Historia d'Indonesia

De Wikipedia

La historia d'Indonesia ye la historia del territoriu qu'anguaño cubre la República d'Indonesia, que nació'l 17 d'agostu de 1945 cola proclamación de la independencia de les Indies Orientales Neerlandeses por Sukarno y Muhammad Hatta.

Formación del Archipiélagu[editar | editar la fonte]

Xeolóxicamente, l'área d'Indonesia moderna (por conveniencia, en delantre, l'archipiélagu) ye una xunta ente los trés grandes plaques continentales: la Placa Euroasiática, la placa Indo-Australiana y la placa del Pacíficu (vease l'artículu de Geología Indonesia). L'archipiélagu indonesiu, tal como esiste güei día formar mientres el derretimiento de los xelos dempués del final de la Edá de Xelu, hai aproximao 10.000 años. Mientres el Pleistocenu, cuando inda taba conectáu a Asia continental, vinieron los primeros pobladores.

L'Home de Java[editar | editar la fonte]

En 1890 el científicu Eugène Dubois treslladar a Java, onde dos años antes un mineru atopara un craniu fósil, y empieza buscando nel mesmu llugar nel qu'apaeciera'l fósil (Java central) para más tarde buscar nos depósitos fluviales del ríu Solu. Ente otros fósiles, n'agostu de 1891 atopó un fragmentu d'un craniu fósil y un fémur, conocíu darréu como'l "Home de Java", anque nun primer momentu pensó que se trataba de dalguna clase de chimpancé escastáu.

En 1894, Dubois, publicó una descripción de los sos fósiles, llamándolo Pithecanthropus erectus (anguaño Homo erectus), al que describía como mitad simio, metá humanu. En 1895 tornó a Europa, ónde dio a conocer los sos descubrimentos. Unos pocos científicos recibir con entusiasmu, pero la mayoría amosar en desalcuerdu cola so interpretación.

El "Home de Java" (Homo erectus erectus), foi'l primera representante de Homo erectus en ser descubiertu y supón que l'archipiélagu indonesiu taba habitáu dende hai dos millones d'años aproximao.

Población[editar | editar la fonte]

Mapa de la estensión de los pueblos austronesios.

El Homo Sapiens, esto ye los primeros humanos puramente dichos, llegaron a ésta rexón aproximao fai 45.000 años, viaxando per mar dende'l continente asiáticu escontra les islles del sureste como Australia y Nueva Guinea. Estos primeros colonos yeren pescadores con un altu nivel d'habilidaes marítimes, y per ende la teunoloxía necesaria pa faer travesíes oceániques que-yos dexaron llegar hasta les islles del pacíficu y l'índicu.

La mayoría de la población actual ye d'orixe austronesiu. Tanto la evidencia llingüística como la evidencia arqueolóxica dexa asegurar que los pueblos austronesios tuvieron el so orixe nel 3000 e.C., cuando los habitantes de la mariña de China meridional, cultivadores de miyu y d'arroz, empezaron a instalase en Taiwán.

La investigación interdisciplinar, con aportaciones de l'arqueoloxía, la etnobotánica y la llingüística, dexó reconstruyir les trayectories d'espardimientu xeográficu de les llingües austronesies y de ciertes téuniques agrícoles. Escontra'l 2000 e.C., diches llingües y téuniques empezaron a espublizase dende Taiwán hasta les Filipines, y depués dende éstes escontra Célebes y Timor, para, dende ellí, estendese por otres islla del archipiélagu d'Indonesia. Escontra'l 1000 e.C., otru movimientu de pueblos llevó la cultura austronesia dende Filipines a Nueva Guinea y más allá, escontra les islles del Pacíficu.

Mientres los austronesios espandíen los sos territorios, confinaron a los melanesios nativos a habitar les islles más orientales del archipiélagu.

Los pueblos austronesios darréu espandiríense hasta la mariña este d'África. Dende'l sieglu IV a. C, mercaderes procedentes d'islles de l'actual Indonesiasobremanera les islles de Xava, Sumatra y Borneo algamaron Adén en pasando pela India, y baxaron pola mariña este d'África hasta Madagascar y les Comores. Fontes árabes del sieglu X dan testimoniu de que nel sieglu IX, navegadores de les islles indonesiu y malayu realizaben violentes incursiones con fines comerciales nel océanu Índicu.

La cultura Dong Son foi una de les que llegó a Indonesia, trayendo consigo téuniques de cultivu del arroz, el ritual del sacrificiu del búfalu, la industria del bronce y práutiques megalítiques, ente otres coses. Dalgunes d'estes práutiques inda se caltienen anguaño, incluyendo les zones batak de Sumatra, les toraja de Sulawesi y delles islles menores de la Sonda. Los primeros indonesios yeren animistas qu'honraben los espíritus de los muertos.

Nel sieglu VIII e.C. yá s'atopa consolidada la téunica de cultivu de los arrozales per mediu del regadío. Esto dexó que se crearen ciudaes y pequeños reinos nel sieglu I d.C. Estos reinos (pocu más que conxuntos de pueblos) evolucionaron creando les sos propies relixones tribales. Esti tipu d'agricultura precisaba una sociedá bien entamada, en contraste a l'agricultura del arroz de secanu, que ye una manera de cultivu más senciella y que nun precisaba una estructura social tan ellaborada.

Civilizaciones Hindús y Budistes[editar | editar la fonte]

Primeros Reinos[editar | editar la fonte]

Templu de Prambanan del reinu d'hindú de Medang (Isla de Java).

Les referencies al reinu hindú de Dvipantara o Jawa dvipa, nos territorios de Java y Sumatra, apaecen n'escritos del 200 e.C. La primer muerte arqueolóxica descubiertu n'Indonesia ta allugáu nel Parque nacional de Ujung Kulon, Java Oeste, onde s'atopó una de les primeres estatues hindús de Ganesha nel visu del Monte Raksa na Isla Panaitan, que sería del sieglu I d.C. Tamién hai evidencia arqueolóxica d'un reinu en territoriu de la Sonda, al oeste de Java, que data del sieglu segundu, y acordies con el Dr. Tony Djubiantono, xefe de l'Axencia d'Arqueoloxía de Bandung, el Templu Jiwa en Batujaya (Karawang, Java Occidental), tamién sería construyíu nesa dómina.

Un númberu d'estaos hindús y budistes floriaron y depués menguaron en toa Indonesia. Na dómina de la Europa renacentista, Java y Sumatra yá habíen vistu más d'un mileniu de civilización y dos grandes imperios. Un reinu tempranu foi'l de Tarumanagara, que florió ente los años 358 y 669 d. C. Asitiáu nel oeste de Java cerca de l'actual Xakarta, el rei que gobernó mientres el sieglu V, Purnawarman, estableció les primeres inscripciones conocíes en Java, la inscripción de Ciaruteun alcuéntrase cerca de Bogor. Nesti monumentu, el rei Purnavarman inscribió'l so nome y fixo una impresión de les sos buelgues, según buelgues del so elefante. La inscripción diz lo siguiente: "Equí tán les buelgues del rei Purnavarman, el conquistador heroicu del mundu". Esta inscripción ta en sánscritu y ye inda legible dempués de 1500 años. Purnawarman aparentemente construyó una canal que camudó'l cursu del ríu Cakung, lo que dexó'l drenado d'una zona costera pa destinala a l'agricultura y l'asentamientu.

La historia política del archipiélagu indonesiu ente los sieglos VII y XI foi apoderada pol imperiu Srivijaya basáu en Sumatra. La dinastía Sailendra apoderó por aquella dómina'l centru de Java y construyó Borobudur, el monumentu budista más grande del mundu. La historia de los sieglos XIV y XV nun ye bien conocida por cuenta de la escasez de pruebes. Dos grandes estaos apoderaron esti periodu: Majapahit en Java Oriental, el más grande de los estaos pre-islámicos d'Indonesia y Malaca na mariña oeste de la península de Malaca, posiblemente'l más grande de los imperios comerciales musulmanes.

Medang[editar | editar la fonte]

Medang, foi un reinu hindú asitiáu en Java Central en redol a l'actual Yogyakarta ente los sieglos octavo y décimo. El rei Mpu Sindok treslladó esti reinu dende'l centru de Java escontra la parte oriental de la isla. Esti movimientu podría ser causáu pola erupción del volcán Monte Merapi o por dalguna llucha de poder.

