Mayu de 1968 en Francia

De Wikipedia
Cartelu de mayu 68 (CMDO).

Conozse como Mayu francés o Mayu del 68 a la cadena de protestes que se llevaron a cabu en Francia y, especialmente, en París mientres los meses de mayu y xunu de 1968. Esta serie de protestes foi empecipiada por grupos estudiantiles d'esquierda contrarios a la sociedá de consumu, a los que darréu se xunieron grupos d'obreros industriales, los sindicatos y el Partíu Comunista Francés.[1] Como resultancia, tuvo llugar la mayor revuelta estudiantil y la mayor fuelga xeneral de la historia de Francia, y posiblemente d'Europa occidental, secundada por más de nueve millones de trabayadores.[2] El movimientu estudiantil tuvo influencies del movimientu hippie que s'estendía entós.

La magnitú de les protestes nun fuera prevista pol gobiernu francés, y punxo contra les cuerdes al gobiernu de Charles de Gaulle, que llegó a tarrecer una insurrección de calter revolucionariu tres la estensión de la fuelga xeneral. Sicasí, la mayor parte de los sectores participantes na protesta nun llegaron a plantegase tomar del poder nin la insurrección abierta contra l'Estáu, y nin siquiamente el Partíu Comunista Francés llegó a considerar seriamente esa salida.[2] El gruesu de les protestes remató cuando De Gaulle anunció les eleiciones antemanaes que tuvieron llugar el 23 y 30 de xunu.

Los sucesos de mayu y xunu en Francia encuádrense dientro d'una fola de protestes protagonizaes, principalmente, por sectores politizaos de la mocedá que percorrió'l mundu mientres 1968. Estos sucesos estender pola República Federal Alemana, Suiza, España, Méxicu, Arxentina, Uruguái, Estaos Xuníos, Checoslovaquia ya Italia, lo cual ampliaba la escala del antiguu refrán del sieglu XIX afirmando que cuando París espirria, toa Europa se resfría.

Distintos contestos[editar | editar la fonte]

Contestu económicu[editar | editar la fonte]

La crisis de mayu de 68 en Francia surde al términu d'una década de prosperidá económica ensin precedentes. Sicasí, dende diba un añu manifestábense los primeros síntomes serios d'un grave deterioru de la situación económica. El númberu de paraos aumentaba de forma bultable, y al empezar 1968 yá yeren 500.000. La mocedá víase particularmente afeutada, y les circunstancies llevaren el gobiernu a crear en 1967 l'ANPE (Agence nationale pour l'emploi). La crisis industrial amenaciaba yá a munchos sectores, y la llarga fuelga de los mineros de 1963 fuera amuesa del fondu malestar de la minería francesa ante un cayente imparable. En 1968, dos millones de trabayadores cobraben el SMIG (Salaire minimum interprofessionnel garanti, salariu mínimu interprofesional) y sentíense escluyíos de la prosperidá. Los sueldos reales empezaben a baxar y crecía la esmolición poles condiciones de trabayu.

Nes contornes de les grandes urbes, unes estenses barriaes de chabolos, los bidonvilles, estendiérense dende mediaos de la década de 1950. El más pobláu, el de Nanterre, algamaba los 14.000 habitantes en 1965 y atopábase xusto enfrente de la universidá onde diben surdir los primeros movimientos contestatarios estudiantiles.[3]

Contestu políticu[editar | editar la fonte]

Protesta contra la guerra de Vietnam n'Estaos Xuníos, 1967.

Internacionalmente, la década de 1960 vivió una serie de cambeos a nivel mundial que llevaron al cuestionamiento del sistema de dominación européu y, sobremanera, estauxunidense sobre los territorios coloniales o apocayá independizaos d'África, Asia y América Llatina. El trunfu de la Revolución cubana y la puxanza de movimientos izquierdistes en Llatinoamérica, y especialmente la guerra de Vietnam xeneraron un ampliu movimientu de solidaridá en gran parte d'Europa y de los mesmos Estaos Xuníos qu'enriaron la oposición al imperialismu.

