Lezuza

Coordenaes: 38°56′58″N 2°21′17″W / 38.949378°N 2.354722°O / 38.949378; -2.354722
De Wikipedia
Lezuza
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Lezuza María José Zamora Marín
Nome oficial Lezuza (es)[1]
Códigu postal 02160
Xeografía
Coordenaes 38°56′58″N 2°21′17″W / 38.949378°N 2.354722°O / 38.949378; -2.354722
Lezuza alcuéntrase n'España
Lezuza
Lezuza
Lezuza (España)
Superficie 359.92 km²
Altitú 912 m
Llenda con Balazote, Alcaraz, El Bonillo, Munera, La Roda, Barrax y La Herrera
Demografía
Población 1291 hab. (2023)
- 705 homes (2019)

- 653 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.33% de provincia d'Albacete
0.06% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,59 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
dipualba.es…
Cambiar los datos en Wikidata

Lezuza ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. En 2017 tenía una población de 1.412 habitantes, según los datos oficiales del INE. El conceyu tien una estensión de 359,92 quilómetros cuadraos.

Xeografía[editar | editar la fonte]

La población atopar nel noroeste de la provincia, na contorna del Campu de Montiel, dientro de la histórica rexón de La Mancha. Atopar a una altitú de 910 msnm y a 51 km de la capital provincial.

Clima[editar | editar la fonte]

Les carauterístiques climátiques de Lezuza son claramente d'un clima mediterraneu continentalizado. Esto ye, el réxime de precipitaciones ye similar al del clima mediterraneu, con branos bien secos y abondoses nubes en primavera y seronda. Al empar, el rexistru de temperatures ye similar al d'un clima continental, con branos bien templaos con temperatures percima de los 40 °C ya iviernos bien fríos, con frecuentes xelaes y precipitación en forma de nieve.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

El conceyu atópase na redoma del acuíferu 24, que xunto col 23, formen unu de los mayores y más estensos depósitos d'agües soterrañes d'España. El ríu Lezuza, que traviesa'l conceyu de SO a NE, ye un claru exemplu de les carauterístiques hidrolóxiques de la zona. El ríu forma una vega bien fértil, onde crez un frondoso monte de galería, y hai terrenes dedicaos al cultivu d'hortolices y frutales. Nel ríu faen arribación dellos regueros de curtiu percorríu, según diverses fontes y manantiales qu'apurren el so caudal al ríu.

Ríu Lezuza xunto a la vega.

Conceyos limítofes[editar | editar la fonte]

  Norte: Munera, La Roda y Barrax  
Oeste: El Bonillo, El Ballestero Lezuza Este: Balazote, La Herrera
  Sur: Alcaraz, Masegoso  

Historia[editar | editar la fonte]

Un sector de la ciudá de Libisosa.

Los oríxenes de Lezuza remontar al sieglu V e. C., como asina lo atestigüen los restos del pobláu íberu-oretanu asitiáu sobre'l cuetu del castiellu.

Nel sieglu II e. C. construyir na mesma zona la colonia Libisosanorum Foroagustana, más conocida como Libisosa. Trátase d'una importante colonia romana, que marcaba unu de los principales finxos nel camín de la Vía Augusta.

Yá na era cristiana, la hestoria local considera que l'apóstol San Pablo predicó en Libisosa nel 64 d. C. Más palantre, nel añu 253 los santos San Vicente y San Leto fueron fechos mártires nesta ciudá.

La invasión mahometana dura nesta zona alredor de 500 años. Escontra'l final de la ocupación, construyóse'l castiellu medieval a lo cimero del cuetu, del cual nun se tien certeza si ye d'orixe berberisco o cristianu. Nel contestu de la Reconquista, y tres la batalla de Las Navas de Tolosa, nel añu 1213 el rei Alfonsu VIII, con ayuda d'ordes militares como la de Santiago, Calatrava, Malta o los Templarios, dan en llibrar dellos combates nos qu'espulsen a los alhomades d'Alcaraz y de tola so contorna circundante, que yera la última plaza del pandu apoderáu polos moriscos. D'esta miente, Lezuza queda asina mesmu lliberada y pasa a formar parte de la xurisdicción de Alcaraz.

Conceyu de Lezuza.

En 1411, tres una severa epidemia de peste, la población abandona les construcciones del cuetu y treslládense definitivamente a veres de la fértil vega del ríu Lezuza. Otorgar una Carta Puebla esi mesmu añu, con importantes ventayes fiscales, lo que dexó que la población aumentara de forma considerable.

