Revolución cubana

De Wikipedia
Revolución cubana
Parte de Historia de Cuba
Fecha 26 xunetu 1953 → 1r xineru 1959
Llugar Cuba
Causes
Resultáu Victoria revolucionaria
Consecuencies
Belixerantes
M-26-7
Ficheru:Bandera del Direutoriu Revolucionariu.jpg DRE
Bandera de Cuba República de Cuba
Sofitaos por:
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Comandantes
Fidel Castro
Che Guevara
Raúl Castro
Frank País 
Camilo Cienfuegos
Juan Almeida Monte
Huber Matos
Abel Santamaría 
Eloy Gutiérrez Menoyo
René Ramos Latour 
Humberto Sori Marín
Ficheru:Bandera del Direutoriu Revolucionariu.jpg Rolando Cubela
Ficheru:Bandera del Direutoriu Revolucionariu.jpg Faure Chomón
Bandera de Cuba Fulgencio Batista
Bandera de Cuba Eulogio Cantillo
Bandera de Cuba José Quevedo
Bandera de Cuba Alberto del Río Chaviano
Bandera de Cuba Joaquín Casillas
Bandera de Cuba Cornelio Rojas
Bandera de Cuba Fernández Sueru
Bandera de Cuba Cándido Hernández
Baxes
Más de 5.000 cubanos rellacionaos col combate morrieron.[1][2][3]
[editar datos en Wikidata]

La Revolución cubana ye la principal resultancia del movimiento revolucionariu cubanu d'izquierda que provocó la cayida del réxime del dictador Fulgencio Batista, y la llegada al poder del líder del Exércitu Guerrilleru, Fidel Castro. Como los revolucionarios siguen nel poder de magar, considérase a la revolución como'l periodu entendíu ente l'alzamientu contra Batista y l'actualidá.[4][5]

La Revolución cubana representó un eventu importante na historia d'América al ser la primera y con más ésitu de delles revoluciones d'izquierdes qu'asocedieron en diversos países del continente. El réxime resultante de la revolución consideráu por organizaciones como Amnistía Internacional como autoritariu y restrictivu[6][7]— caltuvo'l gobiernu nel país a pesar de la enorme cantidá d'adversidaes, calteniéndose a flote entá depués de la cayida del bloque socialista. acusóse-y de violar dellos derechos como la llibertá d'espresión o la llibertá de circulación,[8] magar en términos xenerales resultó esitosa en munches de les reformes que fizo, principalmente nel sistema de salú y el sistema educativu públicu y gratuitu. Estaos Xuníos caltién un embargu económicu a la islla dende principios de los años 60 del sieglu XX. Esta política ye considerada como «bloquéu económicu» nel marcu de les Naciones Xuníu y refugao cada añu pola Asamblea Xeneral d'esa instancia internacional que vota a favor d'un resolución denomináu Necesidá de poner fin al bloquéu económicu, comercial y financieru impuestu polos Estaos Xuníos contra Cuba. A pesar de la presión internacional, Estaos Xuníos sigue xustificando la so política anteponiendo la esistencia de numberoses denuncies de violaciones de los derechos humanos na isla. Tanto la persistencia norteamericana nes sanciones unillaterales contra Cuba como los efeutos qu'esto trai a la so población queden reflexaos en múltiples resolvimientos de les Naciones Xuníes dende l'añu 1992.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Dempués de los enclinos reformista y autonomista de notables pensadores criollos, como José de la Luz y Caballero y Félix Varela, los pensadores más progresistes del sieglu XIX llegaron a la conclusión de que namái la independencia de Cuba podría reivindicar a la so población. A pesar de les alvertencies d'autonomistes cubanos (Rafael Montoro; Domingo del Monte) y de políticos y militares españoles como Práxedes Mateo Sagasta y Arsenio Martínez Campos, de la utilidá del estatus d'autonomía pa Cuba, n'ares de nun perdela totalmente, el gobiernu de Cánovas llevó a cabu una política encerriscao y burocrático d'estorsión y estremismu cola islla caribeña. Una vegada fracasada la Guerra de los Diez Años (1868-78), el pensamientu revolucionariu cubanu tomó una forma más acabada, con un sostén filosóficu, ideolóxicu y social muncho más fondu col pensamientu y l'aición organizativa de José Martí quien dedicó práuticamente tola so vida adulta a la llucha pola independencia. Martí creó'l Partíu Revolucionariu Cubanu (PRC) en Nueva York col motivu d'axuntar cubanos coles mesmes idees y veteranos de la Guerra de los Diez Años. Tres munchos conflictos ya intentos fallíos, finalmente llogróse qu'empezara la "Guerra Necesaria" como Martí llamó a la Guerra d'Independencia empecipiada'l 24 de febreru de 1895. En 1898, ante un poder español cada vez más acosáu nunos pocos nucleos urbanos, cola guerra francamente a favor del trunfu de los insurrectos, los Estaos Xuníos, con William McKinley como presidente, ordenen la intervención armada nel conflictu, de xuru acelerando la total derrota d'España nuna guerra que yá tenía perdida. El congresu d'EEXX da a conocer la enmienda Teller que declaraba'l "desinterés sobre Cuba" al dase la independencia d'España. Martí, quien alvirtiera con tiempu del peligru que entrañaban los Estaos Xuníos pa Cuba y el restu d'América Llatina, cayera en combate'l 19 de mayu de 1895. El 7 d'avientu de 1896 cayera tamién el Llugarteniente Xeneral Antonio Macio, l'otru dirixente y guerreru revolucionariu. El Xeneral en Xefe Máximo Gómez, indiscutible líder militar de la Revolución de 1895, nun se sentía autorizáu, pola so condición de dominicanu, pa dirixir los destinos de Cuba y torgar lo que taba asocediendo ante los sos güeyos. Una vegada llográu'l trunfu norteamericanu sobre España, EEXX entainar a establecer el so dominiu sobre Cuba. Por ello da a conocer la enmienda Platt qu'impunxo a la naciente constitución cubana na cual s'autu-otorgaba'l derechu a permanecer y a intervenir en Cuba cuando la considerara necesaria, apoderar de la base militar en Guantánamo qu'ocupa illegalmente inda, crea les bases llegal y económicu pal dominiu total de la economía y propiedaes en Cuba, mientres torga'l gocie de la independencia d'España a que teníen derechu los patriotes cubanos.

Antecedentes llatinoamericanos[editar | editar la fonte]

Los antecedentes xenerales de revolucionarios llatinoamericanos remonten a la Revolución d'Ochobre en Rusia arriendes de la cual creáronse numberosos partíos d'ideoloxía socialista y comunista en tol subcontinente. N'Arxentina desenvolvióse la corriente del "socialismu espiritual", ente que los sos ideólogos destacóse'l sociólogu y psicólogu social José Inxenieros. L'acercamientu a la Xunión Soviética, sumáu a la presión de les mesmes capes primíes de la población (como les mases llabradores),[9] influyeron fuertemente nel camín socialista de la Revolución cubana. El 19 d'abril de 1958, Fidel Castro dixo a los norteamericanos nuna entrevista en Sierra Maestra. "We are not communists", ("nós nun somos comunistes"),[10] magar unos años dempués, nun discursu proclamáu'l 22 d'avientu de 1961, sostenía que "vamos ser siempres marxista-leninistes".[11]

Los antecedentes más inmediatos de la Revolución Cubana atopar nos "diez años de primavera" de Guatemala (1944-1954), y nel gobiernu de Juan Domingo Perón n'Arxentina (1946-1955).[12]

En 1944, en Guatemala un movimientu estudiantil encuadráu nel ampliu movimientu de la Reforma Universitaria llatinoamericana, derrocó al dictador Ubico y pocu dempués producióse un golpe d'Estáu de militares progresistes qu'impunxo un sistema democráticu per primer vegada na historia guatemaliana, resultando electu presidente Juan José Arévalo. Arévalo, un educador formáu na Arxentina que xuntaba a una ideoloxía qu'él denominaba "socialismu espiritual", empecipió una serie de reformes polítiques y sociales. El so socesor (escoyíu en 1951), el coronel Jacobo Arbenz, afondó tales midíes y en 1952 empecipió un importante procesu de reforma agraria, qu'afectó seriamente los intereses de la empresa d'Estaos Xuníos United Fruit Company, que tenía sólidos llazos cola alministración del presidente Eisenhower. Sosteniendo que se trataba d'un gobiernu comunista, Estaos Xuníos empezó a operar entós pa desestabilizar al gobiernu de Arbenz, rematando nun golpe d'Estáu al mandu del coronel Carlos Castillo Armas en 1954.