En Francia estos movimientos tienen la so xénesis mientres la guerra d'Indochina y d'Arxelia, que provocaron una fuerte polarización na sociedá francesa dende principios de la década de 1960. N'ochobre de 1961 una manifestación pacífica d'arxelinos en París acabó con una fuerte represión policial que provocó más de 200 muertos,[4] que los sos cuerpos fueron refundiaos al Sena nuna aición que foi callada nel primeru de los grandes apagones informativos d'esta dómina. Tamién arriendes de esti sucesu apaez públicamente per primer vegada una corriente estudiantil radical que se va manifestar contra l'actuación policial al traviés de dos organizaciones apocayá creaes: el Comité Anticolonialista y el Frente Universitariu Antifascista (FUA). Al añu siguiente, en febreru de 1962, una manifestación convocada pol Partíu Comunista Francés y la Confederación Xeneral del Trabayu acabó con nueve muertos estrapaos na estación de metro de Charonne.[4] Estos dos sucesos provocaron un sentimientu de refuga escontra los CRS (policía antidisturbios). Mientres esti periodu, grupos estudiantiles como'l sindicatu universitariu Unión Nacional d'Estudiantes de Francia mover escontra la izquierda nel contestu d'oposición a la guerra d'Arxelia, de la que diben surdiendo nuevos movimientos como'l Comité Vietnam de Base y el Comité Vietnam Nacional (apaecíos en 1967 y 1966 respeutivamente) qu'entamaron importantes movilizaciones antimperialistes y protagonizaron gran parte del baturiciu universitariu anterior a 1968. El desenvolvimientu de la Revolución Cultural en China tamién xeneró un nuevu referente pa una parte de los sectores izquierdistes franceses, que vieron nel maoísmu una nueva base ideolóxica, alloñada del PCF y de la Xunión Soviética, y menos dogmática y muncho más innovadora con respectu al marxismu clásicu soviéticu.

Tamién arriendes de la guerra d'Arxelia surden importantes movimientos ultraderechistes qu'abogaben pola defensa de l'Arxelia francesa, como la OAS (Organización del Exércitu Secretu, poles sos sigles en francés) y los grupos Occident, Ordre Nouveau o Jeune Nation. Estos movimientos enfrentar mientres la década de los 60 colos movimientos estudiantiles y obreros izquierdistes tantu nes universidaes como nes cais de les principales ciudaes, xenerando una polarización cada vez mayor nos distintos sectores de la sociedá francesa.

En cuanto al gobiernu francés, la figura del xeneral De Gaulle, nel poder dende 1958, sufre una gastadura bultable nes resultancies eleutorales. Nes eleiciones a la presidencia de la República de 1965, les primeres con sufraxu universal dende 1948, De Gaulle nun llograra la mayoría absoluta riquida na primer ronda de votaciones, siguíu de cerca por François Mitterand ante la sorpresa xeneral. Nes eleiciones de 1967 a la Cámara de los diputaos, la so mayoría dependiera d'un namái escañu. La oposición siguía reprochándo-y la manera na qu'aportara al poder en 1958, y la llexitimidá del réxime gaullista víase cada vez más asombrada por acusaciones de "golpe d'Estáu". A pesar de la bonanza económica de los últimos años, de los ésitos políticos (fin de la Guerra d'Independencia d'Arxelia y procesos de descolonización) y de cierta aclimatación al réxime presidencialista de la V República Francesa, les práutiques autoritaries del xeneral De Gaulle llevantaben cada vez más crítiques.

