Polisacáridu

De Wikipedia
Principales polisacáridos

Otros tipos de glúcidus

Los polisacáridos son biomolécules formaes pola unión d'una gran cantidá de monosacáridos. Atopar ente los glúcidos, y cumplen funciones diverses, sobremanera de reserves enerxétiques y estructurales.[1]

Los polisacáridos son polímeros que los sos constituyentes (los sos monómeros) son monosacáridos, que xúnense repetitivamente por aciu enllaces glucosídicos. Estos compuestos lleguen a tener un pesu molecular bien eleváu, que depende del númberu de residuos o unidaes de monosacáridos que participen na so estructura. Esti númberu ye casi siempres indetermináu, variable dientro d'unos márxenes, a diferencia de lo qu'asocede con biopolímeros informativos, como'l ADN o los polipéptidos de les proteínes, que tienen na so cadena un númberu fixu de pieces, amás d'una secuencia específica.

Los polisacáridos pueden descomponese, por hidrólisis de los enllaces glucosídicos ente residuos, en polisacáridos más pequeños, según en disacáridos o monosacáridos. La so dixestión dientro de les célules, o nos cuévanos dixestivos, consiste nuna hidrólisis catalizada por enzimes dixestives (hidrolases) llamaes genéricamente glucosidasas, que son específiques pa determinaos polisacáridos y, sobremanera, pa determinaos tipos d'enllaz glucosídico. Asina, por casu, les enzimes que hidrolizan l'almidón, que los sos enllaces son del tipu llamáu α(1→4), nun pueden descomponer la celulosa, que los sos enllaces son de tipu β(1→4), anque nos dos casos el monosacáridu sía'l mesmu. Les glucosidasas que dixeren los polisacáridos, que pueden llamase polisacarasas, ruempen polo xeneral unu de cada dos enllaces, lliberando asina disacáridos y dexando qu'otres enzimes completen depués el trabayu.

Na formación de cada enllaz glucosídico «sobra» una molécula d'agua, una y bones estos fórmense por reacciones de condensación a partir de la unión de monosacáridos por enllaces del tipu covalente. Coles mesmes, na so rotura por hidrólisis amiéstase una molécula d'agua pa estremalo en múltiples monosacáridos,[2] polo que nuna cadena fecha de n monosacáridos, va haber n-1 enllaces glucosídicos. Partiendo de que la fórmula xeneral, non ensin esceiciones, de los monosacáridos ye

CxH2xOx

deduzse fácilmente que los polisacáridos van responder casi siempres a la fórmula xeneral:

Cx(H2O)x–1

Clasificación de los polisacáridos[editar | editar la fonte]

Polisacáridos de reserva[editar | editar la fonte]

Estructura del glucóxenu.

Los polisacáridos de reserva representen una forma d'almacenar azucres ensin crear por ello un problema osmótico. La principal molécula provisora d'enerxía pa les célules de los seres vivos ye la glucosa. El so almacenamientu como molécula llibre, yá que ye una molécula pequeña y bien soluble, daría llugar a severos problemes osmóticos y de mafa, incompatibles cola vida celular. Los organismos caltienen entós solo mínimes cantidaes, y bien controlaes, de glucosa llibre, prefiriendo almacenala como polímeru. La concentración osmótica depende del númberu de molécules, y non de la so masa, asina que la célula puede, d'esta forma, almacenar enormes cantidaes ensin problemes. Dellos exemplos de polisacáridos de reserva pueden ser: l'almidón y el glucóxenu.

Ye importante destacar que los polisacáridos de reserva nun xueguen el mesmu papel n'organismos inmóviles y pasivos, como plantes y fungos, que nos animales. Estos nun almacenen más qu'una pequeña cantidá de glucóxenu, que sirve p'asegurar un suministru permanente de glucosa disuelta. Pal almacenamientu a mayor escala de reserves, los animales recurren a les grases, que son lípidos, porque éstes almacenen más del doble d'enerxía per unidá de masa; y amás, son líquides nes célules, lo que les fai más compatibles colos movimientos del cuerpu. Un organismu humanu almacena como glucóxenu la enerxía necesaria pa non más de seis hores, pero puede guardar como grasa la enerxía equivalente a les necesidaes de delles selmanes.

