Domingo Nieto

De Wikipedia
Domingo Nieto
Vida
Nacimientu Ilo5 d'agostu de 1803[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Cuzco17 de febreru de 1844[1] (40 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Cambiar los datos en Wikidata
Firma de Domingo Nieto y la so muyer María Solís

Domingo Nieto y Márquez (5 d'agostu de 1803Ilo – 17 de febreru de 1844Cuzco) foi un militar y políticu peruanu. Participó a lo llargo de tola campaña de la Independencia de Perú, de 1821 a 1825. Depués actuó nes revoluciones y guerres civiles del so país, anque siempres sofitando a l'autoridá llexítima y a la Constitución, polo que recibió en vida'l pseudónimu de "El Quixote de la Llei". Otru de los sos llamatos foi'l "Mariscal grecorromanu", pola so vasta cultura clásica y la so conducta política que recordaba a la de los vieyos romanos republicanos que veneraben a la llei. Nes acabadures de la so vida foi nomáu Xefe d'Estáu Provisional de Perú, que desempeñó mientres un curtiu periodu ente 1843 y 1844, pos finó víctima d'una enfermedá, cuando apenes cuntaba con 40 años d'edá

Biografía[editar | editar la fonte]

Fíu de Domingo Nieto Hurtado de Mendoza, tesoreru perpetuu del tribunal de la Santa Cruzada d'Arequipa, de María del Carmen Márquez. Pertenecía a la pernomada familia de los condes de Alastaya. Nació nuna facienda nel Puertu d'Ilo el 15 d'agostu de 1803. Estudió en Moquegua, probablemente nel colexu de los Betlemitas del hospital.

Yera inda bien nuevu cuando s'incorporó a l'avanzada del Exércitu Llibertador que llegó a Moquegua sol mandu del teniente coronel Guillermo Miller, en mayu de 1821. Poco dempués fixo'l so bautismu de fueu nel combate de Mirave, el 22 de mayu, por cuenta de la so destacada actuación, dióse-y el grau de teniente de caballería.

Mientres la Primer Espedición a Entemedios, actuó nes batalles de Torata y Moquegua (xineru de 1823). Xubíu a capitán, allegó a la Segunda Campaña d'Entemedios nes files del Reximientu Lanceros de la Guardia, a fines de 1823. Depués, sol mandu del xeneral José de La Mar, participó na campaña llibertadora de Bolívar y tuvo presente nos dos grandes batalles finales de la independencia: Junín y Ayacucho (1824. Depués acompañó al mariscal Antonio José de Sucre na campaña del Alto Perú, participando en tomar de Potosí (1825). Allegó aína al segundu sitiu del Callao, hasta'l so culminación cola capitulación de Rodil, el 23 de xineru de 1826.

Xubíu a teniente coronel, participó na campaña contra los rebeldes iquichanos de Huanta qu'entá engarraben a favor del rei d'España (1827). Depués, al frente del Primer Reximientu de Húsares de Junín, coló al norte, tres l'españíu de la guerra ente'l Perú y la Gran Colombia (1828). Mientres la batalla del Portete de Tarqui, llibrada'l 27 de febreru de 1829, encabezó una carga de los húsares pa contener l'ataque del escuadrón Cedeño de la caballería grancolombiana, sosteniendo depués un duelu singular col comandante venezolanu José María Camacaro, a quien travesó cola so llanza. Esti episodiu memorable ganó-y fama de desacobardáu.

Contrariu a los planes federativos d'Andrés de Santa Cruz, Domingo Nieto sofitó a Luis José de Orbegoso pa evitar la fragmentación del país.

Yá col grau de coronel, confióse-y el mandu d'una brigada de caballería mientres la campaña qu'en 1831 condució'l presidente Agustín Gamarra escontra la frontera con Bolivia, la mesma que nun desaguó en guerra, pos s'optó pola solución diplomática. Al rematar el periodu de gobiernu de Gamarra y debiendo la Convención Nacional (asamblea llexislativa) escoyer un presidente provisional, Nieto foi propuestu como candidatu, compitiendo con Pedro Pablo Bermúdez y Luis José de Orbegoso; esti postreru resultó electu. Nieto foi xubíu a Xeneral de Brigada el 6 d'avientu de 1833; tenía entós 29 años.

Topar n'Arequipa cuando se produció'l pronunciamientu del xeneral Bermúdez contra Orbegoso. Fiel a los sos principios de la defensa de l'autoridá llegal, Nieto asumió la comandancia militar del departamentu'l 12 de xineru de 1834 y entamó la resistencia. Enfrentó a les fuercies rebalbes en Miraflores, el 2 d'abril, y en Cangallo, el 5 d'abril, aiciones que-y fueron desfavorables. Rematada la guerra civil tres el Abrazu de Maquinhuayo, el 24 d'abril, foi designáu xefe políticu y militar de los departamentos del sur. Foi promovíu a Xeneral de División, ascensu que refugó, pos consideraba que yera inadmitible que se dieren ascensos metanes una guerra civil.