Pela so parte, el movimientu obreru francés va esperimentar nesta década una fuerte radicalización y ciertu alloñamientu de les cúpules sindicales mayoritaries como la CGT. Dende 1961 van asocedese fuelgues violentes y ocupaciones de fábriques, en munches ocasiones de forma más o menos bonal y contra los alcuerdos de la dirigencia sindical. En 1963 realizóse una fuelga violenta de mineros na que se refugaron los alcuerdos de los sindicatos; en 1964 hubo fuelgues de los obreros de Renault (so la conseña "queremos tiempu pa vivir") y nos estelleros de Nantes; los obreros del grupu químicu Rhodiaceta de Lyon y Besançon caltuvieron una fuelga mientres tol mes d'avientu de 1967 y, en xineru de 1968, produciéronse disturbios en Caen nos que participaron obreros, llabradores y estudiantes y que se saldó con más de 200 mancaos. Estes fueron les primeres fuelgues dende 1936 nes que los obreros ocuparon les fábriques, y mientres tola década gran parte de Francia viose afeutada por esti movimientu obreru.[4] Grupos estudiantiles ya intelectuales empezaron una estratexa d'acercamientu a los conflictos obreros nesti periodu, empezando a trabayar nes fábriques como parte de l'actividá militante y realizando alcuentros nes cases de los obreros.[5] Nesti planu d'acercamientu ente movimientu estudiantil y un movimientu obreru radicalizáu al marxe de les cúpules sindicales sentábense les bases pal baturiciu de mayu y xunu.

Contestu cultural[editar | editar la fonte]

París, Mayu 1968: "Prohibíu prohibir".

Los años 60 en Francia - al igual que nel restu d'occidente - fueron una dómina d'aceleraos cambeos culturales. La dómina taba carauterizada pola aceleración del éxodu rural y el surdimientu de la sociedá de consumu, cada vez más influyida pelos medios masivos de comunicación (mass media) que xeneralizaben la cultura de mases.

Ye amás nos años 60 cuando los mozos convertir nuna categoría sociu-cultural llogrando la so reconocencia como un actor social qu'establez procesos de adscripción y diferenciación ente les sos opciones y les de los adultos. Estos procesos desenvuélvense al traviés de les subcultures xuveniles nacíes a partir de finales de los años 1950, dientro de movimientos contraculturales como la cultura underground y los movimientos beatnik y hippie. Esta mocedá tenía los sos propios ídolos musicales como los Beatles, Rolling Stones, cantautores como Bob Dylan y Léo Ferré, etc. Munchos d'estos movimientos cuestionaron y criticaron l'estilu de vida plásticu ufiertáu pol mercáu de consumu y l'organización capitalista de la posguerra.[6]

Nel planu filosóficu delles obres y autores tuvieron gran influencia nuna parte del movimientu: Wilhelm Reich, freudomarxista, que'l so manifiestu, La revolución sexual, daba nome a una de les conseñes más repitíes; Herbert Marcuse con L'home unidimensional, publicáu en Francia en 1964 y que tuvo que ser reeditáu nel 68; Raoul Vaneigem, col Traité de savoir-vivre à l'usage des jeunes générations de 1967; Guy Debord con La sociedá del espectáculu, tamién del 1967. Pierre Bourdieu y Jean-Claude Passeron publicaben en 1965 Les étudiants et leurs études onde faíen una aceda crítica al sistema educativu francés y los sos mecanismos de reproducción social, que dexaben a les elites caltener el so poder de xeneración en xeneración. Mentanto en École Normale Supérieure, el filósofu marxista Louis Althusser formaba una xeneración de pensadores marxista-leninistes que formaron l'embrión de les primeres organizaciones maoístes.

Evolución de los acontecimientos[editar | editar la fonte]

Eventos previos[editar | editar la fonte]

El 8 de xineru de 1968, el ministru de Mocedá y Deporte, François Missoffe, allega a la inauguración d'una piscina na Universidá de Nanterre. Los estudiantes recibieron al ministru con una sonora ulla por causa de la so Libro Blanco avera del estáu de la mocedá estudiantil. Mientres el sucesu un mozu estudiante de socioloxía, Daniel Cohn-Bendit, provocó al ministru, reprochándo-y que'l so llibru nun tratara'l problema sexual ente los mozos. Magar que esti incidente quedar nuna mera anéudota, dexó la visualización de Cohn-Bendit como una de les figures mediátiques de los sucesos de mayu.[1] Unos meses dempués, el 22 de marzu de 1968 un grupu d'estudiantes zarrar na Universidá de Nanterre en protesta poles normatives internes del centru, sacupando les instalaciones tres delles negociaciones y l'apaición de la policía. Esta aición daría orixe al Movimientu 22 de marzu, que sería unu de los referentes de les movilizaciones de mayu y xunu d'esi añu.

