Psicoloxía de la Gestalt

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar

Plantía:Problemes

El cubu de Necker y el xarrón de Rubin, dos exemplos de percepción multiestable.

La psicoloxía de la Gestalt (tamién psicoloxía de la forma o psicoloxía de la configuración) ye una corriente de la psicoloxía moderna, surdida en Alemaña a principios del sieglu XX, que los sos esponentes más reconocíos fueron los teóricos Max Wertheimer, Wolfgang Köhler, Kurt Koffka y Kurt Lewin.

El términu Gestalt provien del alemán, foi introducíu per primer vegada por Christian von Ehrenfels y puede traducise, equí, como "forma", "figura", "configuración", "estructura" o "creación".[1]

La mente configura, al traviés de ciertos principios descubiertos precisamente por esta corriente, los elementos que lleguen a ella al traviés de les canales sensoriales (percepción) o de la memoria (pensamientu, intelixencia y resolvimientu de problemes). Na esperiencia que tien l'individuu na so interacción col mediu ambiente, esta configuración tien un calter primariu por sobre los elementos que lu conformen, y la suma d'estos postreros por sigo solos nun podría xenerar, por tanto, por sigo sola a la comprensión del funcionamientu mental. Esti planteamientu ilustrar col axoma que diz:

Cquote1.svg El tou ye mayor que la suma de les partes. Cquote2.svg

Con él haise identificáu con mayor frecuencia a esta escuela psicolóxica. L'axoma pretende esplicar que la organización básica de cuanto percibimos ta en relación con una figura na que nos concentramos, que de la mesma ye parte d'un fondu más ampliu, onde hai otres formes. N'otres palabres, tou lo percibío ye muncho más qu'información llegada a los sentíos.

Na década de 1930, xeneralizáronse les crítiques a les afirmaciones de la Gestalt, y ente tales crítiques destaca sobremanera la realizada pola llamada psicoloxía de la Ganzheit, encabezada por Felix Krueger.

La escuela de la Gestalt[editar | editar la fonte]

Dos universidad fueron les que llograron les primeres resultancies esperimentales. Per una parte, taba la escuela de Graz; por otra, la de Berlín. La escuela de Graz propunxo la teoría de la producción, que consideraba la cualidá Gestalt, esto ye, la forma o tou, como'l productu d'un actu perceptivu. Per otra parte, la escuela de Berlín demostró que la Gestalt vien dada de forma inmediata; nun ye productu de la percepción, sinón que, otra manera, la percepción ye productu de la Gestalt. La veracidá d'esta afirmación quedó demostrada col movimientu aparente, cola presentación de dos fenómenos en distintos tiempos.

Los trés sicólogus iniciadores d'esta corriente, Max Wertheimer, Wolfgang Köhler y Kurt Koffka, desenvolvieron les primeres investigaciones de la Gestalt a principios de la década de 1910, y facer trabayando sobre'l movimientu aparente y dando llugar a la teoría del fenómenu phi, una ilusión óptica del nuesu celebru que fai percibir movimientu continuu onde hai una sucesión d'imaxes).[ensin referencies]

Lleis o principios de la Gestalt[editar | editar la fonte]

Llei de la pregnancia o de la bona forma[editar | editar la fonte]

Merge-arrows.svg Pues collaborar con Wikipedia fusionando esti artículu con Lleis de la Gestalt.
Llei del zarru
Llei de semeyanza
Llei de la proximidá

Unu de los principios fundamentales de la percepción pa los gestaltistas ye la llamada llei de la Prägnanz (traducíu xeneralmente del alemán como pregnancia o, meyor entá, como principiu de la bona forma), qu'afirma l'enclín de la esperiencia perceptiva a adoptar les formes más simples posibles. Les partes d'una figura que tien "bona forma" o qu'indiquen una dirección o destín común formen con claridad unidad autónomes nel conxuntu. Esta llei dexa la fácil llectura de figures que s'interfieren formando aparentes tracamundios, pero onde prevalecen les sos propiedaes de "bona forma" o destín común, vense como desglosadas del conxuntu. [2]

Principiu de la semeyanza[editar | editar la fonte]

Según el principiu de la semeyanza, la mente arrexunta los elementos similares nuna entidá. La semeyanza depende de la forma, del tamañu, d'el color y d'otros aspeutos visuales de los elementos.

