Historia de Letonia

De Wikipedia
Mancomunidá polacu-lituana.

A pesar de llograr per primer vegada la so independencia nel sieglu XX, la historia de Letonia inclúi los fechos relevantes qu'asocedieron nel territoriu de l'actual República de Letonia dende la prehistoria hasta los nuesos díes. Nesti tiempu, el territoriu formó parte de la XRSS y tuvo apoderáu polos alemanes, polacos y rusos.

Letonia antigua[editar | editar la fonte]

Los protobálticos llegaron a les llanures letones nel III mileniu e.C.

De primeres de la nuesa yera, el territoriu de l'actual Letonia yera conocíu como un llugar de camín. La famosa "ruta de los viquingos a los griegos", mentada nes cróniques antigües, estender dende Escandinavia, cruciaba'l territoriu letón saleando'l ríu Daugava hasta la Rus de Kiev, y de ende siguía pol Dniéper hasta algamar el Mar Negru y Constantinopla (güei Istambul) nel Imperiu bizantín.

Los antiguos baltos d'esti tiempu participaron viviegamente na ruta comercial (la ruta del ámbare). Al traviés del continente européu, la mariña de Letonia foi conocida como un llugar pa llograr ámbare. Hasta entrada la Edá media, l'ámbare yera más pervalible que l'oru; l'ámbare letono foi conocíu hasta na Grecia antigua y l'Imperiu romanu.

Nel 900, los baltos rexir por monarquíes tribales. Gradualmente, cuatro cultures báltiques tribales formáronse: curonios, latgalianos, selonios y semigalianos (en letón: kurši, latgaļi, sēļi y zemgaļi).

La más grande de les tribus yera la de los latgalianos, que yeren los más avanzaos política y socialmente. En 1100 y 1200, los curonios caltuvieron actividaes militares con invasiones qu'incluyíen saquéu y pillaje, siendo conocíos na mariña oeste del Mar Bálticu como los viquingos bálticos. Sicasí, los selonios y semgalianos fueron conocíos como amantes de la paz y prósperos granxeros.

Periodu alemán[editar | editar la fonte]

Livonia.

Conocida principalmente como Livonia, l'área que güei constitúi Letonia tuvo so la influencia de los Hermanos Livonios de la Espada alemanes a partir del sieglu XIII.

Pola so situación xeográfica estratéxica, el territoriu letón siempres foi invadíu por naciones más grandes, y esta situación definió'l destín de Letonia y de la so xente.

A la fin de la década de 1100, Letonia foi visitada nuevamente por comerciantes d'Europa. Nestos años aportaron comerciantes alemanes trayendo misioneros que predicaron el cristianismu, col deséu de convertir a los baltos paganos.

Los baltos nun deseyaben camudar de relixón, y opunxéronse al cristianismu. Estes noticies llegaron a oyíos del papa Celestino III, que decidió entamar les Cruzaes Báltiques.

Los alemanes de la Lliga Hanseática fundaron Riga en 1201, que gradualmente se convirtió na ciudá más curiosa del Mar Bálticu. Cola llegada de los cruzaos alemanes, les antigües monarquíes llegaron al so fin.

Nel sieglu XI, una confederación feudal desenvolver sol mandatu alemán, que se llamó Livonia. Livonia incluyía a les actuales Estonia y Letonia. En 1282, Riga y dempués Cēsis, Limbaži, Koknese y Valmiera fueron incluyíes na Lliga Hanseática. De magar, Riga convertir nun importante puntu ente este y oeste, aportando a el centru del Bálticu oriental y formando grandes nexos culturales con occidente.