Entamu del movimientu[editar | editar la fonte]

Daniel Cohn-Bendit, unu de los líderes del movimientu estudiantil. Equí en 2009.
Alain Krivine, otru líder estudiantil, equí en 1982.

El 22 d'abril de 1968, 1.500 estudiantes allegaron a una nueva protesta en Nanterre contra la detención de dellos estudiantes del Comité Vietnam Nacional, acusaos d'atentar contra empreses estauxunidenses, na cual intervendría la policía. El 28 d'esi mesmu mes el decanu de la Facultá ordena'l zarru de la mesma, de la que los estudiantes anuncien el boicó a los exámenes parciales y prodúcense enfrentamientos con miembros de la Federación Nacional d'Estudiantes de Francia, d'ideoloxía derechiega, que asaltaríen la universidá del 2 de mayu y acusaríen a los estudiantes movilizaos de terroristes. Los movimientos derechiegos y ultraderechistes estudiantiles previeron que'l movimientu de los estudiantes diba desenvolvese y afirmaron que'l deber de los estudiantes moderaos y del gobiernu yera paralo en secu. Coles mesmes, miembros del grupu d'estrema derecha Occident colaron pol Barriu Llatín glayando ¡Vietcongs asesinos! coles mires de compensar la crecedera del movimientu.[7]

El 3 de mayu ocho estudiantes implicaos nes protestes, ente los que s'atopaba Daniel Cohn-Bendit, allegaron a declarar a París mientres na plaza de la Sorbona empezaba a rexuntase una gran cantidá d'estudiantes xixilaos pola policía, que finalmente cargaría contra la concentración. Ante esta situación, la Unión Nacional d'Estudiantes y el Sindicatu de Profesores llamaron a la fuelga esixendo la retirada de la policía y la reapertura de La Sorbona, según la lliberación de los estudiantes deteníos hasta'l momentu.

El llunes 6 de mayu los "ocho de Nanterre" allegaron a declarar ante'l Comité de Disciplina de la Universidá. A la so salida realizó una nueva manifestación que concluyó con grandes enfrentamientos ente les barricaes llevantaes nel Barriu Llatín. La violencia de la policía provocó un sentimientu de solidaridá ente la mayor parte de la sociedá francesa (un 61% de los franceses simpatizaban nestos momentos colos estudiantes).[2] Les manifestaciones repitir a otru día, llegando hasta la redoma del Eliseo

El puntu d'inflexón del movimientu dar na nueche del 10 de mayu, conocida como "la nueche de les barricaes". Decenes de miles d'estudiantes alleguen a les barricaes del Barriu Llatín. Les negociaciones empecipiaes col rectoráu de la Sorbona fracasen, de la que les autoridaes siguen ensin aceptar la lliberación de los deteníos. La policía esllee les barricaes pola fuercia, produciéndose los más duros enfrentamientos de tol mes de mayu con cientos de mancaos.[1] A otru día, carros blindaos esplegar pola capital francesa.

La fuelga obrera[editar | editar la fonte]

Panfletu del CMDO de la Sorbonne del 16 de mayu de 1968.

Ante los sucesos de los díes anteriores convocaríase una fuelga xeneral pal llunes 13 de mayu. La manifestación d'esi día rexuntó a 200.000 persones, mientres 9 millones de trabayadores en toa Francia siguíen la convocatoria de fuelga. Tres la mesma, grupos d'estudiantes colaron a la Sorbona, que reabriera les sos puertes tres la llegada del primer ministru Georges Pompidou d'un viaxe per Asia Central, ocupándola. Tomar de la Sorbona va tar dirixida por un Comité d'Ocupación que va dotar a la Universidá d'una serie de servicios básicos pa los estudiantes alzaos (enfermería, comedores ya inclusive guardería). A otru día los trabayadores de Sud Aviation en Nantes y los de Renault en Cleon, Flins, Le Mans y Boulogne Billancourt ocuparon les sos fábriques. Adulces la fuelga estiéndese, paralizando la mayor parte de la Francia industrial.

