Ocultismu

De Wikipedia

El ocultismu, les ciencies ocultes o les artes ocultes ye l'estudiu de diverses conocencies y práutiques misterioses de calter dogmáticu, como la maxa, la alquimia (como disciplina espiritual y filosófica), l'aldovinación, etc. que dende l'antigüedá pretenden estudiar los secretos del universu.[1] Estes conocencies tamién pretenden desenvolver poderes latentes nel ser humanu.

La pallabra española «ocultismu» deriva de la voz llatina occultus, que significa ‘ocultu, clandestín, escondíu, secretu’, y que provién de occulere (‘despintar’).

Lo oculto ye tou aquello que nun tien esplicación, que'l so conocencia nun ta a disposición de los non empecipiaos.[2] Nel llinguaxe común, tantu n'inglés como n'español, lo oculto referir a la conocencia de lo paranormal ya inesplicable, n'oposición de la conocencia de lo medible y esplicable, usualmente referíu como ciencia.[3] El términu dacuando utilízase pa designar la conocencia que ta destináu a ciertes persones y que tien de permanecer fora de la vista d'aquellos non empecipiaos na tema. Pa munchos estudiosos ocultistes, lo oculto ye a cencielles l'estudiu de la realidá espiritual subxacente y más fonda que va más allá de la razón pura y de les ciencies de la conocencia de lo sensible y físicu.[4] Los términos esotéricu[5] y arcanu tienen un significáu similar y en munchos contestos los trés términos son intercambiables.[6][7]

L'ocultismu tamién se refier a ciertu tipu d'organizaciones o órdenes, les sos enseñances y práutiques y a les corrientes lliteraries y de filosofía espiritual, presentes ya históriques, rellacionaes con esta tema.

Tamién puede entendese por ciencies ocultes dalgún ciertu tipu de lliteratura carauterizada pol gustu pol misteriu, la trescendencia espiritual o les esplicaciones alternatives.

A lo llargo de la historia ―pero especialmente mientres la puxanza de la Inquisición―, los cristianos combatieron estes práutiques, afirmando que fueron creaes por Satanás col propósitu d'estremar a los seres humanos de la fe verdadera». Sía que non, les ciencies ocultes traten de responder al interés que los seres humanos sienten por buscar esplicaciones espirituales a fenómenos físicos, la incertidume polo desconocío. Nesti sentíu, ye importante aprofiar que dalgunes d'estes creencies tán rellacionaes col paganismu, razón pola cual la Ilesia foi una de los sos principales detractores.

Ocultismu[editar | editar la fonte]

L'ocultismu ye l'estudiu de les artes, práutiques o ciencies ocultes como la maxa, l'alquimia, la [[perceición extrasensorial]], l'astroloxía, el espiritismu y l'aldovinación, ente otres.

Exemplos de ciencies ocultes[editar | editar la fonte]

Ente los exemplos más importantes de ciencies ocultes desenvueltos na Antigüedá, pueden mentase les siguientes:[8]

La interpretación del ocultismu y los sos conceutos puede atopase nes estructures de creencies de ciertes filosofíes y relixones como'l gnosticismu, el hermetismu, la teosofía, la wicca, el thelema, el satanismu, el neopaganismu o ―en realidá― cualquier relixón.[9] L'historiador británicu Nicholas Goodrick-Clarke ufierta una definición más amplia:

L'ocultismu tien les sos bases nuna forma relixosa de pensar, que les sos raigaños remontar a l'Antigüedá y pueden ser descrites como la tradición esotérica d'Occidente. Los sos principales ingredientes pueden identificase como'l gnosticismu, los trataos herméticos sobre alquimia y maxa, el neoplatonismu y la cábala; toos ellos orixinarios del área del Mediterraneu oriental mientres los primeros sieglos de la nuesa era.Nicholas Goodrick-Clarke[10]

Desenvolvimientu históricu[editar | editar la fonte]

La hestoria de les artes ocultes ye bien antigua, nun se conoz a ciencia cierta el so orixe, pos munches cultures alredor del mundu tuvieron práutiques misterioses y esotériques dende l'entamu de la humanidá. Históricamente tuvo rellaciones estreches con ciertes relixones o doctrines cuidao que'l so conceutu confundióse. Los ocultistes sopelexen la noción d'un namái Dios, un namái poder y enerxía. Esta enerxía, Dios, ye'l dador, el recibidor y el mesmu don en sí.

Renacimientu[editar | editar la fonte]

Nel Renacimientu, el filósofu, médicu, astrónomu, abogáu, teólogu y magu alemán Cornelio Agrippa (1486-1535) realizó una obra ocultista y esotérico con influencies xudeocristianes y cabalístiques. Na so obra principal, De occulta philosophia libri trés (1531), recoyó tou la conocencia medieval sobre maxa, astroloxía, alquimia, medicina y filosofía natural y sofitar teóricamente. Eruditu de fama y protexíu por distintes cases reinantes o nobles, foi amigu de gran parte de los filósofos y grandes figures del so tiempu.

Tamién nel ocultismu mentóse a Leonardo Da Vinci,[ensin referencies] personaxe que se vio arreyáu por abrir cuerpos y realizar coses que nesti tiempu nun teníen de ser realizaes.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Eliphas Levi[editar | editar la fonte]

A mediaos del sieglu XIX l'ocultismu tuvo un periodu de gran apoxéu en Francia, de la mano del cabalista Eliphas Lévi, quien produció una decena d'obres esotériques d'importancia, ente les que se destacar Dogma y ritual d'alta maxa.