Tamién tuvo una fuerte influencia nel pensamientu llatinoamericanu'l gobiernu popular de Juan Domingo Perón n'Arxentina, derrocáu por un golpe militar en 1955. De fechu Castro atópase en Bogotá nel añu 1948, promocionando un alcuentru estudiantil peronista, cuando participó nel llamáu "Bogotazo" qu'españó depués del asesinatu del caudiellu lliberal Jorge Eliécer Gaitán.

La cayida de los gobiernos de Jacobo Arbenz y Juan Domingo Perón llevó a amplios sectores nacionalistes d'América Llatina a abandonar la vía democrática» pa realizar reformes sociales y a exacerbar los sentimientos contrarios al imperialismu norteamericanu. El antimperialismu, una ideoloxía con antiguos raigaños n'América, convirtióse entós nuna posición política xeneralizada nes fuercies polítiques de la izquierda llatinoamericanes, con fuerte influencia de la URSS.

Partíu comunista Revolucionariu[editar | editar la fonte]

Fulgencio Batista, presidente de Cuba, frente al mapa de Cuba señalando Sierra Maestra, onde dende 1956 yá s'escondía Fidel Castro, quien preparaba'l golpe contra'l gobiernu cubanu.

El trunfu de la Revolución d'ochobre de 1917 en Rusia, l'espardimientu de los ideales socialista y socialdemócrata europeos y llatinoamericanos, llevaron a la creación del primer partíu Comunista de Cuba, fundáu primeramente por Carlos Baliño (quien fora fundador del PRC y conocíu de Martí) y Julio Antonio Mella (sobrín-nietu de Matías Ramón Mella, padre de la patria dominicana) en 1925. Mella foi un gran organizador, dirixente universitariu, notable sindicalista y home d'aición obrera, que dirixó numberoses manifestaciones (tanto escrites como na cai) de protesta y condena a los gobiernos de vez. Depués de exiliase en 1926, siguió la so actividá lluchadora en Méxicu, onde algamó rangu continental poles sos idees clares con respectu al orde de les aiciones pa llevar a cabu una llucha política esitosa. En 1929 foi asesináu misteriosamente en Méxicu, entá s'alderica si'l so asesinatu foi ordenáu por Gerardo Machado o por Stalin. Cínicamente, el mesmu Machado participó nel so entierru, onde dio condolencias y faló irónicamente de que "...yera una bona persona, pero comunista", lo que-y valió'l calificativu de "pollín con garres" que-y axudicó'l líder obreru y poeta Rubén Martínez Villena.

Dempués de la muerte de Mella, la Revolución del 30 dirixida pol agonizante Martínez, barrió cola dictadura de Machado, pero tomar del poder per parte de la oposición nun llegó a producise. Dempués d'un periodu que foi llamáu "efebocracia" y "mangonéu" por Raúl Roa García (más tarde primer Canciller de la Revolución Cubana y per munchos años activu antimperialista), y de dellos presidentes que los sos nomes fueron práuticamente escaecíos na isla, llegó al poder la Pentarquía, siguida dempués pol Triunviratu del Gobiernu de los Cien Díes, nel qu'alternaron fuercies tres tendencies distintos: l'antimperialismu consecuente, revolucionariu y popular d'Antonio Guiteras Holmes, la politiquería dubiosa ya inconsecuente de Ramón Grau San Martín y l'oposición sordo pero amenazador de Fulgencio Batista quien xubiera al poder tres la castrense "Revolución de los Sarxentos" pol ABC. Batista amás taba en contautu permanente cola Embaxada norteamericana, dirixida por Jefferson Caffery, quien fuera secamente llamáu por Guiteras a llindase a les sos funciones diplomátiques. Nesti periodu llegalizó'l partíu comunista de Cuba.

Guiteras, quiciabes el revolucionariu cubanu más consecuente de la década de 1930, yera enemigu acérrimo del Partíu Comunista de Cuba d'esos años, que'l so home más notable yera entós Juan Marinello, escelente lliteratu y organizador sindical, pero apologista de la organización stalinista de la Xunión Soviética, colo cual Guiteras taba en plenu desalcuerdu porque yá se conocíen les otomíes de Stalin. Sicasí, nel so intensísima actividá como Secretariu de Gobernación, llegalizó la so actividá y tuvo dellos alcuentros violentos con Batista pola represión a que fueron sometíos más d'una vegada.

Batista, amás de reprimir les manifestaciones y fuelgues obreres de too esi periodu, a lo postrero llogró l'asesinatu de Guiteras en Matanzas (al pie de Carlos Aponte), cuando ésti intentaba exiliase pa entamar la insurrección dende l'esterior.

Dempués d'un curtiu periodu aparentemente constitucional (la nueva Constitución de 1940 yera una de les más avanzaes del mundu, d'habese aplicáu consecuentemente), favorecíu pola política del Bon vecín aguiyada pol presidente norteamericanu Franklin Delano Roosevelt, Batista, ante la radicalización de los nuevos revolucionarios y la so evidente impopularidá ante otru candidatos presidenciales, aseguróse'l sofitu de la Embaxada de los Estaos Xuníos antes de tomar una aición más radical.

Orixe políticu inmediatu de la Revolución Cubana[editar | editar la fonte]

El 10 de marzu de 1952 un golpe d'Estáu empobináu por Fulgencio Batista derrocó fácilmente y ensin resistencia al presidente electu Carlos Prío Socarrás, del partíu Auténticu, nun marcu internacional que transitaba los primeros momentos de la Guerra Fría ente Estaos Xuníos y la Xunión Soviética. Darréu suspendiéronse les garantíes constitucionales ya instauróse una fuerte dictadura militar. Dos años dempués celebraríense unes amañaes eleiciones pa la presidencia, que los sos resultancies saber de mano. L'argumentu de Batista foi'l de lluchar contra la corrupción y el gansterismu, pero en realidá foi pa tomar el poder y arriquecese particularmente él y los sos allegaos.

La continuación del escandalosu nivel de corrupción que caracterizó'l periodu republicanu, l'arriquecimientu d'una oligarquía cada vez más amenorgada, que llegó a afectar notablemente a la incipiente clase media cubana, llevaron a la conformanza d'una oposición xeneralizada, partidaria de la insurrección pa desallugar del poder a Batista.[13] Con esa oposición identificáronse numberosos partíos políticos, los sindicatos, el movimientu estudiantil, ya inclusive sectores del empresariáu. Mientres los dos primeros años (1952-54) inclusive los Estaos Xuníos tomaron una posición d'aparente censura a la violencia dictatorial de Batista, llindando los suministros militares. El mesmu presidente depuestu, Carlos Prío Socarrás, un políticu que nunca s'espunxo al peligru d'una aición concreta, espresaba esi clima revolucionariu diciendo: «voi trunfar per cualesquier mediu, inclusive'l más estremu».[13]

Bandera del Movimientu 26 de Xunetu creáu en 1955 por un grupu de nacionalistes cubanos ente los que se destacar Fidel Castro.

Neses condiciones, un grupu de mozos se desligó del cuerpu principal del Partíu del Pueblu Cubanu (Partíu Ortodoxu) (bien popular y consideráu virtual ganador nes eleiciones de 1952 torgaes pol golpe de Batista), identificaos del restu pola so decisión de tomar la llucha armada si yera necesariu pa derrocar el réxime batistiano. Esti grupu de mozos, que s'autu titularon la "Xeneración del Centenariu" por coincidir col centenariu de la nacencia de José Martí en 1853, entamáronse militarmente y lideraos por Fidel Castro, el 26 de xunetu de 1953 intentaron tomar el Cuartel Moncada allugáu en Santiago de Cuba, y el cuartel Carlos Manuel de Verdes, en Bayamo, fracasando nel intentu y sufriendo decenes de muertos. El gobiernu militar respondió con una severa aición represiva que llevó a la detención y enxuiciamientu públicu de Fidel Castro y otros atacantes.

