Hellín

Coordenaes: 38°30′44″N 1°42′12″W / 38.512222222222°N 1.7033333333333°O / 38.512222222222; -1.7033333333333
De Wikipedia
Hellín
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Hellín Ramón García Rodríguez
Nome oficial Hellín (es)[1]
Códigu postal 02400
Xeografía
Coordenaes 38°30′44″N 1°42′12″W / 38.512222222222°N 1.7033333333333°O / 38.512222222222; -1.7033333333333
Hellín alcuéntrase n'España
Hellín
Hellín
Hellín (España)
Superficie 781.19 km²
Altitú 555 m
Llenda con Albatana, Tobarra, Albacete, Pozohondo, Liétor, Férez, Socovos, Cieza, Jumilla, Moratalla y Calasparra
Demografía
Población 30 516 hab. (2023)
- 15 162 homes (2019)

- 15 144 muyeres (2019)
Porcentaxe 7.9% de provincia d'Albacete
1.45% de Castiella-La Mancha
0.06% de España
Densidá 39,06 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Paysandú
hellin.es
Cambiar los datos en Wikidata

Hellín ye una ciudá y un conceyu españoles asitiaos nel sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Con 30.184 habitantes, (INE 2017), Hellín ye'l segundu conceyu más grande de la so provincia tres la capital. Cuenta con un términu municipal de 781,19 km².

El so nome provién de los romanos que llamaron "Ilunum" a esta llocalidá, siendo un llugar bastante importante no qu'antes yera Hispania.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El conceyu d'Hellín ta asitiáu nel sureste de la provincia d'Albacete, na contorna de los Campos d'Hellín, tres la llende meridional de La Mancha y les sierres prebéticas. Atopar a una altitú media sobre'l nivel del mar n'Alicante de 578 metros. La máxima altitú del conceyu ye de 1040 m s. n. m. (sierra de Peñalosa).

Llocalidaes estremeres[editar | editar la fonte]

Ta llindáu al norte pol términu de Tobarra, Pozohondo y Albatana; al sur por Calasparra (Murcia), Cieza (Murcia) y Moratalla (Murcia); al oeste por Liétor, Férez y Socovos; y al este por Jumilla (Murcia) y Albatana.

Llocalidaes Cercanes

  Norte: Tobarra, Pozohondo  
Oeste: Elche de la Sierra, Liétor, Socovos Hellín Este: Albatana, Jumilla, Yecla, Villena
  Sur: Cieza, Calasparra, Moratalla  

Pedaníes y contorna[editar | editar la fonte]

El conceyu entiende la ciudá d'Hellín y les pedaníes d'Agra, Agramón, Cancarix, Cañada de Agra, Isso, Las Minas, Minateda, La Horca, Mingogil, Nava de Campaña o Nava Campana, Torre Uchea, Rincón del Moro y El Maeso.

Hellín ye'l centru d'una subárea comercial que toma dende los conceyos d'Ontur, Albatana y Fuente Álamo pel este, hasta los de Riópar y Yeste pel oeste.

Pero onde realmente se fai sentir la so influencia ye sobre la contorna d'Hellín, compuesta polos conceyos d'Ontur, Fuente Álamo, Albatana, Tobarra y Liétor, sumando una superficie averada d'unos 1.500 km².

Esta contorna natural atopar nel eslabón que formen el Pandu coles depresiones y cuenques murcianes y les comunicaciones que xunen la capital del estáu y el Sureste español (carretera Nacional 301, Autovía A-30, y la llinia de ferrocarril Madrid-Cartaxena), que s'abrir pequí, aprovechando los estrechos de Pozo Cañada y Tobarra.

Ríos[editar | editar la fonte]

Los ríos que traviesen a la contorna son el Segura y el Mundu. El primeru sirve de llende cola Rexón de Murcia dende la presa del banzáu del Cenajo hasta la so unión col ríu Mundu, na pedanía de Las Minas. El ríu Mundu cunta con dos banzaos, el Talave y el Camarillas.

Riaes más importantes[editar | editar la fonte]

El 20 d'ochobre de 1982 asocedió una gota fría. La rambla de Minateda algamó un caudal de 750 m³/s llevándose asina de rabín la ponte romana de Minateda; el río Mundu algamó un caudal de 50 m³/s, el banzáu de Talave nun soltaba más por cuenta de que el banzáu de Camarillas tien capacidá pa desembalsar 500 m³/s y llegáben-y 900 m³3/s. El banzáu de Camarillas llegó a tar al 99,8% de la so capacidá y nun llegó a soltar los 500 m³/s sinón que soltó la capacidá del ríu Segura per Murcia. Mentanto'l banzáu del Cenajo cerró toles sos compuertes.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye Mediterraneu subtipo continental, carauterizáu pel aire secu, la gran amplitú térmica y l'escasez de precipitaciones.

