Maurice Merleau-Ponty

De Wikipedia
Maurice Merleau-Ponty
Vida
Nacimientu Rochefort14 de marzu de 1908[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Llingua materna francés
Muerte VI Distritu de París[2]3 de mayu de 1961[1] (53 años)
Sepultura Cementeriu de Père-Lachaise
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Bernard Merleau-Ponty
Casáu con Suzanne Merleau-Ponty
Fíos/es Marianne Merleau-Ponty
Estudios
Estudios École normale supérieure
Liceo Louis-le-Grand (es) Traducir
Universidá de París
Nivel d'estudios Philosophiæ doctor
Llingües falaes francés[3]
Alumnu de Émile Bréhier
Léon Brunschvicg
Alexandre Kojève
Jean Laporte
Profesor de Michel Foucault
Claude Lefort
Paul Virilio
Paulette Legrand
Oficiu filósofu, profesor, teóricu del arteestético (es) Traducir
Emplegadores University of Lyon (en) Traducir
Universidá de París
Collège de France  (1952 –  1961)
Influyencies Edmund Husserl, Karl Marx y Martin Heidegger
Miembru de comité de lecture des éditions Gallimard (en) Traducir
Movimientu fenomenología (es) Traducir[4]
Estructuralismu
Cambiar los datos en Wikidata

Maurice Merleau-Ponty (14 de marzu de 1908Rochefort – 3 de mayu de 1961VI Distritu de París) foi un filósofu fenomenólogu francés, fuertemente influyíu por Edmund Husserl.

Ye frecuentemente clasificáu como esistencialista, por cuenta de la so cercanía con Jean-Paul Sartre y Simone de Beauvoir, según pola so concepción heideggeriana del ser, anque darréu por cuenta del so pleitu con Sartre, Merleau-Ponty negaba pertenencia o alcuerdu con dicha filosofía.

Biografía[editar | editar la fonte]

Estudió nel Lycée Janson de Sailly de París y nel Llicéu Louis-le-Grand de París, al terminar los estudios Merleau-Ponty ingresó a la Escuela Normal Superior de París, na mesma dómina que Sartre, ónde terminó la carrera de filosofía como segundu de la so clase en 1930.

Empezó a dar clases en Chartres, pero dempués tornó a la Escuela Normal Superior por un doctoráu en lletres en 1945, que consiguió con dos llibros bien importantes: La estructura del comportamientu (1942) y la Fenomenoloxía de la perceición (1945).

Aína conviértese en profesor de filosofía de la Universidá de Lyon (1945 a 1948), y dempués en profesor de psicoloxía infantil na Sorbona (1949 a 1952). A la fin, vuélvese titular de la cátedra de filosofía del Colexu de Francia a partir de 1952 y hasta la so muerte en 1961, siendo unu de los más nuevos n'aportar al mentáu Colexu de Francia.

Merleau-Ponty tamién formó parte del comité editorial de la revista Les Temps modernes como editorialista políticu, dende la so fundación n'ochobre de 1945 y hasta avientu de 1952. Morrió d'un paru cardiaco la nueche del 5 de mayu de 1961 a los 53 años, aparentemente mientres preparaba una disertación referida a Descartes. El so cuerpu ta soterráu nel Campusantu de Père-Lachaise de París.

Idees principales[editar | editar la fonte]

La importancia primordial de la perceición[editar | editar la fonte]

Dende la dómina de La estructura del comportamientu y la Fenomenoloxía de la perceición, Merleau-Ponty quería demostrar que la perceición nun ye la resultancia casual de les sensaciones "atómiques", en contraposición a la tradición empecipiada por John Locke, que taba siendo perpetuada por ciertes corrientes psicolóxiques de la dóminasobremanera la psicoloxía del comportamientu. Pa Merleau-Ponty, sicasí, la perceición tien una dimensión activa, na midida na que representa una apertura primordial al mundu de la vida (al Lebenswelt). En contra del atomismu enantes citáu, Merleau-Ponty llogra pervalibles conclusiones apelando non yá a la fenomenoloxía (o estudiu lóxicu de les coses talo como apaecen) sinón tamién col gran apurra de la Teoría de la Gestalt y los descubrimientos referíos a les funciones psíquiques realizaos hasta la so dómina.