Principiu de la proximidá[editar | editar la fonte]

El principiu de la proximidá fala del agrupamientu parcial o secuencial d'elementos que lleva a cabu la mente, con base na distancia. Los oxetos axuntos tienden a ser vistos como una unidá. Los estímulos que tán próximos tienden a percibise como parte de la mesma unidá.

Principiu de simetría[editar | editar la fonte]

Según el principiu de la simetría, les imaxes simétriques son percibíes como iguales, como un solu elementu, na distancia. Esti principiu tien tal trescendencia que va más allá del campu de la percepción de les formes y constitúi unu de los principios o fenómenos fundamentales de la naturaleza. La bioloxía, la matemática, la química y la física, inclusive la mesma estética, entámense siguiendo les lleis especulares, simples o múltiples, de la simetría.

Principiu de continuidá[editar | editar la fonte]

Según el principiu de la continuidá, los detalles que caltienen un patrón o dirección tienden a arrexuntase xuntos, como parte d'un modelu. Esto ye, percibimos elementos continuos anque tean atayaos ente sigo. Tien elementos de zarru porque les partícules independientes traten de formar figures, partiendo de la llei de zarru. De la mesma, toma propiedaes de la llei de bona figura o destín común, al xenerar la elección de les formes más simples y atayantes. Tamién toma elementos de la llei d'esperiencia, pos se decide por aquelles formes que tienen figures reconocibles o son más familiares pa la persona que percibe (llamáu perceptor). Esti principiu tien como calteres propios la manera de presentanos les formes. Estes amuésensenos de manera incompleta, inconclusas, como abreviatures o como esquemes de bona interpretación.

Principiu de dirección común[editar | editar la fonte]

El principiu de dirección común implica que los elementos que paecen construyir un patrón o un fluxu na mesma dirección percíbense como una figura. Por casu, les bandaes de páxaros que vuelen como un tou, esto ye, como si tratar d'un organismu únicu.

Principiu de simplicidá[editar | editar la fonte]

El principiu de simplicidá afirma que l'individuu entama los sos campos perceptuales con traces simples y regulares y tiende a formes bones.

Principiu de la relación figura-fondu[editar | editar la fonte]

El principiu de la relación ente figura y fondu establez el fechu de que'l celebru nun puede interpretar un oxetu como figura o fondu coles mesmes. Según la esperiencia previa y los intereses del observador, va apaecer na so mente un elementu como figura y l'otru como'l fondu de la figura o viceversa. Ye la de mayor fuerza y trescendencia de les hasta equí espuestes, porque puede considerase que toma toles demás, yá que en toes llate esti principiu organizativo de la percepción, y reparóse que munches formes namá se constitúin como figures definíes cuando queden superpuestes o retayaes sobre un fondu más neutru.

Principiu d'igualdá o equivalencia[editar | editar la fonte]

El principiu d'igualdá o equivalencia diz que, cuando alleguen dellos elementos de distintes clases, hai un enclín a constituyir grupos colos que son iguales. Esta esperiencia presentar aisllada, pa evitar la influencia d'otres lleis y pollo tán equidistantes tolos elementos integrantes. Si les desigualdaes basar n'el color, l'efectu ye más sorprendente que na forma. Afondando nes desigualdaes, si poténciense les formes iguales, con un color común, establécense condicionantes potenciadores, pal fenómenu agrupador de la percepción.