Pola so situación presenta carauterístiques paisaxístiques y climátiques de la zona estremera murciana. El clima ye semi-grebu, con enclinos continentales. Les precipitaciones son escases y les temperatures medies añales moderaes, destacando'l mes de xunetu como'l más templáu y el de xineru como'l más fríu. Agües enchentes en primavera y seronda. La temperatura mínimo absoluta rexistrada na ciudá foi -20ºc (3-1-1971), -25ºc nes sierres más altes del términu.

  Parámetros climáticos permediu d'Observatoriu de HELLÍN 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 12.2 13.6 16.6 19.0 22.5 27.7 31.7 31.5 27.7 21.8 16.6 13.0 21.2
Temperatura media (°C) 7.2 8.2 10.8 13.2 16.5 24.6 24.5 21.2 16.0 11.3 8.2 15.3
Temperatura mínima media (°C) 2.1 2.8 5.0 7.3 10.5 14.5 17.4 17.5 14.7 10.1 5.9 3.4 9.3
Fonte: Axencia Estatal de Meteoroloxía

Redolada natural[editar | editar la fonte]

Pitón volcánicu de Cancarix.
Campu d'albaricoques cerca de la llocalidá hellinera d'Isso.

Hellín, nel so ampliu y estensu conceyu, alluga una enorme biodiversidá qu'acueye delles especies y variedaes reinales del sureste, según diversos ecosistemes protexíos como llugar d'importancia comuñal, por cuenta de la so rareza a nivel comuñal (el territoriu d'Hellín entiende parte de les rexones florísticas Castellán-Maestrazgo-Manchegues y Murcianu-Almerienses).

A destacar:

  • La sierra de los Donceles, perteneciente al estremu cimeru de los cordales subbéticas.
  • Saladar de Agramón, presenta especies protexíes a nivel rexonal y nacional.
  • Saladar de Cordovilla (términu municipal de Tobarra), saladar d'interior más importante de la península ibérica, con elevada biodiversidá y numberoses especies protexíes a nivel rexonal y nacional.
  • Yesares d'Hellín, comunidaes de tomillares en yelsos, con un altu índiz de endemismos.
  • Llaguna de los coríos, güelga d'orixe natural rehabilitáu, qu'alluga numberoses ya importantes comunidaes d'aves.
  • Pitón volcánicu de Cancarix; chimenea volcánica más importante de la península ibérica. Presenta dixunción columnar sobre roca basáltica, minerales descritos a partir del estudiu del pitón, y un bosquete relicto de carrasques na so parte cimera.
  • Montes de galería de los ríos Segura y Mundu, riberes de dambos ríos con apartaces de monte de galería, con alta biodiversidá, siendo de los meyores calteníos de la cuenca del Segura (al pie de Cañaverosa en Calasparra).
  • Arboreto de Isso, presenta alredor de 200 especies arbóreas.

Polo xeneral la redolada natural del conceyu entiende numberoses sierres de mediana altitú, con montes de pinar y coscojar (Carrascal al norte del Rincón del Moro), degradáu na so mayor parte a carba baxa d'arumoses y espartales, que sicasí alluguen comunidaes d'importancia, y constitúin paisaxes de gran guapura por cuenta de la poca o nula agresión urbana ya industrial.

Historia[editar | editar la fonte]

Probablemente la llocalidá d'Hellín apaeza como Iyyih nel Pactu de Teodomiro que da llugar a la formación de la Cora de Tudmir, rexón autónoma so dominiu de Teodomiro, miembru de la nobleza visigótica qu'establez un alcuerdu pacíficu colos invasores musulmanes. Él y por dalgún tiempu los sos socesores van caltener en calidá de tributarios una amplia rexón del sureste peninsular.

Tres la conquista castellana del sieglu XIII Hellín queda encuadrada, por virtú de Tratáu d'Alcaraz de 1243, nel Reinu de Murcia, quedando darréu dientro de los dominios señoriales del infante don Juan Manuel, que coles mesmes yera Adelantado mayor de Murcia. L'autoridá del Adelantado sobre la llocalidá va vese amenorgada con posterioridá (finales del sieglu XIV), cuando'l Señoríu de Villena tea en manes distintes al adelantamientu. Sicasí, tres les guerres del Marquesáu (1476-1480), Hellín va volver a la xurisdicción real.