Col tresformamientu d'un movimientu estudiantil surdíu nuna universidá del extrarradio nuna fuelga bonal, los estudiantes van tratar de crear una unión colos trabayadores. Dellos miles d'estudiantes colaron el 16 de mayu a Boulogne-Billancourt a atopase colos obreros zarraos nes fábriques pero, anque se van realizar muestres recíproques de solidaridá (dambos coleutivos van cantar La Internacional nes puertes de les fábriques ocupaes), les verjas de los puestos de trabayu que los dixebraben nun van llegar a abrir. El 17 de mayu ye creáu'l Conseyu pol Caltenimientu de les Ocupaciones que sofita les fuelgues selvaxes y opónse a la moderación de los sindicatos.

Nos díes siguientes van sumar a la fuelga'l controladores aéreos según los trabayadores del carbón, del tresporte, del gas y l'eletricidá y los periodistes de la radio y la televisión. En Nantes, los obreros y los llabradores cortaron los accesos a la ciudá y controlaron el preciu de los productos ufiertaos nes tiendes, que solo podíen abrir con autorización del Comité de Fuelga. Nestos momentos, en munchos de los centros de trabayu en fuelga, empieza a plantegase la cuestión del poder obreru nes empreses, poniendo verdaderamente en cuestión l'autoridá del Estáu y xenerando un auténticu vacíu de poder.[7][8]

Ante esta situación, el gabinete de Pompidou acepta, el 25 de mayu, l'abrir negociaciones colos representantes de los obreros en fuelga. Estes negociaciones plantegar a tres bandes: patronos, sindicatos y gobiernu. Les negociaciones conclúin el 27 de mayu colos Alcuerdos de Grenelle, nos que se recueye una medría del 35% nel salariu mínimu industrial y del 12% de media pa tolos trabayadores. Sicasí, la mayor parte de los trabayadores en fuelga refuguen l'alcuerdu. A otru día François Mitterrand, en rueda de prensa, pide al gobiernu de De Gaulle la so dimisión, afirmando que dende'l 3 de mayu nun había Estáu, y postúlase como candidatu a la presidencia.

La reaición de De Gaulle[editar | editar la fonte]

El 29 de mayu De Gaulle sume ensin llegar a asistir al Conseyu de Ministros convocáu pa esa mañana. Nes cais de París, los manifestantes que se dirixíen escontra la Estación ferroviaria de San Llázaro (la Gare Saint-Lazare), onde se concentraben los ferroviarios en fuelga sol lema "Por un cambéu políticu de progresu social y de democracia", y glayen conseñes como ¡Adiós De Gaulle! Los gaullistas, pela so parte, convoquen pal 30 de mayu una manifestación "En defensa de la República" nos Campos Elíseos, a la qu'alleguen más de 300.000 persones amosando'l so sofitu al Presidente.

Charles de Gaulle, Presidente de la República ente 1959 y 1969. Coles mires de frenar los disturbios de mayu, convocaría eleiciones pal mes siguientes de les que la so partíu Unión de Demócrates de Francia saldría vencedor.

De Gaulle, pela so parte, allegara a Baden-Baden, na República Federal Alemana, pa entrevistase col xeneral Charles Massu, comandante en xefe de les fuercies franceses aparcaes n'Alemaña, provocando una gran molición ante la posibilidá de que'l presidente decidiera recurrir al exércitu. El mesmu día 30, De Gaulle torna a París y diríxese al país pela radio anunciando que nun va dimitir, de la qu'esllee l'Asamblea y convoca eleiciones nun plazu de 40 díes.