El primer rei de Mataram foi Sri Sanjaya. El monumental templu hindú de Prambanan nes proximidaes de Yogyakarta foi construyíu pal dios Daksa. Dharmawangsa, el postreru raxa del reinu de Medang ordenó la traducción del Mahabharata al javanés antiguu en 996.

El reinu derrumbar nel caos a finales del reináu de Dharmawangsa so la presión militar que-y exerció l'imperiu malayu de Srivijaya. Unu de los últimos reis más importantes de Mataram foi Airlangga que reinó dende 1016 hasta 1049. Airlangga yera un fíu de Udayana y sobrín de Dharmawangsa. Él restableció'l reinu de Medang sol nome de Kahuripan.

Srivijaya[editar | editar la fonte]

Templu budista de Borobudur

Srivijaya yera una etnia malaya que reinó en Sumatra ya influyó en gran parte del sureste d'Asia. Dende'l sieglu 7 d.C., esti poderosu reinu naval florió como resultancia del creciente comerciu marítimu ente les islles de la rexón.

La primer prueba sólida de la so esistencia, correspuende a un monxu chinu, I-Tsing, quien escribió que visitó Srivijaya nel 671 mientres 6 meses.

El comerciu yera'l motor de Srivijaya y el so epicentru taba na actual Palembang. Sicasí, a pesar de la so relevancia, nun yera un "Estáu" nel sentíu modernu, con llendes definíes y un gobiernu centralizáu, sinón que se trataba d'una talasocracia (confederación de ciudaes mercantes) que nun llegó a estender la so influencia más allá de la zona d'islles del sureste asiáticu.

Srivijaya exerció la so soberanía sobre grandes árees de Sumatra, Java occidental, y gran parte de la península de Malaca. Al apoderar Malaca y l'estrechu de Sunda, l'imperiu controlaba tanto la ruta de les especies como'l comerciu llocal. Amás foi un centru de referencia pal budismu, atrayendo a pelegrinos y estudiosos d'otres partes d'Asia.

Magar Srivijayan siguió teniendo un terrible poder naval hasta'l sieglu XIII, una serie de redaes nel sieglu XI debilitó la so hexemonía ya influencia, dexando la formación de reinos rexonales, como Kediri, basaos na agricultura intensiva en llugar del comerciu costeru de llarga distancia. L'imperiu amás taba en conflictu frecuente colos reinos javaneses, primero Singhasari y dempués Majapahit. L'Islam, pela so parte, empezó a tomar fuercia al traviés de los contactos ente los comerciantes árabes ya indios, hasta que finalmente llogró imponese na rexón d'Aceh (norte de Sumatra), cuando a finales del sieglu XIII, el reinu de Pasai convertir al Islam.

Srivijaya dexó d'esistir finalmente nel 1414, cuando Paramésuara, últimu príncipe del reinu, convertir al Islam y fundó'l Sultanatu de Malaca na península malaya.

Singhasari y Majapahit[editar | editar la fonte]

Construcción carauterística de l'arquiteutura Majapahit.

A pesar de la falta d'evidencia histórica, sábese que Majapahit foi'l más importante de los estaos pre-islámicos d'Indonesia. El reinu hindú de Majapahit foi fundáu nel este de Java nel sieglu XIII, y so la rexencia de Gajah Mada esperimentó lo que de cutiu se conoz como la "Edá d'Oru" na historia d'Indonesia, cuando la so influencia estender a gran parte del sur de la Península de Malaca, Borneo, Sumatra y Bali, dende'l 1293 hasta'l 1500 aproximao.

El fundador del Imperiu Majapahit, Kertarajasa, yera un fíu del reinu de Singhasari, tamién basáu en Java. El creciente poder de Singhasari llamó l'atención de Kublai Khan del Imperiu Mongol, quién unvió emisarios esixendo tributu. Kertanagara, gobernante del reinu Singhasari, negar a pagar el tributu y el Khan unvió una espedición punitiva que llegó a la mariña de Java en 1293. Simultáneamente, el reinu de Kediri, empecipió una invasión pa conquistar Singhasari, consiguiendo matar al rei Kertanagara. Nesti contestu, el fundador de Majapahit aliar colos mongoles pa vengase de los invasores y, una vegada que'l reinu Singhasari foi destruyíu, volvióse y obligó a los sos aliaos mongoles a retirase nel tracamundiu.

Años dempués, el reinu foi dirixíu por Mada Gajah, un ambiciosu primer ministru y rexente de Majapahit, que gobernó dende'l 1331 hasta'l 1364, impulsando la espansión del reinu a les islles circundantes. Pocos años dempués de la muerte de Gajah Mada, l'Armada de Majapahit prindó Palembang, poniendo fin al reinu de Srivijayan. Sicasí, anque Majapahit estendió'l so poder sobre otres islles y destruyó a los reinos vecinos, la so prioridá yera'l control del comerciu que pasaba al traviés del archipiélagu. Dempués del so apoxéu nel sieglu XIV, el poder de Majapahit empezó a tornar ente los años 1478 y 1520, frente al prósperu Sultanatu de Malaca. Cola cayida de Majapahit, un gran númberu de cortesanos, artesanos, sacerdotes y miembros de la familia real camudar al este de la islla de Bali.

Los Estaos Islámicos[editar | editar la fonte]

La Espansión del Islam[editar | editar la fonte]

Les primeres menciones sobre l'archipiélagu indonesiu apaecen mientres el califatu abasí, cuando los marinos musulmanes describen una rexón nel sureste asiáticu abondosu en especies como nuez moscada, clavu de golor y galangal, ente munches otres.

Anque los comerciantes musulmanes yá viaxaben pela zona a principios de la era islámica, l'espardimientu del Islam ente los habitantes del archipiélagu indonesiu empieza recién nel sieglu XIII, al norte de Sumatra y el so espardimientu foi lenta y complicada.

La llegada del Islam foi impulsada pol aumentu de los venceyos comerciales fuera del archipiélagu y, polo xeneral, los comerciantes de los reinos más importantes fueron los primeres n'adoptar la nueva relixón.

La conversión al Islam foi abondo gradual, yá que primeramente entemecióse o se superpuso coles cultures yá establecíes, hasta convertise na relixón dominante en Java y Sumatra pa fines del sieglu XVI, onde namái Bali retuvo una mayoría hindú. Darréu van apaecer los misioneros cristianos, bien activos ente los sieglos XVI y XVII, conformando grandes comunidaes nestes islles.

Sultanatu de Mataram[editar | editar la fonte]

Complexu Sepulcral del Sultanatu de Mataram en Yogyakarta.

El Sultanatu de Mataram foi'l tercer Sultanatu en Java, dempués de los Sultanatos de Demak Bintoro y el de Pajang.

D'alcuerdu a los rexistros de Java, Kyai Gedhe Pamanahan convertir nel gobernante de la zona de Mataram na década de 1570 col sofitu del reinu de Pajang al este, cerca del sitiu actual de Surakarta. Pamanahan foi referíu de cutiu como Kyai Gedhe Mataram dempués de la so ascensión.

El fíu de Pamanahan, Panembahan Senapati Ingalaga, reemplazó al so padre nel tronu alredor del 1584. So Senapati el reinu creció sustancialmente al traviés de regulares campañes militares contra los vecinos del reinu. Poco dempués de la so asunción, por casu, conquistó al reinu de Pajang, que fuera sociu del so padre.

El reináu de Panembahan Seda ing Krapyak (1601-1613), fíu de Senapati, tuvo entá más marcáu poles guerres, sobremanera contra'l poderosu Surabaya, un reinu importante del este de Java. Mientres el so reináu tamién se produció'l primer contautu ente Mataram y la Compañía Holandesa de les Indies Orientales (VOC). Les actividaes holandeses de la dómina llindar a realizar negociaciones colos escasos asentamientos costeros, asina que les sos interaiciones col reinu interior de Mataram, yeren llindaes, anque esto nun evitó que formen una alianza contra'l reinu de Surabaya en 1613. Krapyak morrió esi mesmu añu.

Krapyak foi asocedíu pol so fíu, quien ye conocíu a cencielles como Sultán Agung ("Gran Sultán") nos rexistros de Java. Agung foi responsable de la gran espansión y del gran legáu históricu de Mataram, por cuenta de les estenses conquistes militares que produció mientres el so llargu reináu ente 1613 y 1646.