Hasta la definitiva conquista del reinu nazarí de Granada, a finales del sieglu XV, la llocalidá vive so la constante amenaza de los gallaríos musulmanes. Tres el fin del peligru fronterizu, Hellín va vivir una recuperación económica y poblacional importante al igual que'l restu de llocalidaes del Reinu de Murcia.

En 1833, tres la división provincial, quedó integráu na provincia d'Albacete, de la mesma incluyida na biprovincial Rexón de Murcia. Asina se caltuvo hasta la restauración de la democracia en 1978, cuando la provincia albaceteña pasó al acabante constituyir ente preautonómicu de Castiella-La Mancha. D'esta forma dexaba Hellín de tar acomuñáu alministrativamente a Murcia, entá a pesar de l'aprobación nel so conceyu de mociones adverses a esti cambéu, como la del 7 d'avientu de 1980.[2]

En 1898, debíu al desenvolvimientu de la so población, agricultura, industria y comerciu esperimentáu a finales del sieglu XIX, y la so constante adhesión a la monarquía constitucional, la reina rexente María Cristina concedió-y el títulu de ciudá.

Afayos arqueolóxicos[editar | editar la fonte]

Tolmo de Minateda.

Na contorna del Campu d'Hellín destaca'l xacimientu del Tolmo de Minateda d'orixe íberu. Posiblemente esti asentamientu tuvo un papel importante na zona mientres periodu altomedieval. Ente los afayos cabo destacar una basílica visigoda, que vien a denotar la importancia d'esti pueblu. Tamién s'atoparon diversos mosaicos romanos nel pueblu d'Hellín, pertenecientes a una villa romana fechada nel Sieglu II, según restos d'una zona termal tamién fechada en dicha dómina. Y nun escaezamos el descubrimientu del mosaicu romanu de les 4 estaciones, tamién topáu nesti pequeñu pero magníficu pueblu.

Hai de solliñar tamién les pintures rupestres de Minateda, declaraes Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco, y descubiertes en 1922.

Patrimoniu de la Humanidá en Hellín[editar | editar la fonte]

El monumentu más importante que tien el términu municipal d'Hellín son los xacimientos con arte rupestre prehistóricu de Minateda y la so contorna. El primer afayu producir na primavera de 1914, concretamente nel mes de mayu: l'Abrigu Grande de Minateda, y otros cinco abrigos más cercanos a aquél, por Juan Jiménez Llames, daquella prospector del investigador francés Henri Breuil, col patrociniu del Institut de Paléontologie Humaine de París, fundación del Príncipe Alberto I de Mónaco. Breuil daría a conocer estos importantes afayos, en 1920, nuna prestixosa revista francesa. L'Abrigu Grande constituyir nel segundu afayu de pintures n'Albacete, dempués del nucleu del Cuetu del Monte, en Alpera, cola importante Cueva de la Vieya (1910) –afayada por Pascual Serrano Gómez– y el qu'acoyía'l mayor númberu d'imáxenes de tolos xacimientos hasta entós conocíos nel oriente peninsular. Ye un frisu paradigmáticu del arte figurativo anti-naturalista de los postreros cazadores pañadores, l'Arte Llevantín (fai 10.000 años), pos acueye tolos elementos esenciales d'esta espresión creencial: homes, muyeres y animales (cabres, venaos, toros, caballos, carnívoros, etc.), nes más variaes dimensiones y fórmules estructurales. L'arrogante frisu de Minateda, polos sos más de 400 imáxenes, ufierta tolos valores espresivu y pictóricu del Arte Llevantín: imáxenes planes, trataes con economía de la forma, simplicidá y fondura, al empar que valiéndose de la oblicuidá consigue l'efeutu de dinamismu y vida tan carauterísticu, y únicu, d'esta manifestación. Tou ello xuníu a una téunica basada na pluma d'ave como preséu y consiguiendo el llamáu "trazu de pluma llevantín"– más un virtuosismu d'execución singular qu'inda güei nun dexa de sorprendenos. Estos, y otros munchos méritos plásticu y cultural pa la hestoria del ser humanu, son los que determinaron a la Unesco a declaralo Patrimoniu Mundial en 1998.

L'Abrigu Grande de Minateda acueye, coles mesmes, muestres pictóriques de la relixosidá d'otros grupos humanos prehistóricos, los productores neolíticos (fai 7.000 años), que dieron espresión a les sos creencies encontándose na astracción, llamáu convencionalmente Arte Esquemático. Ye una manifestación que s'enconta nos elementos astractos del Espresionismu y que coincide cola pintura de les vanguardies, dende'l gestualismo hasta la action painting. Calteniendo, por tou ello, un estelante y cercana actualidá que, lamentablemente, sigue siendo insuficientemente valorada.