Pasó a Lima, onde foi nomáu Inspector Xeneral del Exércitu, y como s'encargó de debelar un motín efectuáu nes Fortaleza del Real Felipe el 1 de xineru de 1835. Pero ellí españó aína la rebelión del teniente coronel Felipe Santiago Salaverry, quien ordenó la prisión de Nieto. Desterráu a California a bordu de la goleta Peruviana, Nieto llogró amenorgar a la tripulación por cuenta de dos pistoles que-y unvió'l so esposa escondíes nun atáu de ropa. Desembarcó en Huanchaco (norte peruanu) y entamó una vegada más la defensa de la llegalidá. Pero nun llogró axuntar munches tropes y decidíu aun así a enfrentase a Salaverry, los sos propios oficiales y soldaos prindar y apurrir a dichu caudiellu. Salaverry ufiertó-y la xefatura del exércitu ya inclusive la Presidencia, en cuenta de ponese a los sos órdenes, pero Nieto negóse pos nun podía sirvir a un gobiernu illexítimu. Salaverry desterrar entós a Chile.

Al enterase de los arreglos ente'l presidente bolivianu Santa Cruz y el xeneral Gamarra pa invadir el Perú, Nieto tornó y presentóse n'Arequipa ante'l presidente Orbegoso poniéndose al so serviciu (4 d'agostu de 1835). Pero enteráu del pactu de Orbegoso con Santa Cruz pol cual autorizábase la invasión boliviana al Perú, nun bazcuyó en condergar esta decisión y trató de convencer tanto a Orbegoso como a Santa Cruz por que se sometieren a les decisiones d'un Congresu Nacional; taba amás, en contra de la división de Perú y de la federación con Bolivia. La so propuesta foi desoyida, polo que s'embarcó nuevamente para Chile, bien decepcionáu, viviendo un tiempu en Santiago y Valparaíso.

Vueltu a Lima en febreru de 1836, aportunó en persuadir a Orbegoso por que se estremara de Santa Cruz, pero nun lu llogró. Nomáu ministru plenipotenciario n'Ecuador, nun algamar a desempeñalo, y permaneció nel Perú como prefeutu y comandante xeneral del departamentu de La Llibertá.

Domingo Nieto (Presidente de la Suprema Xunta de Gobiernu de Perú).

Establecida la Confederación Perú-Boliviana encabezada por Santa Cruz, Nieto caltuvo fiel a l'autoridá llegal de Orbegoso, quien en 1837 foi escoyíu presidente del Estáu Nor-Peruanu, creación xeopolítica que xunto col Estáu Sud-Peruanu y Bolivia integraba dicha Confederación. Magar ello, Nieto nun se comprometió col réxime confederáu y púnxose al serviciu de la voluntá del pueblu. Finalmente, decidió alzase contra Santa Cruz y proclamó la llibertá del Estáu Nor-Peruanu, el 30 de xunetu de 1838. Orbegoso, indecisu de primeres, terminó per plegar se a felicidá causa. Al producise l'apuerto de la espedición restauradora chilenu-peruana, esta quixo aliase coles fuercies orbegosistas pa lluchar conxuntamente contra l'exércitu de Santa Cruz. Pero Orbegoso, Nieto y Vidal refugaron tal alianza al ver nos chilenos una nueva amenaza contra la independencia nacional. Los restauradores avanzaron sobre Lima y magar la oposición de Nieto (quien tarrecía con razón la superioridá numbérica del enemigu) trabóse'l combate de Portada de Guías el 21 d'agostu de 1838. Los orbegosistas fueron derrotaos y Nieto abellugar nel Callao, hasta que de manera voluntaria partió a Guayaquil, optando asina pol destierru. Foi borráu del escalafón el 25 de marzu de 1839, polo qu'escribió una llarga memoria pa defender la so conducta.

Decidió volver al Perú cuando Santa Cruz, yá derrotáu y prófugo, abellugar n'Ecuador. Reincorporar al exércitu'l 7 d'avientu de 1841, en momentos en que'l Perú encaraba la invasión boliviana depués del desastre sufiertu n'Ingavi, onde morrió'l presidente Agustín Gamarra. Fecha la paz colos bolivianos, Nieto ufiertó'l so sofitu a l'autoridá constitucional representada pol xeneral Juan Francisco de Vidal, en contra del pronunciamientu illegal del xeneral Juan Crisóstomo Torrico. Al mandu de les fuercies de Vidal, Nieto ganó a Torrico na batalla d'Agua Santo, el 17 d'ochobre de 1842, polo que foi xubíu a Gran Mariscal.

So la presidencia de Vidal foi nomáu prefeutu de Moquegua, asumiendo tamién el comandu militar de los departamentos del sur. Al trunfar en Lima la revolución del xeneral Manuel Ignacio de Vivanco, negar a emprestar xuramentu al nuevu gobiernu, por consideralo usurpador, y optó por dedicar se a los llabores agrícoles nuna facienda cercana a Lima. Foi unviáu al destierru, camín de Chile, pero atayó la travesía y desembarcó en Arica.