Dempués d'años de guerra Agung finalmente conquistó Surabaya, colo cual, el reinu de Mataram tomó tol centru y este de Xava y la isla Madura: namái la rexón de Banten (oeste de Java) y l'asentamientu holandés en Batavia permanecíen fora del control Agung. Nes décades de 1620 y 1630 el reinu de Mataram intentó delles vegaes espulsar a los holandeses de Batavia, hasta que finalmente se vio obligáu a compartir el control sobre Java.

En 1645 empezó la construcción d'Imogiri, el so llugar d'entierru, a unos quince quilómetros al sur de Yogyakarta. Imogiri sigue siendo'l llugar de descansu pa la mayor parte de la realeza de Yogyakarta y Surakarta hasta los nuesos díes. Agung morrió na primavera de 1646, cola so imaxe de invencibilidad estrozada poles sos derrotes ante'l holandeses, sicasí, dexaba detrás d'él un imperiu que cubría la mayor parte de Java y les islles vecines.

Al asumir el tronu'l so fíu, Agung Susuhunan Amangkurat, trató d'estabilizar el reinu, asesinando a los líderes locales que nun yeren lo suficientemente respetuosos con él, y cerrando numberosos puertos pa centralizar el control del comerciu colos holandeses.

A mediaos de la década de 1670 la insatisfaición col rei desaguó nuna rebelión abierta. Raden Trunajaya, un príncipe de la islla Madura, lleva alantre una revuelta qu'inclúi a mercenarios ambulantes. El rei fuxó a la mariña norte col so fíu mayor, el futuru rei Amangkurat II, dexando al so fíu menor Pangeran Puger, en Mataram. El rebelde Trunajaya, sicasí, nun paez comenenciudu en xestionar l'imperiu y, tres el saquéu, retirar al so bastión nel este de Java y dexa al debilitáu Puger nel tronu.

Amangkurat I morrió pocu dempués de la so espulsión, polo que Amangkurat II convertir en rei en 1677, sicasí, yá nun cuntaba con exércitu o riqueces pa restablecer el so poder. Nun intentu por recuperar el reinu, fixo importantes concesiones a los holandeses, a cambéu que decidieren dir a la guerra xunto a él. Pa los holandeses, un imperiu Mataram estable que tuviera fondamente en delda con ellos, ayudaría a asegurar la continuidá del comerciu en condiciones favorables. Asina foi que los holandeses emprestaron la so fuercia militar pa caltener al reinu xuníu. Ante la imposibilidá de competir coles fuercies holandeses Puger viose obligáu a reconocer la soberanía del so hermanu mayor Amangkurat II.

Sicasí, como artífices de la so vuelta al tronu, el holandeses caltuvieron a Amangkurat II so una estricta supervisión, exerciendo tamién un control sobre les mariñes del reinu. A Amangkurat II disgustába-y esta situación, especialmente'l creciente control holandés de la mariña, pero taba indefensu ante los compromisos qu'asumiera y ante l'amenaza del poder militar holandés.

Amangkurat II morrió en 1703 y foi asocedíu de volao pol so fíu, Amangkurat III. Sicasí, esta vegada'l holandeses creyeron ver un sociu más confiable nel so tíu Pangeran Puger, quién tomó'l títulu de Pakubuwana. El conflictu ente Amangkurat III y Pakubuwana I, xeneralmente llámase la Primer Guerra de Socesión javanesa y enllargóse mientres cinco años primero que los holandeses llograron instalar Pakubuwana.

Cola instalación de Pakubuwana, el holandeses aumentaron sustancialmente el so control sobre l'interior de Java Central. En 1705 Pakubuwana aportó a vencer a la VOC les rexones de la parte oriental de Cirebon y Madura, na que Mataram nun tenía nengún control real seya comoquier. La VOC recibió'l derechu a construyir fortificaciones en cualquier llugar de Java, el monopoliu sobre'l comerciu del opiu y los testiles, y amás Mataram apurriría un tributu añal de 1300 tonelaes métriques d'arroz.

Tiempu dempués Pakubuwana realizó nueves concesiones y prometió mayores tributos, sicasí, la capacidá del rei pa cumplir colos términos de los alcuerdos dependía en gran midida de la estabilidá de Java, primeramente garantizada pola VOC, anque más tarde resultó que'l poder militar holandés resultaría insuficiente p'asemeyada xera.

Los últimos años del reináu de Pakubuwana, dende 1717 hasta 1719, tuvieron apoderaos pola rebelión nel este de Java contra'l so reináu y los sos patrocinadores estranxeros. En 1719 Pakubuwana I morrió y el so fíu Amangkurat IV xubió al tronu, pero los sos hermanos, Pangeran Blitar y Purbaya impugnaron la socesión y atacaron kraton en xunu de 1719. Al ser refugaos polos cañones de la VOC, retirar escontra'l sur.

En 1726, Amangkurat IV cayó so una enfermedá, aparentemente producida por envelenamientu. El so fíu asumió'l tronu como Pakubuwana II, esta vegada ensin nenguna resistencia seria. Sicasí, los años subsiguientes van tar signados por una serie d'intrigues dexando al descubiertu la fraxilidá de la política javanesa, xunida pol esfuerciu holandés: Nesti contestu relativamente pacíficu, el rei nun consigue axuntar el sofitu de los sos "súbditos", munchos de los cualos álcense ante'l poder real.

Metanes una rebelión en 1749, Pakubuwana II carezse y robla un alcuerdu nel que se da la "soberanía" de Mataram a la VOC. El holandeses pela so parte anunciaron que'l fíu de Pakubuwana II asumiría como nuevu rei de Mataram col títulu de Pakubuwana III. Sicasí, tres díes antes, Mangkubumi dende'l so bastión en Yogyakarta, empecipió una rebelión que cada vez se fixo más fuerte hasta qu'en 1753 el príncipe herederu Pakubuwana III decidió xunise a los rebeldes. Nesti contestu, la VOC aceptó que nun tenía la capacidá militar pa reprimir la rebelión y se aprestó a axustar.

El reinu de Mataram estremar en 1755 en virtú d'un alcuerdu robláu ente los holandeses y el príncipe rebalbu Mangkubumi. El tratáu estableció que'l territoriu partir ente'l sultanatu de Yogyakarta, sol control de Mangkubumi y el sultanatu de Surakarta, gobernáu por Pakubuwana III. Esti alcuerdu tuvo ésitu y la paz caltener hasta 1812.

Sultanatu de Banten[editar | editar la fonte]

En 1524-25, Sunan Gunung Jati de Cirebon, xunto colos exércitos del sultanatu Demak, apoderar del puertu de Banten nel reinu de Sunda, y establecieron ellí'l sultanatu de Banten. Ellos fueron acompañaos por predicadores musulmanes y la población llocal adoptó l'Islam. El Sultanatu duró dende 1526 hasta 1813 dC y tuvo el so apoxéu na primer metá del sieglu 17. Esti Sultanatu dexó munchos restos arqueolóxicos y rexistros históricos.

Dómina Colonial[editar | editar la fonte]

La Llegada de los Europeos[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVI, apaecen los primeros europeos (portugueses, españoles, neerlandeses y británicos) buscando apoderar el comerciu de les especies dende'l so orixe na India y nes "Islles de les Especies" (Moluques) d'Indonesia. Hasta aquel entós, el comerciu de especies n'Europa taba monopolizado polos mercaderes musulmanes, en sociedá colos venecianos. Esta situación alzara los precios de manera astronómica, una y bones les especies yeren bien acobiciaes non yá pa caltener la carne sabroso, sinón tamién pa la ellaboración de medicines.

La llegada de los europeos al sureste asiáticu ye de cutiu consideráu como'l momentu decisivu de la so historia. Sicasí, otros estudiosos consideren esti puntu de vista daqué esaxeráu, una y bones la influencia europea nos sieglos XVI y XVII foi bastante llindada, tantu en superficie como en fondura. Esto debe a qu'Europa nun yera entá la potencia económico y militar que sería tiempu dempués, otra manera, la principal fuercia expansionista d'esta dómina foi l'Islam: en 1453, por casu, los turcos otomanos conquistaron Constantinopla, ente que l'Islam siguía estendiéndose escontra l'este, al traviés d'Indonesia y Filipines. La influencia europeasobremanera la de los holandeses, nun tendría'l so mayor impautu n'Indonesia hasta los sieglos XVIII y XIX.