Otros enclaves d'Albacete con arte prehistórico son: Alpera, Almansa, Letur, Aýna, Socovos y Nerpio (Fonte: Associació Catalana d'Art Prehistòric ACAP).

Símbolos[3][editar | editar la fonte]

Bandera[editar | editar la fonte]

Partida n'horizontal, la parte cimera de color azul y blanca la inferior; centráu, l'escudu municipal.

Escudu[editar | editar la fonte]

Monolitu asitiáu nuna rotonda a la entrada d'Hellín.

Por aciu el Real Decreto 2603/19 d'agostu de 1974 (BOE 16 de setiembre) apruébase l'escudu heráldicu d'Hellín.

Este dictaba: "Tramitáu l'espediente en forma reglamentaria, la Real Academia de la Historia emitió'l so preceptivu dictame en sentíu favorable a lo solicitao.

Na so virtú, a propuesta del Ministru de la Gobernación y previa deliberación del conseyu de Ministros, na so xunta del día trenta d'agostu de mil novecientos setenta y cuatro,

DISPONGO:

Artículu únicu. Autorizar al Conceyu d'Hellín, de la provincia d'Albacete, p'adoptar el so escudu heráldicu municipal, que va quedar entamáu de la forma siguiente, acordies con el dictame de la Real Academia de la Historia: En sinople, un castiellu, d'oru, almenado y mazonado de sable y esclariáu de gules sosteníu por dos lleones d'oru y saliendo del so homenaxe un brazu armáu, de plata, con una espada, surmontado d'una corona real abierta, d'oru y arrodiáu de siete luceros, cuatro a la diestra y trés a la siniestra, de plata. Al timbre corona real zarrada.

Patrimoniu y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Portada de la Ilesia Parroquial de l'Asunción.
    Como edificios civiles destaquen la Casa de los Salazar, na plaza de San Francisco, y Casa de los Falcón Morote, na cai Falcón. Son construcciones dieciochescas de senciella estructura y patiu interior con columnes, lo mesmo que la Casa del Conde (llamada asina porque foi construyida pol Conde de Floridablanca) y que na actualidá ta siendo restaurada pa convertise nel Muséu de Selmana Santa y Tamborada d'Hellín.
  • El Muséu Comarcal. El Muséu Taurín Cañamón, qu'amuesa un percorríu pola hestoria taurina d'Hellín, destaca la maqueta de la plaza de toros, y llueu el Muséu de Selmana Santa y Tamborada, Rafael Sánchez Hortelano .
  • La Ilesia Parroquial de Santa María de l'Asunción: empezó la so construcción l'añu 1499, siendo la primer ilesia de tipu columnario de tola Diócesis de Cartaxena. Hai que destacar que nun ufierta cruceru y sicasí internamente queden les naves perfectamente definíes y separaes por unos soporte cilíndricos. La capiya mayor articular con cinco paños y bóveda estrellada. La construcción de les capiyes llaterales correspuende a distintes dómines, siendo la mayoría renacentista y dalguna gótica. La portada del esterior ye sobria y bien trazada, col buecu d'entrada adintelado y ensin nengún tipu de remate cimeru, fechándose la so construcción nos finales del sieglu XVI o los empiezos del XVII. La torre asitiada xunto a la cabecera tien un remate barrocu del sieglu XVIII.
    esquierda
  • Lo qu'anguaño ye'l Centru Cultural municipal foi un antiguu conventu de Clarises. L'edificiu ye una construcción del sieglu XVII, que construyóse sobre les antigües cases del so fundador el bachiller don Luis de Caravaca. El salón d'actos ocupa lo que foi l'antigua ilesia, que consta de nave única, cubierta de bóvedes d'aresta y presbiteriu de planta cuadrada. El claustru presenta nel cuerpu baxu tres arcos. El restu del edificiu ta anguaño recuperáu y restauráu.
  • El Conventu de los Padres Franciscanos. El templu ye de nave única, con delles bóvedes de crucería gótica. Apocayá recuperáronse tres arcos asitiaos nel accesu llateral, que pueden ser del sieglu XVII. El claustru, de fines del sieglu XVI, ye de planta cuadrada y soluciones renacentistes. Na cabecera del templu destaca un camarín-tresparente rococó de los años 1760-1770, con planta centrada octogonal, cúpula d'aspeutu estrelláu y decoración a base de riques yeserías rococó doraes. El pavimentu, del tipu valencianu, ufierta escenes costumistes y caceríes enmarcaes ente rocallas. Nel templu caltién una Doliosa de Francisco Salzillo y una copia de la titular, la Concepción, tamién de Salzillo.
Ermita de San Rafael.
  • La Ermita de San Rafael, asitiada nuna de los visos más altos de la ciudá, con fachada sobria nel so estilu, y nel so interior predomina una decoración barroca. Alluga al patrón de la ciudá.
  • La Ilesia Parroquial del Sagráu Corazón de Jesús que curia imáxenes de selmana santa como María Santísima de les Penes y el Jesús Coronado d'Escayos (Obra de José Hernández Navarro).
  • La capiya del colexu de los Padres Terciarios Capuchinos, qu'alluga nel so interior a les imáxenes de la Real Cofradería y Hermandá de Nazarenos d'El nuesu Padre Jesús de la Misericordia, Jesús del Gran Poder y La nuesa Señora del Dolor, que desfilen el Xueves Santu peles cais de la llocalidá.
  • La Parroquia de San Roque del Sieglu XVIII, que curia a Jesús de Medinaceli, el grupu escultóricu de Los Azotes y a La nuesa Señora de la Esperanza. Apocayá, gracies a unes obres de restauración, recuperóse en dicha parroquia un retablu de finales del S. XVI, siendo este'l más antiguu calteníu na ciudá.