Tres 22 meses de prisión, yá qu'en Cuba nun esistía la pena de muerte, na Isla de Pinos, ante la creciente presión popular ya internacional y delles intentonas insurreccionales, Castro y los sos compañeros fueron amnistiaos por Batista en 1955. Pocos díes dempués fundó na clandestinidá'l Movimientu 26 de Xunetu (M-26-7) una organización que'l so fin yera derrocar a Batista y que tenía una ideoloxía de progresu y grandes cambeos, antimperialista y democrática, fundada nes idees de José Martí.

Entós daquella, a pocu d'empecipiada la Guerra Fría y como heriedu del macarthismu xeneralizar n'América Llatina l'acusación de «comunismu» como táctica pa desprestixar y reprimir los movimientos democráticu y social. Juan José Arévalo sollertaría sobre esti mecanismu nel so llibru Anticomunismu n'América Llatina (1959).[14]

El 7 de xunetu Fidel Castro dirixir a Méxicu pa preparar un grupu guerrilleru col cual volver a Cuba y empezar la llucha armada.

Nel exiliu, Castro estableció contactos y alcuerdos con otres fuercies favorables a la llucha armada pa derrocar al dictador, de les más variaes ideoloxíes como'l Direutoriu Revolucionariu de José Antonio Echeverría, integráu por estudiantes de la Universidá de L'Habana, l'ex presidente Carlos Prío Socarrás del Partíu Auténticu, y Aición Nacional Revolucionaria (ANR), lideráu por Frank País. Inclusive un sector de la CIA (Axencia Central d'Intelixencia d'Estaos Xuníos), sofitaba la llucha armada contra Batista y llegó a financiar, al traviés de Carlos Prío, l'entamu de la guerrilla que taba preparando Fidel Castro.[15]

La llucha armada[editar | editar la fonte]

Mapa de Cuba onde s'aprecia la zona de desembarcu del "Granma".

El 25 de payares de 1956 zarpó de Tuxpan, estáu de Veracruz, Méxicu, el yate Granma, con 82 guerrilleros del Movimientu 26 de Xunetu, ente los que s'atopaben Fidel Castro, Juan Manuel Márquez, Fausto Obdulio González, Raúl Castro, Juan Almeida Monte, Camilo Cienfuegos y l'arxentín Ernesto Che Guevara, esti postreru xuníu a la guerrilla dempués de llegar a Méxicu fuxendo de la represión posterior al derrocamientu del gobiernu democráticu popular de Jacobo Arbenz en Guatemala. Dempués de 7 xornaes de tormentosu navegación llancó nos manglares Sablera Les Rojas, conceyu de Niquero (naquella dómina Provincia Oriental, güei Provincia Granma), nes mariñes orientales de Cuba el 2 d'avientu de 1956. La planificación del desembarcu yera pal 30 de payares, cuando teníen de ser sofitaos na ciudá de Santiago de Cuba por un alzamientu popular entamáu por Frank País. La tardanza torgó l'ésitu d'esta coordinación destinada a distrayer les fuercies del exércitu batistiano pa facilitar el desembarcu de los guerrilleros. L'exércitu cubanu al mandu de Batista sicasí yera de 80.000 homes.[16]

Esvalixaos, mediu perdíos y escorríos, los espedicionarios sufrieron una seria derrota inicial en Allegría de Pío por cuenta de la cual pocu más de 20 homes (de los 82 iniciales) pudieron internase na Sierra Maestra, una zona de mal accesu nel Oriente cubanu, onde llograron instalase. Depués del bombardéu d'Allegría de Pío y posterior asesinatu de dellos espedicionarios, el gobiernu de Batista espublizó la falsa noticia de la muerte de Fidel Castro y tolos espedicionarios, lo cual atristayó los ánimos de numberosos revolucionarios del país, pero nes selmanes siguientes camudaría la situación.

Raúl Castro xunto al Che Guevara na Sierra de San Cristóbal.

1957:

  • 16 de xineru: la guerrilla so la direición de Fidel Castro realiza la so primer aición militar, atacando y tomando el pequeñu destacamentu militar de La Plata.
  • 17 de febreru: apaez nel New York Times, el periódicu más lleíu de los Estaos Xuníos, una entrevista a Fidel Castro realizada por Herbert Matthews en Sierra Maestra. L'impautu ye enorme y empieza a xenerar una gran simpatía escontra los guerrilleros na opinión pública nacional ya internacional.
  • 30 de xunetu: produzse'l gabuxu asesinatu de Frank País en Santiago de Cuba que desencadena un españíu popular y termina d'entornar a la opinión pública contra'l réxime de Batista. Frank País yera un Pastor Bautista que tuvo series discrepancies con Raúl Castro y el Che Guevara.

Mientres anguaño ramificáronse les célules del 26 de xunetu en casi toles ciudaes y pueblos importantes del país, llevando a cabu remanes de protesta, sabotaxes y ajusticiamientos d'esbirros y "chivatos" (delatores) a tou lo llargo de la isla.

A principios de 1958, l'Exércitu Rebalbu, que siguía espolletando gracies a les incorporaciones de miembros del M-26-7 y llabradores, siguía coles sos victories na provincia d'Oriente. El 16 de xineru facer en Veguitas y ente'l 16 y 17 de febreru en Pinu de l'Agua, consolidando asina'l so dominiu d'una área nes estribaciones de la Sierra Maestra. Nesta zona entamaron una sólida base loxística, instalando una emisora de radio'l 24 de febreru. El 23 de febreru, na ciudá de L'Habana, secuestraron al automovilista Juan Manuel Fangio, quien se dirixía a participar nuna competición deportiva convocada por Batista. El 6 de marzu llograron una nueva victoria nel combate d'Estrada Palma.

A partir d'esti momentu, les tropes guerrilleres empezaron a combatir acordies colos principios rectores de la guerra de movimientu, adquiriendo les carauterístiques d'una fuercia semi regular. [17]

A 26 de marzu de 1958, el gobiernu d'Estaos Xuníos, primíu pola opinión pública, impunxo un embargu d'armes al réxime de Fulgencio Batista, so sida de la violación del Alcuerdu d'Asistencia Mutua Militar. Esti documentu torgaba al gobiernu cubanu emplegar los recursos subministrados pa la «defensa continental» na represión interna. Pero esta midida nun afectaba a l'adquisición selectiva, magar obligó al dictador a contautar con Gran Bretaña, Bélxica, Israel y República Dominicana, ente otros.

Estaos Xuníos nun podía atopar una tercera alternativa satisfactoria ente Batista y Castro. Les eleiciones paecíen l'únicu cursu d'aición posible. [18]
  • 27 de febreru: Fidel Castro decide ampliar les operaciones de la guerrilla creando trés nueves columnes al mandu de Juan Almeida, Raúl Castro y Camilo Cienfuegos. Almeida tien d'actuar na zona oriental de Sierra Maestra y Raúl Castro abrir un Segundu Frente ya instalase na Sierra Cristal, al norte de Santiago.
  • 6 de mayu: les tropes de Batista empecipien una ofensiva xeneral na Sierra Maestra pa destruyir la guerrilla castrista. Prodúcense importantes batalles como El Jigue y Santu Domingu. Depués d'un periodu defensivu nel que los rebeldes tienen de llindase a los macizos del Picu Turquino, el Hombrito, la Bayamesa y Malverde, los soldaos del exércitu de Batista retirar con numberoses baxes y desmoralizados, siguíos de cerca por una contraofensiva rebalba que cada vez tien más territoriu.
  • 7 d'agostu: Batista ordena la retirada en masa de la Sierra Maestra y la debilidá del réxime faise evidente. Fidel Castro decide entós espandir la guerra al restu de Cuba. El Che Guevara y Camilo Cienfuegos son unviaos al centru del país pa estremar la islla en dos y preparar l'ataque a la estratéxica ciudá de Santa Clara, llave del camín a L'Habana, ente que Fidel y Raúl Castro van permanecer nel Oriente pa controlar la rexón y atacar finalmente Santiago de Cuba.
  • 31 d'agostu: les columnes del Che Guevara y Camilo Cienfuegos parten a cuerpu escontra l'Occidente cubanu. Tarden seis selmanes de caminada por zones pantanoses de la mariña sur de Camagüey y Sancti Spíritus hasta llegar a la zona montascosa del Escambray, particularmente na zona del Caballete de Casa, na antigua provincia de Les Villes.
  • Fines de payares: el gobiernu intentó una ofensiva sobre les posiciones guerrilleres instalaes en Escambray.
  • 4 d'avientu: les tropes comandadas pol Che Guevara y Camilo Cienfuegos pasen a la ofensiva. Ataquen los reximientos de la zona central de la isla, col fin d'aisllar a les tropes gubernamentales.