Letonia baxu Suecia y Polonia[editar | editar la fonte]

El sieglu XVI foi tiempu de grandes cambeos pa los letones, notable pola Reforma y la cayida de Livonia dempués de la Guerra de Livonia (1558-1583), pasando a manes de la Mancomunidá polacu-lituana. La fe luterana foi aceptada en Kurzeme, Zemgale y Vidzeme, pero la fe católica caltúvose dominante en Latgale. Ducáu de Curlandia en 1561-1795 yera parte Polonia, (República de les Dos Naciones). Nos años 1600, el Ducáu de Curlandia, una vegada parte de Livonia, esperimentó una esplosión económica. Estableció dos colonies, una nuna islla nel estuariu de Gambia, a la que llamaron Isla de San Andrés onde'l Duque de Curlandia, Jacob Kettler, construyó un fuerte llamáu Fuerte Jacob, y otra en Tobagu llamada Nueva Curlandia. La Isla Jacob camudó de nome a Isla James cuando foi trespasada a Inglaterra.

Pero na Guerra Polacu-Sueca (1600-1629) Riga foi tomada por Suecia en 1621. La ciudá volvióse la más grande y desenvuelta de Suecia. Mientres esti tiempu Vidzeme foi conocida como “La caxa de pan sueco” porque suplía al imperiu suecu del so trigu. El restu de Letonia permaneció polaca hasta la Segunda partición de Polonia en 1793 (Ducáu de Curlandia), cuando se volvió parte del Imperiu rusu.

L'afitamientu de la nación letona asocedió en 1600, cola unión de los curonios, latgalianos, selenios, semgalianos y livonios (finu-ugrios, en letón: lībieši o līvi), tresformándose nuna nación culturalmente xunida y desenvuelta.

Oscilación ente les potencies ruso y alemano[editar | editar la fonte]

Bandera de l'antigua República Socialista Soviética de Letonia.
Escudu d'armes de l'antigua República Socialista Soviética de Letonia.

Dempués de ser conquistada pola Mancomunidá polacu-lituana, nel sieglu XVIII y XIX, Rusia consiguió'l control de Letonia y rexones vecines.

Con Rusia afarada pola revolución y la Primer guerra mundial, el 15 de xineru de 1918 los nacionalistes letonos proclamaron la república, pero los exércitos alemanes controlaben la rexón. Dempués de la firma por Alemaña del armisticiu de Compiègne, los letones proclamaron la independencia de Letonia'l 18 de payares de 1918.

Sicasí, Alemaña recibió'l sofitu de los Aliaos por que dellos grupos xermanos armaos permanecieren nos territorios de Letonia,[1] atayando los planes d'un estáu letón verdaderamente independiente.[1] Esto fixo coles mires de protexer el Bálticu de los bolxeviques rusos,[1] quien yá taben ocupando rexones al este de Letonia, incluyendo a Riga.[2]

Les fuercies xermanes, la Baltische Landeswehr empecipió entós una llucha dual contra los rusos bolxeviques y los nacionalistes bálticos.[1][2] Los estonios allegaron n'ayuda de los nacionalistes letonos,[1] y na batalla de Wenden,[2] ganar.

Na batalla de Daugavpils, los exércitos de Polonia sofitaron a Lituania contra'l Exércitu Coloráu, llogrando una victoria decisiva. El 20 d'agostu de 1920, la Rusia Soviética reconocería la independencia de Letonia.[1]

Esti periodu d'independencia duró pocu, yá qu'en 1939, pocu dempués de la invasión soviética de Polonia, Estonia, Letonia y Lituania fueron primíes pola Xunión Soviética por que dexaren l'establecimientu de bases militares nos sos territorios.[3] El gobiernu de Letonia aportó'l 5 d'ochobre d'esi mesmu añu. El 16 de xunu de 1940, coles mesmes qu'Alemaña conquistaba Francia, la Xunión Soviética invadió Letonia.[1] El presidente Kārlis Ulmanis foi arrestáu y morrió en 1941 en camín a una prisión en Turkmenistán. El 5 d'agostu, Letonia foi amestada a la Xunión Soviética sol nome de República Socialista Soviética de Letonia, empecipiando'l "añu del terror".[3] Esta agresión realizóse d'alcuerdu al Pactu Soviéticu-Nazi (pactu Ribbentrop-Mólotov) del 23 d'agostu de 1939.[4]

El 10 de xunetu de 1941, los exércitos alemanes ocuparon totalmente a Letonia, que foi alministrada en xunto con Lituania y Estonia pol Reichskommissariat Ostland.[3][1] Los nazis entamaron una campaña contra los xudíos,[3] xitanos[3] y "elementos comunistes". Munchos lituanos fueron reclutados pol exércitu alemán pa lluchar nel frente rusu[3] (15ª División de Granaderos SS).