Folclor, costumes y evento[editar | editar la fonte]

Selmana Santa d'Hellín[editar | editar la fonte]

Tamborada de la Selmana Santa en Hellín, declarada d'interés turísticu internacional.

La tradición más relevante ye la Selmana Santa. Dende'l 21 de marzu de 2007, de Interés Turísticu Internacional.

RESOLVIMIENTU de 14 de marzu de 2007, de la Secretaría Xeneral de Turismu, pola que se concede'l títulu de «Fiesta d'Interés Turísticu Internacional» a la Selmana Santa (Tamborada) d'Hellín (Albacete).

De conformidá colo dispuesto n'apartáu 6º, de la Orde Ministerial de 3 de mayu de 2006 (B.O.E. de 7 de xunu), esta Secretaría Xeneral de Turismu tuvo a bien conceder el títulu de «Fiesta d'Interés Turísticu Internacional», a la siguiente fiesta:

Selmana Santa (Tamborada) d'Hellín (Albacete).

Lo que se fai públicu a tolos efeutos.

Madrid, 14 de marzu de 2007.

–La Secretaria Xeneral de Turismu, Amparo Fernández González.

La ciudá d'Hellín vive pensando mientres tol añu na so fiesta más importante. Cola llegada de la Cuaresma a partir del Miércoles de Ceniza, la población de la ciudá va aumentando'l so entusiasmu conforme avérase la nueche de Xueves Santu, momento cumbre de la Selmana Santa d'Hellín, pero nun hai qu'escaecese de les tamboradas del Vienres de Dolores, Miércoles Santu, Sábadu de gloria y la yá citada de Xueves Santu.

El tambor ye'l preséu que se convierte n'oxetu de cultu mientres estos díes en que casi toa xira alredor d'él. En Hellín los tambores colos sos dobles van sonar mientres tola nueche, acompañando'l desenvolvimientu d'estes celebraciones pasionales declaraes d'Interés Turísticu Internacional. Un personaxe célebre d'esta llocalidá, "La Rosu", acompaña col so cantar favoritu de Sandra Sánchez, "Andalucía".

Non cabo dulda de que les tamboradas son d'una manifestación antropolóxica de primer orde n'España. Escuchar a más de 37.000 tambores atronando ritmos ancestrales ye un espectáculu que solo se puede calificar como grandiosu. El mestizaje ente lo relixoso y lo pagano ye una de les sos señales d'identidá más carauterístiques. El terrible runfíu escúchase ininterrumpidamente mientres casi una selmana y conviértese nel abrazu qu'acueye a toos cuantos vienen visitanos y que nenguna persona tendría de perdese.

Estes celebraciones pasionarias dan empiezu na mañana del domingu de Ramos cola procesión de la "Entrada de Jesús en Xerusalén" onde participen nazarenos de toles cofraderíes y hermandaes.

Ensin dulda, una de les celebraciones más entrañables tien llugar el llunes santu pela nueche que'l so protagonista ye la Santa Escuela de Cristu (Cofradería del Rosario) cuando fai la so salida la Vía crucis que parte del Santuariu del Rosario y percuerre el Cascu Históricu de la ciudá onde nos ufierta una visión de lo que pudieron ser les procesiones de la dómina medieval.

Los preparativos d'última hora atáyense cuando fai la so salida la Procesión del Cristu de la Preciosísima Sangre dende la Ilesia Parroquial del Sagráu Corazón de Jesús na nueche del Martes Santu.

