Manuel Ignacio de Vivanco

De Wikipedia
Manuel Ignacio de Vivanco
Presidente de Perú

7 abril 1843 - 17 xunu 1844
Juan Antonio Pezet - Domingo Elías
senador de Perú (es) Traducir

Vida
Nacimientu Lima15 de xunu de 1806
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Valparaíso16 de setiembre de 1873 (67 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticudiplomáticu
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel Ignacio de Vivanco Iturralde (15 de xunu de 1806Lima – 16 de setiembre de 1873Valparaíso) foi un militar y políticu peruanu, gobernante de facto de Perú en 1841 y ente 1843 a 1844. Venceyáu a l'aristocracia colonial limeña, representó los enclinos autoritarios y entá ciertu monarquismo señardosu. Foi un conspirador obstinado, que la so inflúi tuvo abonada pol encantu de la so personalidá y la so ilustración; pero escareció de sentíu práuticu y de la audacia necesaria pa la realización de los sos planes, y siempres foi movíu por otros caudiellos, más pragmáticos y efectivos. La so aportunante rivalidá con Ramón Castilla marcó toa una etapa de la historia republicana de Perú.

Biografía[editar | editar la fonte]

Al serviciu de la causa patriota[editar | editar la fonte]

Fíu de Bonifacio Antonio de Vivanco y Cañedo, comerciante, y de la dama limeña Marcela de Iturralde y Gorostizaga. Empecipió estudios nel Real Convictorio de San Carlos, pero depués de proclamada la independencia incorporar a les files patriotes (28 de payares de 1821). Foi destináu como guardiamarina y participó nuna espedición a la cual asignóse a bloquiar los puertos entemedios del sur; efectuó depués un desembarcu sorpresivu en Arica, realizó una campaña de hostigamiento contra la escuadra española y protexó la travesía de los tresportes militares nos cualos tornaron les fuercies vencedores de Pichincha. De vuelta a Lima, solicitó pasar al exércitu.

Sirvió dellos meses como cadete y xubíu a subteniente participó na Segunda Campaña d'Entemedios (1823), que so les órdenes del xeneral Agustín Gamarra enfusó nel Alto Perú, pa depués dende Oruro entamar la retirada escontra la mariña. Depués participó na campaña del norte contra'l presidente José de la Riva Agüero, sumar al exércitu llibertador de Bolívar y allegó a les batalles de Junín y Ayacucho (1824).

Xubíu a teniente segundu, allegó a la campaña de pacificación del Altu Perú; mientres ella foi promovíu a teniente primeru (1825), y al so tornó actuó nes operaciones iniciales contra los rebeldes iquichanos, quien en Huanta inda batallaban so bandera española (1826).

Ente guerres y revoluciones[editar | editar la fonte]

Socesivamente promovíu a capitán graduáu (1827) y efectivu (1828), foi incorporáu al estáu mayor de la División del Norte na guerra contra la Gran Colombia. Combatió na batalla del Portete de Tarqui (27 de febreru de 1829) y depués foi destacáu a les fuercies d'ocupación en Guayaquil. Ellí contribuyó a la edición d'El Atleta de la Llibertá, periódicu destináu a combatir el desendolque de la guerra y la conducta de Gamarra. Ordenada la so prisión, treslladóse precipitadamente a Lima, onde solicitó'l so retiru al ser derrocáu'l presidente José de La Mar. Pero nun s'aceptó'l so pidimientu y pasó a ser edecán del xeneral Antonio Gutiérrez de La Fuente, siendo xubíu a sarxentu mayor.

Más tarde fungió de secretariu na misión a Bolivia encabezada pol ministru Pedro Antonio de la Torre y Luna-Pizarro, misión que dio orixe a los trataos suscritos n'Arequipa (1831); colos testos suscritos tornó a Lima pa esfrutar de llicencia.

Graduáu de teniente coronel, confióse-y la direición del Colexu Militar establecíu en Lima (1832), y reconocida la efectividá de la so clase, el presidente Luis José de Orbegoso confió-y el mandu del batallón “Cuzco”. Dende tal posición sofitó'l pronunciamientu del xeneral Pedro Pablo Bermúdez (4 de xineru de 1834) y pasó a asumir la prefeutura de Lima. Pero tuvo d'abandonar la capital, por cuenta de la hostilidá popular (28 de xineru), y acaballando al llau de La Mariscala, resultó mancáu nuna zanca. Debelada dicha revolución, pasó a Bolivia.

De vuelta al Perú, empecipio trabayos agrícoles en Mayes, pero con ocasión de la invasión boliviana, reincorporar al serviciu, collaborando primeru col mariscal Gamarra, a quien acompañó na batalla de Yanacocha; sofitó depués al xeneral Felipe Santiago Salaverry, quien lo incorporó al so estáu mayor y xubir a coronel (1835). Na campaña efectuada sobre Arequipa foi fechu prisioneru al ser ganáu nel combate del Gramadal (26 de xineru de 1836), consiguiendo la so lliberación en siendo trocáu por dos oficiales bolivianos (5 de febreru.