Con estes declaraciones, queda claro que la única forma de baltar al gobiernu ye por aciu un alzamientu que nengún de los sectores en llucha ta dispuestu a llevar a cabu.[2][7] Sicasí los disturbios entá siguen, magar que distintes empreses empiecen a retornar al trabayu tres diverses conversaciones locales que tomaben como base los Alcuerdos de Grenelle, aceptándose'l pagu de los díes de fuelga. Los incidentes treslladar de París a los nucleos industriales onde siguíen les fuelgues. El 7 de xunu en Flins produciéronse violentos enfrentamientos ente los CRS, qu'allegaron a desallugar a los trabayadores zarraos nes fábriques, y los estudiantes y obreros en fuelga. El día 10 un mozu estudiante de secundaria muerre nos enfrentamientos, lo que provoca nuevos disturbios en París. El 12 de xunu, De Gaulle decreta la disolución ya illegalización de los grupos d'estrema izquierda y prohibe les manifestaciones caleyeres mientres dieciocho meses. En total una decena de coleutivos izquierdistes son ilegalizados, les sos publicaciones prohibíes y dellos de los sos líderes arrestaos.[4][9] El día 15 Raymond Marcellin, Ministru d'Interior dende'l 31 de mayu, amnistió a 50 militantes presos de la OAS condergaos por asesinatu, ente los que s'atopaben xenerales de la estrema derecha como Raoul Salen (que conspiraren pa derrocar a De Gaulle) coles mires de crear grupos d'aición ciudadana contra los "elementos incontrolables".[4][10] Mientres un violentu mes de xunu, la totalidá de los centros de trabayu vuelven a la normalidá, bien por alcuerdos de los trabayadores, bien pola intervención policial.

Eleiciones[editar | editar la fonte]

Los díes 23 y 30 de xunu celebraríen les eleiciones llexislatives, de les que la gaullista Unión de Demócrates pola República saldría fortalecida con un 38% de los votos y 293 diputaos, cuntando colos sos aliaos. El Partíu Comunista, pela so parte, sufrió un fuerte descensu na so representación na cámara (non asina en porcentaxe de votos), pasando del 15 % de los sufraxos y setenta y tres representantes al 20 % y trenta y cuatro diputaos. Idéntica suerte sufrío la Federación de la Izquierda Democrática y Socialista (FGDS, poles sos sigles en francés) de François Mitterrand, que perdió la metá de los sos diputaos (61 frente a los 121 consiguíos l'añu anterior). La radicalización de los estudiantes franceses amosaba na práutica una fuerte simpatía pol anarquismu y un refugu poles estructures polítiques vixentes, incluyendo los sindicatos y partíos yá esistentes y que la so disciplina nun yera del presto de los manifestantes. Esti estáu d'ánimu fizo que munchos obreros y estudiantes, magar xuníos nel refugu al autoritarismu degaullista, refugaren el lideralgu de los partíos comunista y socialista, negando la validez de la so autoridá.

Consecuencies de mayu del 68[editar | editar la fonte]

Tres les eleiciones de xunu, el gobiernu francés reconoció la necesidá d'entamar una política de reformes fondes pa faer frente al malestar social esistente nel país. N'abril de 1969 celebróse un referendu sobre'l proyeutu de rexonalización (una de les principales reivindicaciones polítiques d'aquellos momentos yera una mayor descentralización del Estáu) y la reforma del Senáu, que De Gaulle plantegó como un plebiscitu sobre la so xestión al anunciar qu'abandonaría la presidencia si nun trunfaba'l SÍ. Sicasí, los franceses votaron mayoritariamente pol non, provocando la retirada de De Gaulle de la escena política. Estes resultancies amosaron que De Gaulle y la so xeneración nun yeren, pa la población francesa, los que podíen llevar a cabu la reforma social y política que precisaba'l país. La derrota gaullista marca l'entamu del fin de la xeneración de líderes políticos que dirixieren Europa Occidental dende'l fin de la II Guerra Mundial, de la que soterraba'l modelu de lideralgu personalista qu'hasta'l momentu marcara la Quinta República francesa.[11]