En 1440, don Juan Pacheco, se anexona Lezuza y otres poblaciones de Alcaraz, que pasen a ser dominiu del marquesáu de Villena. Esti poder dura hasta 1475, nel que la reina Isabel la Católica ordena reintegrar Lezuza nel conceyu de Alcaraz.

En 1553, l'emperador Carlos I concede a Lezuza el títulu de Villa, polo qu'equí empieza la so hestoria como población independiente. D'equí d'equí p'arriba, el castiellu lezuceño cai nel más absolutu olvidu, por cuenta de que la pacificación interna de los territorios, fixéron-y perder el so sentíu estratéxicu. Nos próximos sieglos va venir desenvolviéndose la Lezuza actual, nel allugamientu que tien anguaño.

Demografía[editar | editar la fonte]

Amás del nucleu principal de Lezuza, el conceyu cunta coles siguientes pedaníes, que s'atopen toes elles siguiendo'l cursu del ríu, en direición este y norte (cifres población INE añu 2015):

  • Tiriez, 493 habitantes.
  • La Yunquera, 69 habitantes.
  • Vandelaras de riba, 10 habitantes.
  • Vandelaras de baxo, 3 habitantes.

Economía[editar | editar la fonte]

L'actividá económica local ta eminentemente rellacionada col sector primariu. Los llabores agrícoles destaquen percima del restu, atopándose nel conceyu grandes finques dedicaes al cultivu del cebera (principalmente trigu y cebada) y de la vide.

A nivel industrial, el sector agroalimentario tamién ocupa'l principal campu de llabor. Esisten d'esta miente delles industries cárnicas dedicaes a la fabricación d'embutíos, fábriques dedicaes a la producción de quesos manchegos y bodegues pa la producción de vinos. Hai una de les principales industries rexonales de cestería y fabricación de too tipu de productos de blima y otres industries dedicaes a la estracción de piedra de xil y ellaboración de productos derivaos.

Tocantes a los servicios, hai una estable rede de comercios locales qu'aproven a la población de too tipu de productos de primera necesidá, según diversos locales d'hostelería y restauración, que xeneren una ufierta d'ociu pal conceyu.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Lezuza asítiase nuna zona ente 2 carreteres nacionales en forma de V que conflúin n'Albacete:

Les principales conexones que tien el nucleu urbanu son otres víes, yá de categoría rexonal:

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia de l'Asunción de Lezuza.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fiestes patronales[editar | editar la fonte]

Celebrar del 1 al 4 de mayu, n'honor de la patrona local, la Virxe de la Cruz. El día 2 de mayu tien llugar el descensu de la Virxe, dende la so ermita, de vuelta hasta la ilesia. El mesmu día tien llugar l'actuación de Los Danzantes, na que 12 persones realicen una serie de dances populares, nuna tradición de procedencia medieval.

=== Romería de la Virxe de la Cruz celebra'l sábadu más próximu al 25 de marzu. Tien llugar una romería dende la ilesia de l'Asunción hasta la ermita de la Virxe de la Cruz.

Fiestes d'agostu[editar | editar la fonte]

Celébrense pel branu, los díes 14 y 15 d'agostu.

Antroxu[editar | editar la fonte]

El antroxu consta principalmente de 3 actos: el miércol, el cenizo y l'entierru de la sardina. Mientres esta fiesta realicen bailles y pasacalles, nos que les distintes comparses desfilen lluciendo les sos vistimientes.

Fiestes en Tiriez[editar | editar la fonte]

  • Les fiestes patronales de Tiriez celébrense'l primer fin de selmana d'ochobre, n'honor de la Virxe del Rosario.
  • El 22 de mayu celebra la festividá de Santa Rita.

Fiestes de La Yunquera[editar | editar la fonte]

Celébrense l'últimu fin de selmana de mayu, n'honor a la Virxe de la Granada.

=== Fiestes de Vandelaras de riba celébrense'l 15 de mayu, n'honor a San Isidro Llabrador.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

La cocina lezuceña fai gala de los más típicos platos culinarios de la gastronomía manchega y albaceteña, nos que son bien comunes los guisos con coneyu y llebre, y los productos derivaos del gochu, como embutíos y carnes. Ente los platos que cabo destacar hai dalgunos como los siguientes:

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]