Pa fines d'avientu de 1958 la debacle de la dictadura de Batista apaecía como inevitable. El 28 d'avientu les milicies comandadas pol Che Guevara empecipiaron el decisivu ataque contra la ciudá de Santa Clara, llave del centru de la islla y últimu apartaz antes de L'Habana. El 31 d'avientu, cuando les tropes rebalbes tomaron el tren blindáu que'l gobiernu unviara pa fortificar la ciudá, Batista decidió fuxir escontra Santu Domingu xunto col presidente electu Andrés Rivero Agüero, quedando'l país virtualmente acéfalu y a cargu del Xeneral Eulogio Cantillo. Depués d'una xunta ente Fidel Castro y el xeneral Eulogio Cantillo, ésti intentó entamar una xunta militar con sede nel reximientu de Campu Columbia, col maxistráu Orlando Piedra. Darréu créase otra encabezada pol coronel Ramón Barquín, qu'había estáu presu n'Isla de Pinos por conspirar. La maniobra foi refugada por Fidel Castro, que llamó a la fuelga xeneral cola conseña "Revolución, SÍ; golpe d'Estáu, NON", y ordenó a los sos comandantes Che Guevara y Camilo Cienfuegos siguir la meyora escontra La Habana y tomar les posiciones claves de la capital.

Na madrugada del 1 de xineru de 1959, les tropes del Segundu Frente Nacional del Escambray comandadas por Eloy Gutiérrez Menoyo entraron a L'Habana. A otru día llegaron les tropes del Movimientu 26 de Xunetu comandadas por Camilo Cienfuegos y el Che Guevara, tomando ensin resistencia'l reximientu de Campu Columbia y la Fortaleza de San Carlos de la Cabana, respeutivamente. Al entrar a Campu Columbia, Cienfuegos escluyó del mandu al Coronel Barquín y detuvo al Xeneral Cantillo. Poco dempués les tropes del Direutoriu Revolucionariu, al mandu de Faure Chomón, ocuparon el Palaciu Presidencial, lo cual anició una crisis ente les fuercies revolucionaries.

Simultáneamente, el mesmu 1 de xineru, Fidel Castro entró triunfante a Santiago de Cuba, declarándola capital provisional de Cuba y proclamando al maxistráu Manuel Urrutia Lleó como presidente de la nación. Enagora, el gobiernu d'Estaos Xuníos reconoció al gobiernu revolucionariu. A partir d'esi momentu'l poder quedó definitivamente en manes de les fuercies revolucionaries. Históricamente, tómase como fecha del trunfu de la Revolución el 1 de xineru de 1959.

El periodista d'Estaos Xuníos Jules Dubois describió al réxime de Batista: « Les represalies de les fuercies represives de Batista costaron la vida a numberosos presos políticos. Per cada bomba qu'españaba, sacaben a dos presos de la cárcel y executar de manera sumariu. Una nueche en Marianao, un barriu de L'Habana, partiéronse los cuerpos de 98 presos políticos peles cais, acribillaos de bales ».[19]

Según Castro, «na nuesa guerra de lliberación nacional, nun hubo un solu casu de prisioneru torturáu, nin siquier cuando pudiéramos atopar como sida la necesidá de consiguir una información militar pa salvar a nuesa mesma tropa o pa ganar una batalla. Nun hubo un solu casu. Hubo centenares de prisioneros, depués miles, antes del fin de la guerra; podríen buscase los nomes de toos y nun hubo un solu casu ente estos cientos, estos miles de prisioneros que sufriera una humildación, o siquier un insultu. Casi siempres poníamos en llibertá a estos prisioneros. Eso ayudónos a ganar la guerra, porque nos dio un gran prestíu, una gran autoridá frente a los soldaos del enemigu. Confiaben en nós. Al entamu, naide rindíase; a la fin rindíense en masa». El New York Times tamién aludió al bon tratamientu reserváu a los soldaos presos: « Ye'l tipu de conducta qu'ayudó al Señor Castro a tener una importancia tan estraordinaria nel corazón y l'espíritu de los cubanos ».[19]

La Revolución nel poder[editar | editar la fonte]

Fidel Castro y el Che Guevara.
El Che Guevara xunto a Manuel Urrutia en 1959, quien fuera presidente a empiezos de la revolución, en siendo designáu polos rebeldes.

Una vegada tomáu'l poder, los guerrilleros formaron un nuevu gobiernu. El Presidente foi Manuel Urrutia Lleó y el Primer Ministru José Miró Cardona. Los ministros fueron Regino Boti (Economía), Ablondu López Fresquet (Facienda), Roberto Agramonte (Rellaciones Esteriores), Armando Hart (Educación), Enrique Oltuski (Comunicaciones), Luis Orlando Rodríguez (Interior), Osvaldo Dorticós Torrado (Lleis Revolucionaries), Manuel Ray (Obres Públiques), Faustino Pérez y Ernesto Guevara (Industria) (Recuperación de Bienes Malversados). Fidel Castro permanecía como Comandante en Xefe de les Fuercies Armaes. Trátase d'un gobiernu moderáu, nel que coesistíen diversos enclinos.

Xuicios revolucionarios[editar | editar la fonte]

Una de les primeres decisiones del nuevu gobiernu, fueron los xuicios revolucionarios como parte del procesu conocíu como Comisión Depuradora contra persones consideraes criminales de guerra o bien acomuñaes col réxime de Batista, y más palantre nuevos opositores como'l Comandante del Segundu Frente Nacional del Escambray, Jesús Carreras Zayas, acusáu de sofitar una rebelión en 1960.[20][21] Ente xineru y abril de 1959, alredor de mil fueron denunciaos y xulgaos per mediu de xuicios sumarísimos de los cualos 550 fueron fusilaos.[22] Ernesto Guevara na so condición de xefe de La Cabana mientres los primeros meses de la revolución, tuvo al so cargu los xuicios y execución contra los deteníos na fortaleza. La opinión personal de Guevara sobre los fusilamientos foi espuesta públicamente ante les Naciones Xuníes el 11 d'avientu de 1964:[23]

"Nós tenemos que dicir equí lo que ye una verdá conocida, que la espresemos siempres ante'l mundu: fusilamientos, sí, fusilemos; fusilamos y vamos siguir fusilando mientres sía necesariu. La nuesa llucha ye una llucha a muerte. Nós sabemos cuál sería la resultancia d'una batalla perdida y tamién tienen que saber los viérbenes cuál ye la resultancia de la batalla perdida güei en Cuba."

En xineru de 1959 l'abogáu José Vilasuso, empezó a trabayar na Comisión Depuradora so les órdenes de Guevara, como instructor d'espedientes. Según delles fontes detractores del réxime, ésti describió'l paredón de fusilamiento enllordiáu de sangre de persones ensin pruebes incriminatories y ensin la posibilidá del exerciciu d'una defensa xusta y plantegó que cientos d'homes fueron de la mesma manera condergaos a la pena de muerte por fusilamiento por aciu sentencies preestablecidas nos xuicios sumarísimos. Execuciones que llueu s'estendieron a toa isla.[24]

Ante les discrepancies de Urrutia con dexar l'aplicación de ciertes midíes de calter popular, Fidel Castro arrenunciu públicamente al so cargu de Primer Ministru, xenerando una gran movilización ciudadana qu'esixe la so torna y qu'obliga al presidente a abdicar, siendo nomáu Osvaldo Dorticós como nuevu presidente, con Fidel Castro como Primer Ministru.

Espropiaciones y nacionalizaciones[editar | editar la fonte]

El 17 de mayu de 1959 Fidel Castro robló la prometida llei de reforma agraria na mesma Sierra Maestra. Créase'l INRA que se convertiría nel centru del poder del Estáu cubanu. Abrióse entós un procesu d'espropiaciones, nacionalizaciones y confiscación de bienes mal habíos qu'afectaron fuertemente a la clase alta y a delles empreses d'Estaos Xuníos según la d'otros países. Primeramente'l gobiernu revolucionariu brindó indemnizaciones pero nel casu d'Estaos Xuníos nun fueron aceptaes.