Pela so parte, el sindicalismu empezó en 1969 les conversaciones previstes nos Alcuerdos de Grenelle. Mientres los primeros años de la década de los 70 rexistráronse nuevos conflictos llaborales, n'ocasiones con calter violentu como les fuelgues de Renault mientres marzu y abril de 1973. Tamién se producieron esperiencies escepcionales como la de la empresa Lip, na que mil trabayadores ocuparon la fábrica de relós amenazada de zarru y mientres 3000 díes siguieron la producción so control obreru, hasta consiguir un alcuerdu final que salvaba los puestos de trabayu.[12] va esperimentase, poro, un caltenimientu de la conflictividá llaboral en Francia mientres los años posteriores a 1968 magar la postura de les principales centrales sindicales nun va variar sustancialmente mientres los congresos confederales que se van celebrar ente 1969 y 1970.[12]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Sánchez-Prieto, Juan María (2001). «La historia imposible del Mayu francés». Revista d'Estudios Políticos (Nueva Epoca) (112). 0048-7694, 109-133. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=27654. 
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Hobsbawm, Eric J. Revolucionarios: Ensayos Contemporáneos. Barcelona: Ariel, 1978
  3. Historia del bidonville de Nanterre [1]
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Ross, Kristin (2008). Mayu del 68 y les sos vides posteriores, Acuarela Libro
  5. Hempel, Pierre. May 68 et la question de la révolution
  6. Valenzuela Arce, José Manuel (2004). Tiempo d'híbridos: ente sieglos nuevos. Méxicu: Institutu Mexicanu de la Mocedá, páx. 133-142. ISBN 968-5224-03-X.
  7. 7,0 7,1 7,2 Rodríguez, José María. Historia 16. Sieglu XX: historia universal. 32, El mayu francés: la crisis de 1968. Madrid: Información y Revistes, 1985
  8. Otero Carvajal, Luís Enrique. Verdes y alternativos. Cuadiernos del Mundu Actual. Historia 16, nᵘ75. Madrid, 1995
  9. Los grupos izquierdistes ilegalizados fueron: la Mocedá Comunista Revolucionaria, Voz Obrera, "Révoltes", Comité d'Enllaz de Estudianes Revolucionarios, Unión de Mocedaes Comunistes (marxistes-leninistes), Partíu Comunista Marxista-Leninista de Francia, Federación de la Mocedá Revolucionaria, Partíu Comunista Internacional, Organización Comunista Internacional y el Movimientu 22 de marzu. Citáu por Kristin Ross.
  10. Foccart, Jacques. Journal de l'Élysée. Tome 2: -y Général en mai (1968-1969), 1998
  11. Hobsbawm, Eric J. Historia del sieglu XX
  12. 12,0 12,1 Saenz de Miera, Antonio. Mayu del 88 20 años antes. Ed. Tecnos, 1988

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • (en francés) Coleutivu, Enragés et situationnistes dans le mouvement des occupations, redactáu por Guy Debord, Mustapha Khayati, René Riesel, Raoul Vaneigem y René Viénet, miembros de la Internacional situacionista, Gallimard, 1968.
  • (en francés) Andro, Pierre y Alain Dauvergne, -y Mai de la Revolution, Julliard, París, 1968.
  • Baynac, Jacques, Mayu del 68 : la revolución de la revolución, Acuarela, 2017.
  • Bensaid, Daniel y Henri Weber. Mayu 68: un ensayu xeneral, Yera, Méxicu, 1969.
  • Besancon, Jullien. Periódicu mural, mayu de 68, Extemporáneos, Méxicu, 1978.
  • Charriére, Christian, Les Printemps Des Enragés, Libraire Artheme Fayard et Bureau de Production Literaire, París, 1968.
  • Cohn-Bendit, Daniel et. al., La rebelión estudiantil, Yera, Méxicu, 1970.
  • Durandeaux, Jacques, Les xornaes de mayu, Grijalbo, Méxicu, 1970.
  • Esler, Antohony. Bombes, barbes y barricaes, Extemporáneos, Méxicu, 1973.
  • Gómez Miguel, Raúl. El 68 mexicanu. Una semblanza informativa pa moces, Tríes, Méxicu, 2008.
  • Llabro, Philippe. Ce n'est qu'un Debú, Edition et Publications Premieres núm. 2, París, 1968.
  • Lamar, Jean Francois, 10 campus pa matar, Sedmay Ediciones, Madrid, 1976.
  • Nieto, Alejandro. La ideoloxía revolucionaria de los estudiantes europeos, Ariel, Barcelona, 1971.
  • Dellos autores, Los sucesos de mayu en Francia al traviés de 100 empreses, Ibéricu Europea d'Ediciones, Madrid, 1970.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]