Sociedá Teosófica[editar | editar la fonte]

Poco tiempu dempués (1875), Helena Blavatsky y Henry Olcott fundan la Sociedá Teosófica en Nueva York pal estudiu de los fenómenos inexplicaos de la naturaleza y de les relixones comparaes. Tres la publicación de Isis ensin velu y La Doctrina Secreta, l'ocultismu espublizóse rápido por tou Occidente, remaneciendo escueles de la rosacruz, hermétiques y de maxa.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Tres la muerte de Helena Blavatsky, el movimientu teosóficu quebróse y surdieron dellos grupos, de la mano d'Annie Besant, William Judge y darréu Rudolf Steiner (fundador de l'antroposofía) y Alice Bailey.

La Escuela Arcana d'Alice Bailey pue ser considerada'l más inmediatu antepasáu del fenómenu de la Nueva Era y la supuesta canalización d'entidaes qu'enseñen les doctrines del nuevu tiempu, como los maestros xubíos, ente ellos Djwhal Khul. Del tueru teosóficu tamién surden otres sectes como Nueva Acrópolis.

Rosacruz[editar | editar la fonte]

Apaecieron grupos d'enclín masónicu, como la Fraternidá Rosacruz (de Max Heindel), la Fraternidá Rosacruz Antigua (d'Arnold Krumm-Heller) y AMORC (sigla de l'Antigua y Mística Orde Rosae Crucis, de Harvey Spencer Lewis).

Maxa ritual[editar | editar la fonte]

El modernu movimientu de la maxa ritual inspirar nes doctrines del grupu esotéricu Orde Hermética de l'Aurora Dorada, que foi fundáu por MacGregor Mathers, quien afirmaba que taba siguiendo'l legáu d'una orde rosacruz alemana conocida como Orde de la Rosa Oru Rubín y de la Cruz d'Oru. Anguaño la maxa ritual pon un particular énfasis n'el continuadores del británicu Aleister Crowley.

Les ciencies ocultes y la nueva era[editar | editar la fonte]

Dientro del movimientu denomináu nueva era (o new age), desenvolvióse l'interés pol conxuntu de diverses creencies y de práutiques que non necesariamente esclúi l'interés poles anteriores. Les idees reformulaes polos sos partidarios suelen rellacionase cola medicina holística, les medicines alternatives o tradicionales y el misticismu. Tamién s'inclúin numberoses ciencies ocultes y pseudociencias, perspectives xenerales sobre historia, relixón, espiritualidá, estilos de vida y ciertos tipos de música. Dalgunos de les temes rellacionaes son:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Real Academia Española: «Ocultismu», definición publicada nel Diccionario de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe, 2001.
  2. «Ocultu», definición publicada nel sitiu web Wikcionario.
  3. Underhill, Y. (1974): Mysticism. Nueva York: Meridian, 1974.
  4. Blavatsky, H. P. (1897): Occultism of the secret doctrine. Whitefish (MT): Kessinger Publishing, 1897.
  5. Sociedá Biosófica: «¿Por qué la biosofía?», artículu publicáu na Revista Biosofía (España), edición nᵘ 1.
    Dende una postura non académica, y sí más vivencial, el verdaderu esoterismu nun tien nada que ver con supersticiones, creencies y fenómenos milagreros, postures que ―juntamente coles del fanatismu, el sectarismu y l'intolerancia― asitiar ente les grandes torgues pal maduror evolutivu del ser humanu, y pa la crecedera pa una conciencia más amplia y más llibre. L'esoterismu defende pola reconocencia d'una sabiduría universal que traviesa múltiples tiempos y llatitúes (coles sos peculiaridaes civilizatorias y culturales), y que foi (y va siguir) manifestándose al traviés de les más diverses formes y tradiciones ―relixoses, filosófiques y científiques― capaces de contribuyir a la so comprensión. Entiende l'espíritu y la materia como los dos polos (o'l padre y la madre, de que la so rellación naz la conciencia individual) de la vida universal que los sintetiza, y por eso sofita la posibilidá d'una conciencia del espíritu o ciencia esotérica ―incidente sobre'l mundu internu de causes, valores y significaos― de la mesma manera como se considera posible una ciencia de la materia ―el mundu esternu de los efeutos fenoménicos, de los oxetos y significantes.
  6. Houghton Mifflin Company (2004): The American Heritage College Thesaurus (páx. 530). Boston (Estaos Xuníos): Houghton Mifflin (2004).
  7. Wright, C. F. (1895): An outline of the principles of modern theosophy. Boston (Estaos Xuníos): New England Theosophical Corporation, 1895.
  8. «¿Por qué la xente cree nes pseudociencias y l'esoterismu? Munchu investigadores preguntáronse por qué la xente siéntese tan estelada cola astroloxía, les cases encantaes y coses pol estilu» 22/11/2013 http://www.diarioveloz.com/notas/109875-por-que-la xente-cree-les-pseudociencias-y-l'esoterismu Consultáu'l 25 de payares de 2017 Diario Veloz
  9. Drury, Nevill: The Watkins dictionary of magic (páx. 3). ISBN 1-84293-152-0.
  10. Goodrick-Clarke, Nicholas (1985): The occult roots of nazism (páx. 17), 1985. ISBN 0-85030-402-4.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]