Los portugueses[editar | editar la fonte]

Vasco da Gama ante'l Zamorin de Calicut.

Los portugueses fueron unos de los primeros reinos que desenvolvieron novedoses meyores na navegación, la construcción naval y nel armamentu lo cual dexó-yos faer espediciones coraxoses.

En 1498, Vasco da Gama trespasó'l Cabu de Bona Esperanza (Sudáfrica) y llegó a Kappakadavu, cerca de Calicut, nel actual estáu de Kerala (India). Poco tiempu dempués, en 1510, l'almirante Afonso de Albuquerque atacó y ocupó Goa (India), estableciendo ellí la Capital de la India portuguesa.

La noticia sobre les riqueces del Sultanatu de Malaca atraxeron l'atención de Manuel I, rei de Portugal, quién unvió al Almirante Diogo Lopes de Sequeira p'atopar Malaca y faer un pactu comercial col so gobernante. Sequeira llegó a Malaca en 1509, convirtiéndose nel primer européu n'aportar al sureste asiáticu.

Sequeira foi bien recibíu pol sultán Mahmud Shah, sicasí, un grupu de musulmanes convenció al sultán de que los portugueses yeren una amenaza grave. Mahmud decidió entós prindar a dellos de los homes de Sequeira, mató a otros y trató d'atacar a los cuatro buques portugueses, que sicasí llograron escapar. Tres esti incidente, los portugueses convencer de que la conquista yera l'únicu camín pa poder establecese na zona.

N'abril de 1511, Afonso de Albuquerque zarpó dende Goa camín de Malaca: tres 40 díes de llucha, Malaca cayó frente a los portugueses el 24 d'agostu. Previniendo futuros contraataques de Mahmud y de los reinos musulmanes vecinos, Albuquerque decidió tresformar a Malaca nuna fortaleza inexpugnable.

Asina ye que los portugueses fueron los primeros europeos en llegar a Indonesia, cola ambición d'apoderar l'orixe de les pervalibles especies. Al traviés de la conquista militar o de l'alianza colos gobernantes locales, los portugueses establecieron puestos comerciales, fuertes y misiones nes islles de Ternate, Ambon y Solor, ente otres. Sicasí, les actividaes misioneres portugueses, recién punxéronse en marcha na segunda metá del sieglu XVI y la influyencia portuguesa n'Indonesia amenorgóse namái a Solor, Flores y Timor. La llegada de los portugueses sirvió pa introducir el cristianismu n'Indonesia y anguaño sigue siendo una de les comunidaes cristianes más importantes de la rexón, lo que contribuyó a estrechar los llazos ente los indonesios y los europeos. Más allá d'esto, la influencia portuguesa na cultura llocal foi bien pequeña: de la so presencia solo quedaron delles pallabres nel vocabulariu que reflexaben el so pasáu portugués y munchos nomes de familia nel este de la rexón, como "da Costa", "Dias", "de Fretes", "Gonsalves", etc. Bien otra manera, l'impautu más significativu de la llegada de los portugueses foi l'alteración y desorganización de la rede de comerciu como resultáu de la conquista de Malaca.

En llugar de crear un puertu centralizáu pal intercambiu de les riqueces asiátiques nel Estrechu de Malaca, el comerciu terminó esvalixándose en numberosos puertos, qu'entraron nuna amargosa competencia. El puertu de Johor convertir n'unu de los favoritos pa los comerciantes asiáticos, ente que Malaca empezó a tornar como enclave comercial.

El Viaxe de Cornelis de Houtman[editar | editar la fonte]

Llegada de Houtman a la sablera de Banten.

En 1592 l'esplorador holandés Cornelis de Houtman partió dende Ámsterdam p'afayar les islles de les especies.

El viaxe tuvo llaráu de problemes dende'l principiu, a tal puntu que al aportar a Madagascar, tuvieron que soterrar a setenta persones, polo que dicha badea yera conocida como'l "Campusantu holandés". El 27 de xunu, los barcos finalmente llegaron a Banten, un puertu nel noroeste de Java. El holandeses yá sabíen que nun teníen de pasar pol Estrechu de Malaca, que taba controláu polos portugueses, sinón al traviés del Estrechu de Sunda.

El sultán de Baten amosóse interesáu n'estrechar llazos d'amistá colos europeos, lamentablemente, De Houtman yera pocu diplomáticu y el so comportamientu foi consideráu bocayón y insultante: foi espulsáu del territoriu y torgar mercar especies.

Los barcos navegaron escontra l'este y depués escontra la Isla Madura, siendo atacaos por pirates nel camín. En Madura, fueron recibíos pacíficamente, pero De Houtman ordenó a los sos homes atacar brutalmente en vengación polos actos de piratería que sufrieren antes.

El holandeses siguieron el so viaxe escontra Bali, y axuntáronse col rei de la isla, del cual llograron unos cuantos botes de pimienta. En Bawean una de les naves amburóse y la tripulación tuvo qu'estremase nos otros trés buques. Los marineros yá taben cansaos d'asemeyada travesía y decidieron nun dir a les Moluques, sinón tornar a Holanda.

De la tripulación de 249 homes, namái tornaron 87. Anque'l viaxe foi un desastre humanitariu y financieru, los sobrevivientes tornen a Holanda con un cargamentu de especies, lo qu'afala a realizar nueves espediciones. Puede considerase que foi una victoria simbólica y l'entamu de la colonización holandesa d'Indonesia. En poco tiempu, los holandeses fadríen cargu del comerciu de especies en tol Océanu Índicu.

La Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales (VOC)[editar | editar la fonte]

La sede del Gobernador Xeneral de VOC. L'edificiu agora sirve como Muséu Históricu de Yakarta.

Reconociendo'l potencial del comerciu de les especies nes Indies Orientales, y p'evitar la competencia ruinosa ente los mesmos holandeses, el Gobiernu decide fundir les empreses comerciales esistentes. En 1602, los Estaos Xenerales de los Países Baxos concedió-y a la Compañía Holandesa de les Indies Orientales (VOC) el monopoliu sobre'l comerciu de les especies n'Asia. Dióse-y amás poderes cuasi-gubernamentales, incluyendo la capacidá pa faer la guerra, encarcelar y executar convictos, axustar trataos, acuñar moneda y establecer colonies.

En 1603, la empresa establez el primer puestu permanente de comerciu en Banten (Indonesia), al noroeste de Java y en 1611, establecióse otru en Jayakarta (más tarde "Batavia" y depués "Jakarta").

Dende 1610 hasta 1619 la sede de la VOC establecer n'Ambon. Anque esta posición yera estratéxica nel área de producción de especies, taba bien lloñe de les rutes comerciales d'Asia y de los centros d'actividá de la VOC n'África y Xapón. Lo más conveniente yera una posición más al oeste del archipiélagu, sicasí, l'estratéxicu estrechu de Malaca taba controláu polos portugueses, ente que la zona de Banten yera malo de controlar debíu al poderosu reinu local qu'ocupaba la zona y a la creciente competencia de los comerciantes chinos ya ingleses.

El 30 de mayu de 1619, una fuercia naval de la VOC finalmente asaltó Jayakarta (actual Yakarta) y la rebautizó como Batavia estableciendo ellí la sede de la Compañía. La intención de los holandeses ye desenvolver el comerciu de especies con mano d'obra china y convertir Batavia nel centru del comerciu intra-asiáticu dende Xapón hasta Persia, Birmania y Madagascar. Anque esti plan nun llegó a realizase, la VOC llogró establecer una alianza col sultán de Ternate en 1607 pa controlar la producción de clavos de golor, y tres la ocupación de les islles Banda'l holandeses llograron el dominiu del comerciu de la nuez moscada. Tiempu dempués, la VOC prindó Malaca a los portugueses en 1641 lo que-yos dio'l control sobre los mares de la rexón.

A mediaos del sieglu XVII Batavia yá se convirtiera nun importante centru comercial y el holandeses llograren repeler los ataques del poderosu reinu javanés de Mataram. Darréu, los puertos de Sumatra tamién cayeron sol control de la VOC y los portugueses de la rexón fueron espulsaos ​​en 1660. A cambéu del monopoliu sobre'l comerciu de la pimienta y de l'ayuda militar pa espulsar a los británicos, el holandeses cooperaron col fíu del rei de Banten pa derrocar al so padre en 1680.