Esa apertura primordial que significa la perceición activa forma la base de la so tesis de la importancia primordial de la perceición. Según una formulación de la fenomenoloxía d'Edmund Husserl, la de la consciencia intencional basada na frase de Franz Brentano: "toa conciencia ye conciencia de daqué", lo qu'implica una diferencia ente'l "actu de pensar" (procesu cognitivu o noésis) y el conxuntu de los "oxetos intencionales del pensamientu" (noéma), faciendo de la correlación noética-noemática el primer pasu de la constitución del analís de la conciencia. Pa más claridá, el apotegma "toa consciencia ye consciencia de daqué" implica que toa consciencia ye intencional, ergo: si hai consciencia ye porque -como yá lo plantegaba Descartes cola so cogito- esiste un ser consciente (l'humanu) pero esto non basta, la consciencia ye de daqué, tiense consciencia de daqué esternu al suxetu posesor de la consciencia (nesti casu ye cuando Sartre fala de transcendencia del ego y nesto coincide Merleau-Ponty, ye asina entós que la consciencia intencional o consciencia de daqué ye una base pa los criterios de realidá y d'oxetividá).

Sicasí, al estudiar los manuscritos póstumos de Husserl, que sería una de les sos mayores influencies, Merleau-Ponty remarca que na so evolución, los sos trabayos exhiben fenómenos que non son asimilables a la correlación noética-noemática. Esto ye especialmente'l casu cuando unu atiende los fenómenos del cuerpu (que ye coles mesmes cuerpu-suxetu y cuerpu-oxeto), a los tiempos suxetivos (la conciencia del tiempu nun ye nin un actu volitivu -voluntariu- de consciencia nin un oxetu del pensamientu) y a la consciencia que se tien de los otros (les primeres considerancies de los otros en Husserl lleven al solipsismu).

Asina, la diferencia ente "actos del pensamientu" (noésis) y los "oxetos intencionales del pensamientu" (noéma) non paez constituyir una base irreductible. Más bien manifiéstase nun nivel cimeru d'analís. D'ende que Merleau-Ponty nun se quede nel postuláu "toa consciencia ye conciencia de daqué", que supón la formación d'un dialelo ("círculu viciosu") noético-noemático, sinón que desenvuelve la tesis según la cual "toa conciencia ye conciencia perceptiva". Con esti actu inaugura un xiru significativu nel desenvolvimientu de la fenomenoloxía, qu'esixía una revisión de los conceutos a la lluz de la primordialidad o primáu de la perceición, sopesando les consecuencies filosófiques d'esta tesis.

Husserl llogra dar una base contra'l solipsismu al utilizar nel so métodu d'amenorgamientu fenomenológica la tesis brentaniana "toa consciencia ye consciencia de daqué" (vale repitir: de daqué esternu al suxetu y al ego y consciencia del suxetu), sicasí Husserl na so segunda etapa tien postures casi platóniques qu'apunten a una recaída na metafísica (el "primer Husserl" pela cueta punxo los sos esfuercios en faer de la filosofía una ciencia estricta). Ante la recaída husserliana en senderos metafísicos la noción de Merleau-Ponty basada na consciencia perceptiva ye una noción concreta, fisiolóxica, basada no real del cuerpu humanu.

Ye talmente que Merleau-Ponty converxe en gran midida con Sartre: el cuerpu humanu ye xunto a lo esterno real la base de la conciencia, y por esto da un compromisu esistencial ente'l suxetu y les sos circunstancies.

Sicasí l'esistencialismu de Merleau-Ponty diverxe nun puntu crucial del esistencialismu sartreano: en cuantes que para Sartre la rellación intersubjetiva ye una rellación d'egos pa los cualos tou otru ego queda amenorgáu a la categoría d'oxetu, pa Merleau-Ponty la cuestión resulta bien distinta, ye precisamente esa rellación esistencial -y el compromisu qu'implica- lo que fai que tou ego tenga de reconocer a otru ego como un asemeyáu y yá non yá como un oxetu.