Escontra les 15.00 de la tarde de miércoles santu empieza la tamborada d'esti día que va rematar a la recoyida de la procesión de la "Oración del Güertu".

El Xueves Santu a partir de les 12 de la nueche, los tamboriteros con túniques negres y pañuelu al pescuezu color coloráu, doblen peles cais del pueblu los sos tambores hasta l'amanecer, pa dirixise entós al Calvariu, llugar al que van xubir na procesión más llarga de toes, compuesta por diecisiete cofraderíes y hermandaes. Cuando la imaxe de La nuesa Señora de los Dolores ("Doliosa de Hellin") llega al Calvariu realiza l'actu del Motete.

La nueche del Vienres Santu desfila la procesión del "Santu Entierru", con absolutu recogimiento en contraste cola sonadiella de la procesión al Calvariu. Nella cabo destacar a La nuesa Señora de la Soledá, imaxe más antigua d'Hellín (s.XVII), y l'impresionante Imaxe del Cristu Yacente, de Mariano Benlliure, considerada como una obra cume de la escultura del sieglu XX, dambes resalten la brillantez d'esti actu y contribúin a allugar en bona posición la Imaginería escultórica d'Hellín dientro de los programes iconográficos nacionales referentes a la Pasión y Muerte de Xesucristu.

El Domingu de Resurreición y tres l'actu del alcuentru ente la "Doliosa" y el "Resucitáu" empieza la procesión más allegre d'estos díes, en que los costaleros al ritmu de marches allegres "baillen" a los pasos peles cais del pueblu onde Hellin fundir nuna gran fiesta.

Nun podemos dexar de falar de los desfiles procesionales que van xuníos a les tamboradas. Hellín cunta cola más completa coleición de imaginería relixosa de selmana santa que va dende les posguerra hasta los nuesos díes. Fernández Andes, Víctor de los ríos, Mariano Benlliure, Coullaut-Valera y José Zamorano son dalgunos de los sos escultores.

Venticinco cofradía y hermandaes, con un total de trenta imáxenes y grupos escultóricos amuésennos escenes impresionantes de la pasión, muerte y resurrección de Cristu, llegándose a algamar un altu nivel de luxu (estandartes, mantos, palios, corones) lo que consiguió que seya declarada d'Interés Turísticu Internacional.

Otros festexos[editar | editar la fonte]

La patrona d'Hellín ye Nuesa Señora del Rosario y el so patronu ye'l Arcánxel San Rafael.

  • Feries y fiestes n'honor a la Virxe del Rosario, ente finales de setiembre y principios d'ochobre, onde destaquen les corríes de toros y los conciertos, ensin escaecenos del variáu programa festivu y relixosu.
  • Corpus Christi. El Corpus ye una de les fiestes que más ta evolucionando nos últimos años. Les alfombres de serrín cubren la totalidá de la carrera de la procesión del Santísimu, escoltáu polos neños que tomaron la comunión esi añu. Va tomando resalte la ellaboración d'altares. Por tou ello, el 13 de xunu de 2009 foi declaráu d'Interés Turísticu Rexonal de Castiella La Mancha.
  • Fiestes llocales: el 24 d'ochobre día de San Rafael, Patronu de la ciudá, y nel que se celebra'l típicu mercáu medieval.
  • Día de la Cruz: el 3 de mayu, nel que ye costume, pela mañana pasiar a costazos peles cais pequeñes cruces afataes de flores y pela tarde salir de merienda al campu pa comer les típiques fabones y el "aguamiel".
  • Otres celebraciones que si nun son puramente fiestes, sí que tienen una gran tradición y repercusión na sociedá hellinera, son les Celebraciones que n'honor de la so Patrona, la Virxe del Rosario, tienen llugar mientres el mes de mayu, como la visita d'un retruque de menores dimensiones de la patrona, a los centros educativos de la ciudá, el novenario que se celebra ente los díes 21 y 29 de mayu na Parroquia de Santa María de l'Asunción, los tradicionales "Rosarios de l'aurora" d'ente los díes 22 y 31 d'este mesmu mes, la Ufrienda floral el 30 de mayu, la Misa solemne nel amanecer del 31 de mayu día en que se conmemora l'aniversariu de la Coronación Canónica de la Patrona y la triunfal procesión que percuerre les cais de la ciudá hasta concluyir nel so Santuariu.