Principiu del zarramientu o del zarru[editar | editar la fonte]

Según el principiu del zarramientu o principiu del zarru, les llínees qu'arredolen una superficie cáptense, n'igualdá de circunstancies, más fácilmente como unidá o como figura, en comparanza con aquelles otres que se xunen ente sigo. Les circunferencies, cuadriláteros o triángulos producen l'efectu de zarramientu. Esta nueva llei paez ser operativa porque señala'l fechu de que les llínees rectes paraleles formen grupos más definíos y estables que los puntos, que delimitan un espaciu con más dificultá.

Principiu de la esperiencia[editar | editar la fonte]

El principiu de la esperiencia asegura que, dende'l puntu de vista biolóxicu, el mesmu sistema nerviosu foise formando pol condicionamientu del mundu esterior.

Ernst Mach definió les propiedaes de les formes especial y auditivu como totalidaes principales perceptuales. Estes formes tienen cualidaes que les estremen de los sos elementos; les sensaciones entamar na conciencia y crean cualidaes formales que pueden ser novedoses.

  • Pensamientu holístico: el tou ye siempres más que la suma de los sos partes.
  • Fundamentos fenomenológicos: los fenómenos son oxetu d'estudiu d'interés pa la psicoloxía. L'analís psicolóxicu tien de venir# de los fenómenos a la so esencia.
  • Metodoloxía: la psicoloxía de la Gestalt realiza esperimentos paecíos a los sucesos de la vida (realidá) emplegando pocos suxetos.
  • Isomorfosis: los procesos psicolóxicos rellacionar de manera directa con procesos biolóxicos, cuantimás cerebrales.

Estes percepciones, afirmaba Edgar Rubin, surden como un tou y en forma gradual. Tales figures demuestren que les nueses percepciones son activaes, vívidas y entamaes; nun somos simples receptores pasivos d'estímulos sensoriales.

Los psicólogos de la Gestalt afirmaron que los principios de la organización perceptual non yá espliquen les nueses percepciones visuales, sinón tamién les nueses percepciones auditivu y táctil y procesos mentales superiores tales como la memoria.

Antecedentes filosóficos y psicolóxicos[editar | editar la fonte]

La psicoloxía de la Gestalt queda inscrita dientro la tradición filosófica alemana del sieglu XIX, y ente les sos influencies principales tán les siguientes:

  • Immanuel Kant: La filosofía kantiana refléxase principalmente nel pensamientu trascendental de Kant, qu'asigna a la imaxinación como condición suxetiva y 'a priori' de la penetración, pos el fenómenu ye yá una síntesis, una construcción mental, que la so materia vien de los estímulos (sensibilia), pero que la so forma impon el faer (verbu tun, en alemán) dende la imaxinación, espaciu y tiempu, pos non yá lo qu'hai, sinón tamién según somos, según el yo imaginante y pensante. Tou pensar supon al suxetu que piensa (René Refugues) y, poro, la representación nun ye un simple reflexu. La noción de que la imaxinación fai posible la conocencia sensible o la so trascendental actividá na nuesa "visión" del mundu fueron previstes yá pol asociacionismo de David Hume, y muncho primero qu'él por Juan Huarte de San Juan, nel so Exame d'inxenios (1575).
  • Edmund Husserl: La fenomenoloxía ye reconocida como'l raigañu teóricu fundamental d'esta escuela psicolóxica, por cuenta de la so comprensión de la esperiencia consciente como una esperiencia fenoménica. Tantu nos conceutos fundamentales de la teoría de la Gestalt como nos sos métodos esperimentales esiste la necesidá d'entender la esperiencia consciente como vía fundamental pa la descripción de los procesos mentales.
Composición colos principios de la Gestalt, diseñu gráficu (Programa Educativu Gestalt, 2011).

Gestalt y diseñu[editar | editar la fonte]


Vease tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Brigas Hidalgo, A. (2012). Psicoloxía. Una ciencia con sentíu humanu. México: Esfinxe. 168 pp.
  2. «Sicoterapia Gestalt».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]





Psicología de la Gestalt