Simultáneamente los sectores moderaos nel gobiernu (Miró Cardona, Urrutia, López Fresquet) fueron siendo reemplazaos, coles mesmes que casi tola clase alta propietaria de los plantíos ya inxenios azucreros y un considerable sector de la clase media, abandonaben el país ya instalábense n'Estaos Xuníos. Sumir asina a munchos funcionarios del gobiernu de Batista qu'habíen emigráu antes a aquel país llevándose consigo millones de dólares procedentes del erariu públicu cubanu.

El gobiernu cubanu tamién empezó a arrestar a los líderes de la mafia y tomar millones n'efeutivu. Antes de morrer, Meyer Lansky dixo que Cuba lo "arruinó".[25] Según Enrique cirulo, historiador especializáu na mafia, Cuba ye l'únicu país onde la mafia esperimentó una cayida tan precipitada.[26]

La tema racial y la Revolución[editar | editar la fonte]

La tema racial ye mentáu per primer vegada nun discursu pronunciáu por Castro'l 2 de marzu de 1959, mientres el cual pidió a la población esaniciar la discriminación racial, y estableció la so política de crear escueles y puestos de trabayu a los cualos los negros cubanos tuvieren accesu. A partir d'esi momentu, manifestaciones de racismu fueron consideraes contrarrevolucionarias y políticamente condergaes poles autoridaes. En respuesta a les formes manifiestu y tapar de racismu qu'esistíen nel mercáu de trabayu, Castro establez regulaciones contra la discriminación. Cola eliminación d'espacios privaos como clubes, sableres, escueles y hospitales, sumió tamién la posibilidá que teníen los dueños de decidir quien yeren los sos miembros y de faer dicha seleición basaos en cuestiones raciales.[27] Amás, trató d'encetar la disparidad ente cubanos blancos ricos y afro-cubanos con una amplia campaña d'alfabetización, ente otres reestructuraciones igualitaries a principios y mediaos de los años 1960. Según l'historiador d'Estaos Xuníos Alejandro de la Fuente, « los programes económicu y social promovíos pol gobiernu cubanu producieron resultancies escepcionales pa la dómina ».[28]

A principios de los años 1980, la desigualdá menguó notablemente nuna serie d'indicadores clave. La esperanza de vida de los cubanos negros foi namái un añu más baxa que la de los blancos; La esperanza de vida yera práuticamente idéntica pa tolos grupos raciales y la desigualdá foi significativamente menor que nes sociedaes multirraciales más riques como Brasil (aproximao 6,7 años) y Estaos Xuníos (aproximao 6,3 años) mientres el mesmu periodu. L'accesu a los indicadores sociales, venceyáu al accesu a los servicios de salú (reflexáu especialmente na mortalidá infantil), la nutrición y l'educación, permediar ente los grupos. La proporción de graduaos de secundaria yera en realidá mayor ente los negros qu'ente los blancos en Cuba.[28]

Polémica sobre la celebración d'eleiciones[editar | editar la fonte]

Antes de la so victoria, Fidel Castro y los líderes d'otros movimientos revolucionarios, redactaron el Manifiestu de la Sierra Maestra[29] nel que se comprometieron a "celebrar eleiciones xenerales pa tolos cargos del Estáu, les provincies y los conceyos nel términu d'un añu so les normes de la Constitución del 40 y el Códigu Eleutoral del 43 y apurri-y el poder darréu al candidatu que resulte electu."[30] A pesar de comprometese a celebrar eleiciones dempués de 18 meses, el gobiernu refugaría cumplir con esti compromisu depués del trunfu de la Revolución, argumentando que nos gobiernos anteriores había imperado la corrupción y que estos siempres vieron polos intereses de los Estaos Xuníos, y per ende fueren perxudiciales pal pueblu cubanu.[31]

Nun foi hasta'l 30 de xunu de 1974 que se celebraron les primeres eleiciones en Cuba. Dende entós celebráronse comicios regularmente, anque estos son consideraes poles persones non allegaes al gobiernu como fraudulentas, yá que, ente otres coses, el presidente de la República nun s'escueye por votu popular direutu, sinón al traviés del Parllamentu.[32][33][34][35] Los partidarios d'esti sistema defenden que los diputaos que componen esti parllamentu son na so mayoría independientes y nun pertenecen al Partíu Comunista.

Oposición dientro de los revolucionarios[editar | editar la fonte]

En xunetu de 1959, Huber Matos fixo la denuncia pública de la direición que la revolución taba tomando, pronunciando abiertamente, discursos anti-comunistes en Camagüey. Esto condució a una serie de disputes nesi momentu'l Primer Ministru de Cuba, y el presidente Manuel Urrutia Lleó.

En setiembre de 1959, Huber Matos escribió:

La influencia comunista nel gobiernu siguió creciendo. Tengo que dexar el poder asina sía posible. Tengo que sollertar al pueblu cubanu tocantes a lo que ta asocediendo"

Humberto Sorí Marín (1915 en Cuba - 1961 en L'Habana, Cuba) foi un comandante del Movimientu 26 de xunetu, dempués ministru cubanu d'Agricultura y autor de les Lleis de Reforma Agraria de Cuba. Finalmente, cuando la llei foi promulgada, dimitió y xunióse a una campaña subversiva col fin d'amenorgar la influencia comunista nel gobiernu. Pa ello, foi a EEXX onde recibió instrucciones pa perpetar atentaos terroristes en Cuba.[36][37][38][39] Detuviéron-y con armes y esplosivos xunto a otros 4 compañeros en Celimar, cuando llegaba nun bote dende EEXX, y pocu dempués de la invasión de Badea de Cochinos foi fusiláu.[40][41]

Insurrección derivada de República Dominicana[editar | editar la fonte]

Al trunfu de la revolución encabezada por Fidel Castro (1 de xineru de 1959), un grupu de dirixentes dominicanos exiliaos vieron la oportunidá d'invadir República Dominicana y lliberar de la dictadura de Rafael Leónidas Trujillo, y dende el primer momentu de xacíu cuntaron cola ayuda del entá non declaráu réxime comunista cubanu, y en menor escala cola del presidente electu democráticu de Venezuela, Rómulo Betancourt, quien yera un acérrimo enemigu de Trujillo por entamar un espectacular atentáu nel so contra.

El grupu dispuestu a invadir empezó a entrenase en Pinar del Río ente que'l reclutamiento facer casi en forma pública en Cuba, Venezuela, Estaos Xuníos y otros países. El mandu militar taba a cargu del comandante Enrique Jiménez Moya natural de República Dominicana, y que llegara a la Sierra Maestra (Cuba), a principiu d'avientu de 1958 per avión dende Venezuela xuniéndose a les guerrilles que combatíen a Batista. Como anéudota puede dicise que nesi avión tamién venía, ente otros, el Dr. Manuel Urrutia, qu'aterrizó nel aeropuertu rebalbu de Cienaguilla na Sierra, nuna curtia visita a los rebeldes.

El día 14 de xunu parte dende Cuba'l primera contingente d'unos 50 homes nun avión pintáu como si fora de la Fuercia Aérea de Trujillo, y aterriza n'hores de la tarde nel aeropuertu militar de Constanza. Dempués d'una curtia esfriega con soldaos de la base aérea que confundíos averar a investigar, Jiménez Moya y los sos homes internar nos cercanos montes.

Esta aición de Jiménez Moya taba programada por qu'otros grupos desembarquen en lancha por dos puntos de República Dominicana, pero por una serie de razones nun asocedió hasta seis díes dempués. El 20 de xunu los espedicionarios que faltaben parten de Cuba en llanches y desembarca un grupu por Esteru Fondu y l'otru por Maimón, que fueron sorprendíos pol exércitu de Trujillo onde un gran númberu d'ellos morrieron, y el restu pudo algamar los montes. En Cuba quedó otru contingente, que nun participó na invasión

Escorríos pol exércitu fueron cayendo los alzaos, y pa fines del mes de xunu práuticamente taba aniquilada la invasión. El día 4 de xunetu'l dictador Trujillo proclamaba la victoria. Anguaño, los mártires del movimientu del 14 de xunu son recordaos en Santu Domingu como la Raza Inmortal.