Conquista soviética na Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Al revertise'l cursu de la guerra, los soviéticos avanzaron escontra Letonia, conquistando Riga el 13 d'ochobre de 1944. Munches unidaes del Grupu d'Ejército Norte alemán nun pudieron retirase a tiempu y quedaron atrapaes en Curlandia, formándose la bolsa de Curlandia. Curlandia enllenóse entós de soldaos alemanes y letonios, lo mesmo que de civiles, que tarrecíen a la represión soviética.[3] Hitler nunca autorizó la evacuación de Curlandia, y el 9 de mayu de 1945, el Grupu d'Exércitos Curlandia rindióse. Sicasí, unos 150.000 letones escaparon a Alemaña y a Suecia en botes.[3]

En 1944, cuando les meyores militares soviéticos llegaron a la zona,intensos combates tuvieron llugar en Letonia ente les tropes alemán y soviéticu, que terminó con otra derrota de los alemanes. Mientres el cursu de la guerra, tantu les fuercies alemanes como les soviétiques reclutaron letones pa los sos exércitos, aumentando d'esta manera la perda de "los recursos vivos de la nación". En 1944, una parte del territoriu de Letonia, una vegada más quedó so control soviéticu y los partisanos letonos empezaron la so llucha contra l'otru ocupante - la Xunión Soviética. 160.000 habitantes de Letonia huyenron a Alemaña y Suecia. Los primeros años dempués de la guerra carauterizar pola murnia y l'aveséu destín de la nación letona. El 25 de marzu de 1949, 43.000 habitantes de zones rurales ( "kulaks") y los patriotes de Letonia ( "nacionalistes") fueron deportaos a Siberia nuna operación represiva efectuada nos trés Estaos bálticos, que foi curioso planiada y aprobada en Moscú'l 29 de xineru de 1949. En total 120.000 habitantes de Letonia fueron encarcelaos o deportaos a campos de concentración soviéticos (el Gulag). Dalgunos llograron escapar de la detención y xuniéronse a los partisanos.

Nel periodu posterior a la guerra, Letonia viose obligada a adoptar métodos de producción soviética y l'infraestructura económica desenvuelta nos años 1920 y 1930 foi erradicada. Les zones rurales viéronse obligaes a la coleutivización. L'arribación masiva de trabayadores, alministradores, personal militar y los sos dependientes de Rusia y otres repúbliques de la URSS empezó. En 1959 cerca de 400.000 persones llegaron d'otres repúbliques soviétiques y la población d'etnia letona cayera al 62%. [19] Un ampliu programa pa imponer el billingüismu empecipiar en Letonia, la llimitación del usu de la llingua letona, en favor de la rusa. Toles escueles de les minoríes (xudíos, polacos, bielorrusos, estonios, lituanos) cerráronse dexando namái dos idiomes d'instrucción nes escueles;letón y rusu. [20] L'idioma rusu enséñase acompañáu de la lliteratura rusa, música rusa y la historia de la Xunión Soviética (en realidá, la historia de Rusia).

El 5 de marzu 1953 Josif Stalin morrió y siendo el so socesor Nikita Kruschev. El periodu conocíu como'l destemple de Kruschev empezó, pero los intentos de los comunistes letonos encabezadures por Eduards Berklavs pa llograr un grau d'autonomía pa la república y protexer la situación de rápidu deterioru de la llingua letona nun tuvieron ésitu. En 1959, dempués de la visita de Kruschev a Letonia comunistes nacionales fueron desaposiaos de los sos puestos y Berklavs foi deportáu a Rusia.