Llucha contra la Confederación Perú-Boliviana[editar | editar la fonte]

Tres la batalla de Socabaya emigró a Chile y xunióse ellí a los conspiradores contra la Confederación Perú Boliviana, participando nes espediciones restauradores de 1837 y 1838, pero en dambes caltuvo una posición personalista y arrodióse d'un grupu de persones adictes, a los cualos dióse-yos l'apelativu criollu de “l'argolla”. Cuando mientres la segunda de diches espediciones los restauradores colaron a lluchar contra Orbegoso, presidente del Estáu Nor-Peruanu, Vivanco negar a lluchar, aduciendo que solo viniera combatir a Santa Cruz. Sicasí, hubo de cumplir eventuales comisiones de serviciu y foi nomáu prefeutu d'Arequipa el 15 de xunetu de 1840, yá sol segundu gobiernu de Gamarra, pol arrenunciu a esi puestu del coronel José Ildefonso Coloma.

La so revolución rexeneradora” (1841)[editar | editar la fonte]

Como munchos xefes militares tuvo ambición de poder y empecipió en Arequipa un movimientu rexenerador” el 4 de xineru de 1841, tomando'l títulu de Xefe Supremu. Pa combatilo, Gamarra unvió al so ministru de Guerra, xeneral Ramón Castilla, quien sufrió un revés en Cachamarca (25 de marzu) para depués trunfar en Cuevillas (30 de marzu), obligando a Vivanco a emigrar a Bolivia. Foi l'entamu de la rivalidá ente Castilla y Vivanco, una de les más intenses na historia republicana de Perú.

Supremu Direutor de la República (1843-44)[editar | editar la fonte]

Manuel Ignacio de Vivanco. (Supremu Direutor de la República) (1843-44).

Dempués de la batalla de Ingavi, onde finara Gamarra n'invadiendo Bolivia (18 de payares de 1841), Vivanco retornó al Perú al mandu de una columna de prisioneros y apurrió el so mandu al coronel Manuel de Mendiburu, prefeutu de Tacna, pasando a establecese en Arequipa. Ellí secundó'l pronunciamientu efectuáu en Cuzco por Juan Francisco de Vidal (28 de xunetu de 1842), quien depués d'ocupar el poder xubir a Xeneral de Brigada y nomar ministru de Guerra. Pero en llugar de treslladase a la capital, Vivanco formó fuercies nel sur y sublevóse contra Vidal, proclamándose "Supremu Direutor de la República" (28 de xineru de 1843). Unvió al xeneral Juan Antonio Pezet a ocupar Lima nel so nome.

Instaló'l so gobiernu'l 7 d'abril de 1843 y, pretendiendo consolidar la so autoridá, adulces foi-y imprimiendo un tinte descomanadamente personalista, llegando a estremos tales como la imposición a civiles y militares d'un xuramentu de fidelidá a la so persona, la creación d'una tarxeta de plata, que los sos posesores yeren los únicos que teníen accesu al despachu presidencial, la suscripción de numberoses órdenes de destierru y de decretos amenazantes contra los infractores de la llei. Llueu s'empecipió en Tacna y Moquegua un movimientu constitucionalista encabezáu polos xenerales Domingo Nieto y Ramón Castilla, y pa face-y frente hubo Vivanco d'abandonar Lima (30 de payares). Foi ganáu na batalla de Carmen Alto, cerca del pueblu del mesmu nome en Arequipa, el 22 de xunetu de 1844.

Destierru y torna. Candidatura presidencial[editar | editar la fonte]

Vivanco resignar a la so derrota. "Como cumple'l soldáu d'honor (según el mesmu dixo), col enemigu qu'en bona guerra venciólu”. Pensó que yera ilícitu alteriar l'únicu ralu de reposu que-y yera dau al Perú dempués de tantos trestornos. Casi na indigencia coló al destierru, refugando una pensión alimenticia que lu asignó Castilla. Nel exiliu, anició mientres dellos años en Manabí, Ecuador, llabrando la tierra. Empezaba l'añu de 1849 cuando decidió tornar a la patria al amparu de la llei d'amnistía dada'l 1 de setiembre de 1847. Un grupu de ciudadanos de Manabí publicó entós pa emponderalo, un homenaxe a la virtú. Esti impresu motivó que numberosos ciudadanos d'Arequipa, encabezaos por Andrés Martínez y José Luis Gómez Sánchez, dieren respuesta al pueblu de Manabí al traviés d'un emocionáu mensaxe d'agradecimientu (1 de febreru de 1849).