El 17 de mayu de 1843 empecipió en Tacna la revolución en defensa del orde constitucional, cuntando cola collaboración del xeneral Manuel de Mendiburu. Depués sumóse-yos el pervalible sofitu del xeneral Ramón Castilla, que se sublevara en Tarapacá. Toos ellos desconocieron l'autoridá de Vivanco a favor de Xusto Figuerola, el gobernante llexítimu, y proclamaron la vixencia de la Constitución de 1839.

Nieto trunfó sobre les fuercies vivanquistas en Pachía, cerca de Tacna, el 29 d'agostu de 1843 y en San Antonio, cerca de Moquegua, el 28 d'ochobre del mesmu añu. Apoderó tol sur de Perú, con esceición d'Arequipa, infrayable na so vivanquismo. En Tacna foi instalada una Suprema Xunta de Gobiernu Provisional de los Departamentos Llibres (3 de setiembre), que la so presidencia asumió Nieto, col esclusivu propósitu de restablecer l'exerciciu plenu de la Constitución. Nieto treslladar al Cuzco y topábase en plenes funciones cuando la so enfermedá del fégadu agravóse-y y finó de secute, el 17 de febreru de 1844. Tuvo sicasí tiempu pa redactar dos proclames, una empobinada a la Nación y otra al Exércitu. Nel so testamentu pidió que se-y amortayara con un vezu sagráu y que se-y soterrara cerca de San Antonio, onde llograra una resonante victoria. Regaló amás a Castilla dos de los sos meyores caballos y confesó que morría probe, dexando numberoses deldes, una vilba, dellos fíos yá crecíos y unu por venir. Tenía apenes 40 años d'edá y según el deán Valdivia, el so amigu y confidente, corrió'l rumor de que foi envelenáu

Devoción a la Virxe del Rosario Patrona d'Ilo[editar | editar la fonte]

Sábese que Don Domingo Nieto yera bien devotu de la Santísima Virxe del Rosario, porque nos años 1821 collaboraba con mises nel so honor ya inclusive nel so testamentu en redacto na ciudá de Cuzco a entamos de 1844, señala que-y oficie una misa y apúrrase-y un ropaje nuevu nel so nome a la patrona del Valle d'Ilo

Singular xusta a llanza con Camacaro[editar | editar la fonte]

L'episodiu del combate singular de Nieto col llanceru venezolanu José María Camacaro ye fidedignamente históricu anque paeza yá llexendariu:

Camacaro, llanceru de Colombia, xefe d'un reximientu, reta a Nieto, xefe d'un reximientu peruanu, a combate singular, como nos torneos medievales, con cuenta d'aforrar el sangre del restu de la oficialidá y de la tropa. Camacaro ye hercúleo y d'enorme talle, a puntu tal que lo llamen “el xigante”; Nieto, más bien, ye de curtia estatura. Sicasí l'aparente desventaxa física, Nieto acepte la proposición. Parten los caballos al galopie; crúciense les llances; el xigante Camacaro ye trevesáu y muertu: Nieto llogró la victoria. Entós, a despecho de lo axustao, los colombianos enfurecidos ataquen sópitamente, según paez, a los peruanos. Nieto tien qu'ordenar la retirada. Más tarde, al travesar un escobiu, los peruanos acolumbren les tropes de Sucre, que, dende l'altor, apoderen dafechu la situación. Nieto preparar pa lo peor. El vencedor d'Ayacucho tuvo yá noticia del épicu llance, y hidalgamente, en cuenta de ordenar l'ataque, que pudiera ser a desganche, daes les circunstancies, afayar y saluda al héroe peruanu y ordena ríndanse-y honores militares. Nobleza obliga. Nieto respuende al saludu del adversariu. El parte de la batalla del Portete de Tarqui da cuenta, col avezáu laconismo castrense, de la bravura de Nieto; pero'l caballerescu episodiu foi narráu, con dalgún detalle, pol Deán Valdivia nes sos Memories, y ta certificáu pola autoridá de Jorge Basadre na última edición de la so monumental Historia de la República.
Enrique Chirinos Soto[2]

Homenaxes nel Perú[editar | editar la fonte]

Los sos restos descansen nel Panteón de los Próceres en Lima.


Predecesor:
Manuel Ignacio de Vivanco
Supremu Direutor de la República
Presidente de la Suprema Xunta de Gobiernu de Perú
3 de setiembre de 1843 - 17 de febreru de 1844
Socesor:
Ramón Castilla
Presidente de la Suprema Xunta de Gobiernu de Perú

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 16573135z. Apaez como: Domingo Nieto. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. Chirinos Soto, 1985, p. 206.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomos 1, 2 y 3. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Dende San Martín hasta Augusto B. Leguía. Lima, AFA Editores Importadores S.A, 1985.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 11. MEN/OJE. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-160-9
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Sétimu y Octavu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8
  • Mcevoy, Carmen: La guerra maldita. Domingo Nieto y la so correspondencia (1834-1844). 2 tomos. Biblioteca Nacional de Perú, 2015.

Ver tamién[editar | editar la fonte]