La política de la VOC nesti momentu foi la de concentrase nel comerciu y nun participar en costoses conquistes territoriales. Sicasí, la empresa sí s'arreyó fondamente na política interna de Java, lluchando nuna serie de guerres a favor o en contra de ciertos líderes de Mataram y Banten (Bantam). La VOC llegó a un alcuerdu col rei de Mataram, dexando a los barcos holandeses comerciar nel archipiélagu.

Anque nun pudieron faese col control del comerciu de les especies d'Indonesia, tuvieron muncho más ésitu que los portugueses. Ellos aprovecharon los enfrentamientos de los pequeños reinos de Java pa establecer un enclave comercial que se convirtió nuna de les más riques posesiones coloniales del mundu.

Colonia Neerlandesa[editar | editar la fonte]

La rindición del príncipe Diponegoro ante'l xeneral De Kock, por Nicolaas Pieneman, 1830.
Les Indies Orientales Holandeses hacia 1930.

La VOC clisó a tolos sos rivales nel comerciu con Asia. Ente 1602 y 1796 la VOC treslladó a casi un millón d'europeos en 4.785 barcos, y llevó escontra Europa más de 2,5 millones de tonelaes de mercancíes asiátiques.

Mientres el sieglu XVII, la VOC esfrutó d'enormes ganancies pol so monopoliu nel comerciu de especies y pagó un dividendu del 18% añal a los sos accionistes mientres casi 200 años.

Sicasí, el contrabandu, los gastos de guerra, la corrupción y la mala xestión condució a la compañía camín de la bancarrota nel sieglu XVIII. Dempués de la cuarta guerra anglo-holandesa, la VOC taba na ruina financiera, y dempués de dellos intentos pa reorganizala, foi nacionalizada el 1º de marzu de 1796 pola nuevu República de Batavia (Socesora de la República de los Países Baxos) y eslleióse formalmente'l 31 d'avientu de 1800. La mayor parte de les posesiones nel archipiélagu indonesiu (incluyendo gran parte de Java, partes de Sumatra, gran parte de les Moluques y les zones d'influencia de los puertos como Makasar, Esquitáu y Kupang) convertir nel territoriu conocíu como les Indies Orientales Holandeses.

Entós daquella surdieron numberosos disturbios en tol archipiélagu yá que los indíxenes aguantaben ante la hexemonía holandesa. Amás, la piratería n'Indonesia siguió siendo un problema pa los holandeses hasta mediaos del sieglu XIX.

En 1806, la República de Batavia, convertir nel Reinu d'Holanda so dominación francesa y Napoleón noma al so hermanu Luis Bonaparte pa ocupar el tronu holandés. En 1811, les fuercies britániques ocuparon dellos puertos de les Indies Orientales Holandeses (incluyendo Java) y Thomas Stamford Raffles convertir en gobernador. El control holandés foi restauráu en 1816. En 1824, con un nuevu Tratáu, el holandeses incorporaron al so dominiu los asentamientos británicos d'Indonesia, como Bengkulu en Sumatra, en cuenta de dexar el control de les sos posesiones na Península de Malaca y na India holandesa. Les fronteres resultantes ente les posesiones británicu y holandés son les qu'anguaño tienen Malasia ya Indonesia.

Un llevantamientu en Java conocíu como la "Guerra de Java" desenvolver ente 1825 y 1830, concluyendo col achaplamientu de los insurxentes. Dempués de 1830 establecióse un sistema de cultivos forzaos (n'holandés: cultuurstelsel) que produció grandes riqueces pa los holandeses y los sos collaboradores. El sistema de cultivu establecía que los llabradores taben obligaos a trabayar en plantíos del gobiernu mientres 60 díes al añu. El sistema foi abolíu dempués de 1870 y, a partir de 1901, el holandeses empezaron a adoptar les primeres reformes, invirtiendo mayores recursos pa la educación indíxena y establecieron una modesta apertura política.

Mientres ésta dómina les Indies Orientales Holandeses teníen namái dos clases de ciudadanos: los europeos y los indíxenes. Los colonialistes holandeses pertenecíen a la privilexada clase social alta, conformada por soldaos, alministradores, xerentes, maestros y pioneros. La clase social baxa taba conformada polos "nativos". Una tercer clase, d'orientales esteriores al archipiélagu, recién añadióse hacia 1920.

La modernización de la infraestructura de puertos y carreteres foi una prioridá pa la clase alta holandesa, que'l so oxetivu yera modernizar la economía y facilitar el comerciu. Pa 1950 los inxenieros holandeses habíen construyíu y modernizáu la infraestructura vial con 12.000 km de carreteres asfaltaes y 7.500 quilómetros de víes ferriales. Amás construyeren dellos puertos, servicios públicos d'agua potable ya instaláu sistemes de riego que cubríen 1,4 millones d'hectárees de campos d'arroz.

Mientres la mayor parte del periodu colonial, el control holandés sobre los sos territorios nel archipiélagu indonesiu foi tenue. En dellos casos, les aiciones militares o policiales en delles partes d'Indonesia yeren abondo crueles. Recién a empiezos del sieglu XX, tres siglos dempués de que s'instalara'l primer puestu comercial, l'estáu holandés consigue exercer el dominiu colonial direutu sobre la totalidá del territoriu.

La Independencia[editar | editar la fonte]

L'Espertar Nacional[editar | editar la fonte]

N'ochobre de 1908, formóse'l primer movimientu nacionalista, Budi Utomo y el 10 de setiembre de 1912, fórmase otru movimientu similar, pero entá más masivu, denomináu Sarekat Islam. P'avientu de 1912, Sarekat Islam yá tenía 93.000 miembros. Los líderes nacionalistes yeren un pequeñu grupu de mozos profesionales y estudiantes, dalgunos d'ellos educaos nos Países Baxos. El holandeses recién respondieron dempués de la Primer Guerra Mundial, xeneralmente con midíes represives. Entós daquella, los comunistes indonesios, acomuñaos cola Tercera Internacional, empezaron a usurpar el movimientu nacionalista. La represión del movimientu condució a numberoses detenciones, ente ellos del que sería darréu'l primer presidente d'Indonesia, Sukarno (1901-1970), que foi encarceláu poles sos actividaes polítiques, el 29 d'avientu de 1929.

En 1914, un exiliáu socialista holandés, Henk Sneevliet, fundó l'Asociación Social Demócrata d'Indies. Lo que primeramente foi un pequeñu foru pa los socialistes holandeses, más tarde, en 1924, convertir nel Partíu Comunista d'Indonesia (PKI). La represión oficial dio llugar a una crecedera del PKI.

Invasión Xaponesa[editar | editar la fonte]

Ataque xaponés a Pearl Harbor n'avientu de 1941.

Pal sieglu XX, los xaponeses yeren, según ellos mesmos, la "Lluz d'Asia", yá que Xapón yera l'únicu país asiáticu que se tresformara nuna sociedá teunolóxica moderna dende finales del sieglu XIX, independiente de les polítiques européu y americanu, llegando inclusive a ganar a una de les grandes potencies de la dómina: la Rusia zarista. Dempués de la so campaña militar en China, Xapón centró la so atención nel sureste d'Asia pa crear una zona de llibre comerciu sol lideralgu xaponés.

En mayu de 1940, al empiezu de la Segunda Guerra Mundial, Holanda foi ocupada pola Alemaña Nazi. El gobiernu holandés, encabezáu pola reina Guillermina, establecer en Londres, reteniendo entá'l control sobre les sos posesiones asiátiques.

Les Indies Orientales Holandeses, yeren un territoriu primordial pa Xapón, una y bones la colonia tenía abondosos recursos, ente ellos los pervalibles plantíos de cauchu y los xacimientos de petroleu: la colonia holandesa yera'l cuartu mayor esportador de petroleu del mundu, por detrás de los EE.XX., Irán y Rumanía, ente que Xapón solo podía producir lo suficiente pa satisfaer malapenes el 10% de les sos necesidaes.