La corporalidad[editar | editar la fonte]

Tomando como puntu de partida l'estudiu de la perceición, Merleau-Ponty llega a reconocer que'l cuerpu propiu ye daqué más qu'una cosa, daqué más qu'un oxetu a ser estudiáu pola ciencia, sinón que ye tamién una condición permanente de la esistencia. El cuerpu ye, según Merleau-Ponty, constituyente tantu de l'apertura perceptiva al mundu como de la "creación" d'esi mundu. Esiste polo tanto una inherencia de la consciencia y del cuerpu que l'analís de la perceición tien de tener en cuenta. Por dicir, la primacía de la perceición significa la primacía d'esperiencia na midida na que la perceición presenta una dimensión activo y constitutivo.

A lo llargo de les sos obres Merleau-Ponty instaura un analís que reconoz tantu la corporalidad de la consciencia como una intencionalidad corporal, oldeando asina cola ontoloxía dualista cuerpo/alma de Descartes, un filósofu a quien Merleau-Ponty siempres se caltién sollerte a pesar de les importantes diverxencies que-yos dixebra.

Obres publicaes[editar | editar la fonte]

En vida[editar | editar la fonte]

  • La structure du comportement (La estructura del comportamientu), París: Presses Universitaires de France, 1942. Rematáu 3 o 4 años enantes pero ensin publicar por cuenta de la Segunda Guerra Mundial.
  • Fenomenoloxía de la perceición (Fenomenoloxía de la perceición), París: Gallimard, 1945.
  • Humanisme et terreur, essai sur le problème communiste (Humanismu y terror: ensayo sobre'l problema comunista), París: Gallimard, 1947.
  • Sens et Non-Sens (Sentíu y xirigonza), París: Nagel, 1948. Coleición d'en ensayos.
  • Les aventures de la dialectique (Les aventures de la dialéutica), Paris: Gallimard, 1955.
  • Eloge de la Philosophie et autres essais (Aponderamientu de la filosofía y otros ensayos), Paris: Gallimard, 1960. Coleición d'ensayos.
  • Signes (Signos), Paris: Gallimard, 1960. Coleición d'ensayos.

Póstumes[editar | editar la fonte]

  • L'Oeil et L'Esprit (El güeyu y l'espíritu), Paris: Gallimard, 1964.
  • Le Visible et L'Invisible (Lo visible y lo invisible), Paris:Gallimard, 1964. A partir de manuscritos y notes, obra inconclusa.
  • La Prose du Monde (La prosa del mundu), Paris: Gallimard, 1969.
  • Merleau-Ponty: Parcours 1935-1951 (Merleau-Ponty: Percorríu 1935-1951), Verdier, 1997.
  • Merleau-Ponty: Parcours Deux (Merleau-Ponty: Percorríu dos, 1951-1961, Verdier, 2000.
  • Causeries 1948 (Conversaciones 1948), Paris: Seuil, 2002

Notes de cursos[editar | editar la fonte]

  • Merleau-Ponty et la Sorbonne: Résumé de ses cours établi par les étudiants, Bulletin de Psychologie, vol. 18, non.236, 3-6 (payares de 1964).
  • Résumés de Cours: Collège de France 1952-1960, Paris: Gallimard, 1968.
  • La Nature: Notes Cours du Collège de France, 1956-1957, Seuil, 1995.
  • Notes de Cours 1959-1961, Paris: Gallimard, 1996.
  • Merleau-Ponty: Notes de cours sur "L'Anicie de la Geometrie de Husserl" suivi de Recherches sur la Phenomenologie de Merleau-Ponty, Presses Universitaires de France, 1998.
  • Résumés de Cours: La Sorbonne, 1949-1952, Paris: Cynara, 1998.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: https://www.liberation.fr/livres/1995/04/20/le-phenomene-merleau-ponty-la-nature_129706/.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]