Por cuenta de que Letonia entá caltién una infraestructura bien desenvuelta y especialistes n'educación decidir en Moscú que dalgunes de les fábriques más avanzaes de la Xunión Soviética teníen d'asitiase en Letonia. Nueva industria crear en Letonia, incluyendo una fábrica de maquinaria principal de la RAF en Jelgava, fábriques electrotécnicas en Riga, fábriques de productos químicos en Daugavpils, Valmiera y Olaine, según alimentos y plantes procesadores d'aceite. [21] Sicasí, nun había abondes persones pa operar les fábriques de nueva construcción. Col fin d'ampliar la producción industrial, más inmigrantes d'otres repúbliques soviétiques tresferir al país, menguando notablemente la proporción de los letones étnicos.

En 1989, los letones étnicos constituyíen aproximao'l 52% de la población (1.387.757), frente a la proporción del 77% (1.467.035) anterior a la Segunda Guerra Mundial. En 2005 había 1.357.099 letones étnicos, qu'amuesa un amenorgamientu real na población titular. Proporcionalmente, sicasí, la etnia letona yá cunta con aproximao'l 60% de la población total de Letonia (2.375.000).

Final de la dómina soviética[editar | editar la fonte]

En 1988 el Movimientu pola Independencia de Letonia (LNNK) esixó la llibertá de prensa, el fin de la "rusificación" del país y la formación de partíos políticos independientes.

En 1989, el Congresu del Frente Popular de Letonia (LFT) ganó les eleiciones y aprobóse la independencia económico y político, magar la resistencia de Moscú.

So la presidencia de Guntis Ulmanis, en 1993 diose entamu a la lliberalización económica, que provocó una grave crisis de desemplegu de mala recuperación. Magar la privatización masiva d'empreses estatales, la inestabilidá político y económico siguió hasta 1995, cuando les reformes nel comunismu soviéticu como la glásnost aguiyaron el movimientu d'independencia letón, reponiendo Letonia la so independencia'l 21 d'agostu de 1991 arriendes de la llamada Revolución Cantada.

En 1990, el Congresu de l'antigua XRSS reconoció formalmente la independencia de les Repúbliques del Bálticu, que, tiempu dempués, tamién fueron almitíes como miembros de la ONX y en 2004 entraron a formar parte de la OTAN.

Nos últimos años del sieglu XX y empiezos del XXI, la sociedá letona enfrentar con tensiones étniques que se compliquen pola diversidá racial del país y pola fuerte influencia rusa.

Ingresu na Unión Europea[editar | editar la fonte]

El 20 de setiembre del 2003 aprobar por referendu (69,6 % de los letones, aproximao 1,4 millones) l'adhesión del so país a la Xunión Europea como yá realizaron Lituania y Estonia. La entrada oficial realizar en mayu del 2004. El 1 de xineru de 2014, convertir nel décimoctavo país de la eurozona.[5][6]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 Latvia Independence. Encyclopædia Britannica. Consultáu'l 07/02/2008.
  2. 2,0 2,1 2,2 The Fight for Independence and the Republic of Latvia. The University of Latvia. Consultáu'l 07/02/2008.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 The Loss of Independence, Second World War and Soviet Yera in Latvia. The University of Latvia. Consultáu'l 07/02/2008.
  4. Plakans, Andrejs (1995). «8. The Loss of Independence. The Molotov Ribbentrop Pact.», The Latvians: a short history. (n'inglés). Hoover Press, páx. 142. ISBN 9780817993023. Consultáu'l 28 d'agostu de 2009.
  5. sos-reticencies-entra-en-2014-con-l'euru-como-moneda.html Letonia, magar les sos reticencies, entra en 2014 col euru como moneda. 31 d'avientu de 2013. http://www.euroefe.efe.com/3775_euroefe-destacado-noticias/2354760_letonia-pese-a-les sos-reticencies-entra-en-2014-con-l'euru-como-moneda.html. Consultáu'l 1 de xineru de 2014. 
  6. Letonia entra nel euru con un rellumu avafáu. 31 d'avientu de 2013.  p. RTVE. https://www.rtve.es/noticias/20131231/letonia-entra-euru/810922.shtml. Consultáu'l 1 de xineru de 2014. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]