Xapón perdió rápido'l 93% del so suministru de petroleu dempués de que'l presidente d'Estaos Xuníos Franklin Delano Roosevelt emitiera una orde executiva en xunetu de 1941, embargando toles esportaciones de petroleu escontra Xapón. El gobiernu holandés nel exiliu, primíu polos aliaos, tamién rompió'l so alcuerdu económicu con Xapón y xunióse al embargu n'agostu.

El 7 d'avientu de 1941, como una aición preventiva destinada a evitar la intervención de la flota norteamericana nes aiciones militares que l'Imperiu del Xapón taba entamando realizar nel Sureste Asiáticu, l'Armada xaponesa atacó la base naval de los Estaos Xuníos en Pearl Harbor, Ḥawai.

El 8 d'avientu de 1941, numberosos países, incluyendo a Holanda, declararon la guerra al Xapón. Esi mesmu día, les tropes xaponeses empecipiaron una serie d'ataques a los territorios de Hong Kong, les Filipines, la islla Wake, Malasia y Tailandia. El xeneral Hisaichi Terauchi, comandante del Exércitu Espedicionariu del Sur, empezó la campaña contra les Indies Orientales Holandeses con ataques clave a Borneo'l 17 d'avientu, ganando la superioridá aérea. Esta situación dexó-yos realizar desembarques en dellos llugares de la zona. Les fuercies xaponeses tamién llograron aterrizar con ésitu en Miri, un centru de producción de petroleu nel norte de Sarawak.

Nel mes de xineru, formóse un mandu conxuntu ente estauxunidenses, británicos, holandeses y australianos (ABDACOM) pa coordinar a les fuercies aliaes nel sureste d'Asia, sol mandu del xeneral Archibald Wavell. Nes selmanes previes a la invasión, dellos funcionarios del gobiernu holandés xunto a los sos familiares exiliáronse n'Australia. Antes de la llegada de les tropes xaponeses, hubo tamién conflictos ente grupos rivales d'Indonesia y delles persones morrieron, sumieron o pasaron a la clandestinidá. Propiedaes chines y holandeses fueron escalaes y destruyíes.

En xineru de 1942, Sulawesi y Kalimantan yá taben baxu control xaponés. En febreru, los xaponeses aterrizaren en Sumatra, afalando a los habitantes de Aceh pa remontase contra'l holandeses. El 27 de febreru, un últimu esfuerciu de la marina aliada pa contener a Xapón foi barríu nel mar de Java. A partir del 28 de febreru les tropes xaponeses desembarcaron na mariña norte de la isla. Les fuercies holandeses y el gobernador del territoriu rindir en marzu de 1942.

La Ocupación[editar | editar la fonte]

Tropes xaponeses en Java.

La derrota de los holandeses foi recibida con entusiasmu polos indonesios quien dieron una calorosa bienvenida al exércitu xaponés. Los xaponeses, pela so parte, capitalizaron esti sofitu reclutando a los líderes nacionalistes indonesios. Asina ye qu'en xunetu de 1942, Sukarno acepta la ufierta de Xapón p'axuntar a la opinión pública en favor del esfuerciu de guerra xaponés. Sukarno y Hatta Mohammad fueron condecoraos pol emperador de Xapón en 1943. Sicasí, la esperiencia de la ocupación xaponesa n'Indonesia varia considerablemente, dependiendo de les rexones y la posición social. Munchos de los que vivíen n'árees consideraes importantes pal esfuerciu de guerra esperimentaron la tortura, la esclavitú sexual, la detención arbitraria y l'execución, ente otros crímenes de guerra. Miles d'indonesios fueron utilizaos como mano d'obra esclava en proyeutos xaponeses como'l ferrocarril Siam-Birmania, onde dellos morrieron de resultes de los malos tratos y la fame. El holandeses o mestizos ente holandeses ya indonesios fueron blancos particulares mientres la ocupación xaponesa.

Sicasí, a pesar del so ésitu inicial, los xaponeses empezaron sufrir una cadena de derrotes consecutives mientres casi dos años. En xunetu de 1944, perdieron Saipan (Islles Marianes) y en marzu de 1945 tamién perdieron les Filipines. La destrucción de la flota mercante xaponesa, combinada col bombardéu estratéxicu a les principales industries, fundió a la economía del Xapón y la so Armada Imperial yá nun yera una fuercia combativo.

Ante esta situación, en marzu de 1945 Xapón entamó un comité sobre la independencia d'Indonesia (BPUPKI). Na so primer xunta en mayu, Soepomo faló de la integración nacional y contra l'individualismu personal, ente que Muhammad Yamin suxurió que la nueva nación tenía de reclamar Sarawak, Sabah, Malasia, el Timor portugués, y tolos territorios qu'antes de la guerra fueren parte de les Indies Orientales Holandeses. El comité ellaboró ​​la Constitución de 1945, qu'entá sigue vixente, anque con numberoses enmiendes. Según trescendiera, Xapón tenía la intención d'anunciar la independencia d'Indonesia'l 24 d'agostu. Sicasí, tres la rindición de Xapón, Sukarno proclamó unilateralmente la independencia d'Indonesia'l 17 d'agostu.

La Revolución Nacional[editar | editar la fonte]

Como Java nun fuera ocupada polos aliaos, a la fin de la Segunda Guerra Mundial, surdió un vacíu de poder nel territoriu de les Indies Orientales Holandeses, y los nacionalistes buscaron ocupar los puestos de mandu abandonaos polos xaponeses.

Los Países Baxos, primeramente sofitaos polos británicu, intentaron recuperar los sos dominios asiáticos. Asina ye qu'en conformidá colos términos de la so rindición, los xaponeses trataron de restablecer l'autoridá perdida sobre les principales ciudaes d'Indonesia, que fueron apurríes a los británicos, coles mires de restaurar la soberanía holandesa. El comandante militar británicu dio un ultimátum a los combatientes nacionalistes de Bandung p'abandonar la ciudá. En respuesta, el 24 de marzu de 1946, gran parte de la zona sur de Bandung foi deliberadamente amburada por militantes d'esquierda.

Recién cuatro meses dempués de terminada la guerra, los internaos occidentales fueron puestos en llibertá cola condición de salir d'Indonesia. La mayoría de los alministradores coloniales xaponeses tamién fueron repatriaos, sacante dellos cientos que fueron deteníos poles investigaciones sobre los crímenes de guerra.

Dempués de tornar a Java, les fuercies holandeses rápido reocuparon la capital colonial de Batavia (güei Yakarta), polo que la ciudá de Yogyakarta, en Java central convertir na capital de les fuercies nacionalistes. Empecípiase entós un periodu de baturiciu conocíu como la guerra de guerrilles. Tres cuatro años de llucha armada y diplomática, el holandeses recuperaren casi la totalidá d'Indonesia, pero la resistencia guerrillera persistía.

El 27 d'avientu de 1949, ante la presión internacional, Holanda decide reconocer formalmente la independencia d'Indonesia, so la estructura federal denomada Estaos Xuníos d'Indonesia (RUSI). El 17 d'agostu de 1950, esautamente cinco años dempués de la proclamación de la independencia, los estaos federales son disueltos y Sukarno proclama la República Unitaria d'Indonesia.

Indonesia como País[editar | editar la fonte]

La Democracia de Sukarno[editar | editar la fonte]

Sukarno, líder del movimientu nacionalista, y primer presidente d'Indonesia.

En llogrando la independencia d'Indonesia apaecieron les divisiones internes dientro del movimientu nacionalista, una y bones el país taba conformáu por una sociedá heteroxénea con diverses costumes, ideoloxíes y relixones. Tres dellos años d'ocupación, gobiernos autoritarios y enfrentamientos armaos, el país sufría d'una estrema probeza, con una economía ruinoso y baxu niveles d'educación. El nuevu gobiernu tuvo d'enfrentar los atentaos del movimientu musulmán Darul Islam, que llibró una guerra de guerrilles contra la República dende 1948 hasta 1962, coles mires d'instalar un estáu islámicu. Ente mediu tamién se produz la declaración d'independencia de la República de les Moluques del Sur (1950) y les rebeliones en Sumatra y Sulawesi (1955 y 1961).

Les eleiciones parllamentaries largamente pospuestes celébrense finalmente en 1955. Sicasí, más de 150 partíos y agrupaciones presentar a los comicios dando entamu al caos.