Acontecimientos remarcables[editar | editar la fonte]

  • En 2005, la Ciudá d'Hellín celebró con grandiosidá los actos del 50 Aniversariu de la Coronación Canónica de La nuesa Señora del Rosario, Alcaldesa d'Honor y Perpetua del Conceyu d'Hellín y Patrona de la Ciudá.
  • En 2006, Hellín acoyó les celebraciones del Día de la Rexón de Castiella-La Mancha.
  • En 2010, en Hellín, celebráronse les Xornaes d'Esaltación del Tambor y del Bombu. Celebrar nos díes 12, 13 y 14 de marzu.
  • En 2013, En Hellín, celebróse la Procesión Antolóxica "Los Misterios de la Pascua de Cristu", por cuenta de la proclamación del Añu de la Fe pol Papa Benitu XVI, na que participaron la gran mayoría de les sos imáxenes pasionarias.

Museos[editar | editar la fonte]

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Típicamente murciana col arroz con coneyu y cascoxos como platu emblemáticu. Ente otros platos destaquen especialmente na llocalidá les migues de pan o farina de trigu, los felpeyos o'l aguamiel, xeneralmente de calabaza y miel o azucre esleíes n'agua y cocíes. Ye popular igualmente'l guisu de trigu.

Otros productos típicos[editar | editar la fonte]

Destaca na llocalidá la producción de peladilles, turrones y carambelos, especialmente conocíos los de La Elisa, bien venceyaos estos a les celebraciones pasionales de Selmana Santa, pos ye carauterística singular de les procesiones de too l'ámbitu murcianu'l que los nazarenos partan duces y carambelos ente los espectadores, sobremanera a los neños.

Na redolada d'Hellín atopamos vide, almendrales y frutes de güesu tales como piescu y albaricoque. Hai de solliñar les pataques frites artesanales, Pataques Rodas, que s'ellaboren nel pueblu. Y tamién con pataca, atún, tomate y güevu ellaboren les típiques empanadilles. , el típicu "Mojete" de Selmana Santa y tamién podemos destacar les tortas de Xamón y Sardina.

Economía[editar | editar la fonte]

Anque l'agricultura tien un pesu importante na contorna, la so importancia ye más amenorgada na llocalidá d'Hellín, que desenvolvió un notable sector secundariu.

La recueya d'espartu constituyó un importante recursu pa la economía llocal. Na actualidá la cebera y en menor midida la vide tienen cierta importancia na economía del conceyu.

Na redolada del conceyu la minería del yelsu y del cal gocia d'importancia por cuenta de les carauterístiques xeolóxiques del terrén y a la relativa facilidá d'estracción. La estracción realizar en canteres.

Sanidá[editar | editar la fonte]

Vista del Hospital d'Hellín.

La ciudá cunta col Hospital d'Hellín, inauguráu en 1990, amás de dos Centros de Salú.

Deportes[editar | editar la fonte]

El voleibol ye unu de los deportes d'Hellín más emblemáticos. Con más de 140 títulos nos campeonatos provincial y rexonal, el Voleibol d'Hellín foi'l deporte que consiguió'l primer títulu nacional. En 1980, l'equipu xuvenil dirixíu por Jesús Marín xunto a Juan Valencianu, proclamábase Campeón d'España. Unos años dempués, llegar a delles finales nacionales en Tenerife, con Juan Valencianu; unos años más tarde, en Cádiz y Girona con Javier Marín y Jesús Marín como entrenadores. A nivel internacional, los equipos de Voleibol participaron n'Italia y Portugal, en delles ocasiones.

Fueron bien numberosos les reconocencies oficiales a esti deporte, dende la RFEVB, la Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha, Diputación d'Albacete, Conceyu d'Hellín, en dos tales Gales del Deporte. Na Seleición Española, tuvieron en distintes dómines, xugadores como Pedro Blázquez, Dani Morata, J.Luis Lorenzo, Raúl Avia, Rafa Jiménez, Carlos Trullen y en 2014, Pablo Xordán. Hai que destacar, igualmente, a xugadores escepcionales como Paco Cruz y el so fíu, Fran Cruz, que llegó a xugar a gran nivel na Superliga 2; o Antonio Fernández, que xugó en Superliga 1, con Zaragoza. Tamién hubo equipos femeninos con xugadores hellineras na Superliga nacional: Teresa Marín y María Dolores Martínez. El Voleibol d'Hellín foi protagonista en TVE con motivu del programa "Escuela del Deporte", vistu por dellos millones d'espectadores d'España y del estranxeru. Finalmente, Javier Marín, dedicó 3 años pa la edición del llibru: Cincuenta años de Voleibol en Hellín", con gran acoyida y una presentación a cargu del seleccionador nacional absolutu, Paco Hervás. La hestoria del Voleibol en Hellín, pasó por distintos clubes, como'l CV Juventud-Capuchino, el pantalón John Hellín, el CV Hellín, el ADV Hellín, la Ciudá d'Hellín y nes últimes décades, la Mocedá Hellín, presidíu por Carmen Hernández.