Incursiones militares en Cuba[editar | editar la fonte]

N'agostu de 1959 el dictador de República Dominicana, Rafael Trujillo, con sofitu de los Estaos Xuníos, ordenó la primer invasión a Cuba, al traviés de la Lexón Anticomunista del Caribe, que terminó nun fracasu. Estaos Xuníos, al traviés de la CIA, impulsó la organización de grupos guerrilleros anticastristas na Sierra del Escambray, que sicasí fueron liquidaos por batallones d'obreros y llabradores entamaos en milicies. La última banda de "alzaos" foi aniquilada en 1965.[42]

Midíes tomaes per Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Cartelu propagandísticu de la victoria de la Badea de Cochinos

Les agresiones a la Revolución Cubana empezaron per parte d'Estaos Xuníos, el so principal enemigu, dende antes del trunfu, primero torgando'l suministru d'armes al Exércitu Rebalbu, y adicionalmente, apurriendo armes y entrenamientu al exércitu del dictador Fulgencio Batista. Al trunfu de la Revolución Cubana, yá s'ellaboraren (y atayaos consecuentemente, pola naciente Seguridá del Estáu cubana) dellos planes d'atentáu contra Fidel Castro y otros dirixentes revolucionarios.

El 15 d'abril de 1961, aviones pilotaos por exiliaos cubanos, bombardearon campos d'aviación de Cuba, como preludiu'l desembarcu en Sablera Girón, Badea de Cochinos. Quien alvirtió al gobiernu cubanu de la invasión foi'l periodista arxentín Rodolfo Walsh, que llogró codificar el mensaxe del exércitu norteamericanu. La invasión foi entartallada en 65 hores pol Exércitu Rebalbu y les milicies, casi tola brigada invasora rindióse y foi camudada darréu por alimentos y compotes. Nes últimes hores de la invasión, el presidente J.F.Kennedy, qu'heredara'l plan de D.Eisenhower, nun autorizó la invasión direuta a Cuba. Darréu en febreru de 1962, roblar por parte de Kennedy el decretu del bloquéu económico y comercial a Cuba. Midida qu'entá sigue vixente y reforzada por lleis norteamericanes como la Llei Torricelli (1992) y la Helms-Burton (1996). Dende 1988, l'Asamblea Xeneral de la ONX votó en contra de tal midida condergando'l bloquéu d'EE.XX. contra Cuba, que nun ye un embargu billateral porque afecta terceros países.

Los siguientes años dempués de 1962, hasta'l día de güei, fueron una historia d'hostilidá mutua, con intentos d'asesinatu de los principales líderes cubanos per parte d'Estaos Xuníos, guerra biolóxica, agresiones armaes, sofitu al terrorismu contra la islla y acusaciones al gobiernu de Cuba de sofitar a movimientos terroristes n'América Llatina o África. Pela so parte, el gobiernu cubanu nun cesó d'acusar al gobiernu d'Estaos Xuníos de llevar a cabu una incesante política de guerra puerca contra'l so país.

Na Base Aérea de San Antonio de los Baños, el 2 de xineru de 1990, rexistróse un atentáu qu'entá esta por esclariar. Fueron amburaos delles naves aérees, y desconozse porque'l gobiernu de Cuba nun denuncio esti fechu. Los oficiales entrevistaos creen que foi un atentáu preparáu pola CIA y esto tuvo al país en fierros ante la posibilidá d'un ataque aereu mientres dellos meses, como yá asocediera primeramente nel ataque de Sablera Giron.

Disolución de la Xunión Soviética[editar | editar la fonte]

Al roblase la disolución de la Xunión Soviética en 1991, dellos analistes de la política internacional señalaron que la cayida del gobiernu cubanu yera inminente. Sosteníase que, frente al trunfu mundial del capitalismu y la democracia formal, l'embargu comercial y el subsiguiente deterioru de les condiciones de vida de la población cubana, sería inevitable una sulevación popular na isla. Sicasí les previsiones nun se cumplieron.

Periodu especial[editar | editar la fonte]

Conozse como Periodu especial en tiempu de paz a la etapa de la historia cubana depués de la disolución de la URSS hasta'l nuevu sieglu.

En realidá'l Periodu especial empezó'l 1 de setiembre de 1990, con un ferrial control de los alimentos, que fueron racionados casi na so totalidá pa evitar una fame mayor. Sicasí, tien de recordase que los alimentos básicos siempres tuvieron racionados pa garantizalos a tola población dende los primeros tiempos del gobiernu revolucionariu al traviés d'una llibreta de productos alimenticios notablemente subsidiados.

La perda del 85% del mercáu esterior, cola cayida del bloque socialista combinada col arreciamiento del embargu económicu per parte de los Estaos Xuníos, llevó al país a una fonda crisis. Aun así, el gobiernu cubanu decidió llevar a cabu los planiaos XI Xuegos Panamericanos de la Habana. Los EE.XX. argumentaron qu'había que camudalos de sede producto de la crisis en Cuba y celebralos nel so país o n'otru de la rexón. A la fin estos xuegos significaron más gastos que ganancies pola posición de Cuba de realizalos entá ensin la participación de televisoras estranxeres ya inclusive regalando a les naciones más probes les tresmisiones televisives.[ensin referencies] Los enormes gastos de los Xuegos Panamericanos aceleraron el colapsu que s'averaba.[ensin referencies]

Ente 1992 y 1994 el presupuestu nacional amenorgar a menos de 2000 millones de dólares añales, un númberu baxu pa una nación de 11 millones d'habitantes. Sicasí, a pesar de la fame y l'escasez, el réxime caltener nel poder gracies a l'enfotu y al sofitu mayoritariu de la población. Pero inevitablemente empezó l'apaición d'enfermedaes rellacionaes cola malnutrición. Ente elles atopaben neuropatíes por avitaminosis como la neuritis óptica.[ensin referencies]

El gobiernu, ante la cayida económica, autorizó un perreducíu sector priváu al que se llamó "Cuentapropismu" o "Trabayu per cuenta mesma", que yera l'únicu capaz de llevar a cabu funciones de servicios y artesanales que l'estáu nun taba enagora en condiciones d'asumir. Darréu, ante'l fortalecimientu del presupuestu nacional, el cuentapropismu foi llindáu radicalmente al traviés de la prohibición d'expedir nueves llicencies y con aumentos de los impuestos.

Paralelamente, en 1993, llegalizóse la tenencia y usu de divises convertibles en particular el dólar. Ésta vieno sumase a midíes como les Cases del Oru y les Tiendes Recaldadores de Divises qu'al pie de otres, llograron un espectacular ameyoramientu de la tasa de cambéu de la moneda nacional. Sicasí, los salarios de los trabayadores caltener en niveles irreales, totalmente divorciaos de los precios y les necesidaes más perentorias de les families cubanes.[ensin referencies] Amás, traxo xunto cola apertura al turismu, un aumentu vertixinosu de la prostitución y el proxenetismu.[ensin referencies]

Recuperación económica hasta l'actualidá[editar | editar la fonte]

El gobiernu de Cuba sostién que "la revolución nun terminó" y que "la llucha sigue". Na fotografía un cartelu propagandísticu.

El Gobiernu tomó midíes pa desenvolver y llevantar d'esa crisis al país. Ente les midíes atopábase: l'aumentu de la inversión del capital estranxeru, les tiendes de divises (en USD) y l'aumentu de la producción agrícola al traviés de los mercaos agrícoles, tamién controlaos por intermediarios.

Pa evitar los conflictos monetarios aumentóse l'usu del pesu convertible hasta faese'l principal mediu de les tiendes (aquelles que nun son por moneda nacional). Amás aumentóse el númberu d'industries, producciones y polo xeneral la economía, anque entá ufierta grandes retos. La industria azucrero, otra fonte principal de divises, ye agora'l tercer renglón (con perspectives de menguar nuevamente), antecedida pol turismu y la industria niquelífera. La macroeconomía ameyoró ostensiblemente, pero entá les economíes familiares tienen un ingresu inferior al poder adquisitivu elemental pa poder mercar alimentos que dexen una dieta fayadiza. Sicasí esta dificultá ye solliviada en dalguna midida pola tarxeta de suministru. Delles otres necesidaes primaries son satisfeches en dalguna midida por negocios pequeños dexaos dientro de la islla qu'ameyoren los ingresos per cápita.

