
  20. 20,0 20,1 Leffler DA, Green PH, Fasano A (Oct 2015). «Extraintestinal manifestations of coeliac disease». Nat Rev Gastroenterol Hepatol 12 (10):  páxs. 561-71. doi:10.1038/nrgastro.2015.131. PMID 26260366. 
  21. Guandalini S, Assiri A (Mar 2014). «Celiac disease: a review». JAMA Pediatr 168 (3):  páxs. 272-8. doi:10.1001/jamapediatrics.2013.3858. PMID 24395055. 
  22. Levy J, Bernstein L, Silber N (Dec 2014). «Celiac disease: an immune dysregulation syndrome». Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care 44 (11):  páxs. 324-7. doi:10.1016/j.cppeds.2014.10.002. PMID 25499458. 
  23. Tersigni C, Castellani R, de Waure C, Fattorossi A, De Spirito M, Gasbarrini A, Scambia G, Di Simone N (2014). «Celiac disease and reproductive disorders: meta-analysis of epidemiologic associations and potential pathogenic mechanisms». Hum Reprod Update 20 (4):  páxs. 582-93. doi:10.1093/humupd/dmu007. PMID 24619876. http://humupd.oxfordjounals.org/content/20/4/582.long. 
  24. http://www.aldarte.org/comun/imagenes/documentos/BLOQUIADORES%20HORMONALES%20EN%20PUBERES%20Y%20ADOLESCENTES.pdf

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Gordon, Catharine M.; Laufer, MR (2005). «Cap. 4: Fisioloxía de la pubertá», Emans SJH, Goldstein DP, Laufer, MR, eds.: Ginecología Pediátrica y Adolescente, 5th ed., Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins, páx. 120-155. ISBN 0781744938.
  • Gungor, Neslihan; Arslanian SA (2002). «Chapter 21: Nutritional disorders: integration of energy metabolism and its disorders in childhood», Sperling, MA ed.: Endocrinología pediátrica, 2ª ed., Philadelphia: Saunders, páx. 689-724. ISBN 0721695396.
  • Marshall, William A.; Tanner, JM (1986). «Cap. 8: Pubertá», Falkner F, Tanner JM, eds.: Crecedera humanu: tratáu comprensivu, 2ª ed., Nueva York: Plenum Press, páx. 171-209. ISBN 0-306-41952-1.
  • Rosenfield, Robert L. (2002). «Cap. 16: Pubertá femenina y los sos desordes», Sperling, MA ed.: Endocrinología pediátrica, 2ª ed., Philadelphia: Saunders, páx. 455-518. ISBN 0721695396.
  • Styne, Dennis M. (2000). «Cap. 18: The testes: disorders of sexual differentiation and puberty in the male», Sperling, MA ed.: Endocrinología Pediátrica, 2ª ed., Philadelphia: Saunders, páx. 565-628. ISBN 0721695396.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]