Historia d'Arxelia

De Wikipedia
Arxelia en 1519, cuando España controlaba dellos enclaves na so mariña.

La historia d'Arxelia toma llugar na fértil llanura costera del norte d'África, que ye n'ocasiones llamáu Magreb. L'actual Arxelia, mientres l'imperiu romanu foi parte de la provincia de Mauretania Caesariensis.

Arxelia ye principalmente de fala árabe, pero una gran minoría entá fala les llingües indíxenes beréber, sobrevivientes de los tiempos del neolíticu. Les fuercies más significatives na historia del país fueron la espansión del Islam, l'arabización, la colonización otomana y francesa, y la llucha pola independencia.

Prehistoria y historia antigua[editar | editar la fonte]

Los restos humanos más antiguos atopaos na actual Arxelia son les del xacimientu d'Ain El Ahnech, fechaes fai 1,8 millones d'años. Darréu apaecen distintes cultures paleolítiques hasta que'l neolíticu introducir cola cultura capsiense, atestiguada dende'l 6.800 e.C. y considerada antecesora de los actuales bereberes. So la influencia y, en delles dómines, la dominación de Cartago, formar al norte'l reinu de Numidia. En 200 e.C. pasaron a formar parte del Imperiu Romanu.

Edá Media: conquista árabe, islamización y arabización[editar | editar la fonte]

La introducción del Islam y del árabe tuvieron un fondu impautu nel norte d'África (o'l Magreb) empezando nel sieglu VII. La nueva relixón ya idioma introducieron cambeos nes rellaciones social y económicu, establecieron venceyos con una rica cultura, y apurrió un poderosu llinguaxe de discursu y organización política. Dende les grandes dinastíes beréberes de los almorávides y almohades hasta los militantes buscando un estáu islámicu nos años de 1990, el llamáu a la torna de los verdaderos valores y práutiques islámicos tuvo resonancia social y poder políticu.

La cayida de Roma tres la invasión de los vándalos, y l'inestabilidá mientres el periodu bizantín portaron la reconstitución de dalgunos de los principaos bereberes, que s'aguantaron a la ocupación de los omeyes musulmanes ente los años 670 y 708. Los personaxes más conocíos d'esti conflictu fueron el rei cristianu Kusayla, que venció a Sidi Ocba ibn Nafaa nel añu 689, cerca de Biskra, y la reina guerrera Dihya, llamada "la Kahena", qu'al mandu de los bereberes, infligió, na batalla de Meskiana de 693, una severa derrota al cuerpu espedicionariu del emir Hassan Ibn al Noman, que se retiró hasta Trípoli.

Tres la conquista musulmana, los ciudadanos del territoriu adoptaron la relixón islámica (pa recibir proteición contra los ataques de los nómades) y progresivamente adquirieron la llingua árabe. El mestizaje llingüísticu y el contautu ente'l bereber, el feniciu, el llatín, l'árabe, el castellán, el turcu, y el francés dio llugar al árabe arxelín (y al árabe magrebín polo xeneral) qu'evolucionó hasta l'actualidá, según la llingua bereber.

Tocantes a la inmigración árabe n'África del Norte, foi de poca importancia sacante nos dos rexones esteriores d'Arxelia, Kairuán y Tánxer. Una gran parte de la población de llingua árabe ye d'orixe bereber, una y bones la contribución demográfica árabe foi llindada.

La primer parte de la conquista musulmana d'España foi conducida por un contingente bereber compuestu casi na so totalidá por conversos, ente ellos el xefe Tárik ibn Ziyad, que dio'l so nome al peñón de Xibraltar («Djebel Táriq»).

A principios del sieglu VIII, ante la dominación omeya de tol Magreb, delles tribús bereberes empezaron a xunise en redol a Abu Qurra y remontáronse contra la ocupación árabe. La so llucha siguió so diverses dinastíes Khar bereberes nun conflictu que duró cerca d'un sieglu.

El sieglu X, Ubayd Allah al-Mahdi fundó la dinastía fatimí na baxa Cabilia. Los fatimíes establecieron la so autoridá n'África del Norte ente los años 909 y 1171 y fundaron un califatu disidente de los abasíes de Bagdag.

Esti reinu tuvo marcáu por numberoses revueltes del jariyismo, especialmente la d'Abu Yazid encabezando les tribus bereberes en 944, y que infligió la más severa victoria contra l'armada fatimí, debilitada y vulnerable, tomando la ciudá de Kairouan. La revuelta foi vencida por Ziri ibn menada, al mandu de les tribus sanhaya, que recibió'l puestu de gobernador del Magreb central por salvar l'imperiu. El so fíu, Bologhine ibn Ziri, heredó'l control d'Ifriquiya en 972 y los ziríes reinaron unos dos sieglos.