La mayoría de los polisacáridos de reserva son glucanos, esto ye, polímeros de glucosa, más esautamente de la so isómero d'aníu hexagonal (glucopiranosa). Trátase sobremanera de glucanos α(1→4), representaos nes plantes pol almidón y nos animales pol glucóxenu, con cadenes que se ramifiquen gracies a enllaces de tipu α(1→6). En numberosos grupos de protistas cumplen la mesma función glucanos de tipu β(1→3).

Polisacáridos estructurales[editar | editar la fonte]

Estructura de la celulosa.
Molécules de glucosa encadenaes pa formar celulosa.

Trátase de glúcidus que participen na construcción d'estructures orgániques. Los más importantes son los que constitúin la parte principal de la paré celular de plantes, fungos y otros organismu eucariotes osmótrofos, esto ye, que s'alimenten por absorción de sustancies disueltes. Estos nun tienen otra manera más económica de sostener el so cuerpu, qu'envolubrando a les sos célules con una paré flexible pero resistente, contra la qu'oponen la presión osmótica de la célula, llogrando asina una solución del tipu qu'en bioloxía se llama cadarma hidrostática.

La celulosa ye'l más importante de los polisacáridos estructurales. Ye'l principal componente de la paré celular nes plantes, y la más abondosa de les biomoléculas qu'esisten nel planeta. Ye un glucano, esto ye, un polímeru de glucosa, con enllaces glucosídicos ente les sos residuos de tipu β(1→4). Pola configuración espacial de los enllaces implicaos, los residuos de glucosa queden alliniaos de forma recta, non en helicoide, que ye'l casu de los glucanos α(1→4), del tipu del almidón. Ésta ye la regla tocantes a la conformanza de tolos polisacáridos estructurales de les parés. Eses cadenes rectes enllazar transversalmente, por enllaces d'hidróxenu, en fexes de cadenes paraleles.

La quitina cumple un papel equivalente al de la celulosa, pero nos fungos, y amás ye la base del exoesqueleto de los artrópodos y otros animales emparentaos. La quitina ye un polímeru de la N-acetil-2, D-glucosamina, un monosacáridu aminado, que contién polo tanto nitróxenu. Siendo ésti un elementu químicu de mala adquisición pa los organismos autótrofos, que lo tienen qu'alministrar con tacañería, la quitina queda reservada a heterótrofos como los fungos, que lo llogren a esgaya.

Otres funciones[editar | editar la fonte]

La mayoría de les célules de cualesquier ser vivu suelen disponer esti tipu de molécules na so superficie celular. Por ello tán arreyaos en fenómenos de reconocencia celular (exemplu: Complexu Mayor de Histocompatibilidad), proteición frente a condiciones adverses (Exemplu: Cápsules polisacarídicas en microorganismos) o adhesión a superficies (exemplu: la formación de biofilmes o biopelícules, al actuar como una especie de pegamento).

=== Según la composición estremen dos tipos de polisacáridos según la so composición:

  1. Homopolisacáridos: tán formaos pola repetición d'un monosacáridu.
  2. Heteropolisacáridos: tán formaos pola repetición ordenada d'un disacáridu formáu por dos monosacáridos distintos (o, lo que ye lo mesmo, pola alternanza de dos monosacáridos). Dellos heteropolisacáridos participen xunto a polipéptidos (cadenes d'aminoácidos) de diversos polímeros mistos llamaos peptidoglucanos, mucopolisacáridos o proteoglucanos. Trátase esencialmente de componentes estructurales de los texíos, rellacionaos con parés celulares y matrices estracelulares.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Bioquimica/ Biochemistry. Escritu por Antonio Peña, p. 143, en Google Books
  2. Curtis, Helena (2008). «Capítulu 3: Molécules orgnánicas», Curtis Bioloxía, Séptima, Médica Panamericana. ISBN 978-950-06-0334-8.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]