Lepisma saccharina

De Wikipedia
Lepisma saccharina
xibiella
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Insecta
Orde: Zygentoma
Familia: Lepismatidae
Xéneru: Lepisma
Especie: L. saccharina
Linnaeus, 1758
Consultes
[editar datos en Wikidata]

La xibiella[1] (Lepisma saccharina) ye una especie d'inseutu tisanuru, orde güei día reclasificáu en dos, de los qu'esta especie ye del Zygentoma (Thysanura s.s.), de la familia Lepismatidae. Ye axilosu y con una fuerte fototaxa negativa (fuxe de la lluz), lo que fai rara la so observación. Esta tien un rellumu gris metálicu nel so cuerpu. Les lepismes viven de materies vexetales diverses, como mofu, papel, cartón[2] y alimentos amilosos (con almidón), como la cola d'enllibrar llibros o l'aprestu pa la ropa.

Pertenez a un grupu bien antiguu, los tisanuros, con restos fósiles de cerca de 400 millones d'años d'antigüedá. Los tisanuros son consideraos los inseutos verdaderos de traces más primitives, escareciendo primariamente d'ales (n'otros inseutos esta falta ye la resultancia secundaria de la so perda evolutiva).[ensin referencies]

Aspeutu[editar | editar la fonte]

La llonxitú d'una xibiella, ensin incluyir les sos estremidaes, ye de cerca d'un centímetru. El rellumu metálicu del so cuerpu débese a les sos escames platiaes, qu'apaecen dempués de la so tercer muda. Les ninfes de les primeres fases o estadios son ablancazaes. Presenta dos llargues antenes na cabeza y otros trés apéndices asemeyaos na parte posterior, un filamentu caudal que ye en realidá'l décimu y últimu segmentu del abdome y dos cercos.

Desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Dependiendo de la so condición de vida, una xibiella rique siquier cuatro meses pa ser un adultu, y dacuando puede riquir más de trés años. A temperatura ambiente, pue crecer nun añu. Puede vivir en cualquier llugar ente dos y ocho años d'edá. Una xibiella muda aproximao ocho vegaes a lo llargo de la so vida; pero por cuenta de la so constante crecedera, pue camudar más de cuatro vegaes al añu. Cuando la temperatura ta ente 25 y 30 °C, la fema puede depositar alredor de cien güevos, preferiblemente en fendidures y resquiebres. Ye imposible pa una xibiella reproducise nun ambiente fríu y secu.

Vive en llugares mugorosos y escuros, más frecuentemente n'edificios vieyos, o ente llibros y papeles nes cases.

Alimentación[editar | editar la fonte]

Los alimentos favoritos de la xibiella son los que contienen almidón o otros polisacáridos como la dextrina de los adesivos emplegaos na encuadernación de llibros, la xelatina de les fotografíes o la silicona.[3] Tamién el papel vieyu, zucre, pelos, caspia y suciedá. Pero nun va despreciar sustancies como algodón, llinu, seda, incluyida seda artificial, ya inclusive inseutos muertos o la so propia exocadarma (pelleya camudada). Lleváu pola so fame, una xibiella puede inclusive dase un caprichu con ropa de piel y texíos fechos con ciertes fibres artificiales. Sicasí, como munchos inseutos, ye capaz d'atayar la so actividá vital mientres dellos meses ensin sufrir dañu apreciable.

L. saccharina ye a dixerir la celulosa por cuenta de que ye a producir celulasa, una enzima que degrada la celulosa, cosa desaxeradamente rara nos animales; la inmensa mayoría de los animales herbívoros, inclusive los inseutos xilófagos (comedores de madera) tienen microorganismos simbióticos nel tubu dixestivu que faen esta dixestión. Namái conócense dos animales que son a producir celulasa, L. saccharina y el moluscu bivalvu marín denomáu Groma, Teredo navalis, que fura la madera.[4]

Reproducción[editar | editar la fonte]

Una xibiella (Lepisma saccharina) ensin el so aspeutu de color buxu metalizáu, que desenvuélvese dempués de la so tercer muda.

Por cuenta de la so naturaleza nocherniega, la fecundación de la xibiella namái se conoz de forma recién. Les xibielles nun copulen, sinón que'l machu produz un espermatóforu qu'apega colgante a un filu enterriáu qu'escuelga dende dalgún oxetu vertical. Conduz a la fema per aciu maniobres de cortexu a zarapicar col espermatóforu. La fema recuéyelo colos sos cercos y llévalu hasta l'abertura xenital, onde lo introduz y produzse la fecundación.

Depredadores[editar | editar la fonte]

Unu de los depredadores naturales de la xibiella ye l'inseutu conocíu como forcadiella o berbesa (Forficula auricularia).

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]