A partir de 1048, en tiempos d'Ibn Jaldún, delles tribus árabes hilalianas del sur emigraron a África del Norte y fueron unviaos pol poder fatimí pa reprimir los ziridíes y hamadíes. En folaes socesives incurrieron en delles grandes ciudaes, qu'escalaron y destruyeron. N'Arxelia estes tribus del sur aliar con delles tribus locales. Estos dos reinos, prósperos naquel tiempu, emprobeciéronse descomanadamente por cuenta d'estes incursiones. Los ziritíes camudaron la so capital de Kairuán en Mahdia, y los hamadíes, d'Al cual a Beja.

Arxelia taba entós sol control de los almorávides nuna pequeña rexón del oeste, so los hamadíes nel centru, y so los ziríes al este. En 1152 una nueva dinastía bereber musulmana, los almohades, venció definitivamente los poderes reinantes. Taben dirixíos por Muhammad ibn Tumart, el so xefe espiritual, qu'asocede [Abd al-Mumin]]. Los almohades formaron unu de los imperios más poderosos del Mediterraneu, unificando'l Magreb y Al-Andalus hasta 1269. Al traviés de les grandes ciudaes de la mariña (Beja, Annaba, Arxel...), abrir al occidente cristianu con que caltuvieron estrechos intercambios comerciales.

La cayida de los almohades marcó un xiru nes rellaciones colos países cristianos del norte, que s'entamaron pa la reconquista ente que'l mitu de la invencibilidad musulmana derrumbóse. Nel Magreb impónense unes dinastíes Zenete, como los merinidíes de Fai na actual Marruecos, y los Abdelwadidas de Tremecén na Arxelia actual. Los Hafsidíes consiguen Tunicia y l'este d'Arxelia. Estes dinastíes fueron prósperes nel sieglu XIII y XIV, pero sufrieron la presión del apoxéu d'España y Portugal escontra finales del sieglu XV. Debilitáu entós por lluches internes pol accesu al tronu, l'imperiu almohade vio amenorgáu'l so poder y los sos dominios descompunxéronse progresivamente.

Arriendes de la victoria definitiva de les tropes de los Reis Católicos en 1492, una parte de la población d'Al-Andalus ye obligada a fuxir de la península ibérica. Magar los mudéxares yá empezaren a emigrar dende finales del sieglu XV, la emigración escontra'l Magreb intensificar a partir de la Pragmática de 1502 que-yos obligaba a convertise al catolicismu, pero sobremanera a partir del so espulsión completa en 1669. Los moriscos abellugar mayoritariamente tantu en Marruecos como n'Arxelia, países que desconocíen por completu. La llegada d'estes grandes families na metá oeste d'Arxelia influyó fondamente na cultura y na vida social, y contribuyó a la construcción de les grandes ciudaes y na espansión de la so economía

Arxelia otomana[editar | editar la fonte]

Por 300 años, empezando nel sieglu XVI, Arxelia foi una provincia del Imperiu otomanu so una rexencia que tenía a Arxel como la so capital (vease Bey). Mientres esti periodu, el modernu estáu arxelín empezó a remanecer como un territoriu distintu ente Tunicia y Marruecos. Arxelia y la so contorna, conocíes colectivamente como los estaos de Berbería, fueron bases pa la piratería del mar Mediterraneu, según pa la esclavitú de los cristianos.

1505-1708 y 1732-1790 Mazalquivir d'España
1505-1555 Bugía (act.Bejaïa) d'España
1509-1708 y 1732-1791 Orán d'España

Arxelia francesa (1830-1962)[editar | editar la fonte]

Espansión francesa n'Arxelia ente 1830 y 1962.