La mayor afectación ver nes families de menos cultura o educación o en persones de la tercer edá que viven soles por diversu razones, anque se fai un esfuerciu por tratar de xixilar estos casos pa evitar que cayan en problemes sociales. Les desigualdaes sociales aumentaron por cuenta de la diferencia del ingresu en cubanos que trabayen pal estáu (la mayor parte de la población) y aquellos que lo faen por cuenta propia, quien en dellos casos lleguen a recibir nun día'l sueldu d'un obreru cubanu permediu. [ensin referencies]

La baxa productividá del país pola mor del bloquéu d'Estaos Xuníos, y l'inversión en programes d'educación y salú fai que'l gastu públicu en sueldos non dexe satisfechos a la mayor parte de la población. Por ello una porción de la población participa d'una forma o otra n'actividaes más o menos illegales, que bazcuyen ente esforciaos trabayos per cuenta propia ensin llicencies, pasando pol comerciu illegal de bienes non esenciales que tán a precios exorbitantes nes tiendes, hasta'l comerciu inescrupuloso d'artículos de primera necesidá, como alimentos o inclusive de melecines (munches vegaes de dudosa procedencia).[ensin referencies]

Hai una evidente desatención a la producción agrícola, siendo la mayoría de los trabayadores parte d'un enorme aparatu burocráticu o de servicios. Otru sector social con un ingresu cimeru al permediu ye'l d'artistes, científicos y deportistes. El problema del salariu en Cuba ta faciendo que munchos mozos dexen de trabayar pa dedicase a negocios independientes, otros opten por emigrar o a cencielles dedíquense a vivir de remeses. Dende'l 2008 el gobiernu persuade a la población por qu'ameyore la so eficiencia y productividá y tien en mente una reestructuración del salariu'l que s'otorgaría según resultancies, reforma entá non sentida nel país pero que s'entama establecer adulces. Esto en respuesta al evidente igualitarismu al que se llevara'l salariu del cubanu faciendo que la diferencia percibida por casu ente un médicu y un trabayador de llimpieza sía ínfimu.

Como asocedió en tolos países comunistes, especialmente a la fin de la Segunda Guerra Mundial, el gobiernu cubanu llindó la salida de los nacionales de Cuba al esterior, con fuertes regulaciones que s'empobinen a evitar la emigración del personal calificáu y la perda consiguiente del altu esfuerciu relativu n'educación de la población. Esto xenera toa clase de malestar, siendo denunciáu nos foros internacionales como una violación de los Derechos Humanos. Tamién produció un fenómenu social nel cual búscase la emigración per víes llegales como'l matrimoniu con estranxeros o'l trabayu fuera del país calteniéndose al serviciu del estáu cubanu.

Nos últimos años, col renacer de les fuercies d'izquierda n'América Llatina, la Revolución Cubana amontó'l so papel de direición y sofitu, casi desapaecíu na década de los 90. Anguaño'l gobiernu cubanu desenvuelve les rellaciones de toa clase (económiques, polítiques, militares y sociales ) col gobiernu de Nicolás Maduro de Venezuela y col gobiernu d'Evo Morales en Bolivia, según col gobiernu de Cristina Fernández de Kirchner n'Arxentina, con Correa n'Ecuador y Daniel Ortega en Nicaragua.

En 2006, Fidel Castro careció y delegó el mandu nel so hermanu Raúl, per primer vegada en 47 años dende'l trunfu de la Revolución Cubana de 1959. El fechu abrió nuevamente un ampliu procesu d'alderiques y especulaciones sobre'l futuru de la Revolución Cubana.

El 19 de febreru de 2008, Fidel Castro, al traviés del diariu oficial Granma, anunciaba qu'arrenunciaba definitivamente a la Presidencia de Cuba (a la qu'arrenunciara provisionalmente el 31 de xunetu de 2006) tornando la posibilidá d'aspirar de nuevu a dichu puestu.

L'Asamblea Nacional Cubana escoyó'l 24 de febreru de 2008 a Raúl Castro como nuevu Presidente de Cuba.

Disidentes y exiliaos[editar | editar la fonte]

Una Dama de Blanco, grupu de muyeres que reclamaba la llibertá de los sos maríos o fíos, condergaos nos procesos de la denomada Primavera Negra de Cuba de 2003

Dende la dómina de les espropiaciones y nacionalizaciones, más d'un millón de cubanos emigraron de Cuba; la gran mayoría d'ellos hanse establecíu nel sur de Florida (Miami, Hialeah) y Nueva Jersey, mientres otros prefirieron España y Venezuela. Tamién esisten pequeñes comunidaes en munches otres partes del mundu.

El deterioru de les condiciones de vida de los cubanos provocó una crisis migratoria escontra la Florida en 1994 que pasó a la historia como la Crisis de los Balseros. Según delles fontes, estos fechos d'emigración masiva punxeron en dulda la credibilidá del gobiernu cubanu y de la so aceptación pola mayoría del pueblu.[43] Cuba plantegó que la Emigración escontra Estaos Xuníos ye aguiyada pola Llei d'Axuste Cubanu (1966) que dexa que cada cubanu que tríe tierra d'Estaos Xuníos reciba automáticamente, a diferencia del restu de los inmigrantes llatinoamericanos, ayuda federal y al cabu d'un añu sía residente llegal. Esta política foi calificada pol gobiernu cubanu como una "llei asesina" yá que afala a munches persones a intentar l'encruz del Estrechu de la Florida ensin condiciones mínimes de seguridá lo que provocó perdes de vides humanes. Un exemplu d'esto postreru ye'l célebre casu del neñu Elián González.

Grupos d'emigraos cubanos especialmente na Florida y tamién otros residentes en Cuba, formaron grupos opositores al gobiernu cubanu. Estos grupos son sofitaos política y financieramente pol gobiernu d'Estaos Xuníos polo que, según los sos detractores, tán más convocaos por intereses económicos que políticos. Ente que, pela so parte, el gobiernu de Cuba acusar de ser mercenarios del imperialismu d'Estaos Xuníos y tácitamente de traición a la patria. Esto postreru oldea cola tolerancia gubernamental escontra tales grupos. Na prensa de la islla munches vegaes llamóse-yos a los contrarrevolucionarios establecíos na ciudá de Miami como "la mafia terrorista de Miami" n'especial a aquellos que tienen venceyos con políticos cubano-norteamericanos abiertamente contrarios al réxime cubanu. Cuba foi víctima dende 1959 d'ataques per parte de grupos violentos aniciaos n'Estaos Xuníos como los atentaos con bombes realizaos en 1997 contra dellos hoteles en L'Habana entamaos pol conocíu terrorista y ex-axente de la CIA Luis Posada Carriles.[44][45]

El casu de los cinco Axentes Cubanos[editar | editar la fonte]

En 1998 el gobiernu d'Estaos Xuníos fixo pública la detención d'un grupu d'axentes cubanos tapaos que s'atopaben infiltrados n'organizaciones terroristes del sur de la Florida. De magar, desenvolvióse un intensu alderique alredor de les acusaciones norteamericanes contra estos homes qu'inclúin poner en peligru la "seguridá nacional" d'esti país y combalechadura pa cometer asesinatu en primer grau. Esi grupu foi rellacionáu col casu del Valtamientu de les avionetes que, procedentes de la Florida, violaben l'espaciu aereu de la capital cubana'l 24 de febreru de 1996. El gobiernu cubanu niega tales allegamientos.

Per otru llau, nun se trata de la única ocasión en que Cuba como respuesta a los ataques terroristes de que foi víctima dende 1959 hai infiltrado axentes n'organizaciones violentes d'orixe cubanu que moren n'Estaos Xuníos. Tampoco ye la primer vegada que lo fai ensin echar voz de al so gobiernu ya inclusive violando delles lleis norteamericanes. Esta vegada, sicasí, tuvo una mayor repercusión política.

Anguaño (2012) cuatro d'ellos siguen presos n'Estaos Xuníos so condenes qu'inclúin delles cadenes perpetues. Solo René González foi escarceláu dempués de 13 años de prisión.