Vivanco foi recibíu con ciñu polos sos amigos nos puertos del norte, y llegó a Lima; darréu empecipióse una propaganda de prensa pa auspiciar la so candidatura a la presidencia de la República. Cuntaba col incontrastable fervor d'Arequipa, cola llealtá de vieyos partidarios del direutoriu y de la rexeneración, y con un sector de la oposición del gobiernu, magar al empezar la so campaña eleutoral nun hubo pública animosidad contra ésti nes files vivanquistas. Pero nun trunfó y resultó escoyíu'l candidatu oficialista, el xeneral José Rufino Echenique (1850). Vivanco optó entós por retirase a Chile.

Volvió una vegada más al Perú pa ufiertar los sos servicios al presidente Echenique, cuando'l xeneral Castilla encabezó en Arequipa la Revolución Lliberal de 1854. Vivanco, xunto col xeneral Trinidad Morán, atacaron dicha ciudá, que'l so pueblu defender valientemente tres les barricaes llevantaes na cai; en conteniendo a los atacantes, los arequipeños salieron de les sos posiciones y escorrer (1 d'avientu de 1854). Vivanco resultó mancáu, ente que Morán foi prindáu y pocu dempués fusiláu

Tres la derrota de Echenique na batalla de La Palma (5 de xineru de 1855), Vivanco emigró una vegada más a Chile.

La guerra civil de 1856-58[editar | editar la fonte]

L'asaltu d'Arequipa, 1858.

Dende'l so destierru en Chile Vivanco conspiró epistolarmente contra'l segundu gobiernu de Castilla, y, proclamáu xefe supremu por una revolución empecipiada en Arequipa (1 de payares de 1856), retornó pa ponese al frente. Foi l'entamu d'una llarga guerra civil, quiciabes la más grave que sufrió la República Peruana. Sofitáu pela escuadra, Vivanco pretendió desembarcar nel Callao (31 d'avientu); pero foi refugáu y siguió escontra'l norte (9 de xineru de 1857), hasta Paita; viró apresuradamente, con aldu al Callao, pa burllar la persecución del presidente Castilla, y la población del puertu infirió-y una franca derrota na so nueva intentona (22 d'abril de 1857). Esti sucesu valió al Callao el títulu de Provincia Constitucional”, qu'entá caltién.

Vivanco optó por tornar a Arequipa, onde aguantó un llargu asediu que concluyó por aciu un asaltu lleváu a cabu poles fuercies lleales al gobiernu (6 y 7 de marzu de 1858). Nesti episodiu morrieron miles de persones, ente ellos, el Poeta y Capitan d'artillería, Don Benito Bonifaz Febres, (1829-1858), que'l so cadabre foi atopáu por un amigu nuna trinchera, y Vivanco, una vegada más, salió desterráu con destín a Chile.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Vivanco volvió al empecipiase'l mandatu presidencial del mariscal Miguel de San Román (1862) y, muertu ésti'l 3 d'abril de 1863, aportó al gobiernu'l vicepresidente, xeneral Juan Antonio Pezet, quien lo acreditó como ministru plenipotenciario en Chile (16 d'abril al 14 de payares de 1863).

Topándose en Lima, foi comisionado pa celebrar un arreglu preliminar que punxera términu al conflictu amenáu pola arbitraria ocupación de les islles de Chincha dispuesta pol xeneral José Manuel Pareja, na so calidá de comandante en xefe de la Escuadra Española del Pacíficu. Suscribió'l 27 de xineru de 1865 el Tratáu Vivanco-Pareja, que foi airadamente refugáu pola opinión pública por cuenta de delles clauses que se consideraron ofensives pal honor patrio. Empecipióse entós una revolución nacionalista, empobinada pol coronel Mariano Ignacio Prado; y al rematar ésta col trunfu (5 de payares de 1865), Vivanco tuvo de volver per enésima vegada al destierru en Chile.

Magar tou, viose favorecíu pol enfotu del eleutoráu arequipeño y representó al departamentu na Cámara de Senadores (1868-1872). D'otru llau, la Real Academia de la Llingua Española designar miembru correspondiente (1871); y por encargu del presidente José Balta, xixiló la construcción del Palaciu de la Esposición y l'arreglu del parque circundante. Por motivos de salú viaxó a Chile, d'onde yá nun tornó pos finó en Valparaíso.

Matrimoniu y descendencia[editar | editar la fonte]

Casar en Lima, el 25 de xunu de 1835, cola dama arequipeña Cipriana de La Torre, sobrina del arzobispu Francisco Javier de Luna Pizarro y descendiente direuta del conquistador Juan de la Torre, con quien tuvo como únicu fíu a:

  • Reynaldo de Vivanco, casáu con Domitila Olavegoya Iriarte.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomu 2 y 3. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Lima, AFA Editores Importadores S.A, 1985.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 17. VAC/ZUZ. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-166-9
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Séptimu y Octavu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.
  • Dellos autores: Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Juan Antonio Pezet
Encargáu del mandu
Supremu Direutor de Perú

Escudu de Perú

7 d'abril de 1843 a 17 de xunu de 1844

Socesor:
Domingo Elías
Prefeutu de Lima