La ocupación francesa d'Arxelia, empezando en 1830, mientres tuvo un fondu impautu, hubo un movimientu de resistencia liderada por Abdel Kadir. Amás de soportar faltar de ser gobernáu por un poder estranxeru non musulmán, munchos arxelinos perdieron les sos tierres col nuevu gobiernu o colos colonistas. Los líderes tradicionales fueron esaniciaos, zarraos, o fechos irrelevantes, y el tradicional sistema educativu foi llargamente esmanteláu; les estructures sociales fueron primíes hasta'l puntu de quebre. Vista polos europeos con condescendencia al meyor, y despreciu a lo peor, los arxelinos soportaron 132 años de subyugación colonial. Na primer parte de la colonización francesa, los musulmanes y xudíos yeren vistos como nacionales franceses, pero non como ciudadanos franceses. Sicasí, en 1865, Napoleón III dexó-yos solicitar la total ciudadanía francesa, una midida que pocos tomaron, yá que arreyaba arrenunciar a dereches de ser gobernáu pola xaria n'asuntos personales, y foi consideráu un tipu d'apostasía; en 1870, la ciudadanía francesa fíxose automática pa los xudíos, una decisión qu'enoxó descomanadamente a los musulmanes, quien empezaron a considerar a los xudíos como cómplices del poder colonial. Sicasí, esti periodu vio'l progresu na salú, delles infraestructures, y l'espansión global de la economía d'Arxelia, según la formación de nueves clases sociales que, tres la esposición d'idees d'igualdá y llibertá política, ayudaría a propulsar al país escontra la independencia. Mientres los años de dominiu francés, les lluches por sobrevivir, coesistir, llograr la igualdá y consiguir la independencia dieron forma a una gran parte de la identidá nacional arxelina.

Les masacres de 1945 marcaron un xiru na historia arxelina. N'abril de 1945, los franceses arrestaron al líder arxelín más popular, Messali Hadji. El 1 de mayu, los simpatizantes del so partíu, el PPA (Parti du peuple algérien), participaron en manifestaciones que fueron suprimíes violentamente pola policía. Dellos arxelinos morrieron. Pero foi'l 8 de mayu, cuando Francia celebró la rindición incondicional d'Alemaña, que más muertes provocaron un violentu alzamientu de la población arxelina en y alredor de Sétif. L'exércitu prendió fueu a les villes y 6000 a 8000 persones perecieron, según Yves Bénot. D'equí p'arriba, paecía evidente pa tolos nacionalistes que la independencia nun podía ser ganada per medios pacíficos.

La Guerra d'Independencia d'Arxelia (1954-62), brutal y llarga, foi'l puntu de xiru más recién na historia del país. Anque de cutiu fratricida, a la llarga xunió a los arxelinos y reforzó el valor de la independencia y la filosofía del anticolonialismo na conciencia nacional. L'usu sistemáticu de la tortura per parte de los franceses nun aseguró la victoria militar.

Arxelia independiente (dende 1962)[editar | editar la fonte]

Sicasí, cabo recordar, que más d'un millón d'arxelinos (o'l 10% de la población d'Arxelia nesa dómina) fueron forzaos a fuxir del país en 1962 por cuenta de los resquiebros abiertos pola guerra civil: estos fueron los arxelinos d'orixe européu o xudíu (llamaos Pieds-noirs) y los arxelinos musulmanes que sofitaren a l'Arxelia Francesa (los llamaos harkis).

En 1965 los militares derrocaron a Ahmed Ben Bella, perteneciente al enclín d'esquierda del FLN y Houari Boumedienne convertir en Xefe d'Estáu. de magar, los militares apoderaron la política arxelina hasta güei.

En 1962 empezó un periodu de relativa estabilidá so un gobiernu simpatizante del socialismu. Hasta 1988 nun se dexó la llegalización d'otros partíos políticos distintos al qu'exercía'l poder.

En 1991 el Frente Islámicu de Salvación (FIS), un movimientu fundamentalista, ganó la primer vuelta d'unes eleiciones. Declaróse l'estáu d'emerxencia pa torgar la so llegada al gobiernu, lo que terminó nuna violenta guerra civil. Les masacres xeneralizaes nun terminaron hasta la paz y la consiguiente celebración d'eleiciones en 1997, onde foi escoyíu l'actual dirixente: Abdelaziz Bouteflika. La Cabilia sigui siendo un focu de baturiciu por cuenta de la discriminación de la cultura amazigh, mayoritaria nesta rexón.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ageron, Charles Robert, and Michael Brett. Modern Algeria: A History from 1830 to the Present (1992)
  • Horne, Alistair. A Savage War of Peace: Algeria 1954-1962 (2006)
  • -y Sueur, James D. Algeria Since 1989: Between Terror and Democracy (2010) excerpt and text search
  • Ruedy, John. Modern Algeria: The Origins and Development of a Nation (2nd ed. 2005)
  • Sessions, Jennifer Y. By Sword and Plow: France and the Conquest of Algeria (Cornell University Press; 2011) 352 pages
  • Stora, Benjamin, et al. Algeria, 1830-2000: A Short History (2004) excerpt and text search

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

(en francés) Una visión de la conquista d'Arxelia