El gobiernu de la islla primeramente nun confirmó la identidá de los axentes pero una vegada que lo fixo desamarró una intensa campaña internacional pa la so lliberación como puede trate en dellos sitios de la rede incluyendo, en concencia, dellos sitios cubanos[3].

L'actitú escontra esti casu ye revesosa. Per un sitiu tán los criterios más contrarios reflexaos en diversos materiales o artículos publicaos especialmente en Miami según la pronunciación de dellos políticos de derecha a favor de la so condena. Y, por otru, espresiones de sofitu per parte de delles organizaciones y personalidaes reconocíes qu'esixen la so lliberación.[4]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Jacob Bercovitch and Richard Jackson (1997). International Conflict: A Chronological Encyclopedia of Conflicts and Their Management, 1945–1995. Congressional Quarterly.
  2. Singer, Joel David and Small, Melvin (1974). The Wages of War, 1816–1965. Inter-University Consortium for Political Research.
  3. Eckhardt, William, in Sivard, Ruth Leger (1987). World Military and Social Expenditures, 1987–88 (12th edition). World Priorities.
  4. Franco Gamboa Rocabado. «Cincuenta años de la Revolución Cubana: del mitu al futuru inciertu». Revista Crítica de Ciencies Sociales y Xurídiques (Universidá Complutense de Madrid). ISSN 1578-6730. http://pendientedemigracion.ucm.es/info/nomaes/21/francogamboa.pdf. 
  5. «finxu-en-la historia-de-la-revolucion/ Cuba: un finxu na historia de la Revolución». Cubadebate (28 de febreru de 2013).
  6. Informe de AI, Amnistía Internacional
  7. Aición urxente AI, Amnistía Internacional
  8. Rojas, Rafael; y otros (2011). L'otru paredón. Eriginal Books LLC, páx. 195. ISBN 978-161370-972-6. Consultáu'l 8 de setiembre de 2013. «Cuba tien necesidá d'abrir al mundu y d'ensertar na vida cotidiana derechos civiles: llibertá de movimientu, pensamientu, prensa, llibertá económica, tolerancia y respetu a la dignidá de la persona humana»
  9. «Hugo Gonzalez Moscoso: The Cuban Revolution and Its Lessons (March 1968)». Consultáu'l 25 de xunu de 2017.
  10. Fidel Castro - We are not communist very clear., 23 de febreru de 2016, https://www.youtube.com/watch?v=8fBby7xTBCs, consultáu'l 24 de xunu de 2017 
  11. «Discursu pronunciáu por Fidel Castro Ruz, Presidente de la República de Cuba, na concentración celebrada na Plaza de la Revolución “José Martí”, pa proclamar a Cuba Territorio Llibre d'Analfabetismu, el 22 d'avientu de 1961.». Consultáu'l 24 de xunu de 2017.
  12. Jorge Obeid, Cuba, Fidel y el Peronismu.
  13. 13,0 13,1 tuvo-llugar-1954-1956-18293 Marifeli Pérez-Stable, La transición pacífica que nun tuvo llugar (1954-1956), Revista Atopo 24, primavera-2002
  14. Arévalo, Juan José (1959). Anticomunismu n'América Llatina. Buenos Aires: Ed. Palestra
  15. Anderson:200,264
  16. «Exércitu Rebalbu». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de setiembre de 2010.
  17. Castillo (2000), p.85
  18. Paterson (1994), p.132
  19. 19,0 19,1 «dictadura+de+fulgencio+batista+en+cuba.shtml 50 verdaes sobre la dictadura de Fulgencio Batista en Cuba». Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  20. Jesús Carreras Zayas foi fundador y comandante del Segundu Frente Nacional del Escambray. Tuvo un alcuentru personal con Ernesto Guevara en 1959, cuando esti establecer nel Escambray y el Movimientu 26 de Xunetu coordinó les sos aiciones col Segundu Frente Nacional del Escambray, na etapa final del alzamientu contra Batista
  21. "El Che: Anatomía d'un mitu"
  22. Anderson:400
  23. http://www.diariomardeajo.com.ar/cheintervencionenlaasambleaONU.htm
  24. Los mitos sobre Ernesto "Che" Guevara: "Fusilemos, fusilamos y vamos siguir fusilando mientres sía necesariu"
  25. (n'inglés) Fidel Castro a mixed legacy that includes fighting the mafia. Rolling Out. 26 de payares de 2016. http://rollingout.com/2016/11/26/fidel-castro-mixed-legacy-includes-fighting-mafia/. Consultáu'l 11 de marzu de 2017. 
  26. «mafia-juive-et-italienne-a-cuba-meyer-lansky_news La Mafia juive et italienne à Cuba - (Meyer Lansky) - vidéo Dailymotion» (inglés) (8 d'agostu de 2012). Consultáu'l 11 de marzu de 2017.
  27. Contributor, Guest (10 de marzu de 2016). «The Deferred Racial Revolution in Cuba». Consultáu'l 11 de marzu de 2017.
  28. 28,0 28,1 Fuente, Alejandro (n'inglés). A Lesson From Cuba on Race. The New York Times. https://opinionator.blogs.nytimes.com/2013/11/17/a-lesson-from-cuba-on-race/?_r=0. Consultáu'l 20 de mayu de 2017. 
  29. Familia Chibás > Raul Antonio Chibás > Manifiestu Sierra Maestra Archiváu el 17 de xineru de 2013 na Wayback Machine.
  30. Familia Chibás > Raul Antonio Chibás > Manifiestu Sierra Maestra Archiváu el 17 de xineru de 2013 na Wayback Machine.
  31. ¿Cómo surdió la idea de formar un Gobiernu Revolucionariu? (1)
  32. Constitución de la República de Cuba
  33. http://orlandozapatatamayo.blogspot.com/2010/04/el-verdaderu-fraude-de-les eleiciones.html El verdaderu fraude de les eleiciones en Cuba
  34. https://web.archive.org/web/20120111152639/http://www.en-cuba.com/index.php?%2F20100426908%2FDesde-Cuba%2Feleiciones-en-cuba-un fraude-que-a-pocos-importa.html Eleiciones en Cuba, un fraude qu'a pocos importa
  35. https://web.archive.org/web/20090404125609/http://www.cubanet.org/ref/dis/12220303.htm Departamentu d'Estáu sobre represión en Cuba
  36. Escalante 1995, páxs. 80-81
  37. Llazu 1968, p. 288
  38. Rodriguez 1999, páxs. 43, 46
  39. St. George 1964
  40. Escalante 1995, páxs. 82-83
  41. Thomas 1971, p. 587
  42. resistencia armada-contra-el.html La resistencia armada contra'l totalitarismu (I), Raúl Soroa, 2006
  43. http://contextuspablofeliperezg.blogspot.com/2008/10/camarioca-el mayor-xodo-masivu-de.html Camarioca, el mayor éxodu masivu de cubanos...
  44. Annex to the letter dated 29 October 2001 from the Permanent Representative of Cuba to the United Nations addressed to the Secretary-Xeneral. Summary of principal terrorist actions against Cuba (1990-2000). [1]
  45. "The Cuban Downing of the Planes. The News We Haven't Been Hearing...." Article from Cuba Solidarity [2]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Anderson, Jon Lee (1997). Che Guevara. Una vida revolucionaria. ISBN 84-339-2572-0.
  • Arévalo, Juan José (1955). Guatemala: la democracia y l'Imperiu.
  • Iglesias Leyva, Joel (1979). De la Sierra Maestra al Escambray.
  • Llerena, Mario (1981). La revolución insospechada: orixe y desenvolvimientu del castrismu.
  • Selser, Gregorio (1961). El Guatemalazo: la primer guerra puerca.
  • Guerra; Maldonado, Alejandro (2009). Historia de la Revolución cubana. Navarro: Txalaparta. ISBN 978-84-8136-544-3.
  • Castillo Bernal, Tomáu d'Andrés (2000). Cuando esta guerra acábese. (De los montes al llanu). L'Habana: Editorial de Ciencies Sociales. ISBN 978-959-06-0360-0.
  • Paterson, Thomas G. (1994). Contesting Castro. The United States and the triumph of the Cuban Revolution. Nueva York: Oxford University Press. ISBN 9780195101201.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]