Vista del Complexu Polideportivu "Santa Ana"

El principal equipu de fútbol de la ciudá foi, hasta la temporada 2015/2016, el Hellín Deportivo, equipu que militó na Lliga Rexonal Preferente de Castiella La Mancha, na so última temporada, y que dio futbolistes destacaos al fútbol español como Josico, xugador que desenvolvió la so trayeutoria en Primer División equipos tales como'l Albacete Balompié, UD Las Palmas y el Villarreal Club de Fútbol, col qu'apostó competiciones internacionales, llegando a apostar les semifinales de la lliga de campeones, la competición más prestixosa del mundu a nivel de clubes. Tamién cabo destacar los entamos nel club hellinero de Bodipo, que foi xugador del Deportivo de La Coruña y de la seleición ecuatoguineana.

Pa la temporada 2016/17 surde un nuevu equipu, socesor del estinguíu Hellin Deportivo, y que se llama Hellín Club de Fútbol que xuega na 2º Autonómica de Castiella-La Mancha, nel Grupu II.

Pela so parte el Hellín Deportivo xuvenil milita na Lliga Nacional encuadráu nel Grupu XV.

El baloncestu local ta representáu pol ADB Hellín, club que llegó a militar na Lliga EBA

Tresportes y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Carreteres[editar | editar la fonte]

Ferrocarril[editar | editar la fonte]

La llocalidá cunta con estación de ferrocarril de les llinies Madrid-Cartaxena y Albacete-Murcia.

Atópase en proyeutu l'ampliación de la estación con una terminal de carga y descarga de mercancíes.

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Víctor Sele Guirado UCD
1983-1987 Antonio Pina Martínez PSOE
1987-1991 Antonio Pina Martínez (1987-1989)
Fructuoso Díaz Carrillo (1989-1991)
PSOE
1991-1995 Fructuoso Díaz Carrillo PSOE
1995-1999 José María Barcina Magro (1995-1996)
Francisco Vicente Sarabia (1996-1999)
PP
PSOE
1999-2003 José María Barcina Magro PP
2003-2007 Diego García Caro PSOE
2007-2011 Diego García Caro PSOE
2011-2015 Manuel Mínguez García PP
2015-2019 Ramón García Rodríguez PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

La ciudá ye sede d'un Parque Comarcal de Bomberos dependiente del SEPEI Albacete.

Rutes[editar | editar la fonte]

Hellín ta asitiáu na ruta más curtia ente los llugares santos de Caravaca de la Cruz y Santu Toribio de Llébana.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Iniciatives a favor de la permanencia en Murcia» (9 de xunetu de 2006). Consultáu'l 15 d'agostu de 2017.
  3. Heráldica municipal de la provincia d'Albacete, de Luis Guillermo García-Sabugu Beléndez, editada por IEA. Páxines 169 a 172.
  4. «Muséu Comarcal d'Hellín». turismocastillalamancha. Consultáu'l 8 de xineru de 2017.
  5. Ciudá hermana en La Verdá Archiváu el 6 de payares de 2011 na Wayback Machine.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BREUIL, Henri (1920):"-yos peintures rupestres de la Peninsule Ibérique. XI. les roches peintes de Minateda (Albacete)", L´Anthropologie, XXXX, Paris, pp.1-50.
  • ALONSO TEJADA, Anna y GRIMAL NAVARRO, Alexandre (2002): "Contribución a la conocencia del Arte Llevantín n'Albacete", II Congresu d'Historia d'Albacete, Institutu d'Estudios Albacetenses, pp. 37-58. ISBN 84-95394-40-5
  • ALONSO TEJADA, Anna y GRIMAL NAVARRO, Alexandre (2002): "Contribución a la conocencia del Arte Esquemático n'Albacete", II Congresu d'Historia d'Albacete, Institutu d'Estudios Albacetenses, pp. 63-73. ISBN 84-95394-40-5
  • GRIMAL NAVARRO, Alexandre y ALONSO TEJADA, Anna (2002): "Téuniques pictóriques y gráfiques nel arte parietal postpaleolítico d'Albacete", II Congresu d'Historia d'Albacete, Institutu d'Estudios Albacetenses, pp. 59-62. ISBN 84-95394-40-5
  • GRIMAL NAVARRO, Alexandre y ALONSO TEJADA, Anna 2010: La Cueva de la Vieya. 100 Años d'Arte Prehistórico n'Albacete, Conmemoración del I Centenariu del descubrimientu de la Cueva de la Vieya, Conceyu de Alpera,182 pp. 328 fotos color. ISBN 978-84-693-9862-3

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]