El Partíu Nacional Indonesiu (PNI), consideráu'l partíu de Sukarno, encabezó la encuesta, y el Partíu Comunista d'Indonesia (PKI) tamién recibió un fuerte sofitu, pero nengún partíu llogró más d'una cuarta parte del votos, lo que dio llugar a coaliciones de curtia duración.

La heteroxeneidá reinante nel Parllamentu electu traducir en paralís gubernamental, lo qu'obligó a Sukarno a eslleir tantu la Cámara como a los partíos, pa dar pasu al establecimientu de la Democracia empobinada, términu col cual denominóse a una nueva forma de gobiernu que enarbolaba l'estandarte de nacionalismu y unidá. Sukarno foi un líder carismáticu y autoritariu, consideráu polos indonesios como'l "hermanu mayor", y representar popularmente como un home del pueblu que s'atreviera a enfrentar a Occidente. Mientres el so xestión implementóse la nacionalización de bienes y lleváronse alantre fuertes programes d'alfabetización que teníen como meta la busca y l'establecimientu d'una identidá y conciencia nacional.

Unu de los principales oxetivos de Sukarno yera tomar del oeste de Nueva Guinea, una y bones esi territoriu siguía perteneciendo a los holandeses. Nun intentu por evitar qu'Indonesia tomara'l control de la rexón, el holandeses aumentaron de manera importante'l gastu n'obres de desenvolvimientu y educación, afalando'l nacionalismu de Papúa. Tamién se buscó estrechar venceyos col vecín oriental de Nueva Guinea, que yera alministráu per Australia. Inclusive, en 1961, el holandeses llegaron a establecer un parllamentu local, fomentando la idea del autu-gobierno. Sicasí, Indonesia, llanzó simbóliques incursiones marítimes y de paracaidistes sobre'l territoriu, que resultaron abondu por que los holandeses alcordaren convocar a una mediación estauxunidense pa resolver el conflictu. El 1º de mayu de 1963, Indonesia asumió la responsabilidá alministrativa sobre l'oeste de Nueva Guinea, cola condición de realizar darréu un referendu ente tolos habitantes del territoriu so supervisión de la ONX.

En 1962, Indonesia tamién empecipia una confrontación contra'l nuevu estáu de Malasia, fusión de la Federación Malaya (Malasia Occidental), Singapur y los protectoraos británicos de Sabah y Sarawak (colectivamente conocíos como Borneo Británicu). Los estaos del norte de Borneo, Sarawak y Sabah, nun taben entusiasmaos cola idea de xunise a la nueva Malasia, yá que nun víen grandes beneficios pa los sos territorios, financieramente independientes gracies a los sos ingresos petroleros. Indonesia, que se consideraba como'l representante llexítimu de los pueblos austronesios, sofitó un intentu atayáu de revolución en Brunéi. Sukarno manifestar contra l'imperialismu británicu y esplegó fuercies militares a lo llargo de la frontera de Borneo. Occidente, pela so parte, amosóse cada vez más sollertáu y Estaos Xuníos retiró'l so sofitu a Indonesia.

La posición económica d'Indonesia siguió deteriorándose y para mediaos de la década del ´60 el gobiernu tuvo qu'abandonar los subsidios al sector públicu, lo que disparó la inflación. Los ingresos por esportaciones encoyéronse, les infraestructura deterioráronse y les fábriques operaben a una capacidá mínima por cuenta de les insignificantes inversiones que se realizaren. La probeza y la fame xeneralizáronse nuevamente.

El Nuevu Orde[editar | editar la fonte]

Suharto foi'l presidente militar d'Indonesia de 1967 a 1998.

La posición de Sukarno dependía entós daquella de permediar les fuercies opuestes y cada vez más contraries del exércitu y el PKI. De la mesma, la postura anti-imperialista d'Indonesia volver cada vez más dependiente de la Xunión Soviética y depués de la China comunista. Pa 1965, el PKI ganara muncha influencia dientro del gobiernu y yá yera'l mayor partíu comunista del mundu fora de la Xunión Soviética o China.

Asina ye que el 30 de setiembre de 1965, seis de los xenerales de más altu rangu y otros militares fueron executaos nun intentu de golpe d'Estáu. Los insurxentes integraben una faición del exércitu y llograron tomar posiciones na capital, incluyendo la emisora ​​de la radio nacional. Ellos informaron que taben actuando en contra d'una intriga entamada polos xenerales pa derrocar a Sukarno. A les poques hores, el Xeneral Mayor Suharto, comandante del Exércitu, movilizó a les sos tropes. Pa la tarde del 1º d'ochobre, yá taba claro que l'intentu de golpe d'Estáu tenía poca coordinación y taba llindáu en gran midida a Yakarta. Hasta güei desconozse la identidá de los organizadores del golpe y de los sos verdaderos oxetivos.

La versión oficial del exércitu indonesiu, foi que'l PKI tuvo detrás del golpe d'estáu y utilizó a oficiales descontentos pa llevalo a cabu. Empecipióse una violenta purga anticomunista en gran parte del país y el PKI foi declaráu illegal. A finales de 1965 unidaes militares y grupos de musulmanes, sobremanera nel campu, empezaron a realizar matances de comunistes y de aquellos que los sofitaben. Les estimaciones del númberu de muertes bazcuyen ente 300.000 y un millón. El PKI foi declaráu illegal el 13 de marzu de 1966 y el gobiernu arrestó a cientos de miles de persones acusaes de tar arreyaes nel intentu de golpe d'Estáu. Los postreros d'estos prisioneros inda nun fueron lliberaos y siguen produciéndose execuciones periódiques; la más recién d'elles tuvo llugar en 1990; de toos estos deteníos, namái 800 fueron xulgaos.

El presidente Sukarno intentó restaurar la so posición política, pero la destrucción de la PKI significó'l fin pa la so democracia empobinada. A pesar de que siguía siendo presidente, el debilitáu Sukarno viose obligáu a tresferir los principales poderes políticos y militares al xeneral Suharto, quien daquella se convirtió en xefe de les fuercies armaes. En marzu de 1967, l'Asamblea Popular Provisional Consultiva (MPRS) nomó al xeneral Suharto presidente en funciones y asumió formalmente'l so cargu en marzu de 1968. Sukarno, sicasí, vivió so arrestu domiciliariu hasta la so muerte en 1970.

El réxime militar de Suharto, comúnmente denomináu'l "Nuevu Orde", estableció la llei marcial, el toque de queda, la represión política y la supresión de les llibertaes civiles, principalmente la d'espresión. Mientres ésti periodu miles de persones fueron asesinaes o encarcelaes por ser presuntos simpatizantes comunistes.

Coles mesmes, l'alministración de Suharto llevó ciertu grau d'estabilidá a la rexón y atraxo a grandes grupos estranxeros d'inversión, lo que dio entamu a una crecedera acelerada de la economía. El país urbanizóse y se tecnificó, convirtiéndose nun líder emblemáticu del llamáu Tercer Mundu.

Sicasí, la crecedera del país foi desigual, una y bones una parte de la población arriquecióse desmesuradamente y otra gran parte caltener na probeza. La contracara de l'alministración yera la corrupción xeneralizada y los abusos cometíos pola familia nel poder.

Otra carauterística de la dómina de Suharto, foi l'ampliación del programa de transmigración (Transmigrasi), una iniciativa del Gobiernu Nacional pa treslladar a les persones ensin tierra de les zones densamente poblaes d'Indonesia (tales como Java y Bali) a les zones menos poblaes del país como Papua, Kalimantan, Sumatra y Sulawesi. L'oxetivu declaráu d'esti programa yera amenorgar la probeza y la superpoblación, apurriendo meyores condiciones de vida pa los trabayadores probe y mayor mano d'obra a les islles esteriores. Magar la so intención yera clara, el programa de cutiu desamarró discutinios ya inclusive conflictos violentos ente los nuevos colonos y los nativos tradicionales.

En 1969, el gobiernu de Suharto intentó regularizar la situación de la Guinea Occidental. En llugar de realizar el referendu ente tola población supervisáu pola ONX, como s'alcordara con Sukarno, decidió escoyese a un conseyu de representantes locales de Papúa que por unanimidá votaron a favor de la integración con Indonesia. Un posterior resolución de l'Asamblea Xeneral de la ONX confirmó la tresferencia de la soberanía a Indonesia.

Tiempu dempués, en 1975, tres la Revolución de los Claveles, Portugal anunció la descolonización del Timor portugués (Timor Oriental). La isla de Timor topábase estremada en dos partes: el Timor Oriental, yera una colonia portuguesa, ente que'l Timor Occidental, fuera una posesión holandesa, depués heredada per Indonesia. Nes eleiciones celebraes en 1975, el frente revolucionariu denomináu "Fretilin", una alianza de partíos d'esquierda y la UDT (alliniada cola elite local), remaneció como'l principal partíu, faciendo campaña pola independencia del Timor Oriental. Apodeti, un partíu que defendía la integración con Indonesia, tuvo poco sofitu popular.

Ante la medrana de que l'archipiélagu cayera en manes comunistes, la intelixencia militar d'indonesia influyó na rotura de l'alianza ente'l Fretilin y la UDT, lo que desaguó nuna guerra civil. Mientres esti tiempu, el gobiernu portugués abandonáu efeutivamente el territoriu y, el 28 de payares, el Fretilin declara unilateralmente la independencia y proclama la "República Democrática de Timor Oriental". Sicasí, nueve díes dempués, el 7 d'avientu, Indonesia invadió Timor Oriental y amestar al so territoriu, con sofitu material y diplomáticu de los Estaos Xuníos, Australia y el Reinu Xuníu que consideraben a Indonesia como un aliáu anticomunista.

La Reforma[editar | editar la fonte]

Vista actual de la ciudá de Yakarta.

En 1996 el Partíu Democráticu d'Indonesia (PDI), un partíu llegal que sofitara tradicionalmente al réxime taba camudáu de direición y empezó a afirmar la so independencia. La presidenta del PDI yera una fía de Sukarno, Megawati Sukarnoputri. Suharto fomentó una división nel lideralgu del PDI, lo que desaguó en protestes y fechos de violencia ente los partidarios del "Nuevu Orde" y los reformistes, que sofitaben una apertura democrática.

Sicasí, el principal problema pa Suharto, vendría dende l'esterior, específicamente dende Tailandia, que la so cayida daría empiezu a la denomada Crisis Asiática de 1997. Ente 1985 y 1996, la economía de Tailandia creciera a un permediu de más del 9% añal, con una inflación razonablemente baxa nun rangu d'ente'l 3 y el 5%. La moneda del país, el baht, topábase arreyada a una paridá de 25 baht por dólar norteamericanu.

En mayu de 1997, el baht tailandés viose afeutáu por masivos ataques especulativos, pero Tailandia negar a devaluar la so moneda, lo que evaporó les reserves estranxeres del país. Finalmente'l gobiernu viose obligáu a dexar llexar el baht, en xunetu de 1997, dexando que'l valor fuera fitu pol mercáu de divises. El baht devaluóse rápido y l'economía de Tailandia detúvose metanes despidos masivos.

Entós daquella, Indonesia paecía lloñe d'una crisis económica. A diferencia de Tailandia, Indonesia tenía una inflación entá más baxa, un superávit comercial de más de $ 900 millones, reserves de divises por más de $ 20 mil millones y un sector bancariu consolidáu. Sicasí, un gran númberu d'empreses indonesies taba empeñándose en dólares d'Estaos Xuníos, una y bones la rupia fortaleciérase nos últimos años respeuto al dólar.

En xunetu de 1997, cuando Tailandia dexa llexar el baht, les autoridaes monetaries d'Indonesia ampliaron la banda de cotización de la rupia del 8% al 12%. Sicasí, nel mes d'agostu, la rupia cayó so un fuerte ataque especulativu y el réxime de cambéu alministráu tuvo que ser sustituyíu por un réxime de llibre flotación y la rupia cayó entá más. Paralelamente'l país sufría una seca severa y dalgunos de les mayores quemes forestales de la so historia en Kalimantan y Sumatra.

El FMI ufiertó un paquete de rescate de $ 23 mil millones de dólares, pero la rupia siguió fundiéndose metanes les medranes poles deldes de les empreses y la fuerte demanda de dólares. La rupia y la Bolsa de Yakarta tocaron el so mínimu históricu en setiembre. L'axencia Moody´s rebaxó la calificación de la delda d'Indonesia al nivel de "bono basura".

La crisis intensificar en payares, cuando los efeutos de la devaluación reflexar nos balances de les empreses, munches de les cuales empeñárense en dólares y agora teníen d'enfrentar el cayente de la rupia. N'avientu, el gobiernu de Suharto robló una carta d'intención col FMI que, en cuenta de recibir ayuda del organismu, el gobiernu comprometer a promulgar midíes d'austeridá, incluyendo retayos a los servicios públicos y l'eliminación de subsidios.

Los precios de los bienes como'l querosenu y l'arroz, y les tarifes de los servicios públicos aumentaron rápido. Les midíes d'austeridá aprobaes por Suharto, xunto a una corrupción xeneralizada, erosionaron l'enfotu internu nel "Nuevu Orde" y empezaron les protestes populares. Suharto postulóse ante'l parllamentu pa la so reeleición per séptima vegada en marzu de 1998, xustificando la so decisión na necesidá de caltener un fuerte lideralgu mientres la crisis. El parllamentu aprobó esti nuevu mandatu, lo que traxo más protestes y disturbios en tol país, no qu'agora se denomina la Revolución d'Indonesia de 1998. Nesti contestu, produciéronse diferencies dientro de les files del propiu partíu Golkar y l'imaxe de Suharto debilitóse. Finalmente, el 21 de mayu decidió retirase del poder y foi reemplazáu pol Vicepresidente Jusuf Habibie.

Antes de la crisis, la tasa de cambéu ente la rupia y el dólar yera d'aproximao 2.600 rupies por 1 USD, ente que pa xineru de 1998, yá se precisaben más de 11.000 rupies per cada dólar d'Estaos Xuníos. El peor nivel de cotización algamar ente los meses de xunu y xunetu, con una tasa de cambéu de 14.000 rupies por 1 USD. Pal 31 d'avientu de 1998, el tipu de cambéu yá baxara a 8.000 rupies per cada dólar. Indonesia perdió 13,5% del so PIB nesi añu.

El Presidente Habibie axuntó rápido a un nuevu gabinete pa establecer un programa de estabilización económica. Lliberáronse presos políticos y llevantáronse dellos controles sobre la llibertá d'espresión y d'asociación. Les eleiciones pa designar parllamentarios nacionales, provinciales y municipales celebráronse'l 7 de xunu de 1999 y éstes fueron les primeres con total llibertá pa los indonesios, curiaes por observadores internacionales. Pal Parllamentu nacional, el PDI-P, dirixíu pola fía de Sukarno, Megawati Sukarnoputri, llogró'l 34% de los votos, ente que'l partíu Golkar (partíu de Suharto) llogró'l 22%.

N'ochobre de 1999, l'Asamblea Consultiva Popular (MPR), designó a Abdurrahman Wahid como presidente y a Megawati Sukarnoputri como Vicepresidente. El gobiernu del presidente Wahid siguió col procesu de democratización y de recuperación de la crecedera económica en condiciones difíciles. Amás de siguir el malestar económico, el so gobiernu tuvo d'enfrentar lluches étniques y relixoses. Tamién surden conflictos na islla de Timor.

Coles mesmes, empiecen a españar violentes manifestaciones separatistes en Timor Oriental una de les provincies más importantes d'Indonesia. El presidente llucha por caltener la unidá del país, pero en menos de dos años, viose envolubráu n'escándalos de corrupción.

La imaxe del presidente debilitóse y pocu dempués, en xunetu de 2001, Megawati Sukarnoputri asumió la presidencia. En 2002, Timor Oriental declaró la so independencia, ente qu'en Bali, grupos estremistes musulmanes fixeron españar bombes, trayendo llerza a tola población. El contestu nel qu'ella tuvo de gobernar nun yera senciellu, una y bones la economía nun terminaba de recuperase y diariamente producíense manifestaciones promovida por dalgún grupu opositor. Amás, los musulmanes, que yeren la mayoría, taben mal a gustu cola idea de ser gobernaos por una muyer.

Finalmente, en 2004, Susilo Bambang Yudhoyono ganó les primeres eleiciones presidenciales direutes d'Indonesia y en 2009 foi escoyíu